شقاق فیشر مقعد

عوارض شقاق در صورت درمان نشدن

عوارض شقاق

شقاق به پارگی یا شکاف در ناحیه مقعد گفته می­شود که به آن فیشر آنال هم می­گویند. این بیماری معمولا در اثر یبوست و دفع مدفوع سفت و قطور و گاهی نیز در اثر اسهال طولانی مدت ایجاد می­شود. شقاق معمولا در تمام سنین و حتی در نوزادان نیز ایجاد شده و موجب انقباض انقباض عضله اسفنکتر مقعد می­گردد. در صورتی که این بیماری بیشتر از 6 هفته طول بکشد، شقاق مزمن نام دارد.

علائم شایع شقاق

  • درد در ناحیه مقعد:

به علت درگیری قسمت انتهایی کانال مقعد که گیرنده و حسگرهای فراوان درد دارد، طبیعی است که بیمار به علت از هم گسیختگی و آسیب به پوشش درون مقعد، درد و ناراحتی زیادی را احساس کند.

  • درد در زمان اجابت مزاج و بعد از آن:

به علت ایجاد اصطکاک بین مدفوع و قسمت آسیب دیده و ترک­ خورده ناحیه خروجی مقعد، در زمان عبور آن به ویژه در زمانی که مدفوع خشک و سفت باشد، درد مضاعفی برای بیمار ایجاد می­شود که حتی به مدت چند دقیقه تا چند ساعت بعد از اجابت مزاج نیز احساس درد خواهد داشت.

  • خون­ریزی مقعد:

گاهی ترک به وجود آمده در قسمت مخاطی دیواره مقعد به اندازه­ای می­تواند عمیق باشد که خود را به هر کدام از مویرگ­های این ناحیه رسانده و باعث خون­ریزی شود. به علت انتهایی بودن منشا خون­ریزی ایجاد شده در ناحیه راست روده رنگ آن، قرمز روشن خواهد بود. به این دلیل که محل خون­ریزی فاصله زیادی با خروجی دستگاه گوارش نداشته و پیش از آن که خون شروع به تیرگی و انعقاد کند، فرد متوجه آن می­شود.

  • خون روی سطح مدفوع:

در ناحیه شقاق احتمال دارد هنگام عبور مدفوع، خون­ریزی افزایش یابد و به همین دلیل طبیعی است که بیمار، خون را در سطح مدفوع به صورت جداگانه، نه مخلوط بر سطح مدفوع، ببیند.

  • ایجاد زائده کوچک یا نشانه بر سطح پوست نزدیک شقاق:

در صورتی که شقاق مزمن شده و مدت زیادی از ایجاد آن گذشته باشد، به شکل یک زائده بر سطح پوست می­تواند خود را نشان دهد.

  • ایجاد خارش و سوزش در ناحیه مقعد و اطراف آن:

احتمال دارد در اثر برخورد ترشحات طبیعی مقعد یا مدفوع با شقاق، فرد به احساس خارش یا سوزش درون مقعد دچار شود.

  • ترک قابل مشاهده در اطراف مقعد:

در صورتی که شقاق مزمن باشد، ناحیه اطراف مقعد تا سطح پوست خروجی از هم گسیخته شده و بیمار می­تواند ترک و پارگی در اطراف مقعد را رویت کند.

شقاق مقعد درمان نشده

عوارض درمان نکردن شقاق

در صورت بی ­توجهی بیماران به نشانه­ های ایجاد شده و اقدام نکردن برای درمان شقاق، بیماری مهلک ­تر شده و در اثر عفونت، نشانه­ های بدتری در فرد ظاهر خواهد شد که شامل موارد زیر می­ باشد:

  • افزایش درد

دردی که بیمار تا پیش از عفونت کردن شقاق در ناحیه مقعد احساس می­ کرد، شدت این درد دو برابر شده و به صورت مداوم فرد را آزار خواهد داد تا حدی که ممکن است خواب را از چشمان فرد بگیرد.

  • ملتهب شدن مقعد

در اثر عفونت ترک ایجاد شده درون مقعد، اطراف این ناحیه ملتهب شده و بافت­های آن به رنگ قرمز ظاهر خواهد شد.

  • تراوش از شکاف

به علت عفونی شدن شقاق، ترشحاتی از قسمت ترک خورده، در مخاط یا پوست اطراف آن خارج خواهد شد.

  • تب

در اثر عفونت ناحیه شقاق، دمای بدن افزایش یافته و سیستم ایمنی فرد مختل خواهد شد که در نتیجه بیمار تب می ­کند.

  • بروز همورئید

بیماری همورویید یا بواسیر گاها همراه با شقاق بروز می کند این بیماری نیز ممکن است بر اثر عفونت درمان نشده یا دفع ناقص بروز کند

  • بروز فیستول

فیستول های مقعد اصولا بر اثر عفونت های درمان نشده بروز می کنند و منجر به بروز آبسه و درد زیادی می شوند

  • ابتلا به بیماری های واگیردار

بر اثر زخمی که در ناحیه به وجود می آید بیماران مبتلا به شقاق بیشتر از افراد عادی در خطر ابتلا به بیماری های خطرناک و واگیردار مثل زگیل تناسلی و ایدز هستند

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

دیدن خون در مدفوع به هیچ عنوان وضعیت عادی محسوب نشده و در صورت مشاهده خون­ریزی، باید هرچه سریع­تر به پزشک مراجعه کرد. در صورت ایجاد شقاق، خون­ریزی مقعد اندک بوده و معمولا شامل چند قطره است که با مدفوع ترکیب نشده.

در صورتی که میزان خون­ریزی زیاد باشد و فرد دچار تنگی نفس، احساس سبکی سر و یا درد شکم شود باید در کوتاه­ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه نماید.

درد ناشی از شقاق بسیار زیاد بوده و به همین دلیل مراجعه به پزشک و تجویز مسکن­ها ضروری است.

مصرف دارو برای درمان شقاق

داروهای مورد استفاده برای درمان شقاق در دو دسته قرار دارند:

  • داروهای کنترل­ کننده یبوست از جمله مکمل­های فیبر، نرم­ کننده­ های مدفوع و مسهل­ ها
  • داروهای کنترل کننده اسپاسم عضله اسفنکتر مقعد که شامل پماد مقعدی نیتروگلیسیرین و تزریق بوتاکس می­باشد. تزریق بوتاکس به اسفنکتر داخلی مقعد، باعث می ­شود تا عضله آن ناحیه به مدت سه ماه فلج شود و از این روش در صورت عدم موفقیت در سایر روش­ های درمانی مرسوم و یا در شرایط پایداری درد استفاده می­ شود.
author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

114 دیدگاه برای “عوارض شقاق در صورت درمان نشدن

  1. Avatar photoحسین.ر گفت:

    باسلام.بنده ازیزدهستم.ایا عمل برای مردان انجام میدهید؟هزینه حدودا چقدر است وایا بیمه طلایی فرهنگیان رامیپذیرید؟
    ممنونم

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بله تفاوتی بین زنان و مردان نیست و برای همه عمل جراحی و لیزر انجام می شود برای اطلاع از هزینه ها و شرایط بیمه لطفا با مطب تماس بگیرید

  2. Avatar photoفرشته گفت:

    سلام خانم دكتر سوالي داشتم شقاق مقعد مي تواند همزمان در خط وسط و سمت راست يا چپ ابجاد شود؟ شقاق مزمن در خط وسط و شقاق حاد در سمت راست مقعد كه ممكن است در اثر خاراندن ايجاد سده باشد؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بله این امکان وجود دارد که همزمان چند شقاق و در نقاط مختلف مقعد ایجاد شود. گاها با شقاق مزمن همورویید و بیماری های دیگر مقعد نیز بروز می کند

  3. Avatar photoرمشکی گفت:

    سلام. من ۲۵ سالمه،تقریبا ۴ سال پیش دچار اسهال شدم همزمان هم دچار آبسه مقعد و سپس فیستول شدم،چندتا غده هم اطراف سوراخ فیستول وجود دارن،به دلایلی توی این مدت نتونستم عملش کنم توی این مدت همش از فیستول چرک میومد تا این که الان چند روزه که درد جدیدی رو اطراف مقعدم حس می کنم که ابسه ی جدیدیه،حدود ۶ ماهه که اسهالم شدیدتر شده و کاملا آبکی و لحظه ای شده، شاید یکی دوماه دیگه هم نتونم به پزشک مراجعه کنم، آیا خطر جدی منو تهدید می کنه و چ راهکاری برای کنترلش وجود داره؟؟؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      راهکاری به جز مراجعه به پزشک وجود ندارد و خطر شما را تهدید می کند. هرچه سریعتر به یک متخصص جراحی مراجعه فرمایید. در حال حاضر هیچ چیز مهمتر از حفظ سلامتی شما نیست

  4. Avatar photoمحسن گفت:

    سلام خانوم دکتر من شکاف ندارم و درد و خونریزی در حالت عادی ندارم هنگام مزاج وبعد از مزاج اگر با آب گرم شستشو ندهم احساس درد و سوزش دارم.مشکل چیست و راه درمان؟
    ممنون

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      دقت کنید که دچار یبوست نشوید و از خوردن غذاهای تند و پر ادویه خودداری کنید. به علاوه به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید تا وضعیت شما را به درستی بررسی کنند و در صورت نیاز برای شما دارو تجویز کنند. با اقدام به موقع می توانید از بروز بیماری های مقعدی جلوگیری کنید.

  5. Avatar photoمجید گفت:

    سلام
    من دو سال پیش بعلت سوزش اطراف مقعد به پزشک مراجعه کردم که پزشک گفت که شقاق مقعد دارم و پمادی نسخه کرد که بعد از چند روز سوزش از بین رفت دوباره که به پزشک مراجعه کردم گفت که بهتر شده ولی شکاف از بین نرفته و باید عمل شوید و من هم برای عمل مراجعه نکردم و تا الان هنوز هیچ درد و سوزش ندارم فقط گاهی کمی احساس خارش دارم ولی آن شکاف هنوز از بین نرفته و درد هم ندارم آیا خطر ناک است یا نه لطفا راهنمایی کنید

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید و تا برطرف شدن این شکاف داروی مناسب مصرف کنید. مراقب باشید یبوست نگیرید و آب زیاد مصرف کنید. اگر زخم ناحیه مقعد درمان نشود ممکن است دچار عفونت و در نهایت آبسه مقعدی شوید.

  6. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام من خانم 30 ساله دوسال پیش آبسه مقعدی و شقاق داشتم و عمل فیشر کتومی انجام دادم. ولی الان یبوست باعث شده یه رگه باریک دندانه دار از مقعد آمده، دوشاخه شده دو طرف واژن هم پزشک زنان رفتم هم جراح عمومی چیزی تشخیص ندادند. خارش زیاد دارم کی هم از دهانه واژن بعد رابطه خون میاد از قسمت ورودی واژن. این شقاقه؟ آبسه.؟ فیستول؟ چی هست.؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام شما باید معاینه شوید. اگر راه دور هستید شرایط ویزیت از راه دور را مطالعه بفرمایید.

  7. Avatar photoاسفندیار گفت:

    سلام خانم دکتر
    همسر من نزدیک به چهار ساله که به بیماری شقاق مقعد دچار شده و الان هم شقاق مقعد حادتر شده و بیماری های مثل
    اسهال مداوم
    کم اشتهایی
    لاغر شدن سریع
    سرگیجه و حالت تهوع
    جوش صورت و بازو و پشت شانه ها
    حالا این بیماریهایی که عرض کردم می‌تونه عوارض درمان نکردن شقاق مقعد باشه

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام خیر ممکن است یک مشکل گوارشی جدی داشته باشند سریعا به یک متخصص گوارش یا متخصص جراحی مراجعه کنند.

      1. Avatar photoاسفندیار گفت:

        به نظرشمااین علائم می‌تونه نشانه چه بیماری باشه

        1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

          باید توسط متخصص معاینه شوند در حال حاضر نمی توان نظر داد.ممکن است یکی از انواع بیماری های گوارشی باشد.

  8. Avatar photoمریم گفت:

    سلام خانم دکتر من دختر۱۸ساله هستم و متاسفانه رابطه مقعدی داشتم الان متوجه شدم که شکافی نزدیک ب مقعدم ایجاد شده و هیچ دردی ندارم
    ی مدت خیلیییی زیاد خارش داشتم ک الان رفع شده ،ی بار هم مشاهده کردم چن قطره خون روی دستمال هست
    ایا نیاز ب جراحی داره؟؟چ راهکار پیشنهاد میکنید؟؟؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام باید معاینه شوید اگر فقط دچار همین علائم باشید یک دوره داروی قوی برای شما تجویز می شود و درمان می شود. از ایجاد رابطه مقعدی خودداری کنید تا دچار عوارض رابطه مقعدی و نیازمند به جراحی نشوید.

  9. Avatar photoNima گفت:

    سلام ، من الان سه ماهه شقاق رو عمل كردم به روش سفنكتروتومى ، قبل از عمل در هنگام اجابت مزاج خون و عفونت و درد فوق العاده زیادی داشتم که بعد از 5 تا 6 ساعت فروکش میشد , و لى بعد از عمل خدا را شکر خیلی خوب شدم ولى نمیدونم چرا بعضی وقتها قسمت ابتدایی مدفوعم سفت و پشکلی مانند هست و هنگام خروج اندکی احساس درد میکنم و بعد نیم ساعت تا يك ساعت درد فروکش میشه ، میخواستم بدونم این درد طبیعی هست یا شقاق کاملا خوب نشده است ،

    1. سلام احتمالا بدن شما کم آب شده است. روزانه 8 لیوان آب میل کنید و میوه و سبزی زیاد مصرف کنید. اگر بهبودی حاصل نشد به جراح معالج خود مراجعه کنید

  10. Avatar photoگلی گفت:

    سلام خانم دکتر من سال گذشته شقاق مقعدی گرفتم و متأسفانه توی قرنطینه بودیم فقط تونستم از داروخونه پماد آنتی فیشر رو تهیه کنم بعد از دو روز استفاده از پماد روی ناحیه شقاق جوش زد و دکتر رفتم ی سری پماد و دارو ب من دادن اما الان یک ساله هر ماه زمان پریودی دوباره همون منطقه جوشهایی مثل تبخال میزنه،چطور درمان کنم؟

    1. سلام شما به دلیل خود درمانی شقاق به پوست ناحیه آسیب وارد کرده اید و پوست ناحیه مقعد شما حساس و آسیب پذیر شده است. از مطب وقت ویزیت حضوری یا غیرحضوری بگیرید. بعد از ویزیت و تشخیص دقیق برای شما داروی مناسب تجویز خواهد شد. بعد از هر اجابت مزاج هم ده دقیقه در لگن آب گرم بنشینید و هر شب با مقدار بسیار کمی روغن زیتون بی بو و یا روغن نارگیل ناحیه را چرب کنید.

  11. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام من خون بدون درد اومد رفتم پیش فوق تخصص و کولون دادم گفت هموروئد داخلی هست و فقط یدونه پمادانتی همئورید برام نوشت و کلا هرموقعه غذانمیخورم یا سوپ میخورم خون ندارم الان هم کلا خون ندارم ولی هرموقعه شیاف هموروئید رد میکنم داخل مقعدنوک شیاف خونی میشه خون قبلی هم بسیارکم بود و وپزشک گفت جای نگرانی نیست ولی بعد یک ماه علائم خیلی کم شده ولی خوب نشده لطفا قرص خاصی یا پمادی اگ مدنظرتون هست معرفی کنید هیچ گونه دردیا مشکلی ندارم و فوتبال پرفشارهمیکنم هیچ اتفاقی برام پیش نمی افته ولی الان خون خیلی کم میبینم

    1. سلام داروهای تجویز شده را با مشورت پزشک معالج ادامه دهید و رژیم غذایی مناسب داشته باشید. تا زمان بهبودی کامل از انجام ورزش و فعالیت سنگین خودداری کنید. اگر طی 10 روز بهبودی حاصل نشد مجدد باید معاینه شوید تا بتوان برای شما دارو تجویز کرد. توصیه می کنم بعد از هر اجابت مزاج 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید. روزانه 10 لیوان آب هم میل کنید. هموروئید داخلی را اگر به درستی مراقبت کنید و داروی مناسب مصرف کنید بدون نیاز به جراحی یا لیزر درمان می شود.

  12. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام خسته نباشید من چند باری خون روشن بعد از دفع مدفوع مشاهده کردم و اصلا درد یا خارش ندارم چیکار کنم؟ اگر ب پزشک مراجعه کنم آزمایش خاصی داره؟

    1. سلام احتمالا دچار زخم شقاق یا هموروئید شده اید. معمولا با یک معاینه ساده این نوع بیماری تشخیص داده می شود و نیاز به آزمایش خاصی نیست. اگر بیمار بالای 40 سال باشد و علائم بیمار غیر عادی باشد ممکن است کولونوسکوپی تجویز شود.

  13. Avatar photoفرهاد گفت:

    سلام وقت تون بخیر … من یه مدتی حدود ۴ ماه میشد که هنگام دفع مدفوع خون مشاهده میکردم ولی درد یا خارشی در ناحیه نداشتم اما الان که ۷ ماه میشه گذشته شدید تر شده یعنی هنگام دفع مدفوع درد زیادی و سوزش دارم خصوصا وقتی که یبوست دارم و مدفوع ام خشکه آیا نیاز به دکتر هست که مراجعه کنم یا خیر ….و ۲۳ سال سن دارم…تشکر

    1. سلام مسلما نیاز است که از یک متخصص دارو دریافت کنید. درضمن رژیم غذایی پرفیبر داشته باشید و روزانه 10 لیوان آب بنوشید. بعد از هر اجابت مزاج هم 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید.

  14. Avatar photoMahdi گفت:

    سلام ، خسته نباشید
    خانوم دکتر بنده آذرماه سال گذشته جراحی فیشر
    انجام دادم
    ولی همچنان موقع اجابت مزاح درد و سوزش دارم
    ولی هر وقت از کپسولهایی که قبلا دکتر تجویز کردن استفاده میکنم
    درد و سوزش کمتری رو احساس میکنم
    خوشحال میشم اگه راهنمائی بفرمائید.
    با تشکر

    1. سلام لطفا داروهای قبلی را بدون تجویز پزشک تکرار نکنید. حتما یبوست را کنترل کنید. بعد از هر اجابت مزاج در لگن آب گرم بنشینید و از جراح معالج خود داروی جدید دریافت کنید.

  15. Avatar photoKhalili گفت:

    سلام خانم دکتر.من چند وقته حدود هر یک هفته یا دوهفته درد شدیدی قسمقعد به بالای باسنم دارم که حتی نشستن رو برامدشوار کرده.برای تخلیه دردشدیدی دارم و حس میکنم دچار پارگی مقعد شدم.و خیلی میترسم از جراحی .پرس و جو کردم از اینترنت و متوجه شدم مشکلم شقاقه.ایا راه دیگه ای هست که درمان بشم؟

    1. سلام معمولا شقاق با مصرف داروی مناسب و به موقع و رعایت رژیم غذایی درمان می شود. اما اگر دچار آبسه مقعدی شده باشید نیاز به عمل جراحی یا لیزر برای تحلیه و درناژ اصولی آبسه خواهید داشت. بنابراین از خود درمانی پرهیز کنید و برای تشخیص نوع بیماری فورا به متخصص مراجعه بفرمایید.

  16. Avatar photoناشناس گفت:

    باسلام، قبلا یبوست داشتم، که الان خوب شدم ولی زايده کوچکی درمقعد دارم که اذیت نمی کنه، آیا برای ازبين بردن این زایده باید اقدام کنم یا خودبه خود خوب می شود

    1. سلام لازم است برای درمان آن به یک متخصص مراجعه کنید. خود به خود درمان نمی شود و وجو این زائده کوچک می تواند عوارضی مثل بروز عفونت و آبسه مقعدی را ایجاد کند.

  17. Avatar photoپیرمرد گفت:

    سال گذشته کولونوسکپی شدم دکنرکففت شقاق مقعدی داری یک پماد داد مدتی استفاده کردم حالا مدتی است گاه احساس دفع پیدا می کنم ولی نمی توانم دفع کنم ومیزان دفع من نسبت به گذشته خیلی کم شده و تکه تکه وگاه به صورت ورق نازک وگاه دوتکه به هم چسبیده تیره وروشن است .نگرانم سرطان یا انسدادروده باشد . آیا احتمال دارد

    1. سلام مجدد باید ویزیت شوید. احتمالا شقاق عود کرده است.

  18. Avatar photoسمیرا گفت:

    سلام ،من حدود دو سال قبل علایم شقاق را داشتم،ولی الان حدود ۸ ماه هست مدفوع خلط دار همراه با درد ،هر هفته دو روز شدیداً اذیتم می کنه،میتونین راهنماییم کنید
    ممنون

    1. سلام شما باید معاینه شوید. اگر یبوست دارید حتما از شربت ملین استفاده کنید. از خوددرمانی هم پرهیز کنید.

      1. Avatar photoسمیرا گفت:

        ممنون،🙏🙏🙏

  19. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام و احترام
    من خانم ٤۳ ام، ۱۰ ساله تیرویید دارم که هر روز قرص لوتیروکسین رو بصورت ناشتا میخورم، عوارض این قرصم یبوست هست که اکثر مواقع دارم، تمام تلاشمم میکنم که رژیم غذایی مناسب داشته باشم ولی گاهی واقعا اون مواد غذایی مناسب به غیر از آب در منزل نداره برای مصرف، ۷سال گذشته که زایمان کردم بعد یک هفته از زایمانم یبوست افتضاحی گرفتم بحدی که که در اثر فشار زیاد باعث پارگی مقعد و خونریزی شدیدی کردم بلافاصله رفتم دکتر ، که باشربت انجیر و پماد همورید به تدریج و سخت و با شرایط دردناک بهتر شدم ، ولی در محل پارگی زایده کوچکی ایجاد شد و به تدریج تا به امروز به اندازه یک نخود رسید ، این زایده روی مقعدم ایجاد شده و هر از گاهی که فعالیت و یا رژیم غذایی مناسب نداشته باشم یبوست باعث دردناک شدن میشه که دو هفته ی طول میکشه بهبودی حاصل بشه، و در این زمان عودش یه عطسه م میکنم ناحیه مقعدم درد میکنه، انگار میخ فروکردن در مقعدم، خوبم نمی تونم بشینم روی مبل یا فرش.
    خانم دکتر چی کار کنم؟ نظر شما چیست؟ ممنون میشم راهنمایی بفرماید.

    1. سلام توصیه می کنم درمان با لیزر را نزد یک متخصص جراحی و لیزر باتجربه انجام دهید. برای کنترل یبوست هم علاوه بر رعایت رژیم غذایی و مصرف آب فراوان حتما یک ورزش منظم مثل پیاده روی تند را انجام دهید تا به حرکات دودی روده بیشتر کمک کند.

  20. Avatar photoامیرحسین گفت:

    سلام
    بنده حدودا 5 ماه پیش عمل جراحی فیشر انجام دادم و یک اسکین تگ مقعدی هم داشتم که جراح برداشتن اون رو
    ولی مجدد بعد از چند روز دوباره به جاش در اومد
    درد شدیدی موقع اجابت مزاج دارم و خون هم روی مدفوع میبینم و به خاطر همین موضوع این 5 ماه زندگی برام جهنم شده واقعا
    هیچ جا نمیتونم برم
    هیچ کاری نمیتونم انجام بدم
    حتی نشستن ساده هم برام غیرممکن شده
    چیکار کنم ؟ آیا دوباره باید عمل کنم؟
    خیلی خیلی خیلی ناامیدم نسبت به زندگی و حس میکنم بقیه عمرم رو باید خونه نشین باشم به خاطر این مشکل

    1. سلام ممکن است دچار هموروئید و شقاق شده باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. جراحی سنتی به شما پیشنهاد نمی شود. لازم است یک دوره داروی قوی مصرف کنید و اگر بهبودی حاصل نشد جراحی با لیزر را نزد یک متخصص باتجربه و ماهر در این زمینه انجام دهید.

  21. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام.من ۲۵ سالمه و مجردم از چند ماهیه که هر چند وقت خون در مدفوع میبینم که با مدفوع مخلوطه بیشتر و زیاد نیست.اصلا یبوست ندارم.و اسهال و مدفوع قطور هم ندارم.آیا منم دچار شقاق شدم؟اگر نه چه بیماری هست

    1. سلام ممکن است شقاق یا هموروئید داخلی باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید تا بعد از معاینه تشخیص نهایی اعلام شود.

  22. Avatar photoمسعود گفت:

    سلام خانم دکتر ، ببخشید یه سوال داشتم ، تجمع گاز در روده ها از عوارض شقاق هست یا خیر

    1. سلام معمولا نشانه مشکلات گوارشی است. شقاق منجر می شود که عمل دفع کامل انجام نشود و دفع ناکامل هم به نوبه خود مشکلات گوارشی را ایجاد می کند.

  23. Avatar photoسوسن پور گفت:

    سلام خانم دکتر من 21سالمه و در اثر رابطه مقعدی دچار پارگی مقعد و ب مرور زائده گوشتی شدم درد و خونریزی هم ندارم ایا درمان بدون جراحی داره یا ن حتما باید جراحی صورت بگیره؟

    1. سلام معمولا زائده های گوشتی ناحیه مقعد با دارو درمان نمی شوند و توصیه می کنم با لیزر پرتوان جراحی زیبایی و برداشته شوند.

    2. Avatar photoعصمت جهان گفت:

      سلام وقت بخیر بنده مشکل یبوست دارم و حالا هم دجار شقاق شدم چندبار جراح عمومی مراجعه کردم جواب نگرفتم با این درد شقاق خیلی در عذابم شقاشق خیلی حاد دارم، باید چکار کنم

      1. سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید. ممکن است نیاز به لیزر شقاق با لیزر پرتوان داشته باشید. درضمن علت شقاق نیز باید برطرف شود تا بعد از چند سال مجدد عود نکند.

  24. Avatar photoBanoo گفت:

    سلام خانم دکتر من فیشر دارم و دکتر دارو و پماد تجویز کردنو گفتن که هر ۸ساعت تو اب گرم بشینم الان سومین روزه دوره درمانم هست که پریود شدم ایا پریودم باعث تشدید بیماریم میشود؟!

    1. سلام اگر ناحیه را همواره تمیز و خشک نگهدارید قاعدگی تاثیری در روند درمان شما نخواهد داشت. درضمن در دوران قاعدگی آب زیاد بنوشید تا بر اثر کم آبی دچار یبوست و خشکی مدفوع نشوید.

  25. Avatar photoذبیح اله مهمی گفت:

    سلام.مدتی است که فیشر دارم .خدمت دکتر جراح عمومی رفتم که کرم آنتی فیشر.تجویز کرده ولی زمانی که استفاده می کنم زیاد خارش دارد ورنگ آن قسمت قرمز می شود .آیا این دارو استفاده کنم ؟

    1. سلام خیر مصرف این پماد را متوقف کنید و از جراح معالج خود بخواهید که داروی جایگزین به شما معرفی کنند. برخی بیماران به پمادهای شقاق حساسیت نشان می دهند.

  26. Avatar photoنوشین گفت:

    با سلام
    من چندین سال است که دچار شقاق شده ام که هی خوب میشه و بعد از مثلا شش ماه دوباره با یه یبوست خفیف برمیگرده. بیرون زدگی مقعد هم دارم که از چند طرف زایده به وجود اومده احساس میکنم از چند سال قبل بیشتر شده. درد ندارم اصلا فقط گاهی خون روشن به خاطر یبوست. به دکتر نشون دادم گفت مشکلی نداره فقط تغذیه رو رعایت کن تا خون نیاد به هیچ عنوان
    آیا اگر عمل نکنم و فقط تغذیه ام رو سفت و سخت رعایت کنم مشکل بدتری به وجود میاد؟ میترسم که دچار بیماری های دیگه ای بشم

    1. سلام احتمالا بروز عوارضی مثل آبسه و عفونت وجود دارد. از مطب وقت ویزیت بگیرید. در صورت نیاز لیزر هموروئید و لیزر شقاق با لیزر پرتوان برای شما تجویز خواهد شد. هرگونه وضعیت غیرطبیعی در ناحیه مقعد را پی گیری بفرمایید و تا بهبودی کامل تحت نظر متخصص باشید.

  27. Avatar photoعلی گفت:

    سلام ببخشید من فکر کنم شقاق دارم چند وقتی میشه درد داشتم حالا باد معده کنترل نمیشه نمیدونم چیکار کنم میشه رهنمایی کنید

    1. سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید. بعد از هر اجابت مزاج به مدت 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید. از خوددرمانی نیز پرهیز کنید.

  28. Avatar photoپارسا گفت:

    سلام خانوم دکتر من تقریباً سه یا چهار هفته پیش شقاق گرفتم و خونریزی ام هم تقریبا شدید بود و پیش دکتر رفتم و گفت که روزی ۳ بار در تشت آب داغ برم و یه پماد هم داد و گفت دو ماه دیگه بیا اما امشب هم دوباره خونریزی داشتم و دوره درمانم هم تقریبا دو هفته پیش تموم شد ((یوبوست هم دارم))

    1. سلام شما باید در آب ولرم بنشینید نه آب داغ. لازم است حتما یبوست را درمان و کنترل کنید در غیر این صورت نه تنها بیماری شقاق درمان نمی شود بلکه به دیگر بیماری های مقعد مثل هموروئید نیز مبتلا می شوید. اگر داروهای شما تمام شده است مجدد به متخصص معالج خود مراجعه کنید تا در صورت نیاز برای شما داروی جدید تجویز کنند.

  29. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام. بنده 15 سال پیش اندوسکپی کردم و پزشک گفت هلیکوباکتر پیلوری داری و باید درمان دارویی شوی و پنج قلم دارو تجویز کرد و استفاده کردم. با مصرف داروها دچار شقاق شدم و چند ماه بعد جراحی کردم و خوب شدم. سه سال پیش ینی با گذشت 12 سال از ان تاریخ چون زیاد ترش میکردم دوباره اندوسکپی کردم و پزشک گفت هلیکو دارید و باید حتما درمان داوریی بشی. تا این رو گفت به پزشک گوارش گفتم من با مصرف زیاد این انتی بیوتیکها به شقاق مبتلا میشم 12 سال پیش هم با مصرف داروهای درمان هلیکو دچار شقاق شدم. ایشون گفتند نمیشید این سری همزمان با مصرف داروها ملین بخورید تا شقاق نگیرید. از من گفتن که با مصرف این داروها دچار شقاق میشم از پزشک نفی کردن. خب منم دوباره داروها رو مصرف کردم و دوباره به شقاق مبتلا شدم. (پس یکی از راههای دچار شدن به شقاق مصرف بعضی از داروها هست این رو به دلایل ایجاد شقاق اضافه کنید. چون سریعا بعد از خوردن داروهای درمان هلیکو باکتر پیلوری دچار شقاق شدم دو بار متفاوت). خب دوباره به جراح مراجعه کردم و داستان رو تعریف کردم. جراح گفت چون دوازده سال پیش جراحی کردی دیگه نمی تونی جراحی کنی چون دچار بی اختیاری میشی اگر دوبار جراحی کنی و باید پوشک استفاده کنی. منم ترسیدم و بیخیال شدم. الان سه سال گذشته که دچار شقاق هستم و از ترس بی اختیاری پس از عمل مجدد شقاق جراحی نکردم. بنظر شما تکلیف من چیست؟

    1. سلام مصرف برخی داروها ممکن است منجر به بروز حساسیت شود که لازم است همزمان با آنها دارو یا پماد دیگری را استفاده کنید تا در ناحیه مقعد دچار زخم و شقاق نشوید. مصرف آنتی بیوتیک ها نیز منجر به کاهش آب بدن و بروز یبوست و خشکی مزاج می شود که بیمار علاوه بر مصرف ملین لازم است مصرف آب روزانه را نیز افزایش دهد. در حال حاضر هم پیشنهاد می کنم اگر دچار یبوست یا اختلال در مزاج هستید هم از مطب من وقت ویزیت بگیرید و هم از یک متخصص تغذیه. روزانه 10 لیوان آب بنوشید. در اکثر مواقع بعد از جراحی سنتی نمی توان جراحی مجدد را انجام داد اما لیزر شقاق با لیزر پرتوان شرایط متفاوتی دارد و اگر توسط جراح ماهر انجام شود و بیمار یبوست و اسهال مزمن نداشته باشد عود و بازگشت ندارد. اگر لیزر شقاق هم برای شما امکانپذیر نباشد لازم است به طور جدی درمان دارویی شقاق را پی گیری کنید.

  30. Avatar photoسپند گفت:

    سلام، من یبوست مزمن دارم و تا حالا متوجه وجود چند شقاقی که دارم، نشده بودم ولی الان مثل یک زخمی که بسته شده باشه هستن و مقدار کمی حالت زائده گوشت اضافه ایجاد کرده. درد و خونریزی و خارش هم ندارم. ایا نیازی به درمان و عمل هست؟

    1. سلام بله حتما باید زخم کهنه شقاق درمان شود و گوشت اضافه نیز بهتر است با لیزر پرتوان دی اکسید کربن برداشته شود.

  31. Avatar photoحسن حسینی گفت:

    سلام من سه ساله که دچار فیشر مزمن (تشخیص از طریق سیگموییدسکوپی) شدم هر شب پماد نیتروگلیسیرین استفاده می کنم هر چند ماهی دچار خونریزی میشم درد هم ندارم آیا خطری به همراه داره

    1. سلام اگر با مصرف یک دوره پماد نیتروگلیسیرین بهبود پیدا نکرده اید لازم است مجدد به پزشک متخصص معالج خود مراجعه کنید تا داروی شما را تغییر دهند. تا بهبودی کامل تحت نظر متخصص باشید زیرا اگر شقاق درمان نشود عارضه دار می شود و منجر به بروز دیگر بیماری های مقعد مثل هموروئید و آبسه و عفونت می شود.

  32. Avatar photo.... گفت:

    سلام من خیلی خجالتی ام و نمیخوام برم دکتر ولی در ناحیه بیرونی مقعدم شکافی ایجاد شده و درمان خانگی نداره داخل مقعد نیست بیرون اسفنکتره

    1. سلام اگر شقاق مقعد درمان نشود بیمار دچار عوارض و عفونت می شود و ممکن است در آینده نیاز باشد به طور اورژانسی به جراح مراجعه کنید. از مطب من می توانید ویزیت آنلاین بگیرید. این بیماری بسیار شایع است و اگر به موقع مراجعه کنید با دارو و رژیم غذایی مناسب درمان می شوید.

  33. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خسته نباشيد ٢٠سالمه وتا الان دوبار عمل ليزر شقاق انجام دادم ولي متاسفانه درمان نشدم و درد اينقد شديد است كه از دستشويي فراري هستم ايا ميتوانم دوباره عمل كنم ؟

    1. لازم است علت عود بیماری شما شناسایی و درمان شود. در غیر این صورت مجدد بیماری شما عود خواهد کرد و جراحی نیز فایده ای نخواهد داشت.

  34. Avatar photoتمنا گفت:

    سلام خانم دکتر من نزدیک سه ماهه ک از ناحیه مقعد اذیتم برا خودم دارو گرفتم دوبار هم رفتم دکتر زنان پماد دادن اینبار دوم ک رفتم گفتن تغذیتونو باید منظم کنید الان اگ دارو بخورمو شیاف استفاده کنم خوبه ولی اگ نکنم خیلی اذیت میشم نزدیک دو هفته سه هفته خیلی خوب شده بود فک میکردم خوب شدم ولی الان دوباره اذیتم درد دارم و تو مدفوم خون میبینم

    1. لازم است به یک متخصص مراجعه کنید و مراجعه به متخصص زنان کمکی به شما نخواهد کرد. از خوددرمانی به شدت پرهیز کنید.

  35. Avatar photoعلی گفت:

    سلام خانم دکتر من ۷ ماه است یبوست شدید دارم و ۳ماه هم است که خون کم روی مدفوع میبینم و درد و سوزش زیادی دارم برای ۵ ساعت یبوستم اصلا خوب نمیشه فکر کنم شقایق معقدی گرفتم
    ایا نیاز به عمل است

    1. شما باید معاینه شوید ممکن است علاوه بر شقاق به هموروئید داخلی نیز مبتلا شده باشید. برای کنترل یبوست نیز درمان های خانگی را انجام دهید و رژیم غذایی مناسب داشته باشید.

  36. Avatar photoمهران گفت:

    سلام خانوم دکتر من تقریبا دو ماه پیش یبوست شدید داشتم و ناحیه مقعدم دچار همین پارگی شده اما خیلی جزئی خودم روزی سه بار با بتادین شیتشو میدادم تا اینکه خوب شد اما دوباره رعایت نکردم و یبوست گرفتم دوباره از همون جا دچار پارگی شده والان شستشو میدم خوبه اما بعدش سوزش دارم ممنون میشم راهنماییم کنین!
    یه چیز دیگه هم هس خانوم دکتر اطراف دیواره مقعدم خیلی ورم داره ایا طبیعیه؟؟

    1. احتمالا به جز شقاق به دیگر بیماری های مقعد هم مبتلا شده اید. استفاده زیاد از بتادین هم اصلا توصیه نمی شود و روش درمانی شقاق محسوب نمی شود. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  37. Avatar photoمحسن گفت:

    سلام من حدود 10ساله که شقاق دارم والان 3ساله که دور مقعد تورم عفونت هست به پزشک متخصص مراجعه کردم گفت باید جراحی بشه لوله مقعد کامل تعویض بشه ایا راهکار جدیدی هست

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. بعد از معاینه روش درمان مناسب به شما پیشنهاد خواهد شد.

  38. Avatar photoآسمان گفت:

    سلام خانوم دکتر عزیز بنده ۲۷ سالمه ۱۰ سال پیش دچار شقاق حاد شدم بعد درمان کردم اما جای زخم از بین نرفت الان به مدت ۳ ماهه که دچارش شدم از داخل اسفنکتر دوتا توده ی کوچیک یا زخم رو حس میکنم به تازگی جوش هایی روی صورتم ظاهر شده و تهوع میگیرم به نظرتون چکار باید کنم

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. بیماری شما همراه با هموروئید عود کرده است. احتمالا بر اثر یبوست یا درمان نشدن کامل شقاق قبلی به این وضعیت دچار شده اید.

  39. Avatar photoآتنا فاطمی گفت:

    سلام خانم دکتر عزیز.
    من چهار سال پیش عمل لیزر شقاق مقعد داشتم ، متأسفانه سال گذشته دوباره دچار شقاق مقعد شدم ، به جراحی مراجعه کردم دارو تجویز نمودند ، در این یکسال مرتب همان پمادها را استفاده کرده ام ، ولی الان دیگر تحمل درد برایم بسیار سخت شده است ، آیا دوباره می شود لیزر انجام داد

    1. لازم است معاینه شوید. تکرار برخی داروها بدون تجویز پزشک متخصص می تواند وضعیت بیمار را بدتر کند. علت بروز شقاق نیز لازم است رفع شود در غیر این صورت بیماری شما مجدد از ناحیه دیگری از مقعد عود خواهد کرد.

  40. Avatar photoسید گفت:

    سلام .من چند روزی هست دچارشقاق شده ام ولی ادارا هم نمیتوانم بکنم .اینها به هم مرطبت است

    1. شقاق در ناحیه مقعد ایجاد می شود و دستگاه دفع ادرار جدا از آن است. برای درمان شقاق به مطب من و برای مشکل دفع ادرار به یک متخصص ارولوژی مراجعه کنید. ممکن است بر اثر عفونت این عارضه برای شما ایجاد شده باشد.

      1. Avatar photoفائزه م گفت:

        سلام
        من عموما نه دچار یبوست شدید و نه اسهال شدید هستم. ولی 1 بار به علت حجم مدفوع زیاد و فشاری وارد شد. همراه مدفوع خون دیدم. ایا دچار شقاق شدم و باید به پزشک مراجعه کنم؟

        1. بله به پزشک مراجعه کنید. ممکن است شقاق و هموروئید باشد.

  41. Avatar photoف.ف گفت:

    سلام دوستان عزیز من یکسال کامل شقاق مقعدی داشتم به خاطر یبوست شدید دچار این عارضه شدم
    ویه دوره پماد استفاده کردم اصلا خوب نشدم
    تا اینکه هر روز صبح ناشتا یک سیر را پوست میکندم و خورد خورد میکردم با یک لیوان آب ناشتا میخوردم
    بعده یک الا دو هفته حالم بسیار خوب شد الان مدت یکسال ه من حالم خوب شده ولی یک روز سیر خوردن ناشتا را ترک نکردم

    1. بسته به علت بروز یبوست ممکن است این روش برای برخی بیماران موثر باشد. اما درمان های خانگی در کنار مراجعه به متخصص با هم توصیه می شوند و نباید مدت زمان طولانی برای درمان شقاق هدر برود.

  42. Avatar photoنااااااااشناااسسسس گفت:

    سلام من یبوست دارم و مدفوع تکه ای به خاطر همین موقع دستشویی فشار زیادی وارد میکنم الان مدتیه حدود یک هفته تقریبا که درد مقعد دارم و حس میکنم یه زخم خیلی کوچیک هم هست میشه راهنمایی کنید اگر خفیفه میشه توی خونه درمانش کرد چون علائم دیگه ای ندارم به غیر از نفخ

    1. علاوه بر مراجعه به متخصص و دریافت داروی مناسب لازم است در منزل نشستن در لگن آب گرم و تغییر رژیم غذایی را دنبال کنید.

  43. Avatar photoفاطمه عبدی گفت:

    سلام. من خانم ۵۵ ساله حدود ۲۲ سال پیش ناراحتی شقاق داشتم رفتم پیش پزشک به من گفتن باید عمل بشید ولی انجام ندادم
    تا الان تا چند وقت پیش مشکلی نداشتم ولی الان شروع شده دوماه خیلی درد شدید دارم چه عادی میرفتم چه یبوست دارم خونریزی ندارم
    ولی دردش ۲ ساعت طول میکشه باید به پزشک مراجعه کنم؟

    1. احتمالا به عفونت و آبسه مقعدی دچار شده اید. حتما به یک متخصص جراحی مراجعه کنید.

  44. Avatar photoZahra گفت:

    سلام خانم دکتر وقت بخیر
    بنده حدود پنج روزه که دچار یبوست شده م و اوایل. در دفع درد داشتم خیلی ، و سوزش ،و نمی تونستم دفع کنم و دل درد داشتم ، رفتم دکتر عمومی ، تشخیص نذاشتن پماد آنتی همورئید دادن و ملین
    و امروز کنارمدفوع حالت آب و خون، رقیق میبینم ، سوزش دارم ، من هفته دیگه عروسیمه می خواستم ببینم اگر تا هفته دیگه صبر کنم بعد برم پیش جراح مشکلی پیش میاد ؟ و اینکه تشخیص شما چیه ؟ شقاقه یا هموروئید ؟

    1. تا هفته دیگر صبر نکنید. حتما از مطب من یا یک متخصص وقت ویزیت بگیرید که تشخیص دقیق را بگذارند و داروی قوی تجویز کنند. اگر طی یک هفته بهبودی حاصل نشد بعد از مراسم عروسی برای لیزر یا جراحی اقدام نمایید.

  45. Avatar photon گفت:

    سلام خسته نباشید من یک ماه پیش احساس کردم مقعدم سوزش و درد داره بعد یه گوشته اضافه کنارش در اومد بعد چند روز رفتم دکتر گفت شقاق دارین و یه پماد انتی همورئید نوشت برام استفادع کردم ده روز زخمی ک داشتم خوب شد ولی شقاق کوچیک شد ولی کامل از بین نرفت گفتم دیگه خودش میره چون خیلی کوچیک بود حالا باز دو سه روز داره درد میگیره و زخم شده باز و بزرگ میشه شقاق چیکار باید انجام بدم

    1. تا بهبودی کامل شقاق تحت نظر پزشک متخصص خود باشید و حتما نشستن در لگن آب گرم با مقدار کمی بتادین بعد از هر اجابت مزاج را انجام دهید که دچار آبسه مقعدی و عفونت در ناحیه نشوید.

  46. Avatar photoکوثر محمودی گفت:

    سلام خسته نباشید ،درکناره بدنم زخم ایجاد شده وحالت پارگی دارد همراه سوزش ،خارش ودرد شدید
    الان نزدیک دو هفته اینجوری هستم باید چکارکنم ک خوب بشم؟

    1. اگر تهران تشریف ندارید می توانید از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ویزیت برای شما داروی قوی تجویز می شود. همچنین هر روز بعد از دفع مدفوع 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید. رژیم غذایی پرفیبر همراه با سبزیجات و آب فراوان مصرف کنید.

  47. Avatar photoشایان گفت:

    سلام ببخشید من تاحالا هیچ رابطه جنسی نداشتم .وای یه ۴و۵ باری مصلان انگشت یا اشیاع دد باسن خود کردم آیا باعث شقاق نیشه یا باعث ایدز نیشه

    1. این عمل منجر به بروز شقاق، هموروئید و دیگر بیماری های مقعد می شود. اگر این اشیا آلوده باشند انتقال بیماری نیز امری است.

  48. Avatar photoMld گفت:

    سلام خانم دکتر من بعضی اوقات حالت شکافی روی مقدم ایجاد میشه اما بعد از چند روز خوب میشه و یکدفعه بعد از چند هفته این اتفاق می افته و بعضی اوقات روی مدفوع مقدار کمی خون هست ایا نیاز هست که به پزشک مراجعه کنم؟

    1. به پزشک مراجعه کنید و علت بروز شقاق را هم پی گیری و رفع نمایید.

  49. Avatar photoمریم گفت:

    سلام وقت بخیر. دو روزی میشه که بعد از دفع احساس سوزش شدید و حسی مث (گزش) دارم و بعدش خودش به مرور خوب میشه.. یبوست، اسهال، خونریزی، ترشح، بیرون زدگی، پارگی و اینها رو هم (ندارم). تایم پریودی حس درد مقعدی دارم.
    ممنون میشم بگید مشکل چیه.

    1. احتمالا به دلیل کم آبی به خصوص در دوران قاعدگی دچار شقاق شده اید. از یک متخصص داروی مناسب بگیرید. درضمن بعد از هر دفع مدفوع 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید. مقدار آب مصرفی را هم افزایش دهید و قهوه و چای کمتر مصرف کنید.

  50. Avatar photoاتش گفت:

    سلام مادرم چندین سال شقاق داردالان ۷۴سال داردوشقاق مقعدی زیادشده طوری که نمیتواندراحت مدفوع کندبه قول خودش مدفوع پشت لایه هاگیرکرده وبیرون نمیادطوری که وسط راه گیرکرده وخیلی اذیتش میکندمیشه من راراهنمایی کنید

    1. حتما از مطب وقت ویزیت بگیرید. احتمالا علاوه بر شقاق به هموروئید نیز مبتلا می باشند و در آینده دچار عوارض دیگر این بیماری خواهند شد. حتما رژیم غذایی سالمی نیز داشته باشند.

  51. Avatar photoایمان موسوی گفت:

    سلام خانم دکتر‌ خسته نباشید
    فرزند من ۱۶ سالشه و مثل اینکه دو سه سالی هست درگیر یه مشکل مقعدی بوده و نگفته چیزی البته
    هنگام دفع درد شدید پیدا میکنه و مثل اینکه رو به سمت داخل و راست روده اش هم یکم حالت ورم ایجاد شده و مجرا تنگ تر شده
    یه چند روزی هم هست مثل اینکه یکم احساس درد اطراف ناف احساس سوزش داره
    بیماریشون بنظرتون چی میتونه باشه همون شقاقه که مونده مزمن شده یا چی مشکل جدی ای که ندارن خدای نکرده؟
    تا یه روز آینده به پزشک مراجعه میکنیم براش البته

    1. بدون معاینه بیمار نمی توان نظر قطعی داد. احتمالا علاوه بر شقاق به هموروئید هم مبتلا شده اند. درد شکمی ممکن است بر اثر یبوست یا مشکلات گوارشی دیگر باشد.

  52. Avatar photoامیرعلی گفت:

    سلام من هم گاهی اوقات خونریزی دارم و گاهی اوقات ندارم و از رفتن به پیش دکتر خجالت میکشم باید چیکار کنم؟

    1. راهی به جز مراجعه به پزشک ندارید. در آینده دچار عوارض شدیدتر می شوید و ممکن است وضعیت شما اورژانسی شود. این بیماری بسیار شایع است و اما مراجعه به موقع به پزشک بسیار اهمیت دارد.

  53. Avatar photoآمنه گفت:

    سلام من در ناحیه مقعد خارش و سوزش داشتم که به دکتر متخصص عمومی مراجعه کردم کولونوسکوپی انجام دادم و تشخیص دادند که یه زخم کوچک که آنتی فیشر هستش به من پماد وشیاف آنتی همورویید دادند ولی الان بعد از گذشت ۴ماه هنوز خوب نشدم باید چیکار کنم

    1. داروهای تجویز شده را نباید بیشتر از مدت زمان تجویز شده استفاده یا تکرار کنید. حتما مجدد به متخصص معالج خود مراجعه کنید و داروی جدید بگیرید. حتما وضعیت گوارش و دفع مدفوع نرمال باشد.

  54. Avatar photoآمنه گفت:

    سلام خسته نباشید ،آیا انتی فیشر نیاز به جراحی دارد ،من هر روز صبح وگاهی اوقات دوبار در روز دفع دارم این در خارش تاثیری دارد ،بعد من اصلا خونریزی ندارم فقط سوزش وخارش دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *