بیماری های مقعد, توده های ناحیه مقعد, شقاق فیشر مقعد

ارتباط هموروئید و شقاق با ورزش

ارتباط هموروئید و شقاق با ورزش

بیماری هموروئید که اغلب بصورت تورم مویرگ های خونی و شقاق که در غالب ترک خوردگی بروز می کند هر دو در ناحیه مقعد رخ می دهند و مشکلاتی را برای بیماران به وجود خواهند آورد. در این مقاله با ما همراه باشید تا نکاتی در مورد ارتباط هموروئید و شقاق با ورزش را برایتان بازگو کنیم و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان بگذاریم.

ورزش و عدم ابتلا به بیماری های مقعدی

ورزش نکردن یکی از دلایل مهم اضافه وزن و چاقی در افراد است لذا نباید ارتباط هموروئید و شقاق و بیماری های مقعدی را با ورزش را نادیده گرفت. متاسفانه افرادی که دارای تحرک کمی می باشند و چاقی را تجربه می کنند سرعت حرکات روده ای آن ها بسیار کم است لذا با ایجاد فشاری مضاعف بر مقعد امکان ابتلا به هموروئید و شقاق چندین برابر خواهد شد.

نتایج بدست آمده از تحقیقات گسترده ای که در این رابطه صورت گرفته است نشان می دهد که انجام ورزش های منظم و رعایت یک رژیم غذایی مناسب تا حد زیادی از بروز بیماری های هموروئید و شقاق جلوگیری می کند و به تبع آن بسیاری از مشکلات گوارشی افراد نیز برطرف خواهد شد.

انجام ورزش بعد از جراحی هموروئید

استفاده از لباس های مناسب در حین ورزش

ارتباط هموروئید و شقاق با ورزش طیف گسترده ای از فاکتور های بااهمیت را در خود جای می دهد که یکی از آن ها استفاده از لباس های مناسب در حین ورزش کردن می باشد. ورزشکاران باید از لباس های مناسب که سبب رد و بدل شدن هوا می شود استفاده کرده و لباس های نایلونی یا پلاستیکی را انتخاب نکنند.

در واقع باید به این موضوع اهمیت داد که پوشیدن لباس های نایلونی به طور قابل توجهی میزان درجه حرارت را در بدن افزایش داده و سطح تعریق را بالا می برد. نکته اصلی اینجاست که فرد پس از ورزش باید استحمام کند و بدن را تمیز نگه دارد تا از بروز بیماری های مقعدی جلوگیری شود.

هنگام ورزش مراقب از دست رفت آب بدن باشید

توجه داشته باشید که ارتباط هموروئید و شقاق با ورزش به کم آبی بدن در هنگام ورزش کردن نیز مربوط می شود. در واقع ورزشکاران با انجام ورزش و ایجاد تعریق میزانی از آب بدن خود را از دست می دهند و می توانند این موضوع را با احساس تشنگی متوجه شوند.

بهتر است بدانید که ورزش کردن می توان به راحتی بر کنش تشنگی در بدن تاثیر بگذارد. در حقیقت قبل از اینکه فرد احساس تشنگی کند حجم زیادی از آب بدن خود را از دست داده است به علاوه اینکه تا قبل از رفع این تشنگی و جبران آن، حس تشنگی برطرف می شود. در نتیجه فقط و فقط نباید به حس تشنگی که در بدن ایجاد می شود اکتفا نمود.

ورزشکاران باید آب زیادی مصرف کنند بخصوص هنگامی که در هوای گرم مشغول ورزش می باشند. همینطور ورزشکاران در زمینه ارتباط هموروئید و شقاق با ورزش باید به نشانه های کم آبی بدن نیز بسیار دقت کنند تا بتوانند سطح آب بدن خود را در حد مناسب نگه دارند.

توجه به علائم کم آبی بدن در ورزشکاران

کم آبی بدن می تواند نشانه های مختلفی داشته باشد و ورزشکاران باید به این علائم حتما توجه کنند تا به مشکل روبرو نشوند:

وجود حس خستگی و ضعف و کم توان شدن بدن می تواند نشانی از کم آبی بدن باشد. این افراد معمولا اگر در هوای گرم قرار گیرند پوستشان قرمز شده و با خشکی دهان و سرگیجه نیز مواجه خواهند شد.

ورزشکاران می توانند به رنگ ادرار خود نیز توجه کنند. ادرار نباید بیش از حد پررنگ باشد. هر گاه رنگ ادرار تغییر کند فرد باید به میزان آب بدن خود توجه کند.

ارتباط ورزش های سنگین با بروز هموروئید و شقاق

همانطور که می دانید یکی از علل بروز هموروئید اعمال فشار بر روی ناحیه مقعد است. برخی از ورزش ها مانند وزنه برداری فشار زیادی را به ورزشکار وارد می کند. زور زدن در هنگام بلند کردن وزنه باعث می شود به وریدهای ناحیه مقعد فشار وارد شود. یک فشار مضاعف و کنترل نشده به راحتی می تواند منجر به بروز هموروئید یا بواسیر شود.

این موضوع در مورد دیگر ورزش ها که با وزنه و وزنه برداری سر و کار دارند صدق می کند. در هنگام ورزش بیش از اندازه به خود فشار وارد نکنید. به خصوص در افرادی که سابقه بیماری هموروئید را دارند.

ورزش بعد از عمل جراحی هموروئید و شقاق

برخی از بیماران که تحت عمل جراحی هموروئید و یا شقاق قرار می گیرند می خواهند بدانند چه زمانی می توانند برای ورزش کردن اقدام کنند. مهم است بدانیم که جراحی هموروئید به روش سنتی انجام شده یا بیمار تحت لیزر هموروئید درمان شده است.

اگر جراحی بیمار به روش سنتی انجام شده باشد تقریبا تا 2 ماه و تا ترمیم کامل زخم بیمار نباید ورزش سنگینی انجام دهد و تنها بعد از گذشت چند هفته اجازه دارد که پیاده روی سبک داشته باشد.

پس از جراحی هموروئید و شقاق با لیزر توصیه می شود 3 روز بعد از عمل بیمار روزانه 1 ساعت پیاده روی کند. یک هفته بعد از عمل می تواند به آرامی فعالیت ورزشی خود را آغاز کند. بعد از یک ماه نیز می تواند فعالیت حرفه ای ورزشی خود را آغاز کند. هرچند که توصیه می شود نکات مهمی که در بالا ذکر شد را به خوبی رعایت کند.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

12 دیدگاه برای “ارتباط هموروئید و شقاق با ورزش

  1. Avatar photoآرتین گفت:

    سلام دکتر کسی که شغلش وزنه برداری هست، بعد از لیزر هموروئید باید چیکار کنه؟ چون واقعا نمیشه شغلو ترک کرد نمیشه یه جوری ادامه داد ورزشو؟

    1. متاسفانه اگر با بهترین روش هم لیزر هموروئید یا هر درمان دیگری را انجام دهید بعد از وارد آمدن فشار به ناحیه بعد از چند سال دچار عود خواهید شد.

  2. Avatar photoمریم گفت:

    سلام خانم دکتر من یک ماهو خوردیه لیزر هموروئید انجام دادم میتونم ورزش ایکس بادی انجام بدم؟

    1. سلام اگر بله با شدت پایین شروع کنید و کم کم شدت ورزش را زیاد کنید. در صورت بروز درد یا علائم دیگر از شدت ورزش بکاهید.

  3. Avatar photoعلی گفت:

    سلام دکتر
    من به صورت غیرحرفه‌ای وزنه‌برداری کردم و بعد سه جلسه درد مقعدی و درد در ناحیه کمر و یک‌بار دفع کمی خونابه برام ایجاد شده. حتما لازمه به پزشک مراجعه کنم. و اگر لازمه چه نوع تخصصی؟
    مرسی ازتون

    1. سلام بله لازم است به متخصص مراجعه کنید. از مطب من هم می توانید وقت بگیرید.

  4. Avatar photonn گفت:

    سلام خانم دکتر من دیروز عمل شقاق انجام دادم (بصورت سنتی) و میخوام بدونم از چه زمانی برای کاهش وزن ورزش را شروع کنم؟

    1. بستگی به وسعت جراحی شما دارد. یک هفته بعد از عمل جراحی شقاق ورزش سبک را شروع کنید. اگر به ناحیه جراحی فشار وارد شد ورزش را کاهش دهید یا تا بهبودی کامل صبر کنید.

  5. Avatar photoAmirreza Jafari manesh گفت:

    سلام خسته نباشید من ۱۴ سالمه یک سال نیم کراسفیت کار کردم و چند هفته پیش همورید خارجی داشتم و عمل کردم دکتر بهم گفت که دیگه نمیتونی ورزش سنگین کنی تا سه ماه هم کلن ورزش نکن نظر شما چیه دیگه نمیتونم کراسفیت کار کنم

    1. این مورد بستگی به نظر جراح معالج و روش درمان ایشان دارد. بیماران من یک ماه بعد از لیزر هموروئید می توانند ورزش کنند.

  6. Avatar photoمریم گفت:

    سلام
    من حدودا ۶ ماه پیش شقاق شدید داشتم و لیزر کردم .فعلا خوبم یعنی اگه مدفوعم خشک نباشه مشکلی ندارم. ولی هیچوقت به حالت سابق بر نگشتم.هنوزم هنگام دفع احساس راحتی ندارم ولی کنترل میشه. سوالم اینه که ایا میتونم مثل قبلا برم باشگاه و تمرین کنم؟ ورزش سنگین نمیکنم ولی بالاخره وزنه تا ۵ ، ۶ کیلو هم میزدم. برای کار پا تا ۱۳ کیلو میزدم. ایا میتونم دوباره شروع کنم?

    1. بله مشکلی برای ورزش کردن نیست. تمرین کگل را هم انجام دهید و تحت نظر یک متخصص تغذیه باشید. آب هم فراوان بنوشید به خصوص هنگام ورزش کردن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *