فیستول

فیستولوتومی برای درمان فیستول مقعدی

فیستولوتومی برای درمان فیستول مقعدی

فیستولوتومی در درمان فیستول مقعدی، روشی است که اکثر متخصصین جراحی توصیه می کنند. فیستول مقعدی، بین انتهای روده و پوست نزدیک به مقعد ایجاد می شود. این عارضه معمولاً نتیجه عفونت نزدیک مقعد است که باعث جمع شدن چرک (آبسه) در بافت نزدیک آن می شود. فیستول های مقعدی زمانی اتفاق می افتند که پوست اطراف دهانه مقعد، ارتباط غیرطبیعی با سطح کانال مقعد ایجاد کند. فیستول مقعدی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • فیستول آنورکتال، که بین کانال مقعدی و پوست اطراف دهانه مقعدی ایجاد می شود.
  • فیستول رکتوواژینال، که در اثر یک سوراخ بین واژن و راست روده ایجاد می شود.
  • فیستول کوله واژینال، در اثر ارتباط بین واژن و روده بزرگ ایجاد می شود.

این عارضه علائم ناخوشایندی مانند ناراحتی و تحریک پوستی ایجاد کند. فیستول مقعدی به خودی خود بهبود نخواهد یافت. در بیشتر موارد برای درمان فیستول جراحی توصیه می شود. گاهی اوقات ممکن است نیاز به معاینه اولیه باشد تا بهترین روش درمانی توسط متخصص جراحی تعیین شود. چندین روش مختلف برای جراحی و درمان فیستول مقعدی وجود دارد. که به موقعیت فیستول و اینکه آیا یک کانال است یا در جهات مختلف منشعب می شود، بستگی دارد.

فیستولوتومی فیستول مقعدی

مزایای فیستولوتومی در درمان فیستول مقعدی

معمولا متخصص جراحی فیستولوتومی در درمان فیستول مقعدی، را بهترین گزینه درمان فیستول مقعدی می داند. فیستولوموتی معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. در بسیاری از موارد، لازم نیست یک شب در بیمارستان بمانید. هدف از فیستولوتومی در درمان فیستول مقعدی، جلوگیری از آسیب به عضلات اسفنکتر است، همان حلقه عضلاتی که مقعد را باز و بسته می کنند. عدم درمان این عارضه به طور بالقوه می تواند منجر به از دست دادن کنترل مقعد (بی اختیاری مقعد) شود.

فیستولوتومی در درمان فیستول مقعدی چگونه عمل می کند؟

فیستولوتومی یک عمل جراحی فیستول است و برای درمان و خارج کردن فیستول استفاده می شود. این روش معمولاً برای درمان فیستول مقعدی و ناحیه اطراف آن مورد استفاده قرار می گیرد. به طور خاص، فیستولوتومی در درجه اول برای درمان فیستول های ساده استفاده می شود، یعنی آنهایی که در پایین نزدیک اسفنکترهای مقعدی قرار دارند.

فیستولوتومی در درمان فیستول مقعدی، را می توان در کلینیک انجام داد، به خصوص هنگامی که فیستول کوچک و کم عمق باشد. فیستول های بزرگتر ممکن است در اتاق عمل بیمارستان تحت بیهوشی عمومی درمان شوند. فیستولوتومی در درمان فیستول مقعدی، پیچیده توصیه نمی شود، زیرا فیستول پیچیده شامل مواردی است که در بالای اسفنکتر مقعدی قرار دارند و از آنجا که بافتهای آسیب پذیر با این نوع فیستول ها درگیر هستند، خطر عود و بی اختیاری مدفوع (عدم توانایی در کنترل حرکات روده) وجود دارد.

ملاحظات روش فیستولوتومی در درمان فیستول

باید از فیستولوتومی بیمارانی که از قبل بی اختیاری مدفوع دارند، اجتناب شود. به منظور تعیین مناسب بودن شرایط برای فیستولوتومی، متخصص جراحی معاینه رکتال دیجیتال را انجام می دهد تا اندازه و محل فیستول را تخمین بزند. سپس آزمایشات دیگری برای تعیین دقیق موقعیت و مسیر فیستول انجام می شود. در حین فیستولوتومی، متخصص جراحی برشی ایجاد می کند تا دهانه غیرطبیعی بین دو ساختار باز شود. یک جمع کننده مقعدی به آرامی مقعد را باز می کند، در حالی که فیستول با تیغ جراحی بریده می شود.

تمام تلاش برای جلوگیری یا محدود کردن آسیب به اسفنکترهای مقعدی انجام خواهد شد. توصیه می شود این برش با لیزر پرتوان دی اکسید کربن انجام شود تا بیمار عوارض جراحی فیستول مقعدی را تجربه نکند. روی زخم فیستول برشی داده شده و سپس زخم باز گذاشته می شود تا خود به خود بهبود یابد.

در صورت نیاز، ممکن است برای تقویت تخلیه، کاهش خونریزی و کنترل بهتر درد، از مارسوپیالیزاسیون استفاده شود. سرانجام، روی زخم با گاز پوشانده شده و بانداژ می شود، تا زخم تمیز باقی بماند. انجام فیستولوتومی در درمان فیستول مقعدی، بسته به اندازه و محل فیستول ممکن است بین 30 دقیقه تا یک ساعت طول بکشد.

عوارض اولیه فیستولوتومی در درمان فیستول مقعدی

مانند تمام روش های جراحی، فیستولوتومی آسیب و عوارضی را نیز به همراه دارد. برخی از این موارد می توانند بلافاصله پس از عمل اتفاق بیفتند، در حالی که برخی دیگر ممکن است طی چند هفته یا چند ماه ایجاد شوند. عوارض اولیه فیستولوتومی شامل موارد زیر است:

  • خونریزی شدید یا ترشح از محل فیستولوتومی
  • مشکل ادرار کردن
  • تشکیل لخته در داخل بواسیر
  • عود فیستول
  • بی اختیاری مدفوع
  • تنگی مقعد
  • تأخیر در ترمیم زخم

صرف نظر از نوع بیهوشی استفاده شده، پس از جراحی باید استراحت کنید. روز اول حمام یا استحمام نکنید. برای کاهش ناراحتی، هنگام استراحت یا خوابیدن به پهلو دراز بکشید و میزان پیاده روی خود را محدود کنید. برای جلوگیری از عوارض فیستولوتومی با تیغ یا کوتر توصیه می شود به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر مراجعه کنید و لیزر فیستول مقعدی را جایگزین جراحی سنتی نمایید.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *