اطلاعات عمومی پزشکی

خون در مدفوع

خون در مدفوع

خون در مدفوع می تواند وحشتناک باشد، خواه آن را هنگام پاک کردن بعد از حرکات روده یا از آزمایش انجام شده توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشاهده کنید. در حالی که خون در مدفوع می تواند یک مشکل جدی را نشان دهد ، همیشه اینطور نیست. در اینجا آنچه باید در مورد دلایل احتمالی خون در مدفوع بدانید و آنچه را که شما و پزشک خود دارید در صورت کشف مشکلی باید انجام دهید بیان شده است.

خون در مدفوع از جمله عارضه هایی است که می تواند به علت های مختلفی از جمله: بواسیر یا هموروئید، شقاق مقعد، فیستول، سرطان روده و … رخ دهد که در صورت مشاهده آن باید سریعا پی گیری شود تا با انجام معاینات پزشکی لازم روند صحیح درمان در پیش گرفته شود.

علائم خون در مدفوع

علت مشاهده خون در مدفوع

وجود خون در مدفوع می تواند نشانه وجود یک بیماری یا آسیب در پایین دستگاه گوارش یا بالای دستگاه گوارش باشد. هرچه این خون روشن تر باشد احتمال وجود بیماری در پایین دستگاه گوارش و در نزدیکی مقعد بیشتر است. علل شایع وجود خون در مدفوع را در ادامه می خوانید.

هموروئید یا بواسیر خونی

بواسیر یا هموروئید از جمله اصلی ترین علل مشاهده خون در مدفوع می باشند که بصورت رگ هایی ملتهب در داخل و یا اطراف کانال مقعد حضور دارند و در هنگام دفع سبب ایجاد خونریزی خواهند شد. بدین ترتیب فرد بر روی دستمال توالت می تواند نشانه های آن را مشاهده کند.

هموروئید هایی که کوچکترند هیچگونه دردی ندارند اما هموروئید های بزرگ به جز درد با سایر علائم از جمله سوزش و ترشح و … نیز همراهند. بواسیر در ردیف بیماری های شایعی قرار دارد که به علت یبوست و اعمال فشار به مقعد به وجود می آید و اگر به موقع درمان نشود حاد و پیشرفته خواهد شد.

شقاق مقعد با خون قرمز روشن

شقاق یا فیشر از دیگر علت های خون در مدفوع به شمار می رود که با توجه به کوچک بودن آن، بسیار دردآور خواهد بود. خونی که به علت شقاق مقعدی از بدن خارج می شود معمولا قرمز رنگ و روشن است و سریعا متوقف خواهد شد. متاسفانه درد و سوزش ناشی از شقاق فرد را مجبور می کند که مدفوع را خارج نکند.

فیستول مقعد

فیستول کانالی است که در حد فاصل انتهای روده و پوست نواحی اطراف مقعد ایجاد می شود. فیستول دردناک و زجرآور است که عموما با ترشحاتی خونابه مانند و خونریزی در زمان دفع مدفوع همراه است.

دیورتیکول

دیورتیکول یا همان برآمدگی های ریزی که در دیواره روده افراد وجود دارد از عروق خونی ضعیفی تشکیل شده است که به طور معمول در بخشی از روده بزرگ به چشم می خورد. این برآمدگی ها ممکن است یکدفعه بدون اینکه فرد دردی را احساس کند خونریزی کرده و حتی با علائمی دیگر مانند تب بروز پیدا کند.

سرطان روده با خونریزی تیره رنگ

یکی از دیگر علل مشاهده خون در مدفوع می تواند مربوط به سرطان روده باشد. این بیماری در مراحل اولیه دارای علائمی از جمله خونریزی است. به همین دلیل باید حتما به مشاده خون در مدفوع اهمیت داد. این خون معمولا به رنگ تیره و حتی سیاه است.

تشخیص و درمان خون در مدفوع

تشخیص و درمان خون در مدفوع امری بسیار مهم است و فرد با مراجعه به متخصص جراحی عمومی می تواند برای رفع این عارضه اقدام کند. پزشک با پرس و جو در مورد نشانه های مشاهده شده توسط بیمار و گرفتن شرح حال وی و انجام معاینات لازم ابتدا منشأ خونریزی را مشخص خواهد کرد.

رنگ، میزان و نوع خونریزی همگی در تشخیص پزشک موثرند و او را در یافتن علت اصلی راهنمایی خواهند کرد. معمولا اگر خونریزی از ناحیه مقعد و نواحی پایینی راست روده باشد رنگ آن قرمز و روشن است که هم می تواند همراه مدفوع خارج شود و هم ممکن است بعد از اجابت مزاج و مانند رگه هایی از خون از ناحیه مقعد خارج بشود که تمامی این ها نشانی بر وجود شقاق یا بواسیر خواهد بود.

اگر خونریزی به روده بزرگ ارتباط پیدا کند اغلب با مدفوع خارج می شود و کمی رنگ تیره تر دارد. خونریزی های مربوط به کولیت، دیورتیکولی و تومور های روده دارای این ویژگی می باشند.

خونریزی های که کاملا تیره رنگ می باشند و چون با مدفوع مخلوط شده، رنگ آن ها تغییر کرده است، علامتی از زخم اثنی عشر می باشد. این ویژگی ها به علت فاصله ای است که معده و روده کوچک از مقعد دارند.

خون در مدفوع کودکان

سوالات متداول خون در مدفوع

1-آیا هر خونریزی مقعدی نشانه سرطان است؟

همانطور که در بالا اشاره شد بیماری هایی مثل هموروئید و شقاق منجر به مشاهده خون در مدفوع می شوند. بنابراین هر خونریزی در مدفوع نشانه سرطان نیست.

2-آیا باید با مشاهده خون در مدفوع کلونسکوپی انجام دهیم؟

افرادی که بالای 40 سال هستند برای بررسی علت خون در مدفوع به انجام کلونسکوپی ارجاع داده می شوند. اما افراد زیر 40 سال به ندرت برای این تشخیص ارجاع داده می شوند مگر در مواقع خاص که پزشک مشکوک به بیماری غیر از هموروئید و شقاق باشد.

3-خون در مدفوع کودکان نشانه چیست؟

اگر فرزند شما یک دوره دچار یبوست یا اسهال شده است. اگر دچار کم آبی باشد و یا در محیط گرم و خشک زندگی می کنید. احتمال این که کودک شما دچار شقاق شده باشد زیاد است. در این مواقع علاوه بر مراجعه به موقع و سریع به پزشک بدن کودک را هیدراته نگهدارید. نوشیدن مقدار کافی آب و آبمیوه به کنترل یبوست و جلوگیر و درمان شقاق بسیار کمک کننده است.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *