اطلاعات عمومی پزشکی

اصول رعایت بهداشت مقعد

اصول رعایت بهداشت مقعد

یکی از مناطق بدن که به صورت پیوسته با آلودگی ارتباط مستقیم دارد مقعد است. به همین دلیل دانستن اصول رعایت بهداشت مقعد نقش مهمی در جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ های مرتبط با مقعد دارد. با وجود اینکه بیشتر ما ممکن است فکر کنیم همه چیز را در این مورد میدانیم ولی نرخ بروز بیماری‌ های مرتبط چیز دیگری را نشان می ‌دهد. ما در این مقاله به مهمترین نکات در مورد بهداشت مقعد می ‌پردازیم.

اگر بهداشت مقعد رعایت نشود

اگر بهداشت مقعد رعایت نشود موجب بروز چندین بیماری و مشکل مهم می‌گردد. که برخی از آنها می‌ توانند عواقب جدی و ناراحت کننده ‌ای در پی داشته باشند. برای مثال شقاق که یکی از وضعیت‌ های دردناک مقعد است می‌تواند ناشی از عدم درست پاک کردن مقعد، نوع تغذیه و یا آلودگی مقعد باشد. از طرفی چون بیماری‌ های ناحیه مقعد به دلایلی چون شرم اغلب دیر مورد درمان پزشکی قرار می‌ گیرند منجر به بروز مشکلات جدی می‌گردند.

بهداشت مقعد با شستوشوی مناسب و خشک کردن با دستمال توالت نرم

بهداشت مقعد با شستوشوی مناسب و خشک کردن با دستمال توالت نرم

4 اصل رعایت بهداشت مقعد

نکته بسیار مهم درباره بهداشت ناحیه مقعد این است که جلوگیری از بیماری ‌های مقعد فقط منحصر به درست تمیز کردن این ناحیه نیست. گرچه این کار بسیار مهم است اما به تنهایی کافی نیست. مواردی مانند نوع تغذیه و لباسی که می ‌پوشیم می ‌توانند در این زمینه نقش زیادی داشته باشند. در زیر 4 اصل مهم آورده شده است:

نقش تغذیه و لباس مناسب در بهداشت مقعد

رژیم غذایی باید حاوی درصد مناسبی از فیبر باشد. فیبر کافی با حجیم کردن مدفوع موجب دفع راحت ‌تر آن و جلوگیری از بیماری‌ هایی مانند یبوست می ‌شود. معمولا بین 30 تا 40 گرم فیبر در روز باید از طریق رژیم غذایی تامین شود. میوه‌ ها، سبزیجات و غلات منبع اصلی فیبر در رژیم غذایی هستند. مصرف مکمل های غذایی نیز به شدت توصیه می شود.

نوشیدن مقدار کافی آب برای جلوگیری از خشک و سفت شدن بیش از حد مدفوع ضروری است. مدفوع خشک یکی از عوامل ایجاد هموروئید و شقاق مقعد است.

اگر از دستمال توالت استفاده می‌کنید حتما دستمال نرم تهیه نمایید. دستمال توالت زبر موجب تحریک پوست ناحیه مقعد و خطر ایجاد زخم و عفونت می‌ شود.

هرگز از لباس‌ های زیری که به دلیل تنگی بیش از حد پوست ناحیه مقعد را تحریک می‌ کنند (مانند شرت جی استرینگ) استفاده نکنید. همچنین پوشیدن آستر شورت معطر می‌ تواند به دلیل وجود مواد شیمیایی موجب حساسیت و آسیب پوست ناحیه مقعد گردد.

سعی کنید از لباس زیر فاقد رنگ شیمیایی و تحریک کننده پوست استفاده نمایید.

لباس زیر باید به حدی دارای تنفس باشد که مانع عرق کردن ناحیه مقعد گردد. رطوبت زیاد در این ناحیه زمینه بروز بیماری ‌های عفونی باکتریایی و قارچی را فراهم می‌ نماید.

نشستن طولانی مدت در توالت زمینه بیماری‌ هایی چون هموروئید را فراهم می‌ کند.

نحوه پاک کردن مقعد

برای پاک کردن باقی مانده مدفوع از ناحیه مقعد از آب ولرم استفاده نمایید. آب خیلی سرد و یا داغ می ‌تواند با آسیب رساندن به پوست زمینه بروز شقاق، ساییدگی پوست و عفونت را فراهم نمایند. بنابراین قبل از استفاده از آب دمای آن را حتما چک نمایید.

استفاده از صابون دارای قدرت پاک کنندگی قوی با از بین بردن کامل چربی پوست زمینه خشک شدن و ترک برداشتن آن را فراهم می‌ نماید. ضمن اینکه مواد پاک کننده عطردار نیز همین نقش منفی را می ‌توانند داشته باشند.

نکته بسیار مهم دیگر در مورد اصول رعایت بهداشت مقعد نحوه پاک کردن آن است. این امر به خصوص در خانم ‌ها بسیار مهم است. برای آلوده نشدن ناحیه تناسلی با باکتریای موجود در مدفوع باید مقعد را از جلو به سمت عقب پاک نمود نه به عکس. رعایت نکردن این نکته می ‌تواند منجر به عفونت ‌های جدی دستگاه تناسلی مثل عفونت باکتریایی ایکولای در خانم‌ ها شود.

حذف موهای زائد اطراف مقعد

وجود موهای اطراف نواحی تناسلی یک امر کاملا طبیعی است. از دیدگاه پزشکی و بهداشت مقعد هیچ ضرورت خاصی برای حذف آنها وجود ندارد. این موها ضمن تامین رطوبت و چربی پوست مانع از سائیدگی و عفونت پوست این ناحیه می‌گردند. اما اگر بسیار پرمو هستید و تمیز کردن ناحیه با وجود این موها مشکل است بهتر است برای حذف موهای زائد اطراف مقعد اقدام نمایید.

اگر قصد حذف این موها را دارید مواظب باشید موجب زخم و تحریک پوست نواحی تناسلی نشوید. قبل از استفاده از تیغ و ژیلت حتما از صابون مناسب و یا سایر مواد کف کننده استفاده نمایید. برخی از کرم‌ ها و سایر محصولات شیمیایی حذف کننده موهای زائد می‌توانند موجب حساسیت و واکنش آلرژیک پوست ناحیه مقعد گردند پس در انتخاب محصول مناسب دقت لازم را داشته باشید.

همچنین برای انجام عمل لیزر موهای زائد به مراکز معتبر مراجعه کنید. برخی از بیماران به دلیل استفاده از درجه بالای پوست دچار سوختگی و آسیب در ناحیه می شوند. همین امر موجب بروز زخم شقاق و حتی عفونت در ناحیه مقعد می شود.

دوش مقعدی و نرمال سالین مناسب

دوش مقعدی و نرمال سالین مناسب

دوش مقعدی

دوش مقعدی به دلیل عوارضی که ایجاد می کند معمولا توصیه نمی شود. اما اگر به هر دلیلی نیاز به انجام این عمل دارید موادی که نیاز دارید برای دوش مقعدی از داروخانه تهیه کنید به شرح زیر است:

مایع نرمال سالین: بهترین گزینه برای شستن مقعد است. نرمال سالین بهتر از آب لوله کشی است و می تواند بر تعادل الکترولیت ها مانند سدیم در بدن شما تأثیر بگذارد.

دستگاه دوش مقعدی: این دستگاه شامل یک بخش حباب مانند و یک لوله باریک است. اگر این لوله از قبل روغن کاری نشده است بهتر است آن را با یک روان کننده مناسب بپوشانید.

روان کنند یا لوبریکانت: بهتر است این روان کننده بر پایه آب باشد که به ناحیه مقعد آسیب نرسد.

دستکش: حتما قبل از انجام این کار از دستکش استفاده کنید. ممکن است نیاز باشد قبل از وارد کردن دستگاه دوش مقعدی، دهانه مقعد را با انگشت کمی باز کنید که دستگاه به آندودرم آسیب نرساند.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *