شقاق فیشر مقعد

انواع شقاق مقعد

شقاق یکی از عارضه های شایعی است که در ناحیه مقعد اتفاق می افتد و همانند یک زخم در نواحی دیگر بدن با سوزش، خارش و گاهی درد و خونریزی همراه است. آشنایی با انواع شقاق و روش های درمانی که می توان برای آن بکار برد به شما کمک می کند تا سریع تر به بهبودی دست یابید.

شقاق حاد انواع اولیه شقاق

اگر علائم بیماری شقاق از جمله: سوزش ناحیه زخم، خارش و درد، طی شش هفته ادامه یابد فرد به شقاق حاد مبتلا شده است. در این صورت بیشتر سعی می شود تا بیماری با درمان های دارویی و ابتدایی بهبود یابد و بیمار نباید به مقعد هیچگونه فشاری وارد کند. مراجعه به موقع به متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر می تواند بسیار کمک کننده باشد و از دست ندادن زمان در این مرحله از بیماری بسیار مهم است.

شماتیک آناتومی انواع شقاق مزمن و شقاق حاد

شقاق مزمن

در صورتی که بیمار شقاق حاد را تجربه کرده و از آغاز علائم این بیماری بیش از هشت هفته گذشته باشد او به شقاق مزمن دچار شده است. در شقاق مزمن معمولا درمان های خانگی جلوی پیشرفت بیماری را نمی گیرد و سبب بهبود روند درمان نخواهد شد.

شقاق مزمن در میان انواع شقاق به گونه ای است که سبب می شود میزان جریان خون در این ناحیه کاهش یابد و بهبود یافتن زخم به تاخیر بیفتد. در این صورت زخم خیلی دیر بهبود می یابد و حتی در برخی از موارد بروز زائده گوشتی در ناحیه مقعد مشاهده خواهد شد.

درمان انواع شقاق

بسته به این که شقاق حاد باشد و یا مزمن روش های مختلفی توسط متخصص جراحی عمومی و یا متخصص جراحی و لیزر به بیمار پیشنهاد خواهد شد. مسلما با اقدام به موقع می توانید انواع شقاق را با کمترین هزینه و در کوتاهترین زمان درمان کنید. همچنین دوره نقاهت بعد از درمان بیماری شقاق بسته به نوع شقاق و نوع درمانی که به شما پیشنهاد می شود متفاوت خواهد بود. همواره روشی بهترین روش درمان شقاق محسوب می شود که مدت زمان کوتاه و با دوره نقاهت کمی و با کمترین سختی به پایان برسد. در حال حاضر لیزر شقاق بهترین روش درمان شقاق مزمن محسوب می شود

درمان شقاق حاد

برای درمان شقاق حاد لازم است که علاوه بر درمان های خانگی از یک متخصص باتجربه هم داروی درست و به جا دریافت کنید. بیمار بعد از مصرف 7 تا 10 روزه داروی مناسب درمان شقاق حاد و رعایت مراقبت های خانگی به بهبودی کامل دست می یابد.

رژیم غذایی مناسب اولین و تاثیرگذارترین درمان خانگی شقاق حاد است که در این رابطه بکار گرفته می شود. گنجاندن غذا های فیبردار مانند: خیار، کاهو، میوه های ارگانیک و طبیعی، نان سبوس دار، انجیر خشک، خاک شیر و … همگی به بیمار کمک می کنند تا دفع بهتر و آسان تری را تجربه کند.

هر روز در آب گرم نشستن و حمام آب گرم یکی از بهترین تاثیرات را در بهبود زخم و خونرسانی به ناحیه شقاق را دارد. روزانه یک ربع تا بیست دقیقه در لگن آب گرم بنشینید و به بهبود زخم شقاق کمک کنید. برخی از داروهایی که سبب کاهش میزان درد می شوند و توسط متخصص تجویز می شوند نیز کارایی خوبی دارد. داروهای مسکن به سرعت به کاهش درد و التهاب کمک می کنند.

عکس شقاق مقعدی مزمن یکی از انواع پیشرفته شقاق

استفاده از داروهای موضعی که میزان خون رسانی به ناحیه مقعد را افزایش می دهند برای جلوگیری از ابتلا به شقاق مزمن و درمان شقاق حاد موثر می باشند. این پمادهای موضعی علاوه بر تسکین میزان درد ناحیه شقاق با گشاد کردن عروق خونی ناحیه، به بهبود زخم کمک قابل توجهی می کنند.

توجه کنید که راهکارهای درمانی ذکر شده تنها برای شقاق حاد اثرات خوب و سریعی دارند و در بیشتر موارد زمانی که بیمار شقاق مزمن را تجربه می کند نمی تواند به طور مطلوب از این طریق درمان شود و به نتایج خوبی دست یابد. لذا راهکارهای درمانی پیشرفته تر مورد نیاز است.

درمان شقاق مزمن

در میان انواع شقاق، درمان شقاق مزمن کمی سخت تر و پیچیده تر است. معمولا در روش های جراحی متخصص جراحی عمومی قسمتی از عضله داخلی مقعد را قطع می کند تا انقباضات اسفنکتر مقعد برطرف شود و درمان شقاق سریع تر حاصل شود. بدین ترتیب کم کم زخم بهبود پیدا می کند اما درد عمل جراحی سنتی شقاق می تواند تا یک ماه همچنان ادامه یابد.

در بیشتر مواقع متخصصین جراحی سعی می کنند که به جای جراحی شقاق از روش لیزر شقاق استفاده کنند. لیزر یکی از بهترین شیوه هایی است که موجب می شود بیمار یک درمان سریع، ایمن و بدون درد را تجربه کند. لیزر روشی سرپایی و بدون بیهوشی است که توسط متخصص جراحی و لیزر ماهر انجام می شود. درضمن روش جراحی شقاق با لیزر پرتوان کمترین عارضه را نسبت به جراحی سنتی با تیغ جراحی را دارد.

یکی از بهترین مزایای درمان شقاق با لیزر کاهش درد و خونریزی تا 70 درصد کمتر از جراحی با تیغ و کوتر است. بیمارانی که درمان با لیزر شقاق را تجربه کرده اند سطح رضایت بسیار بالایی را اعلام کرده اند و خاطر نشان کرده اند که دوره نقاهت بسیار کوتاهی داشته اند.

علل سختی درمان زخم در انواع شقاق

کانال مقعد محلی است که به علت عبور مدفوع مملو از میکروب و باکتری های مختلف می باشد. لذا به جرأت می توان گفت این ناحیه همیشه در معرض عفونت می باشد و افرادی که به انواع شقاق مبتلا می شوند ممکن است با تاخیر درمان شوند. یبوست و عبور کردن مدفوع سخت و خشک از کانال مقعد یکی از مواردی است که موجب می شود درمان شقاق سخت شود. بروز اسهال مزمن نیز به اندازه یبوست مزمن بر روی روند بهبودی شقاق تاثیر می گذارد و منجر به عفونت و تاخیر در بهبودی زخم شقاق می گردد.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *