بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش های درمانی که وجود دارد، نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق قبل و بعد از درمان از اهمیت بالایی برخوردار است. وضعیت نشستن می تواند تا حد زیادی درد و ناراحتی را کاهش دهد.

هموروئید رگ های متورم در اطراف مقعد می باشند. رگ های متورم هنگام نشستن درد زیادی برای بیمار به وجود می آورند زیرا فشار زیادی به ناحیه آسیب دیده وارد می شود. بنابراین، بیایید در مورد نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق و برخی بینش های دیگر که به کنترل و از بین بردن درد کمک می کند، صحبت کنیم.

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق بعد از جراحی

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا نشستن نادرست سبب تشدید بیماری می شود. اولین نکته ای که در مورد نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق وجود دارد، این است که هنگام استفاده از توالت فرنگی، از پله توالت استفاده کنید تا پاها بالاتر قرار بگیرند. ساختار دستشویی ایرانی به گونه ای است که باعث چمباتمه زدن با زانو می شود و کمک می کند عمل دفع راحت تر انجام شود.

همانطور که گفتیم نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. پیشنهاد ما به این افراد این است که روی بالشتک مخصوص بنشینند زیرا نشستن های طولانی سبب خارش و درد مقعد می شود. استفاده از بالشتک هموروئیدی و دوناتی می تواند بسیار مفید باشد.

راه های مقابله با درد بواسیر و بهترین حالت نشستن در بواسیر

  • روی کوسن دوناتی شکل بنشینید: وقتی روی یک صندلی یا هر جایی که ممکن است باعث درد در ناحیه پایینی شما شود می ‌نشینید، می‌ توانید یک کوسن را امتحان کنید. کوسن های توخالی وجود دارند که شکلی شبیه به دونات دارند. آن ها به شما کمک می کنند تا باسن خود را هنگام نشستن بالا نگه دارید و از تماس مستقیم با صندلی یا هر سطح صافی جلوگیری کنید. نشستن مستقیم روی هر سطحی احتمالاً باعث ایجاد درد تیز یا ضربان ‌دار می ‌شود، زیرا مستقیماً بر ناحیه آسیب ‌دیده تأثیر می ‌گذارد.
  • از رول حوله یا فوم استفاده کنید: همچنین می ‌توانید از رول حوله یا فوم در زیر ران ‌ها یا هر باسن استفاده کنید. این کار به شما کمک می کند تا ناحیه حساس با سطح صافی که می نشینید برخورد نکند.
  • از بالش زیر زانو استفاده کنید: هنگام دراز کشیدن از یک بالش زیر زانو استفاده کنید. این امر باعث کاهش فشار از مجرای مقعدی می شود و بار وزن شکم شما را بر روی کف لگن کاهش می دهد. این کار به کاهش استرس ناشی از کشیدگی عضلات پس از یک روز کاری طولانی و یک برنامه شلوغ کمک می کند.
  • موقعیت در هنگام اجابت مزاج: وضعیت چمباتمه زدن، تراز بهتری برای دفع مدفوع است. همچنین ممکن است باعث کاهش ایجاد هموروئید شود. همچنین می توانید سعی کنید پاهای خود را بالاتر نگه دارید و در حالی که روی صندلی توالت نشسته اید، از پله توالت استفاده کنید. اگر عضلات اسفنکتر آسیب ببینند، ممکن است کنترل روده خود را از دست بدهید و این ممکن است باعث هموروئید یا توده شود.
  • از نشستن طولانی مدت روی صندلی توالت پرهیز کنید: یکی از دلایل اصلی ایجاد و تشدید بیماری هموروئید، نشستن های طولانی است. نشستن بی مورد روی صندلی توالت و غرق شدن در گوشی و روزنامه، دام بدی است. این کار فشار زیادی به رگ های خونی وارد می کند و درد و تورم را تشدید می کند.
  • از بالشتک های حلقه لاستیکی اجتناب کنید: در بیشتر مواقع به شما توصیه می شود هنگام نشستن از بالشتک های حلقه لاستیکی استفاده کنید. اما باید بدانید که مشکل و درد شما را بدتر می کند. فشار داخل مقعد را افزایش می دهد و جریان خون در ناحیه لگن را مسدود می کند. از این رو، به دلیل افزایش فشار، تورم و درد بیشتر خواهد بود.
  • زور نزنید: از هر نوع موقعیتی که ممکن است بر ناحیه مقعد شما فشار بیاورد خودداری کنید زیرا جریان خون مناسب را در ناحیه توده‌ای مهار می‌ کند که هیچ فایده‌ای ندارد. در واقع به دلیل فشار زیاد، ناحیه را بیشتر متورم و دردناک می کند. چنین موقعیت هایی ممکن است شامل نشستن و زور زدن روی صندلی توالت برای دفع مدفوع، بلند کردن اجسام سنگین، داشتن رابطه مقعدی باشد.

توصیه هایی برای نشستن در لگن آب ولرم:

افرادی که به بیماری هموروئید مبتلا می باشند می توانند استحمام نشیمن داشته باشند. این حمام با شل کردن اسفنکتر مقعدی سبب کاهش اسپاسم عضلانی شده و به تسکین درد کمک می کند.

بهتر است قبل از استحمام نشیمن، لگن مورد نظرتان را به درستی ضد عفونی کنید تا از ایجاد عفونت جلوگیری کنید. دقت داشته باشید که دمای آب نباید به گونه ای باشد که پوست را بسوزاند. بعد از اتمام استحمام بهتر است ناحیه مقعد را با حوله تمیز به آرامی خشک کنید.

 

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ملین یا مسهل چیست؟

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید به کمک نیاز دارید؟ آیا می…

اکتبر 31, 2023
  • بیماری های مقعد

همه چیز درباره پارگی مقعد

پارگی مقعد یک بریدگی یا پارگی در نواحی مقعد می باشد. ترک در پوست سبب…

اکتبر 21, 2023
  • بیماری های مقعد

استفاده از پماد هیدروکورتیزون برای هموروئید و شقاق

پماد هیدروکورتیزون برای هموروئید و شقاق یک داروی کورتیکواستروئید محسوب می شود. این پماد در…

سپتامبر 19, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674