کیست مویی

متخصص کیست مویی یا سینوس پیلونیدال

دکتر جراح کیست مویی

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که یک کیست مویی چگونه و توسط کدام پزشک تشخیص داده می شود؟ متخصص کیست پیلونیدال یاکیست موییکه در واقع یک متخصص جراحی یا جراح عمومی می باشد با توجه به علائمی که بیمار دارد به دنبال یک درمان موثر و مفید برای حصول نتیجه ای موفقیت آمیز است.

علائم و علل کیست پیلونیدال

کیست پیلونیدال یا کیست مویی ممکن است دارای علائم قابل توجهی در ابتدای امر نباشد. برخی از بیماران اشاره می کنند که در ابتدا این کیست را همانند یک فرورفتگی کم عمق در سطح پوست مشاهده کرده اند و سپس شاهد رشد یکباره آن بوده اند که در نهایت به درد و التهاب و ایجاد عفونت منجر شده است.

زمانی که این فررفتگی کوچک و جزئی آلوده می شود می تواند با سرعت زیادی به کیست یاآبسهتبدیل شود. در نتیجه فرد باید همان اول که نشانه های ابتدایی را مشاهده می کند به متخصص کیست پیلونیدال یا کیست مویی مراجعه نموده و جهت درمان اقدامات لازم را انجام دهد.

گرچه نمی توان دلایلی دقیق را برای ایجاد این کیست ها در بدن بیان نمود اما مو هایی که در این ناحیه در حال رشد می باشند از جمله مهم ترین علت ها جهت بروز این پدیده می باشند. نام پیلونیدال در زبان محاوره ما به معنای لانه مو می باشد و تجمع مو ها درون این کیست ها در اکثر موارد مشاهده خواهد شد.

افراد می توانند با جلوگیری کردن از نیرو های وارده بر این ناحیه در پیشگیری از بروز این کیست ها جلوگیری کنند. اگر ناحیه مورد نظر تحت آسیب های مکرر قرار گیرد نیز امکان ایجاد کیست مویی افزایش خواهد.

شناسایی و تشخیص بیماری توسط متخصص کیست پیلونیدال یا کیست مویی

متخصص کیست پیلونیدال یا کیست مویی با توجه به تجربه ای که در این زمینه دارد و یافته هایی که از طریق بررسی فیزیکی بدن بیمار بدست آورده است می تواند به راحتی بیماری و درجه پیشرفت آن را تشخیص دهد. در برخی موارد استثنا جهت تشخیص اولیه معمولا پزشک از نمونه برداری یا تصویربرداری استفاده می کند.

تنها بررسی کردن ضایعه و توجه به علائم و نشانه هایی که بیمار بیان می کند می تواند برای تشخیص این بیماری کافی باشد. برخی از پزشکان با پرسیدن سوالاتی راجع به کیست مویی به تشخیصی دقیق تر در این رابطه دست خواهند یافت. تصویربرداری از کیست در مواقعی تجویز می شود که پزشک به بروز بیماری های دیگر مثل فیستول مشکوک باشد وفیستولهای متعددی با منشا های نا مشخص در ناحیه ایجاد شده باشد.

سوالاتی که متخصص جراحی کیست مویی از شما می پرسد شامل موارد زیر می باشد:

  • زمان بروز علائم کیست مویی کی بوده است؟
  • آیا فرد قبلا هم کیست پیلونیدال را تجربه کرده است؟
  • آیا تب و سایر نشانه های حاد نیز مشاهده شده است؟
  • طی این مدت فرد از چه دارو هایی استفاده کرده است؟

درمان محافظه کارانه توسط متخصص کیست پیلونیدال

در صورتی که فرد سریعا متوجه بروز کیست مویی شود و به متخصص کیست پیلونیدال مراجعه نماید بدون شک از تحمل درد زیاد در امان خواهد ماند. احتمال اینکه پزشک برای بیمار نوعی آنتی بیوتیک تجویز کند نیز وجود دارد. آنتی بیوتیک این قدرت را دارد که باکتری ها را از بین برده و این بیماری را به طور موقت درمان نماید. در هر مرحله از بیماری تخلیه کیست ضروری است. در مراحل اولیه این تخلیه به طور سرپایی و در مطب توسطمتخصص جراحیانجام می شود.

داروها معمولا از بروز عفونت و ایجاد ناراحتی جلوگیری خواهند کرد و پیشنهاد یک متخصص کیست پیلونیدال اینست که موهای ناحیه مرتبا اصلاح شود و فرد توجه زیادی به بهداشت فردی خود داشته باشد.

اگر عارضه کیست مویی جدی شود و فرد دیرتر از موعد مقرر برای درمان آن اقدام کند، مسلما راهی جز اینکه درمانی اساسی را برای آن در نظر گرفت نمی توان جست. جراح از طریق بهره مندی از روش های غیرتهاجمی که هیچگونه عارضه ای را به دنبال ندارند مانند روش های لیزری می تواند کیست مویی را به طور کلی منهدم کند.

جلوگیری از عود مجدد کیست مویی

با استفاده از روش های پیشرفته مانند لیزر کیست مویی، از عود مجدد این بیماری پیشگیری می شود. درمان کیست مویی به طور اصولی و تحت نظر متخصص باتجربه بسیار در جلوگیری از عود سینوس پیلونیدال موثر است. این در حالی است که اگر از روش های جراحی سنتی که هم دارای عوارض زیادی هستند و هم به دوران نقاهت طولانی مدت نیاز دارند استفاده شود، درصد عود به چهل الی پنجاه می رسد. بدین ترتیب لیزر کیست مویی از جمله روش های مدرن و کارا در این رابطه می باشد که یک متخصص کیست پیلونیدال آن را به عنوان بهترین روش درمانی در موارد پیشرفته انتخاب خواهد کرد

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

5 دیدگاه برای “متخصص کیست مویی یا سینوس پیلونیدال

  1. Avatar photoفائزه گفت:

    سلام عالی بود

  2. Avatar photoهیمن صالحی گفت:

    سلام
    بعد از عمل باز کی می تونم به بغل بخوابم

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام تا زمان بهبودی زخم بهتر است به بغل نخوابید. جراحی های من به روش بسته و با روش بسته انجام می شود و بیمار از یک روز بعد لیزر کیست مویی محدودیتی برای خوابیدن ندارد.

  3. Avatar photoمهرداد گفت:

    سلام میشه با زخم کیست مویی بعد ۳ ماه به بدنسازی رفت یا ورزش کرد؟ هنوز به صورت کامل خوب نشده اما دیگه دردی نداره

    1. اگر زخم کیست مویی شما بعد از 3 ماه هنوز ترمیم نشده است نشانه خوبی نیست. ورزش سنگین می تواند زخم شما را باز کند به علاوه عرق کردن در ورزش نیز باعث می شود زخم شما آلوده شود. ورزش سنگین نکنید و حتما بلافاصله بعد از ورزش دوش بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *