بیماری های مقعد, توده های ناحیه مقعد, شقاق فیشر مقعد

پماد لیدوکائین برای هموروئید و شقاق

پماد لیدوکائین برای هموروئید و شقاق

پزشکان در برخی مواقع برای درمان دردهای ناشی از بیماری هموروئید و شقاق از پماد لیدوکائین استفاده می کنند. مکانیسم تاثیر پماد لیدوکائین برای درمان هموروئید و شقاق بدین گونه است که این پماد با مسدود کردن رگ های سدیم در غشای سلول عصبی از انتقال پیام درد جلوگیری می کند.

مهم ترین کاربرد پماد لیدوکائین برای درمان هموروئید و شقاق، در تسکین درد است.. علاوه بر اینکه پماد لیدوکائین برای درمان هموروئید و شقاق، به کار برده می شود در درمان سوختگی و بیماری های پوستی نیز تاثیرگذار است.

بهتر است این پماد را در دمای هوای اتاق نگهداری نمود و از قرار دادن در نور مستقیم خورشید باید جلوگیری کرد. تاثیر پماد لیدوکائین برای درمان هموروئید و شقاق، بدین صورت است که با کاهش دادن درد، خارش و تورم به درمان مشکلات ناشی از این بیماری کمک می کند.

چطور از پماد لیدوکائین استفاده کنیم

در اصل یک ماده بی حسی است که با کم کردن موقت درد بیمار را آرام می کند. در ضمن این محصول حاوی هیدروکورتیزون، کورتیکواستروئید است که باعث کاهش خارش و تورم می شود. قبل از استفاده از پماد لیدوکائین برای درمان هموروئید و شقاق، باید مکان آسیب دیده را با آب و صابون کاملا شستشو دهید و سپس خشک کنید.

حتی می توانید از دستمال مرطوب نیز برای تمیز کردن استفاده کنید. سپس برای تاثیر پماد لیدوکائین می توانید در حد 2/1 تا 1 اینچ از پماد را به داخل مقعد بزنید تا تاثیر خود را بگذارد.

طرز استفاده از پماد لیدوکائین مقعدی

تعیین میزان مصرف پماد لیدوکائین و مدت استفاده از آن با نظر متخصص جراحی عمومی معالج انجام می شود. استفاده از پماد لیدوکائین برای درمان هموروئید و شقاق به صورت موضعی است. از تماس این پماد با دیگر نواحی بدن از جمله چشم، واژن و دهان و … باید خودداری نمود.

ابتدا دست ها را بشویید و دستکش و یا انگشتی دست کنید. سپس مقدار کمی از پماد را روی انگشت بگذارید و بر روی ناحیه مقعد بمالید.

بنابراین این پماد را حتما از دسترس اطفال خارج کنید. نکته دیگری که در زمان استفاده از لیدوکائین باید در نظر بگیرید این است که بعد از مصرف از پوشاندن موضع توسط باند پرهیز کنید. به دلیل اینکه این کار ممکن است جذب دارو را زیاد کند و موجب ایجاد مشکل جدیدی شود.

نکته دیگر درباره مصرف این پماد این است که استفاده از پماد لیدوکائین برای درمان هموروئید و شقاق، محدودیت دارد و مصرف بی رویه عوارضی را به جای می گذارد.

چنانچه از این دارو بیش از حد استفاده شود ممکن است عوارضی را به همراه خود داشته باشد. از جمله عوارضی که ممکن است استفاده از پماد لیدوکائین بر روی بدن فرد داشته باشد شامل: سرگیجه، تب، راش پوستی، اختلال در تنفس، خارش یا سوزش شدید پوست باشد.

البته در صورتی که استفاده از پماد لیدوکائین برای درمان هموروئید و شقاق، عوارضی از جمله تنگی نفس، تشنج و یا نامنظم شدن ضربان قلب را به همراه داشته باشد باید حتما با متخصص جراحی خود تماس بگیرید.

موارد منع مصرف پماد لیدوکائین برای درمان هموروئید و شقاق

استفاده از پماد لیدوکائین برای درمان شقاق و هموروئید برای اکثر افراد بلامانع است و اکثر افراد می توانند از این دارو استفاده کنند. فقط تنها نکته ای که باید مد نظر قرار داد این است که از این دارو نباید بیش از حد استفاده نمود.

البته یک سری از بیماران نباید برای درمان از این پماد استفاده کنند: بیماران کبدی، خانم های باردار و شیرده، افراد حساس به داروهای بی حسی و بیماران مبتلا به تپش قلب نیز هرگز نباید از این دارو استفاده نمایند. این دارو زمانی که با درمان های خانگی استفاده شود و بیماری بواسیر یا شقاق پیشرفت چندانی نیز نداشته باشد، به احتمال بسیار قوی بیماری را درمان می کند.

اما اغلب از این پماد برای درمان بیماری به صورت موقت استفاده می شود. برای اینکه بیماری به طور کامل و موثرتری از بین برود باید از روش های لیزر یا جراحی استفاده کرد. البته درمان بواسیر با جراحی احتمال دارد یک درمان قطعی نباشد و با درد و خونریزی نیز همراه باشد. به همین علت است که متخصصین جراحی و لیزر درمان با لیزر یا همان لیزر هموروئید را به عنوان قطعی ترین راه درمان توصیه می کنند.

عوارض پماد لیدوکائین برای واژن

ممکن است حین استفاده از پماد لیدوکائین بخشی از پماد به واژن مالیده شود. دقت کنید که این پماد به داخل واژن نرود. اما سرایت مقداری از پماد به این ناحیه مشکلی ایجاد نمی کند.

برخی زنان که بیماری واژینیسموس مبتلا می باشند از این پماد برای بی حس شدن و تحمل درد استفاده می کنند. اما این پماد یک راه حل موقت است و برای درمان قطعی لازم است به متخصص مراجعه کنند.

همچنین با استفاده از پماد لیدوکائین برای رابطه جنسی مردان دیرتر از حالت عادی به انزال می رسند. زنان نیز احساس لمس کمتری خواهند داشت و کمتر تحریک می شوند. به همین دلیل به زنان توصیه می شود اگر از پماد لیدوکائین مقعدی استفاده می کنند 1 الی 2 ساعت بعد رابطه جنسی برقرار کنند که اثر بی حسی احتمالی در ناحیه واژن از بین رفته باشد.

زمانی که از پماد لیدوکائین استفاده می کنید حدود 10 دقیقه طول می کشد که بی حس شوید. با شستن ناحیه با آب و صابون اثر پماد سریعتر از بین خواهد رفت.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

26 دیدگاه برای “پماد لیدوکائین برای هموروئید و شقاق

  1. Avatar photoمیر محسن قرشی گفت:

    سلام
    من پیوند کبد شدم الان هم دارو مصرف می کنم ولی بنا به درد شدید بواسیر می خواستم بدانم از کرم لیدوکایین می توانم برای درد موقت استفاده کنم ممنون

    1. سلام بدون تجویز پزشک از این دارو استفاده نکنید. اگر امکان ویزیت حضوری ندارید از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید.

  2. Avatar photoمصطفی گفت:

    سلام دیلیتیژل و لیدوکایین اگر با هم تجویز بشه، با چه فاصله ای از هم باید مصرف شه؟

    1. طبق دستور پزشک مصرف کنید. معمولا پمادهایی که تجویز می شود با فاصله دو ساعت از هم مصرف می شوند و نباید تمام پمادها را با هم و روی هم استفاده کنید.

  3. Avatar photoعلی گفت:

    سلام خسته نباشید
    من تقریبا دو الی سه ماهه که درد بین مقعد و دنبالچه از داخل دارم ولی از بیرون این قسمت زخم یا جوش ندارم
    واین درد بعد از سه الی پنج.روز ادامه دارد بعد یواش یواش کم.میشه مخصوصا بعد از رابطه جنسی شروع میشه آیا این بواسیر میباشد
    ممنو

    1. این درد معمولا مربوط به آبسه یا کیست مویی می باشد. ممکن است کیست مویی تا سال ها علامتی جز درد در ناحیه نداشته باشد.

  4. Avatar photoNn گفت:

    سلام من چندمدته که دچارشقاق مقعدشدم ودفع دردناکی دارم نمیتونم پیش پزشک برم چه پمادی میتونم استفاده کنم بهم کمک کنه؟

    1. ناحیه را کمی چرب کنید و اگر یبوست دارید از شربت ملین و غذاهای ملین و پرفیبر استفاده کنید. از مطب من می توانید ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ارسال عکس از ناحیه برای شما داروی مناسب تجویز می شود.

    2. Avatar photoRaha گفت:

      سلام دکتر
      برای خارش ناحیه مقعد دختر بچه ۹ ساله دکتر ۲ کرم داده یکی زینک اکساید و یکی لیدوکائین . ما اینارو چجوری استفاده کنیم چند بار رو روشون نوشته
      ولی اینکه باید روی ناحیه مقعد یا کمی داخلش رو نه و این که آیا بعد هر بار زدن برا دفعه بعد حتمن باید قبلی شسته شه ؟ ممنون میشم راهنمایی کنین.

      1. سلام روش مصرف را پزشک معالج در نسخه درج می کند و داروخانه برای بیمار توضیح می دهد. بهتر است پماد قبلی را بشویید و پماد را تجدید نمایید.

  5. Avatar photoرضا گفت:

    باسلام، من اسید معدم زیاده طوری که همیشه پنتاپرازول ۴۰ مصرف میکنم، بعضی وقتها که بخوام رژیم غذایی بگیرم یا اسهال بشم موقع دفع اسید خارج میشه بشدت کانال مقعد رو تحریک و دچار اسپاسم میکنه حالا گاهی ممکنه زخم ایجاد کنه و بشه فیشر و گاهی هم نه،، درد شدید و تیرکشیدن …..بتامتازون میزنم هیسوسین تزریق میکنم پماد آنتی فیشر و لیدوکائین میزنم گاهی چند هفته طول میکشه، نمیدونم واقعا چیکار کنم

    1. هیچ گونه پماد و داروی شیمیایی را بر روی این ناحیه تست نکنید و حتما از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید. توصیه می کنم رژیم غذایی سالم و بدون روغن و افزودنی داشته باشید. از مصرف الکل، چای و قهوه خودداری کنید و بعد از هر اجابت مزاج 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید. استفاده مکرر از لیدوکائین آسیب جدی به بافت مقعد وارد می نماید.

  6. Avatar photoناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من از مقعد رابطه داشتم
    هم زگیل مقعدی در اوردم هم زخم شقاق خیلی بدی دارم ک درد وحشتناکی داره نمیتونم دکتر برم الان چی هفتس مدفوع نکردم چیکار کنم

  7. Avatar photoصمد گفت:

    سلام خانم دکتر جسارتا بنده 22 روز عمل یسگ صفرا شدم و 43 سالمه الان 7 8 روز موقع دفع و بعد دفع دچار خارش و سوزش شدید میشم و این دو روز اخری موقع دفع مدفوع بصورت مکرر در اخر دفع مدفوع یک خط خون روی مدفوع دیده میشه و بعدش سوزش و درد شدید دارم این دو روز پماد دیلیتازیم و لیدوکایین استفاده میکنم که تا حدودی دردم کاهش میده هر چه از دفع مدفوع میگذره دردم کمتر میشه البته من پارسال هم همین علایم داشتم اما یبار خط نازک خون تو مدفوع دیدم نه بیشتر به نظرتون بنده دچار شقاق شدم یا بواسیر یا بیماری دگه با تشکر

    1. سلام لازم است معاینه شوید. اگر خون به رنگ قرمز روشن است احتمال بروز هموروئید و شقاق وجود دارد. از پمادهای ناحیه مقعد و بی حس کننده هایی مثل لیدوکایین بدون تجویز پزشک استفاده نکنید زیرا ممکن است وضعیت شما را بدتر کنند.

  8. Avatar photoمیم گفت:

    سلام خانم دکتر، من دیروز جراحی همورویید انجام دادم، پاگهای بزرگ داخلی و خارجی داشتم، پزشک جراح برای مسکن مفنامیک اسید تجویز کردن ولی اصلا درد شدید ناحیه جراحی شده رو کم نمیکنه، ایا میتونم برای چندروز زای لاپی استفاده کنم تا تحمل درد یکم راحتتر بشه؟

    1. سلام استفاده از بی حسی برای طولانی مدت منجر به نازک شدن و ملتهب شدن پوست می شود و وضعیت شما را بدتر می کند. از مسکنی مثل ژلوفن یا بروفن استفاده کنید. نشستن در لگن آب گرم نیز درد عمل جراحی هموروئید شما را تسکین می دهد.

  9. Avatar photomahdi گفت:

    سلام خوب هستین توروخداجواب بدین من ۳ماهه از زایمان طبیعی ام میگذره تازه بچه دارشدم تواین سه ماه موقع رابطه جنسی نزدیکی انگار تااخر نمیره براهمسرم انگار یچی گیرکرده وسط رحمم فک میکنم چیکارکنم رفتم دکتر گف هیچی نیس ولی موقع نزدیکی ازجلوبراشوهرم تا اخر نمیره خیلی دردم میگیره توروخدا بگین چیکارکنم طبیعیه ایا یا نه؟؟

    1. از یک متخصص بخواهید که برای شما سونوگرافی یا ام آر آی تجویز کنند.

  10. Avatar photoMoZ گفت:

    سلام
    من چند وقتی هست هنگام دفع سوزش شدید احساس میکنم به دکتر داخلی مراجعه کردم گفتند شقاق. از بیرون مقعد چیزی رویت نمیشه ولی با کمی فشار درون آن ملتهب و خون آلوده هنگام دفع به شدت سوزش دارم و حتی با خوردن ملین با فشار دادن پشت مقعد برای راحتی دفعم کمک می کنم لطفاً راهنمایی بفرمایید

    1. لطفا از مطب من وقت ویزیت بگیرید. بعد از معاینه برای شما داروی قوی تجویز می شود. اگر زخم شقاق مزمن شود و به سرعت اقدام نکنید ممکن است دچار عوارض مختلفی شوید. حتما رژیم غذایی پرفیبر داشته باشید و مراقب باشید یبوست نگیرید. اگر با دارو درمان نشوید لیزر شقاق به شما پیشنهاد خواهد شد. به هیچ عنوان داروهای تجویز شده را بیشتر از مدت تجویز شده تکرار نکنید زیرا ممکن است در طولانی مدت به بافت ناحیه آسیب وارد شود و زخم شقاق تازه شود.

  11. Avatar photoعلی گفت:

    سلام دکتر باردار هستم متاسفانه درد و سوزش و التهاب مقعدی دارم قبلن عمل همروئید انجام دادم پماد معرفی کنید از درد دارم میمیرم

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید.

  12. Avatar photoزیبا گفت:

    سلام خانم دکتر
    من بعد بارداری دوباره هموروییدم تحریک شده و با یک دفع سخت الان دچار درد شدیدی در ناحیه مقعد هستم. حتی وقتی دفعم نرم هست.
    با توجه به اینکه بچم بیست روزش هست و شیر میدهم استفاده از لیدوکایین اشکالی دارد؟

    1. لیدوکائین فقط برای زمان عمل دفع توصیه می شود و استفاده مکرر از آن عوارض گوناگونی دارد. البته برای شیردهی مشکلی ایجاد نمی کند. توصیه می کنم از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ارسال عکس برای شما داروی قوی تجویز می شود. ممکن است علاوه بر هموروئید به بیماری های دیگر مقعد نیز مبتلا شده باشید یا دچار عوارض دیگری شده باشید. از خوددرمانی پرهیز کنید. حتما بعد از دفع مدفوع ناحیه را با شامپو بچه بشویید. 10 دقیقه در لگن آب ولرم حدودا 40 درجه سانتی گراد بنشینید و سپس ناحیه را به آرامی خشک کنید.

  13. Avatar photoاحمد عبادی گفت:

    با درود من جراحی رکتال داشتم بعد از دو هفته پزشک مربوطه برای من زایلوژل تجویز کرد که در ان ناحیه روزی یکبار استفاده کنم میخواستم بدونم چقدر(چند سانت) باید داخل مقعد را ماساژ داد ممنون که راهنمایی کنید و اینکه ایا یک طرف را بخیه میزنند یا بیشتر .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *