اطلاعات عمومی پزشکی

کنترل کرونا ویروس در مطب و کلینیک

کنترل کرونا ویروس در مطب و کلینیک

همانگونه که می دانید این کرونا ویروس چینی علائمی شبیه به آنفولانزا دارد که نسبت به دیگر بیماری های ویروسی بسیار مسری تر است. هیچ واکسن و درمانی برای مقابله با ویروس کرونای جدید به طور رسمی معرفی نشده است. بنابراین کنترل و جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس جدید را جدی بگیرید و با وسواس دستورالعمل های زیر را طی کنید. این مراقبت ها شامل دستوراتی است که توسط کارکنان مطب و کلینیک و سپس بیماران و مراجعین رعایت می شود.

در هنگام مراجعه به مطب و کلینیک چه کنیم؟

در صورتی که علائمی مثل سرفه، عطسه، گلو درد و یا تب دارید از مراجعه به مطب و کلینیک خودداری کنید. در صورت نیاز به مراجعه به مطب و کلینیک از دستورات زیر پیروی کنید:

  • در همان بدو ورود به دستشویی بروید و دست ها را طبق دستورالعمل شستوشوی صحیح دست ها بشویید. حتی اگر دستکش به دست دارید. دستکش ها را دربیاورید، دست ها را بشویید و دستکش جدید بپوشید.
  • برای خشک کردن دست ها از دستمال کاغذی و یا سشوار استفاده کنید.
  • دست های خود را به صورت به خصوص دهان و چشم ها نمالید.
  • در حد امکان از لمس بدون دستکش سطوح به خصوص سطوح فلزی و شیشه و پلاستیک خودداری کنید.
  • وسایل همراه خود را مثل کیف دستی و چتر و غیره را به اتاق معاینه و یا محل درمان نبرید.
  • یک محلول ضد عفونی کننده دست که حداقل 60 درصد الکل دارد را همراه داشته باشید و در فواصل منظم از آن استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که ملحفه یک بار مصرف شما تعویض شده باشد.
  • اگر سرفه یا عطسه کردید جلوی دهان را با دستمال یا آستین لباس خود بپوشانید.
  • دستمال مصرف شده را در سطل زباله بیاندازید و در محیط اطراف رها نکنید.
  • از افرادی که دارای علائم سرفه و عطسه هستند حداقل 1 الی 2 متر فاصله بگیرید و از آنها بخواهید از ماسک یا دستمال استفاده کنند و جلوی دهان خود را بپوشانند.

پرسنل مطب و کلینیک برای مقابله با کروناویروس چه می کنند؟

برای جلوگیری از سرایت و انتشار کروناویروس لازم است پرسنل و همکاران مطب ها و کلینیک ها موارد زیر را رعایت کنند:

  • سطوحی که بیماران لمس می کنند مثل دستگیره و درب را در فواصل منظم ضدعفونی کنید.
  • مثل روال گذشته از ملحفه و وسایل معاینه یکبار مصرف استفاده کنید و نسبت به امحای آنها در زباله های بیمارستانی و بهداشتی اقدام کنید.
  • همواره از ماسک و دستکش استفاده کنید.
  • سابقه سفر و محل سکونت بیماران را سوال کنید. از بیماران ساکن مناطق پر ریسک و راه دور بخواهید که به مراکز بهداشتی و درمانی نزدیک به خود مراجعه کنند.
  • از مراجعین بخواهید که در هنگام ورود و خروج دست های خود را بشویند حتی اگر دستکش به دست دارند.

تشخیص ویروس کرونا

ممکن است که شما با علائمی مثل تب و سرفه و عطسه مواجه شوید. توصیه بر این است که در این مواقع در اماکن عمومی حاضر نشوید و در صورت لزوم حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید. یک داروی سرماخوردگی و استامینوفن مصرف کنید و در خانه بمانید و استراحت کنید. نیازی نیست برای تشخیص کرونا ویروس با اولین عطسه به مراکز درمانی و آزمایشگاه مراجعه کنید. افرادی که دارای علائم شدید تنفسی هستند با اورژانس تماس بگیرند تا اقدامات لازم برای آنها انجام شود.

افراد مشکوک به این ویروس با نمونه برداری از ترشحات دهان و بزاق به طور قطعی شناخته می شوند.

شایع ترین یافته های غیر طبیعی آزمایشگاهی:

  • کاهش لنفوسیت ها
  • طولانی شدن PT
  • افزایش LDH

بر اساس نتایج مطالعه ای منتشر شده در مجله پزشکی جاما از زمان شروع اولین علامت تا بروز تنگی نفس در بیمار حدود 5 روز و از زمان شروع اولین علامت تا بستری شدن در بیمارستان حدود 7 روز طول کشیده است. حدود 41 درصد از بیماران چینی در محیط بیمارستان به این بیماری مبتلا شده بودند. حدود 4 درصد از بیماران بستری شده در بیمارستان چینی و نه کل بیماران مبتلا به ویروس کرونا اعم از خفیف یا بستری فوت نمودند.

سوالات متداول کرونا ویروس

1-آیا خوردن سیر به درمان کروناویروس کمک می کند؟

سیر دارای خواص ضد میکروبی و آنتی باکتریال است. اما هنوز اثبات علمی مبنی بر خوردن سیر برای درمان کروناویروس منتشر نشده است.

2-آیا شستشوی بینی و راه های تنفسی از بروز کرونا ویروس جلوگیری می کند؟

استفاده از اسپری و حتی آب برای شستوشوی بینی و تمیز کردن راه های تنفسی به درمان و جلوگیری از ویروس کرونا کمکی نمی کند. اما با تمیز نگهداشتن راه های تنفسی می توانید مقاومت آنها را بالا ببرید و از بروز بیماری هایی مثل سرماخوردگی جلوگیری کنید.

3-آیا استفاده از دهانشویه برای جلوگیری از کروناویروس کاربردی است؟

هیچ گونه شواهدی مبنی بر استفاده دهانشویه برای جلوگیری یا درمان کروناویروس وجود ندارد. برخی از انواع دهانشویه به شما کمک می کنند که از بروز بیماری های میکروبی حفره دهان جلوگیری کنید. سالم و مقاوم نگهداشتن بدن ریسک ابتلا به کرونا ویروس را پایین می آورد.

4-کنترل دمای بدن چقدر در جلوگیری و درمان کروناویروس موثر است؟

بروز تب از علائم اولیه این بیماری است. افرادی که دمای بدن خود را مرتبا کنترل می کنند این شانس را دارند که سریعا برای کنترل بیماری اقدام کنند. تشخیص به موقع کرونا ویروس منجر به کنترل و اقدامات پیشگیری به موقع می شود که در بهبودی بیمار موثر خواهد بود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *