آبسه, کیست مویی

تفاوت کیست مویی با آبسه

تفاوت کیست مویی و آبسه چیست

آبسه به معنای جمع شدن مقداری چرک در هر نقطه از بدن است. در حالی که کیست مویی جمع شدن مقداری مو در نقاطی خاص از بدن است که محل جمع شدن مو در آن نقطه است. این مهم یکی از عمده موارد کیست مویی با آبسه است .

از دیگر کیست مویی با آبسه نیز باید گفت: آبسه که بیشتر به دلیل جمع شدن چرک در هر ناحیه از بدن روی می دهد نیاز به عمل اورژانسی دارد تا چرک تخلیه شود هر چند که احتمال آن نیز هست که محل آبسه سر باز کرده و چرک از آن خارج شود اما باید توجه داشت که از جمله کیست مویی با آبسه در نقاطی از بدن است که این مهم روی می دهد پس باید توجه داشت که؛ اگر چنین چرکی یا عفونتی در نقاط خاصی از بدن شما که محل رویش مو هست روی بدهد این الزاما به معنای درمان شدن کیست مویی نیست و کیست مویی باید با جراحی درمان و تخلیه شود.

کیست مویی بدون آبسه

جراحی کیست مویی

از جمله تفاوت کیست مویی با آبسه به محل جمع شدن چرک اشاره شده بود در ادامه باید توجه داشت که به رغم جمع شدن چرک در نقاطی از بدن که صرفا محل رویش موی در بدن است اگر این کیست با عنوان « کیست مویی» در یکی از این نقاط بدن روی بدهد لازم است تا فرد حتما نسبت به جراحی به چند شیوه رایج جراحی کیست مویی اقدام کند.

در خصوص جراحی کیست مویی نیز باید گفت: یکی از روش های جراحی کیست مویی جراحی به شیوه « بسته » است که با این روش جراحی نیز احتمال عود کردن یا تشکیل مجدد کیست مویی در محل جراحی شده را از بین می برید.

اما باید توجه داشته باشید که به رغم جراحی کیست مویی نیز باید حتما اطراف محل جراحی شده به دلیل احتمال رشد مو حتما و حتما تمیز نگاه داشته شود.

توجه داشته باشید که با توجه به تفاوت کیست مویی با آبسه با جراحی می‌توان کسیت مویی را از ناحیه رویش مو برداشت. اما باید توجه داشت که به رغم جراحی نیز باید محل جراحی و اطراف محل جراحی بدلیل رویش موی مجدد حتما شیو شود و بهداشت محل رویش مو رعایت شود.

از سویی دیگر باید توجه داشت که علاوه بر جراحی کیست مویی باید به مرور نسبت به از بین بردن موهای زاید اطراف محل کیست مویی نیز اقدام کرد هر چند شما با جراحی کیست مویی احتمال عود یا تشکیل مجدد کیست را از بین برده‌اید اما مجدد به شما توصیه می کنیم حتی پس از جراحی نیز نسبت به حفظ بهداشت و از بین بردن امکان رشد مجدد موی اطراف محل کیست مویی خود اقدام کنید.

آبسه چیست

3 تفاوت اصلی کیست مویی با آبسه

می‌توان در سه روش به تفاوت‌های اصلی آبسه با کیست مویی اشاره کرد؛
یکم: در بیان تفاوت کیست مویی با آبسه باید گفت: تشکیل آبسه در بدن هیچ گونه ارتباطی با مو یا محل تشکیل مو در بدن ندارد. به عبارتی آبسه در هر نقطه از بدن می تواند روی بدهد اما« کیست مویی» صرفا در نقاطی از بدن که محل رویش مو هست روی می دهد.

دوم: کیست مویی بر اثر برگشت مو در پوست ایجاد می شود و شایع ترین نقطه آن نیز همان انتهای ستون فقرات و ناحیه دنبالچه بدن است. هر چند امکان دارد بعضا کیست مویی با درد و ترشح نیز همراه باشد. اما آبسه بر اثر بسته شدن غدد مترشحه در ناحیه ایجاد می شود. یکی از علل بروز آبسه همان کیست مویی درمان نشده است.

سوم: شایع ترین تفاوت کیست مویی با آبسه در میزان درد و التهاب موجود است به عبارتی بیمارانی که به آبسه دچار می شوند با درد فراوان و گاها به طور اورژانسی به متخصص جراحی مراجعه می کنند حال آنکه در کیست مویی ممکن است فرد در ابتدا اصلا متوجه بیماری یا التهاب و عفونت خود نباشد از این روی گفته می شود که کیست مویی بیشتر یک بیماری خاموش است. گاها کیست مویی دچار آبسه می شود و در حین پی گیری آبسه بیمار متوجه بروز کیست مویی نیز می شود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

47 دیدگاه برای “تفاوت کیست مویی با آبسه

  1. Avatar photoابراهیم فتحی گفت:

    سلام خانم دکتر من یه سه سالی هست که کیست مویی در پایین ستون فقراتم دارم هیچ اقدامی هم برای درمان نداشتم ممکنه خطرناک باشه

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام کیست مویی به خودی خود خطرناک نیست و مزاحمی برای زندگی روزمره محسوب می شود. اما به مرور زمان عوارض کیست مویی خطرناک خواهد بود. عوارضی مثل بروز آبسه و فیستول و منتشر شدن عفونت در ناحیه کیست مویی و نواحی اطراف آن می تواند خطرناک باشد.

  2. Avatar photoمحمدرضا رجبی گفت:

    سلام‌.من کیست مویی دارم که آبسه کرده بود و خیلی درد داشتم.بعد چند روز مصرف دارو ابسه سر باز کرد و کاملا تخلیه شد دیگه درد ندارم.الان باید عمل جراحی باز انجام بدم یه میشه بعد عمل بخیه زد؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام جراحی باز کیست مویی توصیه نمی شود. بهتر است نزد متخصص جراحی و لیزر عمل جراحی کیست مویی با لیزر و به روش بسته انجام دهید.

  3. Avatar photoیگانه گفت:

    سلام خانم دکتر،من متوجه سوراخ کوچکی در قسمت انتهایی خط مقعدم شدم ولی هیچ علامت دیگه ای از جمله التهاب درد ندارم،الان باید چیکار کنم

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام باید توسط یک متخصص جراحی عمومی و لیزر معاینه شوید. ممکن است کیست مویی در اوایل ظهور درد نداشته باشد.

  4. Avatar photoامیر حسین شاه محمدی گفت:

    سلام خانم دکتر هفت هشت ماهه یه جوش در ناحیه مقعد دارم یه بار هم تخلیه شد الان دوباره عفونت کرده نمیدونم کیست موییه یا آپسه

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام علت آبسه بعد از معاینه مشخص می شود. اگر رویش مو در ناحیه زیاد است ممکن است بر اثر کیست مویی دچار آبسه شده باشید. در هر صورت باید برای درمان به یک متخصص جراحی ترجیحا متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید.

  5. Avatar photoاحمد گفت:

    سلام وقت بخیر
    میخواستم بدونم آبسه همونجایی ظاهر میشه کیست مویی قرار داره ؟
    و اینکه اگر کیست مویی وجود داشته باشه با لمس دست میشه توده رو حس کرد؟
    و اینکه امکان داره در محل کیست مویی جوش و دومل زده بشه و بجای اون اشتباه گرفته بشه؟

    1. سلام بله آبسه معمولا روی ناحیه یا در کنار جدار کیست مویی ایجاد می شود. کیست مویی در مراحل پیشرفته را می توان با لمس دست احساس کرد. بله این امکان دارد که بیمار به کیست مویی مبتلا نباشد و با یک درناژ و تخلیه ساده آبسه و دمل چرکی بهبود یابد. در نظر داشته باشید که نباید آبسه و دمل این ناحیه را دستکاری کرد. زیرا بدون مداخله پزشکی به درستی تخلیه و درناژ نمی شود و در نهایت منجر به بروز آبسه های عود کننده، کیست مویی و فیستول می گردد.

      1. Avatar photoاحمد گفت:

        ممنون خانم دکتر ولی من این مشکل دمل چرکیرو چندین ساله که تکرار میشه برای من و رفع میشه ولی خب چون توی همون نواحی بروز کیست مویی هستش برام شبهه ایجاد کرده بود چون بعد از از بین رفتن دمل ها دیگه هیچ چیز توده یا غده مانند با لمس دست تو اون نواحی احساس نکردم

  6. Avatar photomarzieh گفت:

    سلام خانم دکتر من چند روزه که در ناحیه دنبالچه یک برجستگی پیدا شده و خیلی درد میکنه خود برجستگی صورتی رنگ و سر آن سفیده. تب هم دارم. به نظرتون کیست مویی هست یا آبسه؟ و اینکه آیا میشه درمان خانگی انجام داد؟ چه دارویی مصرف کنم؟

    1. سلام ممکن است دچار آبسه و عفونت کیست مویی شده باشید. به یک جراح عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید که عفونت را تخلیه کنند تا درد و تب قطع شود. سپس برای جلوگیری از عود مجدد آبسه باید تحت جراحی یا لیزر کیست مویی قرار بگیرید تا جدار کیست کاملا تخریب و خارج شود.

  7. Avatar photoعلی گفت:

    سلام من چند وقتی هست که ناحیه دنبالیچهرو که فشار میدم درد میگیره و رطوبتی خارج میشه
    یکمی تغییررنگ داشته به سمت قرمز ولی چیز دیگه ای نبوده الان باید چیکار کنم؟

    1. سلام به احتمال زیاد دچار کیست مویی همراه با مقداری عفونت شده اید. لازم است به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید تا کیست تخلیه و درناژ شود.

  8. Avatar photoمبینا گفت:

    سلام من دوماه پیش عمل باز آبسه داشتم حدودا یک هفته پیش روی زخمم بسته شد و رفتم مسافرت الان دیدم یه سوراخ ریز دوباره ایجاد شده و ترشح خیلی خیلی کمی داره بنظرتون با شست و شو و خوردن قرص سفالکسین سوراخ بسته میشه یا نیاز به عمل داره؟

  9. Avatar photoحسین محمدی گفت:

    سلام دکتر من الان دو روزه در ناحیه بالای باسن اندازه یک جوش درد می‌کند و قبلن قده مویی هم نداشتم مشکل چیست

    1. سلام شما باید معاینه شوید. اگر توده یا التهابی در این نقطه وجود ندارد ممکن است درد مربوط به ستون فقرات باشد. اما اگر برجستگی و توده در زیر پوست احساس می کنید احتمال کیست مویی وجود دارد.

  10. Avatar photoPix گفت:

    سلام خانم دکتر.
    من درفاصله بین دو باسنم در یک نقطه دچار تورم شده ب نظر شما این کیست هست یا ابسه؟؟
    برای درمان این باید چیکار کنم؟؟

    1. معمولا آبسه هایی که در این ناحیه ایجاد می شوند بر اثر یک کیست مویی نهفته بروز می کنند. به هر حال چه کیست مویی و چه آبسه لازم است با یک روش مناسب تخلیه و خشک شوند تا مجدد عود نکنند. عدم درمان کیست مویی و آبسه منجر به بروز عفونت های پیشرفته و فیستول می شود.

  11. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام خانوم دکتر ببخشید من دیروز یک عمل سرپایی داشتم که آبسه رو تخلیه کردن و کلاف مو رو ام کاملا خارج کردن و بهم گفتن که سه هفته بعد باید عمل شی تا کیستو خارج کنیم.
    میخواستم بدونم این کیستی که میگن چی هست و چه چیز دیگه‌ای باقی مونده که بخواد مجددا عمل صورت بگیره؟

    1. سلام احتمالا مو و جدار کیست مویی کاملا تخلیه نشده است. در جراحی یا لیزر کیست مویی جدار کیست کاملا تخریب می شود و بقایای مو و بافت مرده کاملا تخلیه می شود که کیست مویی مجدد عود نکند.

  12. Avatar photoمبینا ناظمی گفت:

    سلام خانم دکتر من جای دنبالچم ی برامدگی بوجود اومده قبلش نبود خیلی درد میکرد و دورش ورم داشت با چشم دیده نمیشد ولی با دست قشنگ حس میشد الان ورم دورش کمتر شده ولی پایین کمرم همون بین بالا برامدگی شده خیلی میسوزه و درد میکنه چیه اون بنظرتون؟؟

    1. احتمالا مبتلا به کیست مویی پایین کمر یا همان سینوش پیلونیدال شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  13. Avatar photoerka گفت:

    سلام خانم دکتر.
    برادر من چندتا جوش روی نشمنگاهش در اومده یکیش که سمت راسته کمی بزرگه و قرمز و متورم. به نظرتون خطری هست براش؟ نمیدونیم چکارش کنیم

    1. اگر جوش سطحی باشد جای نگرانی نیست و با مصرف داروهای پوستی مناسب و لیزر موهای زائد از بین می رود. اما اگر آبسه و کیست مویی باشد لازم است درمان تخصصی و درناژ و تخلیه آن انجام شود.

  14. Avatar photoالف واو گفت:

    سلام
    من یکی دوسالی سالی میشه که در ناحیه دنبالیچه وقتی لمس میکنم یک توده ای رو احساس میکنم، سه چهار باری هم شده که موقع نشستن درد بگیره اما خیلی وقته دردی حس نمیکنم
    و اینکه یادمه یک بار موقع نشستن انگار تودهه شکسته شد و به حالت مایع درومد اما الان دوباره مثل قبل جمع شده حس میکنم یخورده بزرگتر هم شده .
    لطفا بگید چکار کنم ایا خطری داره؟

    1. کیست مویی اگر تخلیه و درمان نشود عفونت می کند و دردناک می شود. اگر درد و عفونت و آبسه های مکرر را هم تحمل کنید بعد از مدتی زخم کیست مویی فیستوله می شود و عفونت به دیگر نقاط بدن نیز منتشر می شود. بنابراین در اولین فرصت نسبت به جراحی یا لیزر کیست مویی اقدام نمایید.

  15. Avatar photoاحسان گفت:

    سلام خانم دکتر من دیشب به مقدار خیلی زیادی تخمه خوردم وصبح احساس دردی رو آخر خط باسنم کردم بعدظهر ترشح داشت و موادی مشابه به مواد داخلی یک جوش عادی خارج شد و بویی بد هم نداشت و من از قبل چیزی مانند برآمدگی و التهاب نداشتم یک روزه اومد و یک روزه تخلیه شد بدون فشار و دستکاری به نظرتون جوش بوده؟

    1. اگر کیست مویی باشد مجدد عود خواهد کرد. موهای زائد این ناحیه را همیشه تمیز کنید و رژیم غذایی سالم داشته باشید.

  16. Avatar photoمهدی گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید من روز چهارشنبه هفته قبل بابت دردی که بین دو باسنم حس کددم محصوصا در مواقع نشستن،به متخصص جراح در بیمارستان خانواده مراجعه کرده و دکتر برای هعته بعد سه شنله وقت عمل داد ولی هر چی به روز عمل نزدیک تر شدم رفته رفته دردش کمتر شد به طوری که رفتم اتاق عمل دکتر انگار چیزی مشاهده نکرده بود.علت آن چیست؟ممکنه کیست مویی نبوده باشه؟

    1. نیاز به تجویز آزمایش و تصویربرداری تشخیصی می باشد.

  17. Avatar photosalar گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید

    خانم دکتر من تو یک روز یهویی درد شدیدی احساس کردم دقیقا یه خورده پایینتر از خط باسن 9 روز از ترس عمل این درد وحشتناک آبسه رو تحمل کردم آخر سر نتونستم دردشو تحمل کنم واسه تخلیه آبسه به اورژانس مراجعه کردم به دکتر گفتم این آبسه اگه تخلیه بشه کیست مویی هم دارم یا خیر هیچ جوابی ازش نگرفتم گفتن اول باید تخلیه بشه بعد به کیست مویی فکر کن.تخلیه کردم باز هم جوابی ازشون نگرفتم سوالم از شما خانم دکتر اینکه آبسه ای که بالا گفتم ناحیه شو کیست مویی هم هستش؟
    مورد من به خاطر تمیز نگه داشتن نیست چون تمیز نگه میدارم تنها موردی که به ذهنم رسید به خاطر کارم هستش که 12 ساعت پشت میز نشستم وقت اینو نداریم که بلند بشیم قدمی بزنیم و…
    ممنون از شما

    1. احتمالا کیست مویی هم دارید. لازم است معاینه شوید. مراجعه به اورژانسی برای تخلیه آبسه کار درستی بود.

  18. Avatar photoبهاره گفت:

    کاش میشد بیام تهران پیشتون نشون بدم و اگه نیاز به عمل دارم عمل کنم. به هیچ دکتر دیگه ای اعتماد ندارم. خسته شدم از خودم وجود خودم با این دردای مسخره که هربار تکرار میشن.

    1. به دلیل درخواست های زیادی که از شهرستان و خارج از کشور داشتیم امکان ویزیت آنلاین برای شما امکانپذیر است.

  19. Avatar photoخسته گفت:

    سلام من مدت ۱۰روز روی خط باسنم احساس درد داشتم واخرش ورم کرد وترکید رفتم دکتر بهم قرص داد والان کامل خوب شده وجاش هم معلوم نیست ودرد هم ندارم ولی بهش گفتم عمل جراحی انجام بده شاید کیست مویی باشه. از نظر شما الان وچیه

    1. اگر کیست مویی باشد با سونوگرافی قابل تشخیص است. در صورت نیاز به عمل بهتر است لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک را انجام دهید.

  20. Avatar photoعلی اصغر گفت:

    سلام دکتر من در خط بالای باسنم یک جوش یا چیزی درآمده که نمی‌دونم چیه و حتی خون هم درآمده فکر کنم چرک هم داشت و هیچ دردی هم ندارم و زیاد که می‌شینم هم درد ندارم این چیه

    1. در مواقعی که عفونت تخلیه می شود و آبسه خود به خود می ترکد درد فروکش می کند. برای تشخیص قطعی باید معاینه شوید. به ناحیه فشار نیاورید و آن را تمیز و خشک نگهدارید. اگر مجدد عفونت کند احتمالا کیست مویی می باشد.

  21. Avatar photoمهدیه گفت:

    سلام وقتتون بخیر.
    من سال 94 عمل کیست مویی انجام دادم کامل تخلیه شد طبق گفته دکترم.. ولی عمل باز بود و بخیه خورده ناجور وسط خط باسنم.. امروز حدود یکهفته اس در همون ناحیه احساس درد داشتم ولی چون ک شکستی دنبالچه داشتم گفتم شاید مال اونه. ولی دوسه روزه میبینم ک جای بخیه هام قرمز و متورم شده و ی نقطه کوچیک به نظرم سفید رنگ. چیه ب نظرتون. خیلی استرس دارم امروزم نوبت دکتر گرفتم

    1. اگر موهای زائد را به طور منظم از بین می برید و بهداشت ناحیه را رعایت می کنید نباید نگران عود کیست مویی باشید. احتمالا پزشک معالج شما تصویربرداری از ناحیه را توصیه خواهند کرد.

      1. Avatar photoمهدیه گفت:

        سلام مجدد.. ممنونم از پاسختون به دکتر ک مراجعه کردم تشخیصشون آبثه در اثر گوشت اضافه ای بود ک روی بخیه هام ایجاد شده بود ک گفتند بعد رفع عفونت باید اقدام کنم برای از بین بردن برآمدگی بخیه هام

  22. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خانم دکتر ،پسرم ۱۴سالشه تابستون امسال دچار کیست مویی شد که با خونریزی که داشت متوجه کیست شدیم،پیش جراح رفتیم گفت سنش برای عمل کمه و کیستش هم به موقع به دادش رسیدیت،پماد داد که داخل زخم بزنیم و موهای داخلش و با موچین دربیاریم،این کار و یکماه انجام دادیم تا جایی که دیگه مو در نمیاوردیم،رفتیم دوباره پیش دکترش،گفت خوب شده ولازم نیست دیگه،ولی الان دوسه روزه که آبسه کرده ،همون قسمتی که کیست بود،نمیدونم چکار کنم،اگر میشه راهنمایی کنید،نوبت براش گرفتم هفته دیگه اس،میترسم بدتربشه خدایی نکرده،چون هم مدرسه میره ،هم درد داره

    1. برای بیماران زیر 15 سال لازم است به متخصص جراحی اطفال مراجعه کنید. احتمالا جدار کیست تشکیل شده و باید با جراحی برداشته شود. برای تخلیه موقت آبسه می توانید اقدام کنید و در وقت مناسب برای جراحی اقدام کنید. برای راحتی ایشان و کاهش مراقبت های بعد از عمل توصیه من لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک می باشد.

  23. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام دکتر ببخشید من یه برجستگی ناحیه دنبالچه داشتم ک یکبار ترکید و کاملا تخلیه شد اما بعد دوماه بازم ترشح خیلی زیادی داره اما برجستگی دیدل نمیشه
    باید چیکار کنم؟

    1. به احتمال زیاد به کیست مویی مبتلا شده اید. آبسه و عفونت بر اثر فشار تخلیه شده اما جدار کیست باید جراحی و تخلیه شود که مجدد دچار عود نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *