غده و توده های بدن

تفاوت غده چربی با غده سرطانی

تفاوت غده چربی با غده سرطانی

غده چربی یک بافت نرم در زیر پوست است و به دلیل اینکه سلول های چربی رشد زیادی می کنند ایجاد می شود. این غده ها معمولا خوش خیم می باشند و در هر نقطه ای از بدن می توانند ظاهر شوند. غده های سرطانی معمولا بافت ناهمواری می باشند که بر اثر تکثیر مهار نشده سلول بروز می کنند. معمولا غده های چربی کوچک می باشند و به راحتی در زیر پوست با فشار دادن، حرکت می کنند. این نوع غده ها سرطانی نیستند اما بهتر است در هنگام مشاهده چنین غده هایی به متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه نمایید.

غده چربی معمولا بدون درد و کوچک است و اگر بزرگ تر و ناهموار تر باشد ممکن است غده سرطانی باشد. اما گاهی نیز ممکن است غده های سرطانی بدون درد باشند. برای تشخیص چنین غده هایی جراحان از غده نمونه برداری انجام می دهند تا مطمئن شوند که چه نوع غده ای است و سپس اقدام به درمان آن می نمایند.

غده چربی

علل ایجاد غده چربی و سرطانی

هنوز به طور کامل علت دقیقی از ایجاد غده چربی و توده های زیر جلدی بدن مشخص نشده است اما ممکن است ارثی باشد و بیماران از والدین خود آن را به ارث ببرند. همچنین برخی بیماری ها می توانند باعث ایجاد غده چربی شوند از جمله: سندرم گاردنر، سندرم کوهدن، بیماری مادلونگ. به علاوه ممکن است برخی از عوامل مانند چاقی، کلسترول بالا، دیابت، بیماری کبدی و اختلال در تحمل گلوکز باعث ایجاد غده چربی شود.

اما دلیل ایجاد غده های سرطانی ممکن است موج الکترومغناطیسی مانند مایکروویو باشد. همچنین مواد آرسنیک ‌دار اگر با پوست بیمار تماس داشته باشند موجب ایجاد سرطان می شوند. برخی از مناطقی که فرسایش خاک در آنجا بیشتر است مواد آرسنیک در هوای آن نیز بیشتر است. افراد زیادی در این مناطق در معرض ابتلا به سرطان هستند. یکی دیگر از دلایل ایجاد غده های سرطانی، آلاینده های هوا می باشد. برخی از فشارهای عصبی و استرس های مداوم نیز می تواند منجر به بروز غده ها و تومورهای سرطانی شود.

علائم غده های چربی زیر پوست و غده های سرطانی

غده چربی در قسمت های مختلفی از بدن مانند گردن، شانه ها، پشت، شکم، دستان، زانو و … ایجاد می شود که علائم خاصی دارند. در ادامه به برخی از علائم غده چربی اشاره خواهیم کرد.

  • در زیر پوست ایجاد می شود.
  • به صورت نرم و خمیری می باشد.
  • با فشار دادن دست بر روی آن به راحتی جا به جا می شود.
  • معمولا کم رنگ و یا بی رنگ می باشند.
  • در ابتدا کوچک است اما بعد از مدتی ممکن است رشد کند.
  • گاهی اوقات ممکن است همراه با درد باشد.
  • بر روی عملکرد دیگر ارگان های بدن تاثیری ندارد.

غده های سرطانی نیز علائم مختلفی دارند که به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

  • کاهش وزن شدید در شش ماه
  • تب کردن بدون دلیل
  • وجود غده های زیر جلدی بدون درد
  • تغییر رنگ پوست ناحیه
  • بروز مشکلات گوارشی و دفع غیر عادی
  • سرفه شدید و تنفس سخت

تفاوت درمان غده چربی و سرطانی

غده چربی معمولا در زیر پوست به راحتی دیده می شود و درمان بیشتر آنها با جراحی سرپایی صورت می گیرد. گاهی ممکن است که به دلیل بزرگ بودن و درمان نشدن با داروهای گیاهی و … بیمار مجبور به عمل کردن غده چربی شود که بهتر است این جراحی با لیزر پرتوان انجام شود.

برای درمان غده های سرطانی روش های مختلفی وجود دارد. از جمله آن ها جراحی، پرتو درمانی، شیمی درمانی، ایمونوتراپی، ژن درمانی، سلول‌ درمانی، نانو درمانی و ایمونوتراپی می باشد.

تومور سرطان

سوالات متداول تفاوت غده چربی با غده سرطانی

1-چه عواملی جلوی رشد غده های چربی و سرطانی را می گیرد؟

برخی از عوامل که باعث می شوند رشد غده های سرطانی کاهش یابد و یا از بین بروند تغذیه مناسب مانند مصرف گوشت سفید، مصرف سبزیجات، پرهیز از مشروبات الکلی، پرهیز از سرخ کردنی ها می باشد. همچنین موارد دیگری مانند ورزش و پیاده روی، پرهیز از افزایش وزن، استفاده نکردن از داروهای هورمونی نیز تاثیر زیادی در جلوگیری از رشد غده های چربی و سرطانی دارد.

2-آیا همه غده های چربی که ایجاد می شوند تبدیل به سرطان می شوند؟

باید در پاسخ به این سوال بگوییم خیر. زیرا همه غده های چربی سرطان نیستند و این اتفاق به ندرت رخ می دهد به همین دلیل توصیه می شود با مشاهده چنین غده هایی به متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه نمایید.

3-آیا باید همه نوع غده چربی را با جراحی از روی پوست خود برداریم؟

خیر. زیرا برخی از غده های چربی هستند که بدون جراحی می توان آن ها را با دارو یا درمان های خانگی برطرف کرد.

4-آیا غده های سرطانی درمان می شوند؟

غده های سرطانی اگر سریع تشخیص داده شوند با جراحی می توان جلوی رشد آن ها را کندتر کرد. اما اگر غده رشد زیادی کرده باشد روند درمان دشوار خواهد بود.

5-آیا غده چربی که بعد از جراحی دوباره ایجاد می شود خطرناک است؟

معمولا ایجاد مجدد غده چربی خطری ندارد. اما اگر درد داشته باشد و یا مشکلی در زیبایی ایجاد کند بهتر است آن را خارج نمایید.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

273 دیدگاه برای “تفاوت غده چربی با غده سرطانی

  1. Avatar photoسحر گفت:

    سلام وقت بخیر خانم دکتر من یه غده خیلی ریز چند مدته که تو گردنم دارم در حالت عادی اصلا مشخص نیست و اگر بگردم و گردنم رو کج کنم پیداش میکنم،خیلیم نرمه و یهو زیر دست گم میشه اما گاهیم بزرگه اما اصلا قابل مشاهده نیست حتی در حالت بزرگ
    به نظر شما چیز خطر ناکیه؟

    1. سلام شما باید معاینه شوید. احتمال التهاب غدد لنفاوی وجود دارد.

  2. Avatar photoمهران گفت:

    سلام دکتر جلوی سرم نزدیک شقیقه یع غده نصف بند انگشت سفتم هستت چند بار بهش دست زدم یخرده درد گرفت و یخرده هم قرمز شد دلیلش چی‌ میتونه باشه؟

  3. Avatar photoمنیر مفاخری گفت:

    سلام عالی بود استفاده کردم

    1. از قدردانی شما سپاسگزارم.

    2. Avatar photofateme rashidinia گفت:

      سلام دکتر عزیز نزدیکه یکسالی میشه که پشت سر مامانم یه غده چربی بی رنگ هست که وقتی بهش دست میزنم نرم هست و تکون میخوره ولی یکمی بزرگه قبلا درد میکرد ولی الان روی زمین خشک بخوابه درد داره

      1. معمولا این توده ها بر اثر انسداد غدد سباسه بروز می کنند و راهی جز خارج کردن آنها وجود ندارد.

  4. Avatar photoدینا گفت:

    سلام عزیزم همسرم چندسال پیش موقع که موهاش زد دیدیم کلی برجستگی تو سرش بعضیاش با بزرگ شد تو پیشونی تو سرش خط انداخته چند روز پیش همین برجستگی بالای دو تا ابرو افتاد نگرانم کمک میکنید

    1. سلام به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید و برای تخلیه این غدد اقدام نمایید.

  5. Avatar photoمجتبی گفت:

    سلام خانم دکتر
    چندسالی هست که طرف چپ گردنم یک دانه کوچیک هست از داخل بدون درد و هیچ چیزی چندسالی هست شما نظرتون چیه ؟؟؟

    1. سلام برای جلوگیری از بروز عوارض و عفونت من توصیه می کنم توده های زیر پوست تخلیه شوند.

  6. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خسته نباشید
    من دوتا غده یکی در پای راست و یکی در پای چپ دارم که در حالت معمولی مشاهده ننی شوتد و اگر روی پا فشار بیارم میان بیرون.
    مخل دو تا غده هم در ساق پا در یک محل می باشد و به راحتی تکان میخورند. آیا نگران کننده است؟ ممنونم

    1. سلام بهتر است که پی گیری کنید. اگر امکان خارج کردن غدد وجود داشت حتما این کار را انجام دهید تا در آینده بزرگتر نشود یا عفونت نکند.

  7. Avatar photoحسین گفت:

    سلام 10 تا غده در ران و شکم و دارم مدت 7 سال هستش آیا دست بهشون بزنم راحی کنم یا باشه

    1. سلام لازم است این توده ها خارج شوند و برای پاتولوژی ارسال شوند. توده های بزرگتر و یا آنهایی که در حال بزرگ تر شدن هستند در اولویت قرار می گیرند.

    2. Avatar photoامیر گفت:

      سلام خسته نباشید من مادر یه غده رو سینش دراورده بی زنگ هست با فشار دادنم هم کمی جابجا می‌شود میشه راهنمایی کنید خیلی نگرانیم

      1. ممکن است لیپوم باشد. ممکن است نیاز باشد قبل از جراحی یک ماموگرافی انجام دهند.

  8. Avatar photoمحسن صمدی گفت:

    سلام خانم دکتر من در کل بدنم از این غده ها دارم پاها پهلو سر معده دست کوچک و بزرگ خطر داره به نظرتون بزرگ شده قسمت پهلو چیه اندازه هم نیست ودرد هم دارم و میترسم برم پیش جراح

    1. سلام اگر غده چربی جراحی و تخلیه نشود خود به خود درمان نخواهد شد و به مرور زمان ممکن است عفونی یا حتی بدخیم شود. بنابراین برای تخلیه لیپوم های بزرگ تر و آنهایی که در حال بزرگ شدن می باشند اقدام نمایید.

  9. Avatar photoسام... گفت:

    سلام خانم دکتر وقت بخیر …
    یک ماهی هست یه برامدگی نرم و نسبتا بزرگ بین دو ران ران سمت راستم در امده نرم و بدون درد هست میشه لطفا تشخیصتون رو بگید .سپاس

    1. ممکن است لیپوم یا کیست مویی باشد. موارد مشکوک را نمونه برداری می کنیم و برای تشخیص دقیق به پاتولوژی ارسال می کنیم.

      1. Avatar photoسام... گفت:

        سلام مجدد …
        میشه لطفا ساده تر توضیح بدید …الان باید چکار کنم بنده ؟بازم ممنون از وقتی که برای پاسخ میگذارید 🙏🌹

  10. Avatar photoبهار گفت:

    سلام. ممنون از مطلب مفیدی که قرار دادید. آیا توده نرمی که در ناحیه کمر کنار ستون فقرات وجود داره و گاهی کوچک و بزرگ میشه میتونه خطرناک باشه؟

    1. با توجه به این که در ناحیه حساسی وجود دارد توصیه می کنم قبل از عارضه دار شدن آن نسبت به تخلیه این توده اقدام نمایید. از قدردانی شما نیز سپاسگزارم.

    2. Avatar photoشاهو گفت:

      سلام خانم دکتر ببخشید همسرم رویه شاهرگ گردنش یه تیکه به اندازه نخود زیر پوستش بزرگ شده و وقتی کمی فشارش میدی درد هم داره میشه راهنمایی کنید ممنون میشم خیلی نگرانی

      1. ممکن است لیپوم باشد. لطفا برای معاینه به یک متخصص مراجعه کنید و بر اساس نوع توده به جراح مربوطه جهت تخلیه آن مراجعه بفرمایید.

  11. Avatar photoمجید گفت:

    سلام خانم دکتر من از درخت افتادم پهلوی چپم خورد به دیوار خیلی درد کرد دقیقا روی دندهام بعد از یه مدت یه غده درست شده الان حدود ۱۲ سال باید چه کار کن لطفا راهنمایی کنید

    1. حتما به بیمارستان مراجعه کنید و مورد را پی گیری بفرمایید.

  12. Avatar photoSafari گفت:

    سلام خسته نباشید ، ببخشید ۶ ماه پیش یه توده در صورتم ایجاد شد که رفتم دکتر گفتن کیسته و الان در حال درمان هستم. بعد از چند روز پیش هم یه توده اندازه ناخن در گردن زیر پوست ایجاد شده که سفت هست و از بیرون یک نقطه حالت معلومه ،درد نداره شکلش کاملا با کیست صورتم فرق میکنه شباهت فقط سفتی زیر پوست هست ، ممکنه این هم کیست باشه یا خطرناک میتونه باشه ؟

    1. توده هایی که در ناحیه گردن ایجاد می شوند معمولا لیپوم می باشند و کیست نمی باشند. گاهی التهاب غدد لنفاوی گردن نیز دیده می شود. اگر مورد را پی گیری کنید خطری شما را تهدید نمی کند.

    2. Avatar photoساناز گفت:

      سلام دکترجان وقت بخیر
      همسرم حدودا یک ماهه یه توده اندازه یک سانت زیر پوست قسمت چونه ش درومده تقریبا سفته اما از روی پوست قرمزه. از طرفی ریش درنیومده اون ناحیه
      در حالت عادی درد نداره فشار بده درد داره
      بنظرتون چی میتونه باشه؟

      1. احتمالا کیست مویی می باشد. از آنجایی که که این توده کوچک بر روی صورت است بهتر است به متخصص پوست و مو مراجعه کنند. ممکن است با روش های کم تهاجمی آن را تخلیه کنند.

  13. Avatar photoمیلاد گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    از خواب بیدار شدم و خواستم لباسمو عوض کنم دیدم یه توده زیر پوستی زیر کمرم پیدا شده !!!
    یکم درد داره
    چکار باید انجام بدم
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    با تشکر

    1. احتمالا دچار کیست مویی پایین کمر شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر کیست مویی باشد لازم است در اولین فرصت تخلیه و درناژ شود.

      1. Avatar photoدانیال گفت:

        سلام ببخشید پای مادرم غده ی چربی داشت وبعد بردیم دکتر گفتش سرطانه وبرای اینکه پیره نمی شه عمل کردوگفتش که ریشه داره ببخشید برای درمان میشه کاری کرد

        1. سلام برای درمان توده های سرطانی به متخصص انکولوژی مراجعه بفرمایید.

          1. Avatar photoاسحاق گفت:

            سلام پدرم یه غده زیره بغلش بود با دارو غده گم شد بعد از چند مدت روی گردنش دیده شد و جراحی کرد آزمایش داد دکتر گفت که باید شیمی درمانی بشی آیا هر عملی نیاز به شیمی درمانی داره

          2. خیر توده های چربی خوش خیم نیازی به شیمی درمانی ندارند. متخصص انکولوژی برای شیمی درمانی توده های بدخیم تصمیم می گیرند.

      2. Avatar photoفریبا گفت:

        سلام من مدت 3است ک در قسمت کلیه سمت چپم مثل ی تخم مرغ هست وعلائمش ازبیرو ی لکه کوچیک سفید رنگ زده .فقد وقتی تندراه برم دردش شدید دارد وازترس دکترنرفتم
        ممنون میشم کمکم کنید باتشکر

        1. حتما به یک متخصص مراجعه کنید تا دچار عوارض ناگواری نشوید.

    2. Avatar photomahi گفت:

      سلام وققتون بخیر من حدودا ۱ ماهی میشه که توده روی گردنم دقیقا زیر پوست حس میکنم و فکر میکنم روی عضلات گردنم هستش. اندازش خیلی کوچک هست و تغییری هم تو این مدت نکرده و فقط وقتی گردنم رو کج میکنم یک برامدگی خیلی کوچک دیده میشه وقتی فشارش میدم درد هم نمیگره و نرم هستش ولی خیلی نگرانم کرده باید چیکار کنم و به چه دکتری مراجعه کنم؟ممنون میشم راهنمایی کنید

      1. به یک جراح مراجعه کنید و تا بزرگتر نشده است سرپایی این توده را خارج کنید. متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر می تواند این توده را خارج نمایند.

  14. Avatar photoAbi گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید
    من یه غده پشت کمرم پایین کتف سمت راستم دارم.قبلا کوچیک بود الان بزرگ شده و اندازه یه تخم مرغ هست.درد هم نداره مگه اینکه فشاری بهش وارد بشه.به نظرتون غده چیست؟ چربی یا سرطانی..بدخیم یا خوش خیم….بسیار از شما ممنونم

    1. سلام توده های چربی و لیپوم لازم است که خارج شوند. در برخی موارد مشاهده شده است که این توده ها به دلیل خارج نشدن بدخیم شده اند.

  15. Avatar photoامیر گفت:

    سلام من ۱۴ سالم است اولین بار یک غدد در زیر شکمم در آمد بعد چند وقت به خودی خود ازبین رفت حالا ۵ /۶ماهه دوباره یک عدد درون پشت ستون مهره ها در آمده سفت است اولش کوچک بود بعد ۵.۶ماه بعد بزرگ شد الان چکار کنم

    1. توده های چربی که در حال بزرگ شدن می باشند حتما باید خارج شوند.

  16. Avatar photoسحر گفت:

    سلام خانم دکتر نزدیک یک سال ونیمه که یه دانه ریز سمت چپ گردنم هست که فقط با دست قابل لمسه قابل دیدن نیست هیچ دردی نداره و هیچ علائمی مثل تب و گلو درد و مشگل گوارشو هیچی نداشتم خیلی استرسشو دارم بنظرتون چی میتونه باشه 🥺 ؟
    نزدیک دو سالم هست شپش توی سرم هست ممکنه ربطی داشته باشه؟

    1. لازم است معاینه شوید. احتمالا توده چربی یا همان لیپوم می باشد.

  17. Avatar photoمحسن گفت:

    سلام من چند وقتی هست که در زیر شکم سمت راست یه سفتی ای رو حس میکنم که برامده گی نداره و بیشتر موقع ایستادن حس میشه درد خاصی هم نداشتم یکم بود که اونم خوب شد

    1. لازم است یک متخصص برای شما ام آر آی یا سونوگرافی تجویز نمایند.

  18. Avatar photoابولفضل محرمی گفت:

    سلام خانوم دکتر ارادت
    بنده چندتا غده دارم توساق های پاهام به اندازه های مختلف همشون نرم هستن ریز و یه دونه اش نسبت به بقیه بزرگتره
    بدون درد و نرم هستنن و فقط موقع ورزش و زمانی که سر پا هستم معلوم میشن
    خواستم بدونم خطرناکه؟

    1. این توده ها ممکن است بر اثر ضربه یا لیپوم ایجاد شده باشند. تا زمانی که عفونی نشوند خطرناک نیستند.

  19. Avatar photoسجاد گفت:

    سلام علیکم
    خانم دکتر بنده یه چند روزی تو پیشانیم یه غده خیلی کوچک در آوردم بی رنگ هست درد هم ندارد ولی فشار می دهم کمی درد دارد
    می خواستم بدانم باید چه کار کنم
    خدای نکرده سرطانیست یا چربی؟؟؟

    به چه دکتری باید نشان بدهم؟؟

  20. Avatar photoMelika گفت:

    سلام من حدود یک هفته است که حالت غده در داخل رون پام بوجود اومده دردناک و سفت هستش و با فشار حرکت نمیکنه میخواستم ببینم خطرناکه؟

    1. این توده ها اگر عفونی یا بدخیم شوند خطرناک می شوند. بهتر است قبل از عارضه دار شدن تخلیه شوند.

  21. Avatar photoامیرحسین گفت:

    سلام من ۱۹ سالمه پست سرم یه دونه اندازه عدس درومده سفت اگ دست بزنم درد میگیره دو روز متوجه شدم خطرناکه؟؟؟

    1. ممکن است غده چربی سر بر اثر انسداد غدد سباسه باشد. لازم است قبل از عفونی شدن تخلیه شود. به یک جراح یا مطب من مراجعه کنید.

  22. Avatar photoSh گفت:

    سلام وقت تون بخیر مادرم یه مدت یه توده توی گردنش پایین گوش سمت راست دراومد دردش میکن و بزرگ شده و روش جوش های ریز زده علتش این غد چربی یا سرطانی

    1. ممکن است توده عفونی باشد و لازم است به یک متخصص گوش و حلق و بینی یا جراح فک و صورت مراجعه کنند. این عفونت می تواند خطرناک باشد و لازم است فوری پی گیری شود.

  23. Avatar photoSara گفت:

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر
    من ی لیپوم پشت گردنم داشتم بعد ی مدت دردش شروع شد ولی چون دستکاری کردم دکتر تشحیص ‌داد ک دونه ترکیده و دچار عفونت و التهاب شدم
    الان کامل ده روز هست ک انتی بیوتیک(تاوانکس)مصرف کردم ک بهتر نشده
    و التهابش بیشتر شده
    نظر شما چیه!؟

    1. حتما به یک جراح مراجعه کنید تا عفونت و بقایای توده را تخلیه و درناژ کنند.

  24. Avatar photoایمی گفت:

    سلام
    یک چیز غده مانند مشکی لای کشاله ران من بوجود اومد که دردی ندارد. این محوطه غده چربی زیاد میزد ولی ایا ممکن است این غده مشکی غده سرطانی باشد؟

    1. احتمالا این توده کیست مویی است و در آینده عفونی و دردناک می شود. تا زمانی که توده کوچک است برای تخلیه آن اقدام نمایید.

  25. Avatar photoالتاز گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید
    ببخشید من چندسال پیش یه غده چربی توی سرم بود پیش متخصص پوست برداشتم ولی فکر میکنم کارشون زیاد خوب نبود همون منطقه یه برجستگی سفت اینجاد شده ک مثل اینک استخون بالا اومده یه همچین چیزی هست
    این میتونه چی باشه؟ حرکت نداره، سفت هست، تغیررنگ هم نداده

    1. سلام مجدد به ایشان مراجعه کنید. من شما را معاینه نکرده ام و نمی توانم در این مورد نظر بدهم.

  26. Avatar photoالهام شریف گفت:

    سلام وقت بخیر
    مدت دوهفته است که یک برآمدگی زیر آرنجم درآمده مه با چشم به صورت برجسته دیداست هنگامی هم که به آن دست میزنم جابه جا میشود قبلا هم سابقه کیست چربی روی پیشانی داشته ام و جراحی کرده ام ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. به احتمال زیاد این توده نیز لیپوم می باشد. به یک جراح مراجعه کنید.

  27. Avatar photoالهام گفت:

    سلام وقت بخیر .خانم دکتر در پهلو سمت راست غده ایی هست خیلی سفت و انگار چسبیده ب گوشت حرکت نداره و دست بزنم خیلی درد دارم بزرگتر هم میشود ایا خطرناک ؟؟ سابقه سرطان هم در خانواده داریم

    1. این توده را پی گیری بفرمایید. اگر جراح مشکوک به سرطان باشد توده را خارج نمی کند و بعد از نمونه برداری از بافت روش درمان مناسب توسط متخصص مربوطه مشخص می شود. معمولا توده های سرطانی یک شبه و ناگهانی بروز نمی کنند.

  28. Avatar photoهستی گفت:

    سلام دکتر من ۷ ماه پیش ترنفسر باسن انجام دادمد۳ روزه سمت راست باسنم بشدت درد میکنه و حس میکنم داخل لایه عمیقش برامدگی هست زیر پوستم نیست و نگرانم واقعا چه کار کنم ممنونم

    1. مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید و مطمئن شوید که دچار عفونت نشده اید.

  29. Avatar photoرحمان گفت:

    سلام خانم دکتر من زیر گردنم سمت چت روی استخوان ک زیر گردنه یه چیز سفت انداره دانه تسبیح که سفت هست ولی زیر دست راحت جابجا میشه هست اطرافش هم احساس میکنم ی چیزایی هست مث چربی یا رگ نمیدونم چیه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. به احتمال زیاد لیپوم می باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  30. Avatar photoمحمد گفت:

    با سلام
    من دچار گاستریت مزمن معده هستم حدودا یکسالی هست زیر جناغ یک توده سفت اندازه گردو تشکیل شده میخواستم بدونم آیا خطرناک است .در ضمن پدر و مادر بزرگم به دلیل کانسر کولون از دنیا رفته آمد طی آزمایش پرتو لب مشخص شد که ارثی بوده سرطان.

    1. به یک انکولوژیست مراجعه کنید. باتوجه به این که سابقه کانسر در خانواده شما وجود دارد هرگونه توده را به موقع و توسط متخصص پی گیری نمایید که مشکلی وجود نداشته باشد. سلامت و پیروز باشید.

  31. Avatar photoگمنام گفت:

    سلام من روی گوشم ؛ همون قسمتی که برای گوشواره انداختن سوراخ می کنند؛ یه غده ی خیلی ریز شاید به اندازه نوک یه مداد بود که الان تقریبا اندازه یه عدس شده. نرم نیست دردناک هم نیست. ممکنه سرطان باشه؟

    1. چرا فکر می کنید که یک غده کوچک روی لاله گوش سرطانی است؟!!! معمولا توده های سرطانی یک شبه بروز نمی کنند و اکثر این توده های کوچک روی گوش بر اثر فشار میخ گوشواره یا تجمع چربی بروز می کنند. به یک متخصص مراجعه کنید و نسبت به تخلیه اصولی آن اقدام نمایید تا در آینده عارضه دار نشود.

  32. Avatar photoابوالفضل گفت:

    سلام
    خسته نباشید خانم دکتر.
    خانمم یک توده ای به اندازه تخم مرغ در یکی از سینه هاش دراومده که درد زیاد داشت و بعداز سونوگرافی میگن لنف هست و هم می توانید درش بیارید و هم اگر مشکلی باهاش ندارید بزار بماند همانجاش
    آیا نیاز به اقدامات جدی تری می باشد ؟
    آیا ممکن هست دچار مشکل شود ؟
    آیا درصورت باردار شدن برای شیر دادن مشکلی ندارد؟

    1. توصیه من به اکثر بیماران این است که این توده ها را خارج کنند.

  33. Avatar photoمحمد احدی گفت:

    سلام خانم دکتر وقت بخیر
    مدتیه زیر نوک سینه‌ی سمت چپ من یه توده که فکر میکنم چربی هستش بوجود اومده که حدودا اندازه یک نخود هستش که با فشار دادن درد میگیره ولی به خودی خود دردی نداره.الان 6ماهی گذشته و دردش کمتر شده ولی کامل خوی نشده میشه بفرمایید بگید چکار باید بکنم

    1. احتمالا دچار آبسه یا کیست مویی در این ناحیه شده اید. بهتر است توده را دستکاری نکنید و برای تخلیه اصولی آن به یک جراح عمومی مراجعه بفرمایید. برخی از این توده ها منجر به بروز ماستیت سینه می شوند.

  34. Avatar photoمهتا بهرومند گفت:

    سلام خانم دکتر
    دختر 5 ساله ام الان چد شبه میگه پشت گردنم درد داره تا دیشب متوجه غده ای روی رگ گردن سمت راستش شدم و نگران شدم چکار بایستی بکنم؟

    1. به یک متخصص مراجعه کنید تا در صورت نیاز عکس و ام آر آی تجویز کنند.

  35. Avatar photosivier گفت:

    با سلام.خانم دکتر یه غده ای روی سینه ام دقیقا پایین تر از گلوم هست که چندسالی هست که دراومده و با فشار دردی ندارد ولی وقتی فشار میدم بوی بدی داره.میشه بفرمایید چیه و چیکار کنم؟ممنون

    1. احتمالا کیست مویی است و عفونی شده است. برای تخلیه اصولی آن به یک جراح مراجعه کنید و توده را دستکاری نکنید.

  36. Avatar photoمریم اسبقی گفت:

    سلام من هم ازاین توده ها که نرم هستش روی شونه چپ وراستم دارم سه سالی میشه روشن نداشته فقط بعضی وقت ها میخاره باید چی کارکنم؟

    1. بهتر است تخلیه و جراحی شوند.

  37. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من یه چند وقتیه طرف سمت راست گردنم زیر گوش فکم وقتی دست میزنم احساس یه غده میکنم نمیدونم دقیق غدس یا چربی نرمه یکم تکون میخوره از نخود یکم بزرگ تره وقتی گردنم کج میکنم لمس میکنم پیدا میشه بعضی وقتا گم میشه انگار حرکت داره

    1. به احتمال زیاد لیپوم است. از یک متخصص جراحی گوش و حلق و بینی وقت بگیرید.

  38. Avatar photoاکبر گفت:

    سلام دکتر.مدتهاپیش بخاطراینکه اززیرزانوروی ساق پایم چربی نسبتااضافی کمی بزرگتراحدمعمول میشد باموچین می کندم حالا یکی ازهمان نقاطکنده شده چربی بیشتری تولید میکند وزیرپوستی کمی بالاآمده چیکارکنم .

    1. احتمالا یک کیست مویی با جدار مقاوم در این ناحیه تشکیل شده است. از مطب وقت ویزیت بگیرید. در صورت نیاز به طور سرپایی تخلیه و درناژ خواهد شد.

  39. Avatar photoمهدی گفت:

    سلام
    من چند ماهه تقریبا از قبل عید داخل گلو احساس می‌کردم چیزی گیر کرده و موقع غذا خوردن گیر می‌کرد و یکمم تک سرفه دارم و گلوم خیلی خلط میاره، دیروز نگاه کردم دیدم یه غده اندازه نخود پشت لوزه سمت چپم هست،زرد رنگه و شبیه غده چربیه ولی خیلی داره اذییتم میکنه

    1. به یک متخصص جراحی گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

      1. Avatar photoزهرا کرماجانی گفت:

        سلام خسته نباشید خانوم دکتر مادر من شیش ماه پیش یه لیپوم پشت لبش بود درش آوردن بعد گفتن که دکتر نداریم جواب آزمایشش رو دیروز دادن الان زده آزمایش مشکوک هست ولی نوشته که به طور۱۰۰درصد کل لیپوم خارج شده ولی دکترش میگفت که طول درمان رو باید بگذرونه امکان داره که این لیپوم تو این چند ماه که مونده بدخیم شده باشه

        1. به همین دلیل است که به کلیه بیماران توصیه می کنم هر نوع توده و لیپوم را سریعا خارج کنند که در آینده عفونی و بدخیم و عارضه دار نشود. طبق دستور جراح معالج عمل کنید و به ناحیه فشار وارد نکنید.

        2. Avatar photoسپیده گفت:

          سلام دکتر وقت بخیر من پشت رون سمت چپم یه برامدگی در اومده قبلا حس نمیشد ولی الان بزرگ شده ۲ سانتی متر و تیره شده رنگش و درد میکنه. ، این توده سرطانی هستش؟ بدخیم یا ممکنه خطرناک نباشه !؟ باعث مردن میشه ؟ بنظرتون
          درد داره و بزرگ شده و اون قسمتی ک برامده شده تیره هست.
          نظر شما چیه؟؟

          1. احتمالا کیست مویی است و با یک جراحی سرپایی تخلیه می شود. هرگونه کیست و توده این قابلیت را دارد که بر اثر درمان نشدن بدخیم شود. به همین دلیل تمام این توده ها را بعد از خارج کردن از بدن بیمار برای پاتولوژی ارسال می کنیم. توده هایی که بیش از اندازه غیرطبیعی می باشند نیز نمونه برداری می شوند و بعد از مشخص شدن نتیجه نمونه برداری درمان می شوند.

  40. Avatar photoمهسا گفت:

    من ۱۳ سالمه و تقریبا ۷ ماهه که دوتا غده تو سرم دارم که تقریبا در ناحیه گردنمه و از وقتی به وجود اومده سر درد های شدیدی دارم. که از اول یدونه بود، ولی ۶ ماهه که دوتا شدن، وقتی یدونه بود رفتم پیش دکتر و گفت چیز خاصی نیس و اگه خواستم، برم عمل کنم ولی چون از عمل میترسیدم ترجیح دادم بزارم خودش اب بشه چون قبلا تو سر برادر کوچیکم بود و دکتر گفته بود به مرور زمان اب میشه. ولی اینی که تو سر منه نسبت به قبل بزرگتر شده و سر درد هامم خیلی زیاده مخصوصا اگه خیلی سردم یا خیلی گرمم باشه.‌.. یه نقطه کوچولو هم رو استخون انگشت اشاره دستم هست که نگرانم اونم غده باشه

    1. این توده ها خود به خود درمان نمی شود. قبل از عفونی شدن و عارضه دار شدن نسبت به تخلیه آن اقدام نمایید.

  41. Avatar photoمرضیه گفت:

    سلام وقت بخیر .متن شما زیبا و مفید بود
    خانم دکتر عزیز بنده هم بعلت کمر درد به کتر مراجعه کردم و ام ار ای گرفت در قسمت سمت چپ من توده بزرگی دیده شده که بهم گفتن نگران نباش توده چرربی هست ولی توده زیر پوست هست گرچه اذیت نمیشم ولی از نظر روانی روی من خیلی تاثیر داره ایا نیاز به معاینه هست ایا فقط یه غدده چربی هست

    1. از قدردانی شما بسیار سپاسگزارم. همانطور که به دیگر بیماران نیز توضیح داده ام بهتر است این توده ها خارج شوند که در آینده دچار عارضه و عفونت نشوید. با در دست داشتن جواب ام آر آی به یک جراح مراجعه کنید تا برای تخلیه توده ویزیت شوید.

  42. Avatar photoعلی گفت:

    سلام خانوم دکتر
    وقت بخیر
    من چندسالی هست که چندتا غده چربی کوچک تو بدنم وجود داشت
    ولی زیاد پیگیری نکردم
    الان بدنم پر شده از این غده های کوچک و بزرگ
    طوری که‌اعتماد به نفسم کاملا از بین رفته و خیلی تو روحیه ام تاثیر گذاشته.از طرفی هم این غدهدها خیلی زیادن و نمیدونم واسه راحت شدن از دستشون چه کنم. لطفا راهنماییم کنید

    1. علاوه بر جراحی این غدد و تخلیه آنها لازم است سبک زندگی خود را تغییر دهید و رژیم غذایی سالم داشته باشید و ورزش کنید.

  43. Avatar photoعلی گفت:

    سلام وقتتون بخیر دکتر جان من مدتی هست ی توده و برآمدگی روی سرم حس میکنم اول فکر کردم در اثر ضربس ولی بعد از گذشت دو سه ماه هنوز هست فشارش میدم دردم نداره و سفته کمک میکنید ؟

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید اگر توده چربی باشد می توانیم سرپایی آن را تخلیه کنیم.

      1. Avatar photoابولفضلی گفت:

        سلام خانم دکتر مطالب بسیار مفید بودن ممنونم ازتون
        خانم دکتر سعادتی من مادرم سنش ۴۵ سالش هستش و در حال حاضر یه غده سرطانی در گردنش داره و از بس پشتوشت انداختیم که یکی از کلیه هایش رو خراب کرده و الان با یه کلید داره زندگی میکنه
        شما بهم کمک کنید و منو راهنمایی کنید که کجا ببرمش و له چه متخصصی مادرم رو نشون بدم🙏😔

        1. سلام به یک انکولوژیست مراجعه بفرمایید.

  44. Avatar photoعلی گفت:

    سلام خانم دکتر علی هستم حدود 5سال هست یک غده سفت روی سرم دارم خیلی سفت هست مثل استخون، اول کوچیک بود حالا بزرگتر شده ولی درد اصلا نداره نمی دونم چی هست میشه راهنمایی کنید، ممنون

    1. آقای علی از مطب وقت ویزیت بگیرید. در صورت امکان به طور سرپایی توده را تخلیه و جراحی می کنیم. ممکن است در آینده عفونی و عارضه دار شود. اگر توده مشکوک باشد از آن نمونه برداری می شود و بعد از مشخص شده نتیجه نسبت به تخلیه و درمان آن اقدام می شود.

  45. Avatar photo:))) گفت:

    سلام وقت بخیر
    18سالمه و از 1.5سالگی یه غده چربی پشت رونم دارم که تا الان خیلی رشد کرده(اندازه ی پرتقال) و گاهی اوقات هم درد میگیره
    میخواستم بدونم ممکنه خطرناک باشه؟
    و برای عمل به بیهوشی نیاز داره؟
    و اینکه ممکنه بعد برداشتنش جای اون گود بشه؟

    1. بله خطرناک است و لازم است تخلیه شود. این توده ها معمولا یا عفونی و یا بدخیم می شوند. نیاز به بیهوشی و یا گود شدن جای عمل بستگی به اندازه توده، نوع توده و فیزیولوژی بدن بیمار دارد. این موارد بعد از ویزیت بیمار مشخص خواهد شد.

  46. Avatar photoملیکا گفت:

    سلام خسته نباشید من زیر گلوم یعنی فکم یه عده ای هست و تازه متوجه شدم دفعه پیش هم زیر بقلم غده در اومد اما خودش رفت علت چیست و اینکه دست میزنم یکم نرمه و یکم جابه به جا میشه و روش درمان چیست،

    1. به یک متخصص بیماری های عفونی مراجعه کنید. احتمالا به دلیل نوعی عفونت یا بیماری غدد لنفاوی شما دچار التهاب می شود و خود به خود این التهاب کاهش می یابد. اما علت بیماری لازم است توسط متخصص تشخیص داده شود و درمان اختصاصی انجام شود.

  47. Avatar photoرسول گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    لام و بلوک های یک بیمار که تشخیص لیپوسارکوم داده شده رو برای بازبینی مجدد به کدوم مرکز پاتولوژی ببرم؟
    کمک کنید ممنون میشم

    1. ابتدا به یک انکولوژیست مراجعه کنید. سپس به آزمایشگاهی مراجعه کنید که ایشان تایید می نمایند.

  48. Avatar photoسحر گفت:

    سلام من از ۱ ماه پیش یک توده ای در باسن حس کردم که الان انگار بزرگ تر شده و حرکت کرده و با درد همراهه
    ۱ ماه پیش دکتر زنان که معاینه کرد گفتن که توده چربیه
    اما الان بزرگ شده و درد داره ممکنه که توده چربی نباشه و خطرناک باشه؟

    1. این توده عفونت کرده است و ممکن است کیست مویی باشد. لازم است جراحی و تخلیه شود. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  49. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام مادرم سمت چپ گردنشون دو سانت بعد از گوش غده ای ایجاد شده که اول اندازه نخود بود ولی بعد از دو سه ماه کمی بزرگتر شده درد هم اصلا نداره چی می تونه باشه؟

    1. ممکن است بر اثر فشار میخ گوشواره ایجاد شده باشد و یا لیپوم باشد. از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید.

  50. Avatar photoآرش گفت:

    سلام من توی کشاله ران سمت چپم نزدیک آلت تناسلی یه غده چند هفتست درومده که اندازه یه لوبیاست با لمس کردن تکون میخوره و وقتی زیاد فشارش میدم یه درد سمت شکمم حس میشه و اخیرا یکم بزرگ شده
    امکان داره که غده سرطانی باشه؟؟

    1. احتمالا کیست مویی است. ممکن است التهاب غدد لنفاوی نیز باشد اما باید معاینه شوید که بتوان تشخیص داد. اگر التهاب باشد به متخصص بیماری های عفونی ارجاع داده می شوید اما اگر کیست مویی باشد با لیزر و به طور سرپایی تخلیه می شود.

  51. Avatar photoارش گفت:

    سلام خانم دکتر تقریبا ۵ سالی هستش پهلوی سمت چپ بین دنده ها یک غده کوچیک هست بدون درد که فقط بعضی موقعها باعث خارش میشود میشه بگین غده چربی هستش یا نه؟

    1. بدون معاینه بیمار نمی توان تشخیص داد. از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید.

  52. Avatar photoفائزه گفت:

    سلام .چندسالی هست که دانه های کوچک نسبتا ریز روی سر بنده هست که دست میزنم حسشون میکنم به اندازه های مختلف هستند ایا خطرناک است و اینکه باید به چه پزشکی مراجعه کنم ؟

    1. احتمالا لیپوم می باشند و قبل از عفونی شدن لازم است تخلیه شوند.

  53. Avatar photoگرگیج گفت:

    سلام خانم دکتر یه سه روز هست فهمیدم یه شیه نرم زیر قفسه سینه سمت راست دراومده راهنمایی میکنید

    1. سلام لازم است یک متخصص برای شما تصویربرداری از ناحیه تجویز کنند. بعد از شناسایی توده روش مناسب برای تخلیه آن انتخاب می شود.

  54. Avatar photoMR.K گفت:

    سلام وقتتون بخیر، دو ساله که زیر چشم چپ مادرم یه غده ی چربی است که با دست کشیدن روی آن غده حرکت می کند و اذیتی ندارد، منظورم این است که غده ثابت نیست و حرکت میکند مادرم MRI انجام دادن و نتیجه ی MRI همه چیز رو نرمال نشان داده، میخواستم بپرسم که آیا این غده غده ی چربی است؟ و خطری دارد؟

    1. به یک متخصص جراحی چشم مراجعه کنید و جواب ام آر آی را هم به ایشان ارائه کنید.

  55. Avatar photoطیبه گفت:

    سلام خانم دکتر حدود۲ماهی هست پشت زانوم یک غده به اندازه یک گردو درامده وبعضی اوقات سفته وبعضی اوقات شل هست ودست میزارم ازجاش تکون میخوره راهنماییم میکنید؟

    1. ممکن است کیست مویی باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید. در صورت امکان با لیزر پرتوان تخلیه و درمان می شود.

  56. Avatar photoعلی حسینی گفت:

    سلام، وقت بخیر. ببخشید خانم دکتر، من یه غده حدودا 12 سال پیش سمت راست کشاله رانم دارم ابتدا کوچک بود ولی با سرعت بسیار پایین تو این چند سال بزرگتر شد، ولی چند ماه پیش یهویی بزرگتر شد، رفتم متخصص خون تمام آزمایشات و خون و سی تی اسکن و بیوپسی و سونوگرافی برام نوشت، همه را انجام دادم آزمایشات مشکلی نداشت ولی بهم گفت باید غده برای بررسی بیشتر عمل بشه و مشکوک به لنفوم است.
    من دنبال راهی هستم که از طریق دارو درمان بشه
    آیا راهی هست
    و این غده تو این 12 سال مشکلی برای من ایجاد نکرده، فقط اخیرا بزرگ شده
    ممنون

    1. برخی پزشکان برای درمان غده چربی از تزریق دارو نیز استفاده می کنند که از نظر من جراحی بسیار بهتر است. به علاوه توده ای که در کشاله ران تشکیل شده است را می توان با لیزر پرتوان کاملا جراحی پلاستیک و تخلیه کرد.

  57. Avatar photoفرشته گفت:

    سلام شوهرم حدودا یکسالی هست که ی غده تقریبا 4سانتی زیر پوست صورتش چسبیده ب استخوان صورت زیر دست حرکت میکند ایا خطرناکه یا غده چربی هست

    1. لازم است معاینه شوند. احتمال عفونی شدن این توده ها وجود دارد و بهتر است جراحی و تخلیه شوند.

  58. Avatar photoAmir گفت:

    سلام خانم دکتر.پدرم چند وقت پیش یه غده *بین کبد و کلیه داشت،که عملش کرد.حالا پنج ماه بعد از عمل دوباره *زیر کلیه یه غده دیگه رشد کرده،دکتر قبلی که عمل رو انجام دادن(گفتن این دیگه تخصص من نیست،نمیدونم چرا رشد کرد؟)،،ولی چندتا جراح کبد گفتن احتمالا غده رو کامل در نیآورده بود که دوباره رشد کرده،ولی بعد از بررسی گفتن عمل قبلی خوب بوده،و این یه غده دیگه هست که جداگانه زیر کلیه رشد کرده(میگن هم میتونی عملش کنید ،هم نه،،ما هم موندیم که چکار کنیم؟؟)،،،خواستم نظر شما رو بدونم که این مورد یه غده چربی هست یا غده بدخیم؟

    1. بهتر است جراحی و تخلیه شود. بدخیم بودن توده های بدن بدون تصویربرداری، نمونه برداری یا ارسال به پاتولوژی مشخص نمی شود و نمی توان با یک ویزیت ساده به طور قطعی گفت که توده خوش خیم است یا بدخیم.

  59. Avatar photoارمین گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید من ۳۷ سالمه و تقریبا ۵ سالی میشه که پهلوی سمت چپ پایین بین دنده هام یه غده کوچیک دارم بعضی وقتها خارش میکنه و بعضی وقتها هم سایزش کمی بزرگ یا کوچکتر میشه میخواستم بدونم غده چربی هستش یا غده سرطانی؟

    1. لازم است معاینه شوید. منتظر سرطانی شدن این توده نباشید و برای درمان و تخلیه آن اقدام نمایید.

  60. Avatar photoمقدم گفت:

    سلام مدتی پشت گردنم دوتا عده در اورده سفته بسیار درد دارم و تب میکنم علتش چیه

    1. احتمالا بر اثر عفونت کیست سباسه سر این علائم را نشان می دهید. حتما برای تخلیه این غدد به متخصص جراحی مراجعه بفرمایید.

  61. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام خانوم دکتر چند سالی هست که تو لپه صورتم یه غده‌ای هست که وقتی دست میزنم زیر تکون میخوره بنظرتون میتونی سرطان باشه؟🥲

    1. توده های سرطانی بدون آزمایش و معاینه تشخیص داده نمی شوند. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  62. Avatar photoمتین گفت:

    سلام و عرض ادب من حدوداً یک سال پیش متوجه شدم که قسمت بالا تا وسط پشت سرم بزرگتر از سمت راست است و هیچ دردی هم ندارم البته حدود شش سال است میگرن خفیف دارم آیا خطری دارد ؟؟؟؟

    1. به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید تا در صورت نیاز برای شما ام آر آی تجویز کنند.

  63. Avatar photoهادی گفت:

    سلام و وقت بخیر من تعداد غده های بدنم خیلی زیاد شده نزدیک به 10 تا شده که دوتایی که سمت چپ کلیه من هست گاهی با درد همراه هست. دوتا هم سمت کلیه راستم و دوتا روی دست چپم و دوتا روی ران پا و دوتا پشت ران هست. خیلی نگرانم لطفا راهنماییم کنید ممنون

    1. بهتر است از تخلیه غده های دردناک شروع کنید. حتما به یک جراح متخصص مراجعه کنید.

  64. Avatar photoعلی بخش ابادی گفت:

    سلام خدمت دکتر یک هفته ای هست که کنار گوش دخترم غده زیر پوستی در اومده بتازگی هم زیر گلوش در اومده بزرگتر از یک نخود وقتی لمسش میکند درد میگیرد
    راه درمانش چیه؟

    1. ابتدا به یک متخصص بیماری های عفونی مراجعه کنید. ممکن است التهاب و عفونت غدد لنفاوی باشد.

  65. Avatar photoایمان گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید. ببخشید من16سالمه ی غده کوچک در سمت راست گردنم هس درد نداره خیلی نرمه تکون میخوره از 14سالگی داشتمش تا 15سالگی کوچک بود الان ی خورده کم بزرگ شده با دست حسشم میکنم ولی درد نداره مشکل داره میخاد برم دکتر؟؟؟؟

    1. بهتر است به یک جراح مراجعه کنید و این توده را تخلیه کنید.

  66. Avatar photoالهام گفت:

    سلام خانوم دکتر دو سال پیش متوجه یه غده کوچیک اندازه عدس تو زیر بغلم شدم سفته ولی دست میزنم حرکت میکنه و حتی میتونم با دوتا انگشتام زیر پوست لمسش کنم درد نداره ولی به صورت عادی رو پوست دیده نمیشه تو این دو سال سایزشم تغیر نکرده به نظر شما چی میتونه باشه ،چند سال پیش توی سرم چندتا غده چربی داشتم که پزشک برام خالی کرد ولی اونا روی پوست دیده میشد و نورم تر بود

    1. توده های زیر بغل معمولا ناشی از بروز کیست مویی یا التهاب غدد لنفاوی می باشند. البته احتمال بروز لیپوم در این ناحیه نیز وجود دارد. در هر صورت برای درمان یا تخلیه این توده در زیر بغل اقدام نمایید که در آینده گرفتار عوارض آن نشوید.

      1. Avatar photoابولفضل خان گفت:

        سلام خانم دکتر خسته نباشی حدود ۱۰سالی هست اندازه یه عدس غده چربی بدبو خیلی بدبو هستش من رفتم پیش جراح سرپای عمل جراحی کرد ولی دوباره رشد کردستان زیر بغلم وسط بین ابروهام به سمت بینی هم درامده تخلیه میکنم ولی متاسفانه بازسرجاشه نگرانم کمکم کنطد

        1. احتمالا جدار کیست آن و محتویات داخل کیست کامل تخلیه نشده است. درضمن موهای زائد این ناحیه را کاملا تمیز کنید. در صورت نیاز از موچین ضدعفونی شده استفاده کنید.

  67. Avatar photoآرمان گفت:

    سلام خانم دکتر من کل بدنم پر از دونه های کوچک و بزرگ هست خصوصا زیر بغل که چرکی میشه و همیشه بزرگه. گاهی تخلیه میشه با خون. بقیه بدنمم پره ولی کوچ و بزرگه و وقتی دست میزنم گم میشه یهو. در ضمن من کلسترول و چربیم خیلی بالا هست. گاهی در کنار کشاله رانم همین دونها سر باز میکنن. انتهای ستون فقراتم نزدیک باسن هم دانه عود شونده و چرکی دارم که یکی بوده الان داره به سمت پایین هی زیاد میشه. لطفا راهنمایی بفرمایید.

    1. حتمالا به کیست مویی مبتلا شده اید و حتما برای تخلیه و جراحی آنها به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر مراجعه کنید که دوره نقاهت طولانی و سختی نداشته باشید.

  68. Avatar photoیوسف گفت:

    سلام ،،من حدود ۳سال هست یک غده زیر پوست شکمم دارم با لمس میکنم به اندازه لوبیا میشه

    1. ابتدا برای شما سونوگرافی تجویز می شود. سپس جراحی توده انجام می شود.

  69. Avatar photoحسن سلیمانی گفت:

    سلام خانم دکتر …بنده یک غده زیر پستان دارم بدون درد وتغیر رنگ پوست نرم به متخصص مراجعه کردم گفت باید عمل بشه البته تشخیص داد که ۵سانت هست که باید سونوگرافی بگیرم که متاسفانه نگرفتم…آیا با دارو برطرف میشه یا با لیزر؟

    1. خیر با دارو و لیزر جراحی نمی شود و لازم است توسط یک جراح ماهر تخلیه و جراحی شود.

  70. Avatar photoعلی یاسر گفت:

    سلام خانم سعادتی
    تقریبا دو ماه قبل در قسمت پشت من یعنی بالا تر از کمر یک غده به وجود آمد و حالا بزرگتر شده ناحیه ای که این غده وجود دارد قرمز شده و کمی سوزش دارد ، و زمانی که دست میزنم سفت است و حرکت نمیکند اما کمی درد دارد. ممنون میشوم اگر نظرتان را بدانم

    1. حتما برای تخلیه و جراحی آن اقدام نمایید که وخیم تر نشود.

  71. Avatar photoمهدیه گفت:

    سلام خانم دکتر من یه غده اندازه لوبیا کمی نزدیک به پشت گوشم دارم و این غده از بچگی بوده و تازگیا ک ۱۸ سالم شده کمی درد میکنه چه دلیلی داره؟

    1. احتمالا عفونی و عارضه دار شده است. برای تخلیه آن اقدام نمایید.

  72. Avatar photoمبینا گفت:

    سلام من زیر بغلم یک جوش زده ک سر ان حالت سفید و سرخ داره هرکاری میکنم نمیترکه فقد درد میکنه سفته و قشنگ معلومه یه تودس و اینم بگم ک چن روزه رون های پام درد میکنه سردرد دارمو گاهی وقتا نفس کم میارم ۱۶ سالمه 🙂 ممکنه توده سرطانی باشه؟

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. ممکن است کیست مویی باشد. سر درد و تنگی تنقس هم ممکن است به دلیل آلودگی هوا باشد.

  73. Avatar photoنیهاد گفت:

    با سلام.
    سالهای سال است کە یک کیست روی ران راستم قسمت بالا وجود داره. وسطش مثل یک خال هستش و سوراخه. این مدت ترشحات کمی داشته. دکتر قبلا گفتن کیست چربی هستش و باید بیرونش آورد. اندازش بزگ هستش نزدیک ۴ سانتیمتر.
    نظر شما رو میخواستم
    متشکر

    1. قبل از این که عفونی و عارضه دار شود نسبت به جراحی و تخلیه آن اقدام نمایید.

  74. Avatar photoSoleman گفت:

    سلام دکترمن پشت شکم ی غده ای ب اندازه یک سکه تازه درست شده بدون دردکه بادست جابه جامیشه میشه راهنماییم کنیدممنون

    1. لازم است برای شما سونوگرافی تجویز شود سپس نسبت به تخلیه این توده اقدام نمایید.

  75. Avatar photoفرشته گفت:

    سلام و عرض احترام خانم دکتر حدود ی هفته س پدرم ک حدود 65 سالشونه زیر آرنجش و زیر پوست توده کوچیکی اندازه لوبیا حس کرد که از روی پوست مشخص نیست یعنی برآمده نیست و نرمه و ب راحتی هم حرکت میکنه و کاملا بدون درده انگار از بافت عضلانیشون جداست و زیر پوسته .میخواستم نظرتونو بدونم ک چربیه؟و اینکه نیاز به جراحی داره؟

    1. احتمالا لیپوم است و می توانند آن را جراحی و تخلیه کنند.

      1. Avatar photoفرشته گفت:

        ممنون از پاسخگوییتون خیلی لطف کردین

  76. Avatar photoمینا گفت:

    سلام خانوم وقت بخیر خیلی ممنون از مطالب مفیدتون.
    مادرم چند سال پیش بین دو سینه‌اش توده ای تشکیل شد که اون موقع دکتر رفتن و گفتن توده چربی هست.
    بعدش توده بزرگ شد البته خودشون می‌گفتند به خاطر عادت ماهیانه و تغیر هورمونی این اتفاق افتاده والان دوباره خیلی کوچک شده تقریبا محو شده
    ببخشید این تغییر اندازه خطرناکه؟

    1. از نظر من توده های ناحیه شکم و سینه لازم است جراحی شوند که در آینده بدخیم و مشکل ساز نشوند.

  77. Avatar photoعلی گفت:

    سلام خانم دکتر وقت بخیر ممنون از مطالب مفیدتون.
    ببخشید کوچک و بزرگ شدن توده در بدن طبیعی هست؟

    1. خیر طبیعی نیست و هرگونه توده در بدن را پیگیری و درمان نمایید.

  78. Avatar photoصادق گفت:

    سلام خانم دکتر سپاس از راهنمایی های ارزشمند شما
    ۵۲ سال سن دارم ، نزدیک به ۱۰ سال یا بیشتر یک غده زیر بغل دارم حدودا ۲ تا ۳ سانت، چند سال یک بار شاید سرماخوردگی داشته باشم و علایم خاصی ندارم ازمایشات سال قبلم تقریبا همه چیز نرمال بود ، رنگ پوست محل غده طبیعیه و تقریبا یک اندازه ثابت داره ، ایا باید نگران باشم ، و یا اینکه حتما باید تخلیه بشه و یا همینطوری برارم بمونه اشکالی داره ، لطفا راهنمایی بفرمایید ، سپاسگزارم ، صادق

    1. سلام از آنجایی که این توده در ناحیه ای با اصطکاک بالاست ممکن است در آینده بزرگ تر و حساس شود. بهتر است تخلیه و جراحی شود.

  79. Avatar photoمژگان گفت:

    سلام ببخشید مادرم سونوگرافی انجام دادن چند سال پیش گفت کیست داری در اگزیلاری ولی الان انجام دادن گفت کیست داری و و تغییرات فیبرو کیستیک در سینه ودر اگزیلاری دو طرف با پروب سطحی سمت چپ دارای چند لنف نود هست خواستم ببینم آیا سرطانی هست یاد نه،،،؟

    1. کیست سینه با سرطان متفاوت است و برای تشخیص سرطان سینه نیاز به آزمایش های تکمیلی است. توصیه می کنم توده ای ناحیه سینه و شکم در اسرع وقت تخلیه شوند که در طولانی مدت عارضه دار و بدخیم نشوند.

  80. Avatar photoالهه گفت:

    سلام وقتبخیر پدرم بین قفسه سینشون ی توده چربی دارند که الان دوماهه رشد کرده و دورش هم بادمجانی شده و نوک دار شده ب نظرتون.چیه؟
    ولی اصلا درد ندارند و اذیت هم نمیشن

    1. زمانی که توده ها بزرگ و دردناک می شوند یا تغییر رنگ می دهند تخلیه و جراحی آنها ضروری می شود.

  81. Avatar photoTZ گفت:

    سلام خسته نباشید من آقا هستم و یک توده نرم روی سینه بود که وقتی فشارش دادم از بین رفت اما وقتی همون قسمت دست میزنم میتونم یکم احساسش کنم این توده از چی می‌تونه باشه

    1. ممکن است کیست مویی یا لیپوم باشد. این مورد را تا بهبودی کامل پیگیری نمایید. ممکن است نیاز باشد برای شما تصویربرداری از ناحیه تجویز شود.

  82. Avatar photoموسوی گفت:

    سلام جناب..من از وقتی یادم هست یه غده رو قفسه سینم بود خعلی سفت و محکم همین یکی بود الان دو ساله بغل بازوم و پشت کتفم دوتا مثلش دراومده اول مثل جوش بودن بعد بزرگتر شدن دکتر

    1. لطفا تشریف بیاورید مطب که معاینه شوید. ممکن است این توده ها با هم متفاوت باشند. درضمن بهتر است تخلیه و جراحی شوند.

  83. Avatar photoالناز گفت:

    سلام وقت بخیر همسر من یک غده برآمده در قسمت حدفاصل گردن تا کتف داره یک روز متوجه اش شدیم در حالت عادی مشخص نیست اما با فشار دادن زیر پوست حس میشه ممکنه سرطان باشه ؟برای تشخیص به پزشک مراجعه میکنیم نوبت دیر میدند میخواستم تشخیص شمارو بدونم

    1. از مطب من وقت ویزیت بگیرید و بفرمایید که سریعترین وقت را می خواهید. ممکن است قبل از جراحی سرپایی تصویربرداری از توده نیز تجویز شود.

  84. Avatar photoملیکا گفت:

    سلام خسته نباشید
    من نزدیک یک هفته یه غده ریز گوشه چشمم زیر پوسته دست میزنم تکون میخوره ، غده چربیه؟ اگه چربی هست واسه درمانش جراحی لازمه؟ جراحی چون چشمه خطرناک نیست؟

    1. به یک متخصص جراحی چشم مراجعه کنید. ممکن است ابتدا برای شما دارو تجویز کنند. اگر از بین نرفت جراحی و تخلیه می شود.

  85. Avatar photoعلی گفت:

    با سلام و خسته نباشید، من غدد زیادی دارم تو ران،بازو،ساق وکمر اولیش حدودا ۱۵ سال پیش ایجاد شده، الان شاید به ۱۵ تا برسن نگران باشم؟

    1. این توده ها به ترتیب بزرگترین و حساس ترین خارج کنید و اصلاح رژیم غذایی را هم انجام دهید. توده های ناحیه کمر در اولویت قرار دارند.

  86. Avatar photoعلیرضا گفت:

    سلام خسته نباشید
    من یه غده چربی تقریبا بزرگ روی دستم داشتم که یک هفته هست با جراحی درش اوردم الان بازم بعد یک هفته دقیقا همون قسمت دستم یه غده چربی دیگرو حس میکنم و خیلی نگرانم کرده
    یعنی با این سرعت باز یه غده دیگه رشد کرده؟؟؟

    1. متاسفانه رشد و ظاهر شدن توده های چربی یا لیپوم قابل پیش بینی نمی باشد.

  87. Avatar photoکرمی گفت:

    سلام دکتر وقت بخیر ببخشید من برادرم عمل واریکوسل انجام دادن چند سال پیش بعد اون بعد یکی دوسال یه غده کوچیک گفت رو کلیه ش ایجاد شده الان چند سال هست و بزرگ شده هیچ درد ی هم نداره علاعم خاصی،هم نداره فعلا نتونسته عنل انجام بده ایا خطر ناکه؟

    1. جراحی واریکوسل ارتیاطی با بروز لیپوم و توده ندارد. از آنجایی که این توده در ناحیه حساسی ایجاد شده است نیاز است که تصویربرداری و سپس جراحی و تخلیه این توده انجام شود.

  88. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام یک پسر 5 ساله دارم که از دو سالگیش متوجه شدم یک دونه ریز سر سیاه قسمت بالای بازو و تقریبا روی سر استخوان بازو قرار داره. اولش یکم کبود بود و یک سر بسیاز ریز داشت با گذشت زمان سرش محو شده و انگار به قسمت عمقی فرو رفته. اما اندازش همچنان همونه. به نظر شما چی میتونه باشه؟ خطرناکه؟

    1. به یک جراح ارتوپد مراجعه کنید. برای تشخیص قطعی لازم است تصویر برداری نیز انجام شود.

  89. Avatar photoمحمدرضا گفت:

    سلام من چند وقت است تمام دور تا دور شكم و كمرم دست ميزنم به چيز سفت دستم ميخوره
    نرمم نيست ولي قد يك بند انگشت دردم نداره مكشل چيه؟؟تعداد زياد تقريبا ١٠ تا١٢ تا

    1. ممکن است لیپوم باشد و بهتر است تخلیه و جراحی شود. زیرا توده های ناحیه شکم به شدت مستعد عارضه دار شدن می باشند.

  90. Avatar photoعلی طاهری گفت:

    خانوم دکترسلام خسته نباشیدببخشیدمن چندوقته پشت گردنم سمت راست بغل رگ یه غده دراومده ک باچشم دیده نمیشه ولی بادست قشنگ احساس میشه اصلا تغییرس دراندازشم نکرده میشه کمکم کنید

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر لیپوم یا کیست سباسه باشد سرپایی جراحی و تخلیه می شود.

  91. Avatar photoR0babm0savi گفت:

    سلام خسته نباشید من ی توده پشت شونم در کتفم دراومده و بسیار هم محکمه و درد داره و دوماهه ک این اتفاق برام افتاده نیسه راهنمایی کنید

    1. به یک متخصص مراجعه کنید که تصویربرداری از ناحیه تجویز شود. سپس بر اساس نتیجه تصویربرداری برای جراحی و تخلیه این توده اقدام نمایید.

  92. Avatar photoامید گفت:

    سلام خانم دکتر،تقریبا یک هفته پیش عمل جراحی داشتم،کنار استوخوان ترقوه سمت چپ توده ای درآومد،روز به روز بزرگتر شد،طوری که مثل یک بچه گلابی که از بالا فقط گیر است،آویزان شد،خودبیمارستان فرستادن آزمایشگاه،از دکترم که سوال کردم،چیز بدی هست یانه،فقط گفت بعید میدونم،جواب درستی نداد،نظر شما چیه،ممنون میشم واقعیت بگید،البته عکشو دارم

    1. منتظر جواب پاتولوژی باشید.

  93. Avatar photoزینب گفت:

    سلام خدمت شما خانم دکتر ،ضمن عرض قبولی طاعات و عبادات،اینکه میخواستم بگم یه توده چربی در ناحیه کتف چپم دارم البته اینو یکبار حدود 6یتل پیش جراحی کردم که به اندازه زرده تخم مرغ بود و اونو خارج کردن اما متاسفانه باز رشد کرده و در قسمت کتف برجسته شده یه کمی ،بعضی وقتها وقتی به دیوار تکیه میزنم درد میکنه،میخواستم بگم نظرتون چی هستش آیا باز لازم هستش که جراحی بشه.

    1. هر چند بار که این توده رشد کند و بزرگ شود لازم است مجدد جراحی و تخلیه شود.

  94. Avatar photoمحمد حسین گفت:

    سلام دکتر وقتتون بخیر من پس سرم سه تا غده در اومده تازه فهمیدم وقتی دست میزنم درد میگیره تقریبا اندازه به بند انگشته و هردو قرینه هم هستن اما همراه آن جوش و تبخال هم در آوردم آیا میشه گفت بخاطر ابلس؟ همچنین سنمم ۱۴ ساله ربطی به بلوغ دارد؟؟؟؟

    1. معمولا این برآمدگی های دردناک غدد سباسه می باشند و با یک جراحی سرپایی و با بی حسی کاملا بدون درد خارج می شوند. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  95. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام دکتر
    چندساله که گلوم خیلی ورم داره و درد میکنه
    اولش فکر کردم غبغب دارم ولی الان دارم نگران میشم
    میشه کمکم کنین
    بنظرتون سرطان دارم؟

    1. ممکن است التهاب غدد لنفاوی باشد. برای تجویز تصویربرداری به یک متخصص مراجعه کنید.

  96. Avatar photoفرشید گفت:

    سلام خانوم دکتر سرم ۶ یا ۷ غده بزرک کوچک در اومده آلان یکیش ازش آب یا چربی مانند درمیاد

    1. احتمالا غدد سباسه است. برای تخلیه این توده ها می توانید از مطب من وقت ویزیت بگیرید.

  97. Avatar photoدانیال گفت:

    سلام
    آیا غده سرطانی حرکت میکند؟؟

    1. حرکت کردن یا حرکت نکردن توده ها ارتباطی با سرطانی بودن آنها ندارد. اگر پزشک به توده سرطانی مشکوک باشد نمونه برداری یا تصویربرداری تجویز می کند. سپس نظر قطعی درباره ماهیت غده اعلام می شود.

  98. Avatar photoدانیال گفت:

    سلام،وقتتون بخیر.
    غده ی سرطانی حرکت میکنه؟

  99. Avatar photoهیوا گفت:

    سلام من ۲۳ سالمه ویکماه پیشه احساس کردم سینم یه تیکه سفت گلوله شده وافت شدیدوزن داشتم سونو دادم گفتن دوتاغده هیپواکوئیک توزیربغلم مجاورهم دارم دوتاغده هیپواکوییک توسینم به همراه یک ضایعه سیستیک ازمایشceaدادم وجوابش ۳.۱بود الان ام ارای نوشتن وگفتن داخل یکی ازغده ها التهاب دیده شدا الان غده هیپواکوجزو غددچریی هست؟ممکنه سرطان باشه وچون اولشه داخل خونم مشخض نیس؟جدیداهم یه غده اندازه فندق توگردنم دراومده نگرانم

    1. حتما به یک فوق تخصص جراحی پستان مراجعه کنید. خطر کنسر وجود دارد.

  100. Avatar photoکوثر گفت:

    سلام وقت بخیر من پشت شونه ام دقیقا بالای کتفم چندوقتیه یه چیز سفت کوچیک اینجاد شده باید خیلی فشار بدم یه خورده درد بگیره و اصلا تا لمس نشه مشخص نیست مثل یه جوش بزرگ سفته به نظرتون خطرناکه؟

    1. اگر عفونی و بدخیم شود خطرناک خواهد بود. برای جراحی و تخلیه آن اقدام نمایید.

  101. Avatar photoحسن گفت:

    سلام خسته نباشید
    پنج عدد رو ساعد دست راستم
    چهار تا ساعد دست چپم
    روی هر بازو یه دونه
    فاصله بین ران تا زانوی پاهام هر کدوم دوتا
    دو تا پهلوم
    یکی زیر پستانم روی دنده
    اولین بار ۲۰ سال پیش روی ساعدم مشاهده کردم
    به نظرتون کاری خاصی اتجام بدم
    هیچ دردی ندارم
    بزرگترینشون دوبرابر یه دونه مرواریده

    1. لازم است تخلیه و جراحی توده زیر پستان در اولویت باشد.

      1. Avatar photoTahere گفت:

        سلام خانم دکترخسته نباشیدمن مادرم حدود۵۵سالشه بیش از۲۰ساله داروی اعصاب وفشارخون میخوره الان چندماه هست که یک غده به اندازه یه سانت بدون دردوبدون قرمزی یارنگ پایین گوشش کنارفک وبسایت پایین ترازگوشش درآمده دردنداره هیچ مشکلی هم نداره اندازه ش تغییرکرده مثل غده چربی هست خیلی نگرانم چندبارپیام دادم جواب ندادیدلطفامیشه بگیدچی هست .ممنون

        1. بدون معاینه بیمار نمی توان تشخیص قطعی را اعلام کرد. اگر ایشان امکان مراجعه حضوری ندارند می توانید از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید.

  102. Avatar photoمریم گفت:

    سلام من خیلی وقت پیش زیر سینه ام یک جوش سر سیاه کوچیک بود ک خیلی هم سفت بود و هرچند وقت یک بار خالیش میکردم و برام عجیب بود که چرا از بین نمیره . امروز دست زدم دیدم بزرگ شده و وقتی دست میزنم درد داره و تقریبا هم سفت هست . این چیه به نظرتون؟

    1. ممکنه کیست باشه توده را دستکاری نکنید و حتما به یک جراح معالجه کنید. ممکن است عارضه دار شود و به عفونت و آبسه پیشرفته مبتلا شوید.

  103. Avatar photoاحمد گفت:

    سلام من 26 سالمه 115 گیلو هستم و تقریبا 2 ساله احساس میکنم زیر سینه چپم حالا نمیدونم روی دنده ها یا بین دنده ها یک برجستهگی خیلی ریز که نرم و حرکت میکنه و درد هم نداره .اندازشم یکجوری هست که گرد نیست ولی صاف .بخوام شبیه بگم انگار یک رگ ورم کرده هست .بخوام جزئی تر بگم مثلا قطر 1 سانت پهناش 2 سانت طولش 5 سانت هست تقریبا و با دست زدن دقیق مشخص میشه از روی ظاهر مشخص نیست.یک چیزی هست که قطر کم داره ولی بلند هست و حرکت میکنه ..تو این مدت هم اندازش تکون نخورده..به سختی میشه فهمید..چون نه دراز میکشی معلوم .نه ایستاده معلومه.باید دست زد تا کمی معلوم بشه…من وسواس قکری هم دارم..

    1. ممکن است به دلیل اضافه وزن باشد اما می توانید به یک جراح مراجعه کنید که توده را معاینه کنند.

      1. Avatar photoاحمد گفت:

        سلام..خوب بعد دو سال که کاریم نکرده ممکنه سرطان بوده باشه و من هیچ علامتی در این دو سال نداشتم و حتی بزرگ هم نشده؟؟

        1. اندیکاسیون های تشخیص سرطان متفاوت است.

          1. Avatar photoاحمد گفت:

            اندیکاسیون های..یعنی چی ؟؟؟

          2. اندیکاسیون به معنای معیار، آزمایش و دلیل می باشد. این یک لغت فرانسوی است که در اصطلاحات پزشکی استفاده می شود. برای اطلاعات بیشتر حتما به متخصص مراجعه کنید.

  104. Avatar photoاحمد گفت:

    سلام.من 26سالمه حدود بالا 10 سال پیش یک برجستگی زیر پوست گردن چپم دیدم هم نرم هم حرکت میکنه..اندازشم همیشه از یک لوبیا کوچیک تر یا هم اندازست و اندازش تو نوسان مثلا 3 ماه قطرش میشه اندازه عدس بعد باز میشه اندازه لوبیا باز چند ماه دیگه کوچیک میشه و تو این سال ها همیشه همین بوده ..
    من از بچه گی مشکل لوزه داشتم که یک دکتر گفت عمل لازم یکی دیگه با شربت خوب کرد و الان خوب ولی حساس کمی و اینکه از بچه گی تقریب همیشه دندون های من عفونت داشته یا خراب بوده کمتر سالی بوده که دندونام درست بود و مشکلی نداشته و میخواستم بدونم این برچستگی خطر ناک ..یعنی تو این بالا 10 سال اگر کاریم نکرده یعنی خطر ناک نیست..؟
    مشکلی مثل کاهش وزن یا مشکلی مثل خوردن چیزی یا درد مفاصل یا مشکلات پوستی اینها نداشتم و ندارم الانم ..
    میخواستم بدونم خطر ناک .یعنی میشه سرطانی باشه ولی تو این همه سال کاریم نکرده ..
    کلا اگر برجستگی دیدم و مثلا بالای 2 یا 3 سال بود و حرکت میکرد و نرم بود و علامت دیگه ای نداشتیم دیگه او سرطان نیست؟؟
    از بچهگی هم چاق بودم تا الان جز 3 سال که رژیم گرفتم و شدم 90 کیلو که بعد کرونا دباره شدم 115 کیلو .
    تشکر ..

    1. بعید به نظر می رسد که سرطانی باشد و حتما باید ویزیت شوید. ممکن است کیست یا توده عفونی باشد که کوچک و بزرگ می شود. احتمالا بعد از ویزیت برای شما تصویربرداری تجویز خواهد شد. طبق نظر یک متخصص جراحی پیش بروید و دوره درمان را تکمیل کنید.

  105. Avatar photoعلی گفت:

    سلام . دکتر من یک برجستگی بیضی شکل در جلو ساعد دست چپم دارم که شبیه عضله جلو بازو هست . دستمو که میچرخونم میره میاد . ایا سرطان هست یا توده چربی؟

    1. باید معاینه شوید. معمولا این توده ها لیپوم هستند. بعد از ویزیت تصویربرداری تجویز می شود و اگر مشکوک به سرطان باشد نمونه برداری قبل از جراحی تجویز می شود.

  106. Avatar photoامین گفت:

    سلام خانم دکتر ممنون از مطالبی که تو سایت قرار میدید.
    من چند تا غده تو ران پام هست که سفته و اصلا جا به جا نمیشن. تو پوست تغییر رنگ نداده الان سالهاست بیشتر نشده. و اندازش ثابته. نگران شدم چون لیپتوم نوشته بودید نرمه و جا به جا میشه.

    1. الزاما لیپوم نرم نیست و توده ایجاد شده در ران پای شما هم می تواند کیست یا هر نوع توده دیگری باشد. بنابراین در اولین فرصت نسبت به درمان و تشخیص دقیق این بیماری اقدام نمایید.

  107. Avatar photoزیبا گفت:

    سلام خسته نباشید. من درناحیه ساکروم برامدگی سفت به اندازه کف دست داشتم که درد شدیدی برای ستون فقرات و گاها ران هام ایجاد میکرد. با عمل خارجش کردم ولی بعداز گذشت سه هفته هنوز درد دارم. این درد طبیعی است؟ معمولا کی تمام میشود؟ و اینکه باتوجه به ازمایش های صورت گرفته روی غده خارج شده گفتند که لیپوم است امکان داره اشتباه کنند یا در اینده به کنسر تبدیل بشه؟ در نهایت اگر واقعا لیپوم باشه در اینده جای نگرانی است؟ ببخشید سوالام زیاد شد ممنونم از پاسخگوییتون

    1. پاتولوژی اشتباه نمی کند. از آنجایی که جراحی وسیعی داشتید حداقل تا دو ماه دوره نقاهت شما خواهد بود و حتما مراقب باشید به ناحیه جراحی فشار وارد نکنید.

  108. Avatar photoسامان گفت:

    سلام خانم 52ساله هستم. من غده های زیرپوستی بیش از حدی در ناحیه گردن و ران ها و دو طرف پهلو پشت کلیه دارم دکتر هم مراجعه کروم ولی دارو ها وزنم رو بالا بردن و خارش و سوزش گهگاهی هم دارن غده ها لطفا راهنمایی کنین ممنون میشم

    1. از پزشک معالج خود بخواهید که داروها را تغییر بدهند. تشخیص ایشان درباره نوع توده های شما چه بوده است؟

  109. Avatar photoدختر بهاری گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید درناحیه گونه ام حدود دوسال پیش یه جوش دردناکی زدم همراه چرک متاسفانه چون خیلی درد میکرد نتونستم تخلیه کنم و خیلی عمیق سفت شد زیر پوستم میترسم الان تخلیه کنم صورتم عیب دار بشه یا خطرناک باشه نظر شما چیه؟ توده هست کورکه لیپومه چیه کیسته رو صورتم زده میترسم

    1. برای این مورد به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. اگر توده های روی صورت را دستکاری کنید حتما جای آن روی صورت باقی می ماند و مزمن می شود.

  110. Avatar photoاسماعیل گفت:

    سلام من یه غده زیر قفسه سینم بود که مثل یه مهره گرد و سفت هست که الان یکی دیگه هم کنارش پیدا شده

    1. لازم است برای شما سونوگرافی تجویز شود.

  111. Avatar photoاحمد گفت:

    سلام من یک برجسنگی شبیه به لوبیا یا عدس روی گردن چپم دارم که از موقعه بچگی هست و الان 26 سالمه و هنوزم هست و بزرگ تر هم نشده ..نرم هست و تکون میخوره ..ایا این خطر ناک و سزطانیه یا نه؟؟؟
    اصلا میشه سرطانی بوده باشه و منو بالا 10 سال نکشته؟؟
    البته قبلا بابت تورم غدد لنفاوی چانه سمت راستم و زیر گوش چپم دکتر گوش و جلق و بینی رفتم این برچستگی رو دست زد و چیزی نگفت..
    غددلنفاوی چانه و زیر گوشم خوب شد اما این هست از بچه گی که یادم میاد هست تا الان اندازشم همونه و نرم و تکون میخوره و درد هم نداره
    ایا خطر ناکه؟؟؟

  112. Avatar photoفرزانه گفت:

    سلام وقت بخیر،مادرم نزدیک به هفت ماهه یک غده اندازه گردو در زیر گلوش به وجود آمده بعد از این هف ماه درد کمی دارد
    ممکن این غده از تیرویید باشد ممنون میشم راهنمایی کنید چکار کنم ،من ساکن اصفهانم اگر دکتر خوب در این زمینه می شناسید معرفی کنید واین که باید پیش چه متخصصی بروم
    خیلی ممنونم

    1. می توانید از یک متخصص جراحی برای تجویز آزمایش تشخیصی سونوگرافی وقت بگیرید. اگر مربوط به تیروئید باشد لازم است به متخصص غدد مراجعه کنید.

  113. Avatar photoمیم گفت:

    سلام.همسر من یک سالی میشه که یه غده چربی کنار شقیقه‌اش داره و زیر رگ هستش….اوایل کوچک بود ولی بعد از یک جراحی ناموفق شروع به تغییر سایز کرد.الان تقریبا اندازه‌ی یه گردو شده و میخواد جراحی کنه….آیا هیچ خطری برای جراحی وجود نداره؟؟؟

    1. اگر توده ایجاد شده دارای عروق باشد لازم است حتما در اتاق جراحی تخلیه شود. توده هایی که در حال تغییر سایز هستند و دردناک می شوند بهتر است فورا تحت جراحی و درمان قرار بگیرند که در آینده خطرناک نشوند.

  114. Avatar photoاحمد گفت:

    سلام من یک برجسنگی شبیه به لوبیا یا عدس روی گردن چپم دارم که از موقعه بچگی هست و الان 26 سالمه و هنوزم هست و بزرگ تر هم نشده ..نرم هست و تکون میخوره ..ایا این خطر ناک و سزطانیه یا نه؟؟؟
    اصلا میشه سرطانی بوده باشه و منو بالا 10 سال نکشته؟؟
    البته قبلا بابت تورم غدد لنفاوی چانه سمت راستم و زیر گوش چپم دکتر گوش و جلق و بینی رفتم این برچستگی رو دست زد و چیزی نگفت..
    غددلنفاوی چانه و زیر گوشم خوب شد اما این هست از بچه گی که یادم میاد هست تا الان اندازشم همونه و نرم و تکون میخوره و درد هم نداره
    ایا خطر ناکه؟؟؟

    1. به یک متخصص عفونی مراجعه کنید. احتمالا التهاب غدد لنفاوی شما هنوز به طور کامل درمان نشده است.

  115. Avatar photoرضا گفت:

    سلام خانم دکتر. چند سال پیش یک غده روی دستم (زیر پوست دست) بوجود آمد، ابتدا خیلی کوچک بود بعد کمی بزرگتر شد، بعد تعداد غده ها در بدنم افزایش پیدا کرد، الان روی دستها، پشت بازوها، دو طرف پهلوها، روی مهره کمر، روی شکم، روی ران پاها هم دارم. احساس خستگی، کم انرژی بودن هم دارم، زود عصبانی میشم، سطح انرژی بدنم خیلی زود پایین میاد، تمایل به خواب و…

    1. برای برداشتن توده ها می توانید از یک جراح وقت ویزیت بگیرید و از ایشان بخواهید که آزمایش های روتین را برای شما تجویز کنند. اگر مورد مشکوکی وجود داشته باشد به متخصص مربوطه ارجاع داده خواهید شد. احتمالا این توده ها لیپوم می باشد و با تشخیص جراح می توانید لیپوم های در اولویت را جراحی و تخلیه و برای آزمایش پاتولوژی ارسال نمایید.

  116. Avatar photoصبا گفت:

    سلام خانم دکتر،بنده امروز مراجعه داشتم ب کلینیک ی دکتر طب سنتی برای خواهرم،اونجا دکتر وقتی ب من نگاه کرد گفت تو پهلوان ی توده ی عفونی داره ک تا تابستون بزرگتر میشه و درد اذیت می‌کنه و بعد ب دکتر مراجعه میکنی.و من هنوز در شوک ب سر می‌برم!!!!!!ب نظر شما برم دکتر بگم برام اسکن بنویسن یا خیر؟؟؟؟

    1. اگر ایشان پزشک بودند و بر اساس معاینه علمی این مورد را اعلام کردند که مسلما نیاز به پیگیری دارید. اما اگر به فالگیر مراجعه کرده اید جدی نگیرید 🙂

  117. Avatar photoمحمدرضا میرزایی گفت:

    سلام وقت بخیر خانم دکتر چندماه پیش اتفاقی انتهای عضله بازو یه توده احساس کردم ولی اهمیت ندادم بعد از چندماه بزرگتر شده و با کمی دقت دیده میشه حرکت نمیکنه نرمه درد هم نداره نیاز به مراجعه به پزشک هست؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. ابتدا به یک ارتوپد مراجعه کنید. اگر بر اثر ضربه و کشیدگی بروز کرده باشد با مصرف پماد و بستن آرنج بهبود پیدا می کنید. اما اگر توده و لیپوم باشد می توانید طی یک جراحی سرپایی آن را خارج کنید. هرچند که ضروری و اورژانسی نیز نمی باشد زیرا احاسا درد و مزاحمتی ندارد.

  118. Avatar photoPorya گفت:

    سلام خانم دکتر دیشب با درد سرم خوابیدم صبح که بیدار شدم پشت سرم یه چیز سفت درامده بود متسفانه غروب روز بعد یکی دیگه تو گردنم درامد منتها این بزرگ بود ولی نرم بود حالا بعد دوسه روز یکی دیگه اندازه یه دونه نخود دراومد کنار گردنم رفتم پیش دکتر متخصص گفتن یا چربی یا غده لنفاویه ولی خیلی درد دارم سی تی هم انجام دادم ولی دردش زیاده میشه تخلیش کنم؟

    1. منتظر جواب سی تی بمانید. اگر التهاب غدد لنفاوی باشد لازم است از متخصص عفونی دارو دریافت کنید. اما اگر لیپوم باشد می توانید آن را تخلیه و جراحی کنید.

  119. Avatar photoسارا گفت:

    سلام خانوم دکتر خسته نباشید دختر من کنار قوزک پاش چندسال یه غده چربی داشت البته دکتر گفت چربی امروز دیدم یه کوچیک دیگه کنارش زده خطرناکه؟ درد نداره راحت راه میره هیچ علائمی هم نداره نظر شما چیه؟

    1. احتمال زیاد شدن یا حتی بزرگ شدن لیپوم ها وجود دارد. خطرناک نیست اما بهتر است تخلیه و جراحی شوند. به علاوه سبک زندگی و رژیم غذایی اصلاح شود.

  120. Avatar photoمحسن گفت:

    سلام دکتر
    من یه غده کوچک چند سال پیش روی پای راستم داشتم که یه بار رفتم بیمارستان روشو بریدن خالی کردن گفتن چربیه بعد چند هفته دوباره ظاهر شد و یه روزی یه شیعی افتاد روش درد زیادی داشتم بعد دوباره رفتم پیش جراح اونو برداشت و بردم ازمایش گفتم توده سرطانیه ولی دیگه پیداش نشد ایا اون زربه باعث تعقیر شکلش شده بود الان چند سال مگذره دیگه نیست ایا پیگیر کنم

    1. به یک متخصص انکولوژی مراجعه کنید.

  121. Avatar photoعطاالله پیمان گفت:

    سلام خانم دکتر من چند وقتی میشه یک قده چربی قهوه‌ای رنگ روی قفسه سینه در اومده یکم صفت هم هست چند بار از پمادهای خارجی بهش زدم و سوخته و ترکیده ولی باز دوباره رشد کرده و نگرانم کرده

    1. ممکن است کیست مویی باشد. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید و توده را دستکاری نکنید.

  122. Avatar photoمحمد قنبری گفت:

    سلام مدتی هست که در ناحیه کم وسینه وروی دنده های قفسه سینه برجستگی هایی مشاهده کردم که کمی هم درد دارند. سونو گرافی انجام دادم میگه قده چربی هستش باید چی کار کنم

    1. بهتر است توسط متخصص جراحی تخلیه و درناژ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *