بیماری های مقعد, توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه با درد یا گرما باشد احتمال بواسیر ترومبوزه و یا آبسه مقعدی وجود دارد.

شقاق مقعدی یا همان زخم مقعد بر اثر فشار و اصطکاک در این ناحیه بروز می کند. عمدتا یبوست یا اسهل مزمن به آندودرم مقعد و رکتوم آسیب می رساند. از آنجایی که این ناحیه فعال و مملو از میکروب است زخم شقاق به سختی درمان می شود. سپس درد و عفونت ناشی از این زخم همراه با احساس نبض زدن در ناحیه مقعد بروز می کند.

مادر بزرگ های قدیم به پاکه های گوشت مانندی که در ناحیه مقعد ایجاد می شد بواسیر و یا پیله می گفتند. در علم پزشکی به این پاکه ها و برجستگی های بافت همبند در ناحیه مقعد که گاها با خونریزی و حتی درد همراه هستند هموروئید گفته می شود. این نام از اسم لاتین “هم” به معنای خون و “هموروئید” به معنای خونریزی می باشد.

در فارسی قدیم بواسیر را به نام باسورگ می خواندند. این بالشتک ها به کنترل عمل دفع کمک می کنند. گاها بر اثر یبوست، فشار و یا بیماری های گوارشی خونرسانی در این پاکه ها دچار اختلال می شود. با گشاد شدن عروق ناحیه و یا لخته شدن خون در پاکه هموروئید آنها بزرگ شده و از حالت طبیعی خارج می شوند. دشمن بواسیر یک رژیم غذایی سالم و پرفیبر با افزایش مقدار آب مصرفی می باشد.

همچنین بروز عفونت و آبسه مقعدی می تواند منجر به بروز احساس نبض زدن در مقعد همراه با دردی شبیه به تیر کشیدن در ناحیه شود. گاها هموروئید ترومبوزه و آبسه مقعدی همراه با احساس گرما و نبض زدن توام با هم بروز می کنند.

شقاق و احساس نبض زدن در مقعد

معمولا شقاق مقعدی همراه با عفونت و آبسه بروز می کند. شکل ظاهری شقاق شبیه به یک پارگی یا شکاف در ناحیه داخلی یا خارجی دهانه مقعد است. اگر شقاق مزمن باشد مقدار عفونت و احساس نبض زدن در مقعد تشدید می شود. بهترین روش مقابله با این وضعیت کنترل یبوست و اسهال است. فشار را از ناحیه مقعد بردارید. از لگن آب ولرم استفاده کنید. از یک متخصص داروی مناسب و پماد شقاق دریافت کنید.

شقاق مقعدی اگر درمان نشود حتما منجر به بروز عوارضی مثل بواسیر، آبسه مقعدی و در نهایت فیستول مقعدی می شود. بنابراین این بیماری را جدی بگیرید. درمان شقاق در مراحل اولیه بسیار ساده است و بیماری خطرناکی نیست. اما اگر درمان نشود می تواند در بلند مدت عوارض خطرناکی ایجاد کند.

آبسه مقعدی و احساس نبض زدن در مقعد

آبسه مقعدی معمولا همراه با دردی شبیه به تیر کشیدن همراه است. این عارضه ممکن است بر اثر شقاق و زخم درمان نشده و یا هموروئید و بیماری های عفونی دیگر بروز کند. برای درمان آبسه مقعدی لازم است به سرعت به متخصص یا حتی اورژانس بیمارستان مراجعه کنید. به محض تخلیه آبسه و عفونت احساس درد به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

بعد از عمل جراحی و تخلیه اصولی آبسه می توانید هر روز از لگن آب ولرم استفاده کنید. رژیم غذایی سالم داشته باشید که یبوست و اسهال نگیرید. اگر آبسه مقعدی خود به خود تخلیه شد مراجعه به پزشک را به تاخیر نیاندازید و حتما به متخصص مراجعه کنید. زیرا علائم شما مجدد باز می گردد و احتمال عود آبسه مقعدی بسیار بالاست.

درد ضربان دار مقعدی

درد ضربان دار مقعدی اگر بدون ترشح و احساس توده باشد می تواند نشانه شقاق باشد. اما اگر علاوه بر این علائم ترشح نیز دارید احتمال بروز عفونت و شقاق همزمان با هم وجود دارد. همچنین اگر این درد همراه با احساس توده باشد می تواند نشانه بواسیر یا هموروئید ترومبوزه باشد. بنابراین درد ضربان دار مقعد می تواند نشانه:

  1. آبسه مقعدی
  2. فیستول مقعدی
  3. هموروئید ترومبوزه
  4. شقاق همراه با عفونت باشد.

بواسیر چیست؟

اگر این ناهنجاری در بالای خط دندانه ای مقعد ایجاد شود به آن بواسیر داخلی می گوییم و اولین علامت آن بی دردی است. زیرا در ناحیه داخلی مقعد پایانه های عصبی احساس درد کمی وجود دارد و بیمار فقط دفع ناقص و احساس وجود توده در ناحیه را گزارش می دهد. گاها خون قرمز روشن که بر روی مدفوع قرار دارد وجود بواسیر داخلی و حتی شقاق مقعدی خبر می دهد. بواسیر خارجی نیز در خارج از خط دندانه ای مقعد ایجاد می شود و به راحتی قابل مشاهده است. که اگر بزرگ باشد می تواند احساس نبض زدن در مقعد را ایجاد کند. همچنین هموروئید ترومبوزه در داخل مقعد نیز چنین احساسی را القا می کند.

تصویر سمت چپ بواسیر خارجی عکس وسط بواسیر داخلی بیرون زده و سمت راست هموروئید ترومبوزه

تصویر سمت چپ بواسیر خارجی عکس وسط بواسیر داخلی بیرون زده و سمت راست هموروئید ترومبوزه

تشخیص انواع بواسیر

همانطور که در بالا اشاره شد انواع بواسیر از لحاظ محل بروز بیماری به دو دسته بواسیر داخلی و بواسیر خارجی تقسیم می شود. در صورتی که هر یک از انواع بواسیر دچار کبودی و لخته خون دردناک در ناحیه شوند به آنها بواسیر ترومبوزه می گوییم. این نوع از بواسیر بسیار دردناک است و معمولا بیمار با حالت اورژانتسی به پزشک مراجعه می کند.

دقت کنید که علائم بواسیر در زنان و مردان یکسان است و به محض مشاهده یکی یا همه علائم زیر لازم است به متخصص مراجعه کنید. بواسیرهای داخلی نیز بر اساس بیرون زدگی به چهار دسته کلی تقسیم می شوند. بنابراین انواع بواسیر را می توان به شرح زیر تشخیص داد:

  • بواسیر داخی درجه یک با کمترین میزان افتادگی بدون بیرون زدگی
  • بواسیر داخلی درجه دو با احساس توده در داخل مقعد و بیرون زدگی ندارد و فقط خونریزی دارد
  • هموورئید داخلی درجه سه که با هر بار عمل دفع از مقعد بیرون می زند و با فشار دست به داخل رانده می شود.
  • بواسیر داخلی درجه چهار که به نام هموروئید پرولابه نیز شناخته می شود. بسیار بیرون زده است و با فشار دست نیز به داخل نمی رود.
  • بواسیر خارجی که در خارج از مقعد قابل مشاهده است و درد بیشتری نسبت به بواسیر داخلی متوجه بیمار است.
  • بواسیر ترومبوزه که ممکن است داخلی و یا خارجی باشد و با کبودی و دردی شبیه به نبض زدن مشخص می شود.
  • بواسیر همراه با زخم شقاق که همراه با سوزش و خونریزی با رنگ قرمز روشن قابل شناسایی است هر کدام از انواع بواسیر ممکن است همراه با شقاق ایجاد شود
  • بواسیر همراه با آبسه مقعدی که خروج چرک و ترشحات بد بو از علائم آن است
  • بواسیر همراه با فیستول که در طولانی مدت بر اثر یک بواسیر و آبسه و زخم درمان نشده بروز می کند

در صورت بروز هر یک از علائم بالا باید به یک متخصص جراحی عمومی که ترجیحا توانایی جراحی با لیزر را دارد مراجعه کنید. معاینه هموروئید در این مواقع تحت شرایط خاصی انجام می شود. در صورتی که بیمار زخم شقاق داشته باشد و درد داشته باشد تحت معاینه انگشتی و فیزیکی قرار نمی گیرد.

این گروه از بیماران برای کولونوسکوپی و یا عکس برداری از ناحیه ارجاع داده می شوند. بیمارانی که بالای 40 سال هستند و خونریزی دارند برای کولونوسکوپی و یا عکس برداری ارجاع داده می شوند. بعد از بررسی نتیجه آزمایش تشخیص بواسیر اعلام می شود.

شماتیک بواسیر داخلی و خارجی همراه با خونریزی مقعدی در کانال مقعد

درمان و دشمن بواسیر

اکثر بیمارانی که به بواسیر مبتلا می شوند دچار یبوست مزمن هستند. بنابراین اولین قدم برای درمان و دشمن بواسیر کنترل یبوست است. دقت کنید در تمام مراحل درمان باید تحت نظر متخصص جراحی عمومی باشید و با خود درمانی زمان طلایی درمان هموروئید را از دست ندهید. درمان بواسیر در بچه ها عموما با تغییر رژیم غذایی کودک و مصرف داروی هموروئید نتیجه بخش خواهد بود. در صورتی که بزرگسالان نیز به موقع اقدام کنند و داروی بواسیر مناسب را از متخصص دریافت کنند بهبودی حاصل خواهد شد.

در مورد بواسیر ترومبوزه باید گفت که جراحی و همورئیدکتومی ترجیحا با لیزر در همان 48 تا 72 ساعت اولیه پیشنهاد می شود. زیرا در صورت عدم تخلیه لخته خون پاکه بواسیر بعد از این ساعات بیمار دچار گوشت اضافه یا اسکین تگ در ناحیه مقعد خواهد شد.

در صورتی که درمان خانگی بواسیر همراه با دارو درمانی توسط متخصص جراحی نتیجه بخش نباشد و زمان طلائی درمان بواسیر گذشته باشد. توصیه بر این است که بیمار تحت عمل جراحی بواسیر قرار بگیرد. معمولا جراحی بواسیر با لیزر توصیه می شود. با برداشتن پاکه بواسیر با لیزر عوارض جراحی هموروئید کمتری متوجه بیمار خواهد بود. در صورتی که بیمار دچار یکی از انواع بواسیر پیچیده و همراه با دیگر بیماری های مقعد باشد. با لیزر می توان در یک جلسه و بدون خونریزی جراحی را انجام داد.

دوره نقاهت بعد از جراحی بواسیر با لیزر نسبت به جراحی با تیغ جراحی و کوتر و غیره بسیار کوتاه تر است. درجه عود بواسیر نیز بعد از این روش جراحی نزدیک به صفر است و ناحیه لیزر شده دیگر دچار مشکل نخواهد شد. برخی از افراد اجازه عمل جراحی بواسیر ندارند بنابراین می توان از لیزر کم توان غیر جراحی برای درمان هموروئید آنها کمک گرفت. لیزر درمانی غیر جراحی برای برخی از انواع هموروئید و ترمیم برخی از زخم های مقعدی کاربرد دارد. هر یک از انواع لیزر اگر به موقع و به جا توسط متخصص جراحی و لیزر باتجربه به کار بسته شود سودمند خواهد بود.

دشمن بواسیر در سه جمله:

  1. رژیم غذایی پرفیبر
  2. نوشیدن آب فراوان
  3. لیزر بواسیر توسط دکتر سعادتی

مراحل درمان بواسیر

با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد مراحل درمان انواع بواسیر به ترتیب زیر است:

  • کنترل یبوست با تغییر رژیم غذایی و افزایش فعالیت روزانه
  • مصرف داروی بواسیر که توسط متخصص تجویز می شود
  • لیزر درمانی بواسیر
  • جراحی بواسیر ترجیحا با لیزر پرتوان

جلوگیری از بواسیر

برای جلوگیری از بواسیر توصیه می شود روزانه 12 عدد میوه میل کنید. سعی کنید این میوه ها را به دقت انتخاب کنید. بهترین میوه برای درمان بواسیر یا بواسیر میوه های کم کالری، پرآب و پرفیبر است. همچنین استفاده از پله توالت فرنگی که با نام “اسکاتی پاتی” معروف است به یک دفع کامل در حالت چمباتمه کمک می کند. خودداری از نشستن طولانی بر روی سطوح سخت به مدت طولانی بسیار مهم است.

برای نشستن بر روی سطوح از صندلی و یا بالش نرم مثل بالش های دونات استفاده کنید تا کمترین میزان فشار به ناحیه مقعد وارد شود. از بروز هرگونه فشار و حساسیت بر روی ناحیه جلوگیری کنید. خوردن مقدار زیاد شیرینی و ادویه و فلفل و همچنین مصرف زیاد غذاهای فست فود و آماده منجر به خارش مقعد و در نهایت بروز هموروئید و حتی شقاق می شود.

سوالات متداول نبض زدن مقعد

1-درمان بواسیر خارجی به چه شکل است؟

اولین قدم برای درمان بواسیر خارجی برداشتن فشار از روی این ناحیه است. اگر بر سطوح سخت برای مدت طولانی می نشینید و یا دچار یبوست هستید حتما این موانع را رفع کنید. بدین ترتیب در درمان و جلوگیری از بواسیر خارجی قدم بزرگی برداشته اید. در هر مرحله از درمان بواسیر خارجی باید تحت نظر متخصص جراحی عمومی باشید. جراح متخصص بواسیر ابتدا برای شما داروی مناسب هموروئید تجویز می کند و در مراحل بعدی در صورت نیاز اقدام به جراحی و یا لیزر بواسیر خارجی می نماید. داشتن یک سبک زندگی سالم به درمان و پیشگیری از این بیماری کمک شایانی می نمایند.

2-علائم بواسیر چیست؟

علائم و نشانه های بواسیر بسته به نوع بواسیر متفاوت است. هر یک از انواع بواسیر خارجی و داخلی ممکن است یکی یا همه علائم بروز بواسیر را از خود نشان دهد. مهمترین علامت بواسیر داخلی بی دردی است. مبتلایان بواسیر داخلی توده ای را در ناحیه داخلی مقعد احساس می کنند که در درجات 3 و 4 با بیرون زدگی آن مواجه می شوند. خونریزی و مشاهده خون روشن در مدفوع یا بعد از اجابت مزاج از دیگر علائم هموروئید یا بواسیر است. در برخی موارد بواسیر همراه با شقاق یا آبسه است که درد شدید و عفونت و ترشحات چرکی همراه با آن قابل مشاهده است. هموروئید ترومبوزه نیز به صورت یک برجستگی متورم داغ و کبود رنگ قابل شناسایی است. این نوع بواسیر با درد شدیدی همراه است.

3-بواسیر خارجی چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست در خارج از خط دندانه ای مقعد ایجاد می شود. این نوع از بواسیر معمولا دردناک است و با یک معاینه سطحی توسط متخصص جراحی عمومی قابل تشخیص است. در مراحل اولیه با رعایت رژیم غذایی مناسب و مراجعه به موقع به پزشک و دریافت داروی بواسیر قابل درمان و کنترل است.

4-آیا درمان خانگی و گیاهی بواسیر موثر است؟

درمان های خانگی بواسیر زمانی موثر خواهند بود که تحت نظر متخصص جراحی و با مشورت پزشک معالج انجام شوند. با مراجعه به موقع به پزشک تشخیص دقیقی بر نوع بیماری بواسیر گذاشته می شود و همزمان با مصرف داروهای بواسیر می توانید از درمان های گیاهی و خانگی بواسیر نیز بهره ببرید. این نوع درمان ها اگر نا به جا و نادرست انجام شوند منجر به تشدید بیماری خواهند شد. درمانی برای بواسیر موثر است که نتایج آن را در همان روزهای اولیه مشاهده کنید. طولانی شدن دوره درمان بواسیر به خصوص در هنگام درمان های خانگی زنگ خطری است که باید به آن توجه کنید.

5-آیا بواسیر ترومبوزه را باید جراحی کرد؟

در کتاب های مرجعه جراحی و پزشکی ذکر شده است که باید لخته خون بواسیر ترومبوزه در همان ساعات اولیه سریعا توسط متخصص جراحی تخلیه شود. به تاخیر انداختن آن منجر به بروز عارضه گوشت اضافه مقعدی می شود. علاوه بر این بیمار تا فروکش کردن درد و التهاب ترومبوز درد و ناراحتی زیادی را متحمل می شود.

6-دلایل بواسیر در زنان چیست؟

بواسیر در زنان معمولا بر اثر یبوست یا اسهال مزمن و یا زایمان به خصوص زایمان طبیعی بروز می کند. فشار غیر متعارف بر ناحیه مقعد و نشستن های طولانی نیز می تواند منجر به بروز بواسیر شود.

7-داروی بواسیر چیست؟

داروهایی که برای درمان بواسیر توسط متخصص تجویز می شود عمدتا داروهای ضد التهاب و آنتی هموروئید می باشد. معمولا برای جلوگیری از بواسیر و جلوگیری از تشدید بیماری از بیمار درخواست می شود که داروی ملین مثل پودر پیدرولاکس را در حدی که یبوست یا اسهال نگیرند استفاده کنند. داروهای بی حس کننده و یا مسکن جنبه درمانی بواسیر را ندارند و صرفا جهت تخفیف موقت درد استفاده می شوند. مصرف داروی بواسیر بدون تجویز پزشک می تواند وضعیت بیمار را بدتر کند. اگر به دارویی واکنش التهابی داشتید سریعا دارو را قطع کنید و از متخصص معالج خود داروی جایگزین دریافت کنید.

8-دلیل نبض زدن مقعد با و بدون درد چیست؟

اگر در ناحیه مقعد احساسی شبیه به نبض زدن دارید می تواند نشانه شقاق، بواسیر یا آبسه مقعدی باشد. اگر نبض زدن همراه با احساس حرارت و گرما و بدون درد در ناحیه است شما به هموروئید ترومبوزه داخلی مبتلا شده اید. اگر این وضعیت همراه با درد شدید و غیر قابل تحمل است می تواند نشانه آبسه مقعدی باشد. بواسیر خارجی نیز می تواند همراه با نبض زدن، گرما و مقداری درد باشد.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

58 دیدگاه برای “علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

  1. Avatar photoEla گفت:

    با سلام و خسته نباشید، من مدتی هست متوجه شدم بواسیر (هموروٸید خارجی) دارم. البته بدون درد و خونریزی هست. من یه دختر بیست و هفت ساله هستم و هنوز ازدواج نکردم و این موضوع رو هم از خانواده ام پنهان نگه داشتم. الان نمیدونم به پزشک مراجعه کنم یا نه، با خوندن این چیزا یکم نگران میشم.ممنون میشم راهنماییم کنید. سپاس فراوان

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام جای نگرانی نیست به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید و موضوع را هم با خانواده در میان بگذارید. این یک بیماری شایع است که در اکثر مواقع بر اثر یبوست بروز می کند. با لیزر هموروئید می توانید بدون اسکار جراحی به درمان قطعی این بیماری برسید.

  2. Avatar photosaman گفت:

    سلام خانوم دکتر من ۲۸ سالمه و حدود ۵ سالی هست که درگیر این مریضی هستم.من خونریزی ندارم.بواسیر معقدی دارم بیرونی.مشکل یبوست هم ندارم.فقط هر چند وقت متورم میشه و درد داره لطفا راهنمایی کنید

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام مراقب باشید به ناحیه مقعد فشار وارد نکنید. غذاهای پرادویه و فست فود و فلفل نیز می توانند منجر به بروز بواسیر شوند. حتما به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید تا وضعیت شما را بررسی کنند و داروی مناسب بواسیر دریافت کنید.

  3. Avatar photoپرنیان گفت:

    سلام خانم دکتر دختر من در ده ماهگی دچار یبوست شد و در دفع مشکل داشت کمکم بیماری تشدید شد و احتمال بواسیر است داروهای گیاهی و شیمیایی توسط متخصص داده شده ولی اثر نداشته در هنگام مدفوع درد دارد والان نزدیک یک سال است که با این مشکل رو به رو هستم هر بار دفع مزاج همراه با درد وگریه است در ظاهر مشکلی ندارد و احتمالا داخلی است لطفا راهنمایی کنید

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام ایشان باید ویزیت شوند. لطفا از مطب وقت ویزیت حضوری یا ویزیت آنلاین بگیرید.

  4. Avatar photoZaha گفت:

    سلام خانم دكتر،چند روزيه متوجه يه برامدگي كوچيك داخل مقعد شدم،اين برامدگي نه درد داره و نه خونريزي!فقط با لمس دست فهميدم!خيلي نگرانم منتظر بودم بعد دو روز از بين بره ولي نرفت?ممكن بواسير باشه؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام اگر بواسیر باشد طی چند روز با کنترل یبوست و تغییر سبک زندگی باید بهبود یابد. معمولا بواسیر داخلی درد ندارد و بیمار در مراحل اولیه فقط برآمدگی و یا دفع ناقص را متوجه می شود. اگر به موقع به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید با دارو درمان بواسیر امکانپذیر است.

  5. Avatar photoنادر سرگز گفت:

    سلام. مشکل بواصیر و افتادگی روده گرفتم.۵ سال.بعد از اجابت مزاج بیرون می اید و با فسار انگشت داخل میرود.نمی خواهم عمل کنم.راه حل و یا لیزر درمانی و زالو و…دارد ممنون.تماس

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام ابتدا به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید. بعد از معاینه تشخیص و درمان نهایی اعلام می شود. در این مرحله از بیماری روش های سنتی درمان هموروئید پاسخگوی نیاز شما نخواهد بود.

  6. Avatar photoفاطمه 38 گفت:

    سلام. ممنون از وقتی که میگذارید. من سه روزی دچار گرفتگی روده هام شدم که ابتدا از زیر معده ام شروع شد و بعد کل شکمم را گرفت. دفع گاز هم به سختی و درد اور بود و اجابت مزاج هم نداشتم. چند روز بعد از ان احساس توده ای در ناحیه مقعد دارم. دفع گاز و اجابت مزاج با درد زیاد در این ناحیه است. حالت مدفوع هم طبیعی است. اما دفع ناقص و دردناک دارم

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      اکر در ناحیه مقعد دردی ندارید و مدفوع طبیعی است باید به یک متخصص داخلی و یا متخصص گوارش مراجعه کنید.

  7. Avatar photoلیلا گفت:

    سلام ، همسرم مدتیه که خونریزی مقعدی داره البته بدون درد
    به دکتر مراجعه کردیم و گفت هموروئیده و باید عمل بشه ، ایشون حدود ۱۷ ، ۱۸ سال قبل هم عمل جراحی سنتی رو انجام داده ولی الان دوباره برگشته
    البته دکتر بهش کلونوسکوپی هم داد که قراره دو روزه دیگه انجام بده
    ما در مورد عمل با لیزر سوال کردیم که گفت اصلا خوب نیست و بدرد نمیخوره الان موندیم که چیکار کنه ،با اینکه من هر چه تو سایتها خوندم از لیزر خیلی تعریف میکنن لطفا راهنما کنین .
    آیا جراحی با لیزر واقعا موثرتر از سنتیه ؟
    ما مشهدیم اگر لطف کنین یه جراح خوب تو مشهد معرفی کنین ممنون میشم .

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام مزیت لیزر نسبت به جراحی سنتی با دلایل کاملا علمی بارها توضیح داده شده است. مسلما جراحی هموروئید با لیزر پرتوان بهتر است جراحی با تیغ یا کوتر است. متاسفانه در مشهد متخصص جراحی و لیزر نمی شناسم.

  8. Avatar photoمنا ایرانی گفت:

    سلام. شبتون بخیر.
    یکی از همکاراتون تشخیص بواسیر خارجی دادن و سه پماد تجویز کردن، سوالم اینکه باید لیزر کنم؟؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام داروها را تا یک هفته مصرف کنید اگر بهبودی حاصل نشد با مطب تماس بگیرید و وقت ویزیت بگیرید. اگر به درمان دارویی هموروئید جواب نداده باشید لیزر هموروئید توصیه می شود.

    2. Avatar photoحمید گفت:

      سلام خسته نباشید.من از چندین سال پیش بواسیر گرفتم.۸سال پیش خیلی درد گرفت رفتم پیش متخصص واسه معاینه وموقع معاینه فشار زیادی روی هموروئید وارد کرد وگفتند که باید جراحی بشه وحتی جراحی سنتی را بهتر از لیزری عنوان کرد و گفتن با لیزر امکان بازگشت داره.همون فشار کافی بود تا اون دردم کاملا خوب بشه ودیگه اون درد نداشتم یکسال بعدباز همین اتفاق برام پیش اومداما چون در دوران سرماخوردگی بود با یه عطسه احساس خیسی از ناحیه مقعد کردم و اون درد باز خوب شد.وتوی این چندسال بخصوص وقتی که یه مقدار پیاده روی میکردم ناحیه مقعد خیس میشد وگاهی با دستمال کاغذی آغشته به بتادین باعث میشد مدت طولانی خوب بشه ومشکلی نداشتم اما الان دو شبه که یه برجستگی خیلی بزرگ سمت راست مقعد نمایان شده که درد شدیدی داره آیا همون هموروئید ترومبوزه هست و اینکه لیزر بهتره؟چرا بعضی از متخصصین روش سنتی را بهتر میدونن درصورتی که طبق گفته شما لیزر پرتوان بهترینه؟

      1. سلام احتمالا علاوه بر هموروئید و درمان نکردن آن به آبسه مقعدی نیز دچار شده اید. مزیت لیزر پرتوان را نسبت به جراحی سنتی در همین سایت بخوانید و دلایل منطقی را با یک متخصص جراحی عمومی و لیزر که تجربه جراحی با لیزر پرتوان دارد را در میان بگذارید.

  9. Avatar photoسمیرامیس گفت:

    سلام خانم دکتر من 26 سالمه و دو فرزند دارم مشکل یبوست کم برام پیش آمده ولی توی توالت زیاد میشینم مشکل دفع مدفوع دارم تا حدودی مدتی هست موقع شستن خودم بعد از مدفوع حس میکنم ی چیز ریز گوشت مانند از بدنم بیرون زده و ب راحتی داخل میره دردی هم ندارم میترسم ک بواسیر باشه میشه راهنماییم کنید

    1. سلام علائمی که میفرمایید مربوط به هموروئید داخلی درجه 3 می باشد. یبوست را کنترل کنید و برای دریافت دارو به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید.

  10. Avatar photoافسون گفت:

    سلام وخسته نباشید. خانم دکتر من چند سال پیش عمل هموروئید انجام دادم شیراز والان بعد از 10 سال شقاق وخونریزی دارم البته وقتاییکه یبوست میشم با درد وخونریزی همراهه وچند ماهیی میشه که یک زاعده بیرون از مقعدم بیرون آمده بنظرتون باید باز عمل کنم؟ یا بالیزر برطرف میشه؟

    1. سلام شما باید معاینه شوید تا بتوان نظر داد. من معمولا جراحی با لیزر را پیشنهاد می کنم و لیزر درمانی هموروئید به تنهایی را پیشنهاد نمی کنم. معمولا انواع هموروئید و بیمارانی که نیاز به عمل مجدد دارند را می توان با لیزر هموروئید (پرتوان و کم توان تواما) درمان بدون عود و بازگشت انجام داد.

  11. Avatar photoیاسمن گفت:

    سلام خانم دکتر،یه مدتی هست یبوست که میگیرم احساس ناراحتی و سوزش دارم هم هنگام دفع و هم بعد دفع و این که ورم در مقعد دارم،بواسیر میتونه باشه؟

    1. سلام بله همان بواسیر یا هموروئید می تواند باشد. احتمال شقاق مقعدی نیز وجود دارد. برای جلوگیری از عوارض احتمالی به یک متخصص مراجعه کنید تا برای شما داروی مناسب تجویز کنند. همچنین استفاده از شربت ملین و داشتن رژیم غذایی مناسب به منظور جلوگیری از بروز یبوست توصیه می شود.

  12. Avatar photoعلی گفت:

    سلام من حدود ۱۵سال میشه عمل جراحی بواسیر انجام دادم تا دو۳سال قبل مشکلی نداشتم ولی الان چند وقتی هست باز گاهی درد میگیره (بصورت توده که با فشار دست تخلیه میشه که خون وچرک هست) پماد انتی هموروئید استفاده میکنم ارام بخش هست وبعددو۳روز خوب میشه این مشکل رو وقتی کار سنگین انجام میدم پیش میاد معمولا هر دو۳ ماه یکبار مواقع دیگه مشکلی ندارم خواستم ببینم باز نیاز به جراحی داره یا با پماد و دارو رفع میشه

    1. سلام ممکن است بر اثر مزمن شدن بیماری دچار فیستول مقعدی شده باشید. حتما به یک متخصص جراحی عمومی و یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید تا وضعیت شما را بررسی کنند. در مواقعی که فیستول ها پیچیده و بین عضلانی می شوند راهی به جز عمل جراحی فیستول به روش باز وجود ندارد. بنابراین زمان را از دست ندهید.

  13. Avatar photoدهقان گفت:

    سلام وقتتون بخیر من چهار روزه زایمان طبیعی کردم و طبق مطالب مفید شما متوجه شدم که درگیر بواسیر از نوع خارجی هستم، فکر میکردم بخیه هام باز شده تریاژ مامایی رفتم و با معاینه فقط گفت پارگی بخیه نیست الان برای باید چکار انجام بدم؟چون نشستن راه رفتن حتی خوابیدن برام سخت شده.ممنونم

    1. سلام از قدردانی شما متشکرم. از یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر وقت ویزیت بگیرید. بعد از معاینه به شما یا دارو یا جراحی و یا لیزر پیشنهاد خواهد شد. بسیار مراقب باشید که به ناحیه فشار وارد نکنید. بار سنگین بلند نکنید و سریعتر به متخصص مراجعه کنید.

  14. Avatar photoمریم گفت:

    خانوم دکتر سلام خسته نباشید من دختری هستم بیست ساله یکی دو هفته ای هست بعد از اجابت مزاج در ناحیه مقعدم هم خونریزی دارم هم درد دارم و یک تودع خیلی کوچیک کبود رنگ هم داخل مقعدم هست که وقتی زور میزنم مشخص میشه و تا یک ماه دیگع دسترسی به دکتر ندارم فعلا پماد انتی فیشر استفاده میکنم نمیدونم چیکار کنم واقعا درد کلافم کرده خیلیم نگران و آشفته هستم

    1. سلام احتمالا دچار هموروئید ترومبوزه شده اید. در لگن آب گرم بنشینید و اصلا به مقعد فشار نیاورید و اگر یبوست دارید حتما شربت ملین استفاده کنید. برای دریافت دارو نیز می توانید از مطب من وقت ویزیت آنلاین بگیرید.

  15. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خانم دکتر من یک سالی هست این بیماری رو دارم و میشه گفت یه سه ماهی میشه موقوع دفع مدفوع گوشت بیرون زده است و تازگی حتی با دست هم به داخل سخت میره و خیلی ورم داره باید چکار کنم و خاستم بدونم برای درمان دیر نشده ک؟

    1. سلام احتمالا دچار هموروئید داخلی بودید که با تغییر رژیم غذایی و مصرف داروی به جا درمان می شد. با توجه به این که هموروئید داخلی شما به درجه افتادگی 4 رسیده است احتمال درمان هموروئید با دارو کم است و توصیه به لیزر هموروئید یا عمل جراحی هموروئید می باشد. اگر هموروئید نیز به طور اصولی درمان نشود و مزمن شود بیمار دچار عوارضی مثل آبسه مقعدی و دیگر بیماری های نشیمنگاه می شود.

  16. Avatar photoسرمد گفت:

    سلام خانم دکتر میشه بگید شما باد بواسیر را چه درمانی پیشنهاد می کنید؟

    1. سلام اگر منظور شما از باد بواسیر همان التهاب مقعدی یا هموروئید ترومبوزه است لازم است بدانید که اولین قدم کنترل یبوست و مراجعه به متخصص است. توصیه می کنم بعد از هر بار اجابت مزاج نیز 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید.

  17. Avatar photoماجده گفت:

    سلام وقت بخير
    من از جنوب هستم چجوري ويزيت بشم پيشتون مشكلم خيلي خيلي حاده از درد نميتونم سرپا بايستم
    خواهش ميكنم يه شماره تماس بزاريد واتسابي باهاتون مشكلمو درميون بزارم

    1. سلام لطفا با مطب تماس بگیرید و بفرمایید که از راه دور هستید و بفرمایید که ویزیت آنلاین با واتساپ برای شما هماهنگ کنند. ویزیت آنلاین مکالمه تلفنی نیست و با ارسال عکس و شرح بیماری انجام می شود. بعد از ویزیت آنلاین برای شما پیغام صوتی ارسال می شود و هماهنگی های لازم برای لیزر انجام می شود.

  18. Avatar photoMina گفت:

    سلام من چندروز هنگام اجابت مزاج خون ریزی دارم وهمینطور زیر شکمم درد میکنه ولی دردم زیاد نیس لطفا راهنماییم کنید من 23 سالم مجردم و سرطان سینه هم دارم ۹روز جراحی شدم

    1. این مورد را با انکولوژیست خود در میان بگذارید. رنگ خونریزی مقعدی اگر روشن باشد مربوط به بیماری های شقاق و هموورئید است. اما هرچه تیره تر باشد مربوط به نواحی بالاتر دستگاه گوارش می باشد.

  19. Avatar photoناهید گفت:

    سلام اقای دکتر
    من عصری متوجه شدم انگار ی چیزی شبیه جوش قرمز بزرگ کنار مقعدم در اومده و خیلی درد میکنه.نگا کردم اثلن نمیشه مدفوع کنم کلن راه مقعد رو لسته نمیدونم چیه درد میکنه میگن ک بواسیر یا شقاق مقعده چ پمادی بزنم خوب شه دوست ندارم جراحی کنم😭😭😭😭

    1. علائم شما بیشتر شبیه به آبسه مقعدی است. از مطب وقت ویزیت بگیرید. آبسه مقعدی لازم است جراحی یا لیزر شود و کاملا تخلیه و خشک شود.

  20. Avatar photoعبدالباسط مرادی گفت:

    سلام خانم دکتر ،من ۴۴سال دارم و حدود بیست و پنج ساله بیماری بواسیر داخلی دارم و تا الان روم نشده پیش یک دکتر برم و مشکلم رو بگم برای همین باشما در میان گذاشتم
    عرض شود در اوایل بیماری با خونریزی به مدت چند روز ادامه داشت تا عادی شد از اون به بعد خیلی وقته هنگام رفع حاجت با مشکل روبه رو هستم بطوریکه بازور رفع حاجت میکنم ودر این هنگام یکی دو برآمدگی کوچک بیرون میزند و هنگام تمیز کردن با کمی زور و فشار بسیار کم دست به داخل میبرم اما دیگه خسته شدم لطفا کمکم کنید

    1. سلام شما دچار بواسیر داخلی درجه 3 شده اید و احتمالا به دلیل درمان نکردن بواسیر یا همان هموروئید دچار دیگر عوارض این بیماری مثل شقاق نیز شده اید. متاسفانه درمان دارویی به شما پیشنهاد نمی شود و توصیه می کنم به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر برای لیزر بواسیر مراجعه بفرمایید. اگر این بیماری درمان نشود عوارض دیگری مثل آبسه مقعدی و در نهایت فیستول مقعدی گریبان بیمار را می گیرد.

      1. Avatar photoرها گفت:

        سلام ممنون از توصیحات کامل که بیان فرمودید. من هم این مشکل هموروئید رو دارم و نمیدونم چی کنم

        1. همانطور که اشاره شد ابتدا دریافت داروی قوی از متخصص و اصلاح رژیم غذایی ضروری است. بعد از پایان دوره مصرف داروها اگر متخصص تشخیص بدهند مجدد دارو تجدید می شود یا جراحی و لیزر به بیمار پیشنهاد خواهد شد. لیزر هموروئید عوارض عمل جراحی هموروئید با تیغ و کوتر را ندارد.

  21. Avatar photoسارا گفت:

    سلام خانم دکتر من 18سالمه و امروز دردی را احساس میکردم و وقتی که به توالت رفتن متوجه برامدگی کمی در بیرون مقعد شدم که چه علاوه به درد در بیرون مقعد دل درد هم دارم امکان بو اسیر هست

    1. به احتمال زیاد مبتلا به بواسیر خارجی می باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

    2. Avatar photoSam گفت:

      سلام.۳۷سالمه
      من امشب متوجه شدم که یه توده سمت راست پایین رودم هست.البته معلوم نیست اماموقع اجابت مزاج حسش میکنم بعدازاجابت مزاج احساس خارش میکم تاچند دقیقه.آیادرمان خانگی داره ومیشه بهش اعتمادکرد

      1. درمان خانگی به تنهایی برای درمان هموروئید کافی نیست و لازم است از یک متخصص داروی مناسب نیز دریافت کنید.

  22. Avatar photoمجید گفت:

    باسلام خسته نباشید
    اقا هستم ۳۰ساله چند وقتی میشه زیریکماه هست دهانه مقعدمعین یک نبض میزنه گاهی اوقات خیلی نگرانم

    1. احتمالا دچار آبسه مقعدی یا عفونت در این ناحیه شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  23. Avatar photoماهی گفت:

    سلام
    من دوسالی هس همورویید دارم،
    برامدگی دارم اما فعلا درد و سوزش ندارم
    اما روی ناحیه نبض حس میکنم
    دلیلش چیع؟

    1. ممکن است دچار شقاق و حتی عفونت شده باشید. از یک متخصص برای درمان قطعی کمک بگیرید و خود درمانی نکنید.

  24. Avatar photoمرتضی گفت:

    سلام وقت بخیر من ۳۵ سالم هست احتمالا ۳سالی هست این مشکل رو دارم به این صورت که قبلاً یبوست داشتم واین مشکل ایجاد شد ولی الان خیلی خوبم بواسیر خارجی دارم تقریبا سالی یکبار اونم توی عید(حس میکنم با خوردن آجیل باشه البته نمی‌دونم ارتباط داره یا نه) این مشکل برای من اینجاد میشه که خون ریزی شدید دارم موقع دفع حس خیلی بدیهی میشه راهنمای کنید ممنون

    1. خوردن آجیل منجر به بروز یبوست و در نهایت تشدید هموروئید می شود. اصلاح رژیم غذایی و دریافت داروی مناسب از یک متخصص به درمان هموروئید شما کمک می کند. اگر این بیماری پیشرفته شود ممکن است به درمان دارویی جواب ندهید. بنابراین نسبت به درمان این بیماری جدی تر باشید.

  25. Avatar photoMoh3en گفت:

    سلام خسته نباشید من تقریبا 5 سال پیش بعد دفع مدفوع خونریزی داشتم که بعد دو روز خوب شد ولی هر چند وقت یه بار این مشکل رو دارم ولی بدون درد، بیرون زدگی ندارم احتمالا بواسیر داخلیه، چون بدنسازی کار میکنم ممکنه از اون باشه؟ مدفوعم خشک و سفت نیس رفتم دکتر شیاف انتی همورعید و پماد انتی همورعید و قرص سی لاکس داد، نظر شما چیه عمل باید بکنم؟

    1. ممکن است به دلیل بلند کردن وزنه های سنگین و مصرف پروتئین بالا به کانال مقعد فشار وارد شده باشد. آب مصرفی را افزایش دهید و میوه و سبزیجات بیشتر مصرف کنید. سی لاکس هم اگر یبوست داشتید استفاده کنید و اجازه ندهید روده های شما به مصرف داروهای ملین عادت کند.

  26. Avatar photoشاهین گفت:

    سلام دکتر خسته نباشید
    حدود ۴۰ روز هست که ناحیه مقعدم
    حالت نبضی و ضربانی میزنه بصورت مداوم اما بدون درد
    دچار یبوست هم هستم
    اما درد دائمی ندارم فقط در طول روز یک بار احساس سوزش در ناحیه مقعد دارم اونم خیلی خفیف و زود گذر ، احساس میکنم دهانه مقعد هم بصورت خفیف حالت التهاب و بیرون زدگی پیدا کرده
    ممنون میشم اگر راهنمایی کنید که چه مشکلی دارم بخصوص دلیل نبضی زدن مداوم

    1. احتمالا به هموروئید ترومبوزه مبتلا شده اید. لطفا از مطب من یا یک متخصص جراحی عمومی وقت ویزیت فوری بگیرید. نشستن در لگن آب گرم و کنترل یبوست و اسهال بسیار به کاهش و تخفیف علائم کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *