بیماری های مقعد

مزایای لیزر هموروئید نسبت به روش‌های سنتی

یکی از درمان های بسیار موثر و بی خطر هموروئید، لیزر درمانی است. با وجود اینکه درمان های جراحی مختلفی برای هموروئید وجود دارد اما در برخی موارد عوارض جانبی و ریسک پذیری بالایی دارند. ما در ادامه به مزایای لیزر هموروئید به عنوان یک درمان نسبتا جدید در مقابل سایر روش های سنتی این بیماری می پردازیم.

مزایای لیزر هموروئید

مزایای لیزر هموروئید نسبت به درمان های سنتی شامل موارد متعددی می گردد که مهمترین آنها به شرح زیر می باشد:

درد بسیار کم لیزر هموروئید

درد یکی از جنبه های بسیار اذیت کننده درمان کلاسیک هموروئید یعنی جراحی با تیغ و کوتر است. اما در روش لیزر هموروئید درد بسیار کم است. کنترل درد در جراحی نیازمند مصرف داروهای مسکن است که می تواند زندگی بیمار را تا بهبودی کامل به شدت تحت تاثیر قرار دهد. درد بعد از لیزر هموروئید با یک مسکن ساده قابل کنترل است. این در حالی است که درد بعد از عمل جراحی هموروئید با روش سنتی بسیار زیاد و نیازمند داروهای مسکن قوی می باشد.

خونریزی حداقلی پس از لیزر هموروئید

انجام لیزر هموروئید برخلاف روش های جراحی با تیغ خونریزی بسیار ناچیزی دارد. دلیل این امر این است که اشعه لیزر همزمان با برش دادن بافت هموروئیدی موجب بسته شدن زخم نیز می گردد. در نتیجه بعد از انجام لیزر درمانی ما زخم بزرگ و عمیقی نداریم که احتمال خونریزی داشته باشد.

احتمال عفونت بسیار کم

از دیگر مزایای لیزر هموروئید می توان به کاهش خطر ایجاد عفونت اشاره نمود. عفونت بعد از جراحی یکی از خطراتی است که زخم ناشی از جراحی با تیغ را تهدید می کند. چون لیزر هموروئید زخم عمیقی را بر جا نمی گذارد در نتیجه به صورت خود به خود زمینه ایجاد عفونت پس از جراحی را به شدت کاهش می دهد. همچنین هندپیس سر لیزر تماس مستقیم با بافت بدن بیمار ندارد و انتقال بیماری های عفونی در حین عمل با لیزر پرتوان به صفر می رسد.

سرعت بهبودی سریع

یکی از مزایای لیزر هموروئید نسبت به روش های سنتی جراحی که بسیار مهم است سرعت بهبودی سریع و برگشت به روال عادی زندگی پس از انجام این درمان است. دلیل این امر همانطور که در بالا هم آورده شد بر جا نماندن زخم باز، کاهش شدید خطر عفونت و سایر عوارض درمان های سنتی هموروئید است.

زمان انجام کوتاه

در بسیاری از درمانهای سنتی طول دوره درمان هموروئید ممکن است به ماه ها و یا حتی بیشتر برسد. با این وجود انجام لیزر هموروئید نیاز به صرف زمان زیادی ندارد و یکی از سریع ترین روش های درمانی این بیماری محسوب می گردد.

دقت انجام بسیار بالا

لیزر هموروئید نسبت به جراحی های کلاسیک هموروئید از دقت انجام بسیار بالاتری برخوردار است. در نتیجه خطر بروز عوارض جانبی ناخواسته جراحی در آن به حداقل ترین میزان ممکن می رسد. این خطاها گرچه کم هستند ولی در صورت بروز، وضعیت درمان بیمار را بسیار پیچیده می کنند. این عوارض مثل بروز بی اختیاری مقعد و یا آسیب به بافت سالم اطراف می باشد.

کاهش معاینات پس از عمل

در درمان های سنتی غالبا ویزیت پزشک باید به دفعات صورت گیرد که مستلزم صرف هزینه و زمان اضافی است. خوشبختانه در لیزر هموروئید مراجعات پس از عمل بسیار کم است و بیماری روند بهبودی خود را به سرعت طی می کند. جالب است بدانید که در مطب دکتر زهرا سعادتی این امکان فراهم است که بیماران راه دور و یا کم توان از ویزیت آنلاین استفاده کنند و نیازی به مراجعه حضوری بیمار بعد از لیزر هموروئید توسط ایشان نمی باشد.

عود نادر بیماری

یکی از معضلات درمان بیماری هموروئید بازگشت و عود این بیماری است، که در تعدادی از افراد تحت درمان مشاهده می گردد. بر حسب مشاهدات صورت گرفته این مورد در درمان هموروئید با لیزر به ندرت مشاهده می شود و غالب بیماران پس از لیزر درمانی بهبودی کامل حاصل می کنند. در صورتی که بیمار مشکل گوارشی نداشته باشد و از عوامل خطر هموروئید جلوگیری کند

عوارض نادر لیزر هموروئید

با وجود تمام مزایای قابل توجهی که لیزر هموروئید دارد اما مانند تمام درمانهای پزشکی دیگر می تواند در برخی از موارد عوارضی جانبی داشته باشد. البته این عوارض نادر هستند و در همه دیده نمی شوند. از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خونریزی غیر قابل کنترل: در موارد نادر لیزر درمانی می تواند موجب خونریزی شود. در این حالت بافت های سالم ممکن است تحت تاثیر قرار گیرند و دچار آسیب شوند. این عارضه تحت کنترل جراح است و توسط جراحان باتجربه و حاذق در زمینه جراحی با لیزر رخ نمی دهد.
  • فیبروز: پرتوهای لیزر مخصوصا زمانی که شدت آنها به درستی تنظیم نشده باشد می توانند باعث فیبروز بافت شوند. فیبروز بافت درصورت درمان نشدن می تواند در ادامه منجر به شکاف بافت گردد. در اینجا نیز مهارت و تجربه متخصص جراحی و لیزر بسیار مهم است.
  • بروز درد: غالبا با تجویز مسکن به خوبی قابل کنترل است.

نکته پایانی درباره مزایای لیزر هموروئید نسبت به روش‌های سنتی

نکته بسیار مهم درباره برخورداری از مزایای لیزر هموروئید نسبت به روش‌های سنتی این است که این نوع درمان باید تحت نظر یک پزشک متخصص جراحی و لیزر با تجهیزات پزشکی استاندارد و کامل انجام شود. انجام لیزر هموروئید توسط جراحان فاقد مهارت و تجربه کافی خطر ایجاد عوارض ناخواسته را به شدت افزایش می دهد. بنابراین این نوع درمان حتما باید در یک مرکز مجهز و توسط یک متخصص دارای مهارت صورت گیرد.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • کیست مویی

کیست مویی و سزارین: نکات مراقبتی

کیست مویی (سینوس پیلونیدال) و زایمان سزارین دو موضوع متفاوت هستند، اما اگر زنی که…

آگوست 28, 2024
  • کیست مویی

کیست مویی و تاثیر آن در زیاد شدن درد پریود

کیست مویی که در اصطلاح پزشکی به آن "سینوس پیلونیدال" گفته می‌شود، یک نوع کیست…

آگوست 26, 2024
  • بیماری های مقعد

درمان دارویی بواسیر: کرم‌ ها، پمادها و قرص‌ها

بواسیر یکی از بیماری های شایع ناحیه مقعد به خصوص در بین افراد بزرگسال است.…

آگوست 19, 2024
  • بیماری های مقعد

درمان هموروئید با زالو

درمان هموروئید با زالو از جمله روش های غیر علمی و در عین حال سنتی…

جولای 1, 2024
  • کیست مویی

تفاوت جوش و کیست مویی چیست؟

یکی از ضایعات پوستی که اغلب با جوش اشتباه گرفته می شود کیست مویی است.…

ژوئن 10, 2024
  • بیماری های مقعد

شیاف گلیسیرین برای هموروئید و موارد منع مصرف

برای درمان و کنترل علائم آزاردهنده هموروئید یا همان بواسیر درمان های مختلف پزشکی و…

ژوئن 1, 2024

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674