شقاق فیشر مقعد

مزایای درمان شقاق یا فیشر مقعدی با لیزر

مزایای درمان لیزر شقاق

موثرترین روش درمان شقاق مقعدی یا فیشر مقعدی مزمن، استفاده از لیزر است. احتمال موفقیت درمان شقاق یا فیشر مقعدی با لیزر بین 95 تا 100 درصد می باشد. به طور کلی در روش درمان شقاق یا فیشر مقعدی با لیزر متخصص جراحی عمومی و لیزر ابتدا محل زخم شقاق را با استفاده از بي‌حسي موضعي، بي‌حس نموده و سپس زخم با ليزر برداشته مي‌شود. اگر زائده اضافي در اثر شقاق به وجود آمده باشد در طول درمان با لیزر پرتوان قابل برداشتن است و مقعد می تواند فرم نرمال اوليه خود را پیدا کند. در روش درمان شقاق یا فیشر مقعدی با لیزر در صورتی که بیمار یبوست نداشته باشد، پس از عمل مي‌تواند به راحتی عمل اجابت مزاج و دفع را انجام دهد.

لیزر شقاق چیست؟

در اینجا منظور از لیزر شقاق استفاده از لیزر پرتوان جراحی است. متخصص جراحی عمومی و لیزر با برداشتن تگ شقاق با لیزر پرتوان این بیماری را درمان و جراحی می کند. در مواقعی که بیمار دچار تنگی مقعد و اسپاسم عضلات ناحیه مقعد از برش عضله با این نوع لیزر انجام می شود. با استفاده از لیزر جراحی می توان از مزایای آن در این جراحی سود برد و از عوارض جراحی شقاق دور ماند.

جراحی سنتی شقاق یا فیشر چیست؟

در این روش جراحی ممکن است از وسایلی مثل تیغ جراحی و یا کوتر استفاده شود. به دلیل کارایی پایین این وسایل متخصص جراحی نمی تواند بخش وسیعی از مقعد را تحت جراحی قرار دهد. به همین دلیل نمی تواند در یک جلسه تمام بیماری های ناحیه مقعد از جمله هموروئید و شقاق را به طور همزمان درمان کند. همچنین کوتر و تیغ جراحی بر خلاف لیزر خاصیت ترمیم در حین برش را ندارند و به همین دلیل جراح نیاز دارد که از بخیه برای عمل شقاق استفاده کند.

مقایسه لیزر شقاق با جراحی سنتی

مزایای درمان شقاق یا فیشر مقعدی با لیزر نسبت به عمل جراحی سنتی بسیار چشمگیر است و همین امر موجب استقبال بیماران و حتی متخصصین جراحی از این روش شده است. مهم ترین مزایای لیزر شقاق به عمل جراحی سنتی عبارت است از:

  1. لیزر شقاق برخلاف روش جراحی سنتی، یک روش درمانی سرپایی و بدون بیهوشی است. معمولا تحت بی حسی از کمر انجام می شود.
  2. این روش درمان، فقط در یک جلسه و توسط پزشک متخصص جراحی عمومی و لیزر در کلینیک انجام می شود.
  3. درمان شقاق یا فیشر مقعدی با لیزر برخلاف روش جراحی سنتی، بدون درد و خونریزی است و به پانسمان داخلی نیز نیازی ندارد. زیرا لیزر در هنگام عمل ناحیه برش را ترمیم می کند.
  4. بیمار بعد از روش درمان شقاق مقعدی با لیزر، نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد و می تواند پس از چند ساعت به روال عادی زندگی خود بازگردد و رژیم غذایی معمولی و دفع مدفوع نرم داشته باشد؛ در حالی که در جراحی سنتی، بیمار حداقل تا 24 ساعت نمی تواند هیچگونه مواد غذایی میل کند و بعد از این مدت نیز فقط باید برای به تاخیر انداختن عمل دفع، سوپ مصرف نماید.
  5. در عمل جراحی، به علت انجام بیهوشی و رفتن به زیر تیغ جراح استرس فراوانی به بیمار وارد می شود، اما در روش لیزر شقاق مقعدی دیگر این ترس و نگرانی برای بیماران به وجود نخواهد آمد.
  6. در جراحی سنتی، احتمال انتقال عفونت های خطرناک مثل هپاتیت و ایدز وجود دارد، در حالیکه در روش عمل با لیزر، این احتمال به هیچ وجه وجود ندارد. زیرا لیزر علاوه بر استریل کردن ناحیه عمل تماس مستقیم با بافت ندارد. لیزر با فاصله چند سانتی از محل بافت برش را انجام می دهد.
  7. هزینه های درمان بیماری، قطعا برای بسیاری از افراد جامعه مسئله ای بسیار مهم به حساب می آید. لیزر درمانی نسبت به سایر روش های درمان شقاق یا فیشر مقعدی از جمله انجام عمل جراحی بسیار به صرفه تر و کم هزینه تر است و برای همین، این روش درمانی گزینه ای عالی برای درمان این بیماری به شمار می رود.
  8. یکی از خطرناک ترین عوارض عمل جراحی شقاق یا فیشر مقعدی که برای بسیاری از افراد به وجود می آید، بی اختیاری در دفع مدفوع و گاز روده برای مدت موقت پس از انجام عمل جراحی است. اما ممکن است این عارضه برای همیشه در بیمار باقی بماند. هرچند این مشکل را تا حد زیادی می توان با جراحی رفع نمود ولی باز هم موجب رنج و ناراحتی بیمار خواهد شد.
  9. برش لیزر بسیار ظریف است. بنابراین احتمال کمی برای کنده شدن سلول‌های سرطانی و انتشار از طریق سیستم لنفاوی به دیگر نقاط بدن وجود دارد. همچنین این برش ظریف به بافت سالم اطراف آسیب نمی رساند.
  10. برش بافت با استفاده از اسکالپل یا قیچی جراحی، سیستم گردش خون و سیستم لنفاوی را تحت تاثیر قرار می دهد و در نتیجه باعث بروز التهاب می‌شود. اما روش درمان شقاق یا فیشر مقعدی با لیزر باعث کاهش تورم و در نتیجه کوتاهتر شدن دوران نقاهت خواهد شد. همچنین برش با کوتر منجر به سوختن و حتی نکروز بافت سالم اطراف ناحیه عمل می شود.

سوالات متداول مزایا و معایب لیزر شقاق

1-آیا بیمار می تواند پس از انجام لیزر شقاق راه برود؟

بله. از آن جا که در این روش از تیغ جراحی استفاده نمی شود پس زخم و خونریزی هم وجود نخواهد داشت. بنابراین بیمار پس از انجام لیزر می تواند به آرامی راه برود و بدون مشکل به منزل مراجعت کند. افرادی که با بی حسی نخاعی لیزر شقاق را انجام داده اند برای جلوگیری از سر درد و تهوع نباید شب اول زیاد سرپا بایستاند.

2-آیا لیزر شقاق باعث بی اختیاری مقعد می شود؟

خیر. لیزر شقاق درمانی است که از امنیت بالایی برخوردار است و بسیار ظریف عمل می کند. به همین دلیل عضلات و دریچه مقعد از آسیب در امان خواهند بود. بنابراین پس از لیزر درمانی شقاق بیمار می تواند مانند گذشته مدفوع و گاز معده را کنترل کند.

3-آیا در لیزر شقاق بیمار بیهوش می شود؟

خیر. در این روش بی حسی موضعی صورت می گیرد و نیازی به بیهوشی کامل نیست. بنابراین بیمارانی که استفاده از داروهای بیهوشی برایشان مضر است می توانند با خیال راحت از این روش استفاده کنند.

4-عمل لیزر چقدر طول می کشد؟

این عمل بسیار کوتاه مدت است. در اکثر موارد بیمار فقط 15 دقیقه تحت لیزر شقاق قرار می گیرد. توجه داشته باشید که در عمل جراحی بیمار باید حداقل یک روز در بیمارستان بماند. بنابراین انجام لیزر شقاق در کاهش هزینه ها نیز تاثیر دارد.

5-چرا لیزر شقاق ساده تر از عمل جراحی شقاق است؟

زیرا در این روش پزشک کنترل بیشتری بر روی پروسه درمان دارد و بهتر می تواند ناحیه آسیب دیده را مدیریت کند. زمانی که متخصص جراحی و لیزر در حین درمان تحت فشار کمتری باشد قطعا نتیجه مطلوب تر خواهد بود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

6 دیدگاه برای “مزایای درمان شقاق یا فیشر مقعدی با لیزر

  1. Avatar photoمینا گفت:

    سلام خانم دکتر من خیلی تعریف جراحی لیزر شما را شنیدم و خیلی دلم می خواد که بیام خدمت شما اما اهواز هستم. پذیرش مریض شهرستان شما به چه صورته؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام از قدردانی شما بسیار سپاسگزارم. شما می توانید یک ویزیت غیر حضوری هماهنگ کنید. بعد از ویزیت اقدامات قبل از لیزر شقاق به شما اعلام می شود و زمان لیزر شقاق برای شما هماهنگ می شود. یک روز برای لیزر شقاق تشریف میاورید تهران و در کلینیک جراحی شما انجام می شود. در صورت نیاز می توانید یک شب در کلینیک بمانید و فردای روز لیزر به شهر خود بازگردید.

  2. Avatar photoبینا گفت:

    سلام خانم دکتر عزیز یکی از دوستان من خدمت شما جراحی شقاق با لیزر انجام داده اند و خوشبختانه درمان شدند و مشکلی ندارند. من قبلا جراحی سنتی انجام داده ام اما مشکلم رفع نشده امکان داره با وجود جراحی قبلیم دوباره با لیزر جراحی بشم؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بابت سلامتی دوستتون خوشحالم. بله این امکان برای شما وجود دارد که بعد از جراحی سنتی با یک فاصله حداقل 2 ماهه عمل جراحی و لیزر شقاق را انجام دهید. بهتر است عمل دوم به روش سنتی انجام نشود تا عوارض کمتری متوجه بیمار شود.

  3. Avatar photoبهناز گفت:

    خانم دکتر سعادتی من قبلا جراحی سنتی شقاق انجام دادم و دوباره عود کرده. خیلی سختی کشیدم اما هنوز بعد از چند سال مشکل من رفع نشده. آبا میتونم با لیزر جراحی کنم از شر این شقاق راحت بشم؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بله این امکان وجود دارد که بعد از جراحی سنتی شقاق جراحی با لیزر انجام شود. به علاوه توصیه می شود اگر یک بار عمل جراحی شقاق به روش سنتی را انجام داده اید برای جراحی مجدد به هیچ عنوان جراحی سنتی را انجام ندهید و حتما با لیزر شقاق را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *