بهداشت و سلامت

مزایا و معایب لیزر بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار یکی از اختلالات رایج هم در بین مردان و هم زنان است. با این وجود شواهد نشان می دهد که شیوع آن در زنان بیشتر است. در حال حاضر روش های درمانی مختلفی برای درمان بی اختیاری ادرار وجود دارد. از جمله این درمان ها می توان به درمان دارویی، جراحی و رفتار درمانی اشاره نمود. لیزر بی اختیاری ادرار یکی از تکنیک های درمانی جدید است که جزو درمان های ایمن و موثر محسوب می شود. ما در این مطلب به مهمترین نکات پیرامون درمان بی اختیاری ادرار با لیزر می پردازیم.

لیزر بی اختیاری ادرار

بی اختیاری استرسی شایعترین نوع بی اختیاری ادرار که بیشتر در خانم ها دیده می شود.  ضعف ماهیچه اسفنکتر مجرای ادرار و همچنین ضعف بافت های و ماهیچه های کف لگن از مهمترین دلایل بروز این نوع بی اختیاری است. افراد مبتلا به این بیماری هنگام سرفه، عطسه، حرکات ناگهانی بدن (مانند پرش) دچار نشت ادرار می شوند.

لیزر بی اختیاری ادرار می تواند با تقویت مجدد بافت های ضعیف شده کنترل بهتر بیمار را بر نشت ادرار برگرداند. انرژی لیزر موجب تحریک تولید کلاژن در بافت های اطراف مجرای ادرار و مثانه می گردد. کلاژن مهمترین پروتئین محکم کننده بافت ها در بدن ما است. برخی اختلالات و همچنین افزایش سن می توانند میزان تولید کلاژن را در بدن ما کم کنند.

لیزر بی اختیاری ادرار علاوه بر تحریک تولید کلاژن، موجب سفت شدن کلاژن های موجود در بافت نیز می گردد. در خانم ها پرتوهای لیزر بر دیوار واژن تابانده می شود. این عمل در نهایت با تقویت مخاط واژن، بافت همبند و بهتر کردن خونرسانی در این بافت ها موجب حمایت بیشتری از مثانه و مجرای ادراری می شود.

مزایای لیزر بی اختیاری ادرار برای خانم ها

در خانم ها انجام عمل لیزر بی اختیاری واژن علاوه بر کمک به رفع بی اختیاری ادرار دارای مزایای زیر نیز است:

  • جوانسازی کلی واژن
  • بهبود رطوبت واژن
  • جلوگیری از دیسپارونی
  • بهبود عملکرد جنسی

مزایای کلی درمان بی اختیاری ادرار با لیزر

اولین و مهمترین نکته درباره انجام لیزر بی اختیاری ادرار ایمن بودن و کم عارضه بودن این روش نسبت به سایر روش های درمانی است. از آنجا که درمان دارویی بی اختیاری ادرار یک پروسه درمانی چندین ماهه (گاهی بیشتر از یک سال) است مصرف مداوم دارو می تواند عوارض جانبی مختلفی را در پی داشته باشد. اما لیزر یک درمان موضعی محسوب می شود و فاقد عوارض سیستمیک است.

نکته بعدی اینکه لیزر بی اختیاری ادرار در 3 تا 4 جلسه انجام می شود که پروسه درمانی را بسیار راحت می کند. همچنین انجام این نوع لیزر نیاز به بیهوشی ندارد بنابراین برای کسانی که بیهوشی سلامت آنها را به خطر می اندازد بسیار مفید است.

نداشتن خونریزی و برگشت سریع به زندگی عادی (نسبت به جراحی کلاسیک) دیگر مزیت مهم انجام لیزر بی اختیاری ادرار است.

معایب

بی اختیاری ادرار دارای انواع مختلفی است و لیزر درمانی برای همه آنها موثر نیست. همچنین این درمان یک درمان قطعی و همیشگی نمی باشد و برخی مطالعات نشان می دهند که تاثیر آن بعد از گذشت چند سال کم می شود و نیاز به تکرار دارد. در موارد نادر نیز برخی افراد دچار علائمی مانند ترشحات اضافی واژن می گردند. به علاوه مطالعات منسجم کمی در مورد میزان نتیجه بخشی این روش وجود دارد. با این وجود می توان از آن برای درمان بی اختیاری خفیف تا متوسط از نوع بی اختیاری استرسی و بی اختیاری فوری استفاده نمود. همچنین مطالعات عملی از موثر بودن لیزر درمانی برای درمان علائم مثانه بیش فعال حمایت می کنند.

مدت زمان لازم برای مشاهده نتایج

همانطور که گفتیم لیزر بی اختیاری ادرار بر پایه تولید کلاژن و تقویت بافتهای حمایتی مثانه و مجرای ادراری عمل می کند. تولید کلاژن کافی نیاز به زمان دارد. نتیجه کامل بعد از چند ماه نمایان می شود. معمولا بعد از 120 روز می توان نتیجه بخشی لیزر درمانی را به وضوح مشاهده نمود.

سخن پایانی

درمان بی اختیاری ادرار با لیزر یکی از تکنیک های درمانی جدید برای درمان این بیماری است. این روش از ایمنی بالا و عوارض کمی برخوردار می باشد. بر خلاف جراحی کلاسیک، انجام لیزر بی اختیاری ادرار بدون درد و خونریزی است. این تکنیک بیشتر برای درمان بی اختیاری استرسی استفاده می شود و نتیجه کامل آن نیاز به چند ماه زمان دارد.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

همه چیز درباره بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار به انگلیسی Incontinence یا نشت غیر ارادی ادرار جزء بیماری های شایع…

سپتامبر 28, 2024
  • بیماری های مقعد

پماد آنتی فیشر برای شقاق

داروهایی که به صورت پماد برای شقاق عرضه می شوند نقش مهمی هم در کنترل…

سپتامبر 18, 2024
  • کیست مویی

کیست مویی و سزارین: نکات مراقبتی

کیست مویی (سینوس پیلونیدال) و زایمان سزارین دو موضوع متفاوت هستند، اما اگر زنی که…

آگوست 28, 2024
  • کیست مویی

کیست مویی و تاثیر آن در زیاد شدن درد پریود

کیست مویی که در اصطلاح پزشکی به آن "سینوس پیلونیدال" گفته می‌شود، یک نوع کیست…

آگوست 26, 2024
  • بیماری های مقعد

درمان دارویی بواسیر: کرم‌ ها، پمادها و قرص‌ها

بواسیر یکی از بیماری های شایع ناحیه مقعد به خصوص در بین افراد بزرگسال است.…

آگوست 19, 2024
  • بیماری های مقعد

مزایای لیزر هموروئید نسبت به روش‌های سنتی

یکی از درمان های بسیار موثر و بی خطر هموروئید، لیزر درمانی است. با وجود…

آگوست 14, 2024

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674