غده و توده های بدن

غده چربی در باسن چیست؟

غده چربی در باسن

غده چربی در باسن، توده خوش خیمی است که به علت رشد غیر عادی و بیش از اندازه سلول های چربی به وجود می آید. این غده ممکن است در هر ناحیه ای از بدن که سلول های چربی در آنجا وجود داشته باشند، پدیدار گردد. گاها بیماران هموروئید یا همان بواسیر را با غده چربی در باسن اشتباه می گیرند. این در حالی است که روش درمان هموروئید با غده چربی کاملا متفاوت است. برخی دیگر از بیماران نیز آبسه مقعدی را با غده چربی در باسن اشتباه می گیرند. آبسه مقعدی بسیار دردناک و عود کننده است و نیاز به پیگیری و درمان جدی نسبت به غده چربی در باسن دارد. کیست مویی پایین کمر نیز گاها با غده چربی در باسن اشتباه گرفته می شود. متاسفانه اگر کیست مویی پایین کمر پیگیری و درمان نشود دچار عارضه آبسه و در نهایت فیستول می شود.

غدد چربی نرم بوده و به شکل دایره ای هستند و به سهولت در زیر پوست حرکت می ‌کنند. سوال نگران کننده ای که برای بسیاری از افراد پیش می آید این است که آیا این غده چربی در باسن می ‌تواند سرطانی شود؟ و آیا بروز غده چربی در باسن عوارضی دارد؟

در جواب این سوال باید بگوییم این غده، سرطانی نبوده و کلا در موارد خیلی نادری ممکن است یک غده چربی به سرطان تبدیل شود. اما با این وجود باز هم درصد سرطانی شدن این توده های خوش خیم، صفر نیست.

تشخیص غده چربی در باسن

در نتیجه اگر چنین توده ای در ناحیه باسن خود دارید و تغییری در آن مشاهده کردید، به خصوص اگر توده به سرعت بزرگ یا دردناک شد، با متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مشورت کنید تا نمونه برداری از بافت انجام بگیرد.

غده چربی در باسن نرم و خمیری بوده و با اندکی فشار حرکت می کند. بیشتر این نوع غده ها خیلی کوچک هستند، اما استعداد رشد داشته و در برخی موارد دردناک می شوند، یا دچار آبسه و عفونت می شوند. به خصوص اگر این غده در کنار اعصاب نمو کند یا دارای عروق خونی فراوانی باشد. جالب است بدانید که این غده ها در خانم ها شایع تر از آقایان می باشد.

تفاوت غده چربی در باسن با هموروئید

هموروئید یا بواسیر معمولا بعد از یک یبوست مزمن یا فشار بر ناحیه مقعد بروز می کند. اگر هموروئید داخلی باشد بیمار درد خاصی را احساس نمی کند و در مراحل اولیه تنها یک توده را در ناحیه داخلی مقعد احساس می کند. هموروئید داخلی در موارد پیشرفته و در درجات 3 و 4 به صورت یک گوشت اضافه مقعدی از مقعد بیرون می زند و علامتی جز توده یا خونریزی ندارد. این نوع از هموروئید با روش های خانگی و درمان های دارویی بهبود نمی یابد و نیازمند لیزر هموروئید یا عمل جراحی هموروئید می باشد.

اگر هموروئید درمان نشود عوارض گوناگونی خواهد داشت و اوضاع بیمار روز به روز بدتر خواهد شد. اما غدد چربی در باسن اینگونه نیستند و گاها مزاحمی نیز برای زندگی بیمار نمی باشند.

تفاوت آبسه مقعدی با غده چربی در باسن

لازم است برای تشخیص و درمان غده چربی در باسن به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر ماهر مراجعه کنید. آبسه مقعدی دردی فزاینده و ترسناک دارد که آرامش بیمار را سلب می کند. گاها ترشح چرک همراه با آبسه مقعدی مشاهده می شود. این در حالی است که غده چربی هیچ گونه ترشح چرکی ندارد. آبسه مقعدی معمولا گرم و حتی داغ می شود و تا زمانی که تخلیه و درناژ نشود دردی فزاینده خواهد داشت. اما غده چربی درد خاصی ندارد و حتی ممکن است گاهی کوچکتر یا گاهی بزرگتر به نظر برسد.

عمل جراحی غده چربی در باسن

تفاوت کیست مویی پایین کمر با غده چربی در باسن

کیست مویی پایین کمر بر اثر تجمع مو و بقایای مرده پوست در یک کیست زیر پوستی ایجاد می شود. اما غده چربی بر اثر مسدود شدن غدد ترشح چربی و تجمع چربی در ناحیه ایجاد می شود. با توجه به این که این توده در انتهای کمر و در ناحیه نشیمنگاه ایجاد می شود دردناک خواهد بود. در هر صورت غده چربی و کیست مویی در این ناحیه را بهتر است با لیزر پرتوان تخلیه و جراحی کنید. جراحی خارج کردن و درمان کیست مویی و غده چربی با روش های معمول جراحی نیز امکانپذیر است. اما جراحی با لیزر ارجح است.

تشخیص و درمان غده چربی در باسن

تشخیص و درمان غده چربی در باسن توسط متخصص جراحی عمومی در اکثر موارد کار چندان سختی نیست و با بررسی و فشردن توده به راحتی مشخص می شود. اگر غده نسبتا بزرگ و با درد همراه باشد، متخصص جراحی عمومی دستور انجام آزمایشاتی را می ‌دهد تا احتمالاتی از قبیل لیپوسارکوما، نوع نادری از سرطان را رد کند.

این نوع غدد چربی، عارضه های رایجی هستند که ممکن است در ناحیه باسن ظاهر ‌شوند و بهتر است توسط متخصص جراحی و لیزر با لیزر پرتوان به طور سرپایی برداشته شوند. بروز غده چربی در باسن در برخی موارد چنانچه، مانع رشد عضلات یا منشا ایجاد درد باشد، به دستور متخصص جراحی عمومی عمل جراحی برداشت توده بدون تاخیر انجام می شود.

عمل جراحی برداشت غده چربی در باسن، عموما با بی حسی موضعی صورت گرفته و بیمار بلافاصله پس از عمل می ‌تواند مرخص شود. از آن جایی که اینگونه غدد آسیبی به بافت ها وارد نمی کنند، به سادگی با یک برش کوچک می‌توان آن ها را از زیر پوست بیرون آورد. پس از ایجاد برش، غده در اثر اندکی فشار دست یا لیپوساکشن خارج می شود.

درمان های طبیعی و خانگی برای از بین بردن غده چربی در باسن

با اینکه تاکنون پژوهش های دقیقی در رابطه با درمان های خانگی این نوع غده ها انجام نشده، اما با این وجود مجموعه روش های پیشنهادی زیر برای بهبود یا پیشگیری از ابتلا وجود دارد.

  1. کاهش اضافه وزن، مطالعات بسیاری نشان می ‌دهند که رابطه مستقیمی میان چاقی و خطر بروز غده چربی وجود دارد و بیشتر مبتلایان افراد چاق و میانسال هستند.
  2. سرکه سیب حاوی اسید استیک است که طی آزمایشات انجام شده بر روی موش های چاق اثبات شده که استیک اسید از اجتماع چربی ها جلوگیری می کند و سوخت و ساز بدن را افزایش دهد. لذا با مصرف روزانه ‌ی ترکیبی از سرکه سیب، عسل و زنجبیل می توانید تا حدی از بروز غده های چربی زیر پوستی در بدن تان جلوگیری کنید.
  3. از مصرف چربی های ناسالم و فست فود خودداری کنید.
  4. از محصولات حاوی امگا 3 استفاده کنید، اسید های چرب امگا 3 موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و جایگزین مناسبی برای چربی های ناسالم هستند.

سوالات متداول در مورد غده چربی در باسن

1-چگونه باید غده چربی باسن را از سایر غده ها تشخیص داد؟

غده های چربی، توده های زیر پوستی متحرک و نرمی هستند که در اکثر موارد اندازه ای کمتر از ۵ سانتی متر دارند اما مواردی با اندازه ۲۰ سانتی متر نیز گزارش شده است. این غده ها عموما خطر خاصی برای بدن ندارند. این غدد معمولا دردناک نیستند، بر خلاف آبسه مقعدی که دردناک است و ممکن است بیمار آن را با غده چربی اشتباه بگیرد.

2-چگونه غده چربی در باسن را درمان و به طور کامل از بین ببریم؟

بهترین روش درمان غده چربی در باسن که بدون عود بازگشت می باشد عمل جراحی غده چربی با لیزر است. این جراحی توسط متخصص جراحی و لیزر ماهر که به جای تیغ از لیزر پرتوان استفاده می کند انجام می شود.

3-اندازه ی رایج غده چربی در باسن چقدر است؟

غده چربی معمولا کوچک بوده و اندازه ای ما بین 1 تا 3 سانتی متر دارد. اما این یک آمار میانگین است و در برخی موارد توده هایی با اندازه های بزرگتر از حد معمول نیز گزارش شده است. پس از اندازه غده چربی نسبتا بزرگتر نترسید.

4-آیا غده چربی در باسن ممکن است تبدیل به غده ی سرطانی شود؟

خیر، غده های چربی در باسن سرطانی نیستند و در موارد بسیار نادری ممکن است یک غده چربی به سرطان تبدیل شود. اما با این وجود فیزیولوژی بدن انسان به گونه ای است که باز هم نمی توان به طور صد در صدی گفت که این توده ها، به هیچ عنوان به غده سرطانی تبدیل نمی شوند.

5-آیا وجود غده چربی در ناحیه باسن خطر ساز است و حتما باید جراحی شود؟

خیر، غده چربی در باسن معمولا هیچ مشکلی ایجاد نمی کند و عمدتا به دلیل مسائل زیبایی مورد جراحی قرار می گیرد. مگر در مواقعی که متخصص جراحی توده ایجاد شده را غده چربی تشخیص ندهد و نوع بیماری متفاوت باشد. مثلا هموروئید و آبسه مقعدی نیاز به درمان جدی تری نسبت به غده های چربی در باسن دارند.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

120 دیدگاه برای “غده چربی در باسن چیست؟

  1. Avatar photoپریا گفت:

    سلام خسته نباشید
    من 16 سالمه و امروز متوجه ی غده نسبتا بزرگ کنار مقعدم شدم ک ن دردی از قبل حس میکردم ن خونریزی و همچنین ابکیم نیست اما وقتی ک دست زدم و فشارش دادم برای چند ثانیه محو شد اما باز هم به حالت اولیه برگشت و یکمی هم درد گرفت میتونید کمکم کنید؟ 🙏

    1. سلام ممکن است دچار هموروئید شده باشید. برای تشخیص دقیق به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید.

    2. Avatar photoجواد گفت:

      سلام خانوم دکتر وقت بخیر
      در قسمت شیار باسنم به سمت بالا یه غده تقریبا نرم در اومده وقتی فشارش میدم یه کوچولو درد میگیره
      وقتی هم که میشینم رو غده فشار میاد درد میگیره
      این چی میتونه باشه خانوم دکتر؟
      اگه غده چربی باشه و بیخیالش شم خودش خوب میشه یا ن؟

      1. احتمالا کیست مویی می باشد و اگر درمان نشود احتمال عفونی شدن و عارضه دار شدن آن بالا است.

  2. Avatar photoابوالفضل گفت:

    همچنین مشگلی هم برای یه پسر بچه ۱۲ ساله ممکنه اتفاق بیوفته ؟

    1. بله حتی برای نوزادان هم اتفاق می افتد.

      1. Avatar photoمرتضی گفت:

        سلام ببخشید یک غده سفت زیر دمبالیچم دراومده میخواستم بدونم چیه

        1. احتمالا کیست مویی است. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  3. Avatar photoMb گفت:

    درود خدمت شما خانم دکتر،
    من 23 سالم هست امروز صبح متوجه شدم اطراف خروجی مقعدم، دانه سفتی اندازه نخود زیر پوست رشد کرده و خود دانه داغ هست و خونریزی ندارد ولی وقتی فشارش میدم درد میگیرد، خیلی ترسیدم، نظر شما چیه؟ به چه پزشک متخصصی مراجعه کنم؟

    1. سلام ممکن است کیست مویی، هموروئید ترومبوزه یا آبسه مقعدی باشد. لازم است به طور اصولی تخلیه و درناژ شود تا دچار عوارض نشوید.

      1. Avatar photoمهدی گفت:

        سلام خانم وقتتون بخیر من 18,سال دارم و در باسنم غده ای مثل توپ که وقتی فشار میدم درد می‌کنه و روی پوست هم روی اپن غده خال قرمز زده .و بعضی وقتا که دست نمی‌زنم کوچیک میشه بعضی وقتا روش که میشینم بزرگ میشه و موقع نشستن درد می‌کنه.من خجالت میکشم به کسی بگم یا نشون بدم اگه میشه جان مادرتون راهنمایی کنین

        1. این توده ممکن است برای هر کسی بروز کند و مسئله خاصی نیست که از مطرح کردن آن خجالت بکشید احتمالا نیاز به یک جراحی سرپایی دارید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر خجالت می کشید می توانید وقت ویزیت آنلاین نیز بگیرید.

  4. Avatar photoامید گفت:

    سلام خسته نباشید
    من ۱۶سالمه و یک چیزی مثل جوش نسبتا ۱سانتی روی باسنم دیدم اما جوش نیست خطری هم داره

    1. سلام بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید. ممکن است لیپوم یا آبسه باشد که در هر دو صورت لازم است توده تخلیه و درناژ شود که دچار عوارضی مثل عفونت نشوید.

  5. Avatar photoامیر گفت:

    سلام من چند وقتیه که یه غده داخل مقعدم حس میکنم تقریبا یه بند انگشت داخل ، یکم درد داره بدون خونریزی و ترشح ، اما چن وقتیه یکم دردش بیشتر شده و یوقتایی بی حس و سر میشه و اون ناحیه گز گز میکنه ؟

    1. سلام احتمالا دچار بواسیر یا همان هموروئید شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر یبوست یا اسهال دارید حتما وضعیت اجابت مزاج را کنترل کنید و از نشستن طولانی و فشار بر ناحیه مقعد خودداری کنید.

  6. Avatar photo..... گفت:

    سلام من امروز متوجه دونه ای شدم که وقتی نشستم کمی حسش کردم روی باسن میشه گفت ده میلی متره
    شما چی تشخیص میدین غده چربی؟
    غده چربی میتونه برا اثر عرق و کثیفی هم به وجود بیاد؟

    1. سلام شما باید معاینه شوید تا بتوان تشخیص قطعی را اعلام کرد. معمولا غده چربی بر اثر انسداد غدد ناحیه بروز می کنند و دارای جدار سختی می باشند. همچنین در ناحیه پایین کمر کیست مویی و در ناحیه مقعد هموروئید شایع می باشد.

  7. Avatar photoعمران گفت:

    سلام .پسر من ۱۷ سال داره از ۸سالگی متوجه بزرگ شدن یک طرف باسنش شدم به پزشک هم مراجعه کردیم گفت مشکل خاصی نیست ولی حالا برای نشستن و خوابیدن دچار مشکل شده واز کمر درد شکایت داره. حالا به اندازه یک توپ ۱۰ سانتی سمت چپ باسنش شده که از روی شلوار پیداست . ایا این هم توده چربی هست یا نه . و آیا شما خودتون درمان پسرم رو میپذیرید یا پزشک متخصص دیگری رو معرفی میکنید؟

    1. سلام ایشان باید معاینه شوند. ممکن است به متخصص دیگری ارجاع داده شوید. بدون معاینه بیمار نمی توان نظر داد.

  8. Avatar photoعلی گفت:

    سلام من 20 سالم هست در انتهای ستون فقرات و ابتدا باسن یک غده درامده است. این غده هر چند وقت پدیدار می شود و دردناک است و دوباره از بین می رود. میخواستمبدونم غده چربی است؟ درمان دارد؟

    1. سلام ممکن است کیست مویی باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید. بهتر است با یک روش مناسب تخلیه شود تا در آینده دچار عوارض و عفونت نشوید.

      1. Avatar photoOMID گفت:

        سلام من چند روز فهمیدم چندتا غده قرمز رنگی درکنار باسنم زده میشه بگین اسم این غده ها چیه؟

        1. لازم است معاینه شوید و سابقه بیماری های قبلی شما نیز بررسی شود.

  9. Avatar photoمحسن گفت:

    سلام.3ساله یه غده چربی دایره ای شکل سفید زیر کشاله رانم ایجاد شده.دردی نداره ایا مشکلی ایجاد می کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. سلام ممکن است لیپوم یا کیست مویی باشد. در آینده دچار عفونت و درد خواهد شد و توصیه می کنم نسبت به تخلیه و درمان آن اقدام نمایید.

  10. Avatar photoJ.sh.h گفت:

    سلام و درود. من ۱۶ سالمه و نزدیک به چند ماهی میشه که متوجه غده خیلی کوچک در دنبالچه کمرم شدم ، اول درد اصلا نداشت و خیلی کوچک بود اما بعد از یکم کار سنگین که انجام دادم متوجه شدم که رشد کرد و اندازه حدودا دو بند انگشت شد و به شدت درد گرفت که مانع نشستن و خوابیدنم شد به دکترعمومی مراجعه کردم سرم و قرص چرک خشک‌کن و مسکن تجویز کردن و گفتن برای تخلیه حتما به پزشک جراح مراجعه کنم . قبل از مراجعه به دکتر دونه دادم (با عنبر نسا) بعد از خوابیدن و بیدار شدنم دیدم بیشترش خود به خود تخلیه شده و درد ندارع اما کامل از بین نرفته و هنوز هست … پدر مادرم از اینکه جراحی انجام بشه میترسن و اینکه کمی این مورد ارثی هم هست. به من باید نظرتون مراجعه به دکتر جراح و متخصص کنم ؟! یا لزومی نداره؟!

    1. سلام احتمالا شما به کیست مویی پایین کمر مبتلا شده اید. اگر عفونت و محتویات کیست خود به خود تخلیه شود مجدد عود خواهد کرد و چاره و درمانی جز تخلیه و جراحی ندارد. با توجه به این که جوان هستید توصیه می کنم لیزر کیست مویی با لیزر پرتوان و به روش بسته و پلاستیک را انجام دهید. من لیزر کیست مویی را بدون عود و بازگشت انجام می دهم.

      1. Avatar photoسحر گفت:

        سلام
        من در باسنم یه غده که اول کوچک بود و الان کمی از قبل بررگتره دارم.
        الان دردناکتره و قرمز و یخورده رو به کبودیه و و سفته. .. لطفاً راهنماییم کنید.

        1. بستگی دارد که این غده در کدام ناحیه از باسن بروز کرده باشد. معمولا توده هایی که در انتهای ستون فقرات و بین دو باسن بروز می کنند کیست مویی می باشند و به محض عفونت کبود و دردناک می شوند. لازم است کیست مویی جراحی و تخلیه شود. عمل جراحی کیست مویی به دو روش باز و بسته انجام می شود که لیزر کیست مویی به روش بسته روش جدیدتر با دوره نقاهت بسیار کوتاهتری می باشد.

    2. Avatar photoIman گفت:

      با سلام
      بنده 19 سالمه و بین باسن نزدیک خروجی یک غده آیی زیر پوستی بوجود آمده است ولی نه خون ریزی دارد نه چرک ، و وقتی دست میزنم بهش ی مقدار درد دارد و زیر پوست بازی میکند ، آیا این غده چربی است ؟ و چ کار باید کنم ، با تشکر.

      1. ممکن است آبسه و حتی کیست مویی باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  11. Avatar photonevid9 گفت:

    سلام روی باسنم یک چیزی شبیه تاول نرم دقیقا در وسط حس میمکنم و کمی هم بیرون زده چکار کنم

    1. سلام اگر این تاول در ناحیه مقعد ایجاد شده باشد ممکن است هموروئید یا آبسه مقعدی باشد. اما اگر دورتر از ناحیه مقعد است می تواند کیست مویی، لیپوم یا آبسه باشد. در هر صورت لازم است از مطب وقت ویزیت بگیرید تا بعد از معاینه تشخیص نهایی اعلام شود.

  12. Avatar photoحمید گفت:

    سلام، چند روزیه روی باسن نزدیک‌ مقعدم توده ای ایجاد شده که ابتدا با کمی درد و همینطور سفت تر و دردش شدید تر شده طوری که نمیتونم راه برم.
    قبلا چند باری همون ناحیه هر از گاهی درد میگرفت و خوب میشد ولی این بار چهار روز طول کشیده و دردش شدید تر شده.
    ممنون میشم راهنمایی کنید به چه متخصصی باید مراجعه کنم

    1. سلام از متخصص جراحی عمومی یا مطب من می توانید وقت بگیرید. ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

  13. Avatar photoمرتضی محمدی گفت:

    سلام.من۸سال هست سمت چپ باسنم غده اندازه یه توپ تنیس هست میرم دکتر۲تاآمپول میزنه خشک میشه بعدازیک سال دوباره پدیدارمیشه اخرین بارم پارسال رفتم امپول زدن قرص دادن دیگ گم شدتاالان۱ماه میشه بازم اومده بزرگ شده سربازکرده فشارش میدیم چرک و خونابه میادبیرون نمیدونم چیکارش کنم راهنمایی کنین لطفا

    1. این توده چربی نیست و آبسه است. لازم است با یک روش جراحی مناسب تخلیه و درناژ کامل شود اگر به موقع اقدام نشود ممکن است فیستوله شود.

  14. Avatar photoamin گفت:

    سلام . من به تازگی یک غده سفت دردناک و بی حس روی باسنم بوجود اومد . ولی بعد از 5 روز دیگه درد رو حس نمیکنم و مشکل من چیه

    1. ممکن است لیپوم یا کیست مویی باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  15. Avatar photoمهسا گفت:

    سلام
    من ۱۹ سالمه و نزدیک دو هفته ی جوش کوچک درد داری در ناحیه مقعد زدم و چن روز بعد درد خیلی شدیدی رو در ناحیه دنبالچه احساس میکردم جوری که نشستن برام خیلی سخت و دردناک بود. بدون خونریزی و فقط یکی دوبار ترشح بدبو داشتم. بعد از یک هفته دردش از بین رفت و اون جوش ک یکم بزرگتر شده بود،کوچیک شد و درد نمیکرد مگر اینکه فشارش میدادم
    امروز یبوست شدم و از دستشویی اومدم بیرون متوجه شدم اون جوش بزرگ شده شاید ۳سانت و بعد از دستشویی دردش شروع شده
    لطفا راهنماییم کنید من واقعا ترسیدم که چیز جدی ای باشه.
    متشکرم

    1. ممکن است همزمان دچار آبسه مقعدی و کیست مویی پایین کمر شده باشید. احتمال بروز فیستول مقعدی نیز وجود دارد. از مطب وقت ویزیت بگیرید و از خوددرمانی و فشار بر ناحیه مقعد جدا خودداری کنید.

  16. Avatar photoTara گفت:

    سلام من ۱۸سالمه و حدود چند هفته ای هست که بالای خط باسنم یه غده مانندی ایجاد شده که خیلی درد داره ،کلا زیاد میشینم و چند روز هم یه شلوار کتان رو پشت سر هم پوشیدم که اذیتم میکرد امکان داره از زیاد نشستن باشه یا مشکلی هست؟

    1. به احتمال زیاد مبتلا به کیست مویی شده اید زیرا این کیست در ناحیه پایین کمر بسیار شایع است و معمولا بر اثر رشد مو، نشستن زیاد و پوشیدن لباس های تنگ ایجاد می شود. لازم است نسبت به تخلیه این کیست اقدام نمایید که در آینده بزرگتر نشود و عارضه دار و عفونی نشود.

  17. Avatar photoTara گفت:

    هر از گاهی بعد از دوران پریودم غده های سفت و چرکی اطراف ناحیه تناسلیم ایجاد میشه و از بین میره دلیلش چی میتونه باشه؟

    1. ممکن است به پد بهداشتی حساسیت داشته باشید و لازم است در روزهای اول دوران قاعدگی به دفعات بیشتری پد بهداشتی را تعویض کنید.

  18. Avatar photoبینام گفت:

    سلام من 15 سالمه و بین قسمت بالایی باسنم یه غده ای زیر پوستی حس کردم. عموما لم می دم و تو این موقع بهش فشار میاد و احساس درد ناخوشایندی دارم. گاهی اوقات حس می کنم که یه مایع سفید رنگی ازش ترشح میشه.. میشه بگین این چیه و باید چی کار کنم اخه دوست ندارم عمل کنم.

    1. احتمالا به کیست مویی پایین کمر مبتلا شده اید. توصیه می کنم برای لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک اقدام نمایید که مشکلات جراحی باز را ندارد و ترس و سختی نیز ندارد.

  19. Avatar photoارش گفت:

    سلام پسر هستم ۲۰ سالمه حدود ۱ سال پیش یه غده دایره ای شکل بالای باسنم حس کردم و خیلی سفت هست جابه جا انچنان نمیشه و بعضی اوقات اگه خیلی فشار بدم خون میده بیرون الان متوجه شدم ۳ تا کنارم هم شدن و من خیلی نگرانم چی کار کنم؟!

    1. به احتمال زیاد مبتلا به کیست مویی پایین کمر شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. بهتر است با لیزر پرتوان و با روش بسته و پلاستیک خارج شود.

    2. Avatar photoسارا گفت:

      سلام وقتتون بخیر باشه من مدتی هست درقسمت که ستون فقرات تموم میشه و خط باسن شروع میشه یک برآمدگی گرد مانندی احساس میکنم عفونت و چیزی دیگه ای به وجود نیومده فقط زمانی که زیاد میشینم کمی اون ناحیه اا درد میگیرن در غیر این صورت درد … ندارم با دست زدن میتونم وجودش رو حس کنم اندازه هم شاید یک یا دوسانت باشه به نظرتون میتونه مشکل خاصی باشه

      1. به احتمال زیاد به کیست مویی مبتلا شده اید. کیست مویی در ناحیه ساکروم بسیار شایع است و بهتر است با لیزر کیست مویی و به روش بسته و پلاستیک خارج شود.

  20. Avatar photoکیمیا گفت:

    سلام خانوم دکتر من ۱۹ سالمه دو ماه پیش صبح ک از خواب پاشم یه دردی کنار مقعدم نه چسبیدع باشع بهش حدودا یکی دوسانت فاصلش باشه حس کردم و مینشستم هم اذیتم میکرد فک کردم جوشه و شاید پشه زده باشه چند روز پیش متوجه شدم که نزدیک سه سانتی متر بزرگ شده ولی خونریزی یا قرمزی و چرک نداره .نرم هم نیست نسبتاً سفته.خیلی میترسم توروخدا خانوم دکتر بگید امکان چی هستش؟

    1. احتمالا دچار کیست مویی شده اید و لازم است به طور اصولی تخلیه شود. جای نگرانی نیست. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  21. Avatar photoعلی گفت:

    عرض سلام
    برای بنده غده زیر پوست یعنی انگار چسبیده به استخوان بالای باسن و هیچ چیز معلوم نیس با دست زدن و فشار دادن میفهمه که یه غده سفت و به نسبت بزرگ هست

    1. به احتمال زیاد مبتلا به کیست مویی شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. لازم است این توده تخلیه شود.

  22. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام، من 19 سالم هست و چند روز پیش متوجه یه چیز سفت زیر پوستم که در انتهای ستون مهر هام هست شدم که با چشم قابل دیدن نیست و برآمدگی هم نداره که یکم با فشار دادن پوستم متوجه اش میشم و احساس میکنم حدود یه بند انگشت هست، فکر کنم تا یک ماه پیش نبوده «کنکوری هستم و خیلی هم رو صندلی میشینم و یکم هم اضافه وزن گرفتم » این غده چربی هست؟

    1. به احتمال زیاد این توده کیست مویی می باشد. برای نشستن از رینگ یا همان بالش های دونات شکل طبی استفاده کنید که به ناحیه زیاد فشار وارد نشود. بعد از امتحانات می توانید به متخصص مراجعه کنید. بالش طبی نشیمنگاه از داروخانه ها قابل تهیه می باشد.

  23. Avatar photoرضا گفت:

    سلام وقت بخیر من امروز متوجه شدم انتهای باسن سمت چپم یه توده ب اندازه یه بند انگشت ب وجود اومده وقتی فشار میدم احساس درد خفیف میکنم این توده ب فاصله ۴ ۵ ساعت ب وجود اومده
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. ممکن است دچار آبسه شده باشید. برای بررسی وضعیت این توده به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه بفرمایید.

  24. Avatar photoمریم گفت:

    سلام خانم دکتر یه جوش زیرپوستی خیلی سفت روی باسنم هست که کیست مویی نیست چطوری درمانش کنم که جاش نمونه ؟!

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  25. Avatar photoAiat Moradi گفت:

    سلام وقت بخیر
    من نزدیک یه چند ماهی هست متوجه شدم که دونه اندازه عدس انتهای ستون فقراتم بین باسنم هست ، گفتم چیزی نیست و چون پشت کنکوری هستم گفتم بخاطر اینمه زیاد نشسته الان چند روزی که بزرگ شده و دردشم بیشتر شده الان یه چند ساعت هست بزرگ شده…بعد شما غده چربی تکون میخوره دقیقا برای من همین شد اولش دو طرف بود الان دستکاریش کردم اومد یک طرف
    میشه راهنماییم کنید ممنون

    1. به احتمال زیاد به کیست مویی پایین کمر مبتلا شده اید. برای نشستن از یک بالش نرم یا رینگ طبی استفاده کنید و توده را دستکاری نکنید. اگر عفونت کیست مویی زیاد شود درد آن نیز بیشتر می شود و در یک جلسه سرپایی قابل تخلیه است تا درد کیست مویی فروکش کند. سپس بعد از کنکور می توانید برای عمل جراحی کیست مویی یا لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک اقدام نمایید.

  26. Avatar photoRr گفت:

    سلام من ٣ ماه ترانسفر باسن انجام دادم الان بعد از ٣ ماه باسنم در قسمت بالاش نزديك دنباليچه قولومبه شده و وقاى روش ميخوابم يا ميشينم درد ميگيره
    واسه چه؟

    1. احتمالا ارتباطی با ترانسفر چربی ندارد و مبتلا به کیست مویی پایین کمر شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  27. Avatar photoErfan, گفت:

    سلام . من امروز متوجه شدم که کمی بالای باسنم بین کمر و باسن یه چیزی خیلی خیلی ریز در حد یه جوش زیر پوستی وجود دارد که در حالت عادی هیچ اذیت و درد خاصی ندارد ولی وقتی فشار میدم خون بیرون میاد ازش ، نه ورم داره نه جای چیزیه و حتی در حد یه برامدگی هم نیست .

    1. به احتمال زیاد دچار کیست مویی شده اید. توصیه می کنم اصلا توده را دستکاری نکنید و برای لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر مراجعه کنید که این جراحی را در یک جلسه و بدون عود و بازگشت برای شما انجام دهند.

  28. Avatar photo:) گفت:

    سلام هزینه ی غده ی باسن بدون بیمه با لیزر چند هست؟

    1. لازم است معاینه شوید که علت دقیق بیماری تشخیص داده شود. اگر امکان لیزر در مطب وجود داشته هزینه لیزر بسیار پایین تر از لیزر در کلینیک تخصصی خواهد بود.

  29. Avatar photo💗 گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من تقریبادوهفته ای میشه که یه توده شایداندازه نخودروی،باسنم حس میکنم،موقع راه رفتن درد میکنه خانم۲۴ساله ومتاهل هستم و فرزندی ندارموهیچ مشکلی هم تاحالانداشتم،علتش چی میتونه باشه وبه چی دکتری مراجعه کنم ممنون میشم پاسخ بدید🙏

    1. ممکن است لیپوم یا آبسه باشد. از یک متخصص جراحی یا متخصص جراحی و لیزر وقت ویزیت بگیرید.

  30. Avatar photoزهرا گفت:

    باسلام ودرود محضر خانم دکتر..
    من حدود ۶ماه هست که توده ی تقریبا سفت وزمانی که لمس میکنم دردناک هست،در قسمت خالی از عضو حساس سمت راستم ،دارم گاهی اوقات درد آن به باسن هم میزنه،دقیقا زیر پوست قراردارد،نمونه آزمایش هم انجام دادم مشکلی رو نشون نداده..
    ممنون میشم از راهنمایی شما

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. حتما این مورد را پی گیری نمایید تا دچار عوارض نشوید.

  31. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام خانم دکتر من یه جوش خیلی بزرگ پایین باسنم هست که دردناکه ولی هموروئید و کیست مویی و آبسه هم نیست یعنی از علائمی که داشتن اینو فهمیدم و خونریزی و چیز خاصی هم نداره پارسال هم یه بار اینطوری شدم ولی اینقدر بزرگ و آزار دهنده نبود الان تقریبا دو سه سانت هست میشه بگید چیه و چکار باید بکنم؟

    1. برای تشخیص دقیق لازم است توسط متخصص معاینه شوید.

  32. Avatar photoسینا گفت:

    سلام
    حدود یک ساله یه توده در قسمت دنبالچم هست الان چند روزه وقتی فشارش میدم خون میاد گاها بصورته لخته
    درد هم نداره

    1. به احتمال زیاد به کیست مویی مبتلا شده اید و توصیه می کنم برای تخلیه آن با لیزر پرتوان اقدام نمایید.

  33. Avatar photoحمید گفت:

    با سلام و شب بخیر خدمت دکتر
    پدرم شصت سالش در قسمت باسن راست آبسه زده و قرمز کرد و اندازش بزرگ شد .بعد ب دلیل درد نشستن رفت جراحی کرد و برداشت .بعد از چند روز دوباره بالاترش ی خورده متورم شده و قرمز شده .انگار دوباره آبسه کرده خواستم بدونم باید چکار کرد .البته پدرم پیوند کلیه هست

    1. تخلیه و درناژ به موقع آبسه از عود مجدد آن جلوگیری می کند. همچنین مراقبت از زخم آبسه و داشتن تغذیه مناسب نیز به کاهش عود و ترمیم سریعتر زخم کمک می کند. این گروه از بیماران سیستم ایمنی ضعیفی دارند و به همین دلیل دچار این مشکلات می شوند.

  34. Avatar photoرمضانی گفت:

    سلام چن وقت از روی انتهای باسنم به سمت پاهام غده هایی اندازه نخود بیرون میاد که هم سفته و هم درد داره چرکی هم نیست که خالی بشه اینا چی هستن به نظرتون

    1. ممکن است کیست مویی یا آبسه باشد. ار مطب وقت ویزیت بگیرید و نسبت به درمان و تخلیه فوری آنها اقدام نمایید.

  35. Avatar photoمحمدرضا کشاورز گفت:

    سلام خسته نباشید مادر من خیلی وقته سنگ کلیه داره الان یه مدته طرف سمت چپ باسنش که خودش میگه ورم یا یه حالت برامدگی بزرگ داره که نه میزاره بشینه نه بخوابه سفت هم هست درد داره فشار میده داخل میره ولی دست که بزنه دردش میگیره میخواستم بدونم میتونید کمکم کنید ممنون

    1. بیمارانی که مشکلات کلیوی دارند اغلب سیستم ایمنی ضعیفی دارند و به سرعت به بیماری های عفونی و آبسه های مکرر مبتلا می شوند. از یک جراح برای تخلیه توده وقت ویزیت بگیرید. سیستم ایمنی بدن ایشان را نیز تقویت کنید.

  36. Avatar photosepehr گفت:

    سلام وقت بخیر بر روی باسن من نزدیک ران یک چیز سفت و دردناکی زده که دورش هم قرمزه و نمیدونم کیست هست یا ابسه ولی روش نمیتونم بشینم من جراحی داشتم و یه دونه نزدیک خروجی مقعد داشتم که به تشخیص دکتر گفتن ابسه بوده و جراحی کردم ولی درست زمنی که زخم آن جوش خورد این یکی متورم شد

    1. لازم است معاینه شوید و با توجه به سابقه بیماری قبلی که داشتید بهتر است فورا تخلیه و درناژ شود.

  37. Avatar photoF گفت:

    سلام من یه چند وقتیه بالای باسنم یه غده صفت اندازه نخود ایجاد شده گاهی وقتام درد میگیره
    چی میتونه باشه؟

    1. ممکن است کیست مویی پایین کمر باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  38. Avatar photoامیر گفت:

    سلام خسته نباشید من یه غده در معتقدم دارم درد هم میکنه کوچیکه زیر پوستی هم هست سرگیجه و سیاهی چشم هم دارم

    1. احتمالا به آبسه مقعدی مبتلا شده اید برای عمل جراحی آبسه مقعدی یا لیزر آبسه مقعدی فورا به یک متخصص جراحی مراجعه بفرمایید.

  39. Avatar photoMN گفت:

    سلام خسته نباشید
    من امروز متوجه یک برامدگی کوچک حدود ۱ سانتی متر شدم و درد خاصی ندارد و همرنگ پوست بدن است این چیست؟

    1. بستگی دارد که این توده در چه نقطه ای از بدن باشد. ممکن است لیپوم یا کیست باشد.

  40. Avatar photoمیردشتی گفت:

    سلام من الان ۴ روز پایین کمرم نزدیک خط باسنم یه چیز سفت مانند و گرد درومده خیلی هم درد داره طوری ک نمیتونم بهش دست بزنم
    اون اول ک متوجهش شدم فکر کردم جوش فشار دادم یکم عفونت زد بیرون اما دیگه الان اونم نداره
    چی میتونه باشه؟!

    1. به احتمال زیاد به سینوس پیلونیدال یا همان کیست مویی مبتلا شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  41. Avatar photoنمدنم گفت:

    سلام.پسرم18. باسنم و ران پام خیلی رشد کرده و حجیم شده، میخوام کم حجم بشه

    راهکار چیه؟

    1. می توانید از روش لیزر لیپولیز یا لیپوماتیک برای ساکشن و تخلیه چربی این نواحی کمک بگیرید. همچنین اگر عضلات ناحیه بزرگ است می توانید ورزش هوازی همراه با رژیم غذایی کم کالری داشته باشید.

  42. Avatar photoعلی گفت:

    با سلام من یک عمل برداشت کیست مویی داشتم که الان از کنارش یه غده ای شکل گرفته که ظاهرش با کیست مویی متفاوته و مثل یه جوش بیرون زده ولی خب مطمعنا جوش نیست و بزرگه و دردناک شده… یه دکتری با دیدن عکس تشخیص داد که کیست چربیه… بنظر شما کیست چربیه یا بازم پایلونیداله؟

    1. چه کیست مویی باشد و چه غده چربی در هر دو مورد نیاز به جراحی و تخلیه توده وجود دارد. با سونوگرافی می توانید مطمئن شوید که نوع این توده دقیقا چیست. همچنین بعد از تخلیه توده و ارسال آن به پاتولوژی ماهیت دقیق توده مشخص می شود.

  43. Avatar photoمهیار گفت:

    باسلام پسرم ۱۵ ساله من مدتیه باسن سمت راستم بخش پایینش یکم بزرگتر شده و تغییر رنگی نداشته فقط چندبار روش جوش چرکی دراومد.
    نه دردی داره و نه سفته و وقتی فشارش میدم هم دردی نداره و یجور انگار داخلش آبه یا چربی نرم
    و اینکه چاق هم هستم .
    آیا مشکلی وجود داره؟

    1. ممکن است آبسه باشد. یا نوعی جوش و زخم که نباید آن را دستکاری کنید و یا به آن فشار بیاورید. برای تخلیه و جراحی آن به یک متخصص جراحی مراجعه کنید. اگر نیازی به تخلیه نداشته باشد می توانید از یک متخصص پوست برای دریافت دارو مشورت بگیرید.

  44. Avatar photoژیلا گفت:

    با سلام ،
    شوهرم در باسنش یه غده دردناک زده بود ،دکتر بهش گفت غده مویی هست باید سریع بیرون بیا ،بعد از عمل دوهفته بعد یه غده دردناک دیگه بیرون زد ،این سری عمل نکردن فقط باتیغ روی اون رو برش زدن که عفونتش تخلیه بشه ،نتیجه آزمایش هم غده مویی نبود سرطان هم نبود ،دوباره کناره همون غده یه غده بزرگتر بیرون اومده .خیلی نگرانم که این چیه الان دو ماهه شوهرم گرفتار این بیماریه ،

    1. به یک متخصص پوست مراجعه کنند و اگر اضافه وزن دارند وزن خود را کم کنند و تغذیه سالم داشته باشند. اگر کیست مویی باشد لازم است به طور اصولی توسط جراح تخلیه شود و تا بهبودی کامل به ناحیه فشار وارد نشود. اما اگر عفونت های سطحی است ممکن است مربوط به یک بیماری پوستی باشد.

  45. Avatar photoمهشیو گفت:

    سلام من ۱۵ سالمه یه غده ای در نزدیکی مقعد (به اندازه ی ۴ انگشت فاصله ) در باسن سمت راستم تشکیل شده
    جدیدا وقتی دست میزنم درد میگیره و حدود ۲ هفته است که میدونم
    راهی برای درمان خانگی هم وجود داره یا نه؟
    و اینکه این از چه نوع غده ای عه؟

    1. اگر این توده در ناحیه انتهای کمر و دنبالچه تشکیل شده باشد به احتمال زیاد کیست مویی است. این بیماری در سنین نوجوانی شایع است. توده را دستکاری نکنید و از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید.

  46. Avatar photoمانی گفت:

    سلام من 17 سالمه یه چیزی توپی شکل به اندازه ۵ سانت در ۵ سانته تقریباً پایین باسنم هست که زیر پوسته اصلا درد نداره حتی وقتی فشارش میدم ولی یه مقدار اندازه یه نخود معلومه و برآمدگی داره

    1. اگر در انتهای کمر و در ناحیه ساکروم باشد احتمال بروز کیست مویی بسیار بالا است. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  47. Avatar photoصدیق امینی گفت:

    سلام خانم دکتر من هم آبسه دارم هم کیست مویی ۳سال میشه زیاد اذیتم نکرده یکی دوروزه روی باسنم یه تکه ۵سانتی سفت شده زیردست نمیچرخه ثابته نه میتونم راحت بشینم نه راه بریم خیلی اذیت میکه نمیخوام عمل کنم راهی داره

    1. راهی به جز تخلیه و درناژ آن وجود ندارد. توصیه می کنم که از جراحی با لیزر پرتوان سود ببرید که نقاهت و مشکلات جراحی سنتی را نداشته باشید.

      1. Avatar photoابراهیم گفت:

        درود خدمت شما پزشک حاذق و بزرگوار.
        ۴۰ سال سن دارم و تعداد زیادی غده های لیپوم روی شکم ، کمر ، ران و بازو دارم ‌.
        تصميم داشتم تعدادی از غده‌ها که بزرگ هستند و ظاهر بدنمو خراب کردند ، زحمت بکشید و بردارید..
        بعد خانم دکتر جراحی لیپوم روی شکم با جاهای دیگر بدن از نظر خطر ، فرقی دارد؟
        سپاس‌

        1. سلام لطفا برای معاینه تشریف بیاورید. لیپوم هایی که ظاهر مشکوکی نداشته باشند در همان جلسه به طور سرپایی تخلیه می شوند. اما لیپوم ها و توده های ناحیه شکم و نقاط حساس که ممکن است دارای عروق خونی باشند لازم است تصویربرداری و آزمایش شوند. سپس برای جراحی آنها اقدام می شود.

  48. Avatar photoسارا گفت:

    سلام خسته نباشید . من ۱۸ سالمه چند وقته متوجه یک برآمدگی کوچک تو باسنم شدم . برآمدگی شاید در حد ۱ سانت باشه ، بهش دست میزنم اصلا درد نداره انگار اصلا نیست ولی موقعیتش جوریه که نمیتونم ببینمش . الان نگرانم ، چی میتونه باشه و اینکه ممکنه چیز جدی باشه؟

    1. منظور شما کدام قسمت از باسن است؟ اگر در ناحیه مقعد و مخرج است احتمالا به هموروئید مبتلا شده اید. توده های ناحیه خط باسن معمولا کیست مویی پایین کمر می باشند. دیگر نقاط ناحیه باسن نیز احتمال بروز آبسه و لیپوم وجود دارد. حتما به یک متخصص مراجعه کنید و پیگیر درمان باشید که در آینده دچار عوارض جدی تر نشوید.

  49. Avatar photoبهار گفت:

    سلام خانم دکتر عزیز
    سلامت باشید همیشه
    خانم دکتر من قسمت شیار باسنم قسمت بالا یه غده هست که حرکت میکنه کمی درد نداره و زیر پوستی هست سقف هم هست چیه ؟ ممنون میشم راهنماییم کنید 😍💚

    1. ممکن است کیست مویی پایین کمر باشد که هنوز عفونی و دردناک نشده است. اگر در همین مراحل اولیه جراحی یا لیزر کیست مویی را انجام دهید به سرعت بهبود می یابید و عوارض درد و عفونت و فیستول را تجربه نخواهید کرد.

  50. Avatar photoمهدی گفت:

    سلام
    بین خط باسنم در یکی از لپ ها حدود چند سالی هست یه زایده دایره ای هست به قطر حدود ۲ سانتیمتر و به نظر داره بزرگتر میشه و وقتی زیاد می‌شینم کمی درد میگیره…جراح عمومی رفتم با یه نگاه کوچیکی گفت لیپومه…باید بیهوش کنم و برداریم….به نظرتون بیهوشی نیاز داره؟

    1. من شما را معاینه نکرده ام اما این جراحی با بی حسی اسپاینال هم امکانپذیر است. قبل از جراحی نیز معمولا تصویربرداری یا سونوگرافی تجویز می شود.

  51. Avatar photoستاره گفت:

    سلام خانم دکتر
    توده چربی مانندی داخل باسن راستم حس کردم و درد شدیدی دارم هیچ گونه برجستگی یا قرمزی در ناحیه نمیبینم
    بی طوری درد میکنه ک داخل رانمم درد میکنه
    لطفا راهنماییم کنید.
    ممنون

    1. ممکن است لیپوم باشد که بزرگ شده و به عصب ناحیه فشار وارد کرده است. اگر این توده را در ناحیه مقعد احساس می کنید هموروئید می باشد.

  52. Avatar photoAli گفت:

    سلام خانم دکتر
    پدر من قطع نخاع هستش و تازگیا یه جوش کوچیک در ناحیه باسنشون بیرون اومده بود و کم کم جاش زخم شد و حالا زیر اون قسمت که زخم شده یه جوش بزرگ زیر پوستی شده نمیدونم چی بهش میگین اما مثل یه غده شده تو رو خدا بگید چیکار کنیم 🙏

    1. احتمالا به زخم بستر مبتلا شده اند. اگر این توده حاوی مو و چرک باشد احتمال کیست مویی در خط وسط باسن نیز وجود دارد. با مطب تماس بگیرید و وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ارسال عکس از ناحیه تشخیص دقیق اعلام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *