غده و توده های بدن

دانستنی های کیست بارتولن

کیست بارتولن

کیست بارتولن یک بیماری مربوط به دستگاه تناسلی زنان می باشد. کیست غیرعفونی کمتر دردناک است و مملو از مایعات می باشد. کیست بارتولن در نزدیکی دهانه واژن بروز می کند. این کیست زمانی که غدد مترشحه واژن مسدود می شود بروز می کند. در واقع مایعاتی که باید از این غدد تخلیه شوند به درستی تخلیه نمی شوند. تجمع این موادو مایعات در ناحیه واژن کیست بارتولن را ایجاد می کنند. بهداشت اندام تناسلی بانوان یکی از مهمترین مورد رعایت بهداشت فردی در بانوان محسوب می شود. در صورت عدم رعایت بهداشت و آگاهی مناسب این اندام ها و مزمن شدن مشکلات اندام جنسی بانوان ممکن است دچار مشکلات عدیده ای شوند. یکی از این مشکلات که اگر از آن اطلاع کافی داشته باشیم کاملا قابل پیشگیری و درمان سریع است کیست بارتولن می باشد.

کیست بارتولن چیست؟

کیست بارتولن که به آن آبسه بارتولن هم می گویند در دو غده واقع با همین نام که در قسمت ورودی واژن بانوان در دو طرف واژن قرار دارد ایجاد می شود. وظیفه این غدد ایجاد مایعی برای مرطوب نگه داشتن سطح داخلی واژن است. این غده ها به وسیله مجاری به سطح داخلی واژن ارتباط دارند. در برخی مواقع به دلایل نامعلوم که تا به امروز دلیل قطعی آن دقیقا مشخص نشده است این مجاری مسدود می شود و باعث احتباس مایع تولیدی و بازگشت آن به درون غدد بارتولن می شود و باعث تورم و ایجاد کیست بارتولن می شود. برخی بیماران این کیست را با عنوان توده ناحیه تناسلی می شناسند.

آناتومی کیست بارتولن

انواع کیست بارتولن

بسته به عامل ایجاد کیست بارتولن نوع و علائم این آبسه و همچنین درمان آن متفاوت خواهد بود. انواع کیست بارتولن به دو دسته عفونی و غیرعفونی تقسیم می شود:

  1. نوع بدون درد یا غیر عفونی: در این کیست ها متورم شده و در اثر تجمع مایعات و بازگشت مایع به درون غده ایجاد می شود. بدون درد بوده و فاقد عفونت ثانویه می باشد.
  2. نوع عفونی: در این حالت علاوه بر برگشت مایع تولیدی غدد بارتولن عفونت ثانویه که عمدتا باکتریایی می باشد نیز وارد این غده ها می شود. این حالت باعث ایجاد تورم شدید و عموما با درد نیز همراه است .باکتر یهایی که معمولا این حالت را ایجاد می کنند عبارتند از: کلامیدیا که از راه رابطه جنسی وارد بدن می شود و اشرشیا کلی که یک باکتری گوارشی می باشد.

نکته: کیست بارتولن می تواند یک طرفه یا دوطرفه باشد که در هر حال دو دسته عفونی و غیرعفونی تقسیم بندی می شود.

علائم کیست بارتولن

چگونه می توان تشخیص داد که بیمار به این آبسه یا کیست بارتولن مبتلا شده است. اندازه این غدد کوچک و معمولا قابل مشاهده نمی باشد. اولین علامت کیست بارتولن احساس تورم و بزرگ شدن غده و قابل مشاهده بودن آن است. این کیست می تواند یک طرفه یا دو طرفه باشد. کیست بارتولن عموما با درد نمی باشد ولی در صورت عفونی شدن و تورم شدید احتمال درد نیز وجود دارد. پوست ناحیه متورم بسیار حساس شده قرمز می شود و در هنگام نشستن و بلند شدن باعث ایجاد مشکل خواهد شد. ممکن است ترشحات واژن وجود داشته باشد به ویژه وقتی که این آبسه یک طرفه باشد.

روش های درمان کیست بارتولن

برای اینکه آبسه بارتولن تشخیص و درمان شود معمولا احتیاج به آزمایش خاصی نیست و با معاینه فیزیکی قابل تشخیص است. عمدتا این کیست توسط خود بیمار به علت تغییرات آناتومیکی در اندام جنسی تشخیص داده می شود و بیمار به متخصص جراحی مراجعه می کند. روش های درمان بر اساس درجات بیماری عبارت است از:

دوش گرفتن به روش سیتز

این روش زمانی استفاده می شود که کیست بارتولن آنچنان حاد نیست و تورم بدون درد و عفونت می باشد. در این حالت پیشنهاد می شود که بیمار روزانه 3 الی 4 بار به مدت 1 هفته داخل وان یا تشت آب گرم بنشیند تا کیست شل شده و دیواره آن نازک شده و بترکد و تخلیه شود. البته رعایت بهداشت فردی بعد از این حالت بسیار مهم می باشد.

عمل جراحی کیست بارتولن

روش تهاجمی یا جراحی کیست بارتولن

عمل جراحی کیست بارتولن زمانی انجام خواهد شد که کیست بارتولن بسیار بزرگ و عفونی و همراه با درد باشد. در این حالت متخصص جراحی به وسیله بی حسی موضعی یا بیهوشی اقدام به ایجاد برش بر روی کیست و تخلیه محتویات آن خواهد کرد. بسته به اندازه کیست و نوع عفونت آن ممکن است یک لوله یا همان کاتتر در محل برش قرار دهد و زخم را نبندد. این لوله ممکن است تا 6 هفته هم در محل برای تخلیه ترشحات باقی بماند. بهتر است برش ایجاد شده با لیزر پرتوان و توسط متخصص جراحی و لیزر باتجربه ایجاد شود.

استفاده از آنتی بیوتیک تراپی

اگر متخصص جراحی تشخیص دهد که ایجاد کیست به علت عفونت جنسی است از روش آنتی بیوتیک تراپی استفاده می کند. اگر این درمان باعث رفع و کاهش التهاب نشد با روش جراحی روند درمان را ادامه خواهد داد. بر خلاف آبسه مقعدی که حتما باید توسط جراح سریعا تخلیه و درناژ شود آبسه بارتولن ممکن است با دارو درمانی به نتیجه برسد. معمولا آبسه های عفونی عود کننده اند و منجر به بروز فیستول می شوند.

سوالات متداول کیست بارتولن

1-آیا ممکن است کیست بارتولن سرطانی شود؟

بله در صورت مزمن شدن و عدم توجه این آبسه که معمولا خوش خیم است قابلیت تبدیل به سرطان را دارد.

2-آیا بعد از درمان خانگی و ترکیدن کیست بارتولن احتیاج به مراقبت خاصی است؟

بله حتما باید در رعایت بهداشت فردی و استفاده از لباس مناسب دقت شود. و در صورت نیاز روزانه چندین بار محل توسط مواد مناسب ضدعفونی گردد.

3-آیا می توان از کیست بارتولن پیشگیری کرد؟

بله با رعایت بهداشت فردی به خصوص بهداشت اندام جنسی زنانه، برقراری رابطه جنسی با روش های مناسب می توان از این بیماری پیشگیری کرد. شستشوی منظم ناحیه واژن به وسیله یک شوینده مخصوص و مناسب ناحیه واژن کمک شایانی به پیشگیری از کیست بارتولن می کند.

4-آیا امکان عود مجدد کیست بارتولن وجود دارد؟

عموما در صورت تورم ساده این حالت اتفاق نمی افتد. ولی در صورت عود مکرر متخصص جراحی مجبور به برداشتن کامل غده بارتولن خواهد شد. در صورت برداشتن کامل غده بارتولن دیگر کیست بارتولن عود نمی کند.

5-درمان دارویی کیست بارتولن چیست؟

اگر بیمار دارای درد زیاد باشد معمولا مسکن های معمول برای تسکین درد استفاده می شود. و در صورت عفونی شدن کیست از آنتی بیوتیک هم استفاده خواهد شد. آنتی بیوتیک مناسب بعد از معاینه بیمار و توسط متخصص تجویز می شود.

6-آیا کیست بارتولن ممکن است باعث تب و لرز شود؟

در صورتی که کیست بارتولن عفونی باشد و عفونت منتشر شود بیمار دچار علائم تب و لرز نیز می شود. تب و لرز می تواند یک واکنش سیستمی به وجود عفونت شدید در بدن می باشد.

7-اگر کیست بارتولن درمان نشود چه می شود؟

اگر کیست بارتولن در مراحل اولیه تخلیه و درمان نشود عفونی خواهد شد. کیست های عفونی درد و مشکلات جنسی به همراه خواهند داشت. بیمار دچار عفونت های مکرر و درد غیر قابل تحمل خواهد شد. با مزمن شدن عفونت فیستول ها و بیماری های دیگر در ناحیه واژن و حتی اندام کناری آن ایجاد خواهد شد.

8-کیست بارتولن در دختران مجرد چگونه ایجاد می شود؟

بروز این کیست ارتباطی با مجرد یا متاهل بودن بیمار ندارد. زیرا بر اثر مسدود شدن غدد مترشحه بارتولن ایجاد می شود. این غدد در اندام تناسلی دختران و زنان وجود دارد و ممکن است در هر گروه سنی بیمار را درگیر کند.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

79 دیدگاه برای “دانستنی های کیست بارتولن

  1. Avatar photoناهید گفت:

    سلام وقت بخیر ببخشید طول درمان آنتی بیوتیکی کیست بارتولن که عفونی ودردناک ویک طرفه باشد چه مدت است؟؟

    1. بستگی به نوع آنتی بیوتیک و شدت بیماری دارد. به یک متخصص زنان مراجعه کنید. معمولا کیست بارتولن نیاز به جراحی دارد و بعد از اتمام دوره آنتی بیوتیک مجدد عود می کند.

      1. Avatar photoAram گفت:

        سلام من برای درمان از سفازول و جنتامایسین، مترونیدازول و یه قرص ۵عددی استفاده میکنم ،داخل وان ابگرم هم میشینم و بعدش یه پماد میزنم ایا با همه ی این کارها امکان برگشت کیست هست؟

        1. سلام بدون مشورت متخصص مصرف این داروها توصیه نمی شود. مهمترین اصل در جلوگیری از بروز کیست بارتولن رعایت بهداشت ناحیه می باشد.

      2. Avatar photoلیلی گفت:

        سلام روزتون بخیر من کیست بارتولن دارم آیا میتونم لیزر موهای زائد انجام بدم یا خیر؟

  2. Avatar photoکیانا گفت:

    اگر کیست بارتولن را به حال خودش بزاریم و نه درد و نه عفونتی نداشته باشیم همیجوری چندسال بمونه مشکلی ایجاد میکنه. من یک طرف دارم حدود دوساله

    1. متخصص باید شما را معاینه کنند زیرا شما نمی توانید تشخیص بدهید که این کیست چقدر در زیر بافت در حال گسترش است.

    2. Avatar photoسمانه گفت:

      سلام وقتتون بخیر . من یه کیست بارتولن داشتم که به خودی خود دردی نداشت و وقتی دست میزدم کمی درد میگرفت دیشب ترکید و خون زیادی ازم رفت و وقتی فشارش میدم ازش خون میاد روی پوستم سوراخ شده و کمی کبوده اصلا فکر نمیکردم پوستم پاره بشه و ازش خون بیاد یعنی طبیعیه یا باید برم دکتر لطفا راهنماییم کنید چون هنوز یکم سفت و متورمه چکار کنم که کاملا از بین بره

      1. سلام حتما به یک متخصص مراجعه کنید که تخلیه و درناژ اصولی این کیست را انجام بدهند. زیرا مجدد عفونی می شود و عود می کند.

  3. Avatar photoبهار گفت:

    سلام
    شما برای کیست بارتلون نسخه ی انلاین هم میدید؟؟

    1. سلام کیست بارتولن حتما باید تخلیه و درناژ شود و درمان دارویی قطعی ندارد.

  4. Avatar photoفریبا گفت:

    سلام، ‌کیست بارتولن من چند ماهی هست که بزرگتر شده و کاملا از بیرون قابل مشاهده ست.ولی درد ندارم.
    میخواستم از طریق کاتتر جراحی کنم، فقط نمیدونم جاش میمونه یا نه و درنهایت تغییری در شکل ظاهری بدن من ایجاد میشه یا نه؟؟

    1. سلام اگر این کار را خودتان انجام دهید ممکن است به حدی خونریزی کنید که منجر به مرگ شود. به هیچ عنوان این کیست را دستکاری نکنید و برای جراحی به متخصص جراحی مراجعه کنید.

  5. Avatar photoآوا گفت:

    سلام خسه نباشید اگه بین مقعد و واژن فاصله بین این دوتا احساس بر امدگی کرد البته نمیدونم برامدگیه زخمه چی هست چ مشکلی پیش اومده و درمان داروییش چیست و خطر ناکه یا خیر

    1. لازم است معاینه شوید. ممکن است کیست یا لیپوم باشد. لازم است برای درمان تخصصی اقدام نمایید و توده را دستکاری نکنید.

  6. Avatar photoZahra گفت:

    سلام من حدود چند وقت هست که به این کیست مبتلا هستم. و اینکه دچار خشکی واژن شدم آیا از عوارض همین کیست هست؟ و اگر کیست تخلیه بشه و باز پر بشه دارویی توصیه میکنید براش ک کاملا از بین بره و دیگ برنگرده

    1. بله ممکن است خشکی واژن به دلیل این کیست نیز بروز کند. اگر این کیست با جراحی و به طور تخصصی تخلیه نشود مجدد عود خواهد کرد و درمان دارویی ندارد.

  7. Avatar photoحمیدرضا گفت:

    سلام و وقت بخیر خدمت خانم دکتر. با عرض پوزش ، همسر بنده کیست بارتولن خیلی شدید داشت جوری که دیگه دردش غیر قابل تحمل شده بود. که بعد مراجعه به پزشک خیلی اورژانسی با روش جراحی با بیهوشی کامل توده رو خارج کردن. .همه چیز خوب هست تنها مشکل اینه که الان با گذشت حدود دو ماه هنوز گاهی دردهای خیلی زیاد رو در محل جراحی ، (گاهی در حالت عادی و گاهی هنگام نشستن رو زمین ) احساس میکنه. این دردها بعد این مدت قابل انتظار هست یا اینکه تا الان باید از بین میرفت .چقدر طور میکشه که دردها کامل از بین بره.با تشکر قبلی از اینکه وقت با ارزشتون رو در اختیار ما مراجعین میرارید و پاسخ سوال بنده رو میدیم. آرزوی آتیه ای پر از نشاط و خوشبختی برای شما دارم .

    1. سلام وقت شما هم بخیر، معمولا بعد از 2 ماه زخم جراحی کاملا بسته می شود و بیمار نباید درد داشته باشد. مگر در مواقعی که روند ترمیم زخم به تاخیر می افتد. توصیه می کنم مجدد به جراح ایشان مراجعه کنید و مطمئن شوید که عفونتی در ناحیه نباشد. شستوشوی مرتب روزانه با شامپو بچه و خشک و تمیز نگهداشتن ناحیه به کاهش دوره نقاهت کمک می کند. از قدردانی شما سپاسگزارم.

  8. Avatar photopp گفت:

    سلام. آیا بعد از جراحی اثرات جراحی باقی میمونه؟ جای برش و بخیه؟ یا جراحی لیزری وجود داره که اثری به جا نزاره؟

    1. بستگی به وسعت بیماری دارد. در جراحی با لیزر و بدون بخیه یا با بخیه پلاستیک کمترین میزان اسکار باقی می ماند.

  9. Avatar photoمهسا گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    ورزش کردن (بدنسازی) با کیست بارتولن باعث مشکل میشه؟ یا اینکه ایرادی نداره

    1. بعد از ورزش کردن فورا دوش بگیرید و ناحیه را با یک شوینده مناسب تمیز کنید. سپس ناحیه را کاملا خشک کنید.

  10. Avatar photoمینا گفت:

    سلام … ۵۱ سال سن دارم دچار این کیست شدم رفتم دکتر و جراحی شدم … فقط به خاطر درد شدید و شوک جراحی نگرانم … آیا احتمال برگشت این غده هست؟ … از چه شوینده ای استفاده کنم ؟ دو روز از جراحیم می گذره و آنتی بیوتیک تجویز دکتر را می خورم … قبلا از پاسخی که می دهید ممنونم🙏

    1. طبق دستور جراح معالج مراقبت ها را انجام دهید. برای شستوشو شامپو بچه یا شوینده های مخصوص بانوان که مورد تایید پزشک شما می باشد را استفاده کنید.

  11. Avatar photoماريا گفت:

    سلام من مدتي بود كيست بارتلون داشتم درد نداشتم ولي خيلي متورم بود به پزشك هم مراجعه كردم گفتن بايد جراحي بشه و هزينه مراحي هم ٧ميليون بود مدتي صبر كردم كه براي جراحي برم تا با درمان به روش خانگي اشنا شدم تربكب روغن نارگيل و زردچوبه سه شب اين دوتا رو مخلوط كردم به واژنم زدم روز چندين ساعت موند بعد با اب ولرم و شوينده شستم روز سوم معجزشو ديدم خيليييي راحت شروع كرد به خالي شدن عالييييي بود واقعا خواستم تجربمو اينجا بگم شايد به درد كسي خورد فوق العاده بود اين تركيب نجاتم داد

    1. معمولا روش های خانگی درمان یا تسکین موقت این کیست می باشد و تا زمانی که جدار کیست جراحی اصولی و تخریب نشود مجدد عود خواهد کرد. همچنین برخی درمان های خانگی برای برخی بیماران نتیجه برعکس می دهد و ممکن است وضعیت بیمار را وخیم تر نماید. ناحیه را همواره تمیز و خشک نگهدارید و هر روز با شوینده مناسب شستوشو دهید.

      1. Avatar photoمبینا گفت:

        سلام وقتتون بخیر
        خانم دکتر من یک مدتی عفونت ادراری پیدا کردم بعد از اینکه رفع شد موقع استفاده از روان کننده ها حین رابطه بدنم به شدت میسوخت اما قابل تحمل بود اما الان یک مدتی هست که علاوه بر سوزش طاقت فرسا قسمت پایینی که میشه همین غدد بارتولن متورم و قرمز هم میشه اما بعد تورم میخوابه و خبری از سوزش نیست میخواستم بدونم خطرناک ممکنه باشه یا به این مارک روان کننده احتمال داره حساسیت داشته باشم

        1. به احتمال زیاد به روان کننده یا حتی کاندوم حساسیت دارید. توصیه می کنم برند مواد مصرفی را تغییر دهید. سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید و به یک متخصص زنان نیز برای بررسی وضعیت کلی واژن مراجعه بفرمایید.

          1. Avatar photoسپیده گفت:

            سلام من حدود دو ماهه عمل بارتولن دو طرفه انجام دادم ولی بازم از یک طرف اندازه گردو برگشته و از طرف دیگه هم از داخل حس میشه ولی دیده نمیشه .
            موقع عمل از کیست ازمایش اسیب شناسی هم کردن که ظاهرا مشکلی نبوده حالا باید چکار کنم . لطفا راهنمایی کنید . ممنون

          2. متاسفانه این نوع کیست بسیار عود کننده است و لازم است مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید تا کاملا بهبود یابید.

  12. Avatar photoنیلوفر گفت:

    سلام وقت بخیر…دکتر تشخصی دادن ک کیست بارتولن خیلی بزرگی دارم و هربار عود میکنه و مجدد میره این حدودا چندین ماهه ک منو درگیر کرده دفعه اخر ک یه هفته پیش بود رفتم پیش دکتر و قرار شد ک جراحی بشم اما باز داره کوچیک میشه ولی بوی بسیار بدی داره و خارش و سوزشم دارم تبم میکنم الان عمل جراحی انجام میشه یانه؟؟؟با توجه ب اینکه داره کوچیک میشه

    1. کیست بارتولن بسیار عود کننده است و راهی جز جراحی و تخلیه اصولی آن وجود ندارد. حتما نسبت به جراح و درناژ آن اقدام نمایید. در غیر این صورت دچار آبسه های عفونی دردناک و حتی فیستول می شوید. همواره این ناحیه را تمیز و خشک نگهدارید و لباس زیر نخی بپوشید.

  13. Avatar photoزهرا گفت:

    باسلام،من ۵روزه کیست بارتولنم رو تخلیه به وسیله تیغ کردم،اماهنوزاین کیست متورم وبزرگ هست وموقع نشستن وراه رفتن درد داره وکلا همون اندازه ی قبلش هست ایا این تورمش طبیعیه ویاتخلیه کامل نشده ،ممنون میشم راهنمایی کنید که چیکارباید بکنم سپاس ازپاسخگوییتون

    1. شما خودتان نمی توانید کیست بارتولن را تخلیه کنید و دستکاری این کیست بسیار خطرناک است. به یک متخصص مراجعه کنید.

      1. Avatar photoزهراا گفت:

        سلام وقت بخیر یک هفته پیش دکترکیست بارتولنمو که ابسه شده بود تخلیه کرد امابعدش تب کردم که دکترم گفتن تبت ربطی به تخلیه کیست نداره والانم بعدازگدشت یه هفته ازتخلیه بازکیستم متورم شده وبزرگ ودردزیادی داره لطفاراهنماییم کنید

        1. تب نشانه عفونت است. به یک جراح ماهر در این زمینه مراجعه کنید. این کیست بسیار عود کننده است و ممکن است تا بهبودی کامل دچار عفونت های مکرر شوید.

  14. Avatar photoنیلا گفت:

    سلام و احترام، بنده بعد از ده روز جراحی کیست بارتولن، قسمت بخیه باز شده، باید چیکار کنم، آیا مشکل جدی هست یا خود بخود جوش میخوره؟

    1. نباید بخیه باز شود. به جراح معالج خود مراجعه کنید.

  15. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام
    دختری بیست و دو ساله هستم . دو شب پیش متوجه یه توده اندازه نخود کناره پایینی واژنم شدم .
    امشب این توده کمتر حس میشه
    لازمه به پزشک مراجعه کنم

    1. ناحیه را با یک شوینده مناسب هر روز تمیز کنید و اگر مجدد متوجه این توده شدید به یک متخصص زنان مراجعه بفرمایید.

      1. Avatar photoسمیرا گفت:

        سلام من چندساله که کیست بارتولن دارم و هیچ دردی ندارم تا الان جرات نکردم به دکتر مراجعه کنم
        برای درمانش باید حتما جراحی کنم؟

        1. بله لازم است قبل از این که عفونی و عارضه دار شود تخلیه و جراحی شود. رعایت بهداشت و تمیز و خشک نگهداشتن ناحیه نیز بسیار مهم است.

  16. Avatar photoمينا گفت:

    براى برداشتن كامل غده بارتولن، ايا نيازه كه حتما ابسه عود كرده باشه يا اگر تخليه هم شده باشه ميشه اين جراحى رو انجام داد؟

    1. بستگی به نظر جراح دارد. معمولا بهتر است که آبسه و عفونت تخلیه شود و التهاب ناحیه تا حدی کم شود و سپس جراحی و تخلیه کیست انجام شود.

  17. Avatar photoیکی که نگران خودشه گفت:

    سلام خسته نباشین من ۱۹ سالمه و از ۱۷ سالگی فهمیدم که لابیا ی کوچکم یکیش بزرگ شده بی توجه بودم و بعد از چند وقت اون یکی لابیای مینور هم بزرگ شد و اصلا درد نداشتم از اون قسمت و از واژنم بیرون نیومده لابیام فقط چون رشد زیادی داشت و قلمبه بود و رنگ تیره ای داشت یکم نگران شدم چون قبلا آگاهی نداشتم و فکر میکردم بخاطر اضافه وزنم طبیعی باشه میخواستم بپرسم طبیعیه؟ یا کیست بارتولین شناخته میشه؟ لابیا ها فقط بزرگ هست و کمی گرد و تیره مانند کبودی

    1. این علائم طبیعی نیست. ممکن است مبتلا به کیست بارتولن باشید یا بر اثر انسداد منافذ ترشح چربی این ناحیه دچار این توده شده باشید. در هر صورت پیشنهاد می کنم برای تخلیه و جراحی این توده اقدام نمایید تا در آینده دچار عفونت و عوارض نشوید.

  18. Avatar photoمتین گفت:

    سلام روزتون بخیر دکتر یه سوال داشتم من دوبار جراحی بارتولن داشتم یک بار ۱۴سال پیش که تخیله شد یک بار ‌‌سال گذشته که کلا برش داشتن ..چرا الان بعد از یک سال موقع نزدیکی هنوزم جای کیستم به شدت درد میکنه؟؟

    1. احتمالا این کیست شما مجدد عود کرده است. متاسفانه کیست بارتولن بسیار عود کننده است و لازم است حساسیت زیادی نسبت به بهداشت و مراقبت از این ناحیه داشته باشید.

  19. Avatar photom گفت:

    سلام وقت بخیر مادر من دوروز پیش کیست بارتولن داشتن و جراحی کردند بار دوم دکتر یادشون رفته بود رگشو ببنده و دوباره شروع به خونریزی خیلی زیاد کرد الان مرخص شدند و روی واژنشون هنوز یه گردی هست یه خورده موتورم هست و یک طرف باسنش درد میکنه و نمیتونه درست بشینه ماهم هیچ اشنایی خاصی با این کیست نداریم و نمیدونم چجوری باید ازش مراقبت بشه چکار باید بکنیم فقط مایعات زیاد بهشون میدم و بعد از دستشویی باسشوار خشک میکنه ممنون میشم راهنمایی کنید چون مادرم حس ترس داره نسبت بهش هنوز

    1. مراقبت هایی که جراح معالج گفته اند را رعایت کنید. به علاوه داشتن رژیم غذایی سالم و مصرف میوه و سبزی و غذاهای مغذی به بهبود زخم ایشان کمک می کند.

  20. Avatar photosh.t گفت:

    سلام. برای کسانی که مشکوک به داشتن این کیست هستند چه شوینده ای توصیه میکنید؟

    1. شوینده های مخصوص ناحیه تناسلی بانوان یا شامپو بچه.

  21. Avatar photoهدیه گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من ۲سال پیش یکبار درگیر شدم عفونی شد وتاکید
    حدود ۳ماه پیش مجدد درگیر شدم و تو مطب دکتر تخلیه گردم مجدد بعد ۱ماه باز عود کرد و خودش ترکید بعد گذشت دوماه دوباره متورم شده و درد شدید داره من باید جراحی کنم؟؟

    1. بله لازم است جراحی و درناژ کامل شود.

  22. Avatar photoلطفی گفت:

    سلام وقت بخیر
    منم چند ماهی هست که متوجه کیست شدم و یک طرفه هست ولی هنوز به دکتر مراجعه نکردم
    در ظاهر واژن اصلا تغییری وجود نداره درد هم ندارم راهکاری برای درمان وجود داره

    1. راهی جز تخلیه آن نیست. گاهی توده چربی با کیست بارتولن اشتباه گرفته می شود. در هر صورت برای جلوگیری از عفونت آن به متخصص مراجعه کنید.

  23. Avatar photoSara گفت:

    سلام خانم دکتر من متاهلم و کیست بارتولن داشتم و تقریبا ۱۱روز از عملم گذشته و بخیه خورده جای عمل و نخ تقریبا به رنگ آبی یا بنفش میخوره.با اینکه عمل کردم ولی یکم هنوز احساس ورم دارم و اینکه دکتر بخیه رو برام نکشید.میخواستم بدونم چقدر زمان میره این نخ خودش کنده میشه یا چجوریه؟چه مراقبتی میخواد چون دکتر هیچی نگفته. و اینکه چه مدت میتونم بعدش رابطه جنسی داشته باشم؟

    1. وضعیت شما طبیعی است و در مورد کشیدن بخیه ها از جراح معالج خود سوال کنید. لازم است برای ویزیت بعد از جراحی به ایشان مراجعه کنید. همچنین ایشان بر اساس وضعیت بهبودی شما زمان رابطه جنسی را به شما اطلاع می دهند. بهتر است تا بهبودی کامل صبر کنید. حتما قبل و بعد از رابطه جنسی نیز ناحیه را با یک شوینده مناسب بشویید.

  24. Avatar photoسما رضایی گفت:

    سلام و عرض ادب
    خانم دکتر من غدد بارتولن داشتم و عفونی شده بود و بزرگ شده بود ودرد داشت مراجعه کردم دکتر و با لیزر co2تخلیه کردن حدود یک هفتس ولی هنوز حس میکنم یکم تورم داره آیا امکان عود مجدد داره ؟؟؟
    ممنون از وقتی که برای پاسخ دادن میزارید 🤍

    1. بله کیست بارتولن احتمال عود بالایی دارد و در جراحی با لیزر پرتوان احتمال عود بسیار کاهش می یابد اما به صفر نمی رسد.

  25. Avatar photoمهرنوش گفت:

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر، من کیست بارتولنمو عمل کردم ولی بعداز دو هفته دوباره عود کرد ،دکترم گفت این جدید هست ،درصورتی پیش دوتا دکتر دیگه رفتم گفتن خوب تخلیه صورت نگرفته و دکتر برام سرم زد و پماد داد و انتی بیوتیک و گفت کیسه ابگرم انجام بدم که روز بعدش کیستم ترکید ولی اون قبلیه که عمل کردم همچنان ورم داره و بدون درد هست،ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. متاسفانه کیست بارتولن بسیار عود کننده است و تا بهبودی کامل لازم است تحت نظر جراح معالج باشید. پزشکان دیگر بعد از عود مجدد کیست چطور متوجه شدند که درست تخلیه نشده است؟ علل عود کیست بارتولن گوناگون است.

  26. Avatar photoمحمدي گفت:

    سلام من جندساله کیست بارتولن دارم اکثرا کوچیکه و مشکلی باهاش ندارم اما دوبار تا الان به ابسه تبدیل شده بزرگ ودردناک شده هر دوبا در دوران پریودی عود کرده وقتی به پزشکم مراجعه کردم به من داروی مترونیدازول دادند و قرار بر این شدکه بعد از پایان دوران پریودی برای تخلیه برم اتاق عمل ولی هر دوبار بامصرف ۳ روز دارو خود به خود سر باز کرد وعفونت زیادی خارج شد بعد هم نکات بهداشتی را رعایت کردم مشکلی نداشتم ولی الان دومرتبه بزرگ شده طبق معمول پریود هستم اگر به همین روال پیش برم مشکل سازه؟ چکار کنم؟ سنم ۴۰ ساله ومیدونم حتما باید یک دفعه ازمایش بدم تا از بد خیم یا خوش خیم بودنش مطمئن بشم ،گفتم کیست راهمیشه دارم وتقریبا سالی یک بار حمله ابسه دارم هردفعه هم که تخلیه شده به سمت دیگه دهانه واژنم منتقل شده لطف کنید راهنماییم کنید با تشکر از خانم دکتر

    1. تا زمانی که این کیست تخلیه و درناژ اصولی نشود عود خواهد کرد و حتی فیستوله خواهد شد. حتما برای درمان و جراحی تخصصی اقدام نمایید.

  27. Avatar photoمریم علی گفت:

    سلام خانم دکتر من به تازگی دچار این کیست از نوع دردناکش شدم و خیلی ترسیده بودم با توضیحات خیلی خوب و دقیق شما خیالم واقعا راحت شد ممنونم ازتون

    1. سلامت باشید. تا بهبودی کامل تحت نظر جراح معالج خود باشید.

  28. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام وقت بخیر ببخشید من دیروز عمل کیست بارتولون داشتم که چندین بار قبل تخلیه شده بود اما باز عود کرد اما جراحی کردم وبه طور کامل اون رو خارج کردم ایا بازم امکان عود وبرگشت اون وجودداره؟ و به شدت خیلی زیاد کمر درد دارم طوری که درازکشیدن و بلندشدن برای من خیلی سخته

    1. مراقبت های بعد از این جراحی را به درستی انجام دهید که مجدد دچار عود نشوید. این کیست بسیار عود کننده است. حتما رژیم غذایی مناسب نیز داشته باشید.

  29. Avatar photoسحر گفت:

    سلام وقتتون بخیر، ببخشید من مجرد هستم و تقریبا ۱سالی هست که این کیست رو دارم اوایل موقع نشستن کمی درد داشت و به پزشک مراجعه کردم و گفتن کیست هست و اگر متأهل بودم میتونستم عمل کنن و خارج کنن کیست رو و فقط ژل شست و شو دادن و یه سری نکات بهداشتی، اما همچنان بعد از گذشت تقریبا ۱سال این کیست بزرگ و متورم هست و دردی ندارم مگر این که فشارش بدم فقط این که دیروز یه دونه سر سفید مثل جوش های دردناک روی صورت روی کیست زده بود و درد میکرد خیلی نگرانم که چیکار باید بکنم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    1. به یک متخصص برای درناژ سرپایی مراجعه کنید و توده را دستکاری نکنید.

  30. Avatar photoشادی گفت:

    سلام وقت بخیر
    آیا با وجود کیست بارتولن انجام رابطه جنسی مجازه ؟ دکتر متخصص بهم آنتی بیوتیک داده

    1. خیر بهتر است به ناحیه فشار و اصطکاک وارد نشود.

  31. Avatar photoپریسا گفت:

    سلام، من 33 سالمه و مجرد هستم، چند وقت پيش دچار کیست بارتولن شدم و به پزشک متخصص مراجعه کردم و با تشخیص ایشون، کیست تخلیه شد و آنتی بیوتیک و ژل شستشوی مخصوص بانوان و پماد کلوترامازول استفاده کردم و کاملا بعد یکماه خوب شدم، اما مشکل اینجاست که هر بار از لحاظ جنسی تحریک میشم این کیست عود میکنه، با مراقبت هایی مثل کمپرس آب گرم خوب میشه، اما به محض اینکه دوباره تحریک جنسی بشم، باز کیستم متورم میشه، و همزمان با بزرگ شدن کیستم کف پای همون سمت(چپ) احساس سوزش مداوم دارم، و به هیچ عنوان سوزش کف پای چپم برطرف نمیشه ، میخام بدونم چرا با تحریک جنسی کیستم عود میکنه، آیا منطقیه؟؟؟

    1. برای عمل جراحی کیست بارتولن به یک جراح متخصص مراجعه کنید. متاسفانه این کیست عود کننده است و لازم است نکات بهداشتی را همواره رعایت کنید. تا زمانی که کیست کاملا تخلیه نشود با کوچکترین تحریکی مجدد متورم خواهد شد.

  32. Avatar photoنفس گفت:

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر ، من شش ماه پیش جراحی کیست بارتولن انجام دادم سمت چپم عفونی هم نبود فقط‌ باد کرده بود و بدون درد بود، تا تقریبا دوماه بعد عمل که موقع نشستن درد داشتم الان درد ندارم اما بعد شش ماه کلا سمت چپم یکم ورم داره و باد داره نسبت به سمت راستم پایین واژنم دکتر هم گفت کامل غده رو درآورد.ممنون میشم راهنمایی کنین دلیل این ورم چیه

    1. این کیست بسیار عود کننده است و لازم است در رعایت بهداشت این ناحیه نهایت دقت و وسواس را داشته باشید و برای ویزیت های بعد از عمل به طور منظم به جراح معالح مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *