فیستول

مقایسه لیزر فیستول با جراحی سنتی

مقایسه لیزر فیستول با جراحی سنتی

برای معرفی روش درمان فیستول با لیزر و مزایای آن، ابتدا باید به توضیح بیماری فیستول بپردازیم. بیماری “فیستول” و “فیستول مقعدی” به علت ارتباط و اتصال غیرمعمول، بین دو بافت ایجاد می‌شود. این اتصال غیرمعمول، به شکل یک کانال یا مجرا به سطح پوست می‌رسد. معمولا این بیماری بر اثر یک آبسه و عفونت درمان نشده و یا کیست مویی عفونی در پایین کمر ایجاد می شود. برای درمان این بیماری دردناک، بهتر است به جای جراحی با تیغ (جراحی باز) از روش جراحی با لیزر پرتوان استفاده نمود. در ادامه به بررسی مزایای روش درمان فیستول با لیزر خواهیم پرداخت.

درمان فيستول با ليزر چگونه است؟

پزشك متخصص جراحی و لیزر مجرب، معمولا با معاينه مي‌تواند طول و عمق ليزر را مشخص كند. اما گاهى نیز، به انجام سونوگرافي یا ام آر آی نیاز است. در نهایت، متخصص جراحی براساس اين دو عمل، اقدام به درمان فيستول با ليزر می‌نماید.

در برخی مواقع و به احتمال کمی؛ به دلیل عمق زیاد فيستول و احتمال صدمه شدید به عضلات نگهدارنده گاز و مدفوع، احتمال بي‌اختياري در مدفوع وجود دارد. بنابراین؛ در اين موارد اغلب از روش جراحی سنتی فیستول استفاده نمی‌شود و استفاده از لیزر پرتوان برای لیزر فیستول ارجح است.

در روش لیزر فیستول، متخصص جراحی و لیزر ابتدا محل فیستول را بي‌حس نموده سپس، با ميله‌ای مخصوص، مسیر را مشخص کرده و پس از آن، مسير فيستول با استفاده از ليزر به طور كامل تخریب و يا برداشته خواهد شد. به دلیل اینکه استفاده از روش درمان فیستول با لیزر حداقل آسیب را به بافت وارد می‌کند، یک روز پس از انجام این عمل، بیمار به راحتی می‌تواند دفع مدفوع داشته باشد و زمان ترمیم زخم خیلی کوتاه‌تر از جراحی سنتی و معمولی خواهد بود.

مزایای لیزر فیستول نسبت به عمل جراحی سنتی

1) عدم نیاز به بستری شدن در بیمارستان و عدم نیاز به بیهوشی عمومی یا بی‌حسی نخاعی:

یکی از مهمترین دلایل ترس و بی‌میلی بیماران نسبت به عمل جراحی فیستول، بستری شدن در بیمارستان به مدت طولانی و مهمتر از آن بیهوش شدن هنگام عمل جراحی است. در روش لیزر فیستول با لیزر پرتوان بیماران، نیازی به بیهوشی و متعاقب با آن، نیازی به استراحت چند روزه در منزل که از ضروریات جراحی سنتی است را ندارند و یک روز بعد از عمل می‌توانند به سرکار خود بازگردند.

2) این روش، برخلاف روش جراحی سنتی، نیازی به پانسمان داخلی (توپی یا تامپون) ندارد که معمولا در جراحی سنتی ضروری بوده و خارج کردن آن با درد و ناراحتی بسیاری همراه است .

3) لیزر فیستول مقعدی معمولا در کلینیک به طور سرپایی انجام می شود و بیمار بعد از لیزر، مرخص شده و می‌تواند تغذیه معمولی و دفع مدفوع داشته باشد. در حالی که در جراحی سنتی فیستول، بیمار حداقل تا 24 ساعت، نباید غذایی مصرف کند و پس از این مدت، برای چند روز باید برای به تاخیر انداختن زمان دفع، سوپ مصرف نماید.

4) در روش لیزر فیستول، بیمار بعد از عمل درد کمتری نسبت به جراحی سنتی داشته و میزان خونریزی نیز کمتر است. همچنین میزان عود و عارضه کمتر از روش جراحی سنتی است.

5) انتقال عفونت‌های خطرناک مثل هپاتیت که بعضی مواقع، در جراحی سنتی ممکن است رخ دهد؛ در درمان فیستول با لیزر وجود ندارد.

6) روش درمان فیستول با لیزر، برخلاف تصور عموم، در تمام مراحل بیماری، حتی مراحل پیشرفته فیستول و… قابل استفاده می‌باشد. حتی این روش برای بیماران با سن بالا و افراد با مشکلات دیابتی-کبدی-کلیوی و بیماران قلبی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند، نیز کاربرد دارد.

معایب عمل جراحی فیستول به روش سنتی

عمل جراحی فیستول به روش سنتی ممکن است با تیغ جراحی یا کوتر انجام شود. از آنجایی که جراحی با این ابزار قدیمی به ظرافت و دقت جراحی با لیزر نمی باشد آسیب به بافت سالم اطراف ناحیه امری اجتناب ناپذیر می باشد. این در حالی است که تیغ جراحی یا کوتر همانند لیزر توانایی ترمیم عروق و اعصاب بریده شده را ندارند.

طبق مطالعه ای که بر روی بیماران تحت درمان با کوتر انجام شده است این گروه احساس سوزش زیادی را بعد از جراحی با کوتر فیستول گزارش کرده اند. زیرا کوتر بافت را می سوزاند و ترمیم زخم بعد از جراحی با کوتر بسیار کندتر از جراحی با لیزر است.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

6 دیدگاه برای “مقایسه لیزر فیستول با جراحی سنتی

  1. Avatar photoحافظ گفت:

    سلام خانم دکتر
    مردی ساله100 کیلو وزن 3سال پیش عمل سنتی فیسبوک انجام دادم حدود 1 ساله منطقه ای که عمل کردم دوباره عود کرده وبرخی روزها عفونت کم میزنم بیرون والآن 2 روز دچار یبوست با زخم مقعد شدم
    1.آیا فیستول عود کرده
    2 یبوست به فیستوول مربوطه است؟
    3 . پماد لطفا برای رفع درد

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام با توجه به عفونتی که مشاهده می کنید احتمالا فیستول عود کرده یا دچار آبسه مقعدی شده اید. یبوست و فیستول می توانند به هم مرتبط باشند زیرا عمل دفع در این وضعیت به طور کامل انجام نمی شود. برای درمان حتما به یک متخصص جراحی و لیزر یا مطب من مراجعه کنید. پماد یا داروی نمی توان تجویز کرد و باید با لیزر درمان شود.

  2. Avatar photoفرض الله عزیزی گفت:

    با سلام و احترام خدمت شما خانم دکتر سعادتی بنده سه سال پیش عمل جراحی فیستول توسط یکی از پزشکان کرمانشاه انجام دادم ولی متاسفانه در انتهای قسمتی که فیستول را چاک زدند بر آمدگی ایجاد شد و متوجه شدم فیستول دوباره عود کرده همراه با سوزش خارش و درد و ناحیه مقعدم کلا زخم شده آیا با عمل لیزر فیستول از بین می رود؟ از راهنمایی خوبتان در این خصوص ممنونم

    1. سلام از مطب وقت ویزیت غیر حضوری بیماران راه دور بگیرید. برای شما عکس و ام آر آی تجویز می شود. بعد از ارسال جواب ام آر آی و عکس فیستول نظر قطعی اعلام خواهد شد.

  3. Avatar photoسحر گفت:

    سلام ۳۳سال دارم مشکل فیستول معقد دارم دکتر گفته جراحی نکنم بهتره چون امکان بی اختیار بعد عمل هست میگن بهتره همین جوری بمونه چون فقط چرک میاد بیرون دست نخوره خطر کمتری داره آیا با لیزر میشه کاری کرد؟

    1. به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر حاذق مراجعه کنید. اگر فیستول مقعدی درمان نشود عوارض جدی و پیشرفته ای ایجاد می نماید. از مطب من هم می توانید وقت ویزیت بگیرید. عمل جراحی فیستول مقعدی با لیزر پرتوان عوارض جراحی باز را ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *