شقاق فیشر مقعد

عکس شقاق مقعدی

عکس شقاق مقعدی

بیمارانی که به شقاق مقعدی یا همان فیشر مقعد مبتلا می شوند گاها نمی دانند این زخمی که در ناحیه مقعد آنها ایجاد شده است چه نام دارد. نام انگلیسی شقاق مقعد anal fissure می باشد. دیدن عکس شقاق ممکن است برای بیماران عادی خوشایند نباشد اما برای بیمارانی که با شقاق درگیر می باشند و به دنبال راهی برای تشخیص شقاق می باشند می تواند کمک کننده باشد. هرچند که تشخیص نهایی شقاق به عهده متخصص جراحی می باشد. اما بیمار قبل از مراجعه به جراح می تواند اطلاعاتی در مورد بیماری خود با عکس شقاق کسب کند.

شقاق مقعدی

شقاق مقعدی که به درمان دارویی جواب نداده است و نیازمند لیزر شقاق می باشد.

اولین مرحله درمان شقاق مقعدی دارو درمانی و درمان های خانگی تحت نظر متخصص جراحی می باشد. در صورتی که به این درمان ها پاسخ ندهید لازم است با عمل جراحی شقاق تگ شقاق برداشته شود. توصیه بر این است که عمل جراحی با لیزر انجام شود. لیزر شقاق عوارض جراحی سنتی مثل تنگی مقعد و یا ترمیم زخم دیرهنگام را به صفر نزدیک می کند.

شقاق مقعدی حاد

عکس شقاق مقعدی حاد

در تصویر بالا عکس شقاق مقعدی حاد را می بینید. این نوع از فیشر مقعدی مدت زمان کوتاهی است که بروز کرده است. برخلاف شقاق حاد که به انواع درمان های دارویی و خانگی جواب نداده است اگر برای درمان شقاق حاد به سرعت به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید و داروی موثر و به جا دریافت کنید می توانید به سرعت به درمان شقاق دست یابید.

برای درمان شقاق حاد مقعدی لازم است رژیم غذایی سالم و پرفیبر داشته باشید. بنابراین نه تنها مراجعه فوری به متخصص و دریافت داروی مناسب واجب است بلکه رژیم غذایی مناسب نیز در درمان فوری شقاق تعیین کننده است.

شقاق مقعدی مزمن

تصویر شقاق مقعدی مزمن

زمانی که بیمار بیش از 4 هفته درگیر بیماری شقاق مقعد باشد وارد فاز شقاق مزمن می شود. در این مرحله از بیماری نیز جراح متخصص توصیه می کند که یک دوره 10 روزه داروی قوی برای درمان شقاق مصرف شود. علاوه بر این درمان خانگی شقاق نیز در کنار درمان های دارویی توصیه می شود. بیمارانی که دچار شقاق مزمن می باشند زندگی سختی را پشت سر می گذارند. زیرا درد و سوزشی موذی مدت های طولانی گریبانگیر این دسته از بیماران می باشد..

از علائم شقاق مزمن می توان به وجود زائده زخیم در این ناحیه و مشهود بودن اسفنکتر مقعد اشاره کرد. به طور عمومی بیماران مبتلا به شقاق گاه بعد از اجابت مزاج خون قرمز روشنی را بر روی مدفوع یا کاغذ توالت مشاهده می کنند.

شقاق و هموروئید

شقاق و هموروئید همراه با هم

شقاق و هموروئید

گاها زخم شقاق با هموروئید مشاهده می شود. هموروئید داخلی درجه سه و چهار و هموروئید ترومبوزه که همراه با شقاق مزمن بروز کرده است باید تحت عمل جراحی درمان شود. بهتر است این عمل جراحی با لیزر پرتوان انجام شود. زیرا در جراحی با تیغ و کوتر جراح بخش وسیعی را نمی تواند تحت جراحی قرار دهد و ممکن است بیمار به بیش از یک جلسه جراحی نیاز پیدا کند. این در حالی است که اگر به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر باتجربه مراجعه کنید می توانید در یک جلسه و با لیزر پرتوان به سرعت به درمان هموروئید و شقاق دست یابید. جراحی با لیزر دوره نقاهت بسیار کوتاهی دارد و یک شب بعد از لیزر شقاق می توانید به کارهای روزمره خود برسید.

شقاق هموروئید و فیستول

شقاق عارضه دار همراه با هموروئید و فیستول

عکس شقاق با هموروئید و فیستول

برخی بیماران به هر دلیلی ممکن است دیر به متخصص جراحی مراجعه کنند. اگر شقاق مقعدی درمان نشود می تواند دچار عوارضی مثل هموروئید، آبسه مقعدی و در نهایت فیستول مقعدی شود. دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی و لیزر این نوع از شقاق عارضه دار را در یک جلسه و با لیزر پرتوان و بدون عود و بازگشت درمان نموده است. اما توصیه ایشان به همه بیماران این است که در مراحل اولیه بیماری شقاق سریعا به جراح مراجعه کنند تا درد و هزینه مازاد متحمل نشوند.

شقاق مقعدی مزمن

شقاق به چه شکل است؟

شقاق را ممکن است به شکل یک زخم یا ترک مشاهده کنید. این بیماری معمولا بعد از یک دوره یبوست مزمن یا یک دفع مدفوع بسیار سفت و سخت بروز می کند. مشاهده خون قرمز روشن و احساس سوزش در هنگام اجابت مزاج از جمله علائم بارز شقاق مقعدی است.

شقاق مقعدی

از کجا بدانم که شقاق دارم یا هموروئید؟

بیماری که مبتلا به هموروئید است یک توده در ناحیه احساس می کند. این در حالی است که شقاق پارگی و شکاف یا زخم است. معمولا هموروئید با رعایت رژیم غذایی و درمان های اولیه به سرعت و طی 3 روز بهبود می یابد اما زخم شقاق به سرعت بهبود نمی یابد و نیازمند درمان های جدی تری است. برای مشاهده عکس هموروئید کلیک کنید.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

30 دیدگاه برای “عکس شقاق مقعدی

  1. Avatar photoامین گفت:

    سلام خانوم دکتر. من ۳۲ سالمه . تقریبا از برج ۹ سال ۹۸ خارش و سوزش خیلی خیلی شدید ( غیر قابل تحمل) مقعدی دارم هر روشی رو که بگید امتحان کردم انواع پمادها رو زدم به دکتر جراح عمومی هم دوبار رفتم گفت هیچ مشکلی نداری ولی سوزش و خارش امونمو بریده. یبار خون تو مدفوعم دیدم موقع اجابت مزاج پیش فوق تخصص گوارش رفتم و بعد از کلونسکوپی پلیپ روده داشتم و پروکتیت مشخص شد هر روز اجابت مزاج دارم نفخ هم دارم و کمی هم دلدرد ولی خارش و سوزش شدید مقعد دارم بطوریکه وقتی خودم با دست دوطرف مقعد رو باز میکنم خون میاد و بیشتر سمت چپ و داخل مقعد احساس سوزش دارم دلیلش چی میتونه باشه ؟ ممنون میشم راهنماییم کنید. اینم بگم وقتی اجابت مزاج دارم مدفوعم دو رنگ هستش یه بخشی تیره یه بخشی روشن ولی روان و پیوسته هست .خارش و سوزش بیشتر تو شب هست ولی الان دو روزه ۲۴ ساعت هست بدون تسکین. نوع بیماریم چبه؟ امکان شقاق هست ؟ آزمابش مدفوع بدم ؟ ممنون میشم راهنماییم کنید .

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بدون معاینه نمی توان نظر داد. اگر تهران تشریف ندارید از مطب ویزیت آنلاین بگیرید.

  2. Avatar photoموسوی گفت:

    با سلام
    بعد از انجام عمل شقاق با لیزردر صورت بارداری و زایمان طبیعی احتمال عود مجدد شقاق وجود دارد؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام ممکن است از ناحیه دیگری دچار عود شقاق شوید. مراقبت ها و مطالب مربوط به جلوگیری از شقاق و مطالب مربوط به شقاق در بارداری را بخوانید تا از بروز شقاق جلوگیری کنید.

  3. Avatar photoShrl گفت:

    سلام خسته نباشید من یه مشکلی که دارم نزدیک مقعدم یه جوش دارم ازش چرک کرم رنگ میاد میشه راهنمایی کنید.

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام اگر قبلا دچار آبسه مقعدی و شقاق و یا بیماری های عفونی بوده اید و درمان نشده اید احتمالا دچار عارضه فیستول مقعدی شده اید. با مطب تماس بگیرید تا برای تشخیص و درمان صحیح معاینه شوید.

  4. Avatar photoروناک صالحی گفت:

    سلام دکتر وقت بخیر خانم ۳۴ ساله هستم تقریبا از سن ۱۸سالگی هنگام اجابت مزاج دردوخونریزی داشتم به مرور زمان ازبین رفت ولی درناحیه مقعدی برآمدگیهای ایجاد شده که خونریزی ودرد ندارم ولی اکثرا ملتهب و همراه با شرشحاتی زرد رنگ هستش از اونجایی که خجالت میکشم هنوز دکتر نرفتم لطف میکنید راهنماییم کنید که آیا مشکل من شقاق یا بواسیر میتونه باشه

    1. سلام مسلما دچار هموروئید و شقاق بوده اید اما در حال حاضر ممکن است بر اثر عفونت های مکرر و درمان نکردن بیماری دچار فیستول مقعدی شده باشید که نیاز به رسیدگی متخصص دارد. حتما به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید و برای درمان بیماری خود خجالت نکشید.

      1. Avatar photoعلی گفت:

        سلام خانوم دکتر من چند وقته هست که پوشتم خارشه داره وباد میکنه وختی از پماد ان ان استفاده میکنم خوب میشه چکار کنم از نظر شما ممنون میشم پاسخ بدید

        1. احتمالا به شقاق مبتلا شده اید و یا رژیم غذایی مناسبی ندارید. پمادهای مختلف را بر روی این ناحیه تست نکنید و از مطب من وقت ویزیت بگیرید. بعد از هر دفع مدفوع نیست از لگن آب گرم استفاده کنید.

  5. Avatar photoParish گفت:

    سلام .وقت بخیر من ۹هفته باردار هستم.
    مشکلات معده و روده پیدا کردم که البته میدونم به خاطر تغییرات هورمونی تاحدودی طبیعیه…اما خیلی اذیت کنندس.
    عذرمیخوام روده هام احساس میکنم تنبل شده دفع سخت و ناقص دارم چیزی شبیه IBS.چند روزی هم متوجه خونریزی شدم فیشر همراه با هموروئید اما جزئی . با پزشکم مشورت کردم رژیم پرفیبر و مایعات که خودم رعایت میکردم و یه سری دارو تجویز کردن ،اما فایده ای چندان نداشت.
    واقعا الان کل روز حال بدی دارم .ممنون میشم راهنمایی بفرمائید.

    1. سلام با توجه به وضعیت بارداری شما توصیه می کنم مراقبت های خانگی را بیشتر پی گیری کنید و برای تغییر دارو به متخصص معالج خود یا یک متخصص ماهر دیگر مراجعه کنید. اگر دچار روده تحریک پذیر شده باشید توصیه می کنم به یک متخصص گوارش مراجعه کنید. اگر بعد از مصرف شربت ملین یا میوه و سبزی دچار نفخ می شوید توصیه می کنم از میوه پخته و کمپوت استفاده کنید. همچنین از مصرف مواد غذایی یبوست زا پرهیز کنید. پیاده روی منظم را هم در برنامه روزانه خود قرار دهید.

  6. Avatar photoroghayeh گفت:

    سلام خسته نباشید.
    من چند ساله درگیر شقاق هستم که تبدیل به شقاق مزمن شده.
    یه دکتر رفتم که گفت باید عمل بشی ولی دکتر دیگه گفت نیاز به عمل نیس فقط مراقب باش دچار یبوست نشی.
    ولی الان چن روزی میشه که از یه طرف دیگه هم زخم شده.
    با این زخم جدید هم زندگی برام سخت شده.
    خیلی دارم اذیت میشم. میشه راهنماییم کنید چیکار کنم؟؟
    شقاق مزمن رو عمل کنم بهتره؟

    1. سلام برای درمان شقاق تا جای ممکن استفاده از دارو به همراه مراقبت های خانگی توصیه می شود. اما اگر بیمار رو به بهبود نباشد و داروها موثر واقع نشوند لیزر شقاق یا عمل جراحی شقاق توصیه می شود.

  7. Avatar photoحسن گفت:

    سلام امیدوارم خوب باشید من در افغانستان زندگی میکنم اینجا امکانات بسیار کم است من حدود یک سال پیش رنگ مدفوع ام مکمل سیاه شده بود و بسیار یبوست داشتم بعد چند روز خوب شدم اما فعلا بعد یکماه یا زیاد تر تب و لرز میگیرم اکنون با عرض معذرت چین خوردگی طبیعی مقعد من کمی بزرگ شده و یک توده بسیار کوچک اندازه نخود در پشرو وجود دارد و مقعد من به طرف پشت کمی مسدود شده آیا میتواند بواسیر یا شقاق باشد البته خونریزی یا درد هیچی ندارم آیا جای نگرانی است و اینجا دکتر این بخش هم نیست لطفا مرا راهنمایی کنید. تشکر

    1. سلام با تماس بگیرید و وقت ویزیت آنلاین با واتساپ بگیرید. بعد از ارسال عکس تشخیص نهایی اعلام می شود. امکان هموروئید، آبسه مقعدی و دیگر بیماری های مقعد وجود دارد.

  8. Avatar photoعلی محمدی گفت:

    سلام من چند سال پیش سوزش داشتم و کمی خون روی مدفوعم رفتم دکتر گفتند که شقاق دارم دارو زدم خوب شد الان نزدیکه یک ماهه که خیلی اذیتم میکنه رژیم غذایی م الان تنظیم شده ولی یک هفته ست دارم دارو میزنم اما تاثیر چندانی نداشته لگن اب گرم و بتادین هم میشینم
    اما چون شاغلم تردید دارم نسبت به عمل جراحی میگن خیلی سخته و مدت طولانی باید پانسمان درون مقعدی داشته باشم میخوام بدونم که لیزر هم همین مسائل رو داره !؟ چون خیلی کم طاقتم هر روز دارم مسکن میخورم !
    ممنونم

    1. سلام جراحی با لیزر شقاق مشکلات و نقاهت و عوارض جراحی با تیغ و کوتر را ندارد و لازم است توسط یک متخصص جراحی و لیزر ماهر و باتجربه در این زمینه انجام شود. بیماران من فقط یک شب در منزل استراحت می کنند و از روز بعد می توانند به آرامی کارهای روزمره خود را شروع کنند.

  9. Avatar photoعلی محمدی گفت:

    سلام عمل جراحی شقاق رو میگن مدت طولانی باید پانماس درون مقعدی داشته باشیم اما من شاغلم نمی تونم این شرایط رو داشته باشم در مورد لیزر و دوره بعد از عمل لطفا توضیح بدید ممنون میشم

    1. سلام لیزر شقاق که من با لیزر پرتوان دی اکسید کربن انجام می دهم به این شکل نیست و بیمار فیتیله و پانسمان و غیره ندارد. بعد از لیزر فقط یک شب در منزل استراحت می کنید و از روز بعد می توانید به کارهای روزمره خود برسید.

  10. Avatar photoReza گفت:

    سلام خسته نباشید من ۶ ماه هست دچار بیماری های نشیمنگاهب شدم اول ابسه مقعدی داشتم به دکتر مراجعه کردم گفت سر باز کرده و خوب شد ولی هنوز جای که سر باز کرده بود زخم هست بعد التهاب دنبالچه داشتم و الانم شقاق دارم و گوشته اضافه ای از مقعدم بیرون زده برا همه به دکتر مراجعه کردم ولی شقاق من الان ۱ ماه هست از پماد انتی فیشر استفاده میکنم نتیجه ای نگرفتم موقع اجابت مزاج درد و سوزش شدیدی دارم ایا باید عمل انجام بدم ؟؟

    1. اگر آبسه مقعدی خود به خود تخلیه شود توصیه می شود که توسط جراح نیز درناژ اصولی زخم انجام شود تا بیمار دچار عوارض دیگر نشود. احتمالا نیاز به عمل جراحی دارید. توصیه می کنم در صورت امکان تحت جراحی با لیزر پرتوان قرار بگیرید تا گرفتار عوارض جراحی سنتی با تیغ و کوتر نشوید.

  11. Avatar photoعباسی گفت:

    سلام من بعداز دستشویی خون ریزی دارم بدون درد و سوزش بعضی وقتا خون پر رنگ بعضی وقتها هم کمرنگ .
    البته وقتی دچار یبوست میشم این حالت رو دارم

    1. سلام احتمال هموروئید و شقاق وجود دارد. لازم است معاینه شوید. از خوددرمانی و تاخیر در مراجعه به متخصص خودداری کنید.

  12. Avatar photoمهسا گفت:

    سلام ببخشید من اول دچار هموروئید شدم و بعد از یکسال دیدم فیشر هم به مشکلم اضافه شده. علاوه بر درمان برای بهبود شکل ظاهریش چیکار بکنم؟ چون هفده سالمه میترسم

    1. لازم است به یک متخصص مراجعه کنید و از خوددرمانی پرهیز کنید زیرا بیماری شما تشدید خواهد شد. اگر یبوست دارید حتما رژیم غذایی خود را تغییر دهید و میوه و فیبرغذایی را افزایش دهید.

  13. Avatar photoعلي گفت:

    سلام دكتر من ٢٣روزه عمل همروئيد خارجي و داخلي و شقاق با ليزر انجام دادم الان دوسه روز خوب ميشم موقع دفع درد ندارم ولي يك دفعه يك روز جاي شقاقم كه ليزر شده بدجور بعد دفع ميسوزه تا چند روز طبيعيه سوزش بعد از دفع؟

    1. سلام خیر این وضعیت طبیعی نیست. مراقب باشید یبوست و اسهال نگیرید و این مورد را با جراح خود نیز در میان بگذارید.

  14. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام خانم دکتر
    دو تا شقاق داشتم و یک هموروئید خیلی کوچیک داخلی وهمچنین یک زائده گوشتی به اندازه یک بند انگشت
    به متخصص داخلی مراجعه کردم گفتن اون شقاقی که گوشت زده ازش بیرون بزرگ نیست ولی اون یکی به اندازه یک بنده انگشت بوده لیزر جراحی و بوتاکس انجام دادند و گفتن از روش قدیمی استفاده نمی‌کنند الان دو روزه انجام شده مقعد بعد از لیزر جراحی کاملا جمع شده بود و اصلا دردی نداشتم فردا ی بعد از لیزر جراحی دفع داشتم خیلی خون اومد که پرسیدم ازشون گفتن طبیعی هست
    سوالم اینه بعد از دفع اول مقعد انگار باز شده و مثل بعد از لیزر جراحی کاملا به شکل بسته نیست دقیقا همون جاهایی که شقاق داشتم آیا طبیعی هست؟
    من کاملا رژیم غذایی رو رعایت میکنم و از شربت و پمادهای که دادن استفاده میکنم
    آیا مقعد جمع میشه یا به همین شکل زخم خوب میشه؟منظورم اینه مقعد به شکل اولیه و طبیعی بر میگرده؟

    1. از جراح خود سوال کنید که در صورت نیاز تمرین کگل را انجام دهید. من شما را معاینه نکرده ام و از روش جراحی ایشان اطلاع ندارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *