کیست مویی

عفونت کیست مویی و روش درمان

عفونت کیست مویی

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال، یک کیسه کوچک در زیر پوست است، که حاوی بقایای مو و پوست می باشد. تجمع مو و پوست در این کیسه می تواند باعث ایجاد چرک یا عفونت شود. کیست مویی، نزدیک استخوان دنبالچه در بالای شکاف باسن قرار دارد.

کیست های پیلونیدال معمولا زمانی به وجود می آیند که موها پوست را سوراخ کرده و برعکس به سمت داخل رشد کنند. بدن این موها را عنصر خارجی می داند و نسبت به ورود آنها پاسخ ایمنی می دهد. این پاسخ ایمنی باعث ایجاد کیست و در نهایت عفونت در اطراف موها می شود. در شرایط حاد ممکن است یک بیمار چندین سینوس در زیر پوست خود داشته باشد.

اگر کیست مویی آلوده شود، دچار آبسه و عفونت می شود، که اغلب شرایط بسیار دردناکی است. کیست را می توان از طریق یک برش کوچک تخلیه کرد. معمولاً مردان جوان به این عارضه مبتلا می شوند. افرادی که به مدت طولانی می نشینند، مانند رانندگان کامیون، نیز در معرض خطر ابتلا به کیست مویی هستند.

دلایل ابتلا به عفونت کیست مویی چیست؟

از آنجایی که کیست مویی پر از مو و بقایای مرده پوست می باشد احتمال ابتلا به عفونت و آبسه کیست مویی بسیار زیاد است. اما اگر کیست مویی قبلا جراحی شده است و تخلیه و درناژ شده است و مجدد دچار عفونت شود دلایل گوناگونی وجود دارد. از جمله دلایل عفونت کیست مویی جراحی شده عدم رعایت کامل بهداشت بیمار می باشد. گاهی نیز عدم تخلیه آبسه و عفونت حین جراحی منجر به عود مجدد عفونت و کیست مویی می گردد.

عفونت کیست مویی بعد از عمل جراحی

عفونت کیست مویی بعد از عمل جراحی بدون لیزر را مشاهده میفرمایید

علائم عفونت کیست مویی

در ابتدا ممکن است بیمار به غیر از یک فرورفتگی کوچک روی سطح پوست، علائم قابل توجه دیگری نداشته باشد. به مرور زمان کیست پر از مایع یا آبسه شده و بافت اطراف آن متورم و ملتهب می شوند. در کل علائم عفونت کیست مویی شامل موارد زیر است:

  • درد هنگام نشستن یا ایستادن
  • تورم کیست
  • پوست قرمز و دردناک در اطراف ناحیه
  • چرک یا تخلیه خون از آبسه، که باعث ایجاد بوی بد می شود.
  • موهای بیرون زده از ضایعه
  • ایجاد بیش از یک دستگاه سینوسی، یا سوراخ در پوست
  • همچنین ممکن است بیمار تب کم درجه ای داشته باشد.

علائم عفونت بعد از عمل کیست مویی

همانطور که در بالا ذکر شد علائم عفونت بعد از عمل جراحی کیست مویی نیز مشابه می باشد. اگر شما جراحی بسته کیست مویی و لیزر کیست مویی را انجام داده باشید احتمال عفونت بعد از عمل بسیار کم است. اما بیمارانی که جراحی باز کیست مویی را انجام داده اند ممکن است زخم باز آنها به سرعت عفونی شود. این بیماران اشخاصی می باشند که پانسمان را به طور روزانه و به طور صحیح تعویض نمی کنند. روند بهبودی زخم بیمارانی که به عفونت کیست مویی بعد از جراحی مبتلا می شوند بسیار کند است و یا بهبودی روند معکوس دارد.

عفونت کیست مویی چگونه درمان می شود؟

اگر عفونت کیست مویی در مراحل اولیه تشخیص داده شود، بیمار درد شدیدی را تجربه نمی کند و هیچ نشانه ای از التهاب ندارد. در این شرایط متخصص جراحی یک آنتی بیوتیک با طیف گسترده تجویز می کند. به علاوه توصیه هایی برای نگهداری صحیح از زخم ارائه می دهد. آنتی بیوتیک با طیف گسترده، آنتی بیوتیکی است که طیف وسیعی از باکتری ها را درمان کرده و از بین می برد. نباید فراموش کرد که این آنتی بیوتیک ها باعث بهبودی مجرای سینوس نمی شوند، اما به شما کمک می کنند تا از عفونت و ناراحتی راحت شوید. متخصص جراحی به شما توصیه می کند، جلسات معاینه را ادامه دهید و به طور مرتب موها زائد را از بین ببرید و به بهداشت توجه ویژه ای داشته باشید.

بعد از درمان عفونت کیست مویی نوبت به درمان کیست مویی به طور قطعی و اصولی می رسد. این روش معمولا با عمل جراحی سنتی و یا لیزر کیست مویی با لیزر پرتوان انجام می شود.

ایجاد برش روی کیست و درناژ عفونت

این روش علائم ناشی از آبسه یا مجموعه چرک و عفونت داخل سینوس را کاهش می دهد. قبل از اقدام برای برش، متخصص جراحی بی حس کننده موضعی به شما می دهد. سپس از تیغ جراحی یا لیزر پرتوان برای باز کردن آبسه و تخلیه عفونت استفاده می کند، تا هرگونه مو، خون و چرک را از داخل آبسه پاک کند. متخصص جراحی زخم را استریل و پانسمان می کند. تا زخم به مرور التیام پیدا کند. در واقع این نوعی جراحی باز محسوب می شود که نیاز به بخیه ندارد. زخم معمولاً ظرف چهار هفته بهبود می یابد و بسیاری از بیماران نیازی به درمان بیشتر ندارند. در برخی موارد نیز برای راحتی بیمار زخم با بخیه بسته می شود. اما بستن زخم کیست مویی بستگی به مهارت متخصص جراحی و شرایط کلی بیمار دارد.

عمل جراحی عفونت کیست مویی

اگر بیمار بیش از یک دستگاه سینوسی داشته باشد، یا به طور مرتب دچار کیست مویی و عفونت شود، متخصص جراحی و لیزر روش جراحی با لیزر پرتوان را پیشنهاد می کند. بیمارانی که دائم دچار عفونت کیست مویی می شوند ممکن است دچار عارضه فیستول نیز شوند. در صورت بروز فیستول به همراه کیست مویی احتمال عود و عفونت کیست مویی بعد از عمل جراحی بالا خواهد بود. لیزر کیست مویی پایین ترین احتمال عود و عفونت بعد از جراحی کیست مویی را دارد.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

260 دیدگاه برای “عفونت کیست مویی و روش درمان

  1. Avatar photoهانيه گفت:

    سلام خانم دكتر
    حدوداً دوسال گذشته بعد از يك جلسه ليزر و مصرف قهوه زياد و آب كم خارش شديد مقعد داشتم بهمراه يبوست.و به متخصص مراجعه كردم و چندين پماد هموروئيد و فيشر استفاده كردم گفتند دليل همين رژيم نامناسب هست و استرس. الان حدودا ٢ الى ٣ ماه هست كه على رغم رژيم غذايى مناسب و توجه ،خارش شديد دارم جورى كه بعضى شب ها از خواب بيدار ميشم و ظاهراً علائمى نداره فقط پوست اطراف خشك و ملتهب هست و جنس رويش مو هم خيلى زبر شده.
    ممنونم كه كمكم ميكنيد مشكلم را حل كنم

    1. سلام داروهایی که برای شما تجویز شده است را نباید بدون اجازه پزشک تکرار کنید. آب و آبمیوه زیاد بنوشید و مجدد به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

  2. Avatar photoلیلا گفت:

    سلام دکتر
    من بعد انجام عمل جوش ران و باسنم زیاد شد ایا دلیلش کیست مویی بوده یا اینکه نشستن طولانی تر نسبت به قبل ؟
    چون قبلش اصلا اون مناطق جوش نمیزدم ولی بقیه جاها امکانش بود .
    ممنون از سایتتون واقعا در مورد این مشکل کامل توضیح دادید

    1. سلام از قدردانی شما سپاسگزارم. عمل جراحی کیست مویی ارتباطی با جوش های ران و باسن ندارد. اگر تحت بیهوشی جراحی شدید ممکن است عوارض بیهوشی باشد. نشستن و اصطکاک بر روی این نواحی نیز می تواند دلیل بروز جوش ها باشد. توصیه می کنم موهای زائد این ناحیه را با یک روش مناسب مثل لیزر موهای زائد از بین ببرید.

      1. Avatar photoابوالفضل گفت:

        خانم دکتر خسته نباشید من تقریبا 2 هفته پیش عمل لیزر کیست مویی داشتم بسته ک رو آخرین بخیه رو دنبالیچم از همون اولین روز بخیه تا الان ی بادی داره مثل قلمبه شدن مترونیدازول سفالکسین ب موقع استفاده میکنم و هروزم پانسمان شامپو بچه میشورم گفتم این بادزوی دنبالیچه بعد از عمل احتمال داره برای بخیه ها باشه لطف میکنید بهم بگید

        1. آنتی بیوتیک را بدون تجویز پزشک معالج مصرف نکنید و برای بررسی زخم حتما به ایشان مراجعه کنید. اگر نیاز به درناژ مجدد باشد ایشان انجام خواهند داد. درضمن برای کشیدن بخیه ها نیز لازم است به موقع مراجعه کنید.

  3. Avatar photoامید گفت:

    سلام من عمل کیست مویی داشتم و به مدت تقریبا یک هفته بخیه بود و بعد اونو کشیدم.پس از کشیدن بخیه مرتب عفونت میاد و خارش شدید. من روزی دو بار پانسمان روی اون رو عوض میکنم و هر روز حمام میرم و روی جای عمل را با شامپو پچه میشورم.ولی بازم عفونت زیاد میاد الان ی دوهفته ای هست که عمل داشتم.ایا این عفونت ها طبیعیه؟؟

    1. سلام بخیه ها را نباید خودتون بکشید. این وضعیت طبیعی نیست حتما به جراح معالج خود مراجعه کنید.

  4. Avatar photoاکبر گفت:

    سلام خسته نباشی من یه هفته میشه عمل کیسه مویی انجام دادم و مرتب روزی سه مرتبه شست و شو انجام دادم ولی وقتی گاز رو از داخل زخمم در میارم گاز کثیف شده و زرد رنگ شده طبیعیه یا ن

    1. سلام روند ترمیم زخم کیست مویی شما به کندی سپری شده است. بهتر است این مورد را با جراح معالج در میان بگذارید تا زخم شما را از نزدیک بررسی کنند. اگر ترشحات بد بو باشد احتمال زیاد دچار عفونت شده اید. مراقب باشید مو و یا هرگونه آلودگی دیگر داخل زخم به جا نمانده باشد.

  5. Avatar photoدنیا گفت:

    سلام و عرض ادب خانم دکتر.من 9روز هست که عمل کیست مویی به روش بسته انجام دادم.با سه تا بخیه.تموم نکات بهداشتی و شستشو و تعویض پانسمان و عدم فشار روی زخمم رو هم رعایت میکنم.منتها از ناحیه ی بخیه ام جسارتا یه مایعی مثل خون ابه خراج میشه.میخوام بدونم چیز خطرناکی هست یا طبیعیه؟ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. سلام معمولا 10 روز بعد از عمل کیست مویی به روش بسته باید به جراح معالج خود مراجعه کنید که بخیه ها را بکشید. ایشان نظر می دهند که ترشحات طبیعی است یا نیاز به دارو دارید. معمولا در این زمان این ترشحات طبیعی می باشد.

  6. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام خانم دکتر
    خانم دکتر من دو ماه و ۱۷ روزه که عمل کردم …
    هیچ ترشح یا مشکلی ندارم ولی چون کیست موییم بزرگ بود خیلی خب طبیعتا جاشم زیاد باز شده حالا من زخمم که جراحی کردم کامل بسته شده و بخیه هم دکتر در اورد و من سر وقت دکترم و می رفتم ولی تو عید باید می رفتم که اوضاع کرونا خیلی بد بود و نشد که برم تا الان ولی الان پایین زخمم یعنی جفت مقعدم گاها خیلیییییی کم شاید در روز یکی یا دوبار احساس یه خارش ریز می کنم که حس می کنم بخاطر اینه که روند زدن موها و حمام رفتن رو دیگه کامل انجام نمیدم و حس می کنم این خارش بخاطر موهاس و از شرفی خط جایی که عمل شده هم بنفش رنگ هستش که پدرم چون خودشون عمل کرده یک بار میگه عادی ولی من خیلییییی می ترسم راستی چون این شبا خیلی میشینم احساس درد رو توی خط خود باسنم حس می کنم امکان عفونت یا بازگشت دوباره کیست هست ..؟!

    و لطفا بگید ایا لازمه دوباره روند براش و حمام رفتن رو ادامه بدم الانم بخاطر شرایطم نمی تونم برم دکتر

    1. سلام مراقبت های لازم مثل نشستن طولانی و از بین بردن موهای زائد را به درستی انجام دهید زیرا وضعیت شما به شدت مستعد عود می باشد. برای اطمینان نیز می توانید از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ارسال عکس کیست مویی عمل شده تشخیص نهایی اعلام می شود.

  7. Avatar photoمهرشاد گفت:

    سلام من حدود یک ماهی هست ک عمل به روش لیزر انجام دادم زخمم تقریبا خوب رشد کرده سه سوال :۱ نصفش پر شده روند بهبودیش خوب بوده؟۲انتی بیوتیک نهایتا چقدر میشه مصرف کرد چون من از همون اول برام تجویز شد ۳ یه لایه سفید رنگ بی بو و بدون ترشح کف و دیواره ی زخممو گرفته که رشد نمیکنه نسبت به جاهای دیگه ولی نشون دکتر دادیم گفت عفونت نیست ولی باید با گاز استریل بکشی روش تا کنده شده نظر شما چیه؟

    1. سلام من شما را معاینه نکرده ام و از وسعت و جراحی شما خبر ندارم. بنابراین درباره روند بهبودی باید از جراح معالج خود سوال کنید. آنتی بیوتیک های تجویز شده را باید تا پایان دوره آنها مصرف کنید. دقیقا به همان اندازه که جراح معالج تجویز کرده اند. نه کمتر و نه بیشتر. برای این که ترشحات را تمیز کنید مراقب باشید که بافت ناحیه آسیب نرسانید و قبل از کشیدن گاز بر روی آن حسابی گاز استریل را با سرم شستشو مرطوب کنید و ناحیه را هم به خوبی با سرم شستشو آبکشی کنید.

    2. Avatar photoF گفت:

      سلام خانم دکتر
      من سه هفتس که عمل کیست مویی به روش بسته انجام دادم
      بعد دو هفته دکترم بخیه هام رو کشید و به خاطر اینکه ترشحات خون ابه و بد بو داشتم نصفی از جای بخیه بازه و دکتر گفته گاز استریل بزارم و با شامپو بچه شستشو بدم
      دکتر بهم گفته بعد دو هفته برم برا معاینه
      میخواستم ازتون بپرسم الان که زخمم بازه میتونم موهای زائدو بزنم؟
      و جسارتا با موبر میشه زد؟
      میترسم به جای زخمم بخوره 😟
      ممنون میشم پاسخ بدین

      1. سلام بله حتما موهای زائد ناحیه کیست مویی را کاملا از بین ببرید و اگر موی ریزی هم باقی ماند با موچین بردارید و مراقب باشید موها به داخل زخم باز نرود. از کرم موبر هم استفاده نکنید زیرا احتمال آسیب رسیدن به پوست و ایجاد حساسیت با کرم موبر بسیار بالاست.

    3. Avatar photoلاتا گفت:

      سلام
      یه هفته از عملم میگذره و به صورت بسته انجام شده
      از قسمت بخیه ها یه مایع سبز رنگ میاد
      شست و شو انجام میدم
      ولی دو روزه که قرص های چرک خشک کن رو سر وقت نخورده بودم
      ببخشید امکان داره به خاطر قرص ها باشع؟
      و اینکه من الان چیکار کنم؟
      🙏ممنون

      1. زخم شما عفونت کرده است و لازم است برای کنترل عفونت از جراح خود کمک بگیرید.

  8. Avatar photoعلیرضا سام گفت:

    سلام خانوم دکتر خسته نباشین من سه چهار ماهی هست که عمل باز انجام دادم و از اون موقع تا الان ترشحات رو داشتم و بعضی مواقع خیلی کم ترشح داره و بعضی مواقع بیشتر میشه همراه با لکه های قرمز خونی . توروخدا جواب بدین خیلی نگرانم

    1. سلام بعد از سه ماه نباید این علائم همچنان ادامه داشته باشد. به جراح معالج خود مراجعه کنید. درضمن موهای زائد ناحیه کیست مویی را همواره تمیز کنید و ناحیه را خشک و تمیز نگهدارید.

  9. Avatar photoZara گفت:

    سلام.من نه روزه عمل کیست مویی انجام دادم و دختر در محل جراحی چندتا بخیه زدن.بعد از ۹ روز همچنان خونابه از زخم خارج می شود.نمونه عملی که بعد از جراحی بهم دادن اندازه ی یک گردو بوده ولی با قطر کمتر.خاستم بپرسم بعد از ۹روز خارج شدن خونابه طبیعیه یا بخاطر عفونته.بعد از ۹ روز فقط یک بار محل زخم رو شست و شو دادم

    1. اگر خون آبه بی رنگ و بدون درد و بو باشد طبیعی است. شما باید هر روز ناحیه کیست مویی را با سرم شستشو تمیز کنید به خصوص که ترشح هم دارید. برای ویزیت بعد از جراحی کیست مویی هم به موقع به جراح معالج خود مراجعه کنید.

  10. Avatar photoجواد پاک مهر گفت:

    سلام خانوم دکتر کیست مویی جراحی کردم به روش بسته با چهارتا بخیه بعد از دوهفته به دستور پزشک بخیه رو کشیدم طبق عکسی که دیدم از زخم بخیه مقدار کوچیکی از بخیه چهارم قشنگ جوش نخورده و بعد از حمام خونابه میاد ولی بوی بدی نمیده میخواستم نظرتونو بدونم طبیعیه

    1. Avatar photoجواد پاک مهر گفت:

      یادم رفت بگم الان روز ۲۰ ام جراحی هستم

    2. سلام شما نباید خودتان بخیه را بکشید. درضمن بعد از 20 روز کشیدن بخیه مدت زمان زیادی است. حتما به جراح معالج خود مراجعه کنید. وضعیت شما طبیعی نمی باشد.

  11. Avatar photoفرحناز گفت:

    سلام خانم دکتر دخترم ۲۲ روز پیش عمل باز کیست مویی انجام دادند و دو دوره از آنتی بیوتیک استفاده کردند ولی هنو ز از محل جراحی مایع سبز رنگی خارج می شه تمام نکات بهداشتی رو برای تعویض پانسمان انجام می دیم ولی زخم اصلا بسته نشده این طبیعی یا نه ؟

    1. سلام وضعیت ایشان طبیعی نیست. احتمالا در نگهداری از زخم نکته ای را جا انداخته اید. توصیه می کنم مراحل نگهداری از زخم را مجدد با جراح معالج بررسی کنید. بهتر است چند جلسه پانسمان زخم کیست مویی توسط یک پرستار یا بهیار باتجربه انجام شود. هنگام شستوشوی زخم با سرم شستوشو دقت کنید که مو یا بقایای خارجی دیگری داخل زخم نباشد. موهای نزدیک زخم را هم با موچین با دقت تمیز کنید.

  12. Avatar photoتنهای اول گفت:

    سلام دکتر من یک باره انتهای دنبالچه درد عجیبی گرفت نمیتونستم بشینم دکتر رفتم گفت سینوس هستش قرص عفونت و مسکن داد دردش بهتر شد دو سه روز بعدش از جای که درد میکرد عفونت خارج شد و الانم هی عفونت خارج میشه ولی دردم کمه حتی بعضی وقتا دردهم نداره تکلیف چیه

    1. سلام داروی تجویز شده جهت کاهش عفونت و آماده سازی ناحیه برای جراحی یا لیزر تجویز شده است و درمان قطعی بیماری شما نیست. طی مدت زمان تعیین شده آنتی بیوتیک را مصرف کنید و موهای زائد ناحیه را از بین ببرید و ناحیه را تمیز و خشک نگهدارید تا برای انجام تخلیه سینوس آماده شوید.

  13. Avatar photoFf گفت:

    خانم دکتر من چیکار کنم عفونت کیست مویی از بین بره؟
    یک هفتس به توصیه پزشک باند میزارم تا خون و عفونت گرفته بشه
    خون کمتر شوه اما عفونت همچنان است… 😥😥

    1. اگر طی یک هفته بهبودی حاصل نشده است حتما به جراح معالج مراجعه کنید. زخم را هر روز با سرم شستوشو تمیز کنید و موهای زائد ناحیه را به خوبی از بین ببرید. مراقب باشید مو و غیره وارد زخم جراحی کیست مویی شما نشود.

      1. Avatar photoFf گفت:

        ببخشید خانم دکتر
        با چی بهتره موهای زائدو زد؟

        1. بهترین روش لیزر موهای زائد هست. اگر به لیزر دسترسی ندارید از تیغ اصلاح و موچین استفاده کنید. موهایی که با تیغ اصلاح نشده اند را با موچین بردارید.

  14. Avatar photoمهسا گفت:

    سلامخانم دکتر خسته نباشی من ۱۶سالمه و یک هفته پیش عمل کیست مویی ب روش باز انجام دادم تا چند روز اول درد نداشتم ولی الان سه چهار روزه درد شدید دارم و وقتی پانسمان و عوض میکنن پانسمان سبز میشه و بوی بدی میگیره هر روزم تمام مراحلو انجام میدم و ته زخمم سبز رنگ شده میشه بگید چیکار کنم

    1. سلام شما دچار عفونت بعد از جراحی کیست مویی شده اید. حتما به جراح معالج خود مراجعه کنید و مراحل پانسمان زخم باز کیست مویی را با یک پرستار یا بهیار باتجربه در این زمینه دنبال کنید. احتمالا مو یا بقایای پانسمان درون زخم باقی مانده که دچار عفونت شده اید و یا پانسمان را به درستی انجام نداده اید.

    2. Avatar photoمهیار گفت:

      سلام، در عمل لیزری بدون بخیه اگر خرده مویی از بدن یا سر تصادفا وارد حفره شود باعث عود بیماری خواهد شد؟ چگونه می توانیم از بروز همچین مشکلی جلوگیری کرد؟

      1. سلام منجر به عفونت زخم می شود. مو را با موچین بردارید و ناحیه را با سرم شستوشو کاملا تمیز کنید.

  15. Avatar photoمهیار گفت:

    اگر موی ریزی داخل حفره رفته باشدچگونه خارجش کنیم؟

    1. با موچین مو را بردارید و با سرم شستوشو کاملا ناحیه را تمیز کنید.

  16. Avatar photoباران گفت:

    سلام من 10روز پیش عمل کیست مویی کردم اولش یکم درد داشت ولی الان حدود سه روز ازش خوناب میاد یکم و بخیه هام درد میکنه یبوستم دارم ک دکتر برام دارو نوشت و استفاده میکنم جراحم معاینه کرد و فشار داد ک از اون روز دردم بیشتر شد سفالکسینم هر شیش ساعت میخورم و باندامم عوض میکنم میخاستم بدونم عادیه یا نیازی هست پزشکی دیگه هم ببینه??

    1. سلام احتمالا زخم کیست مویی شما عفونت کرده است و برای کشیدن بخیه ها باید در زمان مناسب و به موقع به جراح معالج خود مراجعه کنید.

      1. Avatar photoباران گفت:

        عادت ماهانه شدم مشکلی نداره?

        1. ناحیه را تمیز و خشک نگهدارید مشکلی وجود ندارد.

  17. Avatar photoدیانا گفت:

    سلام خسته نباشید
    من 18روزه عمل کیست مویی بسته داشتم سه روز پیش بخیه هاما دکتر کشید با اینکه یه سری ترشاخت مایل ب سبز و اینا داشت ولی هنوز خوب نشده و تازه علاوه بذ اون ترشحات خون هم میاد ب مقدار کم بنظرتون مشکلی نداره?

    1. سلام اگر این ترشحات همراه با درد است احتمال بروز عفونت بسیار زیاد است. حتما به جراح معالج مراجعه کنید. درضمن ناحیه را همواره تمیز و خشک نگهدارید و مراقب باشید که مو داخل بخیه ها نرود.

  18. Avatar photoعلیرضا گفت:

    سلام من بعد از۲۴ روز عمل پوست او قرمز و دردناک در اطراف ناحیه و عمل عفونت گرفته
    این عفونت یک روز خیلی خون افتاد بعداز چند روز باز هم پوست خیلی قرمز شد وعفونت نمی ریزد یعنی پوست قرمز نشانه بدی هست ؟

    1. سلام زخم کیست مویی شما دچار عفونت شده است. مجدد به جراح معالج مراجعه کنید. موهای زائد ناحیه را با یک روش مناسب از بین ببرید که دچار عفونت مجدد نشوید.

  19. Avatar photoامیر گفت:

    دکتر سلام . من بخاطر کنکور خیلی رو صندلی نشستم و یه کیست مویی خیلی بد اطراف دنبالچم در آوردم
    متاسفانه بخاطر کنکور نرفتم درمان کنم و چند بار خشک شد و مادرم با سوزن خالیش کرد
    الان دوباره پر شده. چند سوال داشتم
    1) الان که التهاب دارم باید قرص بخورم بعدش خشک شه یا همینطوری برم جراحی کنم
    2) بین لیزر و جراحی کدوم یکیشون بهتره ( درد کمتر ، درمان سریعتر )
    3) و من که خیلی رو صندلی می شینم چیکار کنم دیگه عودت نکنه این بیماری؟

    بسیار ممنون

    1. سلام لازم است که به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید. سپس تخلیه آبسه توسط متخصص انجام می شود. بعد از تخلیه آبسه برای عمل جراحی کیست مویی یا لیزر کیست مویی آماده می شوید. مسلما جراحی با لیزر بهتر از جراحی سنتی با تیغ و کوتر و روش باز است. برای نشستن از یک بالش نرم استفاده کنید. درضمن موهای زائد ناحیه را هم کاملا از بین ببرید. رشد موهای زائد بیشترین سهم در عود کیست مویی را دارد.

  20. Avatar photoسجاد گفت:

    سلام خانوم دکتر من کیست مویی دارم که ابسه کرده و ترشح داره
    ایا با لیزر میشه درمانش کرد؟

    1. سلام بله انواع کیست مویی با لیزر و روشی که من استفاده می کنم درمان می شود.

  21. Avatar photoمبینا گفت:

    سلام وقت بخیر ۱۲روز پیش من عمل کیست مویی باز داشتم روزی دوبارم شست و شو میدم ازدیشب قسمت وسط زخمم روی استخوان یه مایه سفید رنگ سفت ولی حالتش انگار چسبناکه در اومده هرچی با گاز روش و می کشم اصلا به گاز نمی چسبه به نظرتون طبیعیه؟به خاطر استخوانه؟یا عفونته

    1. سلام با سرم شستوشو ناحیه را کاملا تمیز کنید. اگر تمیز نمی شود و همواره عفونت دارد به جراح معالج خود مراجعه کنید و روند صحیح پانسمان زخم را با ایشان چک کنید.

  22. Avatar photoنرگس گفت:

    سلام

    من 3هفته پیش عمل کیست مویی انجام دادم
    به صورت بسته.

    بعد از دو هفته که به پزشکم مراجعه کردم گفتن که باید قسمت پایین بخیه ها رو باز کنم و این کار رو انجام دادن.

    قسمتی با بخیه جوش خورده و قسمتی باز شده.

    قسمت باز شده به اندازه یک گیلاس و با عمقی به اندازه ی یک انگشت هست.

    میخواستم بدونم که چه مدت طول میکشه تا اون قسمت پر شه؟؟؟؟؟

    1. سلام این مورد را با جراح معالج خود در میان بگذارد که اگر لازم است مجدد زخم را بخیه کنند. زخم باز جراحی کیست مویی باید در کمتر از دو ماه بسته شود.

      1. Avatar photoهادی گفت:

        سلام .وقت بخیر
        قیمت دنبالچه من عفونت زده یک هفته هست درد خیلی دارم
        خودم میتونم چرک خالی کنم یا حتما متخصص جراحی باید عمل انجام بده ..
        برای شرایط بد کرونا گفتم دکتر نرم ..
        باسپاس

        1. سلام ناحیه را دستکاری نکنید و از یک متخصص وقت بگیرید.

  23. Avatar photoنفیسه گفت:

    سلام خسته نباشین همسر من رو کمرش کیست مویی داره که تو دو روز عفونت کرد و روز سوم عفونت خودبخود ترکید الان تو این وضعیت چیکار باید بکنیم؟

    1. سلام در اولین فرصت به یک متخصص مراجعه کنید تا عمل جراحی کیست مویی برای شما انجام شود.

      1. Avatar photoمحمدرضا گفت:

        سلام خانم دکتر خسته نباشید
        دکتر من تقریبا دوماه که عمل سینوس باز انجام دادم و زخم من واقعا عمیق بود طوری بود که سه تا باند داخلش میزاشتن
        الان دیگ تقریبا بسته شده ولی کامل نه دیشبم بعد اینکه از تمرین اومدم انگار یکم از اطراف زخمم وا شده بود و خونریزی داشتم میخواستم بدونم مشکلی نیس و اینکه هنوز باید پانسمان عوض کنم؟!🧡💛

      2. Avatar photoمیثم گفت:

        سلام خانم دکتر خسته نباشید من 3سال پیش کیست موی عمل باز به انداز یه تخم مرغ خالی کردن وبعداز سه ماه پر شد جاش ولی بعداز 5ماه باز یه سوراخ ایجاد شد ترشح وخون با بودی بد ایجاد شد والان 4ساله این شرایط رو دارم خجالت میکشم بیان کنم وخیلی هم نگرانم درماه دوبار ترشح میشه وبداز 3یا 4روز باز خوب میشه جاش بست میشه باز بعداز یک ماه یا 20بیستروز بستگی به نشستن فعالیت هم داره چه خطراتی رو ممکنه داشت باشم تا عمل باز انجام یه روزی

        1. سلام آنچه که مشخص است کیست مویی شما مجدد عود کرده است و حتما باید پی گیری شود تا دچار عوارض نشوید. احتمالا موهای زائد ناحیه را به درستی از بین نبرده اید که بیماری شما مجدد عود کرده است. خجالت نکشید و مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید.

  24. Avatar photoمهران گفت:

    سلام خانم دکتر من سه ماه هست که متوجه شدم دچار کیست مویی شدم و تو این مدت عفونت هم کرده میخواستم بپرسم با لیزر میشه رفعش کرد ؟ و دوران نقاهت پس از لیزر کردن چقدره ؟ کوتاهی دوران نقاهت و درمان سریع خیلی واسم مهمه
    ممنون

    1. سلام بله من اصولا انواع کیست مویی را با لیزر پرتوان و به روش بسته و پلاستیک درمان می کنم. این روش درمان کیست مویی کوتاه ترین دوره نقاهت را دارد و مراقبت خاصی جز از بین بردن موهای زائد ناحیه ندارد.

      1. Avatar photoهانیه گفت:

        سلام وقت بخیر
        ببخشید من حدود یه سالی هست عمل کردم و بعد از این یه سال دوباره جای عملم ورم کرده میشه بگید دلیلش چیه

        1. احتمالا موهای زائد ناحیه را از بین نبرده اید و مجدد دچار عود کیست مویی شده اید. به جراح معالج خود مراجعه کنید.

  25. Avatar photoسامان گفت:

    سلام من ۱هفته هست درد دارم بالای دنبالچه و باسنم سمت راست رفتم دکتر کپسول سفالکسیم و ژلوفن بهم داد به همراه بتادین که ضد عفونی کنم الان بعد از ۲روز ترشحات خونابه دارم ولی دردم بهتر شده این هم کیست مویی هست نیاز به عمل داره یا خیر ممنون میشم

    1. سلام داروهای تجویز شده جهت کاهش عفونت و آماده شدن ناحیه برای جراحی یا لیزر کاربرد دارد. به یک جراح مراجعه کنید تا لیزر کیست مویی یا عمل جراحی کیست مویی را برای شما انجام دهند.

  26. Avatar photoمجتبی نادری گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    ده روزی هست عمل کیست انجام دادم،دوروز هست ب دلیل تمیز شستن زخم درد شدید احساس میکنم و سوزش
    خواستم ببینم چ مدت این درد شدید رو باید تحمل بکنم.
    با تشکر

    1. Avatar photoمجتبی نادری گفت:

      درضمن عمل باز انجام دادم زخمم هم متوسطه
      ی مایع سفید رنگ‌ بی بو هم ترشحات دارم

      1. تا زمانی که ترشحات عفونی نشده است طبیعی است.

    2. سلام من جراحی باز انجام نمی دهم و این مورد را باید با جراح معالج خود در میان بگذارید. زخم را به آرامی و با سرم شستوشو تمیز کنید و به بافت آسیب نرسانید.

  27. Avatar photoNafas گفت:

    سلام ببخشید من یه سوال داشتم
    من تقریبا یه هفته اس عمل جراحی بسته انجام دادم
    قرص چرک خشک کن و ایبوپروفن هم میندازم
    ولی درد زیادی شبا دارم و واقعا نمیتونم بخوابم
    سوزش و خارش زیادی هم دارم
    ** زیاد نمیشینم و فشار بهش وارد نمیکنم…حموم میرم و با شامپو بچه شستشو میدم…پانسمان هم به همراه پمادی که دکتر داده عوض میکنم**

    خواهشا بگید برا این درد شدید و سوزش چیکار کنم؟
    دکترم میگه طبیعیه ولی من واقعا نمیتونم تحمل کنم

    و میتونم بعد از کشیدن بخیه هام به کار هام برسم؟

    1. سلام با جراح معالج خود تماس بگیرید. احتمالا دچار عفونت شده اید. معمولا عفونت بر اثر رویش مو بروز می کند.

  28. Avatar photoThe.sasi گفت:

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر من 12 روزه عمل به روش باز انجام دادم بعدش الان زخمش نصفش پرشده تهش عفونت داره بنظرتون طبیعیه یا بخاطر نخوردن آنتی بیوتیکه؟
    آنتی بیوتیک هم پزشک معالجم 2 ورق واسم تجویز کرد ک اونم تموشم شد مرسی

    1. سلام عفونت زخم کیست مویی می تواند به علل مختلفی باشد. از بین نبردن موهای زائد و پانسمان غیر اصولی زخم از علل اصلی بروز عفونت می باشد. به جراح معالج خود مراجعه کنید تا وضعیت شما را بررسی کنند. اگر عفونت زخم کیست مویی کنترل نشود زخم بسته نخواهد شد. بدون تجویز پزشک نیز آنتی بیوتیک ها را تکرار نکنید.

  29. Avatar photoThe.sasi گفت:

    در ضمن زیاد هم فعالیت دارم پیاده روی هم میکنم آیا تاثیر رو کاهش بهبودی داره نشستن رو اجسام سفت و پیاده روی؟

    1. پیاده روی و نشستن باید در حدی باشد که به زخم جراحی کیست مویی فشار وارد نشود. بعد از پیاده و فعالیت حتما دوش بگیرید و مراقب باشید ناحیه عرق نکند. ناحیه را همواره تمیز و خشک نگهدارید. اگر اضافه وزن دارید وزن خود را کم کنید.

  30. Avatar photo1282Uwsggsi گفت:

    سلام خانوم دکتر ببخشید من بغل کشاله رانم یک جوش کیست مویی تشکیل شد و بعد از مدتی پام ورم کرد بعد از اینکه پام رو هم عمل کردم اون ورم نخوابید بنظر شما چکار کنم ؟
    متشکر میشم اگه جواب بدید

    1. سلام با جراح معالج خود در ارتباط باشید. مطمئن شوید که کیست مویی کاملا تخلیه و درناژ شده است و زخم شما عفونت نکرده باشد.

  31. Avatar photoآرین گفت:

    سلام خانم دکتر بنده یک ماه پیش عمل لیزر کیست مویی بسته انجام دادم، و دو سه هفته ای هست که بخیه ها کشیده شده، ولی دو روز پیش که به اون ناحیه اصلی که کیست بوده و عمیق تر لیزر شده دست زدم یکم درد احساس کردم نه دردی که کیست داشتم و یه حالت پارگی پوست یا اینکه هنوز یه ذره مونده که زخم جوش بخوره به اندازه یه ماش وجود داشت دایره شکل، ترسیدم رفتم پیش دکتر معاینه کردن فشار دادن گفتن نه هیچی نیست و چون پوست اون ناحیه نازکه خیلی این طوری شده، حالا من بازم ته دلم خیالم راحت نیست، ممکنه که اون پرده خفیف از نشستن زیاد باشه؟ چون کارم پشت لپ تاپ هست.

    1. سلام به ناحیه فشار وارد نکنید و از کرم ترمیم کننده یا کرم آلوورا با مشورت جراح معالج خود استفاده کنید که پوست ناحیه سریعتر ترمیم شود. برای نشستن از بالش نرم استفاده کنید و هر بیست دقیقه پوزیشن نشستن خود را تغییر دهید. غذاهای سرشار از مینرال ها و ویتامین ها مصرف کنید که زخم جراحی شما سریعتر بهبود یابد.

      1. Avatar photoمریم گفت:

        سلام‌
        ببخشید من اون کیست موی رو دارم اما هیچ علائمی ندارم و نداشتم ..الانم ۴۰ سالم هست ک از بچگی حس کردیم ی نشونه باشه …الان چون علائمی ندارم چ کار باید بکنم..میترسم بهش دست بزنم مشکلی برام پیش بیاد ،،ممنون میشم اگ راهنمای کنید

        1. بهتر است کیست مویی با لیزر پرتوان و به روش بسته و پلاستیک توسط متخصص جراحی و لیزر ماهر در این زمینه جراحی و برداشته شود.

  32. Avatar photoپیمان خدایی گفت:

    باسلام خدمت شما من راننده هستم بعداز استحمام متوجهه زخم کوچکی روی دنبالیچه شدم که ازش خون آبه با چرک همراه بود اگه درمان خانگی داره ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که تو این شرایط کرونایی به سمت بیمارستان یا کلینیک ها نرم

    1. سلام اگر کیست مویی باشد متاسفانه درمان خانگی ندارد و برای جلوگیری از عود و عفونت کیست مویی لازم است حتما کیست تخلیه و درناژ کامل شود. بهترین روش نیز لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک می باشد. زیرا نقاهت طولانی ندارد و به سرعت به محل کار خود باز می گردید. جراحی با لیزر من هم عود و بازگشت ندارد. تا زمان مراجعه به متخصص دقت کنید که همواره موهای زائد ناحیه را به خوبی از بین ببرید و ناحیه را تمیز و خشک نگهدارید. در صورت امکان لیزر موهای زائد را هم انجام دهید. هرچه ناحیه را عاری از مو نگهدارید امکان عفونت زخم کمتر می شود.

  33. Avatar photoمبینا گفت:

    سلام پدر من یکبار سه سال پیش عمل داشت نا موفق شد یک هفته پیشم دوباره عمل کرد که الانم پایین بخیه ها یه سوراخ باز شده ازش چرک میاد باید چیکار کنه
    جراحی خوبه یا لیزر؟

    1. لازم است معاینه شوند و علت عود مجدد بررسی شود. مسلما جراحی با لیزر توسط یک متخصص جراحی و لیزر ماهر در این زمینه بهتر از جراحی با تیغ و کوتر می باشد.

  34. Avatar photoسارا گفت:

    سلام خسته نباشید
    دکتر ی مدت کوتاهی دنبالچه من درد میکنه اوایل انقد شدید نبود ولی الان 2شب دردش انقد شدید شده ک از خواب بیدار میشم خیلی اذیت میکنه قبلا با دراز کشیدن دردش کم میشد ولی الان اصلا فرقی نداره ب نظر شما عفونت یا آسیب دیدگی؟

    1. سلام اگر برجستگی در ناحیه احساس می کنید احتمال کیست مویی وجود دارد. اگر ضربه ای به کمر شما وارد شده یا برجستگی در ناحیه مشاهده نمی کنید احتمالا مشکل از ستون فقرات است. از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید.

  35. Avatar photoمهدی گفت:

    سلام عرض ادب و احترام و خسته نباشید از زحمات فراوان شما
    یه سوال داشتم:بنده 9 روزه ک عمل جراحی کردم دو روز بعد از عمل لوله که داخل زخم بود رو دکتر در آوردن از روز پنجم محل جراحی خارش شدیدی داره به محض شسشتو با سرم بیشتر خارشش کاهش پیدا می‌کنه روزی سه بار پانسمان عوض میکنم به نظرتون طبیعیه؟بنده به گفته دکتر 11 روز دیگ برای کشیدن بخیه باید برم
    مرسی از پاسخ‌گویی شما

    1. سلام احتمالا موهای زائد را به درستی از بین نمی برید. موهایی که شیو نمی شود را با موچین بردارید و همواره زخم را تمیز و خشک نگهدارید. من هم از قدردانی شما سپاسگزارم.

  36. Avatar photoسمیه گفت:

    با سلام
    خانم دکتر بنده قریب به یک و سال و نیم زایمان به صورت سزارین کرده ام ولیکن بعد از زایمان دچار درد شدید در ناحیه دنبالچه شدم . به روش سنتی دنبالچه من سرجایش قرار گرفت و خوشبختانه دیگر درد خاصی ندارم اما بعد از آن دچار خارش در محل مقعد شدم با اینکه به هیچ عنوان مشکل یبوست و بواسیر ندارم اما گاهی اوقات دچار خارش شدید می شوم خصوصا زمانی که محل مقعد مرطوب باشد کمی هم دچار وسواس شده ام و بیش از حد عمل شستشو را انجام می دهم الان نمی دانم بدلیل خشکی پوست است که دچار این عارضه شده ام یا عفونت دنبالچه
    هیچ ترشحی هم در اطراف مقعد ندارم.

    1. سلام به احتمال زیاد به دلیل شستوشوی زیاد و خشک نکردن ناحیه دچار خارش شده اید. ناحیه را با مقدار بسیار کمی روغن نارگیل یا زیتون چرب کنید. بعد از اجابت مزاج خود را بشویید و کاملا به آرامی خشک کنید. بیشتر از روزی یک بار از مواد شوینده استفاده نکنید. ناحیه را فقط با شامپو بچه بشویید و از مصرف صابون و غیره خودداری کنید. از یک متخصص هم وقت ویزیت بگیرید تا در صورت نیاز برای شما داروی مناسب تجویز کنند.

  37. Avatar photoمهدیه بختیاری گفت:

    سلام عرض میکنم ببخشید من نامزدم موبرگشتی می‌گرفت و هی تخلیه میشود الان پاهای سمت چپش خیلی درد می‌کنه میخاد جمعه بره عمل ممکنه عفونتش پخش بشه

    1. سلام اگر کیست مویی درمان نشود بیمار دچار عفونت و آبسه می شود و در برخی موارد این عفونت به دیگر نقاط بدن نیز منتشر می شود.

  38. Avatar photoعرفان گفت:

    سلام
    من ۱۵ روزه که عمل کیست مویی به روش بسته داشتم و بخیه داشتم الان حدود ۴ روزه که بخیه هامو دکتر جراحم کشیدن ولی گفتن یکی دوتاش هنوز خوب گیو نیاورده ولی بخیه هاشو کشیدن و گفتن مراقبش باشم خودش خوب میشه
    هر روز پانسمانمو عوض میکنم ولی یه ترشحات بد بویی دارم که رنگ تیره قهوه ای رنگی هست
    به نظر شما دلیلش چی میتونه باشه؟؟

    1. به احتمال زیاد زخم شما عفونت کرده است. مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید تا بعد از ویزیت شما را به درستی راهنمایی کنند.

  39. Avatar photoشایان گفت:

    سلام خانوم دکتر وقتتون بخیر،من تقریبا دو هفته پیش عمل کیست مویی به روش باز انجام دادم و هر وقت میرم تعویض پانسمان یک مایع زرد رنگ به گاز استریل هستش ولی زخمم عفونت نکرده میخواستم ببینم طبیعیه یا نه؟

    1. سلام اگر ترشحات بی بو می باشد و در حال کاهش است و درد ندارید مشکلی وجود ندارد. ترشحات بد بو که دائم زیاد می شود و همراه با درد است می تواند نشانه عفونت زخم کیست مویی باشد.

  40. Avatar photoناشناس گفت:

    خانم دکتر میگم من سه چهار ماهی میشه عمل کردم ولی هنوز خوب نشده عمل باز چرا یعنی بعضی وقت ها هم خون میاد هم کم هم زیاد

    1. وضعیت شما طبیعی نیست. زخم باز کیست مویی باید در کمتر از دو ماه بسته شود. احتمالا زخم شما عفونت دارد و باید درناژ شود.

  41. Avatar photoآیناز گفت:

    سلام وقت بخیر. خانم دکتر من تقریبا سه هفته قبل عمل کیست مویی به روش جراحی بسته انجام دادم بعد از دو هفته متوجه عفونت در اطراف بخیه شدم و در اثر خالی کردن عفونت محل حراجی باز شده و الان خونابه از محل خارج میشه علاوه بر این موضوع متوجه وجود دو حفره در محل جراحی شدم که خونابه از آنجا خارج میشه دلیل ایجاد این حفره ها چیه؟

    1. سلام شما خودتان نباید عفونت را تخلیه کنید. برای بیمارانی که عفونت شدید دارند درن گذاشته می شود تا ترشحات زخم خارج شود. اگر درن دارید به آن دست نزنید و مطمئن شوید که از محل زخم خارج نشده باشد. حتما به جراح معالج مراجعه بفرمایید.

  42. Avatar photoعلیرضا گفت:

    سلام و درود برشما ، خانم دکتر بنده یک مرد 45 ساله هستم از سن حدود 15 سالگی روی دنبالچه حالت برامدگی دردناکی مثل دانه عدس بوجود می آمد که خود به خود بعد از حدود یکی دو هفته ناپدید میشد ، و تا حدود مثلا 3 یا 4 سال عود نمی کرد،بعد از چند سال که سنم بیشتر شد حدود 10 سال پیش مجدد عود کرد و این بار خیلی شدید تر و دردناک تر بود و باندازه حدود تخم کبوتر رسید و در کنار چالی روی دنبالچه نه دقیقا وسط چالی پائین کمر مقداری متمایل به سمت راست سر باز کرد و عفونت از اون خارج شد و بعدش خوب شد از اون موقع هر یکی دو هفته یک بار شروع به عود می کنه یواش یواش به سمت بالا میاد و دایره عفونی دردناکی تشکیل میده و میترکه و بعد از تخلیه مجدد خوب میشه ، خواستم ببینم دلیل این مساله چیه آیا دمل یا کیست مویی ،؟ و آیا ممکن دلیل دیگه ای بجز کیست مویی باعث این مساله بشه چون بیشتر به سمت باسن راستم تا دقیقا در وسط دنبالچه ، ممنون میشم راهنمایی کنید ،

    1. سلام اگر کیست مویی درمان نشود کیست عفونت و آبسه می کند. اگر آبسه خود به خود تخلیه شود و بترکد مجدد عود می کند. این عودهای دائم آبسه و عفونت و عدم درمان کیست مویی منجر به فیستوله شدن کیست می شود و عفونت به دیگر نقاط بدن راه پیدا می کند. حتما از یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر جهت عمل جراحی کیست مویی یا لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک وقت بگیرید. انتشار عفونت در بدن می تواند خطر مرگ به همراه داشته باشد.

  43. Avatar photoسکینه گفت:

    سلام
    ببخشید راهی جز عمل ولیزر وجود نداره؟
    یعنی میشه با دارو؟
    چون من کنکور دارم نمیتونم برم عمل کنم…

    1. درمان دارویی کیست مویی موقتی است و معمولا به محض قطع داروها بیماری عود می کند. همچنین مصرف آنتی بیوتیک عوارض گوناگونی را به دنبال دارد. حتما باید کیست مویی با یک روش مطمئن جراحی و خارج شود. توصیه می کنم لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک را انجام دهید که دوره نقاهت کوتاهی دارد و نیاز به تعویض پانسمان و مراقبت های سخت ندارد.

  44. Avatar photoMohammad گفت:

    سلام من تازه متوجه کیست مویی شدم 4 روزی هست که خوناب به صورت جزئی از محل کیست خارج میشه اندازه کیست بسیار کوچک هست میخواستم بدونم با لیزر درمان میشه یا نیاز به جراحی باز هست چون من کنکوری هستم نمیتونم دوران نقاهت زیادی داشته باشم

    1. سلام من انواع کیست مویی را با لیزر پرتوان و بدون عود و بازگشت درمان می کنم. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  45. Avatar photoZynb گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    خانم دکتر من ۴سال پیش کیست مویی داشتم و جراحی شدو بعد ۴ سال الان جسارتا بالا تر از سوراخ مقعدم ی مایع چربی و زرد خارج میشه و بوی بدی ام دارد
    ولی بدون درد یا خارش است
    میخاستم ببینم دوباره کیست مویی ایجاد شده؟

    1. سلام بله احتمالا کیست مویی ایجاد شده و احتمالا فیستوله هم شده است. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  46. Avatar photoمهدی گفت:

    سلام
    جوانی ۲۲ساله هستم ۶روزه عمل کیست مویی باز انجام دادم ،متاسفانه از داخل زخم یه تار مو رشد کرده،کندن ان توسط موچین را توصیه میکنید یا خیر؟
    اگر این کار انجام نشود ،چه میشود؟؟با تشکر

    1. سلام بله موچین را ضدعفونی کنید و مو را خارج کنید. اصلا اجازه ندهید که مو در اطراف یا داخل زخم کیست مویی باقی بماند زیرا منجر به بروز عفونت و عود بیماری می شود.

  47. Avatar photoسجاد گفت:

    سلام
    من دو هفتس عمل کردم
    یه قسمت بخیه شده یه قسمت بازه
    روزی۳بار با سرم شستشو میدم گاز میزارم چسب میزنم
    زمان عمل آبسه داشتم
    بعد ۲هفته درد دارم هنوز کمی عفونت داره
    آنتی بیوتیک مصرف میکنم سر وقت
    ایا درد و مقدار کمی عفونت طبیعی هستش؟؟

    1. سلام اگر عفونت و درد رو به کاهش است جای نگرانی نیست. طبق دستور پزشک معالج مراقبت ها را ادامه دهید.

  48. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خانم دکتر من یه چند وقته که فهیمدم کیست دارم و اینه بسیار ریز بود حالا بعد از چند وقت بالای اون سینوس یه مقدار باد کرده و چند روز هم هست که مایعی ای زرد رنگ میاد ازش بیرون ولی بو ندارد خواستم بدون نیاز به عمل دارم یا با انتی بیوتیک حل خواهد شد ؟؟؟

    1. کیست مویی لازم است تخلیه و جراحی شود و با دارو فقط می توانید عفونت را برای مدت کوتاهی کنترل کنید. توصیه می کنم لیزر کیست مویی با روش بسته و پلاستیک را انجام دهید.

  49. Avatar photoامید گفت:

    با سلام. من الان ده ماه هست که عمل کیست مویی انجام دادم. بعد از عمل جراحی زخم را بخیه زدن و یکی دو هفته بعد من با مراجعه به پزشک بخیه رو کشیدم. اما از اون روز تا الان زخم باز هست به صورت مداوم و حتی به پزشک متخصص زخم مراجعه کردم و یکم اوضاع بهتر شده اما زخم هی جوش میخوره هی باز میشه. و ترشح هم داره و کمی بو میده و بعضی اوقات کم خون ریزی دارم. کار سنگین انجام نمیدم و تمام مسائل از جمله شستو شو و پانسمان و غیره رو به صورت مداوم و روزانه انجام دادم به مدت ده ماه اما هنوز زخم بازه. هیچ دردی ندارم اما عفونت زیاد میاد.خواستم بدونم نظر شما چیه من به هر دکتری که بگید مراجعه کردم و کلی خرج این زخم کردم اما هنوز خوب نشده و دیگه واقعا کلافه شدم و افسردگی گرفتم.ممنون میشم جوابم رو بدید.تشکر

    1. سلام احتمالا مو در داخل زخم کیست مویی شما وجود و یا شیو و تمیز کردن موهای زائد ناحیه را به درستی انجام نمی دهید. اگر مو در داخل یا اطراف زخم مشاهده نمودید با موچین ضدعفونی شده مو را خارج کنید. با جراح معالج خود نیز در ارتباط باشید.

  50. Avatar photoroya گفت:

    سلام خانوم دکتر.من سه روزه عمل کیست مویی باز انجام دادم،زود زود خونریزی دارم ،راستش جرات ندارم با شامپو بچه زخممو بشورم ،به همین خاطر سروم خریدم با سروم میشورم آیا مشکلی پیش نمیاد؟؟؟

    1. سلام تا زمان بسته شدن کامل زخم ناحیه را با سرم شستوشو کاملا تمیز کنید و موهای زائد را نیز کاملا از بین ببرید. مشکلی پیش نخواهد آمد.

  51. Avatar photosaeed گفت:

    سلام وقتتون بخیر. چند وقتیه ناحیه‌ی دنبالچه‌ی کمرم یه دونه تقریبا کوچیک زده و کمی هم ورم کرده. وقتی هم روی مبل یا زمین میشینم اون ناحیه درد میگیره. چند وقت پیش ورم بیشتر شد و درد بیشتری هم داشت اما روز بعدش اون ناحیه زخم شد و ابخون ازش خارج میشد مداوم در کل روز و هم التهابش خوابید و هم دردش تموم شد. اما دوباره بعد از یکی دو هفته الان دوباره ناحیه درد گرفته و ورم کوچک داره. میخواستم بدونم ایا عفونت کیست مویی دارم و باید به پزشک مراجعه کنم؟ و اینکه این مشکل جدیه یا نه. باتشکر از سایت خوبتون.

    1. سلام احتمالا کیست مویی شما عارضه دار شده است و ممکن است فیستوله و آبسه شده باشد. برای تخلیه و درناژ کیست مویی به یک متخصص مراجعه کنید. توصیه می کنم لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک را انجام دهید.

  52. Avatar photoعلی گفت:

    سلام.دکتر من حدود ۲۵ روزه عمل سینوس باز با لیزر انجام داده ام ولی هنوز زخمم بسته نشده است شغلمم اداری هست تا زمان بسته شدن کاملا نمیشه روی بری سرکار

    1. این مورد را با جراح معالج خود چک کنید. اگر جراحی وسیع نباشد با نشستن بر روی ران می توانید سر کار بروید.

  53. Avatar photoمسعود گفت:

    سلام خانوم دکتر من عمل کیست مویی انجام دادم یکساله ولی هنوز خونریزی داره ترشحات داره این طبیعه یانه

    1. سلام خیر طبیعی نیست و لازم است زخم کیست مویی حداکثر تا دو ماه بعد از جراحی بسته و کاملا ترمیم شود.

  54. Avatar photoعلی گفت:

    سلام خانوم دکتر من تقریبا دوسال عمل کردم الان به شدت جاش درد می‌کنه و متورم شده به حدی که نمیتونم راه برم این نشونه عفونت است یا دوباره کیست دارم؟؟؟

    1. احتمالا کیست مویی شما عود کرده است.

  55. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام وقت بخیر
    همسرم کیست مویی عمل کرده به روش بسته.الان جای بخیه هاش عفونت کرده و زخم بین بخیه هاش بازه‌ و روش سفید شده که با گاز استریلیم تمیز نمیشه و سفت شده.ایا میشه برای بهبود زودتر از تتراسایکلین استفاده کرد و اگر ممکن نیست لطف میکنید راهنماییم کنید متشکرم

    1. بدون تجویز جراح معالج از هیچ دارویی استفاده نکنید. اگر مویی در ناحیه رشد کرده با موچین بردارید و ناحیه را تمیز با سرم شستوشو بشویید.

  56. Avatar photoمهران گفت:

    سلام خسته نباشید. من 12 روزه عمل باز انجام دادم. روزی دو مرتبه پانسمان رو عوض میکنم. خونریزی دارم ولی بوی بدی از زخمم نمیاد. دردم خیلی زیاده. در حدی که وقتی تیر میکشه ماهیچه های باسنم منقبض میشن و دردم ده برابر میشه. خواستم بدونم طبیعیه یا نه

    1. اگر وضعیت شما از نظر جراح معالج طبیعی است جای نگرانی نیست. با اجازه ایشان می توانید برای بهبود سریعتر زخم از عسل استفاده کنید.

  57. Avatar photoعارف گفت:

    سلام خانوم دکتر خسته نباشید من الان تقریبا یک هفته از عمل باز کیست موییم میگذره و الان بر روی پانسمانم آب هست و پانسمانم خیس میشه میشه بگید باید چیکار کنم؟

    1. تا زمان بهبودی کامل زخم ممکن است تا دو ماه ترشح داشته باشید.

  58. Avatar photoفرهاد گفت:

    سلام دکتر وقت بخیر
    دکتر من نه روز پیش عمل لیز کیست مویی انجام دادم ولی الان هنوز بعد از نه روز عفونت ترشح می‌کند
    یعنی طبیعی است یا اثراتی دارد

    1. این مورد بستگی به روش جراحی و وسعت جراحی شما دارد. با جراح خود در ارتباط باشید. معمولا تا بسته شدن کامل زخم ترشح طبیعی است. مگر در مواقعی که ترشحات رو به افزایش و همراه با درد و بوی عفونت باشد.

  59. Avatar photos گفت:

    سلام من مشکل کیسک مویی دارم میخوام بپرسم بهترین روش و مطمعن ترین روش برای از بین بردن این بیماری عمله یا لیزر که بدون عفونت و درد باشه ؟

    1. بهترین روش درمان این بیماری لیزر کیست مویی با لیزر پرتوان به روش بسته و پلاستیک توسط جراح ماهر می باشد.

  60. Avatar photoمهدیار گفت:

    با سلام و خسته نباشید من کیست مویی خودمو عمل کردم به‌روش باز الان دو هفته هست گذشته و به دکترم مراجعه کردم گفت باید عفونتو خودتون خارج کنید با ، باند خیلی محکم با تمام وجود بکشید تا خونی بشه ولی خیلی سخته دهنم صاف میشه قرآنی ،اگه دارو،پماد یا کاری هست که بتونم عفونتارو خارج کنم لطفاً راهنماییم کنید ممنون میشم

    1. به یک متخصص مراجعه کنید و از دستکاری زخم جدا خودداری کنید. کیست مویی لازم است به روش پزشکی و اصولی تخلیه و درناژ شود تا مجدد عفونت و عود نکند.

  61. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام، من الان نزدیک ۱۰ روزه از درد قسمت دنبالچه رنج میبردم تا اینکه قرمز شد و ورم کرد و سفت شد و اصلا نمیتونستم بهش دست بزنم، و اطراف اون ناحیه اصلا کلا مویی وجود نداره ک کیست مویی باشه، رفتم دکتر و آمپول اینا زدن، الان از اون ناحیه عفونت و خون آب میاد بیرون، این خوبه ک عفونت تخلیه میشه یا خطرناکه؟

    1. برخی از خانم ها حتی اگر موی زیادی در پایین کمر نداشته باشند نیز دچار کیست مویی می شوند. تخلیه عفونت خوب است اما برای درمان قطعی و جلوگیری از عود مجدد لازم است توده جراحی و تخلیه شود. توصیه می کنم این جراحی را با لیزر پرتوان انجام دهید.

      1. Avatar photoزهرا گفت:

        سلام خانم دکتر
        من از امروز هنگام دفع چرک و خوناب میاد اما در قسمت مقعد هیچی نیس و دردی هم ندارم، فقط در قسمت پایین کمر هس و از اونجا هم چرک و خوناب میاد، اینا چ ارتباطی باهم دارن؟ البته از وقتی قرص انتی بیوتیک و امپول استفاده کردم بیرون زدن اینا

        1. احتمالا هنگام استفاده از توالت پوست ناحیه پایین کمر کشیده می شود و به این ناحیه فشار وارد می شود. ممکن است عفونت کیست مویی خود به خود تخلیه شود اما اگر کیست مویی تخلیه و جراحی نشود بعد از مدتی مجدد عود می کند.

  62. Avatar photoساحل گفت:

    سلام من قبلا یکبار کیست مویی عمل کردم ولی باز عود کرده و دچارش شدم الان چند روزه دارای ورم و التهاب میشه گفت پف کرده من الان شرایط درمان ندارم راهی هست،!؟

    1. موهای زائد را از بین ببرید، برای تخلیه سرپایی آبسه و عفونت کیست به یک متخصص یا کلینیک مراجعه کنید. به ناحیه فشار نیاورید و در اولین فرصت برای جراحی و درمان مراجعه کنید.

  63. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام
    من دیروز عمل داشتم و دکتر بخیه زده میخاستم بدونم با سرم شستشوی بشورم اشکال داره باعث مشکل نشه؟؟

    1. یک روز بعد از عمل کیست مویی لازم است حمام کنید و ناحیه زخم را با سرم شستوشو تمیز کنید.

  64. Avatar photoمحمدمحمدی گفت:

    سلام وقت بخیرخانم دکترخسته نباشید.
    من یه هفته پیش عمل جراحی کیست عمویی انجام دادم به صورت باز واینکه ازش خونابه وخون میادایااحتمالش هس عفونت داشته باشه باتشکر🙏

    1. این وضعیت تا یک یا دو هفته طبیعی است و دقت کنید که ترشحات به مرور زمان رو به کاهش باشد.

  65. Avatar photoسعید رمضانی گفت:

    سلام و عرض خسته نباشید
    خانم دکتر من حدودا دو ماه پیش عمل بسته کیست مویی انجام دادم و دو هفته بعدش هم بخیه ها رو کشیدم ولی این تازه آغاز درد و رنج من بود چون یک زخم بروی مقعد به جا مانده و حدود ۳۰ جلسه لیزر درمانی رفتم ولی بی فایده بود حتی قرص های سفالکسین و سفیکسین را هم خوردم ولی تاثیری نداشته بنظرتون باید چکار کنم چون واقعا از این درد خسته شدم
    ممنون میشم جواب بنده را بدهید. باتشکر

    1. موهای زائد ناحیه را با یک روش مناسب از بین ببرید و راهکار مناسب بهبود زخم را از جراح معالج خود سوال کنید.

  66. Avatar photoمرتضی مومنی گفت:

    سلام خانم دکتر
    من ۷ماه عمل کردم
    الان درد شدیدی دارم نه زخمی هست نه چیز دیگه آیی
    همیشه هم ب موقع تمیز کردم.درد از ناحیه عمل دارم هیچی هم مشخص نیست .
    چیکار کنم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. ممکن است درد شما مربوط به محل جراحی کیست مویی نباشد. در هر صورت باید توسط جراح معالج معاینه شوید.

      1. Avatar photoبانو نگار گفت:

        سلام من یک هفته است عمل کیست پاینونیدال داشتم به صورت بسته .هر از گاهی از بخیه هام خونابه و ترشحات بدبو خارج میشه طبیعیه؟.نکات رو رعایت کردم

        1. سلام خیر طبیعی نیست و نباید ترشحات بد بو و غیر طبیعی باشند. ممکن است بیمار بعد از عمل جراحی کیست مویی تا دو الی سه هفته ترشح داشته باشد اما نباید این ترشحات رو به افزایش یا بدبو و غیرطبیعی باشد.

  67. Avatar photoامیر گفت:

    سلام من دو ماهی هست عمل کیست مویی بسته انجام دادم یه هفته ای هست که قسمت عمل زیرش یه سوراخ کوچیک باز شده یکمی عفونت میاد بنظرتون طبیعیه

    1. خیر طبیعی نیست و باید اقدامات لازم توسط جراح انجام شود. حتما موهای زائد را با موچین ضدعفونی شده بردارید.

      1. Avatar photoنرگس گفت:

        سلام من دوسال پیش کیست مویی داشتم رفتم دکتر عکس گرفتم و اینا گفتن فقط یک مو برگشته نیاز به عمل نیست دارو دادن خوب شد و الان درد ویا تورم ندارم الان سه روزه کمرم خیلی درد میکنه امکان داره مال اون باشه

        1. موی برگشتی یا کیست مویی لازم است تخلیه و درناژ شود در غیر این صورت مجدد عود می کند. از مطب من یا یک جراح ماهر در زمینه عمل جراحی کیست مویی وقت ویزیت بگیرید.

  68. Avatar photoماردین گفت:

    سلام خانوم دکتر ببخشید من تازگی کیست مو در ناحیه دنبالچه در اوردم و یک سوراخ کوچکه و بعضی وقت خارش داره ولی نه زیاد درمان داره بدون عمل یا باید لیزر بشه دردم ندارم ولی کیست مو چطور درمانش کنم باید عمل بشه به صورت لیزر ؟؟؟

    1. متاسفانه کیست مویی درمان دارویی ندارد و با دارو و مراقبت های خانگی فقط می توانید کمی عفونت ناحیه را کنترل کنید. توصیه می کنم لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک را انجام دهید که مشکلات و نقاهت جراحی باز را ندارد.

  69. Avatar photoحدیث گفت:

    من کیست مویی رو انجام دادم و الان نزدیک به سه ما شده و یکم دیگه مونده تا پر بشه ولی سوراخ شده همونجایی ک عمل کردم قبلش این نبود و تازه ی سوراخی به وجود اومده توی زخمم این یعنی عفونت کرده و باید دوباره عمل کنم؟؟؟؟

    1. وضعیت شما طبیعی نیست. مجدد به جراح خود مراجعه کنید.

  70. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خانم دکتر ‌وقت بخیر
    من الان ۱۱ روز از عمل کیست مویی میگذره جای عمل بخیه زده با توجه که مراقبت بهداشتی انجام دادم حمام رفتن ، شستشو با شامپو بچه ،شستشو با سرم ،تعویض پانسمان روزی یکبار استفاده از قرص انتی بیوتیک ، چرک خشک کن و…بعد ۱۱ روز به دکترمراجعه کردم اون قسمت عمل فشار دادن ترشح خارج شد دکتر گفت هروز خونه این جای عمل فشار بده اگه تا ۶ روز ادامه داشته باشه باید جای عمل باز نگه داشت میخواستم بدون احتمال این هست که حمام رفتن یا استفاده از سرم شستشو باعث شد آب تو اون قسمت عمل جمع شده باشه حالا همراه با خون ابه هنگام فشار خارج شده بعد یه سوال دیگه این بود من که کلیه نکات بهداشتی و مراقبتی رعایت کردم علت این ترشح چیه
    آیا راه حل دیگه ای به غیر از باز شدن جای عمل هست.
    ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام احتمالا جراحی وسیعی داشته اید و من در این مواقع برای خارج شدن کامل و سریع ترشحات از درن استفاده می کنم. اگر جراحی کاملا به روش بسته انجام شده است احتمال وارد شدن آب و سرم به ناحیه وجود ندارد. دقت کنید اگر مویی در ناحیه برش رشد کرد حتما با موچین ضدعفونی شده آن را بردارید و اگر پزشک شما اجازه می دهند شب بر روی ناحیه عمل بخوابید و پانسمان کنید که ترشحات تحت فشار و به آرامی خارج شوند. اگر این ترشحات چرکی شوند نیاز به جراحی مجدد دارید اما اگر فقط سرم خون و ترشحات جراحی باشد مشکلی وجود نخواهد داشت. از قدردانی شما سپاسگزارم.

  71. Avatar photoامیر گفت:

    سلام خسته نباشید من دو ماه پیش کیست موییم رو جراحی کردم و الان کاملا خوب شده فقط موقع نشستن یکم احساس درد میکنم آیا طبیعه؟ زخم بعد از عملم هم 20 روزه که خوب شده

    1. بله این وضعیت طبیعی است. دقت کنید که برای مدت طولانی بر روی سطوح سخت ننشینید و از یک بالش نرم برای نشستن استفاده کنید.

  72. Avatar photoفراز گفت:

    سلام خانوم دکتر خسته نباشید من ۷ روزه عمل کیست مویی انجام دادم ولی از بخشی از بخیه ام خونابه ای تقریبا همراه با آب زرد رنگ و خون مایع بیرون میاد و درد میکنه و یک مقدار متورم شده ولی بخیه هام کاملا پیوند خوردن و قرص هامو به موقع میخورم خواهشا بگید مشکل چیه خواهش میکنم
    اگر بشه هم باهاتون صحبت کنم متشکر

    1. اگر ترشحات بعد از 10 روز رو به کاهش باشد جای نگرانی نیست. با جراح خود در ارتباط باشید و مراقبت ها را با دقت دنبال کنید.

  73. Avatar photoعلی گفت:

    سلام خانم دکتر من ده روز عمل کیسه مویی بسته انجام دادم تا الان هیچ دردی نداشتم روزه چهارم دکتر بخیه رو کشید قرار شد دو هفته بعد برم بقیه بخیه ها رو بکشم از روز پنجم یعنی یک روز بعداز اینکه بخیه اولو کشید شروع به اب خون کرد بوی بدی نداره ولی خیلی اب خون میکنه در حال معمولی پیاده روی ایستاده ب پشت میخوابم هیچگونه اب خونی نمیکنه ولی ب محض اینکه ب پشت میخوام بخوابم یا ب پهلو سریع اب خون میکنه الان روز دهمه ولی باز اب خون میکنه هر روز نظافت انجام میدم طبیعه. خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید تشکر

    1. این مورد را با جراح خود در میان بگذارید. اگر درن دارید حتما این مورد طبیعی است. اگر هم درن ندارید ممکن است نیاز باشد مدل خوابیدن بر روی زخم را با جراح خود چک کنید. همه چیز بستگی به نظر ایشان و وسعت و روش جراحی دارد. جراحی بسته کیست مویی نیز با روش های مختلفی انجام می شود.

  74. Avatar photoعلی گفت:

    سلام خانم دکتر ببخشید من یه چیزی شبیه جوش روی صورتم در اومده سوراخ شده رنگش سبزه بوی خیلی بدی هم میشه یه چی مثل آب ازش میاد بیرون این چه نوع جوشی هست ممنون

    1. به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

  75. Avatar photoامیرعلی م گفت:

    سلام نزدیک به ۹ ماه هستش که عمل باز کردم از عید ۱۴۰۱ یکبار جای عمل به صورت کوچک باز شده بود و دکتر پوماد داد و خوب شد ولی به تازگی دوباره یخورده جای زخم باز شده
    دلیلش چی هست؟
    ممون

    1. باز شدن زخم کیست مویی ممکن است در درجه اول به دلیل از بین نبردن موهای زائد باشد. سپس عفونت و فشار بر ناحیه.

  76. Avatar photom گفت:

    سلام و عرض ادب و تبریک سال نو خدمت خانم دکتر تقریبا دو ماه و نیم پیش عمل باز کیست مویی داشتم یه عمل با زخم خیلی کوچیک بعر دو هفته کامل زخم ترمیم شد و بسته شد ولی از چند روز پیش جای عمل سفت شده بود و دیروز حالت تیر کشیدن داشت و بعدش دوباره عفونت زد بیرون و الان دهنه زخم دوباره باز شده خواستم بدونم علت چیه و چکار باید انجام بدم ممنون

    1. بیماری شما عفونت کرده است و لازم است مجدد به متخصص مراجعه کنید.

  77. Avatar photoضیایی گفت:

    سلام خانم بنده ۳ ماه عمل باز انجام دادم زخمم تا الان بسته نشده به جراح خودم رفتم میگه سینوس رفته و تا ۶ ماه هم باز بمونه بلخره بسته میشه و الان چند روزی است که ازش خلط زرد و سبز و خون زیاد چکار کنم اگر خدایی نکرده عود کند میتونم به روش بسته عمل انجام بدم

    1. به یک متخصص دیگر مراجعه کنید. زخم شما عفونت کرده است.

  78. Avatar photoعلی گفت:

    سلام من حدودا یکسال پیش جراحی کیست مویی باز داشتم بعد حدودا دوماه هیچ بهبودی نبود وقتی به پزشک معالج رجوع کردم دوباره تجویز دارو کرد و هنوز که هنوزه زخم بسته نشده و چرک و گاهی خون میاد میشه بگین چیکار کنم

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. موهای زائد را همیشه از بین ببرید. استفاده از عسل خالص نیز می تواند به بهبود سریعتر زخم کمک کند.

  79. Avatar photoاحمد کریمی گفت:

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر
    من حدود سه هفته پیش عمل سینوس انجام دادم و یک هفته پیش هم پزشکم بخیه هاشو کشید اما دو روز بعد ش خارش گرفتم .درد و عفونتی نداره فقط خارش دارم حتی تا قسمت مقعد هم خارش داره. میشه لطفا راهنمایی کنید

    1. ناحیه را تمیز و خشک نگهدارید و با جراح معالج خود در ارتباط باشید.

  80. Avatar photoلیلا گفت:

    سلام خانم دکتر
    از کجا بفهمیم زخم بعد از عمل کیست مویی عفونت کرده؟علایمش چیه؟

    1. ابتدا مشاهده ترشحات و بوی بد از جمله علائم عفونت کیست مویی می باشد. زمانی که عفونت تشدید می شود بیمار درد زیاد و حتی تب را هم تجربه می کند.

  81. Avatar photoریگی گفت:

    با عرض سلام و ادب خدمت بزرگواران و پزشک محترم .بنده چندین مدته همین مشکل رو داشتم ولی متاسفانه بدلیل شرم و خجالت توان بیان مشکلم رو نداشتم الن یه چند ماهی هست که چرک و خون ابه زیادی خارج میشه و برای نشستن خیلی اذیت میشم ..ایا میشه هر جایی عمل رو انجام داد یعنی پیش هر دکتری یا اینکه باید حتما پیش متخصص خوبی برم .مثلا من اهل سیستان و بلوچستان هستم ایا توی زاهدان میشه انجامش داد پزشک متخصصی مورد نظر شما هست معرفی کنید؟

    1. سلام متاسفانه در زاهدان همکاری را نمی شناسم. توصیه می کنم به یک متخصص جراحی عمومی و یا یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید. فقط همکاران جراح می توانند این توده را جراحی نمایند.

  82. Avatar photoعلی گفت:

    سلام. خانمم عمل کیست مویی باز داشته و بعد از یک هفته پانسمان را که دکتر باز کرد زخم خشک و بدون عفونت بود ولی بعد از باز کردن پانسمان خرش بسیار شدید در ناحیه بخیه ها دارد. لطفا علت خارش و درمان را بفرمایید. با سپاس

    1. بروز خارش در برخی بیماران طبیعی است. مطمئن شوید که به چسب های پانسمان حساسیت نداشته باشند. می توانید در نقطه دیگری از بدن بیمار حساسیت به چسب ها را تست کنید.

  83. Avatar photoامیر آهنی گفت:

    سلام من بیست وپنج روزی هست که عمل کیست مویی داشتم به صورت بخیه اوایل ماده ای زرد رنگ ترشح میکردوبه پزشک گفتم گفت مشکلی نیست ولی الان سبز رنگ است ودرد دارد به نظر شما مشکلی است؟ممنون میشم پاسخ دهید

    1. ناحیه عمل جراحی کیست مویی شما عفونت کرده است و اگر به آن رسیدگی نکنید کیست مویی مجدد عود خواهد کرد.

  84. Avatar photoسجادی گفت:

    سلام وعرض خسته نباشید
    چگونه موهای داخل زخم بعد از جراحی با لیزر تمیز گردد.؟آیا با موچین می توان آنها را تمیز کرد؟

    1. سلام بله موچین را با بتادین یا الکن کاملا ضدعفونی کنید و موهای داخل زخم را بردارید.

  85. Avatar photoA گفت:

    سلام خانوم دکتر
    من سه روزه عمل کیست مویی با لیزر انجام دادم الان اندازه نصف بند انگشت حالت سفیدی روی زخم دارم خاستم ببینم عفونت کرده یا نه؟

    1. احتمالا عفونت کرده است و اگر درمان نشود علائمی مثل درد و افزایش ترشح و بسته نشدن زخم را به دنبال خواهد داشت. به جراح معالج خود مراجعه کنید.

  86. Avatar photoندا گفت:

    سلام دکتر وقتتون بخیر من دو ماهه عمل کیست مویی به روش باز انجام دادم ولی همیشه یک سری ترشحات سفت قهوه ایی ازش خارج میشه این طبیعیه؟
    این ترشحات بد بو هستن

    1. خیر طبیعی نیست و لازم است مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید. حتما موهای زائد این ناحیه را از بین ببرید.

  87. Avatar photoElham گفت:

    سلام من یکسال پیش عمل جراحی باز کیست مویی انجام دادم ولی الان دوباره همون قسمت ورم کرده ولی نه قرمزه نه ترشح داره و موقع نشستن درد داره باید چیکار کنم ؟؟؟

    1. احتمال زیاد کیست مویی شما عود کرده است. به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر در این زمینه مراجعه کنید و لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک را انجام دهید.

  88. Avatar photoamirrezam گفت:

    سلام خانومه دکتر خسته نباشید من الان دوهفتس عمل کردم اول زخمم خیلی درد داشت دکتر شیاف و چندتا قرص داد بهم دردش الان از بین رفته ولی داخل زخمم سفید رنگه داخلش قرمز نیس میتونه عفونت باشه راه درمانش چیه عفونت پیش دکترمم رفتم پماد عسل داده بریزم توش با ریبون گاز بزنم توش فوم بزارم گفته یه روز درمیون اینکارو کن بعد با شامپو داخل زخمو کامل بشور من الان دومرتبع اینکارو کردم ولی داخل زخمم هنوز سفیده و بوی بد میده ترشح زیاد داره چیکارم کنم بنظرتون ممنون میشم جواب بدید.

    1. زخم شما عفونت کرده است. مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید.

  89. Avatar photoAsha گفت:

    سلام خانم دکتر
    من بهمن ماه بود ک عمل کیست مویی انجام دادم
    بخیه هم نداشت فقط یک روز درمیون پانسمان رو طی پنج جلسه با دکتر پیش رفتم چون راهم دور بود بقیش هم ی پزشک میومد خونه و پانسمان رو عوض میکرد
    از اون موقع تا الان نمیدونم چرا زخمم بسته نمیشه !!
    لطفا کمکم کنید

    1. روش تعویض پانسمان کیست مویی به این شکل از که هر روز انجام می شود. اگر زخم کیست مویی شما عفونت کرده است مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید.

  90. Avatar photoرکسانا سعادت گفت:

    سلام دکتر من یک ماه و نیمه که عمل کردم کیست مویی رو عمل باز کردم که بخیه هم کردن چون کوچیک بود بعد جای عملم یه چیز سفید مثل جوش زده وسطش به نظر شما دلیلش چیه و اون جوش سفید چیه

    1. کیست مویی شما عفونت و عود کرده است. توصیه می کنم برای لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک و تضمینی اقدام نمایید.

  91. Avatar photoرضا گفت:

    سلام خانوم دکتر
    من حدود دو ماه میشه عمل باز کردم کیسه مو و زخمم بسته نشده و یک مایع زرد رنگ بوی بدی از داخل میاد و زخمم بسته نمیشه نمیدونم جه کار کنم دکتر میزم میگه باید منتظر بشینی

    1. بیملری شما عود کرده است. به جراح دیگری مراجعه کنید.

  92. Avatar photoمحمدرضا گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید
    من یک هفته هستش عمل جراحی کیست مویی انجام دادم که بخیه خورده
    جدیدا همش درد دارم بیشتر موقع خوابیدن
    و جای زخمم همش خیس هستش که ترشحات به صورت خون ابه داره و بد بوء
    نگرانم از بابت اینکه عفونت باشه
    ممنون میشم راهنماییم کنید🙏🏻

    1. احتمالا زخم جراحی شما عفونت کرده است. حتما به جراح معالج خود مراجعه کنید. عمل جراحی کیست مویی مراقبت و پانسمان منظم و دقیق نیاز دارد.

  93. Avatar photoمسلم گفت:

    سلام من با نظر پزشکم بعد از عمل باز بعداز دوهفته سرکارم رفتم گفت با شامپو بچه جای زخمتو بشور خشک کن. ایا وگفت نیازی به پانسمان دیگه ندارد بنظر شما هروز باید باشامپو بچه بشورم وحتمان نیاز هست گاز بزنی داخل زخم هرروز

    1. طبق دستور جراح معالج عمل کنید. من شما را جراحی نکرده ام که بتوانم در این مورد نظر بدهم.

  94. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام دکتر وقتتون بخیر خسته نباشید .
    اگر عفونت و مو از زیر پوست ینی از دهانه کیست خارج بشه(بدون عمل و لیزر) امکان بازگشت دوباره کیست وجود داره ؟

    1. بله امکان عود وجود دارد زیرا لازم است جدار کیست مویی نیز توسط جراح تخریب و تخلیه شود. معمولا مو و بقایای کیست به طور کامل تخلیه نمی شود و حتما نیاز به جراحی یا لیزر می باشد.

  95. Avatar photoبهنام گفت:

    سلام خانمدکتر خسته نباشید
    من دو ماهه که از عمل کیست مویی بسته ای ک انجام دادم میگذره
    بعداز کشیدن بخیه هام عفونت زیاد شد
    منم با تجویز دکتر آنتی بیوتیک خوردم
    الان عفونت نداره ولی زخم‌هنوز بازه
    تاجایی ک شده موهای زایدشو زدم ولی خب داخل اونجایی ک بازه پر مو هست
    اگه بسته بشه اون موها میمونه داخل
    چیکار کنم
    نمیتونم بزنمشون

    1. تا زمانی که موهای زائد در این ناحیه است زخم شما بسته نمی شود و عفونت هم می کند. با موچین ضدعفونی شده موهای زائد را بردارید و اجازه ندهید موها در این ناحیه رشد کنند.

  96. Avatar photoحمید گفت:

    سلام خانوم دکتر
    من مدتی هست که از قسمت انتهای دنبالچه هنگامی که به دنبالچه فشار وارد میکنم ترشح یه مایع بی رنگ و بی بو و چسبناک دارم هیچ تورمی هم تو اون ناحیه ندارم و جوشی زده نشده و مو هم خارج نمیشه از این قسمت میخواستم بدونم علتش چی هست و نیاز به درمان خاصی داره؟

    1. احتمالا کیست مویی عمقی ایجاد شده و از منافذ یا فیستول ایجاد شده ترشحات خارج می شوند. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. ممکن است برای شما ام آی آی یا سونوگرافی تجویز شود.

  97. Avatar photoرحیمی گفت:

    سلام دکتر دو سال پیش عمل سینوس پیلونیدال به روش باز انجام دادم الان یک هفته میشه که عفونت ترشح میشه به دکتر دیگری مراجعه کردم ایشون سفازولین تجویز کردن که تزریق کردم ۴ بار که ۴ روزش دیگه عفونت نداشتم بعد گذشت چندروز دوباره شروع به ترشح عفونت کردم و هر بار که اجابت مزاج میخوام انجام بدم زخم باز میشه و خونریزی می‌کنه و عفونت هم همراش هست

    1. کیست مویی شما عود کرده است و لازم است مجدد جراحی شود. لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک را پیشنهاد می کنم.

  98. Avatar photoحامد گفت:

    سلام من عمل موبرگشتی انجام دادم ،محل زخم خیلی خارش داره و کمی هم احساس درد دارم
    جای بخیه عملم سفت شده و حالت گره گره ای
    اگه میشه راهنماییم کنید ممنونم

    1. اگر کمتر از دو ماه است که عمل جراحی کیست مویی را انجام داده اید جای نگرانی نیست. با جراح معالج خود در ارتباط باشید تا به بهبودی کامل دست یابید.

  99. Avatar photoپیمان توکلی گفت:

    باسلام.من ۱۵روزه عمل کیست مویی انجام دادم.سه تا بخیه زده بود دکترم.بعد ۱۳روز بخیه را رفتم درمانگاه دکتر برداشت( دکتر عمومی نه دکتر خودم)الان جای دوتا بخیم خوبه اما از جای یکی چرک میده..بدبو هم هست..بنظر شما خطرناک هست.لطفا راهنماییم کنید ممنون

    1. احتمالا کیست مویی شما عود کرده است و یا مو به داخل زخم رفته است. مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید.

  100. Avatar photoمحمد رضا گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید من الان نزدیک به 3 سال هست که به کیست مویی دچار شدم از استان بوشهر هستم بخاطر شرایط کاری نتونستم عمل کنم چون دوره استراحت بیشتر از 1 ماه هست آیا من باید چه کاری انجام بدهم لطفاً کمکم کنید ممنون

    1. توصیه می کنم از مطب من یک وقت ویزیت آنلاین بگیرید. هماهنگی های لازم برای انجام لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک برای شما انجام می شود. یک روزه به تهران تشریف می آورید و لیزر را انجام می دهید. استراحت بعد از این روش جراحی کمتر از یک هفته است و به سرعت به محل کار خود باز می گردید.

  101. Avatar photoمیلاد زمانی گفت:

    سلام دکتر روز بخیر ، من یک هفته ای است که عمل بسته کیست مویی انجام دادم و ۳ تا بخیه شده و اینکه هر روز مقداری خون ابه و یا اب سفید رنگی خارج میشه و به شدت میسوزه ، و تنها چیزی که تجویز شده برای من قرص چرک خشک کنه ، خواستم بدونم با دارویی یا چیزی میشه این عفونت رو بهتر کرد

    1. ناحیه را کاملا تمیز کنید و از کرم پروپولیس استفاده کنید.

  102. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام من حدود چهار سال پیش عمل باز کیست مویی تو قسمت دنبالچه داشتم که یه مقدار از استخوان دنبالچه هم تراشیده شد بعد از بخیه و مراقبت های کامل بهبود پیدا کردم ولی الان بعد از چهار سال باز یکی دو روزه موقع نشستن درد تو قسمت دنبالچع دارم میخواستم ببینم علت درد میتونه از عود کیست مویی باشه؟؟؟ ایا روش درمانی هست یا باید به پزشک مراجعه کنم؟؟؟

    1. ابتدا به جراح خود مراجعه کنید. اگر درد به دلیل عود کیست مویی نباشد ممکن است به دلیل فشار بر روی ستون فقرات باشد. در این صورت به ارتوپد یا متخصص ستون فقرات ارجاع داده می شوید.

  103. Avatar photoسجاد گفت:

    سلام خانم دکتر من کیست مویی داشتم روش عمل باز کردم حدودا 27روز شد برام روزی 3بار پانسمان عوض میکنم ولی این دو روز زخمم قرمز رنگ شد و یکم خون ازش در میاد خب مشکلی پیش نیومده؟

    1. نباید روزی 3 بار پانسمان عوض کنید. زخم را کمتر دستکاری کنید. اگر بعد از چند روز اوضاع بهتر نشد حتما از جراح معالج خود یک کرم ترمیم کننده مناسب بگیرید. موزدایی مرتب و استفاده از عسل نیز کمک کننده است.

  104. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام خانم دکتر خوب هستین من دوسال پیش توسط شما عمل شدم با لیزر
    ت‌و این دوسال هم رعایت کردم نکات بهداشتی رو
    تو اون ناحیه عمل یه کوچولو هر از گاهی درد میکنه و میخاره یکم نه اینکه بشینم یا بایستم درد کنه یهو یکم درد میکنه موقع خم شدن و دردش زیاد نیست
    و اینم بگم که ترشح ندارم هیچ سوراخی نیست و قرمزم نشده دردشم یه سره نیست ایا امکان داره عود کرده باشه ؟ یا کمرمه چون بعد اینکه روی یه جسم سخت نشستم اینجوری شد

    1. سلام اگر موهای زائد را به طور مرتب از بین برده اید کیست مویی شما عود نکرده است زیرا من تمام ریشه های کیست مویی و جدار آن را کاملا تخلیه و درناژ نموده ام. ممکن است به دلیل خشکی پوست و فشار بر روی ستون فقرات این درد و خارش را احساس کرده باشید. از یک مرطوب کننده یا لوسیون بدن فاقد چربی استفاده کنید و برای نشستن از بالش طبی یا رینگ طبی استفاده کنید. مشکل شما برطرف خواهد شد. اگر همچنان علائم شما باقی ماند به یک ارتوپد مراجعه بفرمایید.

  105. Avatar photoعرشیا گفت:

    سلام خانم دکتر من سه بار جراحی کیست مویی انجام دادم دفعه اول به صورت بسته دفعه دوم به صورت باز و دفعه اخر هم بسته عمل کردم به صورت فلپ در نهایت الان بعد دوسال از عمل اخر در قسمت بالایی کنار بخیه یک حالت جوش مانند سر قرمز ایجاد شده که میسوزد ایا امکان عود دوباره کیست مویی وجود دارد؟

    1. بله احتمال عود وجود دارد. حتما موهای زائد ناحیه را با یک روش مناسب مثل لیزر موهای زائد از بین ببرید و مجدد به جراح معالج خود نیز مراجعه کنید.

  106. Avatar photoفرزانه گفت:

    سلام وقت بخیر خانم دکتر گرامی دختر من یک هفته هست که عمل کیست مویی بالیزر انجام داده ولی ۳تا از بخیه هاش عفونت کرده ایا برای شستشوی بخیه میتونم از بتادین یا سرم شستشو استفاده کنم ؟
    این عفونت با مصرف انتی بیوتیک خوب میشه یا نیاز به جراحی مجدد داره ؟
    ممنون از پاسخگوییتون

    1. بله شستوشو با سرم و بتادین مناسب است اما زخم را دستکاری نکنید و حتما به متخصص معالج خود مراجعه کنید. اگر مویی در ناحیه عمل رشد کرده است آن را با موچین ضدعفونی شده بردارید.

  107. Avatar photoزینب گفت:

    سلام دوسال پیش به دلیل کیست مویی دکتر عمل کردن ولی تشخیصش این بو د باز باشه که بعد پانسمان مکرر یک ماه طول کشید خوب بشه الان دو هفته پیش درد داشتم بعد بررسی فهمیدم زخمم یک سوراخ کوچک باز شده یکبار که ضد عفونی کردم دردش قطع شده امروز فهمیدم جای عملم داره خیلی باز میشه طوری یک انگشت میره به اندازه یک سانت داخل میشه لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم

    1. احتمالا کیست مویی شما عود کرده است. مجدد به جراح خود یا یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه بفرمایید.

  108. Avatar photoحسین گفت:

    سلام خانم دکتر من کیست مویی داشتم یک بار در بیمارستان عمل باز انجام داده ام و تقریبا دو سال هست که بهبود نیافته و هر روز خون و چرک خارج میشه و زخم بهبود نیافته است لطفاً راهنمایی کنید

    1. توصیه می کنم جراحی مجدد را با لیزر پرتوان و به روش بسته و پلاستیک نزد جراحی انجام دهید که لیزر کیست مویی را تضمینی و بدون عود و بازگشت انجام می دهند.

  109. Avatar photoعلی گفت:

    سلام بنده کیست مویی دارم و الان دو سه روزی هست که خونریزی میکنه و اینکه سرگیجه و گیجی و نفس تنگی و بی اشتهایی دارم،آیا این سرگیجه و گیجی و نفس تنگی و بی اشتهایی و تپش قلب بالا به خاطر عفونت کیست مویی می باشد؟

    1. بله این احتمال وجود دارد.

  110. Avatar photoعلی گفت:

    سلام خانوم دکتر من یه هفته پیش عمل کیست مویی باز انجام دادم همون جوری که دکتر گفته روزی دوبار پانسمان میکنم ولی الان یه لکه مشکی سفید داخل زخم هست که از روز اول که ما پانسمانو شروع کردیم بوده دلیل این لکه چیه

    1. به جراح خود اطلاع بدهید. ممکن است لخته خون باشد که داخل زخم باقی مانده و لازم است توسط پرشک برداشته شود.

  111. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خداقوت بابت وقتی ک میزارید خانم دکتر ببخشید من یه هفته هست عمل کیمت مویی باز کردم و هر روز عوضش میکنم پانسمان رو و۲روز هست ک حموم میرم بعد از اینکه برای بار اول حموم رفتم دور زخم بشدت خارش داره و التهاب درست کرده و وقتی پانسمان رو بیرون اوردم رنگش سبز بود ایا میشه عفونت کرده باشه؟

    1. بله احتمالا زخم شما عفونت کرده است. همچنین ممکن است پوست شما به شوینده ای که استفاده کرده اید حساسیت داده باشد. از شامپو بچه استفاده کنید و چند جلسه پانسمان زخم کیست مویی را با یک متخصص زخم یا بهیار باتجربه در این زمینه انجام دهید.

  112. Avatar photoامیر گفت:

    سلام وقتتون بخیر باشه خانوم دکتر
    من سه هفته ای میشه عمل کیست مویی انجام دادم وزخمم باز هستش و هر روز سعی میکنم پانسمان رو دو بار تعویض کنم و ترشحات داخلش رو خالی میکنم فقط یه دو روزی میشه جسارتا پایین زخمم حد فافصل مقعد و زخم خارش و قرمزی پوست اتفاق میوفته آیا احتمال ایجا‌د دوباره کیست مویی میتونه باشه یا مشکلی خاصی دیگه ای
    لطف میکنین جواب بدین ممنون میشم🙏

    1. ممکن است حساسیت پوستی باشد. اگر پماد یا داروی خاصی مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین ممکن است به تجهیزات پانسمان مثل چسب حساسیت داشته باشید. در هر صورت این التهاب پوستی طبیعی نیست و نیاز به پیگیری دارد.

  113. Avatar photoماهان گفت:

    سلام خسته نباشید، عمل کیست مویی انجام دادم به روش باز الان ۲ هفته میگذره، پانسمان هرروز تعویض شده، جدیدا الان ترشح های سبز رنگ دارم، گاز استریلی ک داخل جای عمل میگذارم بعد ۷ ۸ ساعت برش میدارم ک عوض کنم سبز رنگ هستش و ی مقداری بوی بدی میده،عادیه یا مشکلی هستش؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. ترشح سبز رنگ عادی نیست و ممکن است در روزهای آتی دچار درد و ترشح بیشتر نیز شوید. حتما به جراح معالج خود مراجعه کنید. حتما تعویض پانسمان و مو زدایی از ناحیه را کاملا با دقت انجام دهید.

  114. Avatar photoآرش گفت:

    سلام وقت بخیر خانم دکتر بنده 7سال پیش عمل کیست مویی بسته انجام دادم بعد از 4سال دردش شروع شد و دوبار عمل باز انجام دادم همه چی درست شد تا الان دوباره ورم کرد رفتم دکتر عفونت داشت تخلیه کرد ولی الان حدود 2ماهه با وجود مصرف دارو و خارج شدن عفونت هنوز هم عفونت داره و درد هم میکنه.ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. یا کیست مویی شما عود کرده است یا از ابتدا فقط تخلیه عفونت انجام شده و تخلیه و جراحی کیست مویی را کامل انجام نداده اید. در هر صورت نیاز به جراحی و مراقبت و از بین بردن موهای زائد به طور دائمی ضروری است.

  115. Avatar photoزینب گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید
    خانم دکتر من تازه دچار کیست مویی شدم دکترم انداخته هفته بعد عملمو انداخته برای اینکه تا هفته بعد دچار عفونت نشدم چیکار کنم هر روز غده هی بزرک بزرک تر میشه

    1. از ایشان بخواهید که قبل از عمل تخلیه سرپایی آبسه کیست مویی را انجام دهند یا برای شما آنتی بیوتیک تجویز کنند. توصیه می کنم قبل از عمل لیزر موهای زائد را هم انجام دهید. حتما قبل از عمل با جراح خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *