بیماری های مقعد, توده های ناحیه مقعد, شقاق فیشر مقعد

نقش تغذیه در درمان هموروئید و شقاق

نقش تغذیه در درمان همورئید و شقاق

نقش تغذیه در درمان هموروئید و شقاق یکی از مهم ترین و اصلی ترین فاکتور های قابل توجه در درمان این دو بیماری می باشد که روند بهبودی بیمار را به طرز شگرفی تغییر می دهد. افرادی که به هموروئید و شقاق مبتلا می شوند بیشتر از سمت پزشکان خود به مصرف فیبر تشویق می شوند. خوراکی هایی که دارای فیبر بالایی اند با نرم کردن مدفوع اجابت مزاج را تسهیل می کنند.

رژیم غذایی تخصصی برای هموروئید و شقاق

غذاهای ممنوع در رژیم غذایی هموروئید و شقاق

آیا می دانید برای درمان هموروئید و شقاق باید از خوردن چه نوع خوراکی هایی اجتناب کنید؟ اغلب بیمارانی که دچار هموروئید و شقاق می شوند از یبوست مزمن نیز رنج می برند. به همین دلیل توصیه می شود که این بیماران از مصرف غذاهای یبوست زا و آلرژی زا خودداری کنید. برخی از پرهیزهای غذایی و غذاهای ممنوع در رژیم غذایی بیماران هموروئید و شقاق به شرح زیر است:

  • چیپس، پفک و اسنک های روغنی
  • انواع فست فود
  • مواد غذایی سرخ کردنی
  • بستنی
  • غذاهای آماده شده مانند غذا های یخ زده و فریزر شده
  • غذاهای فرآوری شده مانند هات داگ، همبرگر، ناگت مرغ، سوسیس و کالباس

غذاهای ممنوع برای یبوست خوردن همبرگر و غذهای فست فود ممنوع است

نقش تغذیه در درمان هموروئید و شقاق با رعایت یک رژیم مناسب

بیمارانی که به هموروئید و شقاق مبتلا می باشند باید حتما رژیم غذایی مناسبی داشته باشند و بسیاری از نکات را رعایت کنند تا حرکات روده ای آن ها به حالت نرمال بازگردد. نقش تغذیه در درمان هموروئید و شقاق بسیار بااهمیت است. گنجاندن غذا های پرفیبر با میزان متوسطی از پروتئین ها و چربی های سالم و غیرمضر می تواند برای فرد مفید واقع شود.

بیماران برای مصرف فیبر می توانند از دو نوع فیبر موجود در خوراکی ها استفاده کنند که در ادامه به آن ها اشاره می شود:

  • فیبر محلول: این نوع فیبر درون آب حل می شود و در محصولاتی مانند مرکبات، نخود فرنگی، هویج و … یافت می شود.
  • فیبر نامحلول: این نوع فیبر سبب تسهیل حرکت مواد درون روده خواهند شد و در آجیل و سبزیجات و سیب زمینی به میزان زیادی وجود دارد.

نقش مکمل های پرفیبر در تغذیه هموروئید و شقاق

استفاده از مکمل های غذایی پرفیبر یکی دیگر از راهکار هایی است که موجب خواهد شد یک رژیم مناسب اجرا شده و میزان کافی فیبر به بدن انتقال داده شود. در این مکمل ها که بیشتر از فیبر های محلول و ساخته شده از پوسته دانه های گیاهی استفاده می شود، نیاز بدن به فیبرها کاملا تامین خواهد شد.

روزانه سه مرتبه می توانید از این نوع مکمل ها استفاده کنید تا به مقدار هجده گرم فیبر رژیمی دریافت نمایید.

پروبیوتیک های موجود در این مکمل ها به تغذیه باکتری های مفید روده کمک شایانی خواهند کرد. در حقیقت این باکتری ها به هضم بهتر مواد غذایی و جذب بیشتر توسط بدن کمک می کنند و سبب افزایش عملکرد ایمنی بدن خواهند شد.

فیبر مناسب برای رژیم غذایی هموروئید و شقاق

فلاونوئیدها و نقش تغذیه در درمان هموروئید و شقاق

برخی از سبزیجات و میوه هایی مانند انواع توت ها سرشار از فلاونوئید ها می باشند که که فاکتور مهمی در رفع بسیاری از مشکلات و درمان هموروئید و شقاق دارند. بیماران باید سعی کنند میوه هایی مانند سیب و گلابی را اگر پوست سالمی دارند حتما با پوست آن ها مصرف کنند چرا که فیبر نامحلول موجود در آن ها برای آن ها بسیار ضروریست. استفاده از مواد خوراکی شامل فلاونوئید ها موجب می شود تا فیبر مورد نیاز بدن تامین شود.

لطفا مصرف میوه ها و سبزیجاتی که دارای آب فراوان هستند را فراموش نکنید. خیار، کرفس و هندوانه چند مورد از این میوه جات می باشند که نود درصد حاوی آب می باشند و مصرف آن ها به شما کمک می کند تا زودتر درمان شوید و نقش تغذیه در درمان هموروئید و شقاق را بهتر درک کنید.

دقت کنید یک تغذیه مناسب در طی دوران درمان همورئید و شقاق همانقدر مهم است که فعالیت ورزشی منظم مهم است. بنابراین این بعد از درمان همورئید و شقاق را نیز جدی بگیرید.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

18 دیدگاه برای “نقش تغذیه در درمان هموروئید و شقاق

  1. Avatar photoسلامت گفت:

    سلام من تمام مواردی که مربوط به هموروئید و شقاق می شود را رعایت می کنم اما هنوز یبوست دارم حدود 2 هفته است که لیزر هموروئید انجام دادم. باید چه کار کنم؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      با توجه به این که یبوست منجر به عود هموروئید می شود. حتی اگر بهترین جراحی و لیزر هموروئید را انجام داده باشید. کنترل یبوست بسیار مهم است. بنابراین از یک شربت ملین استفاده کنید تا سریعا مشکل شما رفع شود. با افزایش فعالیت فیزیکی و انجام تمرینات ورزشی منظم نیز می توانید به مرور زمان یبوست را درمان کنید.

    2. Avatar photoعابدیان گفت:

      بهترین ملین برای درمان یبوست انجیر خیسانده شده در آب هست حدود پنج شش ساعت بماند کافیست . هم انجیر و آب آن را دو بار در روز میل کنید معجزه میکند.هر بار پنج شش دانه انجیر کافیست.دو مرتبه در روز

      1. بله این مورد توسط متخصصین تغذیه هم تایید شده است به خصوص اگر صبح ناشتا میل شود. انجیر برای متعادل کردن دفع مدفوع بسیار مفید است.

  2. Avatar photoفریبا۱۱ گفت:

    سلام خسته نباشید . من دیروز عمل همورویید داشتم بگفته دکترم تنگی آنال. خیلی دوست داشتم بیام تهران تا با لیزر عمل کنم. اما بخاطر مشکلات ویروس کرونا نشد و مجبورشدم جراحی سنتی در مشهد کنم. الان میبینم زائده بیرونی ام برداشته نشده. وامروز بعد اجابت مزاج هم کلی خونریزی داشتم. دیشب هم ترشحات سفید از محل عمل اومد. نمیدونم چکارکنم ؟ احتمالا عملم موفقیت امیز نبوده و بدرستی انحام نشده…؟! ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام علاوه بر این که نکات تغذیه ای و مراقبت های لازم را رعایت می کنید لازم است به متخصص جراحی خود مراجعه کنید. در صورت نیاز می توانید با مطب تماس بگیرید و درخواست ویزیت غیرحضوری و آنلاین بدهید تا هماهنگی های لازم برای شما انجام شود.

  3. Avatar photoسروش گفت:

    سلام وقتتون بخیر من ۱۱ روزه که لیزر هموروئید و شقاق انجام دادم به گفته دکتر خیلی وضعیت هموروئید و شقاقم بد بوده و زخمش طول میکشه ترمیم بشه! در طول این ۱۱ رو ۲ بار بیشتر دفع نداشتم که خیلی با درد و سوزش شدید همراه بوده دائم ملین و فیبر و روغن زیتون مصرف میکنم منتها دفعم به صورت بریده بریده و منقطع هست!
    اینقدر موقع دفع درد دارم که دائم اجابت مزاجم رو عقب میندازم که‌ میدونم خیلی هم بد هستش برای کاهص درد و دفع راحت تر چکار کنم؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      احتمالا دچار کم آبی شده اید. روزانه 8 لیوان آب بنوشید. به علاوه به یک متخصص گوارش نیز مراجعه کنید. تحرک کافی نیز داشته باشید. هر روز دفع داشته باشید. موارد مربوط به تغذیه بیماران هموروئید و شقاق را نیز رعایت فرمایید.

  4. Avatar photoخلیل گفت:

    سلام چندین ساله شقاق مزمن دارم تا حالا هم دارو استفاده کردم مثل پماد ام جی اما در صورت کنترل نکردن یبوست دوباره عود میکنه به همین خاطر تا حالا از پودر پدرولاکس استفاده کردم البته انترامبل پرفبیر هم دارم استفاده میکنم مدتی باز علی رقم ملین بودن مدفوع ولی موقع مدفوع و نشستن درد دارم بیرون زدگی بالشتک هم دارم اگر راهنمایی بفرمایید ممنون میشم

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام شما علاوه بر شقاق احتمالا دچار هموروئید نیز شده اید. شما نه باید اسهال باشید نه یبوست. حتما به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید تا درمان مناسب را برای شما انجام دهند.

  5. Avatar photoFatemeh گفت:

    سلام چند وقت پیش دچار شقاق مقعد شدم و با پماد بعد از یه هفته خوب شدم ولی باز بر اثر یبوست بر می گرده بار دوم هم با پماد خوب شدم ولی الان دوباره برگشته ولی الان تقریبا سه هفتس پماد استفاده می کنم ولی خوب نمیشه یبوست هم ندارم فقط موقع دفع درد میگیره و بعضی وقت ها هم یکم خون میاد و اینکه دردش تا چند ساعت بعد از دفع هم هست راهی هس که بدون عمل و لیزر خوب شه؟؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام از مطب وقت بگیرید تا بعد از معاینه یک دوره داروی قوی برای شما تجویز شود. از خوددرمانی پرهیز کنید تا دچار عارضه جدی نشوید.

  6. Avatar photoارش گفت:

    سلام خانم دکتر من شقاق داشتم و بدون درد بعضی وقتا خون ریزی داشتم بعد رفتن به دکتر پماد تتراساکلین دادن با کرم الفا استفاده کردم کامل خوب شد ولی بعضی وقتا خارش میگیرم اجابت مزاجم کامل بدون درد و خون ریزی هستش ولی بعضا خارش میاد سراغم در حد چند ثانیه باید چی کار کنم من تقریبا ۲ ماهه استفاده کردم

    1. سلام داروهای تجویز شده را بدون تجویز پزشک تکرار نکنید و فقط در مدت زمان تعیین شده مصرف کنید. علاوه بر این که لازم رژیم غذایی مناسبی داشته باشید از یک متخصص هم مجدد وقت ویزیت بگیرید. احتمالا به هموروئید هم مبتلا شده اید.

  7. Avatar photoپگاه گفت:

    سلام
    خسته نباشید
    من ۲۰ سالمه
    من حین دفع درد خیلی زیادی دارم و حتی خونریزی داشتم که البته خون روشن بود
    (این اتفاق دو روز پشت سرهم برام پیش اومد دیروز و امروز)
    من متوجه شدم که یه برآمدگی روی مقعد و قسمت خارجی وجود داره
    من متوجه نشده بودم متاسفانه
    و خب فکر میکردم علت درد حین دفع یبوست هست
    من هیچ گونه اطلاعات پزشکی ندارم
    ممنون میشم اگه من راهنمایی کنید
    من چاق هستم و شاخص توده بدنم ۳۲ هست و ۲۸ کیلو اضافه وزن دارم و کم تحرک هم هستم
    سایت های زیادی گشتم و خب الان خیلی میترسم و نگرانم چون خیلی سردرگم و گیج شدم
    خوشبختانه اتفاقی این مطلب شما خوندم
    امیدوارم که بهم کمک کنید و جوابم بدید:)
    (خیلی شرمنده بابت طولانی بودن پیام)

    1. سلام ممکن است دچار هموروئید ترومبوزه و حتی شقاق مقعدی شده باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. بعد از معاینه برای شما داروی مناسب تجویز می شود. به علاوه توصیه می کنم برای مدت طولانی ننشینید و هر روز 10 دقیقه و بعد از هر اجابت مزاج در لگن آب گرم بنشینید.

  8. Avatar photoسارا گفت:

    سلام من مشکلی که دارم چه مدفوع سفت داشته باشم چه اسهال باشم خونریزی دارم خون کم رنگ شفاف قطره قطره میچکه خیلی زیاد میاد از شیاف هیموروید استفاده میکنم که قبلا تاثیر داشت و قطع میشد ولی الان چند وقتیه بازم خونریزی دارم
    این مشکل من از گذشته داشتم اما خونریزی قطع میشده اما الان قطع نمیشه نگرانم کرده و مورده دیگه اینکه کناره مقعدم یه گوشت اضافه کوچیک بدونه درد هست و من اصلا هیچونه درد و خارش ندارم فقط خونریزی نگرانم کرده به نظرتون چیکار باید انجام بدم

    1. سلام، چه اسهال و چه یبوست هر دو منجر به بروز بیماری شقاق و هموروئید می شود. از خوددرمانی پرهیز کنید و حتما از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید تا بعد از معاینه برای شما داروی مناسب تجویز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *