بیماری های مقعد

درمان هموروئید با زالو

درمان هموروئید با زالو از جمله روش های غیر علمی و در عین حال سنتی درمان بواسیر است. در حال حاضر تحقیقات معتبر علمی محدودی درباره میزان تاثیر، عوارض و نحوه اثر زالو درمانی برای هموروئید وجود دارد. با این حال در طب سنتی  زالو درمانی به عنوان یک گزینه برای کاهش علائم شایع بیماری هموروئید مانند درد، سوزش و خارش مطرح می شود. هرچند که در علم پزشکی این روش تایید نمی شود و منجر به آسیب های جبران ناپذیری به بافت مقعد می شود. ما در این مطلب سعی داریم جنبه های مختلف درمان هموروئید با زالو در طب سنتی را مورد بررسی قرار دهیم.

نحوه درمان هموروئید با زالو

ایده درمان هموروئید با زالو بیشتر به خاطر وجود چندین فاکتور زیستی و آنزیم فعال در بزاق زالو است که گمان میرود در روند درمان هموروئید موثر باشند. از جمله فاکتورهای زیستی بزاق زالو می توان به انواع عوامل ضد التهابی و ضد انعقاد خون اشاره نمود. این مواد که هنگام تغذیه زالو از خون وارد بدن بیمار می شوند می توانند تاثیراتی بر سیستم عروقی داشته باشند.

درمان هموروئید با زالو چگونه است

عوامل ضد انعقاد خون همراه با مکیدن خون توسط زالو موجب حذف لکه های خونی منعقد در بافت هموروئید می گردند. اما توصیه می شود به جای استفاده از زالو به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید که تخلیه خون هموروئید ترومبوزه در شرایط کنترل شده و اصولی انجام شود.

از آنجایی که بزاق زالو خاصیت ضد انعقادی دارد امکان دارد بیمار دچار خونریزی شدید و غیر قابل کنترل در محیط غیر پزشکی شود. در این صورت مراجعه فوری به اورژانس بیمارستان ضروری است.

تاثیر درمان هموروئید با زالو در کنترل علائم بیماری

احساس سوزش، درد، خارش و گاهی اوقات خونریزی علائم بارز هموروئید هستند که می توانند موجب کاهش شدید کیفیت زندگی بیمار گردند. برخی مطالعات نشان می دهد که عوامل ضد التهابی موجود در بزاق زالو می توانند در تسکین سوزش، درد و خارش مرتبط با بیماری هموروئید موثر واقع گردند. این در حالی است که در داروخانه ها داروهای متعدد و موثر فراوانی در دسترس است که می توانند جایگزین بزاق زالو شوند. و در عین حال خطر و آسیب جانبی به جای نمی گذارند.

مدت زمان لازم برای درمان

در صورت انتخاب درمان هموروئید با زالو نباید منتظر نتیجه فوری و آنی بود. مانند برخی دیگر از درمان های هموروئید، درمان با زالو نیز نیاز به زمان چند هفته ای دارد که باید طی جلسات منظم انجام شود. در برخی از منابع ذکر کرده اند که بعد از چهار هفته زالودرمانی شدت علائم بیماری هموروئید کاهش می یابد. در هر جلسه اجازه داده می شود که زالو خون نزدیک به ناحیه هموروئید را به مدت تقریبا 15 دقیقه بمکد.

عوارض و خطرات درمان هموروئید با زالو

در نظر نگرفتن چندین نکته مهم در رابطه با درمان هموروئید با زالو می تواند منجر به عوارض شدیدی گردد. اول اینکه بهتر است این کار را انجام ندهید. اما دقت کنید که محل انجام این کار کاملا بهداشتی باشد. ورود هرگونه آلودگی به ناحیه تغذیه زالو منجر به التهاب بیشتر، خطر ایجاد آبسه مقعدی و عفونت می گردد که وضعیت بیمار را پیچیده تر می کند. باتوجه به این که محل انجام این کار مثل اتاق عمل بهداشتی و استریل نیست مسلما عوارض مختلفی را به همراه خواهد داشت.

برای کاهش این عوارض قبل از شروع درمان هموروئید با زالو انجام اقداماتی مانند سم زدایی از زالو، واکسیناسیون بیمار، ضدعفونی کردن محل مکیدن خون و غیره ضروری است.

چه کسانی نمی توانند از این روش درمان سنتی استفاده کنند؟

به طور کلی انجام درمان هموروئید با زالو برای افراد زیر مناسب تشخیص داده نشده است و اکیدا توصیه می شود که از این روش استفاده نکنند:

  • افراد مبتلا به کم خونی، هموفیلی و تالاسمی
  • افراد دارای بیماری های مرتبط با فشار خون
  • کسانی که داروهای ضد انعقاد خون مصرف می کنند.
  • زنان باردار
  • افرادی که مبتلا به آلرژی هستند.
  • کسانی که وضعیت جسمی ضعیفی دارند.

آیا زالو درمانی بیماری هموروئید را کامل درمان می کند؟

از آنجا که بیماری هموروئید یک وضعیت ثابت در همه بیماران ندارد نمی توان یک نسخه کلی در این زمینه پیچید. بیماری هموروئید به طور کلی به هموروئید داخلی و خارجی تقسیم می شود. این بیماری درجاتی دارد که هموروئید درجه یک تا درجه چهار را شامل می گردد. در حال حاضر درمان این بیماری متناسب با وضعیت بیمار و درجه بیماری صورت می گیرد.

به نظر می رسد زالو درمانی بیماری هموروئید در صورت انجام درست می تواند بیشتر به عنوان یک گزینه درمانی جانبی برای کنترل علائم این بیماری و تسریع در روند بهبودی آن در کنار سایر درمان ها عمل کند. هرچند که توسط هیچ پزشکی توصیه نمی شود و عوارض جانبی آن قابل کنترل نیست.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام وقت بخیر
    من ۳ سال پیش آبسه مقعدی داشتم که عمل کردم ولی یک ماه بعد دوباره عود کرد و باز هم جراحی کردم. متاسفانه به مرور تبدیل به فیستول شد و در حال حاضر چندین سوراخ همراه با ترشح در اطراف مقعدم وجود داره و خیلی پیشرفت کرده و به سمت ستون فقراتم داره این سوراخها افزایش پیدا می کنه. سئوالی که دارم اینه که آیا با لیزر قابل درمان هست یا باید دوباره عمل باز انجام بدم.

    • ابتدا برای شما ام آر ای فیستول تجویز می شود. بعد از بررسی مسیر فیستول نظر قطعی اعلام می شود که لیزر فیستول شما امکانپذیر است یا خیر. در هر صورت برای درمان این فیستول پیشرفته هرچه سریعتر اقدام نمایید.

منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • کیست مویی

کیست مویی و سزارین: نکات مراقبتی

کیست مویی (سینوس پیلونیدال) و زایمان سزارین دو موضوع متفاوت هستند، اما اگر زنی که…

آگوست 28, 2024
  • کیست مویی

کیست مویی و تاثیر آن در زیاد شدن درد پریود

کیست مویی که در اصطلاح پزشکی به آن "سینوس پیلونیدال" گفته می‌شود، یک نوع کیست…

آگوست 26, 2024
  • بیماری های مقعد

درمان دارویی بواسیر: کرم‌ ها، پمادها و قرص‌ها

بواسیر یکی از بیماری های شایع ناحیه مقعد به خصوص در بین افراد بزرگسال است.…

آگوست 19, 2024
  • بیماری های مقعد

مزایای لیزر هموروئید نسبت به روش‌های سنتی

یکی از درمان های بسیار موثر و بی خطر هموروئید، لیزر درمانی است. با وجود…

آگوست 14, 2024
  • کیست مویی

تفاوت جوش و کیست مویی چیست؟

یکی از ضایعات پوستی که اغلب با جوش اشتباه گرفته می شود کیست مویی است.…

ژوئن 10, 2024
  • بیماری های مقعد

شیاف گلیسیرین برای هموروئید و موارد منع مصرف

برای درمان و کنترل علائم آزاردهنده هموروئید یا همان بواسیر درمان های مختلف پزشکی و…

ژوئن 1, 2024

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674