اطلاعات عمومی پزشکی, بیماری های مقعد

پماد رکتول برای هموروئید و شقاق

پماد رکتول برای هموروئید و شقاق

پماد رکتول نوعی پماد گیاهی مقعدی است که از عصاره گیاه مورد تهیه شده است. این گیاه حاوی میرتول است که خاصیت ضد التهابی، ضد درد، قابض و آنتی باکتریال است. به همین دلیل برای اکثر بیماران هموروئید و برخی از بیماران شقاق تجویز می شود. این پماد قیمت مناسبی نیز دارد و حدود 100 هزار تومان در سراسر داروخانه های کشور در دسترس می باشد.

هموروئید و شقاق از جمله وضعیت ‌های ناخوشایندی هستند که قسمت انتهایی دستگاه گوارش انسان را گرفتار می کند. با توجه به شدت بیماری و وضعیت فرد درمان ‌های دارویی یا جراحی و لیزر برای رفع این بیماری ‌ها پیشنهاد شده است. پماد رکتول برای هموروئید و شقاق یکی از ساده‌ترین و موثرترین درمان‌ های دارویی در این زمینه می ‌باشد.

گیاه مورد برای هموروئید و شقاق

گیاه مورد برای هموروئید و شقاق

مزایای پماد رکتول برای هموروئید و شقاق

مزیت استفاده از پماد رکتول برای هموروئید و شقاق کاربرد چندگانه و موثر این دارو برای کنترل علائم مختلف این دو بیماری است. پماد رکتول با توجه به ترکیب گیاهی که دارد می‌تواند همزمان عفونت، درد، سوزش و خارش را در افراد مبتلا به هموروئید و شقاق به شدت کاهش دهد. در نتیجه سرعت بهبودی بیماری افزایش می‌ یابد.

پایه اصلی ترکیب پماد رکتول عصاره گیاه مورد (Myrtus communis) است. مورد یک گیاه دارویی باستانی می‌ باشد که در طب سنتی برای درمان بیماری ‌هایی چون زخم ‌های دستگاه گوارش، اسهال، بواسیر، بیماری ‌های پوستی، بهبود زخم و غیره به کار میرود. بنابراین رکتول یک پماد برای درمان زخم مقعدی نیز محسوب می شود.

داشتن خاصیت ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد ویروسی، ضد التهابی و قابض کنندگی موجب شده است که گیاه مورد به ترکیب اصلی پماد رکتول برای هموروئید و شقاق تبدیل شود. در عمل هم این ترکیب اثر گذاری خود را برای درمان این دو بیماری به خوبی ثابت کرده است.

مواد درمانی پماد رکتول

عصاره مورد موجود در پماد رکتول دارای عناصر درمانی مختلفی است که آلفا پينن و سينئول از مهمترین آنها هستند. سينئول با خنثی سازی فاکتورهای پیش برنده التهاب مانع آسیب بیشتر بافتی به خصوص در هموروئید می‌ شود. به علاوه این دو ماده با انقباض رگ ‌های خونی در محل آسیب خونریزی را متوقف می کنند.

گل کالندولا برای پماد رکتول

پماد رکتول برای شقاق

شقاق به زخمی گفته می ‌شود که در ناحیه رکتوم (مقعد) ایجاد می‌شود. زخم در این ناحیه به دلیل وجود فشار ناشی از دفع مدفوع و همچنین وجود باکتری ‌ها، ویروس‌ ها و قارچ ‌ها به کندی بهبود می ‌یابد و همراه با درد، سوزش و خارش زیادی است.

پماد رکتول برای شقاق مقعدی بسیار موثر است چون همانطور که گفته شد از یک سو مانع عفونت می‌ شود و از طرف دیگر با خاصیت ضد التهابی علائمی چون درد، خارش و سوزش را تسکین می‌ دهد. پماد رکتول همچنین با خاصیت قابض کنندگی خود موجب کاهش خونریزی شقاق مقعد می ‌شود.

با این وجود توصیه نمی‌ شود که تنها به این پماد شقاق برای درمان شقاق اکتفا کنید چون در بیشتر موارد درمان‌ های کمکی تحت نظر پزشک نیز برای بهبودی کامل شقاق ضروری هستند. عدم تکمیل پروسه درمانی در کنار سبک زندگی ناسالم منجر به بازگشت شقاق می‌ شود.

پماد رکتول برای هموروئید

هموروئید وضعیتی است که در آن رگ‌ های داخل مقعد و رکتوم متورم می ‌شوند. این بیماری نیز مانند شقاق می‌ تواند منجر به خونریزی، درد و خارش شود. استفاده از پماد رکتول برای هموروئید نیز درمانی موثر محسوب می‌ شود. با این وجود میزان تاثیر این دارو بستگی به درجه شدت هموروئید و همچنین استفاده درست و منظم از پماد رکتول دارد.

جهت اثر گذاری موثر پماد رکتول برای هموروئید و شقاق باید سبک زندگی بیمار نیز دچار تغییر شود. انجام ورزش منظم در کنار مصرف مایعات، غذاهای دارای فیبر بالا، عدم نشستن طولانی مدت در دستشویی و عدم زور زدن هنگام دفع از جمله این اقدامات است که باید صورت گیرد.

نحوه استفاده از پماد رکتول

در بسته بندی پماد رکتول، 8 عدد اپلیکاتور مقعدی نیز وجود دارد. اپلیکاتور وسیله‌ای شبیه سرنگ است که برای رساندن مواد دارویی ژل مانند به فضای داخلی مقعد به کار می ‌رود. در استفاده از اپلیکاتور حتما دقت لازم را داشته باشید چون نحوه استفاده نادرست از این وسیله می ‌تواند باعث آسیب به بافت هموروئیدی و بدتر شدن زخم شقاق گردد.

قبل از استفاده از پماد رکتول برای هموروئید و شقاق ابتدا باید ناحیه مقعد با آب شسته شود. سپس اپلیکاتور را به اندازه دو نخود از پماد رکتول پر نماید. برای جلوگیری از صدمه ناخواسته بهتر است سطح خارجی اپلیکاتور را روغنی نمایید. در مرحله آخر اپلیکاتور را به آرامی وارد مقعد کرده و ماده را تخلیه کنید.

اغلب به بیماران شقاق پیشنهاد می شود که از اپلیکاتور استفاده نکنند و با پوشیدن دستکش یکبار مصرف و آغشته کردن انگشت به پماد رکتول دهانه مقعد را 2 الی 3 سانتی متر با پماد بپوشانند. این عمل را به آرامی انجام دهید که به آندودرم آسیب نرسانید. برخی بیماران نیز دچار تنگی و درد شدید می باشند که می توانند به جای اپلیکاتور و یا انگشت از گوش پاک کن برای پوشاندن ناحیه با پماد استفاده کنند.

پماد رکتول بهتر است یا ام جی

از آنجایی که برای هموروئید و درجه یک و دو رکتول تجویز می شود می توان گفت که این پماد نسبتا از پماد ام جی ضعیف تر است. اما این به این معنی نیست که ام جی بهتر از رکتول است. با توجه به شدت بیماری پمادهای قوی تر یا ضعیف تری برای بیماران تجویز می شود. درضمن برخی از بیماران که به رکتول حساسیت دارند می توانند از ام جی به جای آن استفاده کنند. البته برعکس این موضوع نیز صادق است زیرا بیماران زیادی به ام جی حساسیت دارند و در این مواقع قطع دارو برای چند روز و جایگزینی آن با رکتول یا ونوپلنت توصیه می شود. تمام این موارد با نظر متخصصی که شما را معاینه کرده اند و از پرونده پزشکی شما مطلع می باشند انجام می شود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *