بیماری های مقعد, توده های ناحیه مقعد

همورویید در مردان

همورویید در مردان

برخی مطالعات نشان داده اند که مردان نسبت به انواع همورویید – هم هموروئید داخلی و هم همورویید خارجی مستعد تر از زنان می باشند. .

چه عواملی باعث خونریزی در مردان و نشانه های همورویید می شود؟

بلند کردن وسایل سنگین

مردان، بیشتردرمعرض ابتلا به چاقی وفعالیت های شدید قرار میگیرند.اکثرمردان در مورد جابه جایی وسایل سنگین مراقبت های لازم را انجام نمی دهند و بدون در نظرگرفتن وزن اجسام و توان جسمانی خود اجسام سنگین را بلند می کنند و یا جابه جا می کنند. زنان نیز در طول حاملگی به علت تغییرات هورمونی و فشارناشی ازافزایش رحم، مبتلا به همورویید می شوند.

انتظار بیش از حد از خود در باشگاه های ورزشی

اکثرا در باشگاه به اشتباه از وسایل و وزنه های سنگین خارج از حد توان بدنی خودشان استفاده می کنند.

فعالیت بدنی کم در مردان

برخی مردان اغلب به دلیل کار و مشغله ی زیاد به سلامت بدن خود نمی رسند و فعالیت بدنی خیلی کمی دارند و دچار اضافه وزن می شوند .

این حرکت ها و فشارها باعث تنش در طی حرکت روده می شود ومی تواند فشار بیشتری ایجاد کند و موجب افزایش رگهای اطراف راست روده شود به همین علت نیز می تواند سبب بروز نشانه های بواسیر شود.

اضافه وزن

اضافه وزن، فشار زيادي بر قسمت تحتاني بدن وارد مي کند یبوست در افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر دیده می شود. که مي تواند ازعلایم همورویید باشد. رگ هاي خوني در قسمت رکتال بزرگ مي شود و در نتيجه هنگام دفع مدفوع فرد فشار وارد میشود و دچار خون ريزي مي شود.

علاوه براضافه وزن، هموروئید همچنین می تواند در مردان به دلیل ناتوانی در خوردن غذا باشد. خوردن غذاهای بسیار فرآوری شده یکی از عوامل خطر اصلی برای بروز هموروئید است. این غذاها کم فیبر هستند و مردان را مستعد ابتلا به یبوست می کند.

اعتیاد به مواد مخدر

مواد مخدر ازجمله تریاک باعث اختلال در کارکرد صحیح دستگاه گوارش و ایجاد یبوست می شود. بدین ترتیب فرد را مستعد همورویید می کند.

علل هموروئید مردان

چرا مردان کمتر از زنان به پزشک مراجعه می‌کنند؟

اگرچه اغلب مردها فقط در موارد خیلی ضروری به پزشک مراجعه می‌کنند اما از طرفی هم بیشتر از زن‌ها از بیمارشدن وحشت دارند. این موضوعی است که به نظر متناقض می‌آید و روانشناسان دلایل آن را بررسی کرده‌اند.

اغلب مردها از رفتن به پزشک و درمان همورویید واهمه دارند و تنها زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که نیاز فوری به مداوا دارند در مورد همورویید مردان باید دقت داشته باشند که سریعا به پزشک مراجعه کنند.

علت بروز هموروئید

علایم همورویید در مردان

برخی مطالعات نشان می دهد که مردان می توانند از علائم کمتری برخوردار باشند .

شایع ترین علائم و نشانه های هموروئید عبارتند از خونریزی بدون درد، درد یا ناراحتی، تورم در اطراف مقعد، خارش یا تحریک در ناحیه مقعد و یک توده در نزدیکی آنس است. این توده می تواند دردناک یا حساس به لمس باشد..

اگر هموروئید شما را ناراحت کرده است، وقت آن است که به دنبال درمان باشید. هیچ چیزی برای شرمساری وجود ندارد.شما میتواند با مراجعه به متخصص جراحی عمومی وضعیت را ارزیابی کنید. متخصص جراحی عمومی و لیزربهترین درمان برای شما را توصیه می کند.

فوق تخصص گوارش یا جراح، به کدام مراجعه کنیم؟

تصمیم ‌گیری درمورد درمان به نوع هموروئید، علائم و شرایط بیمار بستگی دارد. برای هموروئیدهای درجه یک و 2 معمولا جراحی توصیه نمی‌شود. اما اگر هموروئید بیرون بزند و بیمار مجبور شود آن را با دست به داخل براند معمولا جراحی لازم می‌شود. زیرا در زندگی افراد اختلال ایجاد می کند. خیلی اوقات افراد سوال می‌کنند که برای درمان هموروئید باید به چه متخصصی مراجعه کنند. در پاسخ می‌توان گفت که جراحان معمولا در درمان هموروئید تجربه بیشتری دارند و با آناتومی آن کاملا آشنا هستند. به علاوه اگرعلت بروزهمورویید در مردان مشکلات گوارشی حل نشده باشد حتما باید یک بار به متخصص گوارش و متخصص تغذیه مراجعه کنند. اصلاح عادات غذایی و رفع مشکلات گوارشی و یبوست یکی از اصلی تریت مراحل درمان همویید است. بنابراین درمان و جراحی هموروئید به عهده متخصص جراحی است. برای حل مشکلات گوارشی می توانید به متخصص گوارش مراجعه کنید.

عوارض هموروئید مردان

هموروئید در مردان چه عوارضی را به دنبال دارد؟

  • یکی از عوارض هموروئید قابل مشاهده در مردان مبتلا به هموروئید خونریزی است. این عارضه در صورت بروز هموروئید پیشرفته قابل رؤیت می باشد.
  • بی اختیاری مدفوع که طی آن فرد قدرت کنترل دفع را ندارد. این عارضه با درمان هموروئید قابل درمان و پیشگیری می باشد.
  • بروز عفونت در صورت عدم پیشگیری و رعایت بهداشت ناحیه بسیار شایع بوده و ممکن است خطرات جدی تری را به دنبال داشته باشد.
  • یکی از مهم ترین عوارض هموروئید، ترومبوز های وریدی است که ممکن است پس از آن و در صورت پیشرفته شدن بیماری به وجود آید.
  • درد از جمله عوارضی است که بیمار هنگام اجابت مزاج آن را تجربه خواهد کرد.
  • سوزش و خارشی که بیمار در قسمت مقعد خود مشاهده می کند نیز در هنگام بروز هموروئید قابل مشاهده خواهد بود.
  • حساسیت بیش از حد پوست به دارو های موضعی مورد استفاده بیمار
  • تحریک شدن پوست توسط شوینده ها و صابون هایی که برای رفع میکروب ها و حفظ بهداشت این ناحیه استفاده خواهند شد.
  • اگر هموروئید به مدت زیادی بیمار را درگیر کند ممکن است به پرولاپس مقعدی تبدیل شود.

باید توجه داشت که به راحتی می توان از تمامی عوارض مربوط به هموروئید در مردان با رعایت پیشگیری های لازم جلوگیری نمود مراجعه به موقع به پزشک برای درمان هموروئید بسیار کمک کننده است و از بروز عوارض هموروئید جلوگیری می کند.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

6 دیدگاه برای “همورویید در مردان

  1. Avatar photoMohammad گفت:

    سلام در مجرای مقعدی من برامدگی های بزرگی در اومده که اگر با روغن دستکاری نکنم نمیره داخل در ضمن 1 ونیم ماه هست که درد ان دوباره شروع شده یعنی از اومدن فصل بهار پمادشو خریدم و استفاده میکنم تا حدودی جلو درد گرفته اما بازم درد و خارش دارم این به جراحی نیاز داره؟19 سالمه یه بیماری گوارشی تو سنین بچگی داشتم که تقریبا 3 ماه اسهال و استفراغ به همراه داشت

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام شما حتما باید معاینه شوید و از خوددرمانی پرهیز کنید. پماد هموروئید و شقاق را اگر بدون تجویز پزشک مصرف کنید ممکن است وضعیت شما بدتر شود.

  2. Avatar photoسمیرا گفت:

    سلام وقت بخیر
    ایا هموروئید G2 در آقایان به مدت طولانی می تونه باعث به جود اومدن کم خونی، عفونت و تحریک پولیپ در روده ی بزرگ بشه؟

    1. سلام اگر منظور شما تزریق واکسن G2 می باشد می توان گفت که این واکسن بر روی عملکرد گلوبول های سفید تاثیر می گذارد و تا به حال موردی درباره تاثیر آن بر روی دستگاه گوارش و گلوبول های قرمز خون گزارش نشده است.

  3. Avatar photoمحسن معصومی گفت:

    سلام وقت بخیر .با عرض پوزش ازشما.🙏🖐
    بنده مدتی کوتاهی هست که یک غده مانندکنار معقدم در امده که ب مرور زمان داره بزرگ میشه اول خیلی کوچک بود ولی در عرض چند روز بزرگتر شده و حتی درد و خونروزی هم نداره ولی نگرانم کرده خیلی😔
    سوالم این هست که امکان درمان دارویی داره یا نه و این که اگر نداره چه کار باید انجام بدم.
    ممنونم از راهنمایی شما

    1. لازم است معاینه شوید. ممکن است دچار هموروئید خارجی شده باشید. بروز بیماری های عفونی نشیمنگاه نیز وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *