کیست مویی

مزایا و معایب لیزرکیست مویی

مزایا و معایب لیزر کیست مویی

مزایای لیزر کیست مویی در مقابل معایب لیزر کیست مویی را بررسی کنید تا بتوانید بین جراحی سنتی و لیزر بهترین انتخاب را داشته باشید. زمانی که مو ها به زیر پوست باز می گردند بدن شروع به نشان دادن واکنش ایمنی می کند و بدین ترتیب عفونت شروع می شود. در نتیجه با تشکیل شدن عفونت و با گذشت زمان یک کیسه در انتهای کمر و بالای خط باسن ایجاد می شود.

این کیسه ایجاد شده که به کیست مویی معروف است می تواند به همراه آبسه نیز بروز کند. علاوه بر نشستن طولانی مدت، تغییرات هورمونی که در دوران بلوغ به وجود می آید و همچنین پرمویی افراد و چاقی و اضافه وزن نیز می توانند از دیگر عوامل تشکیل شدن کیست مویی در ناحیه کمر باشند. این بیماری بیشتر در میان مردان شایع است زیرا مردان بدن پرمو تری نسبت به زنان دارند. کیست مویی خطرناک نیست اما بسیار دردناک است به طوری که می تواند بیمار را از نشستن محروم کند.

متاسفانه راه های درمان بیماری کیست مویی محدود است. این امکان وجود دارد که متخصص جراحی عمومی در ابتدای مراجعه برای کنترل عفونت و پیشگیری از وخیم تر شدن وضعیت پیش آمده آنتی بیوتیک تجویز کند. اما عفونت ایجاد شده و جدار کیست مویی باید تخلیه و از بین برود. آنتی بیوتیک یا نشستن در لگن آب گرم نمی تواند درمان قطعی کیست مویی باشد.

مزایا و معایب لیزر کیست مویی

برای درمان کیست مویی، بیمار نیاز به عمل جراحی دارد. اگر بیمار از عمل جراحی و تیغ جراحی استفاده کند مجبور است حداقل یک ماه صبر کند تا زخم جراحی بهبود یابد. علاوه بر این دوران نقاهت طولانی تری نیز خواهد داشت. اما استفاده از روش نوین لیزر درمانی کار را برای بیمار راحت کرده است.

مزایای لیزر کیست مویی

استفاده از اشعه لیزر کیست مویی باعث می شود که خونریزی و درد به حداقل برسد. زخم ایجاد شده از طریق لیزر سطحی بوده و به سرعت بهبود می یابد. از آن جا که روش لیزر درمانی پیچیده نیست پس متخصص جراحی و لیزر ماهر می تواند در یک جلسه لیزر را انجام دهد و احتیاجی نیست که بیمار در بیمارستان بستری شود.

بر اساس پژوهش های انجام شده، بیمارانی که از لیزر کیست مویی استفاده کرده اند از این روش رضایت بالایی دارند و آن را موثر می دانند. زیرا آن ها پس از لیزر درمانی درد کمی داشته اند و یا اصلا درد نداشته اند. همچنین نیازی نبوده است که قبل از عمل جراحی کیست مویی با لیزر بیهوش شوند. احتمال عود کیست مویی در لیزر کیست مویی بسیار پایین و حتی نزدیک به صفر است.

مزایای لیزر کیست مویی

معایب لیزر کیست مویی

تجربه و مهارت جراح در استفاده از دستگاه لیزر و چگونگی کار کردن با آن از شروط اساسی بهبود بیمار و به وجود نیامدن مشکلاتی مانند آسیب رسیدن به بافت های سلولی است. پس باید به این مسئله خیلی دقت کرد و بیمار حتما از متخصص جراحی و لیزر ماهر بخواهد که لیزر کیست مویی را برایش انجام دهد. از دیگر معایب لیزر کیست مویی هزینه بالای آن نسبت به روش های دیگر است. اما عدم استفاده از پانسمان و صرفه جویی در مصرف باند و گاز استریل و کاهش هزینه های مراقبت و نقاهت بعد از لیزر این عیب لیزر را تعدیل می کند

متاسفانه بیمه ها نیز هزینه بالای لیزر کیست مویی را بازپرداخت نمی کنند

سوالات متداول لیزر کیست مویی

1-مراقبت پس از لیزر کیست مویی چگونه است؟

پس از اینکه کیست مویی با لیزر درمان شد، بیمار باید موضع را به طور روزانه ضدعفونی کند و آن را خشک نگه دارد، بهداشت فردی و شیو کردن را نیز رعایت کند. همچنین از نشستن طولانی مدت خودداری نماید.

2-عمل لیزر کیست مویی چگونه انجام می شود؟

در روش لیزر درمانی، پزشک با استفاده از اشعه لیزر کیست را برش می دهد و عفونت و مواد داخل آن را تخلیه می کند و همچنین اگر حفره های پوستی ایجاد شده باشند آن ها را به همراه کیست بر می دارد. سپس محل لیزر بسته می شود.

3-آیا در لیزر کیست مویی از بخیه هم استفاده می شود؟

بخیه زدن محل لیزر شده به تشخیص جراح بستگی دارد. جراح پس از معاینه بیمار و تعیین تکنیک صحیح و کارآمد تصمیم می گیرد که آیا این نوع کیست مویی نیازی به بخیه دارد یا نه.

4-بیمار چه مدت پس از لیزر می تواند به سرکار یا دانشگاه برگردد؟

چون این روش درمانی به مراتب ساده تر از عمل جراحی است بیمار نیازی ندارد که پس از لیزر درمانی به طور مطلق استراحت کند. بنابراین می تواند پس از بازگشت از مطب جراح یک روز بعد به زندگی عادی بازگردد.

5-آیا بیمار پس از لیزر کیست مویی خونریزی خواهد داشت؟

معمولا بعد از لیزر کیست مویی خونریزی بروز نمی کند. اما در کیست مویی هایی که وسیع می باشد و عمق لیزر زیاد است ممکن است چند قطره خون بعد از جراحی مشاهده شود که نگران کننده نیست.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

2 دیدگاه برای “مزایا و معایب لیزرکیست مویی

  1. Avatar photoBabak گفت:

    هزینه عمل کیست موی با لیزر چقدر میباشد بدون داشتن بیمه

    1. سلام هزینه لیزر کیست مویی بعد از ویزیت مشخص می شود و حدود هزینه را می توانید تلفنی از مطب سوال بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *