آبسه

عود آبسه مقعدی

عود آبسه مقعدی

عواملی که باعث افزایش خطر عود در آبسه مقعدی می شوند را می توان به چهار گروه دسته بندی کرد:

  1. عواملی که به آناتومی آبسه مقعدی و سایر بیماری هایی که همراه آن وجود دارد بستگی دارد.
  2. عواملی که قبل از عمل و درمان، خطر را افزایش می دهند.
  3. عدم درمان مناسب و نقص های حین عمل
  4. عواملی که به عوارض و مراقبت های بعد از عمل مرتبط هستند.

در ادامه هرکدام از این عوامل را به طور مفصل بررسی می کنیم و تاثیر آن را روی عود آبسه مقعدی مشخص می کنیم.

عود آبسه مقعدی به دلیل آناتومی آبسه

طبق طبقه بندی کتاب های پزشکی آبسه مقعدی را می توان به چهار گروه تقسیم کرد:

  • آبسه دورانی
  • آبسه ایسکیورکتال
  • آبسه Intersphincteric
  • آبسه Supralevator

آبسه دورانی ممکن است سطحی یا عمقی باشد که در این بین آبسه عمقی به راحتی قابل تشخیص نیست. از دلایلی که ممکن است این نمونه آبسه مقعدی پس از جراحی بهبود نیابد یا عود کند، به احتمال زیاد، وجود یک آبسه زیرین است که درمان نشده است.

آبسه ایسکیورکتال در بیشتر موارد به دلیل عفونت غده های کریپتوگلوبولار ایجاد می شود. آبسه هایی که در قسمت مقعد قرار دارند می توانند سطحی یا عمقی باشند. اگر عفونت سازنده آبسه ایسکیورکتال در دو طرف مقعد گسترش پیدا کند، باعث ایجاد مجموعه ای از سپسیس می شود.

عده ای از افرادی که قبلا دچار آبسه دورانی بوده اند و جراحی کرده اند، ممکن است پس از درمان آبسه مقعدی دوباره عود کند و آبسه Intersphincteric ایجاد شود.

آبسه Supralevator آبسه مقعدی نادری نسبت به سایر آبسه هاست. پس از درمان آبسه دورانی یا آبسه Intersphincteric امکان ایجاد شدن آبسه Supralevator وجود دارد که درمان آن نیز چندان راحت و موثر نمی باشد و تا مدتی پس از درمان باید برای جلوگیری از عود آبسه مقعدی آن را پیگیری نمایید.

گسترش زیاد یک آبسه مقعدی، تشخیص نادرست آن و درمان های ناقص و نامناسب هم می تواند باعث عود شود. تشخیص دادن و مدیریت کردن همه انواع و تعداد آبسه مقعدی آسان نیست و درمان بعضی از آن ها نیز چالش برانگیز است.

علاوه بر فاکتورهای آناتومیکی که بر عوارض و عود آبسه مقعدی موثر هستند، چند مورد دیگر نیز باعث عود آن می شوند که عبارتند از:

  • سرطان مقعد
  • بیماری کرون
  • دیابت
  • سیگار کشیدن
  • حالت های سرکوب سیستم ایمنی مانند بیماری های ضعف سیستم ایمنی یا داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی

عوامل افزایش عود آبسه مقعدی قبل از عمل

عدم تشخیص مناسب قبل از عمل جراحی آبسه مقعدی ممکن است باعث برداشتن ناقص و عود مجدد آبسه مقعدی و فیستول شود. این عدم تشخیص نامناسب در تعداد و نوع آبسه مقعدی می تواند باعث افزایش قابل توجه خطر عود آبسه مقعدی شود.

دهانه داخلی همه دستگاه های حفره ای آبسه باید تخلیه شود و زخم نیز دوباره باز شده و تخلیه مناسب برای آن صورت گیرد. بهتر است در عمل جراحی آبسه مقعدی به جای تیغ و کوتر از لیزر پرتوان استفاده شود تا تمام بقایای آبسه از ناحیه به خوبی پاکسازی شود.

روش انتخاب جراحی از مهم ترین فاکتورهای حین جراحی است که خطر عود را کنترل می کند.

عوامل موثر بر عود آبسه مقعدی بعد از عمل

مراقبت های اولیه بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی باید حداقل چهار تا شش هفته پس از عمل دنبال شود.

زخم حاصل از عمل جراحی آبسه مقعدی باید هر روز در آب گرم قرار بگیرد .

باید پس از شش هفته که از عمل جراحی آبسه گذشت، دوباره برای معاینه و پیشگیری از عود مجدد به متخصص جراحی عمومی معالج مراجعه شود.

علل دیگر عود آبسه مقعدی

درمان آبسه مقعدی در بیشتر مواقع تخلیه و جراحی است. اگر آبسه و فیستول باز شده روی پوست بهبود یابد، ممکن است باعث ایجاد آبسه های مکرر شود. تا زمانی که فیستولی که به دلیل آبسه مقعدی ایجاد شده است از بین برود. بسیاری از بیماران مبتلا، چرخه تکراری از درد، تورم و تخلیه عفونت را همراه دوره های مداخله بهبودی دارند.

علت عود می تواند موارد زیادی باشد:

  • تشخیص اولیه آبسه اشتباه بوده است.
  • بیمار مبتلا به هیدرودنیت بوده است.
  • درمان قبلی کافی و مناسب نبود.
  • آبسه های بزرگ و متعددی وجود داشته که نیاز به فیستولوتومی داشته اند.
  • شیستوزومیازیس مزمن نیز یکی از دلایل احتمالی برای آبسه های مکرر روده ای است.

تمام آبسه های عود کننده باید تحت بیهوشی بررسی شوند تا فیستول های مرتبط با آن ها تشخیص داده شوند.

سوالات متداول عود آبسه مقعدی

1-برای جلوگیری از عود آبسه مقعدی چه کنیم؟

ابتدا به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر ماهر مراجعه کنید. متخصص تشخیص خواهد داد که نیاز به عکسبرداری و آزمایش قبل از عمل دارید یا خیر. معمولا جراحی آبسه اورژانسی است و نیازی به عکسبرداری ندارد. سپس عمل جراحی و تخلیه آبسه را با لیزر پرتوان انجام دهید. با جراح معالج خود در ارتباط باشید و مراقبت های بعد از عمل آبسه را طبق دستور جراح معالج اجرا کنید.

2-عوارض آبسه مقعدی چیست؟

بروز فیستول، باکتری و سپسیس، و آلودگی به سایر مناطق با گسترش هماتوژن. همچنین در برخی موارد بی اختیاری مدفوع. و همچنین بدخیمی از دیگر عوارض آبسه مقعدی می باشد.

3-ترشحات سفید رنگ ناحیه مقعد نشانه چیست؟

این ترشحات می توانند نشانه ای از عفونت باشند. به خصوص اگر با احساس درد همراه باشند. ترشحات صورتی و قرمز همراه با این ترشحات سفید رنگ نیز نشانه خونریزی می باشد. گاها به دلیل آسیب به روده ترشح مدفوع نیز مشاهده می شود.

4-علت بوی بد و ترشحات بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی چیست؟

اگر بیمار ترشحات شفاف و بی بویی را مشاهده کند جای نگرانی نیست. اما ترشحاتی که متمایل به رنگ سفید و یا سبز و زرد می باشند می توانند نشانه ای از عفونت باشند. همچنین اگر بوی بدی مثل بوی ماهی در این ناحیه احساس کنید نشانه عود آبسه مقعدی است.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

51 دیدگاه برای “عود آبسه مقعدی

  1. Avatar photoمریم گفت:

    سلام خانم دکتر عزیز
    من جراحی آبسه و همورویید داشتم الان بعد از گذشت دو ماه دوباره برجستگی سفتی رو کنار مقعد حس میکنم که کمی هم درد داره …به دکترم مراجعه کردم یک دوره سفکسیم مصرف کردم بی فایده بود الان هم دارویی به نام گاباپنتین میخورم
    من جراحی کردم و درد زیادی کشیدم متاسفانه همرویید هم به صورت یک زایده برگشت کرده…لطفا راهنمایی بفرمایین

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید. مراقب باشید که یبوست نگیرید و به ناحیه فشار وارد نکنید.

  2. Avatar photoمحمد محمدی گفت:

    سلام و عرض ادب . من کیست مویی دلشتم و به جراح عمومی مراجعه کردم . ایشان بعد از معاینه گفتند : آبسه کرده و باید تخلیه آبسه انجام شود و بعد از یک ماه ؛ عمل کیست مویی با لیزر انجام شود . ایشان آبسه رو با لیزر تخلیه کردند ولی بعد از گذشت ۶ روز ، دوباره آبسه جدیدی ایجاد شد . در تمام این مدت بنده آنتی بیوتیک مصرف کردم و هر روز جای عمل رو با بتادین شستم . خواستم بدونم علت عود آبسه چی بوده ؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید. نیازی به فاصله یک ماهه بین تخلیه آبسه و جراحی کیست مویی نیست.

  3. Avatar photoعلی گفت:

    سلام بنده آبسه مقعد داشتم بشکلی که بعد از سونوگرافی دکتر جراح گفتن یک چهارم از انتهای روده رو آبسه گرفته ،ده روزه عمل جراحی کردن (لازمه که بگم درون مقعدم بوده و بیرون هیچ چیزی نبوده) دو روز بعداز عمل جراحی دردم زیاد شده،و امروز که ده روز گذشته بهتر نشدم ،دکترم گفتن مترونیدازول بعد از یک هفته کافیه.ولی ژل موضعی روتا 6هفته استفاده کن.میخوام بدونم این درد من بخاطر التهاب عمله یا عود کردن دوباره آبسه؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام باید معاینه شوید. به احتمال زیاد دچار عود آبسه مقعدی شده اید.

  4. Avatar photoعلی گفت:

    سلام و خسته نباشید من حدود ۱۲سال پیش عمل توتال کلوکتومی انجام دادم و یک ماه قبل دور مقعدم تورم و درد و تب داشتم که با آندو سونو که انجام شد از ساعت ۶تا ۱۲به میزان ۴سانت آبسه مشاهده شد و دکتر نیز جراحی رو پیشنهاد دادن و بعد از عمل دکتر فرمودن که فقط حفره بوده و آبسه ای داخل وجود نداشته اما بعد از سه روز التهاب درد شروع شد و از ناحیه عمل شروع به خارج شدن عفونت کرد و الان حدود ۲۳روز از عملم میگذره و من همچنان اندازه یک نخود نزدیک مقعدم باز هست و ترشحات بی بویی از آن خارج می‌شود آیا این زخم بسته می‌شود و یا نه این‌عفونت همچنان باید ادامه داشته باشد و من دائم گاز استریل روی زخم میگذارم تا لباسهایم کثیف نشود ممنون میشم منم راهنمایی کنید سپاسگذارم از زحماتتون

    1. سلام ممکن است دچار فیستول مقعدی شده باشید. معمولا آبسه های متعدد و آبسه مقعدی که خود به خود تخلیه شده است در نهایت منجر به بروز فیستول مقعدی می شود. با توجه به وضعیت حساس شما اگر نیاز به جراحی مجدد داشتید حتما لیزر فیستول مقعدی یا لیزر آبسه مقعدی با لیزر پرتوان نزد یک متخصص جراحی و لیزر باتجربه را انتخاب کنید و از انجام جراحی مجدد با تیغ و کوتر پرهیز کنید.

  5. Avatar photosamaneh گفت:

    سلام ببخشید من قبلا ابتدایه چاک باسنم دونه ای شبیه ابسه بود نمیدونم شایدم همین ابسه بود ولی دکتر ب من پماد دادو بعد ی هفته خوب شدم حرفی از عمل جراحی نزدن ایشون الان بعد س سال ی ابسه مقعدی دراوردم جایه اون یکی قبلیم ک خوب شده بود درد میکنه خاستم بدونم امکانش هس دلیل درد جایه قبلی ورزش کردن باشه؟

    1. سلام ممکن است اصلا آبسه مقعدی نبوده و یک جوش یا زگیل بوده که با دارو درمان شده. اگر موهای زائد این ناحیه را از بین نبرید و بعد از ورزش کردن ناحیه را تمیز و خشک نکنید احتمال بازگشت آبسه یا حتی همان جوش و زگیل هست. در هر صورت مجدد به پزشک معالج خود مراجعه کنید و اطلاعات بیشتری درباره درمان و پیشگیری بیماری خود از ایشان دریافت کنید. در ضمن آبسه مقعدی بسیار دردناک و متورم است.

      1. Avatar photoمهیا گفت:

        سلام خانم دکتر من سه ماه پیش عمل پری انال مقعد کردم جای زخم کلاخوب شده بود ولی الان دوباره از ناحیه مقعد همون جای عمل تو موقع اجابت مزاج درد میکنه و قرمز شده ، ممنون میشم که راهنماییم کنید

        1. سلام حتما به جراح معالج مراجعه کنید تا برای شما داروی مناسب تجویز کنند. اگر یبوست دارید از شربت ملین استفاده کنید و بعد از هر اجابت مزاج 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید.

  6. Avatar photoعلی کریمی گفت:

    باسلام
    ببخشید خانم دکتر من حدود یکسال قبل عمل آبسه معقدی انجام دادم حدودا بعد از یکسال جای عملم باد میکنه و دوباره ترکیده رفتم دکتر میگه چون درد نداری مشکلی نیست فقط تو آب گرم بشین
    هر وقت هم که شروع می کنه به باد کردن داخل معد هم درد خیلی خیفی و مور مور شدن دارم ممنون میشم منو راهنمایی کنید

    1. سلام توصیه می کنم به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر مراجعه کنید. عود و ترکیدن آبسه مقعدی و عدم درمان به موقع منجر به بروز فیستول مقعدی می شود.

      1. Avatar photoپویا گفت:

        سلام و خسته نباشین خدمت خانم دکتر.حدودا یک سال پیش عمل ابسه مقعدی انجام دادم ک متاسفانه بعدش دچار یبوست شدید شدم بعد از چند ماه پیگیری و ازمایشات و عکسبرداری بهم گفتن مشکل خاصی نیست الان حدودا یک هفتس ک خون روزی دارم حتی ۲ مرتبه در روز بنظر شما مشکل دوباره ابسه هست؟

        1. سلام ممکن است مجدد دچار عود آبسه شده باشید یا حتی دچار شقاق یا هموروئید شده باشید. به هیچ عنوان نباید یبوست بگیرید. از جراح معالج خود داروی مناسب دریافت کنید.

  7. Avatar photoافسانه گفت:

    سلام خانم دکتر
    من ۷ روزه آبسه مقعدی با عمل لیزر انجام دادم میخواستم ببینم احتمال داره عود کنه یا به عمل فیستول بکشه خیلی نگرانم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام مراقبت ها را به درستی انجام بدهید. جای نگرانی نیست. اگر علائم غیرطبیعی داشتید سریعا به جراح معالج مراجعه کنید. آبسه مقعدی یک بیماری بسیار عود کننده است. اما در جراحی با لیزر احتمال عود به طور چشمگیری پایین می آید.

  8. Avatar photoابوذر گفت:

    باسلام وخسته نباشید به شما انسان شریف بنده حدود ۳ ماه پیش عمل ابسه پری انال انجام دادم به روش برش وتخلیه ابسه و تواین مدت خیلی حواسم بود فیستول نشه وهمیشه اب گرم و بتادین وقرص های چرک خشک کن وسیپروفلوکساسین ومترونیدازول استفاده کردم ولی چند روزه قسمت قبل ابسه وکمی سمت بیضه هام ورم کرده ووقتی دست می زنم کمی درد دادم یا ابسه عود کرده یا داروی خاصی باید بخورم ….ممنون که کمک ام مکنید خیر ببنید خانم دکتر زهرا سعادتی
    .

    1. سلام از قدردانی شما سپاسگزارم. متاسفانه علائمی که می فرمایید نشان دهنده عود آبسه است. شما باید معاینه شوید تا در صورت نیاز درناژ آبسه به طور حضوری برای شما انجام شود. از مصرف آنتی بیوتیک بدون تجویز پزشک معالج خودداری کنید.

      1. Avatar photoعقیل گفت:

        سلتم خسته نباشید خانم دکتر من 6 روزه ک لیزر آبسه کردم از ناحیه زخم ترشح و خون بیرون میاد آیا طبیعیه؟

        1. سلام من از پرونده شما اطلاع ندارم اما برخی بیماران که دچار آبسه مقعدی شدید می شوند و برای آنها درن گذاشته می شود ممکن است تا 10 روز این ترشحات ادامه داشته باشد. با جراح معالج خود در ارتباط باشید و برای ویزیت های بعد از عمل به موقع مراجعه کنید که اگر مشکلی وجود دارد سریعا رفع شود.

          1. Avatar photoعقیل گفت:

            آره شدیده تب میکنم اشتها ندارم

  9. Avatar photoجواد گفت:

    سلام وقت بخیر من حدود 3 ماه قبل آبسه پری آنال عمل کردم جای زخم چرک میداد بلاخره بسته شد دوباره آبسه به وجود اومد مراجعه کردم جراح دوباره تخلیه کرده ولی وسعت بیشتری برداشتن هنوز هم زخم بازه و چرک میده جراح میگه درمان نداره شاید باز برگرده باید چیکار کنم دوباره دچار نشم؟

    1. سلام بهتر بود از ابتدا با لیزر پرتوان اقدام به جراحی و درمان آبسه مقعدی می نمودید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. بعد از معاینه تشخیص نهایی به شما اعلام خواهد شد. اگر مشکوک به فیستول مقعدی باشید برای شما ام آر آی فیستول نیز تجویز خواهد شد.

  10. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام من ۱ماه پیش عمل ابسه دسیع داشتم الان دور جای که عمل کردم باد کرده درد نداره قرمز نشده خارش نداره مشگل خواستی نداره زخم ابسه من خوب داره جوش میخوره زخمم خیلی تمیزه ولی ازبادی که دور زخمم از میترسم به دکترم نشان دادم گفت زخم ابسه خیلی خوبه ولی یادم رفت درباره باد دور زخم بپرسم الان منرا راهنمای کنید خیلی ممنون من ۵۰سال دارم شکم من خوب عادی کار میکنه دستشوی من عادی است ببخشید مزاحم شدم

    1. معمولا التهاب نواحی اطراف عمل طبیعی است. طبق دستور پزشک معالج عمل کنید و اگر علائم جدیدی بروز کرد به ایشان مراجعه بفرمایید.

  11. Avatar photoروحی گفت:

    سلام وقتتون بخیر ببخشید من حدودا دوماه پیش آبسه مقعدی داشتم و عمل کردم حالا الان دوروزه که دوبار بعد از اجابت مزاج از ناحیه مقعد خونریزی دارم لطفاً راهنماییم کنید

    1. سلام اگر خونریزی در حد یک قطره باشد طبیعی است. مراقب باشید یبوست نگیرید. بعد از هر اجابت مزاج در لگن آب گرم بنشینید و با جراح معالج خود نیز در ارتباط باشید. مطلب مراقبت های بعد از جراحی آبسه مقعدی در همین سایت را نیز مطالعه بفرمایید.

  12. Avatar photoحسن گفت:

    سلام من دچار ابسه مقعدی شدم و برای بار اول خود به خود سرباز کرد و ترکید و فکر کردم خوب شدم و بعد از گذشت چند روز مجدد دچار ابسه شدم به بیمارستان مراجعه کردم و عمل کردم الان حدود یک ماهه از عملم میگذره و متاسفانه مجدد به همون حالات قبل دچار شدم و تورمم بیشتر داره میشه و منو از زندگی عادی مختل کرده در ضمن همه مراحل مراقبت بعد از عمل را به خوبی انجام دادم لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام متاسفانه آبسه مقعدی بسیار عود کننده است و تا درناژ و تخلیه کامل و بهبودی کامل پیگیر درمان خود باشید. ترکیدن آبسه مقعدی به طور خود به خود نشانه درمان خود به خود بیماری نیست و احتمال بروز عوارض دیگری مثل فیستول مقعدی را به دنبال دارد. من برای جلوگیری از عود آبسه مقعدی از لیزر پرتوان جهت عمل جراحی استفاده می کنم که بسیار موثرتر از جراحی با تیغ و کوتر است.

  13. Avatar photoمحسن گفت:

    باسلام چهارماه عمل آبسه مقعد کردم الان چهار ماهه که مفعدم خیس می‌شه آیا خطر داره یا نه چیکار بایس کنم

    1. سلام مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید. ممکن است دجار فیستول مقعدی شده باشید.

  14. Avatar photoپیمان گفت:

    سلام ضمن خسته نباشید و تشکر بابت راهنماییهاتون. من ۳ روزه عمل آبسه مقعدی با جراحی انجام دادم. دیروز خونریزی تقریبا قطع شدا بود و مقدارز ترشح داشتم ولی امروز دوباره خونریزی دارم. بهبود حاصل میشه یا نشونه چیز دیگه ای هست؟ در ضمن من با گاز استریل ناحیه رو پوشوندم و روزز سه بار وان آب ولرم هم استفاده میکنم. بیماری دیابت هم دارم که با قرص کنترل شده هست

    1. خونریزی و ترشح در حد چند قطره تا دو ماه بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی طبیعی است. دقت کنید که علائم رو به بهبود باشد و اگر مقدار ترشح زیاد شد یا علائم دیگری مثل ترشح بد بو یا درد پیش رونده احساس نمودید حتما توسط جراح خود مورد را پی گیری نمایید.

  15. Avatar photoعلیرضا گفت:

    سلام خانم دکتر وقت بخیر
    من ۲ روز هست عمل لیزر ابسه مقعدی انجام دادم الان اون جایی که زخمم هستش انگاری یه ابسه دیگه دراومده
    چیکار باید بکنم ؟؟
    سوال بعدی اینکه موقعی دستشویی احساس سوزش دارم و اینکه ترشحاتی که از زخمم بیرون میاد قرمز رنگ و بوی بدی میده
    ممنون میشم بگید چیکار کنم

  16. Avatar photoمجتبی حسینپور گفت:

    سلام ب شما خانم دکتر زحمت کش و مهربان
    حدود 5ماه پیش عمل تخلیه آبسه داشتم الان حدود یک ماهی هست ک یه سوراخ کوچکی با التهاب جای زخمم بوجود اومده که بعضی مواقع درد خفیف همراه با ترشح چرک خونی دارم…خیلی نگرانم چون خیلی درد کشیدم نمیدونم باید چکار کنم. بنظر شما فیستول شده یا آبسع عود کرده ممنون مبشم راهنمایی کنید…

    1. سلام متاسفانه احتمال این که فیستول مقعدی شده باشد وجود دارد. از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر در مراحل اولیه فیستول مراجعه کنید می توانید از مزایای جراحی با لیزر سود ببرید.

  17. Avatar photoکریم گفت:

    سلام خدمت شما
    پنج ماه پیش عمل فیستول مقعدی داشتم،دکتر گفتن که کامل عمل با موفقیت انجام شده،بعد از دوماه از عمل دوباره ترشحات شروع شده،به شکل سفید بد بو
    خواستم ببینم عمل ناقص بوده که فیستول دیگه ای رو ندیده دکتر یا اینکه دوباره عود کرده،چکار باید کرد

    1. من قبل از جراحی و لیزر فیستول یک ام آر آی فیستول تجویز می کنم که تمام مسیرهای فیستول در آن مشخص است. آیا شما این ام آر آی را انجام داده اید؟

  18. Avatar photoسمانه گفت:

    سلام و عرض ادب
    پدر من یکسال پیش عمل گانگرن فورنیه (آبسه اسکیورکتال ناحیه پرینه) انجام دادن و جراح عمومی ، تحت بیهوشی ، دبریدمان انجام دادن‌. تا دو ماه بعد از عمل با وکیوم تراپی زخمشون بهتر شد و بدون بخیه بسته شد البته کمی گوشت اضافه در ناحیه پرینه شون باقی ماند. بعد از ۸ ماه از عمل یک بار ۲۰ مرداد دوباره عود کرد و یه کیست عفونی دردناک ایجاد شد. جراحشون دوباره انتی بیوتیک و نشستن در اب و بتادین تجویز کرد. دو ماه تمام هر روز در آب بتادین نشستن ولی بعد از دو ماه یعنی ۱۹ مهر ماه ۱۴۰۱ دوباره داره یه کیست دیگه عود می کنه! سنشون بالاست (۷۵) و تحمل درد براشون طاقت فرساست
    سه سئوال. این عود مجدد تا کی ادامه داره ؟ و اینکه اینهمه نشستن در آب بتادین برای پوست ضرر نداره؟ پیش جراح عمومی خودشون بریم یا متخصص کلورکتال یا جراح مجاری ادراری و ارولوژی؟ ممنون از پاسخگوییتون

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. استفاده زیاد از بتادین مانع بهبودی می شود.

  19. Avatar photoآرزو محبی گفت:

    سلام وقت بخیر من ۸ ماهه باردارهستم و دچاربواسیر و آبسه مقعدشدم که جراح عمومی با تیغ ابسه روتخلیه کردن و مدت ۵ روز درخانه بابتادین شستشودادم و باماساژ دادن محل عمل تخلیه روادامه دادم و بعدش با سرم شستشو این کاررو ادامه دادم الان ۱۰ روزهست که درد ندارم ولی همچنان ازمحل جراحی چرک و عفونت میاد بدون خونریزی این کاررو تاکی بایدادامه بدم تاخوب بشم وتاکی زخم بازخواهدموندممنون میشم راهنمایی کنید

    1. تا زمانی که ترشحات چرکی دارید به این کار ادامه دهید. از بتادین در حد چند قطره استفاده کنید و زیاد استفاده نشود.

  20. Avatar photoآرزو گفت:

    سلام وقت بخیر من ۸ ماهه باردارهستم و دچاربواسیر و آبسه مقعدشدم که جراح عمومی با تیغ ابسه ردتخلیه کردن و مدت ۵ ردز درخانه بابتادین شستشودادم و باماساژ دادن محل عمل تخلیه روادامه دادم و بعدش با سرم شستشو این کاررو ادامه دادم الان ۱۰ روزهست که درد ندارم ولی همچنان ازمحل جراحی چرک و عفونت میاد بدون خونریزی این کاررو تاکی بایدادامه بدم تاخوب بشم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. تا بهبودی کامل این کار را ادامه دهید و با پزشک معالج خود نیز در ارتباط باشید. تحت نظر ایشان از یک پماد مناسب نیز استفاده کنید تا بعد از بارداری نسبت به درناژ، جراحی و درمان آبسه مقعدی اقدام نمایید.

  21. Avatar photoاشکان گفت:

    سلام و ارادت خدمت خانوم دکتر عزیز بنده ۲ ماهی هست جراحی ابسه انال پری انجام دادم دوران نقاهت خوبی داشتم بعد از بهبودی وقطی دست میزاشتم سفت بود محل عمل یکمی ولی اصلا دردی نداشت الان دوروزه محل عمل مثل یه جوش قرمز شده و درد میکنه ولی مثل اول ترشحی نداره ولی دردش زیاده یکمیم تورم داره لطف میکنید راهنمایی کنید

  22. Avatar photoطوبا گفت:

    سلام من یک ماه پیش عمل فیستول انجام دادم . چند روزی بود درد داشتم و ورم شدیدی کرده بود که یک مرتبه از گوشه زخمم باز شد زد بیرون الان دو روزه کا همش خون آبه و عفونت میاد و سفت شده دردش کمترشد تب لرز ولم کرد دارو تاوانکس و سفکسیم هم میخورم الان باید چکارکنم از عمل برگشت فیستول هم ميترسم لطفا راهنمایم کنید خانم دکتر که اگه نیاز به عمل بود کدوم یکی بهتره؟ و من شیراز هستم اینجا جراحی رو نمیشناسم کار لیزر خوب باشه . ممنون ازشما

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. اگر بتوانید لیزر فیستول را انجام دهید بهتر از جراحی باز است..

  23. Avatar photom.gh گفت:

    سلام خانوم دکتر
    من ۱۰روز پیش عمل آبسه مقعد کردم و همه داروها رو سر وقت خوردم و خیلی مراقبت کردم هر بار بعد از اجابت مزاج اون محل رو خوب با آب گرم میشورم و قشنگ خشک میکنم و باند استریل میزارم روی محل عمل،فقد یه چند روزی یبوست بودم و الان احساس میکنم داخل مقعدم زخم شده یا یه چیزی داخلش هست و وقتی می شینم یه درد خفیف میکنه نظر شما چیه؟ ممنون

    1. فورا از جراح خود پماد مناسب دریافت کنید. برای ویزیت بعد از عمل هم به ایشان مراجعه کنید. اگر یبوست شما رفع نشد حتما از یک شربت ملین یا پودر پیدرولاکس استفاده کنید. در حدی که نه یبوست باشید و نه اسهال.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *