شقاق فیشر مقعد

عمل شقاق چگونه است

عمل جراحی شقاق چگونه است

گاهی اوقات بیمارانی که به شقاق مقعد مبتلا می شوند پس از مدتی متوجه می شوند که این عارضه حتی با استفاده از کرم های موضعی مختلف و یا نرم کننده های مدفوع و ملین ها و سایر راهکار های ساده دیگر رفع نمی شود و علائم و نشانه های این بیماری نیز همچنان وجود دارد. بدین ترتیب جراحی شقاق گزینه ای است که توسط متخصص جراحی شقاق معرفی می شود. برای آگاهی از این امر که عمل شقاق چگونه است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

عمل شقاق چگونه انجام می شود؟

عمل شقاق مقعد به طور معمول با یک بیهوشی عمومی و یا بی حسی نخاعی شروع خواهد شد. بدین ترتیب بیمار طی فرآیند جراحی می خوابد و هیچگونه احساس دردی ندارد. جراح برای انجام این عمل پس از اعمال بیهوشی در پوست مقعد و در ناحیه پشتی آن یک برش کوچک ایجاد می کند تا بتواند به عضلات اطراف کانال مقعد دسترسی داشته باشد.

همانطور که می دانید این عضلات باز و بسته شدن کانال مقعد را تحت کنترل دارند و جراح در عمل شقاق با ایجاد کردن برش در اسفنکتر به آرام سازی و جلوگیری از اسپاسم آن ها کمک خواهد کرد. این امر سبب ایجاد بهبودی قابل توجهی خواهد شد و بدین ترتیب شقاق درمان می شود.

زخم یا جراحت پوستی ایجاد شده بر اساس برشی که بر روی ناحیه مقعد خورده است با بخیه زدن بسته می شود و التیام خواهد یافت. اگر این برش با لیزر شقاق انجام شود کمترین آسیب را به بافت سالم اطراف می رساند و همزمان سر عروق و اعصاب بریده شده را ترمیم می کند.

روش عمل جراحی شقاق مقعد

سپس با قرار دادن پد یا پانسمان بر روی آن از ایجاد خونریزی جلوگیری می شود. دقت کنید در جراحی شقاق با لیزر خونریزی شدیدی بروز نخواهد کرد. گاها بیمار خونی را مشاهده نخواهد کرد. برخی از بیماران پس از عمل شقاق اگر درد و ناراحتی خاصی نداشته باشند می توانند همان روز به خانه بازگردند اما برخی ممکن است نیاز داشته باشند تا یک شب را در بیمارستان سپری کنند. اگرچه در جراحی شقاق با لیزر بیمار نیازی به بستری نخواهد داشت و چند ساعت بعد از عمل سرپایی شقاق مرخص خواهد شد.

آیا در عمل شقاق برش عضله یا اسفنکتر عوارض دارد؟

در جراحی شقاق مقعد ایجاد برش بر روی عضله یا اسفنکتر بدین معنا نیست که کانال مقعد بدون هیچ کنترلی باز شده و توانایی فرد برای خروج مدفوع یا گاز های روده کم شود. اما متاسفانه در موارد بسیاری دیده شده است که عمل شقاق بر این امر تاثیرگذار بوده و فرد تا مدتی دچار بی اختیاری شده است. به همین دلیل توصیه می شود برای جراحی شقاق به یک متخصص جراحی و لیزر با تجربه در این زمینه مراجعه کنید.

انتظارات پس از عمل شقاق

باید دقت داشت که ممکن است ناراحتی هایی پس از عمل شقاق توسط بیمار احساس شود که البته با اجرای راهکار هایی ساده و به موقع می توان از آن ها جلوگیری کرد. این راهکارها می تواند شامل 1- مراقبت های بعد از عمل شقاق 2-انتخاب بهترین جراح شقاق 3- آمادگی های قبل از عمل شقاق باشد.

بهبودی سریع پس از عمل شقاق مقعد و انتظارات معجزه آسایی که بیماران دارند تنها با رعایت سه مورد بالا امکان پذیر است.

استفاده از حمام آب گرم با توجه به نظر پزشک یک یا دو روز بعد از انجام جراحی اگر بصورت مداوم اجرا شود می تواند تا حد زیادی به روند بهبودی سرعت بخشد.

عمل شقاق مقعد

فراموش نکنید که ممکن است در حمام شما با چند قطره خون مواجه شوید و این موضوع بسیار طبیعی است و به مرور رفع می شود. پاک کردن مقعد بعد از هر بار ترشح و اجابت مزاج با استفاده از حوله های نرم بسیار خوبست و سعی کنید از دستمال های معطر و حساسیت زا و زبر استفاده نکنید. استفاده از این دستمال ها میزان التهاب، سوزش و خارش و ایجاد عفونت را افزایش می دهد.

یکی دیگر از این موارد توجه به سفت نشدن مدفوع و استفاده از ملین ها در رژیم غذایی روزانه می باشد. مصرف فیبر و مایعات کافی می تواند همانند یک معجزه عمل کند چرا که پس از جراحی امکان عود وجود دارد و یبوست این احتمال را بسیار بیشتر می کند.

با توجه به اینکه ممکن است فرد پس از عمل شقاق تا چندین روز ترشحاتی را مشاهده کند می تواند از پد های بهداشتی و پنبه ای لطیف استفاده کند. همچنین پوشیدن لباس های زیر راحت و نخی یا پنبه ای توصیه می شود تا برای پوست حساسیت زا نباشد و گردش هوا به خوبی صورت گیرد. لباس های پلاستیکی و چسبان بخصوص در فصول گرم سال باعث ایجاد تعریق و عفونی شدن و سوزش محل شقاق می شوند لذا تا حد امکان باید از استفاده کردن از این لباس ها خودداری نمود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

2 دیدگاه برای “عمل شقاق چگونه است

  1. Avatar photoعرفان گفت:

    سلام من ۲ روز پیش همزمان عمل فیشر و هموروئید با لیزر انجام دادم و بعد از عمل در کانال مقعد درد ندارم اما هنگام دفع، عضلات اطراف باسنم دچار اسپاسم شدید میشن. این طبیعیه؟

    1. بله طبیعی است اما از جراح خود بخواهید که برای شما داروی مناسب تجویز کنند و اصلا یبوست و اسهال نداشته باشید. بعد از هر اجابت مزاج نیز 15 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید. غذای پرفیبر میل کنید که حجم مدفوع کافی باشد و دچار تنگی مقعد نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *