بیماری های مقعد

دانستنی های دفع مدفوع با کمک دست

دفع مدفوع با کمک دست

بیمارانی که اقدام به دفع مدفوع با کمک دست می نمایند اصولا دچار یبوست شدید می باشند. ممکن است بیمار یک بار مجبور شود از این روش غیر اصولی برای دفع مدفوع کمک بگیرد. اما استفاده از انگشت و دست برای دفع مدفوع می تواند آسیب جدی به بافت مقعد وارد نماید. به همین دلیل بعد از دفع مدفوع با انگشت سریعا برای درمان اصولی یبوست اقدام نمایید.

ممکن است حالا که این مطلب را می خوانید مدت زیادی باشد که با این روش اقدام به دفع مدفوع می نمایید. و حالا می پرسید که راه درمان و چاره چیست؟ بیمارانی که مدت طولانی است که با کمک دست یا انگشت اقدام به دفع مدفوع می نمایند احتمالا تا کنون دچار عوارضی مثل هموروئید یا همان بواسیر و حتی زخم شقاق یا همان فیشر شده اند. این بیماران لازم است به یک متخصص مراجعه کنند و برای درمان یبوست مزمن یک روش اصولی و پزشکی را انتخاب کنند. به علاوه برای درمان هموروئید و شقاق نیز داروی مناسب دریافت کنند.

استفاده از دستکش برای دفع مدفوع با انگشت

ناخن انگشتان شما می تواند با تماس با بافت مقعد آن را بخراشد و به آندودرم آسیب برساند. درضمن زیر ناخن محل تجمع میکروب است و لازم است دستکش یا پوشش انگشت استفاده کنید.

عوارض دفع مدفوع با کمک دست

در نظر داشته باشید که تکرار عمل دفع مدفوع با کمک دست یا انگشت علاوه بر این که به بافت مقعد آسیب می رساند در طولانی مدت منجر به ضعیف شدن عضلات لگن می گردد. اگر این روند همچنان ادامه داشته باشد بیمار نمی تواند به طور ارادی عمل دفع مدفوع را انجام دهد. در نهایت بیمار مجبور می شود که از تنقیه یا همان انما با کمک یک پرستار یا بهیار دفع مدفوع را انجام دهد. این بیماران معمولا دچار هموروئید یا همان بواسیر، شقاق یا همان فیشر می شوند. به اختصار می توان گفت که عوارض دفع مدفوع با کمک دست به شرح زیر است:

  • آسیب به بافت نرم مقعد و رکتوم.
  • برگشت مدفوع به داخل روده.
  • بروز شقاق یا فیشر و زخم.
  • خونریزی مقعدی.
  • بی اختیاری مقعد.
  • انتقال باکتری های مضر در ناحیه مقعد به دیگر نقاط بدن مثل صورت یا ناحیه اطراف.
  • در برخی موارد آسیب به دستگاه دفع ادرار نیز گزارش شده است.

درمان دفع مدفوع با کمک دست

اگر از یبوست مزمن رنج می برید و با کمک دست اقدام به دفع مدفوع می نمایید لازم است که ابتدا علت یبوست را بیابید. درمان سریع یبوست اولین قدم در کنترل این بیماری است. درمان یبوست با یک یا چند روش زیر امکانپذیر است:

  • افزایش فیبر غذایی به اندازه 30 تا 60 گرم معادل 12 عدد میوه حجم مدفوع را زیاد و نرم می کند.
  • افزایش آب نوشیدنی به 8 الی 10 لیوان در روز از خشکی مدفوع جلوگیری می کند.
  • افزایش تحرک و فعالیت بدنی حداقل 20 الی 40 دقیقه در روز منجر به افزایش حرکات دودی روده و تسریع عمل دفع می شود.
  • هر روز حداقل دو مرتبه و در یک ساعت مشخص به توالت بروید و اقدام به دفع مدفوع نمایید. این اقدام منجر به عادت دادن روده به دفع مدفوع منظم می شود.
  • اگر در مسافرت هستید از یک شربت ملین استفاده کنید و حتما یک بطری آب نوشیدنی همراه خود داشته باشید.
  • نشستن در لگن آب گرم به مدت 10 دقیقه در روز بسیار کمک کننده است. اگر از توالت فرنگی استفاده می کنید می توانید از داروخانه ها یک لگن درمانی که بر روی توالت فرنگی قرار می گیرد تهیه کنید.
  • اگر از توالت فرنگی استفاده می کنید یک چهارپایه یا پله توالت فرنگی تهیه کنید و هنگام نشستن بر روی توالت فرنگی از آن استفاده کنید. این وضعیت کمک می کند که زانوها بالاتر از حالت عادی قرار بگیرند و عمل دفع مدفوع مانند حالت نشستن بر روی توالت ایرانی تسریع شود.

درمان عوارض ناشی از دفع مدفوع با دست

بیمارانی که بر اثر دفع مدفوع با کمک دست دچار زخم شقاق و هموروئید و حتی آبسه می شوند لازم است که به یک متخصص جراحی ماهر مراجعه کنند تا برای ایشان دارو تجویز کنند. در مواقعی که بیماری پیشرفت کرده باشد ممکن است عمل جراحی یا لیزر تجویز شود. بنابراین بهتر است از همان ابتدا تحت نظر یک متخصص جراحی و لیزر باشید.

به بیمارانی که دچار بی اختیاری و ضعف عضلات مقعد می شوند توصیه می کنیم که تمرینات کگل را به طور مرتب و روزانه انجام دهند. ممکن است متخصص به این گروه از بیماران توصیه کند که بیوفیدبک یا فیزیوتراپی عضلات کف لگن را نیز انجام دهند. در برخی مواقع عمل جراحی یا لیزر نیز توسط متخصص پیشنهاد می شود.

استفاده از پله توالت فرنگی برای درمان یبوست

استفاده از پله توالت فرنگی، یا اسکاتی پاتی یا فوت استول برای درمان یبوست

نکات مهم دفع مدفوع با کمک دست

همانطور که ذکر شد عمل دفع مدفوع با کمک دست را در حد امکان انجام ندهید. اگر مجبور شدید یک بار این کار را انجام دهید مراقبت های لازم را به عمل آورید:

  • حتما دستکش تمیز دست کنید.
  • از یک ژل روان کننده مناسب استفاده کنید.
  • به آرامی این کار را انجام دهید.
  • به مدفوع فشار نیاورید.
  • اگر مدفوع با دست خارج نشد اصرار به این کار نداشته باشید.
  • مدت زمان طولانی از این روش استفاده نکنید.

سوالات متداول دفع مدفوع با کمک دست

1-آیا دفع مدفوع با کمک دست ضرر دارد؟

دفع مدفوع با کمک دست علاوه بر این که به بافت رکتوم و مقعد آسیب می رساند در طولانی مدت منجر به ضعیف شدن عضلات مقعد و بروز بی اختیاری مقعد می شود.

2-تنقیه بهتر است یا دفع مدفوع با کمک دست؟

مسلما درمان یبوست و رفع مشکل گوارشی بیمار در اولویت قرار دارد. اما توصیه می شود اگر مدت زیادی است که دفع مدفوع نداشته اید و احساس می کنید که نیاز است با کمک دست این کار را انجام دهید از انجام این کار خودداری کنید. از یک پرستار یا بهیار باتجربه برای عمل تنقیه یا انما به طور اصولی کمک بگیرید.

3-چرا مدفوع من مثل سنگ سفت است؟

عادات غذایی بیمار، میزان تحرک و سبک زندگی بیمار، بیماری های گوارشی مثل روده تحریک پذیر و کم آبی بدن منجر می شود که بیمار مدفوع سفت و سختی داشته باشد و دچار یبوست مزمن شود.

4-مدفوع سفت و سخت را چگونه دفع کنیم؟

به محض این که با مدفوع سفت و سخت مواجه می شوید شروع کنید به مصرف غذاها و یا داروهای ملین مثل پودر پیدرولاکس. مصرف آب را به 10 لیوان در روز افزایش دهید و روزانه 10 عدد میوه پرفیبر مثل خیار و نارنگی مصرف کنید. استفاده از لگن آب گرم و حمام آب گرم نیز کمک می کند. حتما از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید تا دچار یبوست مزمن نشوید.

5-سندرم دفع سخت چیست؟

سندرم دفع سخت به حالتی گفته می شود که بیمار توانایی دفع مدفوع را به هر دلیلی ندارد. این بیماران ممکن است از تنقیه یا انگشت برای دفع مدفوع کمک بگیرند. سندرم دفع سخت با یبوست فرق دارد و یبوست به معنای عدم توانایی بیمار در دفع مدفوع نمی باشد.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

351 دیدگاه برای “دانستنی های دفع مدفوع با کمک دست

  1. Avatar photoحمیرا گفت:

    خانم دکتر عزیز سلام. من مدت زیادی هست که با کمک فشار دست دفع مدفوع را انجام میدم. یبوست هم نداشته باشم باز هم عمل دفع برام سخته. احتمالا عضلات مقعدم مشکل پیدا کرده. تنگی مقعد هم دارم. اگر به شما مراجعه کنم لازمه جراحی کنم یا دارو میدین؟

    1. سلام ابتدا یک دوره داروی قوی برای شما تجویز می شود. اگر بهبودی رضایت بخش باشد نیازی به جراحی یا لیزر نخواهد بود.

      1. Avatar photo... گفت:

        سلام.بنده هم حدود پنج سالی هست که با کمک دست دفع میکنم و اگر از دست کمک نگیرم دفع نمیشه
        الان که نوشتید در طولانی مدت عوارض داره راهی برای درمان نیست؟ چون مقعدم هم دچار شکاف شده و گاهی تورم میکنه و کمی خون میاد
        همش هم نفخ دارم

        1. سلام احتمالا علاوه بر ضعیف شدن عضلات مقعد دچار شقاق هم می باشید. برای درمان شقاق دارو تجویز می شود و اگر لازم باشد لیزر شقاق توصیه می شود. برای تقویت عضلات مقعد هم بیوفیدبک یا فیزیوتراپی کف لگن پیشنهاد می شود.

      2. Avatar photoمیثم جهانخانی گفت:

        سلام و عرض ادب
        بنده چندین بار در چند سال گذشته برام پیش آمده که هنگام دفع مدفوع لکهای شیری رنگ عفونت در مدفوع دیدم الان هم دو ساعت پیش با مدفوع عفونت ژله ای مانند شیری رنگ زیادی دیدم البته حدود یک هفته ای هست ک درد شدید در قفسه سینه داشتم ولی آزمایشاتم خوب بود کرونا نداشتم
        میخواستم ببینم آیا خطر جدی هست ک ب پزشک مراجعه کنم چون در دست رأس پزشک نداریم
        ممنونم

        1. ممکن است به بیماری های عفونی دستگاه گوارش یا هموروئید مبتلا شده باشید. حتما به یک متخصص مراجعه کنید.

    2. Avatar photoمینا گفت:

      سلام خانوم دکتر. من بعد از خوندن این مطلب متوجه شدم که من هم دچار سندروم دفع سخت هستم و خیلی وقتا از دستم کمک میگیرم. همیشه فکر میکردم بخاطر یبوسته اتفاقا دیروز هم برای همین موضوع به دکتر گوارش مراجعه کردم و گفتم که حتی وقتی مدفوعم نرمه بازم دفع سختمه ولی مشکلمو تشخیص ندادن! کاش تهران بودم.
      لطفا راهنمایی کنید که برای این موضوع باید به چه متخصصی مراجعه کنیم و اگر در مشهد دکتری سراغ دارید خیلی ممنون میشم معرفی کنید. سپاس از پاسخگویی شما

      1. در مواقعی که دفع مدفوع به سختی انجام می شود اسپاسم و تنگی مقعد بروز می کند. این تنگی مقعد ممکن است به دلیل وجود زخم شقاق در ناحیه مقعد باشد. در برخی موارد نیز مشکلات گوارشی و عصبی و تغذیه نامناسب منجر به بروز این وضعیت می شود. از مطب من می توانید وقت ویزیت آنلاین بگیرید. اگر بیماری شما به دلیل بروز شقاق باشد یک دوره داروی قوی و رژیم غذایی سالم تجویز می شود.

    3. Avatar photoاققهی گفت:

      سلام وقت بخیر من ام اس دارم و داروی مبترا استفاده میکنم من یه زمانی نمیتونستم ادار کنم ک با دست میتونم ادار کنم و انگار یه جوری شد شرایط ک دفعمم هم به همین صورت شد.. الان مشکل ادرارم حل شده ولی نمیتونم بدون دست دفع کنم و اصلا یبوست ندارم ولی نمیتونم دفع کنم چیکار کنم؟ و شما ویزیت انلاین هم انجام میدین؟ ممنون

      1. برای بررسی سلامت مقعد می توانید از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. توصیه می کنم تمرین کگل و بیوفیدبک برای تقویت عضلات کف لگن و مقعد را انجام دهید.

        1. Avatar photoamirali گفت:

          سلام خانم سعادت من عمل روده کردم وسیله گذاشتم حدود 1ماه عمل کردم از یک ما تا حالا خوب نتونستم دستشویی کنم اگه میشه جواب سوال من را بدید باتشکر

          1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر در ناحیه زخم و اسپاسم ندارید تمرین کگل را هم انجام دهید.

          2. Avatar photoفازه گفت:

            سلام خدمت خانوم دکتر عزیز و راهنمایی های خوب شما
            بنده چندسالی هست با دست تخلیه انجام میدم اما نه همیشه، اما تقریبا یکسال یا دو سالی میشه که اگه سریع تخلیه انجام نشه مدفوع برمیگرده، خواستم ببینم علتش چیه واقعا اذیتم می کنه.
            باز هم ممنونم

          3. ممکن است زخم شقاق در ناحیه باشد. با برخورد مدفوع به زخم ناحیه تحریک می شود، مقعد شما تنگ می شود و مدفوع برمی گردد. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  2. Avatar photoمینا گفت:

    سلام خانم دکتر. من الان 30 سالمه.تقریبا از 10-11 سالگی ازاین روش استفاده میکنم با آب گرم. جوری که اصلا یادم نمیاد برای تخلیه مدفوعم زور زده باشم. خیلی راحت تخلیه میشه.
    الان این مطلب رو که خوندم ذهنم درگیر شد. نیاز به معاینه
    و درمان هست واقعا؟؟؟
    من مشکلی برام پیش نیومده. فقط مقعدم یه چیزی مثل گوشت اضافه داره.که همیشه نیست. بعضی وقتها حسش میکنم. نه درد داره، نه سوزش، نه خونریزی.

    1. سلام این عمل می تواند عضلات مقعد را ضعیف کنید و در سنین بالاتر کنترل دفع گاز و مدفوع را نداشته باشید. برجستگی هایی که مشاهده می کنید احتمالا هموروئید می باشد. حتما برای درمان فوری به یک متخصص مراجعه کنید و برای دفع مدفوع از دست یا انگشت کمک نگیرید.

      1. Avatar photoمینا گفت:

        ممنونم. شما تو شهر قزوین بین همکاراتون دکتر متخصصی رو پیشنهاد میدید برای درمانم؟

        1. متاسفانه در قزوین همکاری را نمی شناسم.

  3. Avatar photoمیر فخرالدین موسوی- شهر رشت گفت:

    با سپاس ، مقاله بسیار مفید و آگاه کنندهای بود.

    1. از قدردانی شما سپاسگزارم.

      1. Avatar photoنگار گفت:

        ِسلام ببخشید من چند ماهی هست دفع مدفوع با دست انجام میدم و شکمم بعضی موقع ها درد میکنه والان خیلی ببخشید اسهال یکم شدید میرم و الان متوجه شدم سمت راست شکمم باد کرده چیز خطرناکیه؟

  4. ببخشید یه سوال الان من وقتی می خوام دشویی کنم زور میزنم درد می گیره شیکمم و دشویی ام نمیاد ویه برجستکی نه چندان بزرگ دارم که نه درد می گیره ونه می سوزه و فقط وقتی می شینم وزور میزنم بیرون میاد و وقتی فشار میدم انگار 2تا تخم یا سنگ ریز داخلش است چی کارکنم عادیه یانه و چه کنم تا دشویی هم بیاد گفتم که زور میزنم دشوییم نمیاد ودرشیکمم چیزی تیر میکشه ودرد میگره😟😟😓😓😓😓😓😭😭😔

    1. سلام علاوه بر این که باید یبوست را کنترل کنید لازم است از مطب نیز وقت ویزیت بگیرید. احتمالا دچار هموروئید شده اید. از خوددرمانی پرهیز کنید و حتما به متخصص مراجعه کنید.

  5. Avatar photoبلقیس گفت:

    سلام خانم دکتر بلقیس هستم 9 ماه میشه که تو بسترم و مشکل یبوس دارم 10 روز بعد یا 5 روز بعد دفع میکنم برایم یه کمی رهنمایی کنید چی انجام بدم و ناگفته نمونه که منو با یه متخصص جراحی نخاع شوکی وصل کنید چرا که از اثر اصابت گلوله در دیسک کمر از ناحیه پاهایم بی حرکتم و باشنده افغانستان ام

    1. سلام به هیچ عنوان برای دفع مدفوع از دست کمک نگیرید. از داروخانه شربت ملین بگیرید. هر روز 10 دقیقه و 3 بار در روز در لگن آب گرم بنشینید. غذای پرفیبر مثل نان سبوسدار و سبزی و میوه زیاد میل کنید و روزی 10 لیوان آب میل کنید تا یبوست شما رفع شود. هر روز نیم ساعت قبل و بعد از غذا در دستشویی بنشینید تا روده های شما به عمل دفع عادت کنند. اگر در ناحیه مقعد زخم دارید با کمی روغن نارگین یا زیتون ناحیه را کمی چرب کنید. با مطب من تماس بگیرید و وقت ویزیت آنلاین با واتساپ بگیرید. بابت متخصص جراحی مغز و اعصاب و نخاع متاسفانه کسی را نمی شناسم که به شما معرفی کنید. می توانید در گوگل جستوجو کنید. سلامت باشید.

      1. Avatar photoدل آرام گفت:

        لام من یه خانم ۳۵ساله هستم که از ۱۵سالگی اولین یبوست رو تجربه کردم و الان هر سه روز یا چهار روز یه بار با کمی کمک دست مدفوع میرم و گاهی خونریزی هم دارم کمی بیرون زدگی هم وجود داره که بعد مدفوع سخت خارش و درد دارم اما از خجالت و ترس سالهاست که این درد رو تحمل میکنم لطفا کمی در مورد روش معاینه و اینکه آیا بیهوشی انجام میشه توضیح بدید سپاس از شما 🙏🌸

        1. سلام معاینه بیماری های مقعد دردناک نیست و اگر بیمار درد داشته باشد به هیچ عنوان معاینه داخلی نیز انجام نمی شود. به احتمال زیاد مبتلا به هموروئید و شقاق می باشید. اگر بعد از مصرف یک دوره داروی قوی و اصلاح رژیم غذایی درمان نشوید به شما درمان با لیزر پرتوان پیشنهاد خواهد شد. اگر هموروئید و شقاق درمان نشود ممکن است دچار بیماری های دردناک دیگری شوید که نیاز به مراجعه اورژانسی خواهد داشت. بنابراین خجالت نکشید و در اسرع وقت به متخصص مراجعه کنید.

        2. Avatar photoعلیرضا گفت:

          خانوم من کامنت شمارو الان خوندم واقعا چجوری تحمل کردید این همه سال اخه چرا خجالت دکتر زن معاینتون میکنه من سه سال با این بیماری شدید مبارزه داشتم چندروز پیش رفتم پیش یه متخصص که ازلیزر پرتوان استفاده میکرد واقعا زندگی واسم آسون تر شده دیگ عصبی نیستم واقعا اشتباه نکنید من هم تنگی داشتم خونریزی دردشدید حتما برید برای لیزر یادتون باشه نوع لیزر پرتوان و توسط جراح لیزر باتجربه باشه

          1. Avatar photoشخص گفت:

            سلام من کامنتتونو دیدم الان کاش میشد باشما مستقیم صحبت کرد. گرفتار درد مقعد هستم. به قدری برای زخم ها تنگ شده که حتی باد معده هم با درد میاد بیرون. گرفتار و عصبی ام. شهرستانی ام نمیدونم چیکار کنم کاش میگفتید کدوم دکتر رفتید

  6. Avatar photoمهسا گفت:

    سلام خانم دکتر برای درمان یبوست و سفتی مدفوع چند ساله
    که با دست دفع مدفوع را انجام دادم به چه متخصصی برای یبوست بایدمراجعه کنیم؟

    1. علاوه بر این که لازم است به متخصص تغذیه و گوارش مراجعه کنید لازم است معاینه مقعدی توسط متخصص جراحی عمومی نیز داشته باشید. تا مطمئن شویم که زخم و توده ای در ناحیه نداشته باشید.

  7. Avatar photo. گفت:

    سلام خانم دکتراگه مدفون سبزرنگ باشه همراه بااسهال وهم غیراسهال مشکل چیست باتشکر

    1. سلام لازم است دیگر علائم بیمار و نوع تغذیه بیمار بررسی شود

  8. Avatar photoرها گفت:

    سلام خانم دکتر من ۱۳ سال پیش که زایمان کردم دچار یبوست شدم واز اون موقع درگیر این بیماری هستم گاهی یبوست ندارن وگاهی به سختی دفع دارم وگاهی با خونریری البته همیشه این طور نیست ولی از همون۱۳ سال میش یک زائده ی گوشتی از بیرون مقعدم آویزون شد البته از داخل نیست از کنار لبهای بیرونی مقعدم هست ودرد هم نداره قبلا که مراجعه کردم دکتر گفت نیازی به برداشتنش نیست وممکنه بزرگتر هم بشه وگفتن عمل کردنش بدتر هست الان چندروزی هست که دوباره درد دارم هنگام دفع و خونریزی واحساس میکنم این زائده بزرگتر شده چکار کنم برای یبوستم و خونریری واینکه این گوشت اضافه چی هست و قابل عمل هست یا نه؟

    1. توصیه می کنم این گوشت اضافه را با لیزر پرتوان توسط یک متخصص جراحی و لیزر ماهر بردارید و از مشکلات و عوارض آن خلاص شوید.

  9. Avatar photoسینا گفت:

    سلام
    با تشکر مفید بود ممنون

    1. از قدردانی شما سپاسگزارم.

  10. Avatar photoElmome گفت:

    سلام ، من حدود یک سالی میشه دچار یبوست مزمن شدم ،قبلا از قرص سنا برای تخلیه استفاده میکردم که دیگه اونم جواب نمیده. الان من باید چیکار کنم ؟ هر روشی ام امتحان کردم ورزش و خوردن و فیبر و آب هیچکدوم تاثیری نداشتند

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. علاوه بر این که باید رژیم غذایی مناسب داشته باشید لازم است مطمئن شوید که دچار بیماری های مقعد نیز نباشید. زیرا بیماری های نشیمنگاه مثل هموروئید و شقاق یبوست را تشدید می کنند.

  11. Avatar photoنگار گفت:

    سلام ببخشید من چند ماهی هست دفع مدفوع با دست انجام میدم و شکمم بعضی موقع ها درد میکنه والان خیلی ببخشید اسهال یکم شدید میرم و الان متوجه شدم سمت راست شکمم باد کرده چیز خطرناکیه؟

  12. Avatar photoعذرا فتاحی گفت:

    سلام خانم دکتر سعادتی
    بنده حدود ۱۶ سال است که بواسطه فشار انگشت از بیرون و گاهی از داخل مدفوع را دفع میکردم. حدود چهل روز پیش با مراجعه به پزشک جراح عمل فیشر انجام دادم. الان بعد از گذشت این مدت متاسفانه هم درد مقعد بیشتر شده(بویژه بعد دفع مدفوع حتی اگر بصورت اسهال هم باشد) و هم مجددا مجبور به دفع با دست هستم لطفا مرا راهنمایی فرمایید.
    باتشکر

    1. سلام فیبر غذایی خود را افزایش دهید و روزانه 12 عدد میوه مصرف کنید که حجم مدفوع شما زیاد شود. به یک متخصص فیزیوتراپی کف لگن نیز مراجعه کنید. با جراح معالج خود نیز در ارتباط باشید.

      1. Avatar photoمینا گفت:

        سلام خانم دکتر
        من 23 سالمه
        از بچگی یبوست داشتم
        یکسال پیش وقتی کرونا گرفتم خوب شدم دقیقا بعد از اون انگار رودم یه چیزیش شد دیگه دفعم نرمال نبود حتی شقاق شدم هموروئید شدم آنقدر دکتر رفتم هی گفتم که من یبوستم حاده عادی نیست درک نمیکردن خیلی خسته شدم از داروهایی موقتی که برا یبوست عادی میدادن برای همین دیگه نرفتم یک سالی هست که از انگشتم برای دفع کمک میگیرم
        گاهی خیلی دیر دستشویی میرم گاهی زود
        ولی بدون کمک انگشتم انقدر که دستشویی سفته
        لبه های مقعدیمو چون هموروئید هستم باعث زخم و خونریزی میشه برای همین از انگشت استفاده میکنم
        آنقدر این یکسال برام عذاب بود که خسته شدم از اینکه مثل بقیه عادی نمیتونم برم دستشویی
        فوبیا طوریم گرفتم از اینکه بخوام دوباره برم متخصص
        حقیقا اینجا اولین باریه که توی این مدت کسایی رو دیدم که مثل من هستن و تا الان حتی دکترام بهم نگفتن که ممکنه دفع سخت داشته باشم
        یکم راهنمایی کنین ممنون میشم

        1. سلام باتوجه به این که یبوست مزمن داشتید مبتلا به هموروئید و شقاق شده اید که بیماری شما را تشدید کرده است. به هیچ عنوان از دست برای دفع مدفوع کمک نگیرید زیرا مبتلا به بیماری دیگری با عنوان ضعیف شدن عضلات مقعد نیز می شوید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. علاوه بر این که لازم است برای درمان هموروئید و شقاق دارو مصرف کنید یا حتی جراحی یا لیزر شوید لازم است از یک متخصص تغذیه نیز رژیم غذایی پرفیبر و مناسب بگیرید. علت یبوست مزمن معمولا کم آبی و تغذیه نامناسب و کم تحرکی است. اگر این موارد را رعایت کنید و علاوه بر درمان یبوست و هموروئید و شقاق باز هم دفع مدفوع برای شما سخت باشد نشانه وجود سندرم دفع سخت است که لازم است با مصرف داروهای ضد اسپاسم درمان شود. توصیه می کنم هر روز 20 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید تا دفع مدفوع راحت تری داشته باشید. به هیچ عنوان طولانی مدت زور نزنید و برای دفع مدفوع از دست کمک نگیرید.

  13. Avatar photoآیدا گفت:

    سلام، یه سوال داشتم، اینکه برای تخلیه و دفع مدفوع چقدر زور دادن مضره؟؟ و زور دادن برای دفع حداقل باید تا چه حدی باشه؟؟

    1. سلام نباید بیشتر از 1 دقیقه برای دفع مدفوع زور بزنید و اگر این مدت به 10 و 15 دقیقه و بیشتر به طول بیانجامد احتمال بروز هموروئید و شقاق بالا می رود.

  14. Avatar photoشراره گفت:

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر، من تقریبا یک ماه هست که موقع دستشویی کردن حس میکنم کامل تخلیه انجام نمیشه و مقداری میره بالا، و مدل مدفوع هم شل هستش وتکه تکه، و تعداد دفعات مدفوع هم نسبت به قبل کم شده، به نظرتون چه کاری باید انجام بدم؟
    با تشکر…

    1. سلام مصرف آب را افزایش دهید و از مطب وقت ویزیت بگیرید که اگر مبتلا به شقاق و هموروئید باشید برای شما داروی مناسب و به جا تجویز شود. هر روز 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید.

  15. Avatar photoمریم گفت:

    سلام خانم دکتر
    من ۱۳ سالم هست و یبوست شدید گرفتم
    الان ۱۱ روز هست که دفع نداشتم احساس دفع مدفوع رو دارم ولی مدفوع خارج‌ نمیشه معذرت میخوام ولی خیلی سفت و کلفت هست

    1. برای دفع مدفوع بعد از این همه مدت طولانی توصیه می کنم از یک پرستار یا بهیار باتجربه کمک بگیرید تا عمل تنقیه یا انما را برای شما انجام دهند. رژیم غذایی مناسب داشته باشید و هر روز 8 لیوان آب بنوشید و بعد از هر اجابت مزاج 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید.

  16. Avatar photoامیرحسین گفت:

    سلام ، من ۲۲ سالمه و شهرستان هستم و از بچگی تو دفع مشکل داشتم که متوجه شدم با اب گرم دفع برایم راحت تره و همون موقع ها هم بود که شروع کردم با کمک انگشت مدفوعم رو دفع کنم چون به خیال خودم و شعور کودکیم این روش تمیز تره و مدفوع کمتر داخل روده هام میمونه و بدنم سالم تر میمونه حدودن فکر کنم بیشتر از ۱۰ سال این کارو انجام دادم جوری که حتی یادم نمیاد کی همروئید دچار شدم… ایا از همون زمانا من همروئید داشتم که از دست کمک میگرفتم یا بخاطر این که از انگشت کمک گرفتم همروئید گرفتم ، حتی در این سال های اخیر برای افزایش سرعت دفع و این که دیگران به درب نزنن خیلی وقته داخل دستشویی هستی تمرکز میکردم خودم رو سریعا ازاد کنم تا بتونم سریع تر انگشتم رو داخل مقعدم ببرم و دفع رو انجام بدم .اولین بار که متوجه همروئید شدم حدودن ۴-۵ سال پیش بعد از خون ریزی بود که هرچی دکتر میرفتم من رو تشویق میکردن به استفاده از دارو و پماد های همروئید و از جراحی منع میکردن تا این که متوجه این شدم تمام روان و روش زندگیم مختل شده و حتی روابط خانوادگیم بخاطر سوزش و درد و نداشتن ارامش به مشکل خورده و دیگر مسمم و پا فشارانه دنبال جراحی کردن رفتم تا از شر این بیماری راحت شم تا این که یکی از اشناهامون من رو به دکتری معرفی کرد و بعد از مراجعه به مطب همونجا و همون روز جراحیم کردن (۴ روز پیش ) الان احساس خیلی خوبی دارم که چقدر راحت شدم ولی بعد از همین ۴ روز احساس میکنم بلد نیستم دفع انجام بدم هرچی زور میزنم بدنم فقط خودش رو ازاد میکنه قشنگ احساس میکنم گوشت و عضلات ناحیه معقد و لگن فقط شل میشن ولی مدفوعی که انتهای روده حس میکنم که به ناحیه انتهای ستون فقرات و ما بین الت تناسلیم و معقدم فشار و سنگینی وارد میکنه ولی دفع صورت نمیگیره و مثل یک جوش اطراف معقدم رو فشار میدم تا اندازه یک نخود مدفوع خارج شه
    الان حالت روحی خوبی ندارم ناگفته نماند بعد از تلاش برای دفع خیلی سخت عضلات معقدم رو منبسط میکنم یا به عبارتی جمع کردن خودم فقط با فشار اوردن و جمع کردن خودم و نشستن ارام ارام میتونم عضلات معقدم رو منبسط کنم
    تورو خدا راهنماییم کنید

    1. سلام با توجه به این مدت زمان طولانی با کمک دست عمل دفع مدفوع را انجام داده اید عضلات مقعد شما ضعیف شده است. با مشورت جراح معالج خود از بیوفیدبک و فیزیوتراپی کف لگن و تمرینات کگل برای تقویت عضلات کف لگن کمک بگیرید. مقدار فیبر غذایی را افزایش دهید تا حجم مدفوع شما به اندازه کافی باشد تا دچار تنگی مقعد نشوید. اگر این مشکل رفع نشود بیماری شما مجدد عود خواهد کرد.

  17. Avatar photoآرمان گفت:

    سلام،الان نزدیک سه روزه نمیتونم مدفوعم رو دفع کنم دو سه بارم با دست سعی کردم اما خارج نشد ،ایا دارویی واسه دفع راحت هستش معرفی کنید

    1. سلام لازم است بیمار معاینه شود. برای درمان یبوست مراجعه به متخصص تغذیه و گوارش نیز ضروری است.

  18. Avatar photoKosar گفت:

    سلام خسته نباشید خیلی ممنون میشیم کمکم کنید،من دو روزه اصلا نمی تونم دفع مدفوع کنم هر چقد زور میزنم نمیشه و یکم پایین میاد و بیرون نمیاد که دفع بشه و به شدت اذیتم میکنه اصلا نمی تونم دفع کنم خیلی ممنون کمکم کنید لطفا🙏🏻🌺

    1. از یک پرستار یا بهیار باتجربه جهت انجام عمل تنقیه یا همان انما کمک بگیرید. نشستن در لگن آب گرم نیز می تواند به عمل دفع مدفوع کمک کند.

  19. Avatar photoعلی بدرابادی گفت:

    سلام.دکترمن قرص اعصاب شبانه روزی یک بسته وتریاک اب میکنم میخورم مدفوم سفت میشه وازقرص سیلاکس استفاده میکنم هرموقع که سیلاکس نمی خورم اذیت میشم چکارکنم اعتیادبه تریاک وقرص الپرازلام دارم هرموقع که میرم دستشویی حدود۱ساعت بایدزور بزنم دگه پاهام خشک مشن وسوزش ادرارمیگیرم.لطفاکمکم کنید.ممنونم

    1. از یک متخصص تغذیه و گوارش دارو و رژیم غذایی مناسب دریافت کنید.

  20. Avatar photoسارا گفت:

    سلام
    سلام
    خداقوت
    ببخشید من چند ماهیر هست همورویید دارم. پزشک متخصص مراجعه کردم گفته این مورد چیزی نیست که بخاطرش عمل کنی. باهاش بساز. گاهی وقتی انگشتم را داخل مقعد می کنم برای زدن پماد مقداری مدفوع انتهای مقعد هست. آیا وجود مقداری کم مدفوع در ابتدای رکتوم زمانی که دفع نداریم طبیعیه ؟

  21. Avatar photoبی نام گفت:

    سلام من مشکل ریفلاکس و ترش کردن معده دارم که خیلی دکتر رفتم اندوسکپی هم دادم گفت از اعصابه مشکل دفع مدفوع دارم به طوری که بعد از اونم حس میکنم به‌طور کامل تخلیه نشده خیلی وقته دچار این مشکلم قرصی چیزی هست که برای بهتر شدن مصرف کنم ؟

    1. اگر مشکلی در ناحیه مقعد به وجود آمده باشد من می توانم شما را کمک کنم اما اگر مشکل اصلی و ریشه بیماری شما اعصاب و گوارش است لازم است تحت نظر متخصص اعصاب و گوارش باشید.

  22. Avatar photoهادی گفت:

    سلام وقتتون بخیر خانم دکتر.خانم دکتر من هم چند سالی هست که با انگشت عمل تحریک برای دفع مدفوع رو انجام میدم چند ماه یک بار خونریزی از مقعد رو دارم ولی بعد از دو الی سه روز از بین میره الان نزدیک دو هفته میشه سوزش در مقعد دارم و وقتی انگشت رو فشار میدم دردش چندین برابر میشه بعد از گذاشتن انگشت رو محل سوزش احساس میکنم که یک جوش یا یک حالتی شبیه به زگیل هست با انگشت این احساس رو دارم از پماد آنتی هموروئید استفاده کردم تا ۳ روز بهتر شدم ولی بازم به این مشکل خوردم ممنون میشم راهنمایی کنید خیلی اذیت هستم

    1. سلام به هیچ عنوان خوددرمانی نکنید. ممکن است به جز هموروئید به شقاق نیز مبتلا باشید و با مصرف داروی نادرست بیماری شما تشدید شود.

  23. Avatar photoناشناس گفت:

    سلام خانم دکتر. بنده یکی دو سال میشه که تخلیه ادرار و مدفوعم یه کم سخت شده انقباض و انبساط درون آلت و مقعد صورت نمی‌گیره. مقعدم بی حسه زیاد احساس دفع نمیکنم موقع ادرار دفع هم به سختی صورت میگیره . نعوظیت و تخلیه منی هم دچار اختلاله. ادرارم موقعی که میگیره خیلی فشار میاره به سختی میتونم نگهش دارم به محض اینکه میگیره باید تخلیه بشه اصلا نگه داشته نمیشه..علتش چی میتونه باشه…ممنون میشم بفرمائید نیاز به چه کاری هست؟

    1. سلام به یک متخصص ارولوژی مراجعه کنید.

  24. Avatar photoمحسن مدرسی گفت:

    سلام خانم دکتر من نزدیک به ده پانزده ساله که مشکل دفع مدفوع دارم فرقی هم نمیکنه که یبوست داشته باشم یا نه و برای کمک همیشه از انگشت استفاده کردم و بطوری هست که بیشتر مواقع کلا مجرای خروج مدفوعم بسته هست که از همون ابتدا باید باید از انگشت کمک بگیرم حتی اگه بصورت خیلی روان باشه چون من کلا کم یبوست میگیرم دکتر جراح عمومی هم رفتم میگه مشکل فتق داری و باید عمل کنی حالا نمی‌دونم با عمل درست میشه یا نه چون حتی مواقعی که از انگشت کمک میگیرم تا یکم دفع میکنم دوباره محل خروج از داخل بسته میشه و این کار رو چندین بار باید انجام بدم بطوریکه بعضی مواقع شاید تا نیم ساعت هم داخل دستشویی هستم.ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. همانطور که قبلا هم اشاره شد دفع مدفوع با دست منجر به ضعیف شدن عضلات مقعد در انجام عمل دفع و همچنین زخم شدن و آسیب رسیدن به بافت مقعد می شود. این عمل را ترک کنید و برای درمان با مشورت یک متخصص داروی مناسب مصرف کنید. در لگن آب گرم بنشینید و در صورت نیاز به متخصص فیزیوتراپی کف لگن نیز مراجعه کنید.

  25. Avatar photoسروشا گفت:

    سلام خانم دکتر منم مشکل یبوست دارم ولی من درزیر بغل سمت راستم احساس فشار ودرد دارم ودر ضمن یک نوبت آنلاین از واتساپ میخواستم۰

    باتشکر

    1. سلام مشکل یبوست لازم است با مراجعه به متخصص تغذیه و مصرف داروی مناسب درمان شود. اگر علت درد در زیر بغل وجود توده یا کیست مویی باشد لازم است جراحی و تخلیه شود. برای دریافت نوبت آنلاین با واتساپ لطفا با مطب تماس بگیرید.

  26. Avatar photoSooniya گفت:

    سلام خانوم دکتر
    ممنون از مطالب مفیدتون
    چند سالی هست که گاز روده رو به موقع نمی تونم خارج کنم و موقعی که خم و راست بشم خارج میشه
    و چند ماهی هست موقع اتمام دفع مدفوع احساس می کنم هنوز مدفوع مانده اما وقتی با انگشت قصد خارج کردن مدفوع باقی مانده رو دارم احساس می کنم خم روده به مقعد رسیده و چیزی مثل ریشه قالی به دستم می خوره. پیش متخصص رفتم نوبت کولونوسکوپی داخل مطب دادن. اما چون اقا هستند و گفتن بیهوشی میزنیم من نگران هستم. میگم شاید مورد من طبیعی هست و نیاز به کولونوسکوپی نباشه.
    ممنون میشم اعلام نظر بفرمایید.

    1. طبق نظر متخصص عمل کنید. دفع مدفوع با کمک دست را انجام ندهید و از لگن آب گرم برای بهبود عملکرد عضله مقعد استفاده کنید.

  27. Avatar photoMatin گفت:

    سلام وقت بخیر خانوم دکتر
    چند سالی هست ک برای دفع مدفوع از دست و انگشتت کمک میگیرم
    گاهی مدفوع سفت بوده اما اکثرا نرم و طبیعی بود
    اما به خاطر این ک راحت تر بودم از انگشت کمک میگرفتم
    و هیچ مشکلی نداشتم
    تا فکر کنم 60 روز پیش بود ک احساس کردم چیزی تو لبه مقعدم مانند گوشت اضافه هست
    گاهی اوقات ک سوزش داشتم و نمی تونستم راحت با انگشت دفع کنم و چند قطره خونه ذلال و شفاف هم رویت میکردم
    و گاهی هم خوب میشه و هیچ دردی نداره
    خلاصه الان 7 روزی میشه ک از دست کمک نگرفتم و به راحتی دفع میکنم و مشکلی ندارم
    اما این گوشت اضافه منو دیونه کرده ازش بدم میاد
    تحقیقاتی انجام دادم فهمیدم شقاق هست
    و تو آینه دقت کردم دیدیم یه گوشه ریزی از لبه مقعدم پاره شده و این تیکه ک روش هست اندازه یک عدس و بیرون مقعد
    الان میخواستم بدونم بهترین درمان چیه ازش بدم میاد ولی دردی چیزی ندارم
    چون پسر و 18 هستم اصلا دوست ندارم خانوادم متوجه این مشکل من بشن واقعا بده
    شما راه حلی بزارین جلوم ک زود تر درمان بشم
    البته اینم بگم یک سالی هست ک قبل مدفوع تیکه های مثل مخاط می‌دیم اوایل خیلی ترسیدم ولی بعداً عادی شد و هیچ دردی در شکم تا پایین ندارم

    1. احتمالا به دلیل یبوست مزمن و دفع مدفوع سخت دچار هموروئید و شقاق شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر با دارو درمان نشوید لازم است جراحی با یا بدون لیزر انجام دهید. درمان یا برداشتن زائده ایجاد شده ضروری است حتی اگر درد و خونریزی ندارد. زیرا در آینده عارضه دار می شود. این مورد کاملا طبیعی است و توصیه می کنم با خانواده خود مشکل را در میان بگذارید.

  28. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر،من مدت زمان طولانی است که برای دفع مدفوع از دستم کمک میگیرم طوری شده که دیگه الان اصلا بدون کمک دستم نمیتونم دفع کنم،هیچ مشکل بواسیر و … ندارم
    فقط مقعدم باز نمیشه باید از دستم کمک بگیرم و انگاری هیچ نیرو حرکتی تو روده ام نیست که بتونه مدفوع بده بیرون
    دکتر هم رفتم پودر میسلیوم و قرص رگفلور دادن ولی تاثیری ندلشت من باید چیکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. دیگر از دست برای دفع مدفوع کمک نگیرید. از لگن آب گرم استفاده کنید. به یک متخصص مراجعه کنید و مطمئن شوید که زخمی در ناحیه مقعد وجود ندارد. فیزیوتراپی کف لگن نیز برای شما کمک کننده است.

  29. Avatar photoآیدی گفت:

    سلام خانم دکتر من ۳۰ سالمه و تا جایی که یادم میاد همیشه با کمک انگشتم مدفوعمو خالی میکردم.همیشه مدفوعم حالت نرم داره و به دیواره های مقعدم میچسبه.الان که فهمیدم این گوشت اضافه ها بابت این مسئله بوجود میاد تازه دلیلشو فهمیدم.چون ۳ بار من لیزر انجام دادم ولی مجدد همون قسمت دوباره گوشت اضافه آورده.البته هیچ دردو خون ریزی ای نداره.از اینکه مدفوعی داخل باسنم باقی بمونه خیلی بدم میاد،آیا روشی هست که بدون کمک انگشت بشه همه ی مدفوع رو کامل خالی کرد و چیزی حالت چسبندگی به دیواره ها باقی نمونه؟

    1. یک مقعد سالم نیازی به دفع با کمک دست ندارد و به حالت عادی کاملا تمیز می شود. مراجعه به متخصص برای بررسی وضعیت مقعد و نشستن در لگن آب گرم به طور روزانه به شما کمک خواهد کرد.

  30. Avatar photoپری رضایی گفت:

    باسپاس ازراهنمایی وتوضیحات زیبایتان راه درمان شوهرم جیست همیشه چندسالی ست ازدفع مدفوع مینالدچندباردکتررفته امامثل اینکه دکتردردش رانمی شناسددرمان نمی شودچون طوری برایم بیان کرده یبوست نیست دفع مدفوع خیلی دیرخیلی کم بسختی وباریک اما خشک نیست الان۷روزاست دفع نداشته دردش چیست درمانش چیست وکجا بایدرفت چه بایدکردپری رضایی شوهرم علی رضایی ازکرمانشاه خودمم یه دختردکتردارم ۲تاپرستارتوتهران اماباشماراحتترمیشودصحبت کردپیشاپیش سپاسگزارم

    1. من هم از قدردانی شما سپاسگزارم. اگر بیش از 3 روز است که دفع مدفوع نداشته اند لازم است با کمک یک پرستار یا بهیار باتجربه عمل تنقیه را انجام دهند و به هیچ عنوان برای دفع مدفوع زور نزنند. توصیه می کنم ابتدا از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ارسال عکس از ناحیه وضعیت مقعد بررسی می شود. بعد از تشخیص علت بیماری برای ایشان دارو و رژیم غذایی تجویز می شود. توصیه می کنم هر روز 30 گرم فیبر و آب کافی را فراموش نکنند و نشستن در لگن آب گرم هم به التیام ناحیه مقعد کمک می کند.

  31. Avatar photoبهروز گفت:

    باسلام خدمت شما خانم دکتر من سال ۸۲ روده بزرگم مشکل داشت قسمتیشو دکتر درشیراز برداشت الان مدت زیادی هست دوباره مشکل دفع دارم اصلا چیزی به اسم دفع ندارم جز باعمل تنقیه باآب گرم اون هم زیاد نیست مدفوعی که دفع میش الان شبها کارم فقط گریه هست از دردطرف راستم نمیدانم این درد بواسطه همین دفع غیرطبیعی هست یا مشکل دیگه ای درست کردم

    1. اگر مشکل از روده بزرگ باشد لازم است مجدد به جراح خود مراجعه کنید. از طرفی ممکن است به دلیل انجام تنقیه به ناحیه مقعد آسیب رسیده باشد و این مورد نیز باید بررسی شود.

  32. Avatar photoیاسمن گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من دختر ۲۲ ساله هستم.در اکثر مواقع یبوست دارم و چند ساله از انگشت برای دفع مدفوع استفاده میکنم ،حدودا چند سال پیش دچار خونریزی از مقعد شدم که با نشستن تو اب گرم و چرب کردنش سریعا برطرف شد. چند روز پیش در اثر یبوست حس میکنم مقعدم زخم شده،هیچ خونریزی ندارم فقط هم موقع دسشویی کردن درد میگیره‌.
    بنظرتون لازمه که به دکتر مراجعه کنم یا با درمان خانگی برطرف میشه؟
    ممنونم از پاسخ گوییتون🌹

    1. به شدت از دفع مدفوع با کمک دست خودداری کنید. حتما به متخصص مراجعه کنید. هر روز 15 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید.

  33. Avatar photoبیژن غندالی گفت:

    سلام خانم دکتر حدود دو ماه پبش درد معقد شدید داشتم به طوری که خاک زمین را میخاستم در بیارم ولی زمانی که روغن زیتون به معقد زدم ساکت شد از ان موقع به بعد دفع برام سخت شدهر روز دفع دارم ولی به سختی وحجم کم وهنکام دفغ گاز زیاد خارج میکنم در بعضی موقع احساس میکنم یه گوشت اضافه پشت معقدم خواهشمندم راهنمایی کنید

    1. احتمالا مبتلا به هموروئید و شقاق می باشید. خوددرمانی نکنید و از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید.

  34. Avatar photoبهروز بهروز گفت:

    سلام دکتر من اصلادفع ندارم اومدم شروع کردم دو روزفقط کارم نوشیدن آب بود بازهم دفع صورت نگرفت چکارکنم دگه دارم دیوانه میشم

    1. از یک پرستار یا بهیار باتجربه برای انجام عمل تنقیه کمک بگیرید. از یک متخصص تغذیه و گوارش نیز وقت ویزیت بگیرید.

  35. Avatar photoMahya گفت:

    سلام من سه روز هست نمیتونم دفع رو انجام بدم و ببخشید پشتم یاری نمیکنه و باز نمیشه مشکل دیگه ای ندارم عرق نعنا وماست و اب زیادی هم خوردم خوب نشد چیکار باید بکنم

    1. برای انجام عمل دفع زور نزنید. از یک پرستار یا بهیار باتجربه برای انجام عمل تنقیه کمک بگیرید. روزانه 20 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید و تمرین کگل را انجام دهید. از یک متخصص نیز داروی مناسب دریافت کنید و علت دقیق بیماری را پی گیری کنید که مجدد دچار یبوست نشوید.

      1. Avatar photoMahya گفت:

        بخاطر استرس هست هرموقع استرس میگیرم اینطوری میشه😔

        1. با یک متخصص مشورت کنید که در صورت نیاز از آرامبخش استفاده کنید. مصرف دمنوش های آرامش بخش و عرق رازیانه و گل گاوزبان نیز به کاهش اسپاسم مقعد کمک می کند.

  36. Avatar photoسجاد گفت:

    سلام
    الان حدود ۲۰ سال هست که برای دفع مدفوع باید اب گرم رو به مقعد گرفته و با دست تحریک میکنم تا تخلیه کنم که نفخ بوده و فقط باد تخلیه میشود نفخ زیاد دارم گاهی شکم درد و بعضی مواقع در صورت عدم تخلیه و تکرار کار فوق دچار خونریزی و درد مقعدی میشم ک بعد چند ساعت خوب میشه ؟؟؟
    کلافه شدم
    پیشنهاد لطفا
    ممنون

    1. احتمالا به دلیل دفع ناقص دچار یبوست مزمن می شوید. این دفع ناقص می تواند ناشی از ضعیف شدن عضلات مقعد یا هموروئید و شقاق باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید. با راهکارهای خانگی و توصیه های عمومی درمان نمی شوید.

  37. Avatar photoمجتبی گفت:

    اسلام ببخشید دکتر من این کار را سه ساله انجام میدم و تا الان علاعمی نداشتم امکان داره مشکلی پیش اومده باشه و دیگر من این کار را چند وقته انجام نمیدم

    1. مسلما مشکلی در ناحیه مقعد وجود دارد که برای دفع مدفوع از دست کمک می گیرید. توصیه می کنم تا مشکل جدی تری برای شما پیش نیامده است از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید. مصرف آب و فیبر را افزایش دهید تا دفع مدفوع راحتی داشته باشید.

  38. Avatar photoمحمد شریفی گفت:

    سلام خانوم دکتر توروخدا راهنماییم کنید ..من بیست و پنچ سالمه ..حدودا 9ماه پیش از ساختمون افتادم کمرم پلاتین داره و لگنمم یک ترک داشت که خداروشکر خوب شدم واز موقعی که از بیمارستان اومدم بدون کمک دست نمیتونم مدفوع کنم و اینکه کولا باید زور بزنم تازه ادار هم که میکنم خیلی زور میزنم ولی مدفوع باید از انگشت دستم کمک بگیرم ولی بعضی وقتا مدفوعم یکم زور میزنم خودش راهت میاد ..ودوسه بارم خیلی کم خون اومده اندازه رگ های خونی ولی موقعی که انگشت کردن دوبار قشنگ فهمیدم یک چیزی داخل ترکید که موجب شد خیلی خیلی کم خون بیاد ….تو روقران کمک کنید تا حالا دوبار رفتم متخصص فقط شربت دادن که شکم کارکنه همین…خانوم دکتر من چند سالی هم میشه معتاد به تریاک و شیره هستم الآنم بیشتر وقتا دیگه نمی‌کشم میخورم …بقران کمک کنید دعای یک بچه یتیم همیشه دستتون هست من هیچکسو ندارم تنها زندگی میکنم از مشهدم …خیلی ممنون که جواب همرو میدید واقعا بزرگوارید

    1. از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ویزیت برای شما داروی قوی تجویز می شود. ممکن است برای تقویت عضلات مقعد و لگن نیاز باشد بیوفیدبک و یا فیزیوتراپی کف لگن انجام دهید. میوه و سبزی هم زیاد میل کنید. قبل و بعد از هر دفع مدفوع 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید.

  39. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام وقت شما بخیر..من 32 سالمه تقریبا از 16-17سالگی دچار یبوست شدم که رفته رفته و به مرور زمان شکلش تغییر پیدا کرد و الان به مرحله ای رسیدم که در روز 4-5بار دستشویی میرم وگاهی اوقات بیشتر حتی…ولی مدفوع تکه تکه و باریک هستش و خونریزی بیرونی دارم و گاهی خونریزی درونی و همراه بادرد زیاد…نفخ شکم زیاد دارم و قسمت مقعدم هم یه تیکه اش برآمده..و همیشه تخلیه ناکامل صورت میگیره و از انگشت برای بیرون اومدن مدفوع استفاده میکنم…
    من بیوفیدبک رو هم 13 جلسه انجام دادم گفتن که عضلاتت قویه و مشکلی نداری..
    حالا نظر شما چیه؟من باید چیکار کنم؟واقعا خسته شدم…هر روز درد دارم…یه مسافرت دو روزه هم نمیتونم برم…

    1. یبوست و اسهال هر دو برای سلامت بیمار مضر است. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

    2. Avatar photoساحل گفت:

      سلام خانوم دکتر من چند سالی هست که یبوست دارم و از دست برای مدفوع استفاده میکنم میدونم دچار شقاق و هموروئید شدم راستش این اتفاق چند سال پیش افتاده و من بی نهایت از این اتفاق ناراحتم افسردگی گرفتم دکتر میرم بدترین قسمت این بیماری خجالتشه که آدم نمیتونه به کسی چیزی بگه خواهش میکنم به راهی پیش پای من بزارین دارم دیوونه میشم دیگه سنم پایینه و بی نهایت دارم از این موضوع رنج میبرم تازه یه سال هست که فهمیدم این چیه تو این یه سال دیوونه شدم

      1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. در نهایت با لیزر پرتوان بیماری شما درمان می شود و جای نگرانی نیست. به متخصص جراحی و لیزری مراجعه کنید که در یک جلسه و تضمینی بیماری شما را درمان کنند.

  40. Avatar photoرهام گفت:

    درود
    دکتر حدود ۲ ماه هستش که ۳ عدد دانه ریز، در حد جوش، داخل مقعدم حس میکنم (حدود یک بند انگشت داخل). بافت شون کاملا قابل لمس هستش و علاوه بر اون بعضی وقتا هم احساس سوزش دارم. با در نظر گرفتن احتمال بیماری های مقاربتی، ممنون میشم تشخیص تان رو بفرمایید.

    1. تشخیص دقیق بیماری بدون ویزیت بیمار امکان ندارد. احتمال هموروئید و شقاق وجود دارد و توصیه می کنم به مقعد را دستکاری نکنید. بعد از هر هر دفع مدفوع 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید.

  41. Avatar photoنگین گفت:

    سلام من یه مدتی هست دفع مدفوع با انگشت انجام میدم و درد و سوزش ندارم زور میزنم شکمم درد میکنه و کامل دفع انجام نمیشه مجبورم از انگشت استفاده کنم یه بار هم نمیدونم یه بارم ی چیزی شبیه ترشح بود حس کردم و ی بار دیگ ک داشتم از انگشتم استفاده میکردم انگشتم خونی شد و خیلی ببخشید مدفوعم خیلی عجیب بود من بعضی مواقع انگشتم خیلی داخل میبرم الان واقعا نمیدونم چیکار کنم و خیلی میترسم لطفا کمک کنید

    1. به هیچ عنوان دفع مدفوع با دست را انجام ندهید. قبل و بعد از هر اجابت مزاج 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید. از مطب وقت ویزیت بگیرید تا علت اصلی دفع ناقص شما مشخص و درمان اصولی شود.

  42. Avatar photoA گفت:

    سلام من 17سالمه از 9 سالگی بواسیر داشتم الان نزدیک به دوماه فک کنم دستشوییم نصفه میاد برای نصف دیگش ازدستم کمک میگیریم ولی خیلی اذیت میشم حس میکنم بواسیرم بزرگترشده و اینکه چندبار چون ناخنم بلند بود داخل مقعدمو زخم کرد الان واقعا نمیدونم چیکارکنم دوس ندارم اینکارو بکنم لطفا راهنمایی کنید 🙏😓

    1. سلام حتما از مطب وقت ویزیت بگیرید و از خوددرمانی پرهیز کنید. بعد از ویزیت برای شما داروی قوی تجویز می شود. برای دفع راحت تر از رژیم غذایی پرفیبر داشته باشید و قبل و بعد اجابت مزاج 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید. به هیچ عنوان از دست برای کمک به دفع مدفوع کمک نگیرید.

  43. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام خانم دکتر من یک هفتس که روده هام اصلا کار نمیکنن و شکمم مثله سنگ شده دکتر هم رفتم شربت مگنی میلک دادن و امروز من بعد از چند روز یه کوچولو دسشویی کردم که دیدم مثله اسهاله اما نمیدونم چرا از داخل روده هام بیرون نمیاد

    1. برای انجام عمل تنقیه اصولی به بیمارستان مراجعه کنید و یا از یک پرستار یا بهیار باتجربه کمک بگیرید.

  44. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام خانوم دکتر خسته نباشید
    من ۲۱ سالمه و از ۱۵ سالگی هموروئید دارم دو تکه گوشت اضافه به اندازه دو نخود دهانه مقعدم دارم الان فعلا دارم یبوست مزمنم رو درمان میکنم ولی دوس دارم هموروئیدم رو عمل کنم ولی یه سوال دارم اونم اینه که آیا جای عمل و بخیه ها میمونه؟مثلا بعد مدتها که خوب بشه خط بخیه مشخصه یا مثل روز اول میشه؟ و اینکه ممکنه همورویید بعد چند ماه عود کنه؟

    1. من لیزر هموروئید را بدون بخیه و اسکار انجام می دهم. لازم است همزمان با درمان یبوست مزمن نسبت به برداشتن گوشت های اضافه ایجاد شده اقدام نمایید. زیرا همین زائده ها یبوست را تشدید می کنند و روند دفع مدفوع را دچار مشکل می کنند.

      1. Avatar photoساحل گفت:

        ببخشید کسایی که محل زندگیشون دور هست باید چیکار کنن؟؟

        1. با مطب تماس بگیرید و وقت ویزیت آنلاین با واتساپ هماهنگ بفرمایید.

  45. Avatar photoمجتبی گفت:

    با سلام خانم دکتر. من الان ۲ماه پیوند کلیه شدم .و از اون روز تا حالا همش یبوست میگیرم دفع مدفوع خیلی سفت شده .شربت لاکتورز هم میخورم .البته یخورده خون هم همرا باهاش دارم. چیکار باید بکنم یعنی از عوارض دارو هاست؟

    1. احتمالا یکی از عوارض جراحی شما می باشد. توصیه می کنم با متخصص معالج خود در ارتباط باشید و با اجازه ایشان میزان مصرف آب را افزایش دهید. لازم است طبق نظر ایشان یک رژیم غذایی مناسب نیز دریافت کنید.

  46. Avatar photoرضا گفت:

    سلام ممنونم از مقالتون خیلی مفید بود من هم گاهی دچار یبوست میشم که با خیسوندن انجیر خشک در اب وپس از یک شب خیس خوردن هم اب انجیر هم خودشو میخورم خیلی مفیده وسریعا دفع راخت انجام میشه

    1. سلام من هم از قدردانی شما سپاسگزارم. بله استفاده از انجیر با این روش بسیار سودمند است و برای دفع راحت بسیار کمک کننده است. اما اگر بیمار زخم شقاق یا هموروئید در ناحیه مقعد داشته باشد لازم است علاوه بر رژیم غذایی سالم از یک متخصص نیز دارو دریافت کند.

  47. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام خانم دکتر من چند روزی بود معدم کار نمی کرد خیلی اذیت بودم سریس بهداشتی که می رفتم زور میزدم بد الان فک میکنم یه پرده ای چیزی جلوی مدفوع رو گرفته بیرون از سرویس بهداشتی احساس اینکه نیاز به اینه که برم دستشویی داره بد که میرم کار نمیکنه معدم

    1. احتمالا به هموروئید مبتلا شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. درضمن هر روز دو بار و به مدت 15 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید و از زور زدن برای دفع مدفوع خودداری کنید. غذای پرفیبر و ملین میل کنید و آجیل و غذاهای یبوست زا میل نکنید.

  48. Avatar photoمجید گفت:

    سلام. 10ماه میشه مشکل گوارش دارم از مقعدم خون میاد و مقعدم درد میکنه،میسوزه،تیر میکشه،حالت رگ به رگ هست متخصص گوارش رفتم قرص بایو بی اس و قرص های دیگر دادند گفتند استفاده کنید خوب نشدید باید برید کولونوسکوپی و… بنده دارو ها را خوردم موقت بهتر شدم و دوباره شروع شد رفتم دکتر عمومی گفتند شما استرس و اضطراب دارید و عصبی هستید و سیگار میکشم و ارثی هست و 20ماه قرص اعصاب وضد افسردگی استفاده میکردم… الان فعلا خون نمیاد ازم ولی مشکل دفع مدفوع دارم اونقدر آب ولرم میخورم تا یک مقدار احساس دفع میکنم و یک کم مدفوع خارج میشه ولی کامل تخلیه نمیشم و احساس میکنم غذا تو گلوم هست… دکتر عمومی تشخیص دادند که بیماری سندروم روده تحریک پذیر دارم… نظر شما چیست ؟

    1. سلام شما باید معاینه شوید. احتمالا به دلیل سندرم روده تحریک پذیر و دفع غیرطبیعی دچار هموروئید و شقاق شده اید که لازم است درمان تخصصی انجام شود. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  49. Avatar photoنگار گفت:

    سلام‌ من حدود سه سال پیش توی مدرسه نشسته از پله ها افتادم و بعد از اون باسن من درد میکرد حتی نشستنی و الان چند ماهی دفع مدفوع با انگشت انجام میدم و یه بار ی چیز مثل ترشح حس کردم و دو بار انگشتم کم خونی شد و مدفوعم خیلی عجیب بود و یه بارم قرص بیزاکودیل استفاده کردم الان وقتی ک زور میزنم مدفوعم کامل دفع نمیشه و تیکه تیکه و ناقصه و شکمم درد میکنه بعضی وقتا و روده هام صدا میده و الانم باز مثل وقتی ک افتادم باسنم درد میکنه و الان نمیدونم چیکار کنم‌

  50. Avatar photoشکوفه گفت:

    با سلام من حدودا چند ماهه قطر مدفوعم خیلی زیاده و برای دفع خیلی اذیت میشم و حدودا یک هفته ی پیش به همین خاطر فکر می کنم دچار پارگی مقعد شدم و در مدفوعم خون دیدم اما الان برطرف شده و از اون به بعد انگار اصلا مدفوع از روده به مقعد منتقل نمیشه و من هرچه ملین طبیعی مصرف می کنم اصلا فایده نداره لطفا راهکار ارائه بدید

    1. بر اثر یبوست مزمن دچار زخم شقاق شده اید. یکی از عوارض شقاق بروز تنگی مقعد می باشد و لازم است از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید. توصیه می کنم بعد از هر اجابت مزاج نیز 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید. حجم غذای مصرفی شما باید با تعداد دفعات مراجعه به سرویس هماهنگ باشد و رژیم غذایی متعادل داشته باشید.

  51. Avatar photoیوسف هاشمی گفت:

    سلام من وقتی دستشویی میکنم و بلند میشم میرم وضع میگرم و ی قطره از دستشویی میمونه و 5دقیق بعد میاد ولباسم کسیف می‌کنه مجبور. میشم برم ی لباس دیگ بفوشم

    1. دفع مدفوع ناقص می تواند یکی از نشانه های بیماری هموروئید و شقاق باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

      1. Avatar photoMina گفت:

        سلام لطفا در مورد بیوفیدبک راهنمایی کنید که پیش چه متخصصی باید بریم ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. متخصص فیزیوتراپی کف لگن می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

  52. Avatar photoسيامك گفت:

    سلام و عرض ادب من ١٠سالي هست با كمك دست دفع مدفوع را انجام ميدم روده هاي منم تحريك پذير هستن ٣سال پيش من تو شرايط پر استرس قرار گرفتم بعد اون شرايط احساس ميكنم دفع كامل انجام نميشه و از داخل معقدم كف لگنم بسته ميشه و اجازه دفع كامل نميده و همچنين باد كردن پشت معقدم هم هست واحساس سنگينى باسنم رو هم حس ميكنم
    تمام ازمايشاتم انجام شده اعم از كلونسكوپي-سي تي اسكن كف لگن همه چيز نرمال هستش
    ممنونم ميشه منو راهنمايي كنين

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. با توجه به این که در آزمایشات شما نتیجه ای مشخص نشده است لازم است معاینه شوید و در صورت نیاز آزمایش ها تکرار شوند. دفع مدفوع با کمک دست منجر به ضعیف شدن عضلات مقعد می شود و نباید این عمل را تکرار کنید.

  53. Avatar photoHoma گفت:

    سلام من خانمی ۵۸ساله هستم ۲ ماه هست که دچار پارگی ۳دیسک کمر شدم در مورد پارگی نظر پزشک معالج استراحت مطلق بود چیزی که منو نگران کرده از زمان پارگی دیسک ها متوجه شدم عضلات مقعد مثل سابق نیست و دفع و زور زدن در کار نیست خودم با شیاف همورویید توانستم کمی این مشکل را برطرف کنم آیا حدسم در مورد ارتباط با پارگی دیسک و این مشکل درست است یا علت چیز دیگری است خواهش می کنم منو راهنمایی کنید

    1. زمانی که بیمار فعالیت بدنی کافی ندارد حرکات دودی روده نیز کم می شود. به همین دلیل کم تحرکی منجر به بروز یبوست می شود. توصیه می کنم غذاهای ملین و پرفیبر میل کنید و با توجه به این که فعالیت کمتری دارید مقدار غذای خود را کم کنید. هر روز نیم ساعت قبل از غذا به دستشویی مراجعه کنید که روده ها به دفع مدفوع منظم عادت کنند و دچار تنبلی روده نشوید. اگر بر اثر یبوست دچار هموروئید و دیگر بیماری های مقعد شده اید از یک متخصص دارو دریافت کنید و خوددرمانی نکنید. استفاده غلط از برخی داروها می تواند وضعیت شما را سخت تر کند.

  54. Avatar photoSara گفت:

    سلام من حدود ۵ سال شاید بیشتره که انجام میدم این کار رو ..علائمی که بیماران دیگه گفتن مثل شکافو احساس سنگو خونریزی و … رو نداشتم یبوست هم ندارم ولی میتونم دفع کنم اما کمی سخت ؛ آخر هم مجبور به استفاده میشم .فقط چند وقت شد حساس شدم زدم تو اینترنت دیدم اینجوری گفته نگران شدم .. نیاز به چی داره این مشکل؟

    1. اگر یبوست و زخم شقاق ندارید احتمالا به دلیل ضعیف شدن عضلات مقعد به این عارضه مبتلا شده اید. اگر احساس می کنید بدون کمک دست نمی توانید دفع مدفوع کامل داشته باشید قبل و بعد از عمل دفع 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید و تمرین کگل را انجام دهید. طی یک الی دو هفته لازم است مشکل شما حل شود و نباید با کمک دست عمل دفع را انجام دهید. اگر طی این مدت بهبودی حاصل نشد از مطب وقت ویزیت بگیرید تا وضعیت سلامت مقعد بررسی شود.

  55. Avatar photoیونس گفت:

    سلام وقت بخیر. شما ویزیت مجازی هم دارید ایا؟؟

    1. سلام برای بیماران راه دور یا ناتوان که امکان مراجعه حضوری ندارند شرایط ویزیت آنلاین با واتساپ وجود دارد.

  56. Avatar photoساحل گفت:

    البته اصلا درد ندارم ولی میترسم مشکل بزرگتری پیش بیاد ببخشید هموروئید همون گوشت اضافه در ناحیه مقعد هست دیگه؟؟

    1. هموروئید با گوشت اضافه تفاوت هایی دارد و اغلب بیماران این دو مورد را با هم اشتباه می گیرند. در هر صورت هموروئید و گوشت اضافه باید کاملا درمان شوند که در آینده عارضه دار و عفونی نشوند.

  57. Avatar photolllll گفت:

    سلام یه سوال داشتم من الان ۲ روز میشه که دفعم نسبت به قبل خیلی کم شده و سخت و حس میکنم که کامل معدم خالی نمیشه چی کار کنم؟؟

    1. علاوه بر توجه به رژیم غذایی به یک متخصص نیز مراجعه کنید که دچار هموروئید و شقاق نشده باشید. دفع ناقص معمولا نشانه اسپاسم یا وجود هموروئید در ناحیه مقعد می باشد.

  58. Avatar photoستاره گفت:

    سلام
    خانم دکتر ، من 45 سالمه ، اخیرا دچار مشکلات دفع شدم عمل هیسترکتومی انجام دادم ، قبلا هم مشکل دفع داشتم نه اینقد ، الن همش احساس عدم تخلیه کامل دارم انگار چیزی در مقعدم هس ، متاسفانه فتق هم دارم و مدفوعم معمولا سفت و اسهالی باهم هس ، بعضی وقتها هم مدفوع مخاطی چن قطره وحالت ژله مانند حتی اگه غذای سفت خورده باشم البته قبل از هیسترکتومی هم این مشکل را داشتم الن بیشتر شده چیزی که خیلی اذیتم میکنه عدم تخلیه کامل که بعد عملم پیش اومد و گاز معده هم معمولاً کامل دفع نمیشه حتی وقتی میرم دستشویی ، فتق دوطرف هم دارم وبعضی اوقات هم از مقعد و هم جلو چیزی شبیه حباب یا باد خارج میشه ، علتش چیه ؟؟
    ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. به جز مشکلات گوارشی احتمالا مقعد شما نیز دچار زخم شقاق شده است و لازم است درمان شود.

  59. Avatar photoشیرین گفت:

    سلام خانم دکتر من در شهرستان زندگی میکنم معاینه شدم و دکتر گفتن شقاق دارم و برای ۴شنبه( فردا)وقت عمل با لیزر دادن ولی هیچ نوع دارو یاشیاف برای تخلیه روده به من ندادن ،این مشکلی ایجاد نمیکنه

    1. این مورد را با جراح خود درمیان بگذارید. بهتر است قبل از عمل روده ها تخلیه شود که تا 24 ساعت بیمار نیازی به دفع مدفوع نداشته باشید.

      1. Avatar photoفرشاد گفت:

        سلام خانم دکتر عزیزم وقت شما بخیر. ممنون از اینکه اطلاعات خوبی به مردم میرسانی.بارعرض پوزش یک هفتس که یه گوشت اضافه خیلی کوچک تقریبا اندازه نصف یه سر کبریت تقریبا شبیه جوش میمونه اما خیلی سفته که از مقعدم بیرون زده سوزش داره اذیتم میکنه همیشه هم مدفوعم سفته اذیتم میکنه خواستم بدونم آیا بواسر میباشد یا نه؟آیا در منزل میشه درمانش کرد؟ممنون از راهنماییتون و از سایت خوبتون🙏🏻

        1. سلام از قدردانی شما سپاسگزارم. احتمالا به هموروئید مبتلا شده اید. علاوه بر کنترل یبوست و نشستن در لگن آب گرم لازم است حتما به متخصص مراجعه کنید و از خوددرمانی در منزل و تست داروهای مختلف در ناحیه مقعد جدا خودداری فرمایید.

  60. Avatar photo... گفت:

    اینو جا گذاشتم خانم دکتر فقط با اب پر فشار گرم که کل وقتی که توی دستشویی هستم میتونم مدفوع کنم وگرنه همون با دست هم نمیشه🥺

    1. این عمل را تکرار نکنید زیرا آسیب بیشتری به بافت مقعد وارد می کنید. از داروخانه لگن توالت فرنگی و پله توالت فرنگی بگیرید و هر روز چند بار در لگن آب گرم بنشینید.

  61. Avatar photoادی گفت:

    خانم دکتر سلام بنده از بندرعباس مزاحم میشم من مشکل معقدی ندارم فقط اعتیاد به شیره دارم و مدفوع احابت مزاج ک میکنم مدفوع بصورت دایره دایره مثل توپ پینگ پونگ البته کوچکتر سه چهار روزی یکبار و این خیلی سفت هستن و ب سختی دفع میشه ک بعضی وقتها معقد زخم میشه و همون لحظه احساس سوزش میکنم در کل مشکل دفع مدفوع دارم پیشنهادی هست ممنون میشم

    1. به دلیل مصرف مواد مخدر بدن شما کم آب شده است. مقدار آب مصرفی را به 10 لیوان در روز برساند و مصرف مواد مخدر، چای و قهوه را به حداقل برسانید تا در آینده دچار مشکلات و عوارض دیگر نشوید.

  62. Avatar photoعلی گفت:

    سلام،خانم دکتر من یبوست دارم 3روزیکبار دستشوییم جواب میده اونم بازورزدن،یه چیزی مثل یه توده ازداخل مقعدم به بیرون بیرون اومده ایاهموروییددارم،خونریزی ندارم،به طوریکه مجبورمیشم باانگشت بفرستم داخل ضمناقبل ازاینکارباروغن نارگیل چربش میکنم البته تو فرستادن دردداره لطفاراهنمایی کنید

    1. بله شما مبتلا به هموروئید می باشید و اگر درمان نشود دچار عوارض دیگر و تشدید یبوست می شوید.

  63. Avatar photo.... گفت:

    سلام خانم دکتر پسر ۱۶ سالم
    ۲ ساله بعد از مدفوع اون مقدار خیلی کمی که مونده رو با دست خالی میکنم
    حالا دو سه روزه بعد از اون مقدار کن رو دست کمی خون میبینم هیچ دردی-ورمی ندارم
    این کار رو میکردم چون فکر میکردم از نجاست بدورم
    و نمازم رو با خیال راحت میخوندم
    خیلی میترسم
    کمک کنین لطفا
    الان خیلی دارم میترسم

    1. به هیچ عنوان دفع مدفوع را با کمک دست انجام ندهید. اگر بافت مقعد سالم باشد تخلیه به طور کامل انجام می شود و نیازی به استفاده از دست برای تخلیه کامل نیست. احتمالا مبتلا به هموروئید شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید و از خوددرمانی پرهیز کنید.

  64. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خانم دکتر خوبی بنده یه ۷ سالی هست که سمت راست رودم احساس سنگینی می کنم و دفع کامل ندارم پشت باسنم هم موقع دفع درد می گیره ؟چ روش درمانی را برای من پیشنهاد می کنید

    1. بدون تجویز آزمایش و معاینه نمی توان روش درمان مناسبی به شما پیشنهاد کرد. مراقب باشید دفع مزاج نرم و طبیعی داشته باشید.

  65. Avatar photoحسین گفت:

    سلام
    وقت بخیر خکنم دکتر سعادتی
    عذرخواهم که مصدح اوقات شریف میشوم
    جسارتا خانم دکتر بنده هم مثل دیگر افراد مشکل دفع دارم سفتی مدفوع و تخلیه . البته شدید تخلیه طی یک ماه گذشته بود قبلا با کمی درد و کمی خونریزی گاهی بوده. لازم به ذکر است اطراف مقعد هم زایده ای گوشتی وحود دارد که ظاهرا بواسیر است. سوال بنده این است در زمان دفع موفق به تخلیه نشدم در حالی که مدفوع به لبه های مقعد رسیده بود. ایا برگشت مدفوع به داخل ضرری به روده وارد نمیکند. و ایا راه حلی برای نرم کردن مدفوع پس از بازگشت به روده وجود دارد که در زمان تخیله بعدی دفع اسانتری داشته باشم.

    سپاس از شما

    1. احتمالا به دلیل وجود زخم شقاق دچار این عارضه شده اید. لازم است برای درمان شقاق مراجعه کنید و برای جلوگیری از عود مجدد یبوست رژیم غذایی مناسب دریافت کنید.

  66. Avatar photoسحر گفت:

    سلام من یه مدت شقاق داشتم از نوع حاد به پزشک هم مراجعه کردم بعد فعالیت هایی ک گفتن را انجام دادم و ۱ ماه خوب شدم و دوباره شقاق گرفتم چیکار کنم خوب بشم لطفا راهنمایی کنید

    1. برای جلوگیری از بروز مجدد شقاق لازم است عوامل بروز این بیماری را رفع کنید. برای مثال اگر یبوست مزمن دارید حتی بعد از لیزر شقاق یا عمل جراحی شقاق نیز مجدد بعد از چند سال بیماری شما عود خواهد کرد. از مطب وقت ویزیت بگیرید تا وضعیت شما به درستی بررسی شود.

  67. Avatar photoخدا بزرگه🤲👆 گفت:

    سلام خانم دکتر سعادتی …. من چند مدتی هست که متفوعَم به زور در میاد… اون هم به شکل دایره ای کوچک و بزرگِ سِفت و محکم… حتی به بدبختی ادرار میکنم …. وقتی میخوام متفوع کنم خیلی خیلی دَردَم میگیره و نمی تونم متفوع رو بیارم بیرون … و چیزی نمی خورم چون میترسم اونها بیرون نمی ایند اگر هم بیرون بیایند به سختی و درد بسیار…از یه نظر هم می ترسم که سوراخ پاره نشود و من کنترل رو داشته باشم … این در اصل چه مریضی است یا به چه مریضی هایی رَبط دارد؟… آیا راه درمانی برای اینها وجود دارد؟ ازنظرمن👈آیا دارویی است که متفوع را نَرم کند تا به توانم هرچیزی میخورم به راحتی بیرون بیاورم حتی اِدرار… پسر ۱۴ ساله….😓…. 😟🤕🧐😊

    1. سلام احتمالا بدن شما کم آب است. شاید به دلیل مراجعه نامنظم و دیرهنگام به دستشویی مدفوع شما سفت و سخت و بزرگ می شود. از طرفی وجود زخم شقاق یا هموروئید در ناحیه مقعد نیز این وضعیت را تشدید می کند. توصیه می کنم هر روز 10 لیوان آب بنوشید و نوشابه و قهوه و چای را به حداقل برسانید. از مطب وقت ویزیت بگیرید تا برای شما داروی مناسب تجویز شود. همچنین توصیه می کنم هر روز نیم ساعت قبل از غذا به توالت مراجعه کنید که روده ای شما به دفع مدفوع روزانه عادت کند. یک فعالیت ورزشی مناسب و روزانه را انجام دهید. غذاهای ملین و فیبر کافی و حاوی پروبیوتیک را مصرف کنید. لازم است هر روز دفع مدفوع نرم داشته باشید. مصرف 12 عدد میوه مثل کیوی و خیار نارنگی و پرتقال در روز نیز بسیار کمک کننده است.

  68. Avatar photoمهراد گفت:

    درود
    بنده حدود 1 سال نیم هست که برای دفع از اب داغ و دست استفاده می کردم و الان این عادت رو کنار گزاشتم و دفع به صورت طبیعی انجام میشه فقط مشکل این هست که مدام نفخ می کنم و شکمم دچار تورم شده و از همه بیشتر موقع دفع بدنم دچار انقباظ میشد که به اندام های دیگه ام مانند قبلم فشار می اورد و نگران هستم که اسیب های جدی وارد کرده باشم
    من 15 ساله هستم
    و باید چه کنم؟

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. ممکن است برای شما کولونوسکپی تجویز شود.

      1. Avatar photoمهراد گفت:

        یعنی انقدر می تونه جدی باشه این موضوع ؟

        1. بله جدی است. مطالب مربوط را در همین سایت مطالعه بفرمایید.

  69. Avatar photo... گفت:

    سلام، خسته نباشید. من ۱۲ روز هست که تصادف کردم و بخاطر مشکل پام دائما دراز کشیدم و نمیتونم زیاد تکون بخورم. مدفوعم از ۳ روز پیش سفت شده و حس میکنم زور زدن زیاد خیلی درد داره(چندبار امتحان هم کردم)، برای همین میترسم دوباره تکرارش کنم، بخاطر فشار زیاد و سفت بودنش مقعدم درد میکنه🤦🏻‍♀️ و شدیدا نیاز دارم مدفوع داشته باشم..
    میشه کمک کنید؟

    1. اگر بیشتر از 3 روز است که دفع مدفوع نداشته اید از یک پرستار یا بهیار باتجربه برای تنقیه کمک بگیرد. در این شرایط که فعالیت بدن شما کم شده است غذای کمتری مصرف کنید و غذاهای ملین مثل آلو و زردآلو مصرف کنید که یبوست نگیرید.

  70. Avatar photoمجتبی گفت:

    سلام. بنده ۲۱ سالم هست و از اوایل نوجوانی از دست برای تخلیه مدفوع کمک گرفتم و سال ها این عادت رو داشتم تا اینکه به یه دکتر مراجعه کردم و گفت این کارو نکن. الان یه ۵ سالی هست که این کارو نمیکنم ولی احساس میکنم روده هام تحریک پذیر هستن مثلا توی اضطراب های عادی مثل آماده شدن برای مهمانی یا تماس با سرما یا باد مستقیم کولر تحریک میشم و میرم دستشویی و اکثرا مدفوعم به صورت اسحال با باد روده هست که خیلی خجالت میکشم مخصوصا جاهایی که میخوام برم و محل کار و… مثلا صبح ها که میرم دانشگاه دوبار توی منزل(که معمولا سفت هست) میرم دستشویی و میرسم دانشگاه(که اینجا اسحال هست) یکبار هم اونجا تا کاملا احساس میکنم تخلیه شده و البته خیلی وقت ها هم مدفوعم سفت و عادی هست و طبیعی این عمل صورت میگیره. ولی خیلی وقت ها هم از فشار آب گرم برای تحریک پذیری و تخلیه کامل مدفوع استفاده میکنم. یکمی هم گیج شدم و احساس میکنم به وسواس مبتلا شدم که ۵ یا ۶ بار برم دستشویی و کامل تخلیه مدفوع انجام بدم.

    1. احتمالا دهانه مقعد شما آسیب دیده است و لازم است به یک متخصص مراجعه کنید. همانطور که ذکر شد برای دفع مدفوع از دست کمک نگیرید. برای کاهش انجام این کار از نشستن در لگن آب گرم قبل و بعد از دفع مدفوع کمک بگیرید.

  71. Avatar photoسینا گفت:

    سلام. خانم دکتر، بنده روزی یک بار مدفوع دارم. یبوست هم ندارم. مشکلی در دفع هم ندارم. اما مشکل اینه که دفع کامل انجام نمی شه. یعنی احساس می کنم مقدار کمی دفع نشده. به همین دلیل کمی از شلنگ دستشویی را وارد مقعد می کنم و اجازه می دم مقداری آب وارد بشه و بعد با فشار، مدفوع باقی مانده رو بیرون می دم. الان که مطلب شما رو خوندم متوجه شدم که این کار نه تنها صحیح نیست خیلی هم غلط و مضره. می شه لطفاً بفرمائید مشکل چیه و چه کار باید کرد؟
    تشکر

    1. دفع ناقص نشانه وجود بیماری هایی مثل هموروئید داخلی می باشد. با این عملی که انجام داده اید منجر به ضعیف شدن عضلات مقعد شده اید. به یک متخصص مراجعه کنید که وضعیت شما بررسی شود.

  72. Avatar photoسینا گفت:

    سلام. من چند روز پیش برای خانم دکتر کامنت گذاشتم و از ایشون سوال داشتم، چرا کامنت منو تائید نمی کنید؟ اصلاً هم در کامنتم حرف نامربوط یا غیر مودبانه هم نزدم! لطفاً پیگیری کنید.

    1. سلام لطفا یک بار دیگر کامنت را ارسال بفرمایید. احتمالا به دلیل اختلال در اینترنت این مورد پیش آمده است.

  73. Avatar photoسینا گفت:

    سلام خانم دکتر. بنده به شکل مرتب روزی یک مرتبه دستشوئی می رم. و اصلاً مشکل یبوست و دیگر مشکلات نظیر سوزش یا خارش یا خونریزی یا زور زدن و… ندارم. مشکل اینه که دفع کامل انجام نمی شه. به این معنا که احساس می کنم مقداری (اندک) باقی می مونه اما چون همون مقدار رو هم نمی خوام که باقی بمونه، مجبور می شم کمی از نوک شلنگ را وارد مقعد کنم و با آزاد کردن آب و سپس خارج کردن باقی مانده اقدام کنم. با خوندنِ مقاله ی شما در سایت متوجه شدم این کار نه تنها صحیح نیست خیلی هم غلط و مضر هست. سوالم اینه که اون مقدار کمی که باقی می مونه( و با کمک آب تخلیه اش می کنم) آیا طبیعی هست؟ اگر نه چه راهی برای این مشکل وجود داره؟

  74. Avatar photoالميرا گفت:

    سلام من خيلي وقته مشكل شقاق دارم ك بايد عمل بشه و از عملش ميترسم الان مشكلم اينه ك ٤ روزه دچار يبوست شدم و اصلا نميتونم دفع داشته باشم لطفا راهنمايي كنيد ك براي دفع چيكار كنم چيكار كنم ك مدفوع قابل دفع بشه از شياف گليسيرين هم استفاده كردم ميخوام دفع انجام بشه بعد بيام براي عمل شقاق

    1. برای دفع مدفوع در این وضعیت به هیچ عنوان زور نزنید و از یک پرستار یا بهیار باتجربه برای انجام عمل تنقیه کمک بگیرید. مصرف مکمل غذایی پروبیوتیک نیز بعد از انجام تنقیه توصیه می شود.

  75. Avatar photoناشناس گفت:

    سلام خانم دکتر، عذرخواهم دو هفته پیش بعد از دفع سختی که داشتم در ناحیه دور مقعد دچار سوزش شدم و فرداش پیش متخصص داخلی رفتم گفت که دچار شقاق مقعد شدی و برام پماد آنتی فیشر و شربت تجویز کرد. تو این مدت هر روز احساس میکنم این سوزش کمتر شده الان دیگه میتونم بنشینم، قبلش نمیتونستم. الان مشکلی که دارم اینکه علیرغم مصرف مایعات و استفاده از فیبر و روغن زیتون همچنان برای دفع بیشتر مواقع باید از دستم کمک بگیرم و از طرفی هم ترس دارم که زور بزنم و عود کنه، اما هیچ مشکل دیگه ای مثل خونریزی و … ندارم. میخواستم بپرسم زمان میبره که یبوستم خوب بشه و اینکه ممکنه شقاق یا همورویید داخلی داشته باشم. و سوال دیگه اینکه لازمه که پیش جراح عمومی الان برم یا چند وقت باید بگذره که کامل داروهامو مصرف کنم.

    1. باتوجه به این که دوره مصرف داروهای شما تمام شده است توصیه می کنم به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید. ممکن است ایشان تشخیص بدهند که داروی قوی تری برای شما تجویز کنند. در غیر این صورت لیزر شقاق به شما پیشنهاد خواهد شد. همچنین توصیه می کنم که قبل و بعد از اجابت مزاج 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید و برای دفع مدفوع به هیچ عنوان از دست کمک نگیرید. مصرف آب و فیبر روزانه خود را افزایش دهید.

      1. Avatar photoAti گفت:

        درود خانم دکتر.من امروز مطلب شما رو خوندم و خیلی واسم جالب بود که ما بیماری به نام سندروم دفع سخت هم داریم.من سالهایت از بچگی دچار این بیماری هستم و پیش هر دکتری رفتم هم گفتم که من عذر میخوام اسهال یا یبوست داشته باشم هم سخت بیرون میاد.از بچگی همینطور بوده.دکتر بهم میگفت سندروم روده تحریک پذیر داری.من به خاطر این مشکلم سالهاست شاید بیشتر از ده ساله که از دست به عنوان کمکی واسه دفه مدفوع استفاده میکنم که گاهی مقعدم زخم میشه که نمیتونم تا چند روز دیگه دفع انجام بدم.جدیدا یبوستای شدید میگیرم و اصلا حس دفع هم ندارم و چندین روز دفع ندارم که یا سنا عمل دفع رو انجام میدم.و واقعا دارم اذیت میشم چون من ورم معده و نفخ هم بیشتر از ده ساله که دارم و هر وقت اینجوری میشم بدتر میشم و به همه جا فشار میاره و واقعا داره نابودم میکنه این بیماری ها و زندگی عادی واسم سخت شده.رفتم دکتر جراح عمومی گفتن باید کلونوسکوپی انجام بدی و یه نمونه برداری.من خیلی میترسم به دکتر هم گفتم که چرا نمونه برداری…گفت که نگران نباش ۹۹ درصد چیزی نیست اما معاینه که کردن داخل مقعدم رو گفتن یکم رنگش تغییر پیدا کرده.درد این بیماری و اذیت شدنم به کنار و این حرف دکتر هم به کنار.واقعا استرس دارم همین باعث نفخ وورم معدمم شده این چند وقته و یبوستم بدتر میشه…لطفا منو یه راهنمایی کنید خانم دکتر.من خیلی نگرانم.ممنونم

        1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. ممکن است بر اثر زخم شقاق و یا دیگر بیماری های ناحیه مقعد به این عارضه دچار شده باشید. داشتن یک رژیم غذایی سالم نیز برای شما ضروری است.

        2. Avatar photoعلیرضا گفت:

          سلام من الان ۱۷ سالمه تقریبا از ۴ سال پیش تا الان برای خارج کردن مدفوع خود از انگشتم استفاده میکنم دل درد هم ندارم و اینکه حتی ۹۰ درصد مواقع هم مدفوعم اصلا سفت نیست نمیدونم مشکل از چیه حتی بیشتر اوقات با استفاده از شلنگ آب
          داخل مثانم رو پر میکنم تا مدفوعم خارج بشه و اینکه تقریبا هر روز هفته رو ورزش میکنم الان تقریبا ۱ هفتست هر چقدر هم که میرم دستشویی به نیم ساعت نمیکشه احساس میکنم بازم دستشویی دارم ولی وقتی میرم دستشویی میبینم هیچی نیست ممنون میشم بنده رو راهنمایی کنید❤🙏

          1. احتمالا منظور شما این است که با آب روده را پر می کنید. این کار بسیار خطرناک است و احتمالا به دلیل همین کار بافت روده شما آسیب دیده است. حتما از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید. تمرین کگل و بیوفیدبک عضلات کف لگن و مقعد نیز می تواند برای درمان شما مفید باشد. به هیچ عنوان از فشار آب و دست برای دفع مدفوع کمک نگیرید و فقط از لگن آب گرم برای قبل و بعد مدفوع استفاده کنید.

  76. Avatar photoشجاعی گفت:

    سلام خانوم دکتر وقتتون بخیر . خانوم دکتر من چند سالی هست که دفع مدفوع رد با دست انجام میدم و مدفوعم خیلی سفت بوده و دفع واسم خیلی سخت بود و مقعدم هر چند وقت به مدت 3.4 روز سوزش و خارش شدید که ژل الورا استفاده میکردم و خوب میشدم . حالا دوباره مقعدم ابسه های کوجولو کرده و جوشهای سرسفید جرکی کوچولو زده همراه سوزش و خارش که ملین و ژل آلورا استفاده میکنم همراه پماد آنتی همروئید . تا چند ساعت خوبم اما دوباره سوزش و خارش بدی دارم . مدفوعم اصلا سفت نیست اما برای دفع خیلی خیلی باید زور بزنم . و هنگامی که دفعم تموم میشه مقعدم از داخل شدین خارش دارم . لطفا راهنمایی کنید . تشکر فراوان از لطفتون

    1. احتمالا دچار عفونت شده اید. از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید و خوددرمانی نکنید.

      1. Avatar photoعلی گفت:

        سلام.من ۲۳سالمه.بطور ناگهانی دفع مدفوع برام سخت شده.یا اندازه مدفوع خیلی کوچکه یا خیلی بزرگ.گاهی اوقات هر ۳۰ساعت یکبار دفع انجام میشه.اکثر اقوام پدر من دچار سرطان روده بزرگ شدند و در سن ۴۰ تا ۵۰ سالگی فوت کردند.سال گذشته آزمایش اندو و کونولوسکوپی انجام دادم اما مشکلی نبود.آیا امکان سرطان وجود داره؟؟مرسی از پاسخگویی شما

        1. احتمالا مشکل از تغذیه شماست و لازم است وضعیت سلامت مقعد نیز بررسی شود. روزانه 30 گرم فیبر مصرف کنید و 8 تا 10 لیوان آب بنوشید. از مطب من یا یک متخصص جراحی و لیزر نیز وقت بگیرید.

  77. Avatar photoمهدی گفت:

    سلام دکتر قیمت جراحی لیزر چقدر است

    1. بستگی به نوع و وسعت بیماری شما دارد. حدود هزینه لیزر را می توانید تلفنی از مطب سوال کنید. هزینه دقیق نیز بعد از ویزیت تعیین می شود.

  78. Avatar photoملیکا گفت:

    سلام
    من ۱۳ ساله هستم .
    من به زور میتونم مدفوع خودم رو تخلیه کنم .
    چیکار کنم ؟

    1. این مورد را با والدین خود در میان بگذارید که غذاهای یبوست زا به شما ندهند. غذاهای پرفیبر و ملین مصرف کنید و هر روز 10 لیوان آب بنوشید. اگر مشکل شما طی چند روز حل نشد از مطب وقت ویزیت بگیرید تا وضعیت شما دقیق تر بررسی شود.

  79. Avatar photoحسین گفت:

    سلام خانوم دکتر من از ساعت 7 غروب تا ساعت 11 دستشویی بودم با کمک دست یکم یکم مدفوع رو آوردم بیرون هر یه رب تا نیم ساعت.الان بازهم مدفوع دارم ولی مقعدم سفت شده ،بسته شده گوشت اضافی هم دارم خیلی هم مدفوع بزرگ،کلفته.ببخشید بی ادبی کردم،چکار باید بکنم،شما دکتر خوب در گیلان شهرستان لاهیجان دکتری نمیشناسید معرفی کنید ؟

    1. به یک متخصص تغذیه و یک متخصص جراحی عمومی و لیزر ماهر در این زمینه مراجعه کنید. متاسفانه در گیلان و لاهیجان همکاری را نمی شناسم.

  80. Avatar photoTina گفت:

    سلام خانم دکتر حدودا یک هفتس ک دفع مدفوع نداشتم یبوست شدید بخاطر مصرف قرص آهن دارم ک قطع کردم مث یه توپ بزرگ در انتهای رودم شده انقدری ک از بیرون بدن میتونم با دست حسش کنم
    هر روز 3-4مرتبه دسشویی میرم و با گریه میام بیرون ولی هیچی دفع نمیکنم حتی با کمک انگشت هم نتونستم دفع کنم چون ب شدت سفته
    شکمم بزرگ شده و درد زیادی دارم موقع زور زدن سوزش و درد خیلی زیادی دارم ک اصلا برام قابل تحمل نیست
    از لاکتولوز استفاده کردم روغن زیتون مصرف کردم آب زیاد خوردم مصرف قرصم رو قطع کردم ولی فایده نداره
    بعد از یک هفته هنوز هیچ دفعی نداشتم
    ادرارم هم ب سختی میاد و ب رنگ زرد خیلی تیرس
    تروخدا راهی بگید

    1. برای انجام عمل تنقیه در منزل با یک پرستار یا بهیار باتجربه تماس بگیرید. سپس برای معاینه و بررسی دقیق سلامت مقعد به یک متخصص مراجعه کنید. رژیم غذایی پرفیبر همراه با آب فراوان مصرف کنید.

  81. Avatar photoناشناس گفت:

    سلام خانم دکتر. من یبوست داشتم و هنگام دفع از دستم کمک میگرفتم دچار فیشر شدم. سه هفته میشه که درمانمو شروع کردم و رژیمم رعایت میکنم. شکاف اطراف مقعدم بهبود پیدا کرده الان حالم خیلی بهتر شده و سوزش و خارش ندارم. فقط در طول روز یکی دوبار دچار مور مور میشم و نگرانم که شربت ملین رو قطع کنم و یبوستم برگرده. میخواستم بپرسم همچنان باید از پماد آنتی فیشر و شربت ملین استفاده کنم؟
    و سوال دیگه در خصوص عمل لیزر، چه جوریه، سرپایی و در مطب هم انجام میشه یا نیاز به بستری هست؟

    1. از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید و خوددرمانی نکنید. رژیم غذایی مناسب نیز از یک متخصص تغذیه بگیرید.

  82. Avatar photoفرهاد گفت:

    سلام خانم دکتر ببخشید من یبوست ندارم و برعکس مدفوعم خیلی شل و نرمه ولی مشکل من اینه که باید نیم ساعت تو دستشویی بشینم تا روند تخلیه مدفوعم تموم بشه یعنی هر ده دقیقه یکبار یه مقدار از مدفوعم تخلیه میشه اگرم بخوام یه ربع تو دستشویی بیشتر نشینم وقتی میام بیرون بعد از چند دقیقه بازم احساس تخلیه و دستشویی بهم دست میده و باید دوباره برگردم دستشویی و تا کامل دستشویی نکنم و تخلیه مدفوعم رو انجام ندم گشنم نمیشه خیلی برام سخته به نظر شما مشکل من چیه؟ازتون ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. همانقدر که یبوست به بافت مقعد آسیب می رساند اسهال نیز همین شرایط را ایجاد می نماید. احتمالا دچار زخم شقاق شده اید و مشکل گوارشی شما نیز لازم است درمان شود. حتما به یک متخصص مراجعه کنید و مقدار فیبر غذایی را نیز افزایش دهید.

  83. Avatar photoپارسا ۶۷ گفت:

    سلام خدمت خانم دکتر ببخشید من ۳۴ سالمه و وتازه پنج شش ساله متوجه شدم روده تحرک پذیر دارم و با کوچکترین ناپرهیزی و یا استرسی یبوست میشم هم هموروئید دارم وهم شقاق چند ساله شاید نزدیک هفت هشت ساله یا بیشترو همیشه با کمک دست و فشار دادن دفع سخت دارم چه یبوست باشم چه نه میخواستم بدونم عمل کنم آیا میتومه تاثیری در دفع داشته باشه بدون کمک دست؟ تروخدا راهنماییم کنیدمن تهران هم نیستم بیام پیشتون

    1. هم روده تحریک پذیر و هم هموروئید و شقاق در بروز یبوست ارتباط مستقیم دارند. شما می توانید با درمان هموروئید و شقاق مشکل مقعدی را رفع کنید و تا حد زیادی مشکل یبوست حل می شود. اما اگر رژیم غذایی مناسب نداشته باشید و روده تحریک پذیر کنترل و درمان نشود مجدد دچار یبوست مزمن و مشکلات مقعدی می شوید. از مطب من می توانید وقت ویزیت آنلاین برای دریافت دارو و رژیم غذایی مناسب بگیرید.

  84. Avatar photoسید گفت:

    تنها راه نجات از یبوست که مادر همه بیماریهاست همین دفع به کمک انگشت است خانم دکتر لطفا اطلاعات غلط به مر م ندهید

    1. لطفا تشریف بیاورید مطب و بیمارانی که از این روش استفاده کرده اند و دچار عوارض ناگوار شده اند را ببینید. متاسفانه افراد غیر متخصص به پزشک مراجعه نمی کنند و به دیگران هم اطلاعات غلط می دهند. مردم باید هوشیار باشند که بدانند چه اطلاعاتی را از چه شخص و منبعی دریافت می کنند.

  85. Avatar photoعلی گفت:

    خانم دکتر تو اصفهان همکار معرفی میکنید من هم چنین مشکلی دارم دفع مدفوع به کمک دست درد شکم بعد از مدفوع و شقاق

    1. متاسفانه در اصفهان همکاری را نمی شناسم که لیزر شقاق را تضمینی و بدون عود بازگشت در یک جلسه انجام بدهند. برای دریافت دارو یا هماهنگی وقت لیزر می توانید از مطب من وقت ویزیت آنلاین بگیرید.

  86. Avatar photoآرزو گفت:

    سلام خانم دکتر من دو روزه با مشگل دفع روبرو هستم
    فقط یکبار ۶سال پیش بعد زایمانم این حالت رو داشتم از دیروز هم آبگرم و روغن زیتون خوردم روغن زیتون خوردم آب خوردم ولی موقع دفع مقعدم درد شدید میگیره و جمع میشه

    1. احتمالا در ناحیه مقعد زخم شقاق وجود دارد که با یک بار یبوست سخت دچار اسپاسم در این ناحیه شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید تا بعد از تشخیص دقیق برای شما داروی قوی تجویز شود. به علاوه رژیم غذایی را همچنان رعایت کنید و 3 بار در روز و به مدت 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید.

  87. Avatar photoمهسا گفت:

    من حدود یک سال به دلیل وسواس با انگشت و آب گرم اقدام به همراهی و شستن مقعد هنگام دفع میکردم ، بعد از سه ماه آیا در معاینه ی رابطه ی مقعدی و…. مشکلی پیش می آورد و رابطه ی مقعدی تشخیص داده میشود؟

    1. بستگی دارد آسیبی که به ناحیه رسیده است چقدر باشد. بدون معاینه بیمار نمی توان نظر داد.

  88. Avatar photoبی نام گفت:

    سلام پارسال درد شدید در کمر گرفتم جوری ک انگار میخواست نصف بشه و هر چی تو دستشویی زور میزدم مدفوعی خیلی سفت داشتم . و کارم ب بیمارستان ۱۳ روز بستری کشید . دکتر ها متوجه نشدن مشکلم چیه چون همه ی از مایشاتم تغریبا اوکی بود. و در روزهای اخر بستری وقتی برای انجام سی تی اسکن بهم قرص روغن کرچک دادن و ب راحتی مدفوع کردمم و تماما خالی شدم از فرداش خوب شدم حالا سوالم اینه ک ایا ممکنه ک مدفوعی ک تو روده ها گیر کرده باشه ب لگن فشار بیاره و همین باعث درد شدیدم بود .،؟چون من نکروز سر استخوان ران دارم ؟

    1. بله بروز ییوست و عدم دفع به مدت چند روز می تواند درد شدیدی را در ناحیه شکم و لگن ایجاد نماید. مراقب باشید که هر روز حداقل یک مرتبه دفع مدفوع داشته باشید.

  89. Avatar photoمهشید گفت:

    سلام وقت به خیر پدر من سالمند تو حا افتاده ای هستند که ۸۵ سال سن دارند و دچار یبوست شده اند شربت انجیر و قرص سیلاکس و ملین های دیگر هم خییلی وقتها روشون اثر نداره و عادت کردند مدام انگشت داخل مقعد کنند و مدفوع را دربیارند در عرض دو ماه مجبور به تنقیه با سرم شستشو شدیم با متخصص داخلی هم که مشورت کردیم گفتند کاری نمیشه کرد برای کهولت سن هست حالا میخوام ببینم عمل تنقیه با توجه به وضعیتشون مشکل ساز تر نیست؟؟؟

    1. عمل تنقیه را زیاد تکرار نکنید. از طرفی ممکن است به دلیل وجود زخم در ناحیه دچار اختلال در دفع شده باشند. مقدار مصرف ملین نباید در حدی باشد که اسهال بگیرند. زیرا اسهال هم به اندازه یبوست می تواند منجر به بروز زخم شقاق شود. استفاده از مکمل غذایی اکتیو پروبیوتیک و قرص سبزیجات نیز توصیه می شود.

  90. Avatar photoسارا گفت:

    سلام خانم دکتر عزیز
    من مدتی است که مدفوع به دهانه مقعدم میرسه ولی بصورت عادی خارج نمیشه، یعنی هیچ اختیاری روی خروج ندارم و باید با فشار دست یا زور زدن زیاد مدفوع خارج بشه، میشه راهنمایی بفرمایید مشکل از کجاست؟

    1. احتمالا مبتلا به هموروئید می باشید و احتمال ضعیف شدن عضلات مقعد نیز به دنبال این بیماری وجود دارد. از مطب وقت ویزیت بگیرید. با موافقت نظر یک متخصص بعد از ویزیت می توانید تمرینات کگل را هم انجام دهید.

  91. Avatar photoامیرحسین زنگویی گفت:

    سلام من یه ۷و۸ماهی میشع وقتی مدفوع میکنم یکم بیرون میاد وقتی تموم میشع میره سرجاش

    1. احتمالا مبتلا به هموروئید می باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  92. Avatar photoهدی گفت:

    سلام خانم دکتر سعادتی عزیز پسر چهار ساله من یبوست شدید داشت تو ایام کرونا چند ماه دکتر نبردم و حقیقتا عذاب کشید الان ۶سالشه خوب شده ولی گاهی میگه ی گوشت از مقعدم میاد بیرون بعد میره تو آیا به هموروعید دچار شده ؟الان درد نداره ویبوستهم نداره چه کار باید بکنم ؟!

    1. بله به احتمال زیاد به هموروئید داخلی درجه 3 مبتلا شده اند. از مطب من وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ارسال عکس از ناحیه برای ایشان داروی قوی تجویز می شود. حتما یبوست را کنترل کنید زیرا بیماران مبتلا به هموروئید بیشتر از دیگران در معرض بروز یبوست می باشند.

  93. Avatar photoامیر گفت:

    سلام .خانم دکتر من یه هفته قرصهای عفونت دندان استفاده کردم الان چند روزه که موقع دفع فشارمیاد و دفع به سختی و بعدش سوزش درد دارم موقع دفع خیلی درد میاد

    1. از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید. روزانه 10 لیوان آب بنوشید و مصرف میوه و سبزی و فیبر را افزایش دهید.

  94. Avatar photoسعید گفت:

    سلام خانم دکتر
    چند روزی هست که دفع مدفوع برام سخت شده و دلپیچه شدید دارم
    و همراه با مدفوعم یه مایع غلیظ سفیدی هست که نمیدونم چیه میشه راهنماییم کنید ممنون

    1. به یک متخصص مراجعه کنید ممکن است نیاز باشد برای شما کولونوسکپی تجویز شود.

  95. Avatar photoعلیرضا گفت:

    ممنون خیلی مفید بود

    1. Avatar photoرومینا گفت:

      سلام من پیش دکتر های متخصص جراحی رفتم،به من پماد دهانی داده وحرم دیلتیازم وشربت ملین که من این شربت رو استفاده کردم مدفوع خیلی شدید دارم وبعدش سوزش وبعدش رفتم داخل لگن آب گرم،گفتن بعد دوهفته بیا برای اینکه میخواد داخل مقعد رو مشاهده کنه،چیکار کنم که مدفوع سخت نداشته باشم 17ساله هستم،و هزینه عمل رو هم ندارم

      1. به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید و شربت ملین را در حدی استفاده کنید که نه اسهال شوید و نه یبوست. با کمک متخصص تغذیه می توانید شربت ملین را قطع کنید.

  96. Avatar photoمصطفی مصطفی نیا گفت:

    سلام من چند روز جراحی هموریید انجام دادم و مدفوعم نرم هست ولی بدلیل درد زیاد نمیتونم مدفوع کنم ، حالا باید چکار کنم ؟ آیا تنقیه راهکار است ؟

    1. قبل و بعد عمل در لگن آب گرم بنشینید و از جراح خود بخواهید برای شما یک کرم ترمیم کننده مناسب تجویز کنند. تنقیه را خودتان انجام ندهید و در صورت نیاز ضروری از یک پرستار یا بهیار باتجربه در این زمینه کمک بگیرید.

  97. Avatar photoعلیرضا گفت:

    سلام خانم دکتر
    وقتتون بخیر
    الان چند ساله در دفع مدفوع مشکل دارم و با دست این کار رو میکنم ولی مدفوعم نه خشکه و نه سفت فقط در دفع مدفوع حتما باید با دست این کار رو بکنم و حجم مدفوعم هم کم هست نه درد دارم و نه تورمی
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. مقدار فیبر غذایی و مصرف سبزیجات را بالا ببرید و تمرین کگل را هم انجام دهید. به یک متخصص مراجعه کنید و مطمئن شوید که دچار هموروئید و شقاق نباشید. در این صورت تجویز دارو نیز ضروری است.

  98. Avatar photoمرضیه ت گفت:

    سلام خانم دکتر عزیز.من ۴ رور پیش با نامزدم رابطه مقعدی داشتم.از اون روز مدفوعم باریک و کامل خارج نمیشه.خون هم داخلش هست.تندتند احتیاج به دستشویی رفتن دارم.و نمیتونم غذا بخورم.انگار یکمم شکمم بادمیکنه. لطفا راهنماییم کنید.گاهی م احساس حالت تهوع پیدامیکنم

    1. حتما به یک متخصص مراجعه کنید احتمالا دچار هموروئید و شقاق شده اید.

  99. Avatar photoامیرحسین زنگویی گفت:

    سلام خانم من دچار بی اختیاری گاز و سوزش معقد و هنگام مدفوع یکم بیرون میاد خیلی نگرانم خانم فکر میکنم سرطان باشع

    1. برای تشخیص دقیق لازم است معاینه شوید. ممکن است به هموروئید و شقاق مبتلا شده باشید و سرطان مقعد نباشد.

  100. Avatar photoمهرداد گفت:

    سلام
    من مدتها با یبوست در گیر بودم و دو سال است که با خوردن هلیه سیاه درمان شدم و عوارض ندارد همچنین فواید زیاد هم دارد ،توی گوگل سرچ کنید فقط صبح که از خواب برای نماز بیدار میشوید یک قاشق چایخوری پر داخل یک لیوان آب ولرم بریزید و بخورید حدوا سه ساعت بعد نتیجه را می‌بینید. نتجه عالیست

  101. Avatar photoمصطفی گفت:

    سلام،ببخشید من یه چند وقتی هست که با کمک دست عمل دفع رو انجام می دم،بعد از خوندن مطالب بالا تصمیم گرفتم که ترک کنم فقط هنگام مدفوع یه برجستگی کوچیک روی دهانه مقعد دارم ولی بعد از مدفوع دیگه وجود نداره،ببخشید این برجستگی که فقط هنگام عمل دفع حسش میکنم مشکلی برام پیش نمیاره به نظرتون؟؟

    1. احتمالا به هموروئید مبتلا شده اید و لازم است از پزشک متخصص داروی مناسب دریافت کنید زیرا اگر هموروئید درمان نشود عوارض مختلفی را منجر می شود.

  102. Avatar photoنگار گفت:

    سلام دکتر من مدت پنج روز هست که دفع مدفوع نداشتم
    روز سوم سعی کردم با دست مدفوع سفت رو خارج کنم که باعث زخم در مقعد شد
    و الان دو روز است که به خاطره درد شدید هنگام دفع نمیتونم دفع کنم
    فشار و درد رو روی کلیه هام حس میکنم و شکمم هم سفت شده
    لطفا کمک کنید

    1. از یک پرستار یا بهیار باتجربه جهت انجام تنقیه کمک بگیرید. همچنین برای درمان زخم و شقاق ایجاد شده نیز از یک متخصص داروی مناسب بگیرید و خوددرمانی نکنید. حتما اصلاح رژیم غذایی را نیز انجام دهید که مجدد دچار یبوست نشوید. مصرف قهوه و چای را قطع کنید و آب زیاد بنوشید.

  103. Avatar photoاعظم محبی نسب گفت:

    سلام خسته نباشید چندین سال‌ هست من باواردکردن آب گرم داخل روده هام فقط میتونم دفع داشته باشم وهیچ چیز دیگه حتی شربت ملین وشیاف تاثیر نداره آیا اینکار خطرناکه تقریبا 10سال میشه با این روش روزی دوبار معده من عمل میکنه

    1. مسلما به دلیل این عادت غلط مقعد و روده شما آسیب دیده است و لازم است به یک متخصص ماهر مراجعه کنید تا اقدامات درمانی لازم را برای شما انجام بدهند. حتما رژیم غذایی خود را تغییر دهید و این عمل را هم تکرار نکنید.

  104. Avatar photoعبداله نجفی گفت:

    سلام و عرض ادب . دید گاه ها وپاسخ های شما رو خواندم .واقعا دست مریزاد از این همه صبر وحوصله وتوجه . من ۶۲ سالمه .بعد از سرطان حنجره و شیمی درمانی ،دچار یبوست شدم و از شیاف بیزاکودیل استفاده می کنم تقریبا مداوم و روزانه .بدون شیاف نمی تونم دفع داشته باشم .چه توصیه ای دارید ؟

    1. از قدردانی شما سپاسگزارم. حتما از مکمل غذایی اکتیوپروبی استفاده کنید. حتما از یک متخصص تغذیه نیز رژیم غذایی پرفیبر بگیرید که به مرور زمان ملین و دارو را کنار بگذارید. سبزی و میوه نیز زیاد مصرف کنید. اگر مدت طولانی است که یبوست دارید برای بررسی سلامت مقعد نیز به یک متخصص مراجعه کنید. از مطب من هم می توانید وقت ویزیت بگیرید.

      1. Avatar photo‌یلدا گفت:

        سلام من پونزده سالمه از وقتی یادمه با کمک دست مدفوع خودم را خارج میکردم و اگه با دست نکنم توی باسنم انگار کثیفه و وسواس دارم انگار بعد این کار درد خفیفی توی کمرم حس میکنم و خیلی وقت پیش چندباری خیلی کم‌از باسنم خون اومده که حس میکنم برای یبوست بوده نمیدونم و الان میترسم که مشکلی پیش بیاد برام چیکار کنم ایا اگر این کارو ترک کنم خوب میشم ؟

        1. ممکن است مبتلا به هموروئید و شقاق باشید که احساس دفع ناقص دارید. حتما این عمل را ترک کنید و به جای کمک از دست از نشستن در لگن آب گرم کمک بگیرید. حتما از مطب وقت ویزیت بگیرید که وضعیت مقعد بررسی شود. که اگر نیاز بود دارو هم مصرف کنید.

  105. Avatar photo. گفت:

    من ۲ روزیه که دردی در ناحیه پایینی شکمم وجود داره اولش معده بود ولی پایین تر اومده ، به طور کلی اصن احساس دفع مدفوع ندارم نمیدونم چرا مشکل از چی میتونه باشه ، ناگفته نماند شکمم هی انگار یه چیزی توش بالا پایین میشع و وز وز میکنه

    1. به یک متخصص گوارش مراحعه کنید. برای بررسی سلامت مقعد نیز می توانید از مطب من وقت ویزیت بگیرید. ممکن است مبتلا به روده تحریک پذیر نیز باشید.

  106. Avatar photoوحید گفت:

    دکتر من هر چه مینویسم تو این قسمت دیدگاه پزشکا اصلا نمایش داده نمیشه هیچ مثلا الان یه لحظه میاد اونجا که همه سوال پرسیدن قابل مشاهدس ولی بعد یکی دو روز میام برای جواب سایتو میزنم میبینم اصلا سوال من نیستش نه اینجا ها تو پنجاه تا سایت سوال پرسیدم جواب ندیدم مشکلم حاده شقاق شدید حدود ده ساله دارم دیگه تصمیم به خودکشی گرفتم دکترای استان ما نمیتونن درمانش کنن لیزرم ندارن ادرس مطبتون و شماره تلفن برام بنویسید ممنون

    1. سلام لطفا با تلفن مطب با شماره 02122761600 تماس بگیرید که برای شما وقت ویزیت آنلاین هماهنگ کنند. بعد از ویزیت برای شما داروی قوی تجویز می شود. همچنین اصلاح رژیم غذایی نیز نیاز دارید. اگر با تغییر رژیم غذایی و مصرف داروی قوی شقاق شما درمان نشود وقت لیزر شقاق برای شما هماهنگ می شود. همه سایت ها مثل ما پاسخگو نیستند. 🙂

  107. Avatar photoم ع گفت:

    سلام خانوم دکتر من ۱۷ سالمه و ورزشه حرفه ای میکنم و تغذیه خوبی دارم ولی هی در دفع نامنظم میشم و در زمانی که دفع نمیکنم احساس دسشویی ندارم دلیلش چیه یعنی یه مدت شکمم هر روز کار میکنه بعد ۴ ،۵ روز کار نمیکنه شقاقم داشتم ولی دکتر رفتم و خوب شده و روش تازه بسته شده لطفا بگسد چه کار کنم که دفعم منظم بشه و احساس دسشویی کنم

    1. احتمالا شقاق شما درمان نشده است و آب هم کم مصرف می کنید. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  108. Avatar photoسبحان گفت:

    سلام خانوم دکتر، من الان 28 سالمه،من نمیدونم اصلا یبوست دارم یا نه؟ چون وقتی که بچه بودم از یکی شنیدم که پدربزرگم با اب شلنگ دستشویی، کاره خودشو انجام میده، ومن یک بار انجام دادم وتاالان دارم تکرارش میکنم،و خیلی ازاین کار لذت میبرم وبه این کار عادت کردم، یعنی اصلا اب گرم نباشه نمیتونم دستشویی کنم،وبا فشار کمِ اب دستشویی، کاره خودمو انجام میدم،اما الان که دارم این همه پُست و این همه مطلب رو میخونم به ترس افتادم، و خجالت میکشم حتی از گفتنش، اصلا برم دکتر چی به دکتر بگم؟واصلا نمیدونم یبوست دارم یا نه؟ چون با فشار کم اب به کُل هرچی هست خارج میشه، اما اینو میدونم که شبها گاهی وقتا تو خواب باد شکم میزنم، یا مقعدم نه میشه گفت داخلش نه بیرونش میشه گفت بلکه لبه های وسط مقعدم بعضی وقتا احساس میکنم یه ورمی داره، ممنون میشم کمکم کنین🙏🙏🌹

    1. سلام لطفا از مطب وقت بگیرید. شما بدون استفاده از آب نمی توانید دفع مدفوع طبیعی داشته باشید و این بیماری اختلال در دفع می باشد. هم شما و هم پدربزرگتان کار اشتباهی انجام داده اید و منجر به آسیب و تضعیف عضلات مقعد شده اید. تا جوان هستید حتما برای درمان اقدام نمایید تا در آینده دچار عوارض شدیدتری نشوید.

  109. Avatar photoمریم امیری گفت:

    سلام چند روزه سفته بیرون نمیاد. امروز گریه کردم آخه چرا اینطوری شد داشتیم زندگی میکردم لطفا کمکم کنید.

    1. اگر بیش از چند روز است که دفع مدفوع نداشته اید برای تنقیه به بیمارستان مراجعه کنید و یا از یک پرستار یا بهیار باتجربه در این زمینه کمک بگیرید. به علاوه برای درمان قطعی یبوست و بررسی وضعیت سلامت مقعد و رکتوم نیز به یک متخصص مراجعه بفرمایید.

  110. Avatar photoیه نفر گفت:

    سلام خانم دکتر
    بعضی وقتا مدفوعم خیلی سفت میشه جوری که دفعش خیلی اذیتم میکنه، همیشه با یه روش‌هایی بالاخره دفعش می کردم ولی الان 4پنج روزه نمیتونم چون هم خیلی سفته هم خیلی زیاده و خارج نمیشه، امروز از بس زور زدم و خارج نشدم از حال رفتم
    داروهای مسهل استفاده کردم و الان اسهالم ولی اونی که سفته هنوز خارج نشده، واس خارج شدنش چیکار کنم؟
    لطفأ کمکم کنین خیلی نگرانم

    1. به بیمارستان مراجعه کنید.

  111. Avatar photoمیلاد گفت:

    سلام خانم دکتر من تا حالا حدود ده بار از شما سوال پرسیدم درباره بیماریم ولی نه سوالم نمایش داده میشه نه جوابش در حالی که بیماری شقاق مقعدم به حدی عمیق شده که اگر تو این هفته عمل لیزر نکنم دیگه امکان نداره درمان بشه بیماریم مگه معجزه خدا من یه سوال پرسیدم بعدش خواستم بیام لیزر کنم تو مرکزتون ولی هیچ کدوم از سوالام نمایش داده نمیشه نه یوال نه پاسخش دلیلیش چیه

    1. افراد زیادی سوال می پرسند و در اینجا نمایش داده می شود شاید مشکلی از سمت اینترنت و دستگاه شما باشد. امیدوارم این بار جواب سوال خود را بگیرید. اگر تهران تشریف ندارید می توانید از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. در غیر این صورت با مطب تماس بگیرید و یک وقت ویزیت حضوری بگیرید02122761600

  112. Avatar photoحانیه جولا گفت:

    سلام خانم دکتر ببخشید من 6 ماه هست که عمل شقاق هموروئید و تنگی مقعد انجام دادم بعد تو این 6 ماه ملین استفاده کردم روزی یک عدد سیلاکس و خاکشیر ملین های دیگه الان وقتایی که احساس دفع دارم مدت زیادی نمیتونم مدفوع نگه دارم یک مقدار خیلی کم به اندازه ترشح مدفوع از مقعدم خارج میشه میخوام بدونم این طبیعی هست من 24 سالمه

    1. برای درمان اصولی بیماری به یک متخصص مراجعه کنید. شما دچار عوارض استفاده از سیلاکس شده اید. از مکمل غذایی پروبیوتیک نیز استفاده کنید.

  113. Avatar photoAshkan گفت:

    سلام خانوم دکتر..چند ماهه که دچار یبوست هستم و در هفته سه الی چهار بار مدفوع میکنم… متاسفانه چون چیزی نمیدونستم با دست این کار رو انجام ندادم و بجای دست از آب گرم استفاده کردم یعنی آب گرم رو وارد مقعد میکردم و با فشار بیرون میومد که باعث میشد مدفوع بیاد بیرون…..
    دو الی سه بار به خونریزی توجه نکردم …ولی الان یک روزه که به خونریزی افتادم…….و گاهی اوقات دو الی سه روز در هفته معده درد های شدید دارم……

    1. به مقعد و رکتوم شما آسیب رسیده است و لازم است فورا به متخصص مراجعه کنید. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  114. Avatar photoریحانه گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید من ۳۸ ساله هستم بیماری میلو ممنگستل دارم از بچکی تکرر ادرار داشتم و مدفوع هم کنترل کم داشتم بعد از گذشت زمان کنترل مدفوع به حالت عادی برگشت و لی چند سالی هست که دچار یبوست شدید هستم کلونوسکپی هم رفتم که مشگلی نبوده احساس دفع ندارم فقط گاز معده ودرد دارم که بازور زدن با کمک انگشت مدفوع خارج میشود میشه کمکم کنید بفرمایید راه درمانی هست

    1. ممکن است نیاز باشد بیوفیدبک کف لگن را انجام دهید. تمرین کگل نیز کمک کننده است.

  115. Avatar photoعلی گفت:

    سلام خانم دکتر بنده پسری ۲۰ ساله هستم که از ۷ سالگی دچار بیماری کولیت روده هستم از همان هفت سالگی از دست برای خارج کردن مدفوع استفاده میکنم چه یوبوست داشته یاشم چه نه اغلب اصلا یوبوست ندارم در دستشویی که هستم چند دقیقه زور میزنم یخورده دستشویی میاد ولی احساس دفع ناقص دارم و وقتی از انگشت استفاده میکنم دوباره دستشویی میاد به مقداری زیاد و مجبورمیشم حداقل ۲۰ دقیقه در دستشویی بشینم و موجب خون ریزی و التهاب میشه البته خون ریزی با دارو کم شده۳سال پیش عمل پرولاپس روده انجام دادم بخاطر بیرون زدگی روده ولی هنوز همون طوری هستم و انواع دارو ها جواب نمیده درمانی با لیز و چیز خاصی هست که نخوام از انگشت استفاده کنم اخه دارو ها فقط یک هفته جواب میده بعد رودم بهش عادت میکنه نمیخوام از انگشت استفاده کنم ولی مجبورم درمان خاصی وجود داره

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  116. Avatar photoمجتبی گفت:

    درود دکتر عزیز؛ بنده دچار یبوست میشم ولی فقط اول مدفوع سفته و ب همین خاطرم دفع دردناکی دارم، میخواستم بدونم مشکل از رودس یا رکتوم.

    1. لازم است معاینه شوید. ممکن است مشکل از هر دو ناحیه باشد. یا ممکن است نیاز به اصلاح تغذیه داشته باشید.

  117. Avatar photoمهدی گفت:

    من حدود ۴ سالی میشه هنگام دفع مدفوع از دست کمک میگیرم و الان خیلی درد میکنه مقعدم
    اینم بگم من به دست زدن به مقعدم عادت کردم دست هم نزنم میتونم دفع کنم اما یه عادت شده
    لطفا راه حلی بگید!؟

    1. علاوه بر این که لازم است این عادت را ترک کنید توصیه می کنم از یک متخصص یا مطب من وقت ویزیت بگیرید که برای ترمیم زخم ایجاد شده در ناحیه مقعد شما داروی قوی تجویز کنند. اصلاح رژیم غذایی نیز فراموش نشود.

  118. Avatar photoکدخدایی گفت:

    سلام خانوم دکتر . من الان یکهفتس دچار یبوست شدید شدم و با کمک دست چندبار ب خارج کردن مدفوع کردم ، احساس بدی دارم قبلش همینچین مشکلاتی نداشتم الان باید چیکار کنم

    1. رژیم غذایی خود را تغییر دهید و آب زیاد مصرف کنید. به علاوه از یک متخصص نیز وقت ویزیت بگیرید که وضعیت سلامت مقعد بررسی شود. ممکن است مبتلا به شقاق شده باشید.

  119. Avatar photoالهه گفت:

    سلام خانم دکتر وقت بخیر ببخشید من پنج سالیه که از دست برای دفع مدفوع استفاده میکنم و هر چند وقت یبار درگیر مشکلات شقاق و هموروئید میشم و الان هموروئید خارجی با درد و خونریزی دارم که اندازه اش هم نسبت به قبل بزرگتر شده بنظرتون باید چکار کنم؟آیا عمل جراحی بهتر جواب میده یا لیزر پرتوان؟ شنیدم لیزر از ریشه زائده رو درنمیاره و فقط میسوزونه و امکان بازگشتش هست درسته؟

    1. لازم است معاینه شوید. با لیزر پرتوان می توان بهتر است تیغ جراحی هموروئید و شقاق را درمان کرد و عدم بازگشت لیزر هموروئید و شقاق بستگی به مهارت جراح در زمینه جراحی با لیزر نیز دارد.

  120. Avatar photoثریا گفت:

    سلام وقت بخیر پدر من کلستومی هستن و مدتی هست دفع ندارن بعد از انجام کلنوسکوپی مشخص شد که مدفوع سخت و خشک در روده مانده است چه کاری میتونم برای دفع انجام بدم خیلی درد می‌کشه متاسفانه اصلا نمیتونه غذا بخوره و خیلی ضعیف شده میشه خواهش کنم راهنمایی کنید سپاسگزام

    1. از یک پرستار یا بهیار باتجربه برای انجام عمل تنقیه کمک بگیرید.

  121. Avatar photoبانو گفت:

    سلام خانم دکتر.
    من از 16 سالگی یبوست داشتم ولی همیشه کنترل شده بود تا اینکه از سال گذشته، به خاطر باکتری معده، دکترم آنتی بیوتیک بسیار قوی نوشت و روده م رو بشدت تحرک کرد، به طوری که دیگه مدفوع کردنم مثل قبل اتفاق نیفتاد. قبلا گاهی یبوست میگرفتم. از اون تاریخ دیگه همیشه همین مشکلو دارم. یه بار که خیلی زور زدم دیسکم پاره شد و مجبور به جراحی دیسک شدم.
    بعد رفتم پیش دکتر کولورکتال برام فیزیوتراپی کف لگن نوشت با اینکه کف لگنم رو این مدت تمرین دادم و از رژیمی که برام نوشت استفاده کردم، ولی الان به قدری مقعدم تنگ شده که حتی با بادمعده دچار درد میشم، چه برسه به اینکه مدفوع از این کانال تنگ بخواد بیاد بیرون.
    چیکار کنم من درمان میشم؟ کل مقعدم زخمه و دچار اسپاسم خیلی شدیده

    1. برای ترمیم زخم مقعد لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید بعد از معاینه برای شما داروی قوی تجویز می شود. حتما پروبیوتیک و میوه و سبزی زیاد مصرف کنید. اسپاسم و تنگی مقعد شما به دلیل وجود زخم می باشد که همزمان با درمان این زخم ها مشکل اسپاسم نیز حل خواهد شد.

    2. Avatar photoفاطمه گفت:

      سلام .وقتتون بخیر.
      قرص نورم اسکین مصرف کردم دوهفته مدفوع ام رو با فشار دست خارج کردم والان هنگام دفع باید زور بزنم
      به دکتر مراجعه کردم شربت منیزیم وملین بهم دادن
      میخواستم بدونم بنده خانم دکتر دچار تنگی مقعد شدم؟
      واینکه هنگام درحین عمل با لیزر درد هم وجود داره یا خیر؟

      1. احتمالا به دلیل مصرف این دارو دچار کم آبی شده اید. مقدار آب مصرفی را افزایش دهید و مصرف قهوه و چای را محدود کنید. برای تشخیص تنگی مقعد باید معاینه شوید. لیزر هموروئید درد ندارد و تحت بی حسی انجام می شود.

  122. Avatar photoممد گفت:

    سلام. من به دلیل مصرف زیاد مسکن برای میگرن و سردرد دچار یبوست میشم‌. اوایل وقتی با آب گرم خودمو میشستم خالی میشدم ولی بعد چند وقت دیگه جواب نمیده و باید با فشار کم آب ولرم را وارد مقعد کنم تا تخلیه روده انجا بشه. اللن این کارم جواب نمیده. ۲تا سوال داشتم. اول اینکه برای یبوست چکار کنم. سوال دوم. این کارم ممکنه آسیبی زده باشه بهم؟ جدیدا هنگام ورود آب به مقعد یه حس درد خفیفی زیر بیضه یا شاید پروستاتم دارم😔

    1. این روش غلط دفع مدفوع به بافت مقعد آسیب رسانده است و یبوست را تشدید می کند. از مطب وقت ویزیت بگیرید. لازم است معاینه شوید. اگر عوارض خفیف باشد با دارو درمان می شوید در غیر این صورت جراحی با لیزر به شما پیشنهاد می شود.

  123. Avatar photoسبا گفت:

    سلام خانم دکتر من 8سال پیش هموروئید داشتم وعمل کردم بعد از چند ماه تا الان بیشتر مواقع برای دفع از انگشتم اسنفاده میکنم با اینکه مدفوع کاملا نرم هست با این وجود مجبورم برای دفع کامل اینکارو انجام بدم نفخ هم دارم باید چکار کنم لطفا منو هم راهنمایی کنید

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر تنگی مقعد نداشته باشید می توانید تمرینات کگل را هم انجام دهید.

  124. Avatar photoنسرین گفت:

    سلام.
    من یک مدت طولانی هست که ناچارم از فشار کناره های مقعد با انگشت برای دفع کمک بگیرم و همچنین آب گرم.
    دو ماه پیش هم برای درمان به یک متخصص گوارش مراجعه کردم که بهم دارو داد به مدت بک ماه مصرف کردم. در طول یک ماه مشکلی نداشتم بار دوم که مراجعه کردم هم یک دوره دارو داد وگفت سعی کنم با اصلاح تغذیه و ورزش مشکلم و حل کنم . من قصد بارداری دارم میخوام هرچه سریعتر مشکلم حل بشه. به نظر شما لازمه پیگیری بیشتری بکنم

    1. توصیه می کنم از یک متخصص جراحی و لیزر هم وقت بگیرید و وضعیت سلامت مقعد را هم بررسی بفرمایید. درضمن اگر علت یبوست و دفع سخت شما مشکلات گوارشی مثل روده تحریک پذیر باشد لازم است دائم رژیم غذایی مخصوص داشته باشید. قبل از بارداری حتما نسبت به درمان این بیماری اقدام نمایید.

  125. Avatar photoZahra گفت:

    سلام خانم دکتر،من یه دختر خانم ۲۱ ساله ام که اغلب اوقات نمیتونم به راحتی دفع مدفوع داشته باشم،دو روزه که یکسری زائده از مقعدم زده بیرون، خواستم ازتون راهنمایی بگیرم برای رفع مشکلم،راستش الان با صحبت هایی که داشتید رو خوندم، یکمی ترسیدم که نکنه منم دچار مشکل هموروئید یا شقاق شده باشم؟میشه لطف کنید بگین چی کار کنم که انقدر دچار یبوست نشم؟!
    خواهش میکنم راهنماییم کنید،واقعا نمیدونم باید چی کار کنم؟😭😭😭😭

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. علاوه بر مصرف غذایی پرفیبر و آب فراوان لازم است از مصرف غذاهای یبوست زا و قهوه و چای پرهیز کنید. به علاوه زائده های بیرون زده ناحیه مقعد نیز لازم است با یک روش مناسب درمان شود زیرا این بیماری نیز منجر به تشدید یبوست می شود.

  126. Avatar photoامیر گفت:

    سلام خانوم دکتر ، من 27 سالمه ، تقریبا چندسالی میشه با دست عمل دفع انجام میدم ، مدفوع من سفت و سخت نیست ولی هرزگاهی حین انجام ، به کلی تخلیه نمیشه باید با دست خارج کنم ،ن با درد همراه نه خون ریزی ، ولی خب باعث گشادی مقعدم شده … راهی چیزی نیس ک دیگ این کار انجام ندم ؟!؟

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید که وضعیت سلامت مقعد شما بررسی شود. درضمن مصرف میوه و سبزی و پروبیوتیک ها در درمان یبوست و دفع راحت موثر است.

  127. Avatar photoسما گفت:

    سلام
    من17هفته باردارم
    4روزه شکمم خیلی سفت شده و دفع نمیتونم انجام بدم..و حتی با دست تلاش کردم نشد..حتی ادرار کردن واسم سخت شده..به دکتر مراجعه کردم پماد انتی همورویید و شربت لاکتولوز داد اما هیچ تاثیری نداره…مدفوع قسمت مقعدم جمع شده و خارج نمیشه و نشستن و راه رفتن حتی واسم سخت شده. چکار کنم خانم دکتر؟

    1. از یک پرستار یا بهیار برای انجام تنقیه کمک بگیرید. از زور زدن پرهیز کنید.

  128. Avatar photoمسعود گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت خانم دکتر من حدودا یه سالی میشه که مشکل در دفع مدفوع دارم باید نیم ساعت الی چهل دقیقه در دستشویی بشینم تا عمل دفع تموم بشه به این صورت که بعد از یه ربع نشستن یه مقدار دفع میشه دوباره بعد از ده دقیقه یه مقدار دیگه و به همین صورت با همین تاخیر زمانی تا کامل دفع بشه نه به خاطر یبوست و اسهال بلکه مدفوعم نرماله فقط مشکل زمانی دارم و تا دستشویی نرم اشتها ندارم و گشنم نمیشه (اصلا یبوست و اسهال ندارم) از راهنماییتون کمال تشکر را دارم

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. ابتدا وضعیت سلامت مقعد بررسی می شود. ممکن است به هموروئید و شقاق مبتلا باشید. همچنین ممکن است برای شما کولونوسکوپی نیز تجویز شود.

      1. Avatar photoمسعود گفت:

        با عرض سلام و تبریک سال نو خدمت خانم دکتر پیرامون سوالم از شما در مورد دفع مدفوع با تاخیر زمانی مطمئنا به شقاق یا هموروئید مبتلا نشدم ولی احتمال میدید که عضلات لگنم ضعیف شده باشه؟

  129. Avatar photoابوالفضل گفت:

    سلام خانم دکتر من 13،14 سالمه و2یا3 سالی میشه از انگشت برای دفع مدفوع استفاده میکنم من اصلا سفتی مدفوع ندارم.
    اکثر وقت ها خیلی مدفوع شلی دارم اما بعضی اوقات اول سفت میاد و بعد شل میشه یعنی سفت میاد و بعد اینکه سفت اومد شل میشه.
    من موقعی که دشویی میکنم اولش خودش میاد بعدش احساس می کنم هنوز مونده بعدش از انگشت اشاره دست چپم استفاده میکنم کلا اطراف داخل مقعد هرچیزی مدفوع هست را در میآرم موقعی که اینکار رو انجام میدم احساس میکنم مقعد تحریک شده و بازم مدفوع خو به خود می آید و این مدفوعی که بعد از این کار می آید داغ است هرچقدر بکنم بازم میاد و من میگم تمیز نشدم پس چگونه در بیام.
    من در توالت ایرانی میشینم و حدود نیم ساعت در دشویی می مونم تا کارم تموم شه و وقتی که از دشویی پا میشم پاهام گز گز میکنه به قول معروف میخوابه.

    لطفا ب من کمک کنید

    1. حتما به یک متخصص گوارش مراجعه کنید. همچنین به هیچ عنوان از انگشت برای دفع مدفوع کمک نگیرید.

    2. Avatar photoرها گفت:

      سلام خسته نباشید
      من 16 سالمه و دچار بواسیر داخلی شدم با استفاده پماد مقعدی آنتی همورویئد و قرص بیزاکودیل یبوستی که دارم برطرف نشده با درمان خانگی که در حال حاضر انجام میدم هم فکر نمیکنم
      الان دو روزه مدفوع خشک سفت دارم و از دست در طول دوماه برای خارج کردن کامل استفاده میکردم ولی الان مدفوع گیر کرده و هر کاری کردم نشد و درد شدیدی داره که پنج ساعت نمیتونم از دستشویی خارج بشم لطفا کمکم کنید..iiiiiiii

      1. به بیمارستان مراجعه کنید. متاسفانه برهی خوددرمانی های بیماران منجر به آسیب جدی به بافت ناحیه مقعد می شود.

  130. Avatar photoهادی گفت:

    سلام ببخشین من اصلا مشکل دفع مدفوع ندارم ولی بعد اتمام مدفوع عادت دارم داخل مقعدمو با آب وبا کمک انگشتام بشورم که هیچگونه مدفوع نمونه این کار هم بازور انجام میدم .بعضی وقتا هم خونریزی میکنم .اگه میشه راهنماییم کنید با تشکر

    1. به هیچ عنوان این کار را نکنید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. آسیب جدی به ناحیه مقعد شما وارد شده است.

  131. Avatar photoAmir گفت:

    سلام خانوم دکتر من پسرم و۱۹ساله ام ولی چه یوبست داشته باشم چه نداشته باشم باید با اب خیلی گرم شدید خودمو بشورم و گاهی اوقات انقدر شلنگ اب رو نزدیک به شکاف مقعد میکنم که احساس درد شکم نکنم این باعث میشه که شکاف مقعد گشاد بشه لطفا جواب بدین ممنون و راه درمانش چیه؟؟؟؟

    1. مسلما آسیب جدی به مقعد وارد می شود. از مطب وقت ویزیت بگیرید که علت دفع ناقص مشخص و درمان شود که دیگر نیازی به این کار نباشد.

  132. Avatar photoحسین حمیدی گفت:

    درود بر شما
    تمام کامنت ها رو خوندم.خیلی به من کمک کرد و فهمیدم هموروئید و زخم شقاق دارم.ممنون از راهنمایی های شما.مصرف قرص آسنترا ممکنه باعث این موارد باشه؟روزی ۳ تا ۷ عدد با دوز ۱۰۰ مصرف میکنم برای کنترل عصبانیت و استرس.سپاس بیکران

    1. بله مصرف این مقدار از آسنترا مسلما بر روی دستگاه گوارش تاثیر منفی می گذارد. دوز مصرفی داروی خود را حتما با یک متخصص چک کنید و برای درمان هموروئید و شقاق نیز از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید. توصیه می کنم علاوه بر مصرف دارو با یک روان درمان یا روانشناس هم مشورت کنید.

  133. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام خانم دکتر عزیز
    مطالبتون خیلی مفید بود .
    من هم بعد زایمانم ۷ سال پیش تا الان برای دفع از فشار دست کنار مقعد کمک می گیرم . وقتی مدفوع سفت نیست و عادی است دفع خودش انجام می گیره بدون کمک من ولی حس می کنم کنار مقعد تخلیه نشده و وقتی با کمک فشار دست این کمک می دم به تخلیه باقیمانده … سفت تر از مدفوع تخلیه میشه . من از شهرستان اصفهان هستم .تشخیص شما چیست ؟
    کدام پزشک متخصص رو در اصفهان پیشنهاد می فرمایید .
    ممنون میشم از راهنمایی شما .

    1. متاسفانه در اصفهان همکاری را نمی شناسم که معرفی کنم. می توانید از مطب وقت ویزیت آنلاین بیماران راه دور بگیرید. ممکن است بیماری شما شقاق و هموروئید داخلی باشد.

  134. Avatar photoمعصومه گفت:

    من 48 سال دارم 20 سال پیش عمل تنگی مقعد انجام دادم چند سالی است که مدفوع بطور کامل خارج نمیشه احساس می کنم هنوز مونده حتی وقتی که یبوست ندارم برای همین با انگشت بقیه رو خارج می کنم لطفاً راهنمایی بفرمایید

    1. عضله مقعد شما ضعیف شده است و احتمالا به هموروئید نیز مبتلا می باشید. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  135. Avatar photoمعصومه گفت:

    در ضمن چند سالی است که هنگام دفع مدفوع از فشار دست در دو طرف مقعد استفاده می کنم که در این حالت سریع خارج میشه وگرنه دفع سخت میشه

  136. Avatar photoترانه گفت:

    سلام من چهار سال پیش ب مدت یک ماه مشکل اسهال بدون درد شکم داشتم بعداز یک ماه دچار شقاق شدم از پوماد انتی هیمورئید استفاده کردم وبعد بااستفاده از دارو خوب شدم وبعد از مدتی دوباره دچاره شقاق شدم ب مدت ۶ماه درد داشتم وبعداز استفاده از دارو دیگر شقاق یا در ندارم اما یک گوشت اضافه بالای مقعد دارم که هیچ گونه دردی ندارد و الا ب مدت یک سال با کمک انگشت مدفوعم را خالی میکنم وباد شکم زیاد دارم و خیلی اذییت شدم ویبوست ندارم

    1. شما داروهای مختلف را بر روی این ناحیه تست کرده اید و احتمالا به بافت ناحیه آسیب وارد کرده اید. حتما از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید و خوددرمانی نکنید.

  137. Avatar photoمحمد گفت:

    ادرار با مدفوع باهم بیاید ایراد داره؟

    1. اگر ادرار از مسیر میزراه یا همان مجاری ادراری خارج شود و مدفوع از ناحیه مقعد مشکلی ندارد. در غیر این صورت مبتلا به فیستول شده اید و باید آزمایش های تخصصی برای شما تجویز شود.

  138. Avatar photoنیما گفت:

    سلام من حدود 2 ماه هستش ک بدون دست نمیتونم ادرار کنم و ی جوری میشم انگار باید همین الان ادرار کنم ولی وقتی میرم توالت هیچی نمیاد و هر روز ک اینطوری میشم بالای 10 بار میرم دستشویی ولی به زور ادرار میکنم.

    1. ممکن است به عفونت ادراری مبتلا شده باشید. به یک ارولوژیست مراجعه کنید. اگر مشکل در دفع مدفوع دارید می توانید از مطب من وقت ویزیت بگیرید.

    2. Avatar photoمحمد گفت:

      سلام خسته نباشید خانوم دکتر مطالب مفید و آموزنده ای داشتید
      من ۲۵ سالمه حدود ۵ سالی هستش که از شیلنگ و دست کمک میکنم برای خارج کردن مدفوع گاهی خون می امدش فکر می کردم بخاطر بواسیر هستش ولی جدیدا گاهی مثل خلط همراه مدفوع بیرون میادش و خون امدن بیشتر شده ولی هیچ دردی ندارم و هیچ مشکلی خواستم کمک بگیرم ازتون چیکار باید انجام بدم با تشکر

      1. احتمالا به دلیل هموروئید داخلی است و حتما پیگیری و درمان کنید که دچار عوارض شدیدتر نشوید. احتمالا همزمان با درمان هموروئید مشکل دفع سخت نیز به مرور حل می شود. اگر دچار عارضه ضعف عضلات مقعد نشده باشید.

  139. Avatar photoفرهاد گفت:

    با سلام و ادب و احترام و خدا قوت خدمت شما پزشک حاذق و آرزوی سلامتی برای همگان بنده ۴۲ سالمه ۱۰ سال پیش لو فیستول عمل کردم و بعد از دو سال در اثر یبوست شقاق مزمن گرفتم بعد از ۸ سال رفتم با لیزر شقاق رو هم عمل کردم رژیم غذایی و آب فراوان و پیاده روی و هر چی که برای جلوگیری از یبوست هستند رو رعایت میکنم ولی احساس میکنم مقعدم حین دفع بیشتر از ۱۴ میلیمتر باز نمیشه ممنون میشم از راهنمایی شما بزرگوار . سپاس

    1. رژیم غذای پرفیبر می تواند به شما کمک کند اما اگر دچار تنگی مقعد شده باشید لازم است معاینه شوید تا راهکار درمانی مناسب پیشنهاد شود. احتمالا با مصرف داروی قوی درمان می شوید. ممکن است هنوز زخمی در ناحیه مقعد وجود داشته باشد. برای دفع مدفوع زور نزنید و از لگن آب ولرم کمک بگیرید.

  140. Avatar photoشاهین گفت:

    سلام خانم دکتر
    من مشکل دفع با انگشت رو دارم و متاسفانه مدت زمان زیادی هست
    الان خون ربزی مقعدی دارم و در واقع نمیخوام خانواده اطلاع داشته باشند برای همین نمیتونم به دکتر مراجعه کنم
    ممکنه یک راه پیشنهاد بدهید برای قطع شدن خونریزی

    1. با مطب تماس بگیرید و وقت ویزیت آنلاین بیماران راه دور بگیرید. دوش آب ولرم و نشستن در لگن آب ولرم به کاهش درد و التهاب کمک می کند. اما اگر خونریزی شدید است حتما به بیمارستان و اورژانس مراجعه کنید. اگر یبوست دارید از شربت ملین استفاده کنید. اغلب بیماران به دلیل یبوست یا اسهال مزمن به این مشکلات دچار می شوند. درضمن زمان مراجعه حضوری به متخصص ویزیت بیماران من بدون همراه انجام می شود. بنابراین نگران مراجعه حضوری به پزشک نباشید..

  141. Avatar photoحسن گفت:

    سلام خانم دکتر من چهار روزه یبوست شدید دارم هر چی ملین خوردم باز هم سفت است که یک وقتی دستشویی میرم زور میزنم احساس درد دارم وترس از انگشت کمک میگیرم وانگشت خونی میشه یکم مدفوع مونده شغلم راننده تاکسی شهرهای خراسان رضوی کمکم کنید توروخدا

    1. به یک بیمارستان برای تنقیه مراجعه کنید. حتما از یک متخصص پماد مناسب نیز دریافت کنید.

  142. Avatar photoمریم گفت:

    سلام وقت بخیرخسته نباشید .خانم دکتر من۴۷ سالمه خیلی وقتی دچار یبوست میشم گوشت اضافه کنار مقعدم هست دوطرف به اندازه یک سانت هست .امروز دچاریبوست شدید شدم هیچ وقت اینجور شدت نداشته مجبور شدم از انگشت استفاده کنم اما بازم تخلیه نشد شربت منیزیم هیدروکساید وداروی گیاهی هم خوردم ولی تاثیرنداشت خیلی درد دارم ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. لازم است بعد از معاینه برای شما پماد قوی تجویز شود.

    2. Avatar photoهلیا گفت:

      سلام خسته نباشید.من 20سالمه و متاسفانه از انگشت برای دفع استفاده میکنم دستشویی دارم اما نمیتونم دفع کنم به کمک انگشت مدفوع را خارج میکنم و چون نمی‌خوام خانوادم متوجه بشن نمیتونم به دکتر مراجعه کنم میشه لطفاً راهنمایی بفرمایید

      1. از مطب وقت ویزیت آنلاین بیماران راه دور بگیرید. ممکن است دچار شقاق مقعدی شده باشید. اکثر افراد به دلیل یبوست مزمن دچار این بیماری می شوند و خجالت ندارد. بنابراین این مورد را با والدین خود در میان بگذارید.

  143. Avatar photoرامین گفت:

    سلام خانم دکتر نشانه خونک یا بارساق مانند کوچک در در دور مدفوع نشانه چی هستش

    1. سلام باید معاینه شوید. نشانه بیماری های گوارشی یا نشیمنگاهی می باشد.

  144. Avatar photoنگار گفت:

    سلام!
    حدودا چند وقت بعد از استفاده ی انگشت برای دفع مدفوع هروئید به وجود می اید؟ میدونین؟

    1. قابل پیش بینی نیست. ممکن است با یک بار استفاده از انگشت هم دچار زخم شقاق مقعدی و یا هموروئید شوید.

  145. Avatar photoسجاد گفت:

    سلام خسته نباشید
    پدرم من ناراحتی قلبی داره
    و کمی هم ریش تخریب شده
    به خاطر همین غذای روغنی اصلأ نمیخوره و یه عادتی داره میگه باید قبل از هر وعده غذای باید دستشویی برم اونم نمیاد مجبور میشه با انگشت دربیاره واگرم مره نره میگه غذا خوردم دستشویی نرفتم شکمم درد میکنم و هربارم میره با انگشت در میاره میگه راحت شدم و شکم درد ندارم ممنون میشم کمکم کنین شمارمم می‌زارم محبت کنین یه مشاوره تلفنی منو راهنمایی کنین خیلی ممنون

    1. با یک متخصص تغذیه و گوارش مشورت کنید.

  146. Avatar photoلیدی گفت:

    سلام خانوم دکترخسته نباشیدمن چندوقت یبوست گرفتم برای درمانش به دکترمراجعه کردم وشیاف وشربت دادن
    امامشکل یبوست برگشت وبادست خارج کردم اماخون اومدواگه به شکمم فشاربیارم خون دیگه قطره نمیریزه خیلی پرفشاربیرون میادنمیدونم جیکارکنم میترسم لطفاجواب بدین
    دردم دارم میدونم زخم شده روزاول فقط یه ذره خون اومددردش افتضاحه الان دردش کم شده خون زیاد

    1. شما علاوه بر مشکل گوارش احتمالا به هموروئید و شقاق نیز مبتلا هستید. برای این که به طور ریشه ای مشکل شما حل شود همزمان نسبت به درمان هموروئید و شقاق و تغییر رژیم غذایی و درمان یبوست اقدام نمایید. از مطب می توانید وقت ویزیت بگیرید.

      1. Avatar photoاریو راد گفت:

        سلام من الان ۱۷ ساامه از ۹ سالگی دچار یوبوست شدید شدم و برای دفع موفوع از دست استفاده میکردم میخواستم ببینم ممکنه این عمل موجب تخریب پایانه های عصبی در رکتوم بشه و حس عبور مدفوع تضعیف بشه ؟؟؟؟؟

        1. بله این امکان وجود دارد. حتی امکان بروز بی اختیاری و تضعیف عضلات مقعد هم وجود دارد.

  147. Avatar photoGhggb گفت:

    سلام بنده همین مشکل رو دارم و احساس میکنم اسیب دیده و بافت زاعد هنگام مدفوع وجود داره،آیا برای معاینه های پزشکی مصاحبه برای استخدام مثلا دانشگاه فرهنگیان و سپاه و…برای من مشکل ایجاد میشه

    1. در رابطه با مصاحبه های دانشگاه و غیره اطلاعی ندارم اما در آینده دچار عوارض شدیدتری خواهید شد و توصیه می کنم نسبت به درمان هموروئید و زائده ایجاد شده اقدام نمایید. اگر عضلات کف لگن شما ضعیف شده باشد نیز لازم است تمرینات کگل در منزل و بیوفیدبک در نزد فیزیوتراپیست انجام شود.

  148. Avatar photoسعید گفت:

    سلام خسته نباشید خانم دکتر عزیز
    من مشکل اینو دارم ک فقط ابتدای مدفوعم سفت هست ب اندازه یک یا دو سانت و بعدش روان هستش هرچی شربت انجیر روزی س قاشق با شربت هم روزی دو یا س بار میخورم این یکی دو سانت نرم نمیشه نزدیک چن ماهی هست
    اینم بگم شقاق کوچلویی دارم ک این یه تیک سفتی باعث میشه خون بیاد فقط موقع دسشویی کردنم خون میاد اونم بخاطر این یکی دوسانت سفتی
    ینی اگ این سفتیه نباشه شقاق خوب میشه
    چکار کنم این سفتی اول مدفوع رفع بشه؟
    بخدا خیلییی خستم

    1. احتمالا به دلیل بروز شقاق دچار اسپاسم و تنگی در ناحیه مقعد می باشید. همین مورد باعث می شود دیر احساس دفع داشته باشید و با فاصله طولانی به سرویس مراجعه کنید. از یک متخصص پماد شقاق بگیرید. آب زیاد بنوشید. روزی 2 بار در ساعات مشخصی برای دفع مدفوع به سرویس مراجعه کنید تا روده های شما به دفع منظم عادت کند.

  149. Avatar photoنیما گفت:

    سلام خانم دکتر
    من مدفوعم گیر کرده و حتی با کمک دست هم خارج نمیشه …نمیدونم باید چه کار کنم .
    میخواستم بپرسم روغن کرچک کمک میکنه که راحت دفع بشه ؟

    1. اگر بیشتر از 3 روز است که دفع مدفوع نداشته اید حتما از یک پرستار یا بهیار برای انجام تنقیه کمک بگیرید. درضمن مصرف ملین هایی مثل روغن کرچک کمک کننده است اما به شرطی که مدت زیادی از یبوست نگذشته باشد و بیمار برای دفع مدفوع سخت زیاد زور نزند و به بافت مقعد آسیب نرسد.

  150. Avatar photoعلی گفت:

    دکتر لطفا واضح جواب این سوال رو بدین تشکر
    من یادم نمیاد تقریبا از ۱۱ سالگی تا الان که ۱۹ سالم هست فقط با آب گرم و کمک دست میتونم مدفوع کنم و اینکه تخلیه مدفوع یک جا نیست و گاهی ۱ ساعت شده دسشویی نشستم این موضوع واسم مهم نیست الان زانوهام که داره دچار مشکل میشه و دسشویی فرهنگی که اصلا نمیتونم مدفوع کنم وقتی فشار میارم مدفوع به هیچ عنوان تکون نمیخوره فقط فقط به کمک آب گرم خیلی کم پیش میاد مدفوعم یکجا تخلیه شه اینم بگم که وقتی شل هست مدفوع هم همین وضعیت عکس خیلی باریکه مدفوعم معمولا یچیز دیگه ام که هست گاهی وقتا خیلی معذرت میخوام مایعی ژله ای طور خارج میشه که گاهی وقتا لکه های خون داخلش هست لطفا راه حلی بدین خیلی مغزم درگیره

    1. به دلیل استفاده از دست و زور زدن طولانی برای دفع مدفوع دچار هموروئید و ضعف عضلات کف لگن و مقعد شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید که برای شما داروی مناسب بعد از معاینه تجویز شود. درضمن انجام تمرینات کگل در صورتی که زخم شقاق نداشته باشید نیز برای تقویت عضلات مقعد مفید است.

  151. Avatar photoاحمد محمدی گفت:

    سلام من چند روزی مشکل دردفع دارم احساس دفع دارم اما دستشویی میرم هرچی زور میزنم خارج نمیشد تا نزدیکی معقد احساس میکنم احساس بیرون نمی آید

    1. ممکن است به هموروئید یا زخم شقاق مقعد و در نتیجه اسپاسم و تنگی مقعد دچار شده باشید. سندرم دفع سخت نیز از دیگر علل دفع ناقص است. اگر این مشکل حل نشود حتما دچار یبوست و عوارض بیشتر خواهید شد. حتما از مطب وقت ویزیت بگیرید. حتما فیبر و آب مصرفی را افزایش دهید. نشستن در لگن آب گرم نیز کمک کننده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *