آبسه

انواع آبسه مقعدی چیست؟

انواع آبسه مقعدی چیست

آبسه مقعدی اکثرا نتیجه عفونت غده های کوچک مقعد است. در این بیماری مجموعه ای چرکی نزدیک مقعد ایجاد می شود و این بیماری دردناک را ایجاد می کند. آبسه مجموعه ای موضعی از مایع آلوده است. هرچند برای انواع آبسه مقعدی تعریف های متفاوتی از نظر آناتومیکی ارائه می دهند ولی مدیریت و درمان اولیه برای همه انواع آن یکسان است.

حدودا نیمی از بیمارانی که به آبسه مقعدی مبتلا هستند، عارضه ای به نام فیستول نیز در بدنشان ایجاد می شود. فیستول مجرای کوچکی است که باعث می شود ارتباطی غیرطبیعی بین پوست و محل آبسه ایجاد شود.

انواع آبسه مقعدی

درمانی که برای تمام انواع آبسه مقعدی کاربرد دارد این است که جراحی صورت می گیرد و قسمتی که چرک و عفونت قرار دارد را با برش، از عفونت خالی می کنند. بهتر است این برش با لیزر پرتوان ایجاد شود. این روش عمل جراحی آبسه مقعدی معمولا موفقیت آمیز است. در مورد این روش درمان مواردی وجود دارد به طور مثال:

  • گاهی یک آبسه مقعدی یا فیستول مقعدی نیاز به تخلیه مداوم عفونت دارند.
  • گاهی قسمتی که برش داده می شود و به صورت یک تونل برای خروج عفونت ایجاد می شود، ممکن است در نهایت انتهای این تونل مانند بسته باشد و نتوان تخلیه را انجام داد.
  • برای همه ی فیستول های مقعد نیاز به جراحی است.

آبسه مقعدی انواع مختلفی دارد که در این مقاله در مورد آن ها اطلاعاتی ارائه می دهیم.

  • آبسه دورانی (Perianal abscess)
  • Ischiorectal abscess
  • Intersphincteric abscess
  • Supralevator abscess

آبسه دورانی

آبسه دورانی شایع ترین نوع آبسه مقعدی است. این نمونه آبسه مقعدی اغلب مانند یک تورم دردناک به صورت جوش در اطراف مقعد ایجاد می شود. این آبسه ممکن است قرمز و متورم باشد. آبسه هایی هم وجود دارند که علاوه بر اطراف مقعد، ممکن است در بافت های عمیق تر واقع شده باشند، که کمتر دیده می شوند.

درمان آبسه دورانی

آبسه مقعدی دورانی حتی اگر به صورت خود به خود هم ترشح شود، نیاز به تخلیه جراحی دارد. کسانی که بیماری های زیر را داشته باشند، نیاز به جراحی تخلیه فوری برای آبسه دورانی دارند:

  • دیابت
  • بیماری های سرکوب سیستم ایمنی
  • اگر علائمی مبنی بر ابتلا به سپسیس سیستمیک یا سلولیت موضعی داشته باشند.

در مواردی که فرد بیماری خاصی ندارد، می توان در طول یک روز جراحی را انجام داد. توجه داشته باشید که پس از جراحی تخلیه ای، حفره ای ایجاد می شود که تا 3-4 هفته بهبودی آن طول خواهد کشید.

اگر در نتیجه جراحی، فرد بهبود نیابد به دلیل این است که فیستول زیرین هم وجود دارد.

آبسه Ischiorectal

حدودا دلیل ایجاد 90 درصد از آبسه های دهانه ایدیوپاتیک، عفونت غده های کریپتوگلوبولار است. بیشتر این آبسه ها به صورت خلفی در فضایی که غدد مقعد در آن قرار دارد ایجاد می شوند. آبسه هایی که در قسمت مقعدی قرار دارند می توانند به دو صورت عمقی یا سطحی باشند. اگر عفونت به وسیله اسفنکتر خارجی خارج شود، آبسه مقعدی ایسکیورکتال را تشکیل می دهد. البته اگر این عفونت به صورت جانبی در هر دو طرف مقعد گسترش پیدا کند، مجموعه ای از سپسیس را ایجاد می کند.

توجه داشته باشید که آبسه مقعدی ایسکیورکتال باعث ایجاد سینوس هایی با ساختار های عمیق و مختلف می شود اما با کانال ستون فقرات تداوم ندارد و این اتفاق بسیار نادر است.

آبسه Intersphincteric

آبسه Intersphincteric سومین نوع متداول از آبسه مقعدی می باشد. دلیل ایجاد این آبسه، خفگی بین اسفنگتر های داخلی و خارجی مقعد است. این آبسه ممکن است کاملا در مجرای مقعد باشد و باعث درد شدید شود. آبسه Intersphincteric فقط با معاینه دیجیتال رکتوم یا از طریق آندوسکوپی تشخیص داده می شود. آبسه های Intersphincteric معمولا نادر هستند و به دلیل اینکه تنها علامت آن که بیمار به پزشک مراجعه کند، وجود در مداوم است، اهمیت زیادی دارد.

طبق آزمایش هایی که روی بیماران انجام شد، 90 درصد این بیماران مرد بودند. همچنین عده ای از آن ها قبلا دچار آبسه مقعدی دورانی شده و آن را درمان کرده بودند.

آبسه Supralevator

آبسه Supralevator ممکن است از یکی از موارد زیر سرچشمه گرفته باشد:

  • ممکن است پس از آبسه ایسکیورکتال یا آبسه intersphincteric ایجاد شود.
  • از یک منبع داخل صفاقی باشد.

آبسه Supralevator بسیار غیرمعمول است و با جراحی آبسه هم چندان حل نمی شود. از مشخصه های این آبسه مقعدی می توان به شفافیت آن اشاره کرد. قبلا جزو آبسه های نادر معرفی می شد. این آبسه مقعدی از طریق خارج کردن عفونت بسیار سریع و به میزان کافی از طریق روده انجام می شود. بهتر است پس از عمل هم تا طولانی مدت پیگیر بیمار باشند.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

2 دیدگاه برای “انواع آبسه مقعدی چیست؟

  1. Avatar photoمحمد گفت:

    من ابسه ی مقعدی دارم ولی خود به خود تخلیه شده میتونید راهنماییم کنید که چطوری جاش خوب میشه

    1. حتی اگر آبسه مقعدی خود به خود تخلیه شود حتما باید به متخصص مراجعه کنید. زیرا مجدد عود خواهد کرد. عود مکرر آبسه نیز منجر به بروز فیستول مقعدی می شود. بنابراین با مصرف دارو نیز مشکل آبسه مقعدی شما حل نخواهد شد. به یک جراح مراجعه کنید که درناژ اصولی زخم انجام شود. سپس بر اساس شرایط شما دارو و پماد تجویز خواهد شد. درضمن از هم اکنون اصلاح رژیم غذایی را در برنامه خود داشته باشید و حتما برای نشستن از بالش طبی استفاده کنید که به ناحیه فشار وارد نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *