بیماری های مقعد, توده های ناحیه مقعد

اطلاعات و سوابق مورد نیاز برای درمان بواسیر

اطلاعات و سوابق مورد نیاز برای درمان بواسیر

ممکن است از خود بپرسید که برای تشخیص بواسیر متخصص جراحی چه سوالاتی از شما می پرسند. ممکن است بخواهید بدانید که چه اطلاعاتی را باید آماده کنید تا درباره مشکل خود با دکتر مطرح کنید. در این مقاله به این موضوع می پردازیم.

بیماری هموروئید که اغلب آن‌ ر‌ا با نام بواسیر می شناسیم، نوعی بیماری مقعدی مزمن و دردناک است که متاسفانه اکثر مبتلایان به آن، به خاطر ترس و خجالت، از مراجعه به متخصص جراحی عمومی و درمان، خودداری می کنند. اما باید به این نکته توجه داشت که با عدم مراجعه به متخصص جراحی عمومی برای درمان، علاوه بر تحمل درد و رنج زیاد، موجب پیشرفت این بیماری شده و در آینده باید هزینه های گزافی برای درمان بواسیر صرف کنند.

اما در صورتی که در همان روزهای نخست ابتلا به این بیماری، به متخصص جراحی مراجعه کنند، می‌توانند به آسانی، با تغذیه مناسب و دارو، مانع پیشرفت بواسیر شده و دیگر نیازی به انجام عمل جراحی نخواهند داشت. در این مقاله به بررسی تمام اطلاعات و سوابق مورد نیاز برای درمان هموروئید یا بواسیر خواهیم پرداخت.

متخصص جراحی برای درمان بواسیر به چه اطلاعات و سوابقی نیازمند دارد؟

بیماری بواسیر به علت گرفتگی سیاهرگ ‌های ناحیه مقعدی به وجود می آید. به عبارت دیگر، اگر به هر دلیلی، به قسمت پایین راست روده (رکتوم) و ناحیه مقعدی فشار زیادی وارد شود، سیاهرگ‌ های آن ناحیه متورم شده و موجب ابتلا به بیماری بواسیر می گردد. هموروئید یا بواسیر، متداول ترین بیماری مقعدی است.

شیوع این بیماری تا حدی زیاد است که معمولا نیمی از افراد بالای پنجاه سال، به بواسیر مبتلا می ‌شوند. اما عوامل و سوابقی نیز موجب بالا رفتن درصد احتمال ابتلا به این بیماری دردناک می گردند. متخصصین جراحی برای درمان بیماری هموروئید یا بواسیر، به سوابق و اطلاعات مختلفی در مورد آن بیمار نیاز دارند. از جمله این سوابق و اطلاعات مورد نیاز برای درمان بواسیر که مورد نیاز است، عبارت اند از:

  1. وراثت و سابقه ابتلا به بواسیر یا هموروئید در بین اعضای خانواده
  2. مواد غذایی مصرفی بیمار
  3. احساس درد و رنج غیرطبیعی در ناحیه مقعد
  4. میزان فعالیت و شغل بیمار
  5. علائم و نشانه های غیرعادی در رفتارها و عادات مختلف بیمار از جمله: نشستن های طولانی مدت مخصوصا به هنگام اجابت مزاج و وارد آوردن فشار زیاد و حبس نفس به هنگام دفع
  6. مشاهده خون هنگام اجابت مزاج
  7. وزن بیمار: وزن بالای بیمار، یکی از علل مهم ابتلا به بواسیر است. بالا بودن وزن، موجب وارد آمدن فشار زیادی بر ناحیه مقعدی می شود و در نتیجه این فشار، رگ های خونی در قسمت رکتال بزرگ شده و هنگام دفع، بیمار دچار خونریزی خواهد شد.
  8. سن بیمار: درصد ابتلای به این بیماری برای افراد بالای 50 سال بسیار زیاد است.
  9. میزان مصرف مایعات توسط بیمار
  10. رژیم غذایی بیمار از جمله مصرف گوشت گاو
  11. میزان مصرف چای
  12. مصرف الكل و یا مواد حاوی كافئین
  13. میزان مصرف مواد غذایی فیبردار
  14. استعمال قلیان توسط بیمار
  15. نحوه گوارش بیمار
  16. حبس كردن نفس به هنگام بلند كردن اجسام سنگین
  17. مدت زمان نشستن و ایستادن های بیمار
  18. اطلاع از بارداری و یا زایمان بیمار: در صورت بارداری بیمار، با رشد جنین در شش ماه آخر، حجم و فشار خون در عضلات لگنی افزایش می یابد. فشار وارده به هنگام زایمان نیز می تواند باعث ایجاد بواسیر و یا وخیم تر شدن وضعیت این بیماری گردد.
  19. استفاده از نوع دستمال توالت: (استفاده از دستمال توالت های زبر موجب زخم شدن مقعد و افزایش احتمال ابتلا به بواسیر می شود.)
  20. نوع وضعیت بدن: یکی از دلایل بروز بواسیر، نشستن نادرست است. خمیده نشستن، روی قسمت پایینی بدن یعنی مقعد فشار وارد کرده و این فشار اضافه می تواند باعث تحریک بواسیر شود.
  21. داشتن اضافه وزن و چاقی
  22. سابقه ابتلای بیمار به اسهال به مدت طولانی: دستشویی رفتن مکرر فرد به علت اسهال، باعث ایجاد اصطکاک، زخم و عفونت مقعد خواهد شد.
  23. سابقه ابتلای بیمار به یبوست به مدت طولانی: برخی افراد در طول سال، مدت زیادی به یبوست دچار می شوند. یبوست طولانی، زمینه را برای ابتلا به بواسیر فراهم می کند. برای پیشگیری از این بیماری، بهتر است از قرص های رونده استفاده کرد.
  24. سابقه ابتلای بیمار به عفونت در كانال مقعدی
  25. سابقه ابتلا به بیماری های كبدی یا قلبی كه باعث افزایش فشار خون در رگ های ناحیه شكم و لگن می شوند.
  26. میزان مصرف غذاهای پرادویه: ادویه، باعث تحریک مقعد زخم شده و در نتیجه، موجب سخت شدن دفع مدفوع می‌گردد.
  27. مدت زمان ورزش کردن بیمار: تعدادی از ورزش ها برای افراد مستعد ابتلا به بواسیر، مناسب نیست. از جمله این ورزش‌ها، وزنه برداری است. به ویژه هنگامی که وزنه بردار با وزنه روی زانو می‌نشیند. این کار می‌تواند باعث ورم کردن و زخم شدن رگ‌های مقعد گردد.
author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *