بیماری های مقعد, توده های ناحیه مقعد

علائم بواسیر داخلی چیست؟

علائم بواسیر داخلی

در کانال مقعد (Anal canal)، خطی به نام خط شانه ای (Pectinate line) قرار دارد که دو سوم بالایی کانال را از یک سوم پایینی آن جدا می کند. اهمیت این طبقه بندی در این است که مشخصات بواسیر ایجاد شده در این دو منطقه، به دلایل بافت شناسی و عصب شناسی متفاوت است. دانستن این موضوع به فهم اینکه علائم بواسیر داخلی چیست، کمک می کند.

مکان بروز بواسیر داخلی، بالای خط شانه‌ای است و با همان سلول هایی پوشیده می شود که بقیه قسمت های روده را می پوشانند. سلول های پوششی این ناحیه فاقد گیرنده درد هستند، ,و به همین دلیل است که بواسیر داخلی بدون درد است.

بواسیر داخلی و پکتین لاین

محل خط شانه ای (Pectinate line) به دانستن اینکه علائم بواسیر داخلی چیست کمک می کند

پرولاپس بواسیر داخلی

در صورتی که هموروئید داخلی متورم و بزرگ شود و به سمت مقعد حرکت کند و یا از آن بیرون بزند، به آن هموروئید پرولاپس یافته گفته می شود. این نوع هموروئید اگرچه همیشه دردناک نیست، ولی می تواند باعث ایجاد توده، ناراحتی، خونریزی، خارش، و علائم دیگری بشود که می تواند در نشستن، توالت رفتن، و انجام اعمال روزمره اختلال ایجاد کند.

مهمترین علامت های بواسیر

مهم ترین علائم بواسیر داخلی را می توان به شرح زیر فهرست نمود:

قابل رویت بودن

بواسیر داخلی معمولا با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست. ولی در صورتی که پرولاپس شده باشد، می تواند بطور آشکار در خارج مقعد دیده شود.

درد

وقتی که هموروئید داخلی ملتهب می شود، می تواند باعث تورم شود. این به خودی خود باعث درد نمی شود چون، همانطور که گفته شد، بالاتر از خط pectinate ، هیچ گیرنده دردی وجود ندارد. به این دلیل ، بواسیر داخلی معمولا بدون درد است. ولی در صورت که پرولاپس شده باشد، یعنی بیرون زدگی پیدا کرده باشد، می تواند باعث درد و ناراحتی شود.

بواسیر داخلی و بواسیر خارجی

بواسیر داخلی (Internal Hemorrhoids) معمولا در داخل رکتوم قرار دارد و با چشم غیر مسلح دیده نمی شود

خونریزی

مشخص ترین دلیل بر وجود بواسیر داخلی، خونریزی از رکتوم (راست روده)، در حین عبور یک مدفوع سخت است. خون خروجی از بواسیر داخلی به رنگ قرمز روشن است که مدفوع در هنگام عمل دفع، به آن آغشته می شود و “مدفوع خونی” ایجاد می شود. البته، رنگ خود مدفوع طبیعی است. به علاوه، آثار خون می تواند روی دستمال توالت دیده شود و یا به داخل کاسه توالت چکه کند. خونریزی بواسیر داخلی معمولا آنقدر زیاد نیست که باعث کم خونی شود و به ندرت ممکن است حیات فرد را به خطر بیندازد.

وجود توده یا برجستگی

برجستگی مربوط به هموروئیدهای داخلی معمولا احساس نمی شوند، مگر اینکه پرولاپس یافته باشند. برای تشخیص آنها، پزشک از معاینه انگشتی رکتال (digital rectal examination) یا وسایل تشخیصی مانند آنوسکوپ (Anoscope) یا کولونوسکوپ استفاده می کند. معاینه رکتال، علاوه بر توده مربوط به هموروئید داخلی، تونوس عضلات و وجود خون را نیز امتحان می کند.

سایر علائم بواسیر داخلی چیست؟

اگر بواسیر داخلی ملتهب و بزرگ شده باشد، می تواند باعث ترشح مخاط شود که بنوبه خود، منجر به التهاب پوست اطراف مقعد و ایجاد سوزش و خارش در آن منطقه شود که به آن pruritis ani گفته می شود. با این حال, سایر دلایل خارش مثل قارچ، عفونت ها، و انگل ها را نباید از نظر دور نگه داشت. به علاوه, بواسیر داخلی متورم، می تواند باعث گرفتگی ماهیچه های صاف اطراف رکتوم شود.

نکته علائم بواسیر داخلی

نکته ای که لازم است در اینجا ذکر شود، این است که اگرچه، بواسیر داخلی می تواند علت بسیاری از موارد خونریزی های مخرجی باشد، ولی، در همه موارد اینگونه نیست. مثلا خونریزی از رکتوم می تواند علامت بیماری هایی مانند بیماری کرون، کولیت اولسراتیو، پولیپ، آبسه، دیورتیکولیت، شقاق مقعدی، و سرطان کولون یا رکتوم باشد.

عوامل زمینه ساز علائم بواسیر داخلی چیست؟

بواسیر داخلی یک سری عوامل زمینه ساز دارد که به عنوان علائم وابسته، به تشخیص کمک می کنند. معمولا آگاهی از این علائم، توسط متخصص جراحی عمومی و در حین گرفتن تاریخچه بیماری از بیمار، به دست می آید. سابقه یبوست، سختی حرکت مدفوع، زور زدن در توالت هنگام عمل دفع، عادات غذایی، عادات توالت رفتن، استفاده از ملین ها، سابقه ابتلا به تومور، بیماری التهابی روده، و خونریزی گوارشی، عمده علائم وابسته هستند.

درجات بواسیر داخلی

درجات چهارگانه بواسیر داخلی از چپ به راست و از بالا به پایین

منظور از درجه بندی علائم بواسیر داخلی چیست؟

از سال 1985، بر اساس میزان بیرون زدگی هموروئید داخلی، آن را به چهار دسته تقسیم نموده اند. اگرچه، این تقسیم بندی محدودیت هایی نیز دارد، ولی حسنی که دارد این است که در انتخاب روش درمانی به پزشک کمک می کند. هرچه بیرون زدگی هموروئید بیشتر باشد، درجه آن بالاتر است. درجه بندی هموروئید داخلی به شرح زیر است و به فهم بهتر اینکه علائم بواسیر داخلی چیست کمک می کند:

بواسیر داخلی درجه 1

در این حالت، رگهای خونی برجسته اند، هموروئید متورم به داخل کانال پیشروی می کند، ولی از خط شانه ای پایین تر نمی آید و بدون فروافتادگی است.

بواسیر داخلی درجه 2

در اینجا هموروئید به پایین تر از خط شانه ای کشیده شده است، و همراه با خروج مدفوع، بیرون می آید ولی، خودبخود به جای خود برمی گردد.

بواسیر داخلی درجه 3

هموروئید همراه با مدفوع و در حال نشستن بیرون می آید و خودبخود برنمی گردد. ولی می توان آن را با دست به مکان اول خود برگرداند.

بواسیر داخلی درجه 4

در این حالت، فروافتادگی کامل است و هموروئید بیرون زدگی دائمی دارد به نحوی که با دست هم قابل برگشت به جای خود نیست.

رژیم غذایی بواسیر داخلی

عادات غذایی از عوامل زمینه ساز مهم در بروز بواسیر داخلی است

تشدید کننده علائم بواسیر داخلی چیست؟

بعضی اعمال نظیر فشار آوردن زیاد، مالش، یا تمیز کردن اطراف مقعد می توانند علائم بواسیر داخلی را تشدید کنند.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

31 دیدگاه برای “علائم بواسیر داخلی چیست؟

  1. Avatar photoمهری گفت:

    سلام
    وقت شما بخیر
    قسمتی از مقعدم ملتهب شده چکار کنم.

    سپاسگزارم.

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید و از بروز یبوست جلوگیری کنید. آب و آبمیوه زیاد مصرف کنید. از خوردن غذاهای فست فود فلفل و ادویه خودداری کنید.

  2. Avatar photoHamid گفت:

    سلام خانوم دکتر وقت بخیر من ی مشکلی‌دارم حدومه سه هفتش هر چهارشب ی خارش میگرم بعد خوبه میشه بعد چهار شب دوباره خارش میگیره نه خون ریزی دارم نه چیز دیگه این علایم تو گوگل زدم بواسیر داخلی اومد خیلی ببخشید من رفتم دستشویی و انگشتمو ب روغن اغشته کرده و داخل خودمو برسی کردم ب نقطه کوچیک خیلی خیلی کوچیک ب اندازه یک ریزه سنگ کوچیک حس کردم چیکار کنم یعنی داخلی هست

    1. سلام احتمالا غذای تند و ادویه دار مصرف کرده اید. آب زیاد بنوشید و رژیم غذایی خود را مراقب باشید. اگر طی یک هفته بهبود پیدا نکردید از مطب وقت ویزیت بگیرید تا بعد از معاینه برای شما داروی مناسب تجویز شود.

  3. Avatar photoامیر گفت:

    سلام خانم دکتر چند ماهی هست که بعضی اوقات همراه با مدفوع دفع خون هم دارم و یک بیرون زدگی کوچک هم انتهای مقعد دارم هیچ علایم دیگه ای هم ندارم
    اندوسکوپی هم انجام دادم داروی موسیلیوم و یک پماد تجویز کردن چند وقتی خوب بودم اما دوباره همون حالت شدم
    خواستم بدونم نظر شما چیه

    1. سلام شما باید معاینه شوید. همراه با جواب آندوسکوپی به مطب مراجعه کنید. اگر تهران تشریف ندارید می توانید از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. معمولا بیرون زدگی هموروئید و شقاق با دارو درمان نمی شود و نیاز به جراحی یا لیزر دارد.

      1. Avatar photoامیر گفت:

        خانوم دکتر ببخشید اونجا اشتباه نوشتم
        کونوسکوپی انجام دادم و گفتن که یه پولیپ داشتی
        فرستادن برای ازمایش و جواب رو که نشون دادم گفتن چیزی نیست و اون دارو هارو برام گذاشتن
        یکی دو سال پیش هم بیرون زدگی داشتم همراه با درد اما بعد از چند روز به خودی خود خوب شد

  4. Avatar photoامید گفت:

    سلام خانم دکتر ایا سندروم روده تحریک پذیر میتونه باعث بواسیر داخلی بشه؟

    1. سلام بله معمولا سندرم روده تحریک پذیر منجر به بروز اختلال در اجابت مزاج و در نهایت بروز هموروئید یا همان بواسیر و شقاق می شود.

  5. Avatar photoامیر علی گفت:

    سلام و ادب،
    بنده سوالی داشتم راجع به اینکه مرد 35ساله هستم حدود بیست ساله هموروئید داخلی دارم هر از گاهی اذیت درد خونریزی داره سالی چند روز، بعدش خودبخود محو میشه علایمش ولی درجه سه هستش با انگشت سرجاش برمیگردانم، میخاستم بدانم امکان دارد پیشرفت کند به درجه چهار بعد از این همه مدت که درمان نکردم یا همین طور بماند مشکلی اینجاد نخواهد داشت، دوم اینکه گاهی اوقات که اذیت سوزش میکنه ناحیه رکتوم را کامل شست و شو میدم با چند بار و خالی کردن آب ولرم.، بعدش پماد تزیامسینولون ان ان میزنم بهش هرچند برای این بیماری نیست و استعمال خارجی دارد، اما برای من جواب میدهد و تا ماه ها بهبود میشه. آیا کارم درسته یا خطرناک؟ صمنا هیچوقت هیچگونه رابطه چیزی نداشتم اصلا.

    1. سلام خود درمانی نکنید و عمل تنقیه را خودتان انجام ندهید زیرا به بافت روده و مقعد آسیب می رسانید. حتما به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید که برای شما داروی مناسب تجویز کنند. در صورت عدم درمان به موقع بیماری پیشرفت می کند و برای درمان راهی جز جراحی یا لیزر هموروئید باقی نخواهد ماند.

  6. Avatar photoخاطره گفت:

    سلام دخترم ۳ سالشه و از یک سال و نیم هست که احتباس مدفوع میکنه الان که لیت کردم موقع دفع با گریه دیدم که از داخل مقعد از دو طرف دو تا تکه اشک مانند میزنه بیرون بعد که مدفوعش تموم میشه مقعدش کاملا عادیه لطفا راهنمایی کنید که علتش چیه متخصص کودکان میگه مشکلی نداره ولی خیلی سخته اجابت مزاج میکنه با زجر و گریه😔

      1. باعرص سلام من دو هفته است نارحتی باوسیر دارم خیلی درد دارم‌الا چیکار کنم

        1. سلام علاوه بر این که باید مراقبت های خانگی و رعایت رژیم غذایی را دنبال کنید لازم است از یک متخصص وقت بگیرید تا برای شما داروی مناسب تجویز کنند.

      2. Avatar photoاشکان گفت:

        سلام خانم دکتر من هموروید دارم و تمام طول روز احساس میکنم که باید توالت برم و همیشه نفخ شکم دارم میخواستم بدانم آیا با لیز این علایم که دارم برطرف میشه و من یک بار جراحی شدم بخاطر هموروید خارجی ولی هموروید داخلی که دارم اذیتم میکنه

        1. بله من لیزر هموروئید را تضمینی و بدون عود و بازگشت انجام می دهم. همچنین لازم است رژیم غذایی خود را نیز اصلاح کنید که در آینده دچار یبوست مزمن نشوید.

    1. Avatar photoزهره .ی گفت:

      سلام خانم دکتر من از مشهد مزاحم میشم من یک زایده گوشتی از مقعدم بیرون زده وبه پزشک جراحی عمومی خانم در مشهد مراجعه کردم گفتند باید عمل بشه وچون از عمل باز می ترسم میخواستم ببینم در مشهد دکتری که با لیزر عمل کنه سراغ ندارید واگر بیام تهران چند روز طول میکشه چون آنجا آشنایی ندارم که بمونم وهزینه اش چقدر میشود . ممنون از راهنمایی های شما .

      1. سلام متاسفانه در مشهد متخصص جراحی و لیزر نمی شناسم. اگر می خواهید در تهران لیزر را انجام دهید می توانید از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ارسال عکس و شرح بیماری هماهنگی های لازم برای انجام لیزر برای شما انجام می شود و هزینه دقیق هم اعلام خواهد شد. شما می توانید یک شب در کلینیک بمانید و روز بعد به شهر خود بازگردید.

  7. Avatar photoزهره .ی گفت:

    من خانم ۵۳ ساله هستم

  8. Avatar photoشهاب گفت:

    با عرض سلام خدمت خانوم دکتر و خسته نباشید
    دکتر جان من پارسال دچار درد شدید مقعد شدم و موقع اجابت مزاج شدیدتر میشد، و خونریزی کمی داشتم. به گفته یکی از دکتر ها(منطقه ما متخصص گوارشی ندارد ) بیماری ام بواسیر بوده، بعد از مدتی حالم بهتر سد تا چند روز پیش بعد از دو روز یبوست اجابت مزاج رفتم و همراهش خون امد، بعد اون حدود چهار روزه که گاهی خون همراه مدفوع گاهی قبل و لعد از مدفوع خونریزی دارم با درد مقعد، و خییلی نگرانم که نکنه سرطان باشه،توروخدا جواب بدین که ایا مشکلم بواسیری هست یا جیز دیگری، ناگفته نمونه پدر و عمو و پسد عموم سابقه بواسیری دارند .

    1. سلام از مطب وقت ویزیت آنلاین با واتساپ بگیرید. بعد از ویزیت برای شما داروی مناسب تجویز می شود. از یک شربت ملین برای کنترل یبوست کمک بگیرید و حتما از یک متخصص تغذیه رژیم غذایی مناسب دریافت کنید. بعد از هر دفع مدفوع به مدت 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید.

  9. Avatar photoروح الله گفت:

    سلام وقت بخیر خسته نباشید خانم دکتر
    باعرض پوزش گل آب بروتون
    من وقتی میرم تولت موقع تخلیه دچار مشکل می شوم همراه با درد و سوزش و خون ریزی
    خیلی دردناک میشه

    1. سلام ممکن است دچار بواسیر یا همان هموروئید و حتی شقاق شده باشید. علاوه بر این که لازم رژیم غذایی پرفیبر و ملین داشته باشید به یک متخصص نیز مراجعه کنید تا برای شما داروی مناسب تجویز کنند. بعد از هر اجابت مزاج نیز 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید.

  10. Avatar photoمحسن گفت:

    سلام خانم دکتر وقت بخیر
    بنده از سال ۹۵ با بیماریی در گیرم ک هر چند وقت یکبار با ی یبوست یا مسهل شدن درد شدید در راست روده ب همراه خون ریزی دارم در حدی ک نمیتونم بشینم از درد و حتی یک گوشت اضافه یک سانتی از کنار مقعد بیرون زده ک ابتدای اون در داخل درد شدیدی داشته بیمارستان های زیادی رفتم همه میگن فیشر و شقاق با رژیم غذایی با فیبر بالا و دارو هایی مثل شربت ملین لاکسی ژل و پماد های مثل انتی هموروئید و انتی فیشر و رکتول بصورت موقت درمان میشدم حتی دوبار کلونوسکوپی و یک بار هم MRI دادم تشخیص همه سالم بودنه ولی چند روزه ک دوباره درد شدید و خون ریزی کم ولی داخل راست روده ام بقدری متورم شده که برای استفاده از اپلیکاتور پماد ب مشکل میخورم و وارد نمیشه تنها کاری ک باعث تسکین درد میشه وان اب گرم چند ساعتی ارومم میکنه

    1. سلام اگر علت بروز یبوست و اسهال برطرف نشود حتی با لیزر هموروئید و شقاق نیز مجدد دچار عود خواهید شد. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  11. Avatar photoسارا گفت:

    سلام من ۲۲ ساله هستم چند روزه موقع تخلیه درد و سوزش دارم ولی خونریزی ندارم و یبوست و اسید معده زیاد دارم و غذای تند و خوراکی های ترش زیاد میخورم میشه بگید علتش چه چیزی میتونه باشه؟

    1. احتمالا به شقاق مبتلا شده اید. مصرف غذاهای تند و نوشیدنی های الکلی و کافئینه را ترک کنید. رژیم غذایی سالم داشته باشید و روزانه 8 تا 10 لیوان آب مصرف کنید. مصرف 12 واحد میوه در روز نیز به بهبود سریعتر شما کمک می کند.

  12. Avatar photoM گفت:

    من فک کنم بواسیر داخلی درجه دو دارم و الان یه چند وقتی هست که روغن بنفشه میزنم چون یبار قبلا هم این اتفاق برام افتاده بود و با روغن بنفشه درمانش کردم ولی فک میکنم این سری میزانش بیشتر باشه چون یکم دردهم می‌کنه و نسبت به سری پیش خونریزی بیشتری دارم . امکان داره این سری هم با روغن بنفشه درمانش کنم؟ آخه واقعا میترسم از اینکه درمان نشه⭞ ִ

    1. درمان های گیاهی هموروئید نمی توانند جایگزین درمان های تخصصی شوند. از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید تا کار شما به جراحی نکشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *