کلینیک لیزر دکتر سعادتی

برداشتن خال با لیزر

برداشتن خال با لیزر

در روش برداشتن خال با لیزر، از انرژی نور برای از بین بردن رنگ‌دانه های داخل خال بهره می گیرند. لیزر، روشی مناسب و ‌به ‌صرفه برای خلاص شدن از دست خال ها در صورت و بدن کسانی است که مایل به برداشتن این زائده‌های پوستی از طریق عمل جراحی نیستند. چرا که جراحی افزون بر هزینه‌های بالایی که دارد، ممکن است موجب ایجاد و ماندگاری جای زخم و اسکار بر روی پوست شود. همچنین لیزر بر خلاف کوتر خال را نمی سوزاند و جای زخم گود و سوخته نمی شود.

همچنین به علت خاصیت استریلیزاسیون همراه با لیزر، احتمال ایجاد عفونت در روش برداشتن خال با لیزر بسیار کم است. بنابراین حداقل صدمات پوستی را در اطراف خال داشته و دقیقاً آن بافتی از بدن که تحت تأثیر خال قرار دارد، برداشته می شود.

پوست پس از برداشت خال با لیزر به سرعت بهبود می یابد. همین زمان بهبودی کوتاه و امکان برداشتن چند خال در یک جلسه از مزایای قابل توجه برداشتن خال با لیزر هستند. همچنین لیزر امکان دسترسی به مناطقی از بدن مثل صورت یا بینی را امکان پذیر می سازد، که درمان آن‌ها با سایر روش‌ها دشوار خواهد بود. در ادامه ی این مطلب بیشتر با نحوه ی انجام خال برداری با لیزر آشنا می شویم.

خال برداری با لیزر

چگونگی انجام خال برداری با لیزر

در اکثر موارد، پیش از برداشتن خال، بی‌حسی موضعی در محل مورد نظر اعمال می‌شود. با فرستادن اشعه لیزر به سوی سلول های تشکیل دهنده ی خال، این سلول‌ها اشعه را جذب می کنند و از سطح پوست زدوده می شوند و به این ترتیب خال می سوزد. این در حالی‌ است که پوست مجاور کاملا دست ‌نخورده و بدون هیچگونه آسیبی باقی می‌ماند. انجام لیزر درمانی برای هر خال تقریبا ۵ دقیقه طول می‌کشد. پس از اتمام کار، پزشک راه های مراقبت از پوست تان را در منزل و یا بیرون از خانه توضیح می‌دهد.

توجه داشته باشید که برداشتن خال با لیزر اصلا دردناک نبوده و تنها هنگام بی‌حسی موضعی ممکن است مثل هر آمپول زدن دیگری، اندکی درد سوزن را حس کنید؛ اما با شروع کار، بیمار اصلاً لیزر را احساس نخواهد کرد. پزشک حتما قبل از لیزر تست می‌کند که ناحیه مورد نظر بی‌حس شده باشد.

مدت زمان بهبودی پوست پس از برداشتن خال با لیزر

همانطور که گفتیم بهبودی پس از برداشتن خال با لیزر، مدت زیادی طول نمی کشد. در دو، سه روز اول، ناحیه مورد نظر ممکن است کمی خارش‌ داشته باشد و علائم رایجی مثل تورم، قرمزی و گاهی خونریزی طبیعی است. یک لایه زخم بر روی خالی که برداشته شده ایجاد می شود که در نهایت پس از چند روز مثل هر زخم سطحی دیگری خود به خود می‌ریزد.

پس از ریختن این بافت زخمی از روی محل خال قبلی، تازه مراقبت از پوست شروع شده و اهمیت می یابد. بیمار بایستی در این مرحله، پوست و قسمت های درمان شده‌ی خود را به صورت روزانه با کرم ضد آفتابی که دارای SPF حداقل ۵۰ ‌باشد پوشش دهد.

گاهی پیش می آید که با از بین رفتن بافت زخمی از روی خال سابق، محل مورد نظر، اندکی چروک به نظر می رسد. درمان بهتر و کاملتر محل های خال پاک شده با لیزر هایی نظیر CO2 یا اربیوم می‌تواند کمک شایانی به بهبود کیفیت پوست و مناطق اطراف آن نماید.

شایان ذکر است که منطقه‌ی تحت درمان مثل یک جای خراش بوده و تقریباً 10 روز الی دو هفته طول می‌کشد تا به یک لکه‌ی صورتی صاف تبدیل شود. سپس به مرور زمان این رنگ صورتی نیز محو شده و از بین خواهد رفت.

خانم هایی که قصد استفاده از لوازم آرایشی در قسمت مورد نظر را دارند نیز می‌توانند پس از ریزش بافت زخم و صاف شدن سطح پوست، این کار را بلامانع انجام دهند.

کدام نوع خال ها با لیزر برداشته می شوند؟

لیزر برای برداشتن برخی از خال ها مثل خال‌های هم سطح با پوست یا خال‌های خیلی تیره راهکار چندان مناسبی نیست. خال‌هایی که دارای بالا آمدگی از سطح پوست هستند و خال های گوشتی، راحت تر می‌توانند تحت درمان با لیزر قرار گیرند.

در موارد بسیار نادری، ممکن است خال پس از برداشتن با لیزر مجددا شروع به رشد کند. مثل سایر روش‌های برداشتن خال، در روش درمان با لیزر نیز این احتمال وجود دارد که خال پس از برداشته شدن جای اسکار کوچکی بر روی پوست ایجاد کند (این اتفاق با توجه به اندازه خال احتمال رخ دادن دارد). هزینه برداشتن خال با لیزر نیز بسته به تعداد و اندازه‌ی خال‌های موردنظر متغیر خواهد بود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

4 دیدگاه برای “برداشتن خال با لیزر

  1. Avatar photoسحرگل گفت:

    سلام وخسته نباشد خانم دکتر.من دوروزه خال وسط پیشونیم بین دوتا ابرو داشتم برداشتم امروزم بین کنترلی چشمم ورم کرده .به دکترم گفتم گفتش قرص سفلاکسیم بخورم .آیا این ورم طبیعیه.ممنون میشم راهنمای کنید،

    1. لازم است معاینه شوید. خال وسط پیشانی ارتباطی با چشم ندارد.

  2. Avatar photoارمغان گفت:

    من خال های سیاه روی صورتم دارم میخام با لیزر بردارم آیا جایش باقی میماند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *