کیست مویی

دکتر خانم کیست مویی

دکتر خانم کیست مویی

اگر شما یا عزیزانتان کیست مویی (بیماری سینوس پیلونیدال) را تجربه کرده اید، حتما باید به یک دکتر کیست مویی که متخصص جراحی عمومی است مراجعه کنید. بعضی بانوانی که به این عارضه مبتلا می شوند، ترجیح می دهند درمان خود را تحت نظر یک دکتر خانم کیست مویی تکمیل کنند. چون، این مشکل به خودی خود برطرف نمی شود و با گذشت زمان وخیم تر می شود.

علاوه بر این، کیست های پیلونیدال، راحتی و سلامتی شما را به خطر می اندازند و ممکن است منجر به عفونت های جدی شوند. دارو درمانی کیست فقط باعث تسکین موقتی می شود، و تا زمانی که کیست مویی دست نخورده باقی بماند، عفونت مکرر، درد، و چرک سنگین شما را آزار خواهد داد. حتی با عمل جراحی، کیست های پیلونیدال گاهی اوقات عود می کنند. با این حال، برای بسیاری از افراد، جراحی درمان کننده است.

دکتر کیست مویی چگونه عارضه را تشخیص می دهد؟

یک دکتر کیست مویی با بررسی ناحیه پایین کمر و ساکروم می تواند وجود کیست مویی را تشخیص دهد. متخصص جراحی درباره علائم شما سوال خوهند کرد. این علائم می توانند شامل درد، حساسیت و التهاب ناحیه پایین کمر ، تورم، ترشح خون یا چرک، و گاها بوی تعفن و بوی بد می باشد. در صورت که کیست مویی همراه با عفونت باشد حتما باید تحت درمان دارویی و جراحی کیست مویی قرار بگیرید. در مواقعی که عفونت پیشرفته است بیمار با حالت تهوع و تب نیز مراجعه می کند.

درمان کیست مویی توسط دکتر خانم

دکتر کیست مویی چگونه آن را درمان می کند؟

5 روش کلی برای درمان و جراحی کیست مویی پایین کمر وجود دارد. دکتر متخصص جراحی کیست مویی در صورتی که متخصص جراحی و لیزر باشد بهترین روش ممکن که همان جراحی با لیزر است را برای درمان سینوس پیلونیدال به کار می بندد.

تخلیه و درناژ

اکثرا، دکتر کیست مویی، کیست پیلونیدال به طور سرپایی مورد تخلیه و خشک کردن قرار می دهد. برای این کار ابتدا ناحیه خاجی-دنبالچه ای را بی حس می کند، و یک سوراخ کوچک در پوست ایجاد می کند که از طریق آن بتواند کیست را تخلیه کند. او چرک، مو، یا هر چیز دیگری را که موجود باشد، از آن خارج می کند. سپس محل روی کیست بدون بخیه و با گاز استریل پانسمان می کند. ممکن است لازم باشد تا زمان بهبودی کیست، گاز را چندین بار عوض کنید.

بیشتر افرادی که کیست پیلونیدال دارند، نیازی به درمان کیست مویی دیگری ندارند. اما متأسفانه، نتیجه تخلیه، معمولاً ماندگار نیست. در صورت بازگشت عفونت، پزشک ممکن است مداخله جراحی را توصیه کند. اگر دکتر کیست مویی به شما گفت که برای کیست مویی خود نیاز به عمل جراحی دارید، در مورد مزایا و معایب روش های مختلف آن، با او صحبت کنید.گزینه های جراحی کیست مویی شامل موارد زیر است:

روش Excision

این روشی است که در آن کیست کامل و قسمتی از بافت اطراف آن برداشته می شود. دکتر کیست مویی می تواند بعد از عمل زخم را باز نگه دارد، یا آن را با بخیه ببندد. در نوعی از این روش، ممکن است فقط قسمت بالای کیست و بافتهای بالای آن برداشته شوند. قسمت پایین در جای خود باقی می ماند و زخم برای بهبودی باز نگه داشته می شود.

روش Pit-picking

ممکن است دکتر کیست مویی شما، برای درمان کیست یک روشی کمتر تهاجمی را انتخاب کرده، به شما توصیه کند Pit-picking را انجام دهید. در این روش، کیست با یک برش کوچک برداشته می شود ولی بافت اطراف آن در جای خود باقی می ماند. بهبودی با این روش آسانتر از بهبود عمل جراحی excision است، اما احتمال بازگشت بیماری در این حالت بیشتر است.

روش کواگولاسیون لیزری (Laser Coagulation)

یک درمان جدید و بسیار امیدوارکننده برای کیستهای مویی، استفاده از لیزر است. در این روش، دکتر کیست مویی ابتدا کیست را تمیز می کند، و سپس از لیزر برای انعقاد آبسه و کانال سینوسی منتهی به آن استفاده می کند. انرژی لیزر این فضاها را بدون آسیب رساندن به بافت اطراف، می بندد. از لیزر می توان برای تکمیل روش جراحی pit-picking استفاده کرد. در اینصورت، ابتدا کیست از طریق یک سوراخ کوچک خارج می شود و سپس، لیزر بافت را منعقد می کند تا آن را ببندد.

بهترین متخصص کیست مویی

بهترین متخصص کیست مویی برای رفع مشکل شما یک جراح عمومی و لیزر است. پزشکان جراح در این زمینه تجربیات خوبی دارند و برای این کار آموزش های لازم را دیده اند. بعضی از بانوانی که برای برطرف کردن مشکل خود در جستجوی یک دکتر کیست مویی مناسب هستند، به جنسیت نیز اهمیت میدهند و ترجیح می دهند توسط یک دکتر خانم کیست مویی معاینه و درمان شوند. خوشبختانه این امکان پذیر است و با توجه به حضور قدرتمند بانوان در رشته های جراحی در سالهای اخیر، یافتن یک دکتر خانم کیست مویی مجرب و آشنا به کار، دشوار نیست. دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی و لیزر جز اولین زنان جراح ایرانی هستند که این جراحی را با لیزر و به روش بسته انجام می دهند.

پیشگیری از عود کیست مویی

حتی اگر درمان توسط بهترین متخصص کیست مویی انجام شود، متأسفانه، کیست های پیلونیدال می توانند عود کنند. احتمال عود با روشهای درمانی مختلف، متفاوت است. در بین جراحی های سنتی، برداشتن کامل (complete excision)، اغلب بهترین گزینه برای کاهش احتمال عود است. درمان با لیزر یکی دیگر از روشهای امیدوار کننده با ریکاوری آسانتر است. جراحی کیست مویی با لیزر و به روش بسته توسط یک متخصص جراحی و لیزر با تجربه میزان عود کیست مویی را نزدیک به صفر می کند.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

6 دیدگاه برای “دکتر خانم کیست مویی

  1. Avatar photoرز گفت:

    سلام من بندرعباس هستم چندروزنیازبه مرخصی دارم برای عمل کیست؟

    1. دکتر زهرا سعادتیدکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بین 3 تا 7 روز. بهتر است قبل از تشریف فرمایی وقت ویزیت آنلاین بگیرید تا آمادگی های قبل از عمل کیست مویی را در شهر خود انجام دهید.

  2. Avatar photoزهرا منصوری گفت:

    سلام خانم دکتر غیر از مطب چه مراکزی تشریف دارن مراجعه کنیم؟ که بیمه معلم داشته باشه

    1. سلام دکتر سعادتی فقط در مطب خصوصی خودشان ویزیت می کنند و سال ها قبل از بیمارستان بازنشسته شده اند. مراکز تحت پوشش بیمه معلم را باید از کارگزاری بیمه معلم سوال کنید.

  3. Avatar photoFatemeh گفت:

    سلام
    ببخشی من یک سال و نیم هستش میفهمم کیست مویی دارم
    واسه مشکلاتی نتونستم عمل کنم الان میخام عمل کنم
    دکتررفتم میگه تو مطب عمل میکنم چون کرونا خیلی زیاد شده
    بی حسی فقط دور کیست میزنم
    آیاا خوبه یانه
    میترسم شایدبدباشه میشه یکم راهنمایی کنید

    1. سلام من شما را معاینه نکرده ام بستگی به نوع کیست مویی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *