اطلاعات عمومی پزشکی

سپسیس یا سپتیسمی و شوک سپتیک

سپسیس یا سپتیسمی و شوک سپتیک

موضوع این مقاله ما به بیماری سپسیس یا سپتیسمی و شوک سپتیک اختصاص یافته است. این بیماری که به گند خونی معروف است در واقع نوعی التهاب است که کل بدن را فرا می گیرد. بیماری سپسیس یا سپتیسمی و شوک سپتیک از طریق نوعی عفونت به وجود می ﺁید.

از این رو اگر مشتاق کسب اطلاعات در این زمینه هستید می توانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بیماری سپسیس یا سپتیسمی و شوک سپتیک چیست؟

همان طور که در بالا به طور مختصر اشاره نمودیم بیماری سپسیس یک نوع التهاب است که در اثر نوعی عفونت به وجود می ﺁید و سراسر بدن را در بر می گیرد. از این رو این بیماری یک مشکل پزشکی حاد بشمار می رود چرا که این گند خونی ایجاد شده سبب کاهش خطرناک فشار خون در فرد می شود و بی نظمی را در متابولیسم سلولی به وجود می آورد.

بیماری گند خونی یا همان شوک سپتیک دارای علائم و نشانه های مختلف است. لذا در این مطلب به این عوارض و نشانه ها نیز اشاره می کنیم. ولی در ابتدا علت بروز بیماری سپسیس یا سپتیسمی و شوک سپتیک را توضیح می دهیم.

به طور کلی این بیماری زمانی بروز می کند که بدن انسان در برابر نوعی عفونت واکنش نشان می دهد و وارد مبارزه با عفونت می شود. در این زمان که بدن انسان در حال واکنش نشان دادن و مبارزه با این عفونت است از خود مواد شیمیایی آزاد می کند. در این زمان اتفاقاتی سبب می شوند که این واکنش و مبارزه از حالت طبیعی و تعادل خود خارج شود و سبب بروز بیماری سپسیس شود.

به طور کلی می توان گفت زمانی این بیماری در بدن شخصی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شخص در برابر عفونت و برای مبارزه با آن بیش از حد واکنش نشان داده است. این واکنش بیش از حدی که سیستم ایمنی بدن شخص نشان می دهد باعث می شود که مواد شیمیایی که برای مبارزه با عفونت آزاد کرده است وارد جریان خون شود. این اتفاق سبب می شود که یک التهاب زنجیره ای در کل بدن شخص ایجاد شود. یکی از عوارضی که بیماری سپسیس یا سپتیسمی و شوک سپتیک دارد این است که اگر در زمان وقوع این بیماری لخته شدن اتفاق بیفتد باعث کاهش جریان خون به اندام های داخلی بدن می شود. این اتفاق سبب آسیب دیدگی اندام ها می شود.

در زمان هایی که بیماری سپسیس یا سپتیسمی و شوک سپتیک شدید باشد افت فشار خون در شخص زیاد می شود و این مساله حتی خطر مرگ را نیز برای شخص به وجود می آورد. اگر این اتفاق در شخص ایجاد شود به آن شوک سپتیک می گویند.

شوک سپتیک در مواردی سبب مرگ شخص می شود و یا سبب بروز نارسایی هایی در چندین عضو بدن مانند ریه و کلیه و کبد شود. حال شاید این سوال برای شما به وجود اید که آیا بیماری سپسیس یا سپتیسمی و شوک سپتیک واگیر دار است؟ که در ادامه به پاسخ این سوال می پردازیم.

درمان سپسیس و شوک سپتیک

آیا بیماری سپسیس یا سپتیسمی و شوک سپتیک واگیردار است؟

پاسخ این سوال خیر است. در واقع این بیماری که نوعی مسمومیت خونی است و از این رو به آن گند خونی نیز می گویند واگیردار نست و امکان ابتلای آن از شخص دیگر امکان ندارد.

علت بروز بیماری سپسیس چیست؟

دلایل مختلفی باعث بروز این بیماری در شخص می شوند که عبارتند از:

  • هر نوع عفونت در شکم یا خون و ی کلیه و … سبب ایجاد این بیماری می شوند.
  • هر گونه بیماری که سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند مانند ذات الریه.
  • هر دلیل و عاملی که سبب ورود عفونت و باکتری به بدن شما شود مانند زخم و خراش های پوست.
  • حتی امکان دارد این بیماری از عوارض جراحی هایی مانند عمل بواسیر و یا هموروئید به وجود آید.
  • یک فیستول و آبسه جراحی نشده و درمان نشده در مراحل پیشرفته می تواند این عارضه را ایجاد کند.

همچنین بروز این بیماری در افراد سالمند، زنان باردار، افرادی که سابقه بیماری ایدز دارند، کودکان زیر یک سال، افراد دارای بیماری کلیوی و سرطان و … بیشتر است. چرا که این بیماری ها و سن بالا یا کم سبب می شود که سیستم دفاعی بدن شخص ضعیف شود.

همچنین این بیماری دارای سه مرحله سپسیس، سپسیس شدید و شوک سپتیک است.

علائم بیماری سپسیس، سپسیس شدید و شوک سپتیک چیست؟

علائم سپسیس تب بالای 38 درجه، تنفس تند، اسهال، ضربان قلب بالا تقریبا بیشتر 90 در یک دقیقه و حالت تهوع می باشد.

علائم سپسیس شدید تغییر رنگ پوست، غیر عادی کار کردن قلب، تغییر در توانایی های ذهنی، افت دمای بدن و به تبع آن تب و لرزش بدن، دیدن ادرار تیره یا کاهش ادرار و کاهش هوشیاری می باشد.

علائم شوک سپتیک هم فشار خون بسیار پایین است. این شوک زمانی اتفاق می افتد که بیماری سپسیس درمان نشود.

درمان بیماری سپسیس یا سپتیسمی و شوک سپتیک

پس از مراجعه به پزشک متخصص و تشخیص بیماری، پزشک فرد را در بخش مراقبت های ویژه بستری می کند تا عفونت را متوقف و فشار خوردن و عملکرد اندام های بدن را نیز کنترل کند. در نهایت با توجه به علت عفونت داروهایی را تجویز می کند.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

2 دیدگاه برای “سپسیس یا سپتیسمی و شوک سپتیک

  1. Avatar photoN.jafari گفت:

    سلام خسته نباشید…تفاوت بین سپسیس و شوک سپتیک چیه؟یعنی مریض بیاد مااز کجا بفهمیم الان مریض دچار شوک سپتیک هست یا دچار سپتی سمی؟ینی به علائم مریض مربوطه…در شوک شدیدتره؟یا نه علائم یکسانه فقط اگر به مایعات پاسخ نداد مریض بعد بهش میگیم شوک سپتیک؟؟

    1. تفاوتی بین سپسیس یا سپتیسمی وجود ندارد. زمانی که بیمار دچار سپتیس یا سپتیسمی می شود و به کما می رود می گوییم بیمار دچار شوک سپتیک یا همان شوک سپتیسمی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *