کیست مویی

کیست مویی و تاثیر آن در زیاد شدن درد پریود

کیست مویی و تاثیر آن در زیاد شدن درد پریود

کیست مویی که در اصطلاح پزشکی به آن “سینوس پیلونیدال” گفته می‌شود، یک نوع کیست است که معمولاً در نزدیکی بالای شکاف بین دو باسن و نزدیک به استخوان دنبالچه (کاکسیس) تشکیل می‌شود. این کیست‌ ها شامل تجمعی از مو، چربی، و گاهی چرک هستند و می‌توانند ملتهب و دردناک شوند. اما کیست مویی به طور مستقیم بر درد پریود (قاعدگی) تأثیر نمی‌ گذارد.

درد پریود یا دیسمنوره بیشتر مربوط به تغییرات هورمونی و انقباضات رحمی است. با این حال، اگر کیست مویی عفونت کند یا درد زیادی ایجاد کند، ممکن است بیمار به دلیل تجربه همزمان این دو مشکل (یعنی درد کیست و درد پریود)، احساس کلی درد و ناراحتی بیشتری داشته باشد. اما رابطه مستقیمی بین کیست مویی و افزایش درد پریود وجود ندارد. اگر شما یا کسی که می‌ شناسید درد شدیدی در ناحیه کیست مویی یا در طول پریود تجربه می‌کند، توصیه می‌شود که با پزشک متخصص مشورت کنید تا هر دو مشکل به درستی بررسی و درمان شوند.

اگر کیست مویی جراحی نشود؟

اگر کیست مویی جراحی و درمان نشود می تواند عارضه دار شود. این عوارض شامل عفونت و درد در ناحیه و اغلب فیستوله شدن زخم کیست مویی است. فیستوله شدن زخم کیست مویی به این شکل است که کیست به حدی بزرگ و منتشر می شود که منجر به بروز آبسه های مکرر و در نهایت سر باز کردن سوراخی در ناحیه ای آن طرف تر از محل کیست می شود. این کانال چرکی فیستول نام دارد و در این هنگام می گوییم که کیست مویی فیستوله شده است.

در مواقع نادر نیز عفونت کیست مویی وارد خون می شود و منجر به شوک و در نهایت مرگ بیمار می شود. برخی بیماران نیز به دلیل فشاری که در ناحیه کمر احساس می کنند و تحریک اعصاب این ناحیه کمر دردهای شدید و حتی پا درد را هم تجربه می کنند.

به همین دلیل بیمارانی که همزمان در دوران قاعدگی دچار درد و کرامپ شکمی می شوند تصور می کنند که درد پریود و قاعدگی آنها ارتباطی با کیست مویی دارد.

اگر از عمل جراحی کیست مویی می ترسید به شما توصیه می کنم برای درمان این بیماری لیزر کیست مویی به روش بسته را نزد دکتر زهرا سعادتی بدون عود و بازگشت انجام دهید. همچنین یک درمان بدون اسکار برای بانوان بسیار مهم است. به همین دلیل توصیه می شود کیست مویی در زنان با لیزر درمان شود.

علت درد دیسمنوره

دیسمنوره به درد شدید و گرفتگی هایی اشاره دارد که در دوران قاعدگی (پریود) رخ می دهد. این درد و کرامپ درد ناحیه شکم و کمر احساس می شود. ممکن است این درد شدید در پاها نیز احساس شود. دیسمنوره به دو نوع اصلی تقسیم می شود:

  1. دیسمنوره اولیه (Primary Dysmenorrhea): این نوع دیسمنوره معمولا از چند سال پس از شروع اولین قاعدگی رخ می دهد. در طول دوران باروری هم ادامه دارد. این درد به دلیل انقباضات شدید رحم بروز می کند که ناشی از افزایش پروستاگلاندین ها (موادی که موجب انقباضات عضلات رحم می شود) است. علائم آن معمولا یک یا دو روز قبل از شروع قاعدگی آغاز می شود و در دو تا سه روز اول قاعدگی به اوج خود می رسد. علائم این دیسمنوره شامل درد شدید یا تیز در ناحیه پایین شکم، احساس فشار در شکم، و گاهی تهوع، استفراغ، اسهال یا سردرد می شود.
  2. دیسمنوره ثانویه (Secondary Dysmenorrhea): این نوع دیسمنوره ناشی از یک مشکل یا بیماری زمینه ای مانند آندومتریوز، فیبروم رحم، یا عفونت لگنی می باشد. دیسمنوره ثانویه معمولا بعد از اولین قاعدگی شروع می شود و معمولا در طول زندگی و حتی خارج از دوران قاعدگی ادامه خواهد داشت.

درمان دیسمنوره و درد قاعدگی

5 روش کلی برای درمان دیمنوره و درد قاعدگی وجود دارد که به ترتیب زیر می باشد:

  1. مسکن‌ها: داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (مانند ایبوپروفن و ناپروکسن) معمولاً برای کاهش درد دیسمنوره اولیه استفاده می‌شوند.
  2. روش‌های خانگی: گرما درمانی (مثل استفاده از پد گرم یا کیسه آب گرم روی شکم)، ورزش ملایم، و استراحت ممکن است به کاهش درد کمک کنند.
  3. تغییرات سبک زندگی: مصرف یک رژیم غذایی سالم، کاهش مصرف کافئین و الکل، و حفظ وزن مناسب می‌تواند مؤثر باشد.
  4. درمان‌های هورمونی: در موارد شدید، ممکن است پزشک درمان‌های هورمونی مانند قرص‌های ضد بارداری را تجویز کند تا از شدت قاعدگی و درد بکاهد.
  5. مشاوره پزشکی: اگر درد دیسمنوره شدید است و به درمان‌های معمول پاسخ نمی‌دهد، مشاوره با یک پزشک متخصص زنان برای تشخیص و درمان بیماری‌های زمینه‌ای ضروری است.
author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *