آبسه

مراقبت بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی

مراقبت بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی

درمان آبسه مقعدی با تخلیه عفونت و چرک جمع شده در آبسه قابل درمان است. پزشک متخصص جراحی تشخیص می دهد که آبسه مقعدی از چه نوعی است و در چه نقاطی از مقعد قرار دارد و تعداد آن را مشخص می کند. سپس آبسه را به صورت کامل و موثر تخلیه و درناژ می کند و از بازگشت دوباره آبسه مقعدی جلوگیری می کند.

گاهی اوقات آبسه مقعدی خودبخود تخلیه می شود اما این بدان معنا نیست که نیازی به جراحی و درمان ندارد. اکثر مواقع بهترین راه حل درمان آبسه مقعدی از طریق جراحی است. بهتر است جراحی و تخلیه آبسه با لیزر انجام شود تا احتمال عود آبسه مقعدی بعد از جراحی بسیار کم شود.

عمل جراحی آبسه مقعدی با توجه به نوع و شدت آن انجام می شود. اگر آبسه مقعدی ساده و سطحی باشد، می توان آن را در مطب پزشک و با بی حسی موضعی تخلیه کرد. در صورتی که آبسه مقعدی عمقی باشد ممکن است نیاز به بیهوشی و بستری شدن کوتاه مدت در بیمارستان یا کلینیک داشته باشد.

یکی از مشکلاتی که اکثر بیماران مبتلا به آبسه مقعدی با آن مواجه هستند عود بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی است. بنابراین مراقبت های بعد از جراحی آبسه مقعدی کمک شایانی در جلوگیری از عود آبسه مقعدی می نماید.

همچنین انتخاب یک متخصص جراحی و لیزر با تجربه در زمینه عمل جراحی آبسه مقعدی و اقدامات مناسب قبل از عمل جراحی آبسه مقعدی در دستیابی به یک جراحی موفق بسیار موثر است. دقت کنید که مراقبت بعد از جراحی آبسه با لیزر آبسه مقعدی بسیار آسان تر از جراحی با روش های سنتی می باشد.

مراقبت های مهم قبل از عمل جراحی آبسه مقعدی

بهتر است قبل از عمل جراحی آبسه مقعدی به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر با تجربه مراجعه کنید و از سطح سلامتتان آگاه شوید، در مورد تاریخچه پزشکی خود اطلاعات کامل را ارائه دهید و جزئیات بیشتری در مورد عمل خود دریابید. بهتر است هر سوال مبهمی که در مورد عمل جراحی خود دارید را از متخصص جراحی خود سوال کنید.

قبل از عمل جراحی آبسه مقعدی اگر مشکل گوارشی و یبوست دارید حتما برای درمان آن اقدام کنید. اگر موهای زائد ناحیه را از بین نبرده اید به شما پیشنهاد می کنم از لیزر موهای زائد برای تمیز و عاری از مو نگهداشتن ناحیه کمک بگیرید.

مراقبت های اولیه بعد از عمل آبسه مقعدی

این که شما بلافاصله بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی، بقیه روز را استراحت کنید نکته مهمی است. بهتر است یک همراه داشته باشید که حداقل تا 24 ساعت بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی همراه شما باشد.

شما نمی توانید یک روز بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی به محل کار خود بازگردید. بنابراین توصیه می شود حداقل 2 روز از محل کار خود مرخصی بگیرید. بسته به این که جراحی شما با لیزر انجام شده باشد یا با روش سنتی مدت زمان استراحت شما متفاوت خواهد بود.

توصیه می شود بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی روزانه 3 مرتبه در لگن آب گرم با مقدار بسیار کمی بتادین بنشینید. همچنین شستشوی روزانه ناحیه مقعد با شامپو بچه برای تمیز نگهداشتن ناحیه عمل بسیار حائز اهمیت است.

توجه داشته باشید که در طول هفته اول یا حتی مدت بیشتری، از فعالیت های شدید مثل دویدن، ورزش کردن یا بلند کردن اجسام سنگین حتما خودداری کنید. به مرور زمان می توانید به سطح عادی فعالیت های خود برسید.

اگر متخصص جراحی برای شما دارویی تجویز کرده است سر وقت داروهای خود را مصرف کنید.

گاهی ملین توصیه می شود که این دارو به نرم تر شدن مدفوع با تحریک حرکات روده کمک می کند. به این طریق از یبوست و در نتیجه ابتلای دوباره به آبسه مقعدی جلوگیری می شود.

برای ویزیت های بعد از عمل به موقع به متخصص جراحی معالج خود مراجعه کنید و روند بهبودی را با دقت پی گیری کنید.

درد بعد از جراحی آبسه مقعدی چگونه است

بیمار مثل همه انواع جراحی ها باید انتظار ناراحتی و درد پس از عمل را داشته باشد. اما این درد نسبت به زمانی که بیماری در نقطه اوج خود قرار دارد بسیار کمتر است. به خصوص که درد بعد ازعمل جراحی آبسه مقعدی مثل زمان بیماری پیش رونده نیست و به مرور رو به کاهش می گذارد.

در جراحی با لیزر می توان گفت درد و ناراحتی بعد از جراحی تا 70 درصد کمتر از جراحی سنتی خواهد بود. ممکن است دو روز اول پس از درمان، دردناک باشد ولی به مرور بهتر می شود، این درد با یک مسکن ساده تسکین می یابد و کاملا بهبود می یابید. گاهی پس از مرخص کردن بیمار برای او مسکن تجویز می شود. این مسکن علاوه بر کاهش درد التهاب و ورم ناحیه عمل را نیز کاهش می دهد. در صورت استفاده از مسکن نیز دقت کنید که از دوز توصیه شده بیشتر استفاده نکنید تا یبوست نگیرید.

سوالات متداول مراقبت بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی

1-آیا می توان بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی از صابون استفاده کرد؟

تا زمانی که زخم بهبود پیدا نکرده است از صابون استفاده نشود. استفاده از صابون می تواند موجب تحریک و خشکی پوست ناحیه مقعد شود.

2-آیا می توان بعد از از عمل جراحی آبسه مقعدی در لگن آب گرم و نمک نشست؟

از نمک و مواد معطر در لگن آب گرم استفاده نکنید. زیرا ممکن است باعث تحریک محل زخم شوند. بهترین محلولی که می توانید به لگن آب گرم اضافه کنید یک الی دو قطره بتادین می باشد.

3-آیا خونریزی بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی طبیعی است؟

در صورتی که هنگام دفع خون مشاهده کردید نگران نباشید زیرا طبیعی است و به مرور کاهش می یابد. اگر دچار خونریزی مداوم یا تب شدید یا هر حس ناخوشایندی پس از عمل جراحی آبسه مقعدی شدید به جراح معالج خود مراجعه کنید. خونریزی در حد چند قطره نگران کننده نیست و طبیعی است.

4-چه کنیم که آبسه مقعدی بعد از عمل جراحی عود نکند؟

بهتر است که این عمل جراحی و تخلیه آبسه مقعدی با لیزر پرتوان جراحی انجام شود. همچنین به توصیه های متخصص جراحی و لیزر خود دقیقا عمل کنید. ناحیه را تمیز و خشک نگهدارید و از بروز یبوست جدا خودداری کنید. برای بهبودی سریعتر و کاهش دوره نقاهت بعد از عمل از میوه و سبزیجات سرشار از ویتامین استفاده کنید.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

202 دیدگاه برای “مراقبت بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی

  1. Avatar photoم.ن گفت:

    سلام خسته نباشید یکی از دوستانم عمل شقاق بدون لیزر انجام داده و بعد گذشت یک ماه یبوست داره،احساس دفع داره ولی چیزی نمیاد. و خیلی از برگشتن عملش میترسه از شما راهنمایی میخوام که باید چیکار کنه ؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام حتما از شربت ملین استفاده کنند و آب و آبمیوه زیاد بنوشند. به توصیه های جراح معالج نیز کاملا توجه کنند.

      1. Avatar photoSahar گفت:

        سلام خانم دکتر
        یکی از دوستانم عمل آبسه مقعدی انجام داده دکتر بهش گفته با صابون بشور. يا ی تکنسین گفته زخم بسته شد بازش کن دقیقن باس چیکا کنه؟

        1. طبق دستور جراح معالج عمل کنند و به توصیه افراد غیر متخصص توجه نکنید

  2. Avatar photoخانم گفت:

    سلام
    من چند روز از جراحی ابسه ام میگذره و الان عادت ماهانه من شروع شده، هنوز هم باید در لگن اب بنشینم؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بله باید در لگن آب گرم بنشینید و بیش از پیش مراقب بهداشت و تمیزی ناحیه عمل باشید. توصیه می کنم از تامپون های بهداشتی مخصوص دوران عادت ماهانه استفاده کنید تا آلودگی به ناحیه جراحی آبسه مقعدی راه پیدا نکند.

  3. Avatar photoسارا گفت:

    سلام خسته نباشید همسر من آبسه مقعدی دردناک و متورمی داشت که رفت دکتر برای تخلیه که دردش زیاد بود و نتونست تحمل کنه و آمد خونه ولی فرداش خود به خود آبسه ترکید.الان دیگه دکتر نمی ره و فقط داره جای زخم ترکیدگی شو همش ضدعفونی میکنه و و آنتی بیوتیک هایی که دکتر تجویز کرده بود رو داره میخوره.میشه راهنمایی کنید که الان باید چیکار کنه؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام حتی اگر آبسه خود به خود بترکد باید به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنند تا از عود مجدد آبسه مقعدی جلوگیری شود.

  4. Avatar photoحمیدرضا گفت:

    خانم دکتر من آبسه مقعدی داشتم جراحی کردم الان دوباره علائم دارم چی کار کنم دوباره عود نکنه؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام حتما به جراح معالج خود و یا یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید تا اقدامات لازم را برای شما انجام دهند. مراقب باشید یبوست نگیرید. میوه و سبزی و آب و آبمیوه میل کنید و ناحیه مقعد را همواره تمیز و خشک نگهدارید.

  5. Avatar photoپرماجرا گفت:

    سلام یک هفته از عمل جراحی ابسه میگذره یکم چرک و خون هنوز از زخم مياد این چرک و خون چقدر طول میکشه؟ از کی میتونم فعالیت جنسی داشته باشم؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام در این مورد با جراح معالج خود مشورت بفرمایید. من از وسعت جراحی شما و روش جراحی آبسه مقعدی شما اطلاعی ندارم

  6. Avatar photoاحبر گفت:

    سلام خانم دکتر ببخشید بنده جراحی آبسه مقعدی انجام دادم الان 12 روز گذشته قرصام تمومه ولی زخم خوب نمیشه و چرک یکم میاد قرصا بازم بخرم؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      برای تکرار داروها حتما به جراح معالج خود مراجعه کنید. بهتر است عمل جراحی آبسه مقعدی با لیزر پرتوان انجام شود که احتمال عود پایین بیاید.

      1. Avatar photonazanin گفت:

        سلام دکتر خسته نباشید …من سه سال پیش عمل کردم بعد سه سال ابسه کرد دوباره جراحی شد و برطرف شد الان بازم بعد از یک سال دوباره علائم درد و سوزش و ناراحتی دارم ….چکار کنم ک مجددا دچار نشم …

        1. سلام شما باید علت بروز آبسه مقعدی را برطرف کنید و نسبت به تخلیه و درناژ آن اقدام نمایید. عود مکرر آبسه مقعدی می تواند منجر به بروز فیستول مقعدی شود. اگر یبوست یا اسهال مزمن دارید حتما این مورد را پی گیری کنید و فشار غیرمتعارف به مقعد وارد نکنید.

  7. Avatar photoنرگس گفت:

    خانم دکتر بابت اینکه وقت میذارید و به سوالات پاسخ میدید ازتون بسیار ممنونیم.
    ۳۵ روز از جراحی ابسه من میگذره، محل زخم تقریبا خوب شده اما متاسفانه هنوز چرک و خون بدون بو از کنارش خارج میشه، و به ندرت هم ذرات ریز مدفوع در چرک خارج شده دیده میشه. خانم دکتر علت چیه ایا تبدیل به فیستول شده؟ و اگر تبدیل شده کی باید مجدد عمل کنم.

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام از قدردانی شما متشکرم. بله احتمالا تبدیل به فیستول مقعدی شده است و 3 ماه بعد از عمل جراحی آبسه می توانید عمل جراحی فیستول را انجام دهید. بهتر است لیزر فیستول مقعدی با لیزر پرتوان را نزد یک متخصص جراحی و لیزر باتجربه انجام دهید.

  8. Avatar photoحمید گفت:

    سلام من بعد حدود یک هفته از عمل آبسه.. تقریباً خوب شدم اما هنوز از اون ناحیه عمل آبسه گاها احساس سوزش و یا خارش دارم آیا این طبیعیه و باید چکار کرد..؟ ممنون..

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام در صورتی که ترشح مشاهده می کنید حتما به جراح معالج خود اطلاع دهید. مراقبت های توصیه شده را به درستی انجام دهید تا به بهبودی کامل برسید.

      1. Avatar photoقصری گفت:

        سلام من دو روزه عمل کردم مدفوع سیاه هست طوری نیست

        1. سلام این مورد را با جراح خود در میان بگذارید. ممکن است به دلیل مصرف قرص آهن یا خوراکی های به رنگ قرمز باشد. در هر صورت باید علت مدفوع سیاه پی گیری شود.

  9. Avatar photoصادق یاسری اصل گفت:

    سلام.من عمل آبسه انجام دادم الان نه دردی دارم ونه چیزی ولی از همون ناحیه جراحی شده الان چرک دار میاد سفید مایل به زرد میشه توضیح دهید .متشکرم

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام در این مورد با جراح معالج خود مشورت کنید. اگر درن دارید به آن دست نزنید.

  10. Avatar photoShab گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید
    بنده حراجی آبسه مقعدی داشتم دکتر زخم را پانسمان کردند و توضیحاتی برای مراقبت بعد از عمل دادند بیشتر برای شستن و تمیز نگه داشتن محل جراحی نکاتی را گفتند ولی در مورد اینکه باید محل جراحی را پانسمان کنم چیزی نگفتند. ایا باید بعد از هر بار شست و شو محل زخم رو پانسمان کنم ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید و اینکه پانسمان رو چطور انجام دهم.

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام خیر نیازی نیست. بعد از جراحی آبسه مقعدی به خصوص اگر با لیزر باشد نیازی به پانسمان نیست.

  11. Avatar photoرضا گفت:

    سلام
    من 6 ماه پیش عمل آبسه پری انال بسیار بزرگ انجام دادم اماهنوزهم ترشح و گاها جزیی خون خصوصا موقع دفع خارج میشه آیا اینها طبیعیه?

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام خیر بعد از 6 ماه طبیعی نیست. حتما به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر باتجربه مراجعه کنید تا دچار عود آبسه مقعدی و یا فیستول نشوید.

    2. Avatar photoمهرداد گفت:

      سلام
      ارادت خانم دکتر
      قبل از هر بار پانسمان مجدد، اگر که اطراف زخم را فشار دهیم تا کاملا تخلیه شود، مشکلی هست؟

      1. سلام آبسه را نباید فشار دهید. فقط شستوشو پانسمان را انجام دهید و هیچ گونه فشاری به ناحیه جراحی شده وارد نکنید.

  12. Avatar photoپارسا ایرانی گفت:

    سلام و خسته نباشید/ بعد از عمل جراحی آبسه مقعد، استفاده از شیلف یا پماد آنتی هموروئید برای کاهش التهاب اشکالی ندارد؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      بدون تجویز پزشک اشکال دارد.ممکن است برخی پمادها منجر به نازک شدن پوست و تشدید التهاب و بیماری شود.

  13. Avatar photoعلی کریمی گفت:

    ببخشید من یکسال قبل عمل آبسه انجام دادم اما بعد از یکسال جای عملم به مقداری متورم شده بود رفتم دکتر گفت تو آبگرم بشین الان اینکار را کروم ۲ مرتبه محل عمل ترکیده و خون اومده عمل اصلا درد ندارم چیکار باید بکنم؟

    1. احتمالا دچار عود آبسه مقعدی شده اید. توصیه می کنم به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید تا لیزر آبسه مقعدی برای شما انجام شود.

  14. Avatar photoحمید گفت:

    سلام وقت بخیر
    من حدود سه هفته عمل آبسه مقعدی کردم توی بیمارستان اولین روزا سوزش داشتم بعد بهتر شد ولی از جای عمل آب چرک در میاد بعد از چند داره تبدیل به زخم میشه البته کنار مقعد خیلی درد میکنه دسشویی خیلی سخت شده مثل قبل عمل درد دارم از راهنمایی شما ممنون میشم

    1. سلام ظاهر زخم که میفرمایید روند طبیعی خود را طی می کند. از شربت ملین استفاده کنید که یبوست نگیرید. با جراح معالج خود نیز در ارتباط باشید. احتمال عود آبسه مقعدی بعد از جراحی سنتی بالاست و مراقبت های بعد از عمل بسیار مهم می باشد. آب و آبمیوه هم زیاد میل کنید که هم یبوست نداشته باشید هم محل عمل جراحی آبسه با سرعت بیشتری بهبود یابد.

  15. Avatar photoسعید گفت:

    سلام من عمل آبسه مقعدی انجام دادم پانسمان شدم و با پانسمان مرخص شدم میخواستم ببینم با نشستن تو لگن اب گرم کنده میشه پانسمانی که چسبیده به زخم؟

    1. سلام بله بهتر است به حمام بروید و بعد از خیس خوردن پانسمان آن را به آرامی بردارید. اگر پانسمان به زخم چسبیده باشد و با اعمال فشار پانسمان را بردارید به پوست ناحیه آسیب می زنید.

  16. Avatar photoاحسان گفت:

    سلام ابسه مقعدی همون همرویید؟

    1. سلام خیر هموروئید یا بواسیر در واقع التهاب و برجستگی پاکه های هموروئید داخل مقعد است. اما آبسه مقعدی عفونتی است که بر اثر مسدود شدن غدد و منافذ مقعد بروز می کند. روش درمان هموروئید و آبسه مقعدی هم با هم بسیار متفاوت است.

  17. Avatar photoسجاد گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید
    من دچار اسهال مزمن شدم که احتمال میدم ibs باشه…سه روزه تخلیه ابسه کردم…این اسهال داره اذیتم میکنه….ایا قرص دیفنکسیلات بخورم خوب هست یا نه…جراحی بدون لیزر کردم و فک میکنم دلیلش هم همین اسهال بوده

    1. سلام برای درمان IBS و اسهال مزمن حتما از یک متخصص گوارش داروی مناسب دریافت کنید. مصرف سالاد و غذاهای پرفیبر را افزایش دهید. متاسفانه بدون ویزیت بیمار نمی توان داروی خاصی را پیشنهاد کرد.

  18. Avatar photoمریم گفت:

    باسلام و خسته نباشید و تشکر خدمت خانم دکتر عزیز من یکماهه جراحیه آبسه انال انجام دادم ولی متاسفانه روز دوم سوم جای زخمم بکلی بسته شد که جراح بنده میگن احتمال داره عود کنه چون خیلی زود بسته شده. و اینکه بعداز جراحی یه قیمت از بدنم نزدیک به ناحیه تناسیلی سفت شده و همچنان سفت مونده بود واین سفتی داشت کمتر میشد تا اینکه دوباره یبوست گرفتم و درد التهاب و سفتی برگشت ولی خیلی زود یبوست رو برطرف کردم سوال بنده از خدمت شما اینه که ممکنه بیماری من عود کرده باشه یا فقط تحریک شده و دوباره خوب میشه؟

    1. سلام بدون معاینه نمی توان نظر داد. به علاوه ترمیم سریع زخم مشکلی ندارد. با جراح معالج خود در تماس باشید و اگر مورد مشکوکی بود به ایشان گزارش دهید.اگر جراح مشکوک به فیستول مقعدی باشد برای شما عکس یا ام آر آی تجویز می نماید.

    2. Avatar photoمهلا گفت:

      ببخشید من هم مشکلم عین شماست و الان ناراحتم که دوباره برنگرده ..شما به دکترتون مراجعه کردین بابت این موضوع؟چی گفتن دکترتون ؟برگشته بیماری؟

  19. Avatar photoبیمار گفت:

    سلام خسته نباشید خانم دکتر من پنج روز هست که عمل آبسه انال مقعدی انجام دادم ولی شکمم کار نمیکنه دکتر واسم پسیلیوم هم تجویز کرده استفاده میکنم و شربت ملین وابمیوه واب ومیوه هم زیاد میخورم ولی هنوز شکمم کار نمیکنه واینکه خارش نواحی مقعد هم دارم ممکنه عوارض قرص کلیندامایسین 150 باشه؟و اینکه شیر یبوست میاره ؟ ممنون از راهنماییاتون

    1. سلام با توجه به این که مدت زیادی است که عمل دفع را انجام نداده اید باید عمل تنقیه را با کمک یک بهیار یا پرستار انجام دهید و از زور زدن و دفع مدفوع به زور خودداری کنید. شیر یبوست زا نیست و برعکس ملین است. مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند یبوست زا باشد. به علاوه کم تحرکی نیز عامل مهمی در بروز یبوست می باشد.

      1. Avatar photoبیمار گفت:

        سلام وخسته نباشید خانم دکتر ببخشید من هر روز مزاحم میشم ولی میخواستم بدونم من الان که واسم دو سه هفته ای از عملم میگذه درد ندارم حالمم خوب هست فقط اینکه باید برم دکتر یا خیر؟🙏

        1. سلام بله حتی اگر مشکلی هم ندارید باید برای ویزیت های بعد از عمل به موقع مراجعه کنید تا دستورالعمل های لازم را پزشک معالج ارائه دهند.

  20. Avatar photoبیمار گفت:

    تشکر فراوان از زحمات شما خانم دکتر عزیز که اینهمه به بیماران اهمیت داده و وقت خود را صرف راهنمایی های مفید و مبارکتون نموده ایید . با آرزوی سربلندی و موفقیت روز افزون

  21. Avatar photoجوکار گفت:

    خانم دکتر خشته نباشید ببخشید من امروز عمل کردم و این شستشوی عمل در زیادی داره یا نه
    و سوال دیگه من اینبود زمان تسکین زخم بعد از عمل لیزر
    و در ضمن آبسه داشتم

    1. سلام ممکن است یک روز اول کمی درد و سوزش داشته باشید. که مسلما این درد نسبت به درد بیماری آبسه مقعدی که قبلا تجربه کرده اید بسیار کمتر است. در مورد تسکین و بهبودی کامل زخم این مورد بستگی به نوع جراحی و وسعت جراحی دارد که توسط متخصص جراحی معالج تخمین زده می شود.

  22. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خسته نباشید
    بعد از عمل جراحی ابسه مقعدی چند روز خون‌امادن و ترشح طبیعی است!؟
    بر

    1. سلام اگر عمل جراحی آبسه مقعدی با لیزر پرتوان باشد نهایت یک هفته ترشح بی رنگ و بی بو و خون در حد یک قطره طبیعی است. اگر جراحی با تیغ یا کوتر انجام شده باشد ممکن است تا یک ماه نیز ترشح داشته باشید. اما این ترشحات را باید کنترل کنید که رنگ مشکوک نداشته باشد و بوی عفونت ندهد.

  23. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خانوم دکتر ممنون میشم راهنمایم کنین من ۴روز عمل جراحی ابسه مقعدی کردم الان مقدارراب و خون کمرنگ ترشح دارم و بعد از مدفوع و‌شستشو کامل، مقدار کمی مدفوع وقتی با دستمال تمیز میکنم مشاهده میشه مشکل چیه!؟با طبیعیه
    ممنون میشم جواب بدین

  24. Avatar photoممد گفت:

    سلام و با سپاس. 5 روز پیش تحت عمل سرپایی تخلیه آبسه مقعدی قرار گرفتم و قرار شد حدود 6 هفته بعد جراحی فیستول انجام شود. ضمن نظافت و مراقبت روزانه به تجویز جراح از قطره بینی فنیل افرین در موضع عمل استفاده می کنم. نمیدانم تا چه مدت باید ادامه دهم و آیا استفاده درازمدت از فنیل افرین مجاز است.

    1. سلام من در جریان پرونده پزشکی شما نیستم. طبق نظر جراح معالج عمل کنید و یا از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر تهران تشریف ندارید می توانید از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید.

  25. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام دکتر جان من ابسه داشتم بعد فیستول شده الان رفتم عمل ابسه انجام دادم بعد چند مدت میتونم عمل فیستول انجام بدم

    1. سلام بعد از این که التهاب و عفونت آبسه کاهش پیدا کرد می توانید برای عمل فیستول اقدام کنید. این مورد را با جراح معالج خود بررسی کنید. برای جراحی با لیزر معمولا یک هفته کافی است.

  26. Avatar photoسینا گفت:

    سلام من الان بیش از ۵ ماه که عمل آبسه مقعدی کردم با روش سنتی و هنوز هم ترشحات میاد و درد زیادی دارم چیکار باید بکنم ؟؟؟؟

    1. سلام بهتر است با لیزر درناژ آبسه را انجام دهید. به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید. این بیماری بسیار عود کننده است و مراقبت های بعد از جراحی آبسه را باید با دقت و حساسیت پی گیری کنید. احتمال عود آبسه مقعدی بعد از لیزر آبسه بسیار پایین تر از روش های سنتی است.

  27. Avatar photoجک گفت:

    سلام وقت بخیر من چهار ساله که عمل آنال کردم،هنوز جای عمل باز و فکر کنم عفونت بیرون میاد الانم خود جای عمل تورم کرده و و درد میکنه خواستم بدونم که چه باید بکنم,و تا کی قرار جای زخم باز بمونه

    1. سلام جای زخم نباید این همه مدت باز بماند. حتما به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید احتمالا دچار فیستول مقعدی شده اید.

  28. Avatar photoا.ه گفت:

    با درود خانم دکتر!
    بعد از یک سال از عمل جراحی آبسه، هنوزم گهگاه اطراف مقعد، دانه‌های چرکین سر میکند و می‌ترکد که توام با چرک و خون است. در این صورت مشوره‌ی تان چیست؟ البته اگر سیگار یا قلیون بیشتر کشیده شود احتمال بروز آن زودتر و بیشتر است. تشکر از توجه شما!

    1. سلام بیماری شما درمان نشده است و توصیه می کنم برای درمان آبسه مقعدی از لیزر آبسه مقعدی استفاده کنید.

  29. Avatar photoابراهیم گفت:

    سلام. 1ماه پیش عمل فیستول مقعدی انجام دادم. الان یه دونه آبسه داره در میاد که درد داره و سوزش.الان نمیدونم مشکل چیه؟ یا چکار کنم؟ دوباره باید عمل کنم؟ طبیعی هست؟ چرا دوباره آبسه مقعدی دارم؟

    1. سلام معمولا آبسه مقعدی عود کننده است به خصوص اگر بدون لیزر جراحی شود. همچنین مراقبت های بعد از عمل نیز بسیار مهم و حساس می باشد. توصیه می کنم در صورت نیاز به جراحی مجدد به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید که احتمال عود را پایین بیاورید.

  30. Avatar photoابراهیم زرینی گفت:

    سلام من تازه جراحی ابسه انجام دادم بدون لیزر بوده مشکلی نداره داخل لگن اب گرم و بتادین بشینم چون زخم ابسه تازس مشکلی پیش نمیاد ممنون میشم در مورد مراقب بعدش بهم توضیح بدید که چطور گاز هم استفاده کنم برای روش

    1. مراقبت ها در متن بالا ذکر شده است. در مورد پانسمان زخم نیز باید با جراح معالج مشورت کنید.

  31. Avatar photoامیر گفت:

    با سلام و احترام
    من سال 1394 عمل توتال کولکتومی انجام دادم و مشکل خاصی به جز مشکلات معمول کولکتومی نداشتم. از حدود 10 روز پیش با احساس درد و غده دردناک در سمت چپ مقعد با مراجعه به پزشک تشخیص آبسه گذاشته شد و دیشب با درد بسیار زیاد با سرنگ همزمان با سونوگرافی تخلیه شد
    ولی هنوز درد دارم البته کمتر از قبل و همچنین سفتی و کمی دردناکی در همان قسمت وجود داره و فکر میکنم کامل تخلیه نشده …
    آیا اقدام خاصی باید انجام بدم؟

    1. سلام برای لیزر آبسه مقعدی یا عمل جراحی آبسه مقعدی اقدام کنید. بهترین درناژ و تخلیه آبسه با لیزر پرتوان توسط یک متخصص جراحی و لیزر ماهر انجام می شود. اگر آبسه به درستی و اصولی درناژ نشود مجدد عود خواهد کرد.

  32. Avatar photo.... گفت:

    سلام خسته نباشید خانم دکتر من الان دو هفته از عملم میگذزه ولی بخیه ها کلا باز شده و جای ابسه ک ابسه مقعدی بوده ماملا باز و گوده و خون ریزی و چرک زیادیم ازش میاد اینا بعد عمل عادیه ک اینجوری میشه ب دکترم گفتم گفتن عادیه ولی جای ابسه خیلی بازه

    1. احتمالا جراح برای شما درن هم گذاشته اند تا مانده عفونت کاملا تخلیه و خشک شود. با جراح معالج خود در ارتباط باشید و تا زمان ترمیم زخم مراقبت های لازم را به درستی و دقت انجام دهید تا دچار عود آبسه مقعدی نشوید.

  33. Avatar photoحامد گفت:

    سلام خسته نباشین من ۲۰ روز از عمل آبسه ام با لیزر میگذره الان تقریبا خوب شده جای زخم. درد خاصی هم ندارم بجز موقع حرکت سوزن سوزن میشه. ولی از جای زخم گاهی خیلی ریز مایع سفید سفت خارج میشه ایا طبیعیه یا فیستول شده؟ هیچ حفره تو خالی نمیبینم توی زخم

    1. سلام ممکن است دچار عارضه فیستول شده باشید. به جراح معالج خود مراجعه کنید تا وضعیت شما را بررسی کنند.

  34. Avatar photoمانی گفت:

    سلام خانم دکتر ، من ۲ روزه که عمل کزدم ، ابسه شدید داشتم و الان دکتر گفته که فقط در آب گرم بشین روزی ۲‌بار و پانسمان هم لازم‌نیست ، اما‌ خودم حس‌میکنم که دور مقعدم چرب میشه و هی میشورم ، آیا طبیعیه که خون آبه و چرک‌ دور مقعدم بشینه یا نه؟ و رنگ خون هم به نارنجی ای میزنه

    1. سلام بعد از دو روز معمولا این وضعیت طبیعی است اما نیاز به پی گیری و مراجعه منظم به جراح معالج دارد تا زمانی که کاملا درمان شوید.

  35. Avatar photoفرید گفت:

    سلام خسته نباشید خانم دکتر میخواستم بپرسم بعد از جراحی آبسه چند روز طول میکشه ک محل جراحی پر بشه ک حدودا یک انگشت هستش

    1. سلام بستگی به نوع جراحی و وسعت و عمق جراحی دارد. در بدترین حالت یک الی دو ماه طول می کشد که کاملا بهبود یابد.

  36. Avatar photoحیدرهاشمپور گفت:

    سلام خانم دکتر شرمنده بنده ۵ ماه پیش عمل مقعدی کردم وخوب بودم الانم س تا چ روز هست دقیق جایی ک بازش کردن وعفونت وخارج کردند یواش یواش پوستی نازک که اون جای عمل وپوشیده بود اندازه ای نخود دوباره عفونت کرده واومده بالا ودارم یواش یواش درد زیادی را حس میکنم.ممنونتم میشم که باید چکار کنم خواهشن من بخدا یک کارگر هستم در روستاهای دور چهارمحال وبختیاری واقعا نگران شدم دوباره ۳۶ سال سن دارم دارای یک پسر ۱۰ ساله هستم.ممنونم کمکم کنید

    1. سلام حتما به بیمارستان مراجعه کنید تا اقدامات لازم را برای شما انجام دهند. هر روز ناحیه عمل را با شامپو بچه شستشو دهید و به آرامی خشک کنید. لباس زیر خود را هر روز عوض کنید.

      1. Avatar photoمهلا گفت:

        سلام خانم دکتر .ممنون بابت وقتی که برامون میذارید…
        ببخشید من حدودا ۱ ماهه که عمل آبسه مقعدی انجام دادم …دردم خیلی شدید شده بود به حدی که با مسکن هم رفع نمیشد…به صورت اورژانسی عمل کردم .نزریک به سوراخ مقعد یه برش۱ سانتی دادن و چرک رو خارج کردن و بخیه نکردن…تو ۱ هفته زخم بسته شد…الان که خودم بعد عمل دست زدم یه قسمت سفت در همون قسمت هست این طبیعیه؟یا باید جاش مثل قسمت های دیگه نرم باشه؟

  37. Avatar photoمهلا گفت:

    سلام ببخشید جای آبسه بعد از درمان سفت باقی میمیونه یا باید نرم باشه مثل جاهای دیگه ؟

  38. Avatar photoحسن گفت:

    تب بعد از عمل آبسه مقعدی 39،،انتی بیوتیک تجویز کردن،،،این طبیعیه؟ممنون

    1. سلام احتمالا برای تخلیه و درناژ آبسه مقعدی دیر مراجعه کرده اید و عفونت در دیگر نقاط بدن شما منتشر شده است. در هر صورت تب نشانه عفونت است و باید پیگیری شود. منشا عفونت باید شناسایی و درناژ اصولی توسط متخصص انجام شود.

      1. Avatar photoمهرسا گفت:

        سلام خداقوت ممنون از وقت و انرژی که میزارید من دو روز پیش ابسه مقعدی رو دکتر برام تخلیه کردن و گفتن روزی سه بار تو لگن اب ولرم بشینم و ماساژ بدم اگه چیزی باقی مانده تخلیه بشهو گفتن با گاز استریل داخل حفره که ایجاد کردن برای تخیله رو بشورم و گاز دیگه بزارم بمونه داخل زخم ایا درسته و اینکه امروز خودشون برام اینکار کردن ولی گاز استریل نمیتونم خارج انقدر درد دارم شما هم همین پیشنهاد میدید یا پیشنهاد دیگه ای دارید

        1. سلام از قدردانی شما سپاسگزارم. طبق دستور جراح معالج عمل کنید. اگر گاز به پوست شما چسبیده است آن را به زور جدا نکنید. چند دقیقه در لگن آب گرم بنشینید که گاز مرطوب شود و بعد به راحتی آن را تعویض کنید.

  39. Avatar photoتلی گفت:

    سلام من یه روزه عمل آبسه انجام دادم ولی درد هنوز هم ادامه داره من پول ویزیت دوباره ندارم بدن میشه شما راهنماییم کنید ممنون خیلی درد دارم و بخاطر یبوست زیادم داروی مسکن نمیتونم بخورم

    1. سلام معمولا ویزیت بعد از عمل رایگان است. به جراح معالج خود مراجعه کنید. اگر یبوست دارید از شربت ملین استفاده کنید.

  40. Avatar photoنظری گفت:

    سلام و عرض ادب
    من‌ هفته گذشته به دلیل حضورم در شهرستان پدری و درد آبسه(که در حدود چهار پنج روز بروز کرد)، مجبور شدم توسط متخصص، جراحی سنتی آبسه انجام بدم .
    الان چون محل کار و زندگیم تهران هست باید برگردم، از زخمم هنوز ترشحات بیرون میاد ولی درد و سوزش ندارم.
    به خاطر مسافت شهرستان ، امکان ویزیت توسط جراح ندارم. آیا میتونم برای مراقبتهای بعدی خدمت شما برسم. چیکار باید بکنم

    1. سلام بله برای ویزیت می توانید تشریف بیاورید. اگر نیاز به جراحی مجدد داشته باشید معمولا به جراح معالج ارجاع داده می شوید.

  41. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خانوم دکتز
    من الان ۳ روزه ک بالای سه سانت از معقدم یه برجستگی ایجاد شده و براقه خیلیم درد دارم چی میتونه باشه و خطرش زیاده

    1. سلام ممکن است دچار آبسه و حتی کیست مویی همراه با آبسه شده باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  42. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام
    مادر من عمل ابسه پری انال انجام دادن الان بعد از گذشت 2 سال جای عمل خونریزی کرده فعلا به علت بیماری دیگرشون متاسفانه امکان مراجعه به جراح رو ندارند ایا راهی هست که برای بهتر شدن موقت انجام بدیم؟

    1. سلام از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. اگر دچار عود آبسه یا فیستول مقعدی شده باشند لازم است اقداماتی به طور حضوری برای ایشان انجام شود.

  43. Avatar photoحمید گفت:

    سلام
    خانم دکتر من شش روز عمل آبسه کردم قبل عمل ورم داشتم باد کرده بود بعد عمل هم همون ورم هست و یکمی هم سفت سفت شده با دکتر مشورت کردم گفتند: از زخم ترشح میکنه ولی نشد.
    خواستم با شما بزرگوار در میان بگذارم تا راه چاره ایی برایم بگوید.

    1. سلام احتمالا ناحیه جراحی آبسه مجدد عفونی شده است. مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید و پیگیر درمان باشید.

  44. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام دکتر مادر من یک ماهه عمل آبسه انجام دادن ولی الان محل زخم کمی سفت شده و موقع دفع سوزش و خارش در اطراف مقعد دارن.پزشکشون گفتن ممکنه فیستول بشه و دوباره آنتی بیوتیک تجویز کردن و گفتن یک ماه دیگه مادرم ویزیت بشن
    ممنون میشم اگر شما هم راهنماییمون کنید و نظرتون رو بگید

    1. سلام معمولا آبسه مقعدی بسیار عود کننده است و توصیه بر این است که با لیزر آبسه مقعدی با لیزر پرتوان تخلیه و درناژ شوند. تا زمان بهبودی کامل تحت نظر متخصص معالج باشند تا دچار عارضه فیستول مقعدی نشوند.

  45. Avatar photoبانو گفت:

    سلام
    من پنج ماه پیش عمل ابسه مقعدی انجام دادم که ابسه از نوع نعل اسبی بود. با مراجعه به پزشک معالج سریعا من رو به اورژانسمنتقل کردند و عمل کردند. چهارروز در بیمارستان بستری بودم و بعد از یک ایالت به ایالت دیگر سفر اجباری کاری داشتم.متاسفانه محل عمل جراحی برای من سه نقطه سوراخ ایجاد کرده بود که هرروز پانسمان و درین میکردم. امابعد از یک ماه به تبدیل شدن به فیستول شک کردم و دکتر جراحبرای من کت اسکن نوشتند و در کت اسکن همهچیز نرمال بود و اثری از ابسه و فیستول نبود. تا اینکه چند روز پیش دچار خونریزی شدم/
    در محل یکی از زخم ها که دقیقا بالای مقعد نزدیک به تیل بون یا همان دنبالچه من هست خونریزی شده.
    رنگ خون شفاف و فاقد هر نوع چرک میباشد.
    به نظر شما ایا امکان باز شدن زخم جراحی بعد از اینکع ظاهرا التیام یافته بود هست؟
    لازم به ذکر هست این قسمت از انجا که در فرورفتگی قرار داشت درینیحش برای من سخت بود.
    من ایران نیستم و متاسفانه از جراحی اولم تا حالا خیلی از عمل جراحی ترسیده ام.
    به نظر شما چه اقدامی کنم
    ممنونم

    1. سلام شما مبتلا به آبسه و فیستول مقعدی نعل اسبی بوده اید و حالا در ناحیه تیل بون خونریزی و ترشح مشاهده نموده اید. احتمالا دچار کیست مویی پایین کمر شده اید. توصیه می کنم لیزر کیست مویی به روش پلاستیک و بسته را نزد یک متخصص جراحی و لیزر ماهر انجام دهید که دوره نقاهت کوتاهتری را تجربه کنید. اصولا آبسه و فیستول مقعدی ارتباطی با کیست مویی پایین کمر یا همان سینوس پیلونیدال ندارد.

  46. Avatar photoفرهاد گفت:

    سلام من ابسه مقعدی داشتم.عمل کردم ۸ماه پیش.هنوز ازش چرک میاد چکار کنم؟هی باد میکنه فشارش میدم در میاد.

    1. سلام آبسه مقعدی را دست کاری نکنید و برای درناژ و تخلیه اصولی آن به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر ماهر در این زمینه مراجعه کنید. عدم درمان به موقع آبسه مقعدی منجر به بروز فیستول مقعدی می گردد.

  47. Avatar photoحمید رضا صفری گفت:

    ابسه ۶ ماه خوب نشده چکار کنم

    1. به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر مراجعه کنید تا با لیزر پرتوان تخلیه و درناژ اصولی آبسه انجام شود.

  48. Avatar photoحسین گفت:

    سلام.خسته نباشی.من حدود یه هفتست جراحی ابسه مقعد انجام دادم.درون مدفوعم خون هست.ایا این طبیعیه؟

    1. سلام تا دو ماه اگر در حد یک قطره خون مشاهده شود طبیعی است. در ویزیت های بعد از عمل این مورد را با جراح معالج خود نیز در میان بگذارید.

  49. Avatar photoرضا گفت:

    سلام خسته نباشید من سه روزه عمل کردم ولی هنوز چرک خون میشه یکم هم درد دارم

    1. تا درناژ کامل زخم با جراح معالج خود در ارتباط باشید و درمان را ادامه دهید. مراقبت های بعد از عمل آبسه مقعدی بسیار مهم و ضروری است.

  50. Avatar photoبهنام گفت:

    سلام و خسته نباشید من چند روز پیش آبسه عمل کردم و الان روزه پنجم هست درد عمل فروکش کرده ولی از محلش مایع شفاف ترشح میشه و گاها بعد دفع مدفوع خونریزی هم دارم، همه این علایم امروز بروز کرده، دکترم میگه جایه نکرانی نداره خواستم نظر شما رو جویا بشم. کاش اینجا تجهیزات لیزر بود و ما هم میتونستیم بهره مند بشیم

    1. جای نگرانی نیست. مراقبت های ذکر شده در متن بالا و مراقبت هایی که جراح معالج به شما گفته اند را به درستی و دقیق انجام دهید و تا بهبودی کامل تحت نظر جراح معالج باشید.

  51. Avatar photoر.م گفت:

    با سلام و احترام خدمت شما
    ضمن تشکر فراوان از شما بابت پاسخدهی به سوالات
    میخواستم عرض کنم که بنده عمل جراحی دستی آبسه مقعدی (بدون لیزر) داشتم که بخاطر بیحسی موضعی خیلی دردناک بود.
    اما دکتر جراح گفتن که باید تا چند روز بعد از عمل، شستشو با سرم نمکی انجام بدم که بعد از انجام اولین شستشو توسط خود ایشان متوجه شدم که درد زیادی رو باید تحمل کنم.
    از طرفی کارم طوری هست که باید مدت زیادی رو روی صندلی بشینم و امکان مرخصی بیش از ۵ روز هم برام وجود نداره.
    متاسفانه دکتر جراح بعد از گلایه‌ی من از ایشان بخاطر عدم معرفی عمل لیزر که درد و نقاهت بسیار کمتری دارد، واکنش بدی داشتن و از ادامه‌ی شستشو در روزهای بعد خودداری کردند.
    میخواستم لطف کنید و بفرمایید که آیا نیازه این شستشو ادامه پیدا کنه؟
    آیا نیازه برای بهبود زودتر و اطمینان از بهبودی عمل لیزر انجام بدم؟

    1. سلام شما باید تا بهبودی کامل شستوشو را انجام دهید و اگر با لیزر هم جراحی آبسه مقعدی را انجام می دادید این روند را باید طی می کردید با این تفاوت که دوره نقاهت کوتاهتر بود و درد و خونریزی کمتر بود. متاسفانه آبسه مقعدی بسیار عود کننده است و مراقبت های بعد از این جراحی بسیار بسیار اهمیت دارند. با جراح معالج خود در ارتباط باشید و قدردان زحمات ایشان نیز باشید.

  52. Avatar photoنازنین گفت:

    من یروزه عمل کردم امکانش از لباس زیر استفاده کنم یا نه مثل خود بیمارستان باید فقط یه لباس خیلی ازاد تن کنم؟

    1. لباس زیر نخی و آزاد استفاده کنید.

  53. Avatar photoعلییی گفت:

    سلام من الان مدت ۱ سال میشه که جوش مقعدی دارم و از عمل کردن و عوارض بعد از اون میترسم باید چکار کنم ؟؟

    1. جراحی با لیزر مشکلات جراحی با تیغ و کوتر را ندارد و درد و خونریزی آن 70 درصد کمتر از جراحی سنتی است. نسبت درمان آبسه و جوش مقعدی اقدام نمایید تا دچار عارضه فیستول مقعدی نشوید.

  54. Avatar photoDina گفت:

    وقت بخیر و متشکرم بابت پاسخوگیی شما دکتر عزیز
    من دو روز هست آبسه مقعدی انجام دادم و بصورت جراحی بود چون خیلی بزرگ شده بود الان اصلا اشتها ندارم و با اینکه آب زیاد میخورم ولی بازم روده سخت کار میکنه و فقط فشار میاد ولی چیزی نیست
    من مشکل سندرو روده تحریک پذیر هم دارم که نمیتونم خیلی از سبزیجات و … رو بخورم
    لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام از قدردانی شما متشکرم. حتما تا بهبودی کامل زخم جراحی آبسه مقعدی از شربت ملین استفاده کنید که یبوست نگیرید و عمل شما خراب نشود. برای مشکل یبوست حتما تحت نظر متخصص تغذیه و گوارش باشید تا نیاز به مصرف داروی ملین نباشد.

  55. Avatar photoزیبا قنبری گفت:

    سلام همسرم سه روزه عمل جراحی ابسه انجام داده فقط از دکترش نپرسیده روزانه چند بار با سرم محل زخم رو شستشو بده وچند بار از لگن اب گرم استفاده کنه ممنون اگه راهنمایی کنید

    1. سلام این مورد را با جراح معالج چک کنید. هبتر است هر روز یک بار ناحیه را با سرم شستشو بدهند و روزی 3 بار و بعد از هر اجابت مزاج 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینند.

  56. Avatar photoامیر گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید من هنوز زخم عمل آبسه ام بسته نشده وفعلا پانسمان انجام میدم از کجا باید فهمید که به فیستول تبدیل شده یانه یااینکه باید زخم بسته بشه که فهمید به فیستول تبدیل شده یانه؟؟؟

    1. اگر بعد از دو ماه همچنان بیمار ترشح عفونی دارد احتمال عود آبسه مقعدی و حتی بروز فیستول مقعدی وجود دارد که با ام آر آی یا معاینه بیمار تشخیص داده می شود.

  57. Avatar photoبی نام گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید
    ۴ روز پیش عمل ابسه پری انال انجام دادم
    میخواستم ببینم تا کی خونابه از حفره ای که عمل انجام شده ترشح میکنه ؟
    ایا این حفره نیازی به بخیه ندارد؟
    با تشکر

    1. این مورد را با جراح معالج خود مطرح کنید. معمولا یک هفته تا یک ماه بیمار ترشح دارد و مدت زمان آن بستگی به نوع جراحی و وسعت بیماری دارد.

  58. Avatar photoقادر گفت:

    سلام من ۷روزه عمل ابسه مقعدی کردم وامروز خودپه خود بخیه هام افتاد وزخم الان باز هست وترشحات دارم خواهشازخم خودپه خود بسته میشه یا باید به پزشک مراجعه کنم البته پزشکم در همایش هستند

    1. من از روش جراحی شما اطلاع ندارم. این مورد را تلفنی با جراح معالج خود درمیان بگذارید. اگر نخ درناژ برای شما گذاشته اند باید مراقب باشید که این نخ نیافتند و یا کنده نشود.

  59. Avatar photoقادر گفت:

    سلام بنده عمل ابسه کردم ۵روز بعد بخیه اهم افتاد وشروع به امدن ترشحاتش شدجای عمل هم باز شده به نظر شما روزانه سه بار در لگن اب وبنادین واب ونمک می نشینم. ایا عفونتی که میاد خوب میشه لطفا راهنمایی کنید

  60. Avatar photoیاسر گفت:

    باسلام. پس از معاینه توسط جراح تشخیص فیستول و آبسه مقعدی داده شد و ذکر شد پس از استفاده از آنتی بیوتیک تا فردا اگر درد و تب داشتید مراجعه گردد که همان شب مقداری عفونت از محل آبسه خارج گردید اما همچنان ورم و درد بدون تب وجود دارد خواستم بپرسم آیا همچنان نیاز به جراحی هست یا خیر؟ با تشکر

    1. داروهای تجویز شده برای آبسه و فیستول مقعدی صرفا جهت کاهش درد و عفونت و آماده شدن ناحیه برای جراحی تجویز شده است. حتما برای عمل جراحی و تخلیه و درناژ اصولی به متخصص مراجعه کنید. در صورت امکان بهتر است این عمل با لیزر پرتوان انجام شود.

  61. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام و وقت بخیر. ۱۶ رو از عملم میگذره و تقریبا ۳ روزه که محل زخمم در یه ناحیه هایی روی زخم سفیدی هستش که به دکتر گفتم ایشون گفتن محکم شستشو بدیدبا شامپو بچه که کاملا قرمز بشه (البته از ابتدا با شامپو بچه شستم). الان دوروزه انجام دادم فقط یکم سفیدی ها کم شده. ترشخ و چرک آنچنان هم در روز ندارم. میخواستم ببینم این سفیدی ها مشکلی ایجاد میکنه یا اینکه چیکار میتونم کنم ؟

    1. اگر ترشحات رو به کاهش است جای نگرانی نیست. با جراح خود در تماس باشید و روند ترمیم زخم جراحی را با ایشان دنبال کنید.

  62. Avatar photoهادی گفت:

    سلام وممنون از شما که بخوبی به سوالات جواب میدین
    من آلان دو روز از عمل جراحی میگزره نمیدونم چقدر تو وان آب گرم بتادین بریزم وتا کیه باید تو وان آب گرم بشینم

    1. بتادین باید در حدی باشد که آب به رنگ چای کم رنگ و زرد رنگ شود. یعنی چند قطره بتادین کافی است. تا بهبودی کامل و حداقل تا دو ماه در لگن آب و بتادین بنشینید.

  63. Avatar photoمهتی گفت:

    سلام بعد ۲ هفته بعد از عمل اپسه میشه از مشروبات الکلی استفاده کرد

    1. سلام استفاده از مشروبات الکلی روند ترمیم زخم را کاهش می دهد و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند. بنابراین این مورد توصیه نمی شود.

  64. Avatar photoسعید گفت:

    سلام خانم دکتر من دوروز قبل جراحی آبسه پری آنال داشتم و امروز مرخص شدم لازم به ذکر است دوماه قبل هم همین جراحی رو انجام دادم ولی اینبار بیمارستان بدون خارج کردن باند از ناحیه جراحی شده اقدام به ترخیصم کردن و فقط گفتند روزی دوبار استحمام کنم.
    میخواستم بدونم استحمام باتوجه به داخل بودن باند داخل زخم جراحی مشکلی برام پیش نمیاره؟
    ممنون از لطفتون

    1. سلام خیر مشکلی ایجاد نمی کند و لازم است طبق دستور جراح عمل کنید. متاسفانه جراحی سنتی دوره نقاهت طولانی دارد و باید با دقت و حوصله تمامی مراقبت ها را انجام دهید تا بیماری شما مجدد عود نکند.

  65. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام
    میشه بعد از عمل لیزر آبسه در ماه رمضان روزه گرفت

    1. سلام خیر نمی توانید. زیرا با گرفتن روزه دچار کم آبی و یبوست می شوید و یبوست نیز بیماری های مقعد را تشدید می کند.

  66. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام
    الان حدود 24 روز از عمل با لیزر آبسه گذشته و هر روز محل با اب گرم و شامپو بچه تمیز و بعد خشک میکنم و گاز استریل میزارم روزی 5 الی 6 مرتبه. اما ترشحات کم نشده و مقداری درد در محل عمل احساس میکنم

    1. اگر ترشحات شما رو به افزایش است نشانه خوبی نیست اما اگر جراح معالج ترشحات را بررسی کرده اند و مشکلی نمی بینند ممکن است این وضعیت تا یک ماه هم ادامه داشته باشد و بستگی به نوع جراحی لیزر شما دارد.

  67. Avatar photoرامین گفت:

    سلام من سه هفته است که عمل کردم ترشحات سفید و بعضا که غذا می خورم قهوه ای دارم که سوزش و خارش ایجاد میکنه ولی حجمش یک مقدار نسبت به هفته های قبل کمتر شده
    خون ریزی و درد ندارم البته وقتی پیاده روی میکنم باید آلفن ایکس مصرف کنم
    یکمی هم بی اختیاری مدفوع پیدا کردم و گاها تکه های خیلی کوچک مدفوع خارج میشه و سوزش ایجاد میکنه،دکترم گفت بافت اطرافش از بین رفته و مثل قبل نمیشه ولی باز احساس می کنم دهنه مقعدم نسبت به سه هفته قبل تنگ تر شده
    از یک مدت قبل هم که دچار این بیماری شدم از 125 کیلو به 100 کیلو رسیدم شام را حذف کردم دو تا وعده را هم نصف کردم تا موقع دفع زجر نکشم

    چندتا تا سوال داشتم ترشحات طبیعی هست؟ و اگر طبیعی هست کی قطع میشه ؟اگه نیست چکار باید بکنم
    دوم بافت داخل مقعدم که از بین رفته قابل ترمیم هست تا تو آینده مشکلی تو دفع نداشته باشم؟
    سوم از شش ماه بعد می توانم ترشی و غذا های تند مصرف کنم؟

    ببخشید سوال پیچتون کردم دکتر خودم دکتر خیلی خوبیه از ترشحات فاکتور بگیریم اصلا احساس درد ندارم ولی یکمی بد اخلاقه

    1. سلام معمولا تا دو ماه بعد از جراحی ترشحات طبیعی است اما باید مطمئن شوید که آبسه شما مجدد عود نکرده باشد یا تبدیل به فیستول مقعدی نشده باشد. تا بهبودی کامل نباید از غذاهای پرادویه و تند استفاده کنید. روزی 12 عدد میوه میل کنید و 10 لیوان آب میل کنید. اگر میوه و سبزی کافی میل نکنید و فیبر مصرف نکنید حجم مدفوع شما کم می شود و دچار تنگی مقعد می شوید. برای ترمیم جای زخم و جراحی از جراح خود بخواهید کرم ترمیم کننده تجویز کنند. با اجازه ایشان می توانید از عسل خالص و طبیعی برای ترمیم سریعتر زخم استفاده کنید. معمولا وضعیت مقعد به حالت قبلی باز نمی گردد اما کیفیت و دقت در مراقبت بعد از عمل در کاهش دوره نقاهت و کاهش عوارض جراحی بسیار موثر است.

  68. Avatar photoمحمد نژاد گفت:

    سلام خانم دکتر .بنده عمل ابسه داشتم که به صورت سنتی عمل کردم و بیهوشم کردن .من مداوم چند روز تو اب ولرم با بتادین میشستم.الان ۱ سالی میشه هنوز ترشحات ناحیه عمل دارم که بعضی وقت ها مثل جوش میترکه و تخلیه میشه .از سرویس فرنگی استفاده میکنم ولی باز ترشح دارم برای رفع ترشحاتم چه کاری انجام باید بدم و این چیز طبیعی میباشد یا نه.مرسی.

    1. احتمالا بر اثر بروز آبسه های مکرر دچار فیستول مقعدی شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  69. Avatar photoايدا گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشيد ، من امروز جراحي ابسه انجام دادم ، بهم گفتن با ليزر هستش ولي روش باز هست و نياز به پانسمان داره😔دقيقا بايد چجورى شست و شو بدم دكتر؟

    1. بعد از جراحی مراقبت های لازم به بیمار آموزش داده می شود. لازم است هر روز با سرم شستوشو ناحیه را تمیز کنید و با گاز استریل پانسمان کنید. من عمل جراحی آبسه مقعدی را به روش بسته انجام می دهم.

  70. Avatar photoجواد گفت:

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر
    ممنون بابت وقت گذاشتنتون
    من الان نزدیک یکسال عمل آبسه آنال انجام دادم بعضی وقتا از ناحیه مقعد خون دارم و چیزی هم که زیاد اذیتم میکنه زمان دفع مدفوع سوزش خیلی شدیدی میگیرم و اذیت میشم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. سلام از قدردانی شما سپاسگزارم. به احتمال زیاد زخم و شقاق درمان نشده دارید و برای جلوگیری از بروز آبسه مجدد حتما درمان شقاق را پی گیری نمایید.

  71. Avatar photoمهدی گفت:

    سلام وقت بخیر خانم دکتر من دیروز عمل تخلیه آبسه کردم با وجودی که همش غذای آبکی خوردم و شربت ملین استفاده کردم ولی هنوز احساس دفع نداشتم این طبیعیه و یا تا کی ادامه دار باشه مشکلی نداره

    1. اگر فیبر غذای شما به مقدار کافی باشد بعد از 24 ساعت می توانید دفع مدفوع نرم داشته باشید.

  72. Avatar photoاحمد گفت:

    سلام خانم دکتر
    50 روزه عمل ابسه مقعد انجام دادم از ناحیه مقعد و محل جراحی احساس سوزش دارم گهگاهی هم تیر میکشه دکترم معاینه کردن گفتن طبیعیه خاستم نظر شما رو بدونم تا کی این دردها و سوزش ها طبیعیه ممنون بابت وقتی که گذاشتین

    1. ممکن است تا دو ماه یا بیشتر قطرات بسیار کمی خون مشاهده کنید.

      1. Avatar photoاحمد گفت:

        سلام خون ریزی ندارم فقط درد و سوزش دارم گهگاهی هم تیر میکشه

        1. لطفا برای ویزیت مراجعه بفرمایید.

  73. Avatar photoسامان سراج گفت:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من الان ۳ روز هست که عمل آبسه انجام دادم
    میخواستم بدونم این سوراخی که جراح تو مقعدم درست کرده چه مدت زمان میبره که کاملا بسته و به حالت اولیه خودش برگرده؟

    1. این مورد بستگی به نوع آبسه مقعدی و روش جراحی و وضعیت فیزیولوژیک و مراقبت های بیمار دارد. به طور کل زخم ناحیه مقعد باید در کمتر از دو ماه کاملا بهبود یابد.

  74. Avatar photorashid گفت:

    سلام، بعد از عمل جراحی آبسه ضروری است گاز رو داخل زخم قرار دهیم؟ اخه این کار با درد زیادی همراهە

    1. بستگی به روش جراحی دارد معمولا لازم است که زخم کاملا با گاز استریل پر شود. طبق دستور پزشک معالج عمل نمایید.

  75. Avatar photo... گفت:

    سلام خانم دکتر من بندرعباس عمل آبسه آنال به روش سنتی انجام دادم الان دو ماه هست از عمل میگذره ولی هنوز عفونت و خونریزی دارم میشه راهنمایی کنید

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. توصیه می کنم عمل مجدد را در صورت امکان با لیزر پرتوان انجام دهید که دچار عوارض عمل جراحی سنتی نشوید.

  76. Avatar photoمریم حجاری گفت:

    سلام خانم دکتر شوهر عمل آبسه مقعدی انجام داده با بی حسی ولی وقتی خواسته پانسمان اولیه رو که باید توی لگن بشینه تا پانسمان خیس بشه در بیاره درست خیس نخورده به خاطر چسبندگی باند میگن یه رگ پاره شده و مجددا بردن اتاق عمل بیهوش کردن و رگ رو سوزوندن الان مشکلی براش پیش نمیاد لطفا راهنمائیم کنید هیچ اطلاعاتی ندارم از نگرانی دارم میمیرم

    1. من از پرونده بیمار شما اطلاعی ندارم و اگر جراح ایشان اقدامات لازم را انجام داده اند جای نگرانی نیست.

  77. Avatar photoMarysm گفت:

    سلام الان دو سه روزه عمل جراحی آبسه مقعدی انجام داد
    و الان مدفوع گیر کرده درد میگیره باید چکار کنه؟؟؟

    1. به جراح معالج خود حتما مراجعه کنید. غذای پرفیبر و مایعات میل کنید. به علاوه مصرف یک دارو یا مکمل غذایی ملین نیز توصیه می شود. مصرف ملین باید در حدی باشد که اسهال بگیرید و نه یبوست.

  78. Avatar photoامين گفت:

    سلام من دو روز پيش جراحي ابسه كردم
    نياز هست هر روز پانسمان كنم؟

    1. بله تا بهبودی کامل زخم جراحی آبسه مقعدی را هر روز تمیز و پانسمان کنید.

  79. Avatar photoنادیا علیدوست گفت:

    سلام خانم دکتر.۳۲سال دارم ۴۵روز پیش جراحی لیزری آبسه مقعدی به همراه همورویید انجام دادم.هنوز درد شدید،خروج مایع زرد رنگ،مشکل در راه رفتن و نشستن و دفع دارم.چندین بار به جراحم مراجعه کردم ایشون زخم رو نگاه میکنم میگن خوبه ولی من از درون درد دارم.همون قسمتی که آبسه داشت درد شروع میشه تا روی باسن و حتی استخوان همون قسمت آبسه که سمت چپ بود میرسه.لطفا کمکم کنید

    1. 50 درصد آبسه ها عود می کنند و به فیستول مقعدی تبدیل می شوند. از جراح خود بخواهید که برای شما ام آر آی تجویز کنند.

  80. Avatar photoصادق گفت:

    سلام..مم حدود۳روزه که عمل آبسه انجام دادم..ولی هنوز موقع خروج مدفوع درد شدیدی دارم ..آیا برای کاهش درد و زودتر خوب شدن پماد یا قرصی رو تجویز و یا سفارش میکنید؟؟ممنون از لطف شما..

    1. نشستن در لگن آب گرم و بتادین و با اجازه جراح معالج استفاده از کرم های ترمیم کننده.

  81. Avatar photoMohsen گفت:

    سلام من محسن هستم 17 سالم هست…
    ببخشید بنده یبوست بسیار شدید دارم و حدود دو سال هست که برای دفع مدفوع ناچار به بیرون آوردن مدفون با انگشت بودم دو سال هست این کار رو انجام میدم حتی کولونوسکوپی هم شدم بنده هر وقت میرم سرویس بهداشتی ماده سفید رنگ لزجی بیرون میاد اومدم دیدم آبسه می‌تونه باشه الان من باید چیکار کنم و از وقتی که یبوست شدید گرفتم یعنی از دو سال پیش از 85 کیلو به 60 کیلو کاهش وزن داشتم الآنم هر چی غذا میخورم حتی 1 گرم هم اضافه نمیشه….
    یعنی الان باید عمل جراحی کنم…
    ممنون میشم جواب بدید

    1. احتمالا به فیستول مقعدی مبتلا شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید و خوددرمانی نکنید. حتما رژیم غذایی سالم، پرفیبر و بدون ادویه داشته باشید. آب فراوان بنوشید و یبوست را تا حد امکان کنترل کنید.

  82. Avatar photoSama گفت:

    سلام من دوروز پیش لیزر آبسه مقعدی انجام دادم و همون روز که اومدم خونه ساق پای همون سمت که آبسه بود درد گرفت و بعد هم کبود شد مثل زمانی که ضربه خورده باشه الان اصلا درد نمیکنه و فقط کبود هستش
    میخواستم بدونم این مورد خطرناکه؟؟

    1. این جراحی ارتباطی با درد و کبودی ساق پا ندارد. شاید ضربه خورده است و خطرناک نیست.

  83. Avatar photoمرجان گفت:

    با سلام
    حدود دو ماه پیش تخلیه ابسه انجام دادم (ابسه رو زیاد نگه نداشتم و بعد چهار- پنج روز اقدام به درمان کردم ولی آنقدر داخل آب گرم نشستم شب قبل عمل به اندازه ۲-۳ میل سرباز کرد ) جراح با تیغ حدود ۴ سانت رو بریدن و کاملا تخلیه کردن و انتی بیوتیکم استفاده نکردم.
    زخم کامل خوب شده بود و ترشی نداشتم ،
    دو هفته پیش (شاید به دلیل نشستن طولانی) اطراف جای زخم کمی ورم داشت که فشار دادم فکر کنم از همون قسمت ۲-۳ میل که چون پوست نازک شده بود انگاری خوب ترمیم نشده بود، مقدار کمی چرک زرد بدون بو خارج شد بعد اون هم کمی حالت خون آبه فقط وقتی فشار میدم بیرون میاد، هر چند روز یکبار تقریبا همینطوری هست که با نشستن طولانی مدت مثلا در حین سفر بیشتر میشه
    خواستم بدونم علت چیه
    ممنونم
    سلامت باشید

    1. آبسه مقعدی را دستکاری نکنید و برای تخلیه و درناژ اصولی به جراح مراجعه کنید.

  84. Avatar photoوحید گفت:

    سلام و خسته نباشید
    به روش سنتی عمل کردم ولی محل زخم که ترمیم شده سفت هست، خواستم بدونم جای آبسه بعد از درمان به روش سنتی و با تیغ سفت می مونه یا مثل قبل میشه؟

    1. نباید به این شکل باشد. حتما به جراح معالج خود مراجعه کنید.

  85. Avatar photo۰۰ گفت:

    سلام من یک ماه هست ابسه عمل کردم و هنوز از زخم چرک ترشح میشه لطفا بگین چکار کنم همه نکات هم رعایت کردم اما هنوز خوب نشده کامل زخما بهتر شدن اما هنوز ترشح داره

    1. لازم است مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید. دفع مدفوع طبیعی داشته باشید و نشستن در لگن آب گرم و بتادین را هم فراموش نکنید.

  86. Avatar photoپوریا گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید
    من یک هفته هستش عمل آبسه مقعد انجام دادم و هنوز از داخل مقعدم درد دارم و احساس می کنم زخم هستش – بعد از عمل قسمت بیرون مقعدم باد کرده بود که مطب دکتر مراجعه کردم با دست فشار داد ابش امد بیرون گفت عفونت هستش که باید فشار بدی تا تخلیه بشه والان نسبت به قبل ورمش کم شده ولی بعضی موقعه ها یه اب کمی خودبه خود میاد وقتی دست میزنم و 8 سال پیش هم عمل فیشر انجام دادم و الان درد دارم چکار کنم دکتر بصورت سنتی ابش را تخلیه کرد و از لیزر استفاده نکرده – ایا در صورت خوب نشدن می تونم از طریق لبزر درمان بشم . با تشکر

    1. لازم است معاینه شوید. به احتمال زیاد می توانید از لیزر آبسه مقعدی سود ببرید. ممکن است آبسه شما تاکنون عارضه دار و فیستول شده باشد. حتما به یک متخصص جراحی و لیزر نیز مراجعه کنید.

  87. Avatar photoحسین گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید
    ممنون از وبسایت خوبتون و توضیحات عالیتون.
    بنده تقریبا دو روزی هست که عمل لیزر آبسه و همینطور هموروئید رو با لیزر پیش یک دکتر کولورکتال انجام دادم. و امروز که از ناحیه عکس گرفتم احساس میکنم تنها سطحی از هموروئید برداشته شده و روی آبسه چاکی ایجاد شده که ازش ترشحات میاد. و کمی هم اطراف زخم هموروئید به سفیدی تبدیل شده‌.
    سوالم اینه که دکتر برای بنده علاوه بر آنتی بیوتیک و مسکن پماد لیدوکائین اچ هم تحویز کرده و گفته روزی سه بار زده بشه و هر بار بعد زدن روی ناحیه یک گاز استریل میگذارم.
    آیا این که پماد به داخل زخمها نفوذ میکنه درسته؟ مشکلی ایجاد نمیشه؟

    1. بهتر است از لیدوکائین زیاد استفاده نکنید و به زخم باز برخورد نکند. از قدردانی شما سپاسگزارم.

  88. Avatar photoSamhg گفت:

    سلام خدمت خانم دکتر
    ممنون که وقت می‌ذارید و پاسخ می‌دید، من به تازگی عمل آبسه مقعد کردم، زخم خوب شده و هیچ چرکی نداره کمی خود محل دردناک و سفت هست هنوز، اما احساس سوزش دارم، و اینکه دو روز بعد از عمل پریود شدم
    احساس سوزش طبیعی هست؟

    1. وضعیت شما طبیعی است و با توجه به این که در دوران قاعدگی هستید دقت کنید که ناحیه را تمیز نگهدارید و حتما از لگن آب گرم نیز استفاده کنید.

  89. Avatar photoسجاد گفت:

    سلام خانم دکتر
    بیست روز پیش عمل ابسه مقعدی انجام دادم
    اما هنوز از اون ناحیه ترشحات همراه با مدفوع خارج میشه،علت چیه و چیکار باید کرد؟

    1. احتمالا به فیستول مقعدی مبتلا شده اید. لازم است برای شما ام آر آی تجویز شود. اگر به موقع اقدام کنید ممکن است بتوانید لیزر فیستول مقعدی را انجام دهید.

  90. Avatar photoایوب رضوانی گفت:

    سلام خانم دکتر وقت بخیر من آبسه گرفتم متاسفانه هر چند گاهی خود بخود مترکید چون شغل من رانندگی بود
    دوباره برمی‌گشت و به علت مشکلات بعد از یک سال نیم عمل کردم حدود یک ماه پیش بدون بی‌هوشی چون خیلی بزرگ شده بود حدود ده تا ۱۵ سانت باز کرده بودن لا عمق بیشتر وبخیه نزدن بعد از ۱۵ روز با مراجعه به پزشک نیاز به عمل مجدد و بخیه زدن دارد ودوباره عمل کردم و بخیه جذبی زده بودن که بعد سه روز یک سوم بخیه ها باز شد مراجعه کردم دکتر فرمودند که باز بماند ویک پماد به نام phenytoin sodium دادن که هر ۱۲ ساعت استفاده میکنم ابا این پماد تاثیر گذار هست و باز ماندن جای زخم مشکلی ایجاد نمی‌کند دوهفته هست کمتر جوش خورده و ترشح هم الان ندارد وخوشبختانه یبوست هم ندارم لطفا راهنمایی بفرمایید که نیاز به بخیه زدن هست یا باز بماند بهتر هست تشکر از لطف ومحبت شما بهترین ها را برای شما آرزو دارم ولذت بردم تمام سوالات جواب داده بودید تشکر از شما کاش زودتر با شما آشنا شده بودم

    1. روش های مختلفی برای عمل جراحی آبسه مقعدی وجود دارد و هر روشی بسته به مهارت جراح و شرایط بیمار انتخاب خواهد شد. بنابراین طبق دستور پزشک معالج عمل کنید و اگر علائمی مشکوکی داشتید مجدد به ایشان مراجعه کنید.

  91. Avatar photoکاظم گفت:

    سلام من الان سه سال آبسه عمل کردم هنوز زخم باز هست وروز یک بار آب زرد رنگ در میاره، چه کار کنم .ممنون میشم

    1. طولانی شدن دوره آبسه مقعدی بسیار خطرناک است و ممکن است تا کنون به عارضه فیستول مقعدی نیز مبتلا شده باشید. به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید.

  92. Avatar photoا. صادقی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من عمل جراحی فیستول انجام دادم ،با توجه به ت شحاتی کا اارم بعد عمل دکتر هیچ آنتی‌بیوتیکی به من نداده

    1. حتما نیاز نداشتید. به خصوص اگر جراحی با لیزر پرتوان انجام شده باشد معمولا نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست. درضمن مصرف آنتی بیوتیک منجر به بروز عوارضی مثل یبوست و از بین رفتن باکتری های مفید روده می شود.

      1. Avatar photoرضا.ا گفت:

        سلام وقت بخیر
        من یک ماه پیش جراحی ابسه مقعدی انجام دادم و الان بعد از گذشت یک ما از مقعدم ترشحات سفید خارج میشه آیا تبدیل به فیستول شدم یا تخلیه از مقعد طبیعیه
        ممنون

        1. احتمال فیستول زیاد است بدون معاینه بیمار نمی توان تشخیص قطعی را اعلام کرد.

  93. Avatar photoمهرابی گفت:

    سلام عرض ادب واحترام واقعا خداقوت وخسته نباشید ممنون از پاسخگویی شما به بیماران

    1. از قدردانی شما سپاسگزارم.

  94. Avatar photoمحمد محمدی گفت:

    سلام.من سه روزه که عمل آبسه مقعدی کردم وحالا خیلی بهترم و سوزش هم خیلی کمک شده ولی الان خیلی بوی بدی میده . چه کار کنم.
    ممنون میشم اگر راهنمایی کنید.با تشکر

    1. احتمالا آبسه شما عود کرده است یا عارضه دار شده است. مجدد به جراح خود مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *