بیماری های مقعد, توده های ناحیه مقعد

درمان هموروئید داخلی

درمان هموروئید داخلی

توده هموروئید به رگ های غیر طبیعی و متورمی گفته می شود که معمولا در صورت خفیف بودن درد خاصی را برای بیمار ایجاد نمی کنند. هموروئید خارجی از ناحیه خارج مقعد دیده می شود و بعد از خط دندانه ای مقعد وجود دارد. اما هموروئید داخلی درون کانال مقعد است و به طور معمول قابل مشاهده نیست. حتی جالب است بدانید که برخی از افراد متوجه وجود هموروئید داخلی نمی شوند و تنها در صورت خونریزی و مراجعه به پزشک متوجه حضور آن ها شده و برای درمان هموروئید داخلی اقدام می کنند.

همورویید داخلی اغلب به دلیل یبوست ایجاد می شود و از سوی دیگر ادامه داشتن یبوست می تواند وضع را همچنان وخیم تر کند. برای درمان همورویید داخلی بهتر است ابتدا سبک زندگی را تغییر داد و شیوه های غلطی را که سبب به وجود آمدن و یا بدتر شدن هموروئید می شوند را کنار گذاشت.

اگر به موقع اقدام کنید هموروئید داخلی را معمولا می توان بدون عمل جراحی و با روش هایی آسان نیز درمان کرد. در واقع بیمار زمانی که متوجه همورویید داخلی می شود می تواند با تغییر شیوه زندگی خود منجر به درمان هموروئید داخلی شود. زنان باردار قبل از شروع هرگونه تغییر در رژیم غذایی خود و استفاده دارو های مختلف حتما باید با پزشک خود مشورت کنند. زیرا بروز انواع هموروئید در بارداری بسیار شایع است. با تغییر سبک زندگی از بروز هموروئید داخلی و انواع دیگر هموروئید جلوگیری کنید.

هموروئید داخلی قبل از درمان

تسکین درد و خارش در درمان همورویید داخلی

یکی از بهترین راهکار های درمان خانگی هموروئید داخلی بهره مندی از وان آب گرم است. توجه کنید قبل از اقدام به انجام هرگونه درمان هموروئید داخلی حتما به پزشک متخصص جراحی مراجعه کنید. شما می توانید به صورت روزانه از حمام آب گرم بهره مند شوید و حدود 15 دقیقه یا بیشتر با تأثیر فوق العاده آن هموروئید را درمان کنید. در حقیقت این روش باعث می شود تا ماهیچه های اسفنکتر شل شوند و تورمی که در ناحیه وجود دارد کاهش پیدا کند. دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی استفاده از ژل آلوورا را برای درمان انواع هموروئید و هموروئید داخلی توصیه می کنند. همچنین از آلوورا به عنوان معجزه درمان همورویید یاد می کنند.

در هموروئید های تحریک شده استفاده از کرم یا پماد ساختنی ضد همورویید، برای درمان هموروئید داخلی می توان بهره مند شد. ممکن است پزشک شما مالیدن کرم هیدروکورتیزون 1٪ روی پوست، خارج از کانال مقعد (نه داخل) را توصیه کند این کرم می تواند خارش را نیز کاهش دهد. از این کرم برای مدت بیش از یک هفته استفاده نکنید مگر اینکه پزشک شما این موضوع را تایید کند.

برای درمان همورویید داخلی رژیم غذایی با فیبر بالا را امتحان کنید

رژیم غذایی غنی از غذا های با فیبر بالا برای جلوگیری از یبوست، و استفاده بیشتر از سبزیجات، میوه و آجیل از بهترین راه های درمان و جلوگیری از هموروئید داخلی است. اگر نخواهید فیبر کافی را از غذا دریافت کنید، ممکن است پزشک مکمل فیبر یا نرم کننده مدفوع را برایتان تجویز کند. البته حتما توجه کنید که مصرف نادرست نداشته باشید، زیرا این داروها می توانند اسهال ایجاد کنند و باعث خونریزی شوند. حتی اگر پزشک شما دارو تجویز کرده یا جراحی را پیشنهاد کند، حتما باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

علائم همورویید داخلی اغلب به افزایش فیبر و مصرف مایعات فراوان پاسخ مثبت می دهد. برای جلوگیری از تنش هموروئید نشستن های طولانی مدت در توالت نیز باید کاملا حذف شود.

رژیم غذایی درمان هموروئید

روش های پزشکی درمان همورویید داخلی

اگر علائم شما شدید باشد یا بعد از گذشت چند هفته بهبود نیافته باشید، متخصص جراحی ممکن است بخواهد یک روش دیگر را برای کاهش و یا برداشتن همورویید انجام دهد.

انعقاد با لیزر کم توان

متخصص جراحی با استفاده از یک پروب الکتریکی، یک پرتو لیزری یا نور مادون قرمز، برای حذف بافت همورویید ایجاد می کند و باعث می شود که پاکه هموروئید کوچک شود. درمان هموروئید داخلی با این روش بسیار آسان و سریع است و نتایج قابل توجهی را در بهبودی کامل از خود بر جای می گذارد.

عمل جراحی همورویید داخلی

برای هموروئید داخلی بزرگ و یا همورویید خارجی غیرمعمول، پزشک معمولا از روش hemorrhoidectomy برای برداشتن بالشتک های عروقی هموروئید استفاده می کند. طی عمل جراحی بافت همورویید به طور کامل برداشته می شود.

توجه کنید که درمان های پزشکی همیشه موثر هستند، اما در صورتیکه رژیم غذایی و شیوه زندگی خود را تغییر ندهید، هموروئید ممکن است دوباره برگردد.

یکی از بهترین روش های عمل جراحی همورویید داخلی جراحی با لیزر پرتوان است. این دستگاه جهت برداشتن پاکه هموروئید برش ظریفی ایجاد می کند که همزمان عروق خونی بریده شده در ناحیه را نیز ترمیم می کند. بدین ترتیب عمل جراحی هموروئید با لیزر بدون بخیه و بدون خونریزی درد انجام می شود.

در روش سنتی جراحی هموروئید با تیغ جراحی برای جلوگیری از خونریزی جراح از بخیه استفاده می کند و برش عمیق تری نسبت به لیزر زده می شود. این برش ممکن است به بافت سالم نیز آسیب وارد کند. جراحی سنتی هموروئید دوره نقاهت طولانی دارد و همین امر ممکن است منجر به عود و بازگشت هموروئید داخلی شود.

با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد می توان این نتیجه را گرفت که بهترین روش درمان و جلوگیری از هموریید داخلی داشتن سبک زندگی سالم و در نهایت استفاده از روش های مدرن درمان مثل لیزر است.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *