بیماری های مقعد, توده های ناحیه مقعد

درمان گیاهی هموروئید

درمان گیاهی هموروئید

اغلب هموروئیدها در عرض چند هفته خودبخود از بین می روند، در غیر این صورت، باعث ناراحتی و سلب آرامش فرد می شوند. درمانهای متداول هموروئید شامل درمانهای محافظه کارانه مانند افزایش فیبر غذایی و مایعات، مصرف دارو، روش های غیر تهاجمی و در موارد پیچیده تر، جراحی است. در میان سایر درمانها، درمان گیاهی هموروئید به علت بی عارضه یا کم عارضه بودن طرفداران زیادی دارد. اما توجه کنید که این درمان ها به تنهایی فقط برای یک هفته توصیه می شوند. درمان گیاهی هموروئید با مشاوره متخصص جراحی مجرب و همراه با دیگر روش های درمانی کاربرد به سزایی دارد. در ادامه به معرفی گیاهانی که در درمان این بیماری موثرند پرداخته می شود.

درمان گیاهی هموروئید و فیبر غذایی

پیشگیری و درمان گیاهی هموروئید، با رژیم سرشار از فیبر آغاز می شود. یک رژیم پر فیبر می تواند خونریزی و درد بیماری را کاهش دهد. پر کردن بشقاب غذا با میوه ها و سبزی های غنی از فیبر، غلات کامل، و مغزها، برای رفع یبوست و هموروئید مفید است. غلات کامل عبارتند از گندم سیاه، کینوا، ارزن، برنج قهوه‌ای، ذرت، جو، و جو دو سر. نوشیدن مقدار فراوانی آب و آبمیوه نیز بسیار موثر است.

درمان گیاهی هموروئید و فندق جادوگر (Hamamelis virginiana)

فندق جادوگر (witch-hazel) یا نارون کوهی گیاهی است که در چین، ژاپن، و آمریکای شمالی یافت می شود. این گیاه علائم اصلی هموروئید یعنی درد، سوزش، تورم، ناراحتی، خونریزی و التهاب اطراف رکتوم را کم می کند و باعث جمع شدن رگهای خونی می شود. فندق جادوگر هم به فرم مایع تهیه می شود و مستقیما روی هموروئید به کار برده می شود و هم در محصولاتی مانند صابونها و دستمال مرطوب های ضد خارش یافت می شود و به دو شکل داخلی و جلدی به کار می رود. برای استفاده از آن، یک تکه پنبه را با فندق جادوگر خیس کرده، مقابل بواسیر فشار می دهند. این کار باید حداقل روزی سه بار تکرار شود.

درمان گیاهی هموروئید با فندق جادوگر

مصرف فندق جادوگر درد، سوزش، تورم، ناراحتی، خونریزی و التهاب اطراف رکتوم را در هموروئید کم می کند

درمان گیاهی هموروئید و روغن نارگیل

روغن نارگیل علاوه بر دارا بودن خاصیت ضدعفونی کنندگی، به برطرف کردن علائم ناراحتی ، التهاب، درد، و تورم هموروئید کمک می کند. همچنین دارای اثرات نرم کننده است و از یبوست نیز پیشگیری می کند. روغن نارگیل را به چند شکل می توان مصرف نمود:

  • افزودن به غذا یا فندق جادوگر
  • مالیدن آن به سطح هموروئید با پنبه، چند بار در روز، و سپس شستن محل با آب ولرم و خشک کردن آن
  • استفاده به صورت شیاف (استوانه هایی به قطر مداد تهیه و فریز کرده، استعمال می شود)
  • ترکیب روغن نارگیل ذوب شده با زردچوبه برای رفع التهاب
  • افزودن روغن به آب حمام
روغن نارگیل و درمان هموروئید

روغن نارگیل در درمان گیاهی هموروئید از جایگاه ویژه ای برخوردار است

درمان گیاهی هموروئید و آلوورا (Aloe vera)

ژل آلوورا قابض است و می تواند در کاهش خونریزی، بهبود زخم، کاهش التهاب، تسکین خارش و سوزش ناشی از هموروئید تاثیر گذار باشد. افرادی که به سیر و پیاز حساسند، ممکن است به آلوورا نیز حساسیت داشته باشند و باید قبل از مصرف آن را آزمایش کنند. ژل آلوورا را می توان به صورت خوراکی مصرف نمود (حداقل ۴ قاشق غذاخوری در روز) و یا آن را استخراج کرده بر روی ناحیه بواسیر استعمال نمود.

درمان گیاهی هموروئید و گیاه جاروب قصاب (Ruscus aculeatus)

جاروب قصاب یا بوچرز بروم، یک درختچه همیشه سبز است و فقط ریزوم های خشک گیاه در درمان به کار می روند. استعمال آن داخلی است و به فرم های کپسول، عصاره الکلی، و چای موجود است. مصرف آن باعث کاهش حساسیت به درد، خونریزی، و تقویت رگهای خونی می شود. دوز آن ، 150 میلی گرم، 3 بار در روز است.

درمان گیاهی هموروئید و گیاه جاروب قصاب

درمان گیاهی هموروئید با گیاه بوچرز بروم باعث تقویت رگهای خونی می شود

درمان گیاهی هموروئید و شاه بلوط هندی (Aesculus hippocastanum)

این گیاه برای درمان هموروئید مخصوصا در افراد غیر فعال مفید است. چون در حین غیرفعالی، خونرسانی به دستگاه گوارش و روده ها کم و باعث یبوست و هموروئید می شود. مصرف آن به میزان 40 میلی گرم، 3 بار در روز، برای 2 ماه، باعث کاهش خونریزی، تورم، و التهاب در هموروئید می شود.

درمان گیاهی هموروئید و گیاه ریشه سنگ (Collinsonia canadensis)

ریزوم خشک شده این گیاه قابض است و باعث کاهش فشار وارده بر رگهای خونی و التهاب می شود. برای استفاده، باید 2 تا 3 بار در روز، عصاره گیاه را روی ناحیه هموروئید استعمال نمود.

درمان گیاهی هموروئید و گیاه ریشه سنگ

بخش موثر گیاه گل سنگ در درمان گیاهی هموروئید، ریزوم آن است

درمان گیاهی هموروئید و چای سیاه کیسه ای و یا چای سبز

چای به علت دارا بودن اسید تانیک قابض است و به کاهش تورم، التهاب، درد و خونریزی کمک می کند. برای استفاده، باید کیسه چای را در آب داغ قرار داده، پس از خنک شدن، روزی 2 تا 3 بار بر روی هموروئید قرار داد.

درمان گیاهی هموروئید و سیب زمینی

به نظر عجیب می رسد، ولی کمپرس سیب زمینی بطور موثر و اعجاب آوری برای هموروئید موثر است. پس از رنده کردن، گذاشتن آن روی محل هموروئید، قابض و تسکین دهنده است.

درمان گیاهی هموروئید با همیشه بهار کوهی (Arnica)

کمپرس مخلوط 1 تا 2 قاشق چایخوری تنتور گیاه همیشه بهار کوهی در نیم لیتر آب، بهبودی سریع و موثری در علائم هموروئید ایجاد می کند.

همیشه بهار کوهی برای درمان هموروئید

کمپرس گیاه همیشه بهار کوهی در تخفیف علائم هموروئید سریع عمل می کند

درمان گیاهی هموروئید و پیاز (Allium cepa)

برای هموروئیدهای خونریزی دهنده موثر است. حدود 30 گرم از پیاز باید خوب در آب ساییده شود و پس از افزودن 60 گرم شکر، 2 بار در روز به صورت خوراکی مصرف شود.

درمان گیاهی هموروئید و انبه (Mangifera indica)

بخش موثر گیاه انبه در درمان هموروئید هسته آن است. هسته ها خشک و پودر می شوند و یک تا یک و نیم گرم آن، با یا بدون عسل، 2 بار در روز خورده می شود.

درمان گیاهی هموروئید و خیار چنبر تلخ یا خربزه تلخ (Momordica charantia)

مصرف روزانه 3 قاشق چایخوری عصاره برگ این گیاه، همراه با یک لیوان آب دوغ (بعد از گرفتن کره بدست می آید) در بهبود علائم موثر است. گذاشتن خمیر ریشه آن روی هموروئید هم نتایج خوبی دارد.

درمان گیاهی هموروئید با خیار چنبر

خیار چنبر یا خربزه تلخ از گیاهان موثر در درمان گیاهی هموروئید است

درمان گیاهی هموروئید و تربچه (Raphanus sativus)

مقدار 100 میلی گرم ترب سفید رنده شده با یک قاشق چایخوری عسل دو بار در روز، مصرف عصاره آن همراه با نمک، یا ترب سفید خمیر شده در شیر، برای برطرف کردن درد و تورم در هموروئید موثر است.

سایر گیاهان در درمان گیاهی هموروئید

بجز گیاهان فوق الذکر، گیاهان مفید دیگری وجود دارند که اثر آنها در بهبود علائم هموروئید شناخته شده است و به منظور رعایت اختصار صرفا به ذکر نام آنها اکتفا می شود. این گیاهان ممکن است به شکل خوراکی، استعمال خارجی و داروی تنقیه مورد استفاده قرار بگیرند و عبارتند از:

پسیلوم، شلغم، انجیر، کنجد، آلو سیاه (Syzygium cumini)، گندم (Triticum aestivum)، میروبالان یا آلوچه وحشی (Terminalia chebula)، قره قاط یا بلوبری اروپایی، زنجبیل، آب لیمو، روغن بادام، روغن زیتون، سرکه سیب، اسفرزه، و بابونه.

انجیر برای درمان هموروئید

انجیر به دلیل دارا بودن خواص ملین به درمان گیاهی هموروئید کمک می کند

درمان گیاهی هموروئید و طب سنتی

از نظر طب سنتی درمان یبوست و کمک به بهبود علائم هموروئید در اولویت قرار دارد. گیاهانی که به این منظور توصیه می شوند، به اختصار عبارتند از:

  • گل سرخ: روغن مالی مقعد با روغن گل سرخ جهت پیشگیری از ابتلا به شقاق
  • تره: کوکوی تره یا خاگینه زرده تخم مرغ و آب تره جهت تسریع بهبودی
  • استفاده از روغن های کنجد شیرین، گردو، نارگیل، بادام
  • پیاز سفید: قرار دادن پیاز جوشیده له شده با روغن گاو بر مقعد برای رفع خونریزی
  • مخلوط مازو، سماق، و پوست انار آسیاب شده: نشستن در جوشیده سرد شده این مخلوط همراه با سرکه، هرشب، برای کوچک کردن و جمع کردن و درمان بواسیر
  • مصرف خاکشیر، انجیر، تخم‌شربتی، اسفرزه و روغن زیتون جهت ملین های طبیعی جهت رفع یبوست
  • کمپوت سیب و کدو حلوایی : برای درمان یبوست
  • پوست کدو حلوایی : مصرف خوراکی پودر پوست کدو حلوایی جهت جلوگیری و درمان خونریزی
  • بابونه : نوشیدن روزانه دم کرده ی بابونه جهت تسکین درد و التیام زخم
  • انجیر : انجیر خیسانده و شربت انجیر جهت درمان یبوست
  • روغن تره :برای از بین بردن و درمان بیرون زدگی مقعد
  • بارهنگ: مصرف خوراکی جوشانده ترکیب بارهنگ با گلاب
author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

12 دیدگاه برای “درمان گیاهی هموروئید

  1. Avatar photoسارینا گفت:

    با سلام بعد از عمل هموروئید میشه روی زخم های مقعدی از برخی از این‌گیاهان استفاده کرد؟تا زودتر زخم بهبود پیدا کنه؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      اگر از نظر پزشک معالج مانعی نداشته باشد بله می توانید. دقت کنید که رعایت بهداشت ناحیه برای جلوگیری از عفونت و عود هموروئید در اولویت قرار دارد بنابراین در هنگام استفاده از گیاهان دارویی این مورد را حتما در نظر بگیرید.

  2. Avatar photoYasi Jebraiili گفت:

    سلام پدربزرگ من ۸۵ سالشه و هموروئید داخلی داره و خونریزی زیادی هم داره چندین ماهه که خونریزی داره و الان بسیار بیشتر شده بعد کلونوسکوپی گفتن هموروئید داخلی داره که خونریزی افتاده.و چون توان عمل جراحی نداره فقط پماد و شیاف آنتی هموروئید داده خیلی اذیت میشه و سرگیجه داره و میفته. لطفا لطفا راهنماییم کنید چکار کنم؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا برای ایشان رژیم غذایی مناسبی تجویز کنند. از مصرف غذاهای یبوست زا خودداری کنند و غذاهای پرفیبر و غنی از ویتامین و مینرال مصرف کنند.

  3. Avatar photoمقیمی گفت:

    با سلام .
    با تشکر از مطالب بسیار خوبتان
    خانم دکتر من یبوست ندارم ولی الآن نزدیک یک ماهه هنگام دفع احساس سوزش شدیدی میکنم . در بسیاری از مواقع حتی اسهال دارم . دو دوره کپسول
    رو هموروین استفاده کردم ولی خوب نشدم . روی جای نرم مثل کاناپه محل رکتومم سوزش و درد دارد ولی روی صندلی سفت کمتر میشود . حونریزی هم ندارم
    1- مصرف رو هموروین را ادامه دهم 2- در صورت عدم بهبودی بهترین راه حل چیست ؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام از قدردانی شما سپاسگزارم. شما نه باید اسهال داشته باشید و نه یبوست. مصرف داروی روهمورین را قطع کنید و حتما از مطب وقت ویزیت بگیرید تا سریعا برای شما داروی مناسب تجویز شود. مصرف میوه و سبزی و نشستن در لگن آب گرم فراموش نشود.

  4. Avatar photoس.ص گفت:

    من جراحی کردم متاسفانه بعدش به دلیل استفاده ی زیاد از ملین بخاطر ترس از بیرون روی، چند روز اول بعداز عمل اسهال شدم
    کاش جراحان قبل از جراحی از بیمار بخوان یبوست خودشون رو رفع کنن و وقتی تنظیمات گوارش خودشون رو بدست گرفتن بیان برای جراحی
    من ۳ ماه درد کشیدم
    الانم مثل قبل از عمل همورویید دارم

    1. معمولا جراحان این موارد را به بیمار یادآوری می کنند. یبوست، اسهال، بیماری های گوارشی و همچنین فشار بر ناحیه مقعد منجر به عود هموروئید می شود.

  5. Avatar photoمهدی گفت:

    سلام خانوم دکتر ممنون در مورد اطلاعاتتون
    یکی از همشهریان بهم گفت دارویی گیاهی وجود دارد که میتواند هموروعید راریشه کن کند آیا چنین چیزی وجود دارد من از جراحی میترسم و اگر جراحی کنم ازکاروزندگی میوفتم لطفاراهنماییم کنید…….ممنونم

    1. سلام برای استفاده از داروهای گیاهی حتما با یک متخصص باتجربه مشورت کنید. اگر هموروئید در مراحل اولیه باشد و بیرون زدگی شدید نداشته باشد معمولا با رعایت رژیم غذایی و مصرف داروی به جا و تحت نظر متخصص بهبود پیدا می کند. معمولا خود درمانی های غیراصولی منجر به تشدید بیماری هموروئید و عارضه دار شدن آن می شود.

  6. Avatar photoحکیمه گفت:

    با عرض سلام . ببخشید سابقه یبوست دارم ولی الان جدیدآ درد شدیددر ناحیه مقعد همراه با فشار دارم . بی زحمت بفرمایید چه دارویی استفاده کنم . ممنون

    1. سلام بدون معاینه بیمار نمی توان دارو تجویز کرد. علاوه بر این که لازم است از متخصص دارو بگیرید برای رفع یبوست نیز رژیم غذایی مناسب داشته باشید و هر روز 8 الی 10 لیوان آب بنوشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *