آبسه

عمل جراحی آبسه مقعدی

عمل جراحی آبسه مقعدی

برای درمان آبسه مقعدی گزینه های متعددی وجود دارد. یکی از این روش ها که برای اکثریت انجام می شود و نتیجه بخش است، تخلیه و عمل جراحی آبسه مقعدی است. به این صورت که برشی در پوست نزدیک مقعد ایجاد می کنند تا عفونت از طریق آن تخلیه شود. این عمل درناژ به دو صورت قابل انجام است که بستگی به شرایط آبسه در بیمار دارد:

  • اگر آبسه مقعدی ساده و سطحی باشد می توان آن را با بی حسی موضعی و در مطب پزشک به صورت یک عمل جراحی سرپایی آبسه مقعدی انجام داد.
  • اگر آبسه کمی پیچیده تر یا عمیق باشد، عمل جراحی آبسه مقعدی را در بیمارستان و اتاق عمل و با بی حسی عمیق تر انجام می دهند. البته ممکن است از بیهوشی یا خواب عمیق استفاده شود و مدت کمی نیز فرد در بیمارستان بستری شود.

گاهی از همان ابتدا قبل از اقدام به عمل جراحی آبسه مقعدی ممکن است آبسه مقعدی خودبخود تخلیه شود که دیگر نیازی به تخلیه در مطب و توسط پزشک متخصص نمی باشد. البته این مورد خیلی زیاد رخ نمی دهد و فقط گاهی پیش می آید.

عمل جراحی و خشک کردن آبسه مقعدی

عمل جراحی و خشک کردن آبسه مقعدی

نکات لازم در مورد عمل جراحی آبسه مقعدی

برای انجام عمل جراحی آبسه مقعدی باید مواردی را قبل از عمل و همچنین مراقبت های بعد از عمل آبسه مقعدی را حتما رعایت کنید. سعی کنید قبل از عمل جراحی آبسه مقعدی به پزشک خود مراجعه کرده و تمام توضیحات لازم در مورد آبسه مقعدی را دریافت کنید. همچنین توجه داشته باشید که اگر سوالی برایتان پیش آید حتما از پزشک متخصص جراحی خود بپرسید و از تمام جزئیات آگاه شوید.

قبل از اینکه برای عمل آبسه مقعدی اقدام کنید پزشک و پرستاران مربوطه مواردی که لازم است برای عمل رعایت کنید و لوازمی که باید همراه داشته باشید را به شما اطلاع می دهند. در مورد اینکه پانسمان دارید و اینکه چه تعداد لباس باید همراه داشته باشید و چند وقت یکبار لباس ها را تعویض کنید هم اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار می دهند.

جراح برای درمان آبسه مقعدی باید به موارد زیادی دقت کند که روند درمان و بهبودی کامل طی شود:

  • تشخیص کامل و صحیح تاثیر بسیار زیادی در درمان این آبسه دارد. جراح باید کاملا تعداد و انواع آبسه و تشکیل فیستول را تشخیص دهد.
  • جراح باید دقت داشته باشد که زیبایی در جراحی مهم است ولی درمان و بخیه درست باید در اولویت قرار داشته باشد.
  • انتخاب روش درمان آبسه مقعدی توسط جراح نقش مهمی در عدم بازگشت دوباره آبسه مقعدی دارد.
  • بهتر است 6 هفته پس از عمل جراحی آبسه مقعدی بیمار دوباره به متخصص جراحی معالج خود مراجعه کند. و از درمان کامل اطمینان داشته باشد. همچنین پانسمان و بخیه هم چک شود.

عمل جراحی آبسه مقعدی یک کار کاملا روزمره و ساده برای پزشکان است. در اغلب مواقع پیچیدگی خاصی ندارد و یکروزه روند درمان آن تمام می شود و پس از عمل جراحی آبسه مقعدی نیز بیمار مرخص می شود. در نظر داشته باشید که درصورت امکان حتما یک همراه داشته باشید که پس از عمل تا 24 ساعت همراه شما در خانه بماند. در صورتی که فرد درخواست داشته باشد که تا یک روز بعد از عمل در بیمارستان بستری شود، بهتر است از قبل کارهای مربوط به آن را انجام دهد.

روش عمل جراحی آبسه مقعدی

در عمل جراحی آبسه های مقعدی در کوتاه ترین مسیر برش داده می شود و باز خواهد شد. روش جراحی بستگی به محل آبسه دارد. درمان آبسه مقعدی به وسیله بی حسی منطقه ای یا عمومی یا حتی بیهوشی انجام می شود. بهترین وسیله برای عمل جراحی آبسه لیزر می باشد. لیزر آبسه مقعدی بسیار ظریف است و عوارض این جراحی را نزدیک به صفر می کند.

در آبسه های زیر پوستی یا انواع آبسه های زیرپوستی که در درون کانال مقعد بیرونی قرار دارند، برای تخلیه راحت تر و جلوگیری از بسته شدن زودرس پوست آن قسمت، برداشتن پوستی انجام خواهد شد.

آبسه های عضلانی به روش دیگری تخلیه و جراحی می شوند. این آبسه ها به صورت ترانس به درون کانال مقعد تخلیه می شوند. حفره آبسه را با برش آنودرم و اسفنکتر داخلی که روی آبسه را پوشانده است باز می کنند.

برای عمل جراحی آبسه های ایسکیورکتال نیز آن را به وسیله ی یک برش پوستی که به اندازه کافی بزرگ باشد به درون ایسکیورکتال باز می کنند.

تخلیه آبسه های مقعدی مستقیم لگنی را هم می توان به صورت دورانی انجام داد. البته باید توجه داشت که برای اطمینان یافتن از تخلیه کافی عفونت، لبه ها به اندازه کافی و گسترده باز شوند.

برای آبسه لگنی مستقیم که یک فیستول به سمت راست روده داشته باشد، ممکن است تخلیه را به صورت عرضی انجام دهند.

فیلم عمل جراحی آبسه مقعدی

سوالات متداول عمل جراحی آبسه مقعدی

1-آیا آبسه مقعدی خطرناک و جدی است؟

آبسه مقعدی وضعیتی دردناک و غیر قابل تحمل است. معمولا آبسه های معقدی اگر تحت درمان و تخلیه و درناژ قرار نگیرند در 50 درصد مواقع بیمار گرفتار عارضه فیستول مقعدی می شود. هرچه درمان این بیماری عقب بیافتد کانال های فیستول در ناحیه بزرگتر می شوند و عفونت و درد به نواحی بیشتری منتشر می شود.

2-آیا آبسه مقعدی بدون جراحی درمان می شود؟

متخصص جراحی عمومی باید شما را معاینه کنند و میزان گسترش آبسه را تشخیص دهند. اصول درمان این بیماری بر پایه درناژ و خشک کردن آبسه است. بنابراین عمل جراحی آبسه برای تخلیه آن لازم و ضروری است. اما هرچه آبسه کوچکتر باشد و عمقی نباشد جراحی و خشک کردن آن ساده تر است و عمل جراحی پیچیده نخواهد بود.

3-تجویزهای پس از عمل جراحی آبسه مقعدی چیست؟

پس از اتمام عمل جراحی آبسه مقعدی دکتر می تواند با توجه به تشخیص خود هر کدام از موارد زیر را برای تکمیل بهبودی بیمارتجویز کند. شاید هم هیچ کدام از این موارد لازم نباشد و تجویز نشود.

  • ممکن است متخصص جراحی برای دردهای زیاد مسکن تجویز کند.
  • برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک تجویز می شود که باید دوره مصرف آن کاملا رعایت شود.
  • برای نرم کردن مدفوع و جلوگیری از یبوست، ملین تجویز می شود.

4-آیا عمل جراحی آبسه مقعدی باید تحت بیهوشی انجام شود؟

عمل جراحی آبسه مقعدی در کلینیک لیزر دکتر زهرا سعادتی با لیزر و با بی حسی اسپاینال انجام می شود و نیازی به بیهوشی عمومی نیست. معمولا برای جراحی سنتی آبسه مقعدی نیاز به بیهوشی است.

5-اگر آبسه مقعدی بترکد باز هم نیاز به جراحی دارد؟

اگر آبسه مقعدی بترکد در هر صورت معاینه وضعیت بیمار توسط متخصص جراحی واجب است. احتمال عود آبسه بعد از این وضعیت بسیار بالاست و با مراجعه به موقع به متخصص می توانید از عود آبسه جلوگیری کنید. توصیه می شود به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید.

6-بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی حالم چگونه است؟

مسلما بعد از تخلیه آبسه مقعدی دردی که قبل از جراحی تجربه کردید را تجربه نخواهید کرد. درد آبسه رو به کاهش و فروکش کردن می گذارد. معمولا در جراحی با لیزر بیمار یک الی دو روز بعد از جراحی دردی احساس نخواهد کرد. زیرا در جراحی با لیزر محل زخم به سرعت ترمیم می شود و عروق و اعصاب ناحیه مقعد آسیب نمی بیند. طی یک الی دو هفته بعد نیز بیمار بهبودی کامل می یابد. احتمال عود آبسه مقعدی در ناحیه ای که با لیزر تخلیه شده است نزدیک به صفر است. اگر با بی حسی نخاعی جراحی شده اید بعد از جراحی سرپا نیاستید تا دچار سر درد نشوید.

7-آیا عمل جراحی آبسه مقعدی درد دارد؟

آنچه که درباره این جراحی واضح است این است که بیمار بعد از عمل جراحی آبسه درد کمتری نسبت به قبل از جراحی احساس می کند. طی جراحی نیز بیمار هیچ دردی را احساس نخواهد کرد. به دلیل این که آبسه دردناک تخلیه شده است به سرعت درد آبسه فروکش می کند و از التهاب ناحیه کاسته می شود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

2 دیدگاه برای “عمل جراحی آبسه مقعدی

  1. Avatar photoصادق گفت:

    سلام..من چند روزه که عمل کردم ولی هنگام ادار کوچک
    سوزش و ادرار بزرگ درد شدید دارم.چکار کنم؟ پماد برای کاهش درد و یا ترمیم سریع محل زخم نیست؟؟

    1. احتمالا دچار عفونت شده اید. از جراح معالج خود داروی مناسب دریافت کنید. نشستن در لگن آب گرم با مقدار کمی بتادین به شما پیشنهاد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *