اطلاعات عمومی پزشکی

پماد دیلتیازم 2% برای هموروئید و شقاق

پماد دیلتیازم 2% برای هموروئید و شقاق

پماد دیلتیازم 2% برای هموروئید و شقاق یکی از داروهای ایمن محسوب می شود که غالبا عوارض جانبی کمی دارد. این پماد با نام تجاری دیلتیژل نیز شناخته می شود. برای درمان شقاق این دارو موجب افزایش خونرسانی به ناحیه آسیب دیده می شود که به تسریع در بهبودی زخم کمک می کند. ما در این مطلب به نحوه و میزان تاثیر پماد دیلتیازم 2% برای هموروئید و شقاق می پردازیم. به علاوه نحوه مصرف پماد دیلتیازم را بیان می کنیم.

پماد دیلتیازم 2%

دیلتیازم جزء دسته ای از داروها به نام مسدود کننده های کانال کلسیم است. در اصل به صورت خوراکی برای کنترل فشار خون بالا و آریتمی های قلبی به کار می رود. با این وجود شواهد علمی و تجربی نشان می دهند که پماد دیلتیازم 2% می تواند در کنترل علائم و درمان بیماری های شقاق و هموروئید نیز موثر باشد.

پماد دیلتیازم 2% برای شقاق

یکی از مواردی که هم در ایجاد و هم در تداوم شقاق مقعدی دخیل است انقباض غیر معمول اسفنکتر حلقوی مقعدی است. این انقباض هم زخم را تحریک می کند و هم اینکه مانع خونرسانی کافی به محل زخم می شود.

پماد دیلتیازم 2% برای شقاق از این جهت مفید است که می تواند با شل کردن اسفنکتر حلقوی مقعد خونرسانی به زخم را افزایش دهد. از طرفی با شل شدن این ماهیچه فشار از روی زخم برداشته می شود. با برداشته شدن فشار، درد که از علائم اصلی شقاق مقعدی است تا حد زیادی کاهش می یابد.

نحوه مصرف پماد دیلتیازم 2% یا دیلتیژل برای شقاق معمولا دوبار در روز با فاصله زمانی 6 تا 8 ساعته است. مقداری از پماد (حدود 2.5 سانتیمتر) بر روی نوک انگشت قرار داده و سپس به دیواره داخلی مقعد مالیده می شود. برای جلوگیری از آلودگی می توان از دستکش استفاده نمود.

این روش استفاده یک دستور کلی است و باید توسط پزشک معالج متناسب با شرایط بیمار شخصی سازی شود. روند با این پماد شقاق معمولا چندین روز طول می کشد (میانگین 2 هفته). در صورت مثبت بودن درمان بعد از چند روز به مرور شدت درد کاهش یافته و میزان خونریزی کم می شود. در غیر این صورت باید پزشک درمان دیگری را تجویز نماید.

پماد دیلتیازم 2% برای هموروئید

پماد دیلتیازم 2% برای هموروئید نیز قابل استفاده است و میتواند در روند درمان این بیماری علائمی مانند درد را کاهش دهد. یکی از روش های رایج درمان هموروئید جراحی هموروئیدکتومی است. پس از انجام هموروئیدکتومی به دلیل انقباض ماهیچه های ناحیه جراحی شده، درد شدیدی ایجاد می شود. استفاده از پماد دیلتیازم بین 48 تا 72 ساعت بعد از عمل جراحی هموروئید می تواند در این موقعیت با شل کردن این ماهیچه ها نقش مهمی در تسکین درد ایفا نماید.

زمان اثر کامل پماد دیلتیازم 2% یا دیلتیژل برای هموروئید (کنترل درد هموروئید) در بیماران مختلف متفاوت است که غالبا بعد از 72 ساعت و بیشتر پس از شروع استفاده است.

عوارض جانبی دیلتیازم

طبق شواهد بالینی استفاده از پماد دیلتیازم 2% برای هموروئید و شقاق عوارض جانبی خاصی ندارد. با این وجود برخی از بیماران ممکن است دچار عوارض جانبی موقتی زیر گردند.

  • سردرد
  • سر گیجه
  • خارش موضعی
  • سوزش موضعی

پماد دیلتیازم در تحقیقات دانشگاهی و بیمارستانی

در یک تحقیق که 166 بیمار در سال 2019 تحت درمان با پماد دیلتیازم قرار گرفته بودند مورد بررسی قرار گرفت. موضوع این مقاله اثربخشی ژل رکتال دیلتیازم 2 درصد در درمان مزمن شقاق مقعد، یک مطالعه مشاهده ای گذشته نگر بود.

پس از بررسی نتایج مشخص شد که درمان شقاق با پماد دیلتیازم 2 درصد در 72.9 درصد بیماران موفقیت آمیز بوده است. در مورد عوارض این پماد نیز فقط 12 نفر از 166 نفر عوارض این دارو را در سطوح مختلف تجربه کرده بودند. شایع ترین عارضه نیز تحریک پوستی بود.

نتایج تحقیق درباره مصرف ژل دیلتیازم 2 درصد برای درمان شقاق

جدول نتایج تحقیق درباره مصرف ژل دیلتیازم 2 درصد برای درمان شقاق

همچنین 2 سال بعد از درمان، بیماران مورد پیگیری قرار گرفتند و خوشبختانه 88 درصد بیماران به طور کامل درمان شده بودند و عود شقاق را تجربه نکرده بودند.

از این تحقیق به این نتیجه می رسیم که درمان شقاق با پماد دیلتیازم 2 درصد موثر و کاربردی است. همچنین می تواند به عنوان اولین داروی تجویزی جهت درمان شقاق مورد استفاده قرار بگیرد.

جمع بندی

پماد دیلتیازم 2% اثر ضد اسپاسم دارد. این اثر در درمان تنگی مقعدی، بیماری های شقاق مقعدی و همچنین هموروئید می تواند موثر باشد. این پماد با شل کردن ماهیچه اسفنکتر مقعدی موجب ترمیم سریع تر شقاق و کاهش درد می گردد.

پماد دیلتیازم 2% برای هموروئید اثر مشابه ای دارد. بعد از عمل هموروئیدکتومی استفاده می شود و با شل کردن عضلات ناحیه عمل، میزان درد را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد. مصرف این دارو به صورت موضعی است بنابراین عوارض جانبی کمی دارد.

به طور کلی استفاده از پماد دیلتیازم 2% برای هموروئید و شقاق می تواند یکی از داروهای موثر و ایمن در روند درمان این بیماری ها باشد.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *