کیست مویی

مراقبت بعد از جراحی کیست مویی

مراقبت بعد از جراحی کیست مویی

این صفحه مراقبت بعد از جراحی کیست مویی به شما یک ایده کلی در مورد اینکه چه مدت طول می کشد تا بتوانید بهبود یابید، به شما ارائه می دهد. اما هر فرد با سرعت متفاوت بهبود مییابد. مراحل زیر را دنبال کنید تا در کمترین زمان بهبود یابید

مراقبت از عمل باز جراحی کیست مویی

اگر برش جراحی شما برای بهبودی باز بود: پانسمانی را که پزشک به عنوان مرهم بر روی زخم شما گذاشته است را در زمان های مناسب تعویض کنید که پزشک دستورات لازم دراین خصوص را به شما خواهد داد. تعویض پانسمانی که بر روی زخم باز گذاشته شده ممکن است بار اول کمی دردناک باشد بنابراین یک ساعت و نیم قبل از تعویض پانسمان یک مسکن مصرف کنید
ممکن است پانسمان در زخم گیر کند بنابراین به مدت ۱۰ دقیقه در لگن آب ولرم بنشینید تا پانسمان نرم شود و به راحتی از زخم جدا شود. این کار را می توانید در زیر دوش آب گرم نیز انجام دهید.

در طول درمان که شروع به بهبودی می کنید، ممکن است از زخم شما ترشح سبز رنگ مایل به خاکستری دیده شود . این طبیعی است و نشانه بهبود یافتن زخم است.

اگر برش شما با بخیه بسته شود: روزانه با آب گرم، یا آب و شامپو بچه ناحیه را شسته و خشک کنید. از پراکسید هیدروژن یا الکل استفاده نکنید، که می تواند باعث کاهش بهبودی زخم شود. اگر زخمتان به لباسها ترشح می دهد یا با لباستان اصطحکاک دارد، روی ناحیه را با باند و گاز بپوشانید. هر روز باند را تعویض کنید و منطقه را تمیز و خشک نگه دارید.

جراحی کیست مویی به روش باز و بسته
مقایسه زخم دو بیمار که یکی به روش باز و دیگری به روش بسته و با لیزرر تحت عمل جراحی کیست مویی قرار گرفته است

نحوه خوابیدن بعد از عمل کیست مویی

اگر عمل جراحی کیست مویی به روش باز باشد بیمار باید بر روی شکم بخوابد و به ناحیه عمل به هیچ عنوان فشار نیاورد. بعد از جراحی بسته کیست مویی که معمولا با لیزر انجام می شود فقط شب اول باید بر روی شکم یا پهلو بخوابید. از روزهای بعد می توانید برای مدت های کوتاهی روی کمر بخوابید. برای طولانی مدت بر روی ناحیه عمل کیست مویی نخوابید و به ناحیه فشار نیاورید.

برخی بیماران بعد از جراحی دارای درن می باشند و یا ورم زیادی دارند. ممکن است جراح معالج از این گروه بیماران بخواهد که بر روی ناحیه عمل بخوابد تا ترشحات بعد از عمل سریعتر خارج شود. این مورد کاملا استثنا است و با نظر جراح معالج انجام می شود.

۶ نکته مهم در فعالیت بدنی بعد از کیست جراحی کیست مویی

  1. استراحت کنید وقتی احساس خستگی می کنید خواب کافی به شما کمک می کند تا بهبود یابید
  2. سعی کنید هر روز راه بروید با قدم زدن کمی بیشتر از روز قبل شروع کنید. کم کم، مقداری را که راه می روید افزایش دهید. قدم زدن جریان خون را افزایش می دهد و به جلوگیری از پنومونی و یبوست کمک می کند
  3. دوش بگیرید و پس از اتمام حمام ، اطراف ناحیه خود را با حوله یا دستمال کاغذی نرم خشک کنید از باد ملایم سشوار نیز می توانید کمک بگیرید تا برای خشک کردن ناحیه تماس غیر استریلی با زخم وجود نداشته باشد.
  4. ناحیه عمل جراحی کیست مویی را خشک و تمیز نگه دارید.
  5. از دکتر خود بپرسید چه زمانی می توانید دوباره رانندگی کنید.
    از نشستن طولانی و یا نشستن بر روی سطوح سخت تا زمانی که برش شما بهبود پیدا کند اجتناب کنید.
  6. اکثر افراد قادر به بازگشت به کار در عرض ۲ تا ۴ هفته پس از جراحی هستند. که اگر جراحی با لیزر و به روش بسته انجام شود این مدت زمان به ۲ تا ۴ روز کاهش می یابد.

مراقبت بعد جراحی

بعد از جراحی کیست مویی چه بخوریم؟

می توانید رژیم معمولی خود را داشته باشید. اگر شکم شما ناراحت باشد، سعی کنید غذاهای کم چرب مانند پوره سیب زمینی ، مرغ پخته خرد شده، نان تست سبوسدار و سنگک و ماست را در رژیم غذایی خود داشته باشید.

نوشیدن مقدار زیادی مایعات (مگر اینکه پزشک شما به شما توصیه نکند).کمک کننده است و از بروز یبوست جلوگیری می کند. شما ممکن است متوجه شوید که حرکات روده شما درست پس از جراحی غیر عادی شده. این موضوع شایع است. سعی کنید از یبوست جلوگیری کنید و با حرکات روده روبرو شوید. ممکن است بخواهید روزانه مکمل فیبر مصرف کنید. اگر بعد از چند روز، حرکت روده ای نداشته باشید، از پزشکتان در مورد مصرف ملین کننده بپرسید

داروهای بعد از جراحی کیست مویی

پزشک شما به شما می گوید که چه زمانی می توانید داروهای خود را شروع کنید. خانم دکتر زهرا سعادتی طبق آخرین متدها بهترین و موثرترین دارو را برای بهبودی و ریکاوری شما تجویز خواهند کرد.
اگر از رقیق کننده های خون مانند وارفارین (کومادین)، کلوپیدوگرل (Plavix) یا آسپیرین استفاده می کنید، با پزشک خود مشورت کنید. او به شما خواهد گفت که چه زمانی دوباره شروع به مصرف این داروها کنید. مطمئن شوید آنچه پزشکتان از شما خواسته است را متوجه شده اید و دقیقا بدانید که پزشکتان چه کاری را از شما می خواهد که بعد از عمل جراحی کیست مویی انجام دهید.

داروهای ضد درد و مسکن را به طور دقیق و طبق دستور مصرف کنید.
اگر پزشک شما برای دستورالعملی برای تسکین درد و جلوگیری از بروز درد و درمان کیست مویی پس از جراحی تجویز کرده است دقیقا طبق دستور عمل کنید
اگر پزشکتان داروی ضد درد و یا دستور عمل کنترل درد برای شما تجویز نکرده است از ایشان اجازه بگیرید تا در صورت احساس درد از داروی های مسکن معمول که در دسترس است و احتیاجی به نسخه پزشک ندارد استفاده کنید.
اگر پزشک شما آنتی بیوتیک تجویز کرد، آنها را به طبق دستور مصرف کنید. متوقف کردن مصرف آنتی بیوتیک فقط به این دلیل که شما احساس می کنید بهتر شده اید کاملا غلط است. شما باید دوره کامل آنتی بیوتیک های تجویز شده را بگذرانید.
اگر فکر می کنید مصرف داروهایتان معده شما را ناراحت می کند و گوارش خوبی ندارید
داروهای خود را پس از وعده های غذایی مصرف کنید (مگر اینکه پزشک شما خلاف آن را گفته باشد)
از پزشک خود بخواهید که یک داروی دیگر مثل آنتی اسید معده برای شما تجویز کند تا دچار معده درد و مشکلات گوارشی نشوید

بهبود کیست مویی پایین کمر

دستورات مراقبتی دیگر برای بعد از جراحی کیست مویی

اگر نشستن برای شما سخت و ناراحت کننده بود، از یک کوسن نرم که مثل دونات سوراخی در وسط دارد استفاده کنید.

منطقه اطراف زخم را عاری از مو نگه دارید. از دکتر خود بپرسید که بهترین روش مو زدائی چیست. دکتر زهرا سعادتی لیزر موهای زائد با دستگاه مخصوص لیزر موهای زائد به خصوص دستگاه لیزر الکس پیشنهاد می کند

.مراقبت و پیگیری بعد از عمل جراحی کیست مویی بخش مهمی از درمان و ایمنی شما است. اطمینان حاصل کنید که برای همه ویزیت ها بروید و اگر مشکلی دارید با پزشک یا خط تلفن پرستار تماس بگیرید.

داشتن یک لیست از آزمایشات و درمان های دارویی و اقداماتی که جهت درمان کیست مویی شما انجام شده ایده خوبی می تواند باشد تا بهتر از خود مراقبت کنید و روند بهبودی و سلامت خود را دنبال کنید

اقدامات خانگی پس از جراحی کیست مویی

مسکن­ ها : با مصرف مسکن­های تجویز شده از طرف پزشک متخصص می­توان بعضی از ناراحتی و دردهای ناشی از عمل جراحی را کاهش داد.

استراحت کردن : به مدت دو هفته بعد از عمل جراحی باید به میزان کافی استراحت داشت و از انجام کارهای سنگین در محل کار به شدت پرهیز کرد.

شکل صحیح نشستن : بیمار باید از نشستن بر روی زخم خودداری کند. به همین دلیل می­توان از بالش­های تیوپی مخصوص برای نشستن استفاده کرد تا قسمت جراحی شده در فضای خالی بالش جای بگیرد و به آن ناحیه فشاری وارد نشود.

عوض کردن پانسمان : روزانه باید پانسمان­ها در یک مرکز درمانی و توسط پرستار، با شرایط استریل تعویض گردد.

استفاده از توالت فرنگی : استفاده از توالت ایرانی باعث شده تا فشار و کشش میان دو عضله سرینی باسن، افزایش یابد و به همین دلیل بهتر است که از توالت فرنگی استفاده شود و به این ترتیب فشار کمتری به پشت وارد خواهد شد.

حمام : در صورتی که جراحی به روش باز انجام شده باشد، بیمار می­تواند حداقل یک بار در روز همراه با پانسمان، دوش بگیرد و بعد از آن که پانسمان خیس شد، آن را تعویض نماید. اما در جراحی به روش بسته، تا چند روز اول بعد از عمل کیست مویی، محل جراحی شده باید کاملا خشک بماند و از حمام کردن اجتناب شود.

شست و شوی زخم : پس از آن که بهبودی نسبی حاصل شد، می­توان بدون استفاده از صابون و همراه با آب خالی و یک پارچه نرم، محل زخم را شست. در صورتی که پانسمان خیس شود، باید خیلی سریع آن را تعویض و خشک کرد.

خشک کردن زخم : پس از هر مرتبه که زخم شسته می­شود باید با یک پارچه تمیز و نرم، زخم را بدون مالش و خیلی آرام خشک کرد.

استفاده از لباس­های گشاد : بهتر است از لباس­های پنبه­ای و گشاد و بدون نایلون و الیاف مصنوعی استفاده کرد.

رژیم غذایی حاوی فیبر : برای جلوگیری از ابتلا به یبوست و فشار وارد نکردن هنگام اجابت مزاج که به زخم جراحی آسیب می­زند، باید از غذاهای ملین و پرفیبر استفاده کرد.

اجتناب از فعالیت­های بدنی و ورزش : به منظور بهبود یافتن زخم و جلوگیری از وارد شدن فشار به آن، باید از ورزش و فعالیت­های بدنی به مدت دو الی چهار هفته بعد از جراحی و بهبودی نسبی زخم، اجتناب کرد.

مراجعه به پزشک متخصص کیست مویی

در صورتی که به کشیدن بخیه یا معاینات پزشکی نیاز باشد، باید در زمان مقرر شده بیماران به پزشک خود مراجعه نمایند.

در صورتی که هر یک از علائم زیر که نشانه­ هایی از عفونت بوده و از عوارض جراحی به حساب آمده، مشاهده شود باید هرچه سریع­تر به پزشک مراجعه کرد.

  • احساس درد شدید
  • متورم شدن و قرمزی پوست
  • درجه حرارت بدن از 38 درجه به بالا
  • بوی نامطبوع محل زخم
  • ترشح خوناب ه­ای از جای زخم

پزشک متخصص کیست مویی بعد از انجام معاینات و بررسیهای لازم، خیلی سریع به درمان با استفاده از انواع مختلف آنتی­بیوتیک­ها از جمله اریترومایسین، کلاریترومایسین و مترونیدازول برای مدت حداقل دو هفته، اقدام خواهد کرد.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

493 دیدگاه برای “مراقبت بعد از جراحی کیست مویی

  1. Avatar photoعلی توکلی گفت:

    سلام وقتتون بخیر .
    بنده ۱۰ روزه ک جراحی بسته کیست مویی با لیزر انجام دادم
    ک تا الان کمی ترشح داشت ک بو نداشت.ولی الان بعد از ۱۰ روز خیلی کم ترشح دارد ک بوی نامطبوعی هم دارد.. لطفا راهنمایی کنید.. سپاس از شما

    1. زخم شما عفونت کرده است. به جراح معالج خود مراجعه کنید.

  2. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام وقتتون بخیر من ۲ ماه نیم از عمل کیست مویی به روش باز میگذره و سر دو ماه زخمم کامل بسته شد و من بعد از یک هفته شروع کردم به پیاده روی و ورزش های هوازی سبک ولی بعد از دو هفته یعنی امروز یکدفعه احساس کردم زخمم باز شده و وقتی مشاده کردم پوست رویی از بالا تا پایین باز شده علت چیست و من باید چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید.

    1. احتمالا به زخم فشار وارد کردین یا بهداشت ناحیه را به درستی رعایت نکرده اید. مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید ممکن است برای شما کرم ترمیم کننده تجویز کنند.

  3. Avatar photoPezhman گفت:

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر
    امروز زخم من به طور کامل بسته شده و دیگه پانسمان نمیکنیم حالا سوالم اینه هنوزم باید از توالت فرنگی استفاده کنم؟ اگه از توالت ایرانی استفاده کنم با توجه به اینکه پوست اون ناحیه هنوز نازک هست مشکلی ایجاد نمیکنه؟ با تشکر

    1. بهتر است همچنان از توالت فرنگی استفاده کنید.

  4. Avatar photoP.kh گفت:

    درود بر شما خانم دکتر سعادتی.
    می‌بخشید حدود 1 ماه از عملم میگذره و خوب شدم تقریباً. روزهای اول جراحی یبوست داشتم که با اصلاح رژیم غدایی و مصرف ملین‌ها تقریباً برطرف شد. ولی یه مشکلی که دارم تو این مدت تا همین الان اینه که رنگ مدفوع تغییر کرده و تیره‌تر شده و گاهی اوقات هم چیزی لزج مانند همراه مدفوع هست که بوی بدی هم داره. البته گاهی اوقات هم باز همون رنگ طبیعی قبل عمل میشه ولی بیشتر مواقع قهوه‌ای تیره هست
    داروهایی که جراح برای دوران نقاهت کیست مویی برام تجویز کرده بود یک بسته‌ی 10تایی قرص روکش‌دار سفیکسیم 400 که شبی 1 عدد و یک بسته هم کپسول آسیفن که هر 8 ساعت باید مصرف می‌کردم. ممکنه از داروها بوده باشه یا مشکل چیز دیگه‌ای هست؟ ممنون.

    1. عمل جراحی کیست مویی ارتباطی با مشکلات ناحیه مقعد ندارد. برای معاینه و تشخیص بیماری های مقعد می توانید از مطب من یا یک متخصص جراحی وقت ویزیت بگیرید. داروهایی که فرمودید یک دوره یک هفته ای دارد و اگر عوارضی هم بوده مربوط به همان دوره است نه یک ماه بعد از مصرف دارو.

      1. Avatar photoمحمد مهدی گفت:

        سلام خانم دکتر ، من یک هفته‌س عمل باز سینوس پیلونیدال انجام دادم و تا هفتمین روز خونریزی نداشت ولی امروز خونریزی شدیدی داشت که به بیمارستان مراجعه کردم و رگ داخل زخم رو بخیه زدن، میخواستم بدونم از چیه و راه های پیشگیری از خون ریزی چیه؟

        1. نباید به ناحیه عمل فشار بیاورید. مکمل های غذایی و خوراکی های رقیق کننده خون هم میل نکنید. مصرف مینرال ها و سبزیجات با برگ سبز تیره به بهبود سریعتر زخم کاهش خونریزی کمک می کند.

  5. Avatar photoپژمان گفت:

    سلام خانم دکتر. ببخشید ایجاد خارش های جزئی در طول روز در محل عمل بعد از بسته شدن کامل زخم طبیعی هست؟ دو، سه روزه که زخمم بسته شده.

    1. بله طبیعی است و دقت کنید که به دلیل گرما و عرق سوز شدن دچار خارش و التهاب پوست نشوید. در فصل گرما حتما ناحیه را تمیز و خشک نگهدارید.

  6. Avatar photoحسین گفت:

    سلام من سه ماه هست که خارش دارم و بوی بد و همینطور زخم شده آیا درمان خانگی میتونه درمان قطعی باشه؟

    1. خیر متاسفانه درمان خانگی فقط برای مدت محدود و کاهش التهاب و درد توصیه می شود. همچنین مراقبت های خانگی بعد از جراحی نیز موثر می باشند. برای درمان قطعی کیست مویی لازم است کیست تخلیه و درناژ شود.

  7. Avatar photoمحدثه گفت:

    سلام وقت بخیر
    من هفته پیش عمل کیست مویی انجام دادم و سه تا بخیه زدند ولی حدودا دو سه روزی هست که خارش شدید دارم و یه سری ترشحات چرکی هم از محل زخم بیرون میاد آیا کیست مویی من عود کرده؟

    1. کیست مویی به این سرعت عود نمی کند اما محل جراحی کیست مویی شما عفونت کرده است. حتما به جراح معالج خود مراجعه کنید که علت عفونت شناسایی و رفع گردد.

  8. Avatar photoحیدری گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من تقریبا دو هفته پیش عمل کیست مویی انجام دادم با لیزر ولی به روش باز خیلی بد زخم هستم و هنوز به نظرم هیچ تغییری نکرده میخواستم بدونم استفاده از داروهای مولتی ویتامین یا امگا۳_یا زینک می‌تونه سرعت بده تو ترمیم زخم ؟ اگه آره کدومشون بهتره ؟

    1. بله مولتی ویتامین ها و مینرال ها به ترمیم سریعتر زخم کمک می کند. مالیدن عسل بر روی زخم هم برای ترمیم آن بسیار موثر است. کرم های ترمیم کننده که در داروخانه ها ارائه می شوند نیز موثر است و روش استفاده راحت تری نسبت به عسل دارند.

  9. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام من برای بار سوم عمل کیست مویی ب روش باز و بسته انجام دادم
    جای بخیه ها بعد از دوماه یکم دیگش مونده تا زخماش خوب بشه اما اون جایی ک باز بود چون امروز یکم زیاد نشستم و رانندگی کردم متوجه شدم ک یکم ورم کرده و درد کمی رو احساس میکنم و این موضوع خیلی نگرانم کرده
    هنوزم بعد از دو ماه نمیتونم روی کمرم بخوابم یا حتی زمان طولانی بشینم رفتم ویزیت شدم و دکتر گفتن ب خاطر اون جای خالی و زخم هاس ایا اینا طبیعیه ؟
    بعد از عملم هم دکترم فقط انتی بیوتیک داد ده روز بخورم دیگه هیچ دارویی رو تجویز نکردن

    1. روی زخم عسل بمالید که سریعتر ترمیم شود. بهداشت ناحیه را هم به خوبی رعایت کنید.

  10. Avatar photoحمید گفت:

    سلام، من 5سال پیش عمل باز کیست مویی کردم، عمق زخمم خیلی زیاد بود، و حدود 2ماه کشید تا جوش خورد، با اینکه جوش خورده، ولی هنوزم وقتی زیاد و جای سفت بشینم درد شدید میگیره، باید چکار کنم که از این درد رها بشم و عضلات اون ناحیه به حالت اول برگرده

    1. اگر موی زائد دارید حتما موهای زائد را از بین ببرید. ممکن است مشکل شما کیست مویی نباشد و برای تشخیص قطعی لازم است ویزیت شوید. بعد از 5 سال نباید عارضه ای از جراحی کیست مویی باقی مانده باشد.

  11. Avatar photoمهدی گفت:

    سلام خسته نباشید من پنج روزه عمل کیست مویی باز انجام دادم . از همون اول راحت میتونم راه برم و … ، روزی هم ۳ بار پانسمان عوض میکنم و با سرم شستشو می دم سوالم اینه که یک از دوم کف محل عمل چیزایی مثل سفیدی و زدی شروع به شکیل شدن بود ، آیا در زمان تعویض پانسمان باید پاک شود ؟ سوال بعدی الان پنج روزه که عمل کردم و یک مقدار کم در زمان پانسمان دردم بیشتر شده ! این عادیه یا قابل توجه ؟

    1. حتما عفونت و ترشحات سفید را کامل پاک کنید. احتمالا درد شما نشانه شروع عفونت است و اگر زخم به خوبی تمیز شود این مشکل مرتفع می گردد.

  12. Avatar photoصدی گفت:

    سلام وقت بخیر ، عمل کیست مویی باز همسرم سال پیش مرداد ماه انجام شده و الان درد داره و گاهی عفونت و خونریزی هم داره و جدیدا میگه محل زخم سِر شده.هنوز یکسال کامل هم از عمل نگذشته اما امکان عود هست؟و اینکه عمل قبلی باز بوده اگر عود کرده بود میشه با لیزر انجامش داد؟

    1. احتمالا عود کرده است. اگر جراحی باز آسیب جدی به بافت وارد نکرده باشد امکان لیزر کیست مویی با لیزر پرتوان وجود خواهد داشت.

  13. Avatar photoصدی گفت:

    اگر زخم عفونت کرد چیکار کنیم ؟عمل باز بوده

    1. از جراح معالج داروی مناسب بگیرید. حتما روند پانسمان صحیح را با یک متخصص در این زمینه بررسی کنید. حتما موهای زائد را به خوبی تمیز کنید.

      1. Avatar photoصدی گفت:

        مترونیدازول استفاده می‌کنه دارو دیگه ایم هست که برای عفونت و خونریزی و دردش حداقل تا یه مدت جلوگیری کنه تا عمل کنه؟

        1. برای کاهش درد و خونریزی تخلیه سرپایی آبسه کیست مویی امکانپذیر است. بدون معاینه بیمار آنتی بیوتیک تجویز نمی شود. توجه داشته باشید که عوارض گوارشی آنتی بیوتیک ها بی شمار است.

  14. Avatar photoصدی گفت:

    بعد از عمل با گذشت چند ماه هروقت که محل جراحی درد داشت میشه مسکن مصرف کرد؟ضرری نداره ؟

    1. استفاده بیش از اندازه از مسکن ها عوارض مربوط به خود را دارند. استفاده از مسکن مانعی ندارد اما علت درد بعد از گذشت چند ماه لازم است مشخص و درمان شود.

  15. Avatar photoعلی گفت:

    سلام وقت بخیر ، اگر محل جراحی عفونت و خون‌ریزی کرد و بیمار دارای درد شدیدی بود چه دارویی رو باید مصرف کرد یا درکل باید چیکار کرد؟امکان جراحی برای فعلا نیست تا مدتی آیا راه حلی هست برای درد کمتر؟

    1. برای تخلیه سرپایی آبسه و عفونت مراجعه کنید. بلافاصله درد تسکین پیدا می کند. بهداشت ناحیه را رعایت کنید. موهای زائد را مرتب از بین ببرید و در اسرع وقت برای جراحی مراجعه کنید. از فشار و اصطکاک ناحیه نیز بکاهید.

  16. Avatar photoسیما گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من چند روزه عمل کیست مویی به روش جراحی باز انجام دادم الان برای استحمام خیلی میترسم دکتر گفته بدون پانسمان هر روز دوش بگیر و زخم رو شستشو بده زخمم خیلی عمیق و عریضه چون عفونت تا بافت عمیق رفته بود
    الان نمیدونم نحوه ی صحیح استحمام چه جوریه با پانسمان یا بدون پانسمان

    1. حتما پانسمان را هر روز بردارید و دوش بگیرید. داخل زخم را با سرم شستشو کاملا تمیز کنید. اگر همچنان نیاز به آموزش دارید می توانید از یک پرستار یا بهیار کمک بگیرید. مطلب روش صحیح پانسمان زخم کیست مویی را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *