کیست مویی

ارتباط کیست مویی با ورزش چیست؟

ارتباط کیست مویی با ورزش

همانطور که می دانید کیست مویی در ردیف بیماری هایی قرار دارد که به علل مختلفی از جمله: بروز فشار بر ناحیه، عرق کردن، عدم رعایت بهداشت و همچنین کم آبی و خشکی پوست می تواند بروز کند. جالب است بدانید که در این بین افراد ورزشکار نیز در معرض خطر ابتلا به کیست مویی قرار می گیرند. در ادامه به بیان ارتباط کیست مویی با ورزش خواهیم پرداخت.

رعایت بهداشت و ورزش

در رابطه با ارتباط کیست مویی با ورزش باید به اهمیت رعایت بهداشت در حین ورزش و انتخاب نوع لباس ورزشی اشاره کرد که یک اصل مهم تلقی می شود. در واقع برخی از افراد ورزشکار برای اینکه وزن بیشتری را از دست بدهند به انتخاب لباس های پلاستیکی روی می آورند در صورتی که باید این واقعیت را بپذیریم که لباس های پلاستیکی هیچ ارتباطی با چربی سوزی نداشته و فقط موجب بیشتر شدن تعریق بدن و از دست رفتن آب بدن خواهند شد.

لباس های ورزشی پلاستیکی با جلوگیری کردن از تبادل دمای محیط و بدن فرد سطح تعریق را افزایش می دهند و تاثیر خاصی در کاهش وزن ندارند. در اینصورت تنها آب بدن ورزشکار کم می شود و آن دسته از ورزشکارانی که بهداشت را پس از ورزش زیاد رعایت نمی کنند و بعد از تعریق زیاد بدن دوش نمی گیرند مسلما در معرض خطر ابتلا به کیست مویی خواهند بود.

موزدایی ناحیه هایی مثل کمر و پایین کمر و تمیز نگهداشتن این نواحی به جلوگیری از بروز کیست مویی بسیار کمک می کند. لیزر موهای زائد برای از بین بردن دائمی موهای ضخیم نیز بسیار توصیه می شود.

نوشیدن آب کافی را در کنار ورزش فراموش نکنید

قطعا می دانید که ورزش کردن به علت تعریقی که ایجاد می شود سبب کم آبی بدن و همینطور آسیب پذیر شدن پوست خواهد شد. افرادی که ورزش می کنند باید با توجه به شرایط جسمانی و البته نظر مربی خود به میزان کافی آب بنوشند تا دچار عارضه هایی از قبیل کیست مویی نشوند. نوشیدن آب کافی در کنار ورزش از حساسیت پوست در ناحیه ای کیست مویی ایجاد خواهد شد جلوگیری می کند و سبب می شود عملکرد بدن دچار اختلال نشود.

ورزش کردن بعد از عمل جراحی کیست مویی

بیمارانی که با لیزر و به روش بسته تحت عمل جراحی کیست مویی قرار می گیرند، یک هفته بعد از جراحی با لیزر کیست مویی می توانند فعالیت های ورزشی سبک را شروع کنند

استفاده از مکمل های ورزشی

شاید شنیدن حرف های مختلف در مورد نتایج حاصل از مکمل های ورزشی این وسوسه را در ذهن هر فرد ورزشکاری ایجاد نماید که برای خوش فرم تر شدن اندام خود مقداری از آن را مصرف نماید. در این میان نباید ارتباط کیست مویی با ورزش و استفاده از مکمل های ورزشی را فراموش کرد.

افراد ورزشکار باید نیاز های خود را به واسطه مصرف صحیح غذا های پرانرژی و رعایت یک رژیم غذایی مناسب برطرف نمایند. در غیر اینصورت آن دسته از ورزشکارانی که به مصرف مکمل های ورزشی روی آورده و قصد دارند در مدت زمان کمی به نتایجی غیرعاقلانه برسند باید توجه داشته باشند که مصرف برخی از پروتئین ها و مکمل های ورزشی سبب جوش زدن و حساسیت پوست و بروز کیست مویی خواهد شد. بنابراین مصرف مکمل های ورزشی باید تحت نظر یک متخصص تغذیه و ورزش و طبق اصول باشد تا بار متابولیک اضافی به بدن ورزشکار وارد نکند.

ارتباط کیست مویی با ورزش امری قابل درک و منطقی است و تنها داشتن تغذیه مناسب، خواب کافی، اجتناب از مصرف دخانیات و تمرین های منظم و حرفه اصولی تحت نظر یک مربی باتجربه به موفقیت یک ورزشکار کمک قابل توجهی خواهد کرد.

ورزش و عمل جراحی کیست مویی

در این میان برخی از ورزشکاران مبتلا به کیست مویی می شوند و مجبور می شوند نسبت به عمل جراحی کیست مویی اقدام کنند. برای این دسته از ورزشکاران بسیار مهم است که بدانند چه زمان می توانند بعد از جراحی به محیط باشگاه و ورزش بازگردند.

جراحی های کیست مویی به دو روش باز و یا بسته انجام می شود. آن دسته از ورزشکارانی که تحت جراحی کیست مویی با روش باز قرار می گیرند تا زمان بسته شدن کامل زخم اجازه بازگشت به محیط ورزش و انجام فعالیت های ورزشی عادی خود را ندارند. این زمان از 2 ماه به بالا خواهد بود.

اما افرادی که با لیزر و به روش بسته تحت عمل جراحی کیست مویی قرار می گیرند بعد از یک هفته می توانند به محیط ورزشی خود بازگردند. فعالیت ورزشی خود را از پایین ترین درجه شروع کنند و به مرور زمان فعالیت خود را افزایش دهند.

این مدت زمان بسته به نوع رشته ورزشی می باشد. برای مثال ورزشکارانی مثل تنیس بازها، والیبالیست ها و فوتبالیست ها می توانند با گذشت چند هفته الی 1 ماه فعالیت حرفه ای خود را از سر بگیرند. اما ورزشکارانی مثل وزنه بردارهای حرفه ای و کشتی گیرها مدت زمان طولانی تری را باید برای شروع تمرینات حرفه ای خود در نظر بگیرند و بدون اجازه متخصص جراحی خود نباید تمرینات سنگین را شروع کنند.

برای تمام افرادی که با لیزر و به روش بسته تحت جراحی قرار می گیرند یک هفته بعد از عمل شروع فعالیت ورزشی سبک با رعایت کامل بهداشت مانعی ندارد.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

18 دیدگاه برای “ارتباط کیست مویی با ورزش چیست؟

  1. Avatar photoباران گفت:

    سلام وقت بخیر من تابستان عمل کیت مویی انجام دادم میخواستم بدونم ورزش میتونم انجام بدم یا محدودیت دارم؟!

  2. Avatar photoپیمان گفت:

    سلام من کیست مویی تازه گرفتم هنوز عمل نکردم ایا ورزش با رعایت بهداشت باعث عفونت میشه؟!

    1. عفونت کیست مویی بسیار غیر قابل پیش بینی است و ممکن است یک فشار کوچک باعث تحریک و عفونت کیست مویی شود. در برخی موارد نیز ورزش همراه با رعایت بهداشت، تاثیری بر عفونت کیست مویی نمی گذارد.

  3. Avatar photomohii گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید
    من کیست داشتم و درمانش کردم
    اما الان چند وقته که در حوالی اون ناحیه درد دارم, می‌خوام دوباره برم باشگاه ، اما چه ورزشی بهتره که انجام بدم؟

    1. علاوه بر پیگیری علت درد در ناحیه دقت کنید که هر ورزشی انجام می دهید درد شما را تشدید نکند. به علاوه بلافاصله بعد از ورزش دوش بگیرید و ناحیه را کاملا خشک و تمیز کنید. از بین بردن موهای زائد را هم فراموش نکنید.

  4. Avatar photoزلقی گفت:

    من ۷۱ روز پیش ، عمل لیزر کیست مویی کردم بابخیه بود و بعد ۱۴ روز بخیه ها رو کشیدند
    الان خیلی وقته بسته شده و هیچ ترشحاتی نداره
    اما هنوز موقع راه رفتن یا به شکم خوابیدن یه درد کوچیک جای عمل در حد یک ثانیه میگیره و قطع میشه البته خیلی کم ،مثلا روزی یکی دو بار
    در حالیکه اصلا ننشستم و فعالیت سنگین هم نکردم
    ایا این طبیعی هستش؟؟
    خیلی ها میگن طبیعیه جای عمل تا ۶ ماه درد میگیره
    لطفا راهنمایی کنید

    1. درد در این ناحیه بعد از 6 ماه طبیعی نیست. به جراح معالج خود مراجعه کنید و اگر مشکلی نبود برای بررسی وضعیت سلامت ستون فقرات به ارتوپد مراجعه کنید.

  5. Avatar photoعلیرضا رئوفی گفت:

    سلام من کیست مویی با لیزر عمل کردم و ۷ بخیه خورد
    کی میتونم به بدنسازی بعد از کشیدن بخیه ها برگردم؟

    1. یک هفته بعد از کشیدن بخیه ها اگر ترمیم زخم کامل انجام شده است می توانید شروع به ورزش کنید. بهتر است با ورزش سبک شروع کنید و به ناحیه فشار ناگهانی وارد نکنید. حتما بعد از ورزش دوش بگیرید و ناحیه جراحی را تمیز و خشک نگهدارید.

  6. Avatar photoعلیرضا رئوفی گفت:

    سلام
    چند وقت بعد از کشیدن بخیه ها بعد از لیزر کیست مویی میشه بدنسازی برگردیم؟

  7. Avatar photoسبحان گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید .
    من ۱۷ ساله هم هست و کیست مویی دارم
    میخواستم اینا رو بدونم ک
    چند وقت بعد از میتونم ب باشگاه و پیاده روی برم ؟
    و برای مدرسه رفتن هم مگه مشکلی هم وجود داره؟

    1. بین 3 تا 7 روز ممکن است نیاز باشد که استراحت کنید و مشکلی بابت انجام کارهای روزانه و رفتن به مدرسه در لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک وجود ندارد. بعد از 2 ماه هم می توانید به باشگاه بروید. برای پیاده روی سبک 3 روز بعد از لیزر محدودیتی ندارید.

      1. Avatar photoسبحان گفت:

        خوب اگر عملم باز بود چی ؟

        1. عمل باز حداقل 2 ماه نیاز به استراحت دارد و تا زمانی که زخم کامل بسته نشده نمی توانید فعالیت ورزشی حتی سبک داشته باشید.

  8. Avatar photoامیر گفت:

    سلام خسته نباشید من حدود یک ماه پیش جراحی کیست مویی انجام دادم جای جراحی هنوز بازه دکتر گفت 3ماهی طول میکشه تا جوش بخوره الان ترشح داره و دکتر گفت هرروز بشورمش
    آیا بعد از جراحی میتوانم به ورزش بدنسازی ادامه بدم؟

    1. بعد از بسته شدن کامل زخم به ورزش بپردازید. ممکن است زخم پاره و باز و یا بر اثر تعریق عفونی شود.

      1. Avatar photoHani گفت:

        سلام من حدود ۱ سال پیش عمل باز کیست مویی کردم الان میخوام برم بدن سازی بنظرتون مشکلی داره یا نه؟

        1. اگر زخم شما ترمیم شده مشکلی ندارد. دقت کنید که بهداشت ناحیه را رعایت کنید که مجدد دچار عود نشوید. لیزر موهای زائد ناحیه کیست مویی و پایین کمر به شدت توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *