بیماری های عفونی

علائم زگیل تناسلی

علائم زگیل تناسلی

متاسفانه در دنیا عارضه های خطرناکی وجود دارد که می تواند تا چندین نسل افراد زیادی را درگیر نماید. زگیل تناسلی از جمله بیماری های خطرناکی است که هم در مردان و هم در زنان بروز می کند. لازم است بدانید که این عارضه امروزه در تمام دنیا در حال گسترش است اما علی رغم این واقعیت، هنوز به صورت جدی به آن توجه نشده است. به همین دلیل در این مقاله لازم دانستیم اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار دهیم.

زگیل تناسلی چیست

در ابتدا بهتر است ذهنیتی در مورد این بیماری داشته باشیم. عارضه زگیل تناسلی نوعی زائده های گوشتی است که در اطراف آلت تناسلی و مقعد بروز خواهد کرد. عامل این بیماری ویروسی به نام HPV است. لازم به ذکر است که افرادی که به ویروس ایدز مبتلا هستند بیشتر در معرض ابتلا به زگیل تناسلی قرار دارند. حقیقت تلخ در مورد این بیماری، نهفته بودن عامل بیماری زگیل تناسلی است. به این معنا که ویروس زگیل تناسلی می تواند سال ها در بدن فرد وجود داشته باشد اما در ظاهر وی به صورت زگیل هیچ علامتی را ایجاد نکند. همین مسئله هم مشکل ساز شده است زیرا اگر فردی ناقل ویروس باشد و وارد رابطه جنسی گردد می تواند ویروس را به فرد مقابل انتقال دهد.

علائم زگیل تناسلی

شناسایی علائم زگیل تناسلی

هر چه رابطه جنسی با فرد مبتلا به عارضه زگیل تناسلی بیشتر باشد احتمال ابتلا نیز بیشتر می گردد. افرادی که چندین رابطه جنسی دارند بسیار مستعد بیماری هستند. همچنین افرادی که دچار بیماری های ناحیه تناسلی و مقعد می باشند مثل بیماران هموروئید و شقاق بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به این بیماری می باشند. این بیماری دارای علائمی است که به مرور زمان بیشتر خواهد شد:

  1. ابتدا بیمار در ناحیه دستگاه تناسلی خارجی دچار سوزش و خارش می شود.
  2. بعد از مدتی علائم زگیل تناسلی ظاهر می شود. به این صورت که ابتدا جوش های کوچک در اطراف ناحیه تناسلی ایجاد شده و به مرور بزرگتر می شود.
  3. جوش ایجاد شده ناصاف و گوشتی بوده و از نظر رنگی از کرمی تا قهوه ای متفاوت است.
  4. اگر زگیل تناسلی در جلوی مجرای خروجی ادرار تشکیل شده باشد خونریزی یا مشکل انسداد مجرای ادراری وجود خواهد داشت.
  5. در زنان بیشتر در قسمت های مرطوب همانند دهانه واژن و لابیا مینور ایجاد خواهد شد.

چند نکته مهم در مورد زگیل تناسلی

همان گونه که ذکر کردیم مشکل زگیل تناسلی یکی از بدترین بیماری هایی است که می تواند همپای ایدز در دنیا تفاوت داشته باشد. ویروس زگیل تناسلی قادر است به سرعت گسترش پیدا کند بدون این که تا مدت ها منجر به بروز علائمی در ظاهر فرد گرد. لذا با توجه به خطر آفرینی این ویروس لازم است چند نکته را توجه داشته باشید:

  1. اگر سیستم ایمنی بدن شما قوی باشد می تواند زگیل تناسلی را کنترل نماید اما در صورتی که مجدد بیماری زگیل تناسلی از نظر اندازه و تعداد افزایش پیدا کرد و همچنین بدن شما دچار عفونت های مکرر گردید باید حتما به پزشک موضوع را اطلاع دهید.
  2. توجه داشته باشید که هر کدام از زوجین که به عارضه زگیل تناسلی مبتلا شده اند نه تنها باید به همسر خود بلکه باید به پزشک هم اطلاع دهد. در صورتی که به دلیل کوچک بودن زگیل تناسلی دیر متوجه این بیماری شدید باید همسرتان نیز جهت معاینه به پزشک مراجعه کند تا وضعیت کنون او در مورد ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری زگیل تناسلی را بررسی نماید.
  3. در صورتی که بعد از درمان زگیل تناسلی مجددا عود کرد حتما باید نمونه برداری و تکنیک های قوی برای تشخیص شدت بیماری انجام گیرد.
  4. لازم به ذکر است که این بیماری حتی با کاندوم هم انتقال پیدا خواهد کرد زیرا باز هم پوست اندام های تناسلی با هم ارتباط دارند.
  5. مسئله نگران کننده ای که برای خانم ها وجود دارد خطر ویروس زگیل تناسلی برای نوزاد در دوران بارداری است. در مورد باروری این ویروس نمی تواند مشکلی ایجاد نماید ولی زمانی که زایمان فرا می رسد می تواند ویروس زگیل تناسلی به نوزاد منتقل شده و زگیل در حنجره نوزاد تشکیل خواهد شد.
  6. برای ویروس زگیل تناسلی واکسن هایی بر حسب نوع ویروس تهیه شده است لذا توصیه می شود که قبل از این که وارد رابطه جنسی شوید حتما از این واکسن ها استفاده نمایید تا بدن مقاوم گردد. بهترین زمان برای استفاده از واکسن، قبل از 26 سالگی است.
author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *