بیماری های مقعد

شیاف گلیسیرین برای هموروئید و موارد منع مصرف

شیاف گلیسیرین برای هموروئید و موارد منع مصرف

برای درمان و کنترل علائم آزاردهنده هموروئید یا همان بواسیر درمان های مختلف پزشکی و خانگی در دسترس هستند. شیاف گلیسیرین برای هموروئید یکی از شیوه های درمانی به منظور کنترل برخی از علائم بواسیر مثل خارش و درد می باشد. با وجود فوایدی که شیاف گلیسیرین برای هموروئید ممکن است داشته باشد ولی موارد منع مصرف نیز دارد.

شیاف گلیسرین ظاهری گرد یا مخروطی شکل دارد. کوچک و ژله ای است و در کمتر از یک ساعت از طریق مخاط رکتوم جذب می شود.

در این مطلب ضمن بررسی تاثیر شیاف گلیسیرین برای هموروئید، موارد منع مصرف آن را نیز بیان می کنیم.

شیاف گلیسیرین برای هموروئید کی اثر می کند؟

استفاده از شیاف گلیسیرین برای هموروئید بیشتر به خاطر خاصیت ملین کنندگی و همچنین محافظت پوستی است که گلیسیرین از خود بروز می دهد. گلیسیرین توانایی بالایی در جذب و حفظ آب دارد. بنابراین می تواند با جذب آب به داخل کولون به نرم شدن مدفوع و در نتیجه دفع راحت تر آن کمک نماید. بنابراین به محض استفاده از شیاف گلیسرین تنها چند ساعت طول می کشد که اثر این دارو اثر کند.

گلیسیرین جزء مواد ملین کننده محرک است. محرک به این معنی که می تواند با تحریک اعصاب دیوار روده موجب شروع انقباض ماهیچه های روده و تخلیه آن شود.

شیاف گلیسیرین غالبا برای کمک به رفع یبوست استفاده می شود. یبوست از عوامل اصلی ایجاد هموروئید است. تداوم یبوست می تواند وضعیت بیماری هموروئید را بدتر نماید و تاثیر درمان هایی که برای برطرف کردن هموروئید استفاده می شوند را از بین ببرد.

آیا استفاده از شیاف گلیسیرین، هموروئید را درمان می کند؟

شیاف گلیسیرین به تنهایی نمی تواند موجب درمان هموروئید شود. در واقع گلیسیرین به عنوان یک درمان کمکی برای رفع برخی از علائم هموروئید مانند درد و همچنین برطرف کردن یبوست استفاده می شود. این ماده به خودی خود در از بین بردن پاتولوژی بیماری هموروئید موثر نیست. بنابراین برای درمان کامل هموروئید بسته به وضعیتی که بیمار دارد، پزشک از درمان های غیر تهاجمی (دارویی) و یا تهاجمی (لیزر هموروئید و جراحی) استفاده می کند.

نکات مهم مصرف:

  • بهتر است قبل از استفاده از شیاف گلیسیرین برای هموروئید بیمار روده خود را تخلیه کند. این کار فرصت بیشتری برای جذب و اثر گذاری به گلیسیرین می دهد.
  • برای طولانی مدت نباید از شیاف گلیسیرین استفاده نمود. دوره کلی استفاده از شیاف گلیسیرین باید توسط پزشک تعیین شود ولی غالبا یک هفته است.
  • بهتر است قبل از شیاف این محصول را کمی خنک نمایید (خیلی سرد و خیلی گرم می تواند آسیب زننده باشد).
  • از نرم کننده های نفتی (مانند وازلین) و معدنی برای کمک به راحت داخل رفتن شیاف گلیسیرین استفاده نکنید چون میزان اثر آن را کاهش می دهند.
  • بعد از وارد کردن شیاف گلیسیرین به داخل رکتوم، حداقل 15 دقیقه دراز بکشید (یا بنشینید). این کار ذوب شدن و جذب بهتر گلیسیرین کمک می کند.
  • بهتر است حداقل تا یک ساعت بعد از شیاف از دستشویی استفاده نشود تا زمان کافی برای ماندن و اثر گلیسیرین در رکتوم فراهم شود.
  • تفاوت شیاف گلیسیرین که برای کودکان و نوزادان تجویز می شود با شیاف بزرگسالان در میزان دوز دارو است. برای کودکان و نوزادان زیر 6 سال شیاف 1 گرمی تجویز می شود و برای افراد بالای 6 سال استفاده از شیاف 2 گرمی مانعی ندارد.

موارد منع مصرف شیاف گلیسرین

منع مصرف شیاف گلیسیرین برای هموروئید شامل موارد زیر می گردد:

  • کسانی که به گلیسیرین آلرژی یا حساسیت دارند.
  • بروز عوارض جانبی شدید (مانند خونریزی، درد و خارش در ناحیه مقعد، درد شکم، اسهالی که متوقف نمی شود).
  • استفاده بیش از یک هفته (مگر با دستور پزشک).
  • افرادی که سابقه پزشکی خاص دارند مانند شقاق و خونریزی مقعدی.
  • در افراد باردار یا شیرده فقط با دستور پزشک مصرف گردد.

شیاف گلیسرین بهتر است یا بیزاکودیل

شیاف گلیسرین برای رفع فوری یبوست بهتر است. اما اگر نیاز به تخلیه کامل روده به خصوص قبل از عمل جراحی هموروئید است بهتر است بیزاکودیل تجویز شود. همچنین تخلیه روده ها قبل از لیزر هموروئید و کولونوسکوپی ضروری است.

از آنجایی که شیاف بیزاکودیل قوی تر از گلیسرین است اگر یبوست شدید دارید و استفاده از گلیسرین کارساز نبود می توانید با مشورت پزشک از بیزاکودیل استفاده کنید. اگر مبتلا به هموروئید و شقاق می باشید دقت کنید که بعد از استفاده هرکدام از این شیاف ها دچار اسهال شدید نشوید. زیرا اسهال، زخم شقاق و التهاب هموروئید را تحرک می نماید.

سخن پایانی

استفاده از شیاف گلیسیرین برای هموروئید در برخی مواقع می تواند مفید باشد و بعضی از عوارض این بیماری را کاهش دهد. شیاف گلیسیرین غالبا به عنوان یک محرک به درمان یبوست و همچنین دفع راحت تر مدفوع کمک می کند.

استفاده از شیاف گلیسیرین به تنهایی موجب درمان هموروئید نمی شود بلکه در صورت لزوم به عنوان یک درمان کمکی برای هموروئید خفیف می تواند به کار گرفته شود. بنابراین به عنوان بهترین شیاف برای درمان هموروئید تمام گروه بیماران محسوب نمی شود.  استفاده از شیاف گلیسیرین برای هموروئید نباید بیشتر از یک هفته تا 10 روز طول بکشد چون می تواند موجب عوارض جدی گردد.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *