شیاف آنتی هموروئید

همه می دانیم که اغلب هموروئید ها بعد از چند روز به صورت خود به خودی درمان خواهند شد، اما در عین حال دارو های بسیاری وجود دارد که می تواند خارش و ناراحتی های احتمالی را کاهش دهد. کرم ها، پماد ها و شیاف ها را به طور معمول می توان از داروخانه ها بدون نسخه و تجویز پزشک تهیه کرده و استفاده نمود. شیاف آنتی هموروئید نیز یکی از دارو های مورد استفاده برای درمان هموروئید است که تأثیر قابل توجهی بر رفع این عارضه دارد. اما استفاده بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود.

بهتر است که بیمار مبتلا به هموروئید از هر نوع دارویی که استفاده می کند، حتما طبق نظر و تجویز پزشک باشد تا اثرات جانبی خاصی را به همراه نداشته باشد. شیاف آنتی هموروئید  معمولا برای از بین بردن هر گونه تورم و التهاب در ناحیه مقعد استفاده می شود. این دارو برای برطرف نمودن هموروئید داخلی کاربرد دارد و مصرف کنندگان رضایت بالایی از آن داشته اند.

چگونگی استفاده از شیاف آنتی هموروئید

شیاف آنتی هموروئید را معمولا بعد از هر بار دفع، و یکبار در طول روز مورد استفاده قرار می دهند. افرادی که به صورت خودسرانه از این دارو ها استفاده می کنند باید توجه داشته باشند که استفاده بیش از حد از آن ها می تواند اثرات سوء به همراه داشته باشد.

عوارض جانبی استفاده زیاد از شیاف آنتی هموروئید زمانی مشخص می شود که فرد تا به حال علائم ظاهر شده را مشاهده نکرده باشد. ایجاد خارش یا سوزش های مکرر، حساس شدن ناحیه و حتی خونریزی می تواند در ردیف عوارض جانبی این دارو قرار گیرد.

شیاف آنتی هموروئید به بهترین شکل می تواند سبب از بین رفتن التهابات ناشی از همورویید شود و این توده ها را جمع کند. مصرف درست و منظم این دارو تمام علائم و نشانه های هموروئید را از بین خواهد برد.

سایر موارد مصرف پماد و شیاف آنتی هموروئید چیست؟

پماد و شیاف آنتی هموروئید را می توان برای درمان سایر بیماری ها از قبیل: فیستول، شقاق و اختلالات مرتبط با کانال مقعد مورد استفاده قرار داد. دارو های ضد هموروئید از جمله پماد و شیاف اثر بی حس کنندگی موضعی دارند. التهاب موجود در ناحیه را از بین می برند و سبب تسکین درد خواهند شد.

اگر افراد مبتلا به هموروئید داخلی به موقع متوجه این بیماری شوند و از شیاف آنتی هموروئید استفاده کنند، مسلما طی چند روز و بدون هیچگونه درد و یا پیشرفت بیماری می توانند بر آن غالب آیند و درمان شوند.

جهت مصرف شیاف آنتی هموروئید باید به چه نکاتی توجه کرد؟

یکی از مهم ترین نکات قابل توجه که در هنگام استفاده از شیاف آنتی هموروئید باید به آن توجه نمود تمیز بودن مقعد است. رعایت بهداشت ناحیه مقعد و شستشوی مناسب آن با آب و صابون موجب می شود تا روند بهبود بیماری و تأثیرگذاری شیاف بر روی آن ها خیلی بهتر شود.

نکته قابل اهمیت دیگر اینست که شیاف آنتی هموروئید باید تحت نظر پزشک مصرف شود. مصرف این دارو تعداد معینی در طول روز است و اگر بیش از حد مجاز استفاده شود، مشکلات جانبی خاص خود را به وجود می آورد.

از طرفی ممکن است فرد به علت بیماری، از دارو های دیگری در طول روز استفاده کند که با این دارو تداخل داشته باشد. در نتیجه برای جلوگیری از هرگونه عارضه جانبی یا احتمالی که ممکن است هنگام استفاده همزمان در کنار سایر داروی هموروئید پیش آید، باید نظر پزشک را حتما مد نظر قرار داد.

استفاده از شیاف آنتی هموروئید در دوران بارداری و شیردهی نیز باید حتما طبق نظر پزشک باشد. مادران باردار و شیرده برای درمان هموروئید می توانند از سایر راهکار های موجود نیز استفاده کنند. یکی از بهترین توصیه های پزشکان برای این افراد مصرف فیبر بالا است.

شرایط نگهداری شیاف آنتی هموروئید چگونه است؟

همانند اکثر داروهای دیگری که استفاده می کنیم، شیاف آنتی هموروئید نیز باید در دمایی کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگه داشته شود. البته باید دقت کرد که در دما های خیلی پایین که موجب یخ زدن دارو می شود آن را قرار ندهیم.

بهتر است که دارو را در مکانی قرار دهید که از دسترس کودکان به دور باشد. شیاف آنتی هموروئید به دلیل شکل خاصی که دارد ممکن است توسط کودکان باز شده و یا اشتباها خورده شود. از این جهت نگهداری این دارو دور از دسترس کودکان بسیار مهم می باشد.

سوالات متداول شیاف آنتی هموروئید

1-آیا می توان از شیاف آنتی هموورئید در دوران بارداری استفاده کرد؟

متخصصین هیچ گونه پماد و دارویی که نیاز به استعمال داخلی از مقعد داشته باشد در دوران بارداری تجویز نمی کنند. معمولا برای زنان باردار رعایت رژیم غذایی، استفاده از پماد خارجی برای حلقه خارجی مقعد و تمرینات منظم و سبک ورزشی توصیه می شود. بعد از بارداری شیاف یا لیزر و یا عمل جراحی هموروئید توصیه خواهد شد.

2-شیاف هموروئید بهتر است یا پماد؟

برای دریافت بهترین روش درمان لازم است به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید تا بهترین درمان را با توجه به شرایط شما توصیه کنند. دوزهای مشخصی از شیاف یا پماد برای درمان انواع مختلف هموروئید توصیه می شود.

3-شیاف آنتی هموورئید برای کودکان چیست؟

متخصص اطفال یا متخصص جراحی عمومی دوز ضعیفی از دارو را برای کودکان تجویز می کند. تمرکز عمده درمان هموورئید در کودکان مراقبت های خانگی، غذایی و مصرف آب فراوان می باشد.

4-موارد منع مصرف شیاف آنتی هموروئید چیست؟

اگر با استفاده از این شیاف علائم حساسیت مشاهده کردید مصرف شیاف را قطع کنید و از پزشک معالج داروی جایگزین بخواهید. اگر دارای ضایعات قارچی و ویروسی می باشید نباید از این شیاف استفاده کنید. بیمارانی که دچار عفونت های ثانویه اند و یا ضایعات سلی دارند نباید از این شیاف استفاده کنند. مصرف بدون تجویز پزشک نیز توصیه نمی شود.

5-ترکیبات شیاف آنتی هموروئید چیست؟

عمده مواد تشکیل دهنده شیاف آنتی هموروئید لیدوکائین و در رتبه بعدی هیدروکورتیزون می باشد. همچنین مقادیری از زینک اکساید و مواد شیمیایی فعال دیگر در ترکیبات این شیاف می باشد.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام.خانم دکتر شوهرم حدود 28 سال که هموروئید داره و دوسال پیش مثل گل کلم زده بود بیرون دارو مصرف کرد یکم ک بهتر شد دوباره بی خیال عمل جراحی شد الان دوباره اذیتش میکنه و خیلی هم درد میکشه.ایا با این شرایط ک خیلی سال ازش میگذره و خیلی هم بزرگ بازم با لیزر میشه عمل کنه یا نه؟ لطفا راهنمایی کنید.ممنون میشم.در حال حاضر کپسول روهمورین و شیاف آنتی هموروئید براش گرفتم.

    • سلام به هیچ عنوان داروهای آنتی هموروئید و از این قبیل را بدون تجویز پرشک مصرف نکنید. بله با لیزر پرتوان می توان انواع هموروئید را درمان کرد.

  • سلام خسته نباشید خانم دکتر من بیست و دو سالمه از دوسال پیش یبوست شدید برام ایجاد شد که در همون ماه اول منجر به شقاق شد حدود یک سال زیر نظر دکتر دارو مصرف کردم ولی خوب نشد که یک سال پیش به طور سنتی عمل کردم ماه های اول خیلی خوب بود و در صورتی که یبوست خیلی شدید برام ایجاد میشد محل عمل یه کوچولو خونریزی میکرد و بعد خوب میشد چون یبوستم با هیچی خوب نمیشد و نمیشه ملین زیاد مصرف کردم والان بدنم بهش عادت کرده حتی با خوردن آب و فیبر و...یبوستم همون قدر شدیده یکی دو ماه مدفوعم مثل سنگ شده و اصلا حرکت نمیکنه که حتی با فشار زیاد هم خارج نمیشه که احساس میکنم هم از محل جراحی دچار خون ریزی میشم و هم از محل جدید که احتمالا داره دوباره شقاق میشه لطفاً راهنماییم کنید.ممنونم

    • سلام به یک متخصص گوارش مراجعه کنید تا وضعیت یبوست شما را بررسی کنند. کاهش وزن و انجام حرکات ورزشی در رفع یبوست بسیار موثر است. اگر مشکل یبوست مزمن شما رفع نشود حتی با لیزر شقاق هم بیماری شما دوباره عود خواهد کرد.

  • سلام خانم دکتر . من چند روز پیش به خاطر یبوست دو قاشق مرباخوری پودر پیدرولاکس مصرف کردم . که بعدش دیدم پاهام قرمز شد و خارش ایجاد شد . دیگه مصرف نکردم اصلا . ۲۰ مرداد اومدم پیش شما برای همورپیید شیاف آنتی همورویید نوشتین و پماد و اینا . احساس میکنم شیاف باعث حساسیت پوستی میشه چیکار کنم ؟

    • سلام هرگونه دارویی که منجر به بروز حساسیت و التهاب می شود را قطع کنید. بامطب تماس بگیرید و بعد از اعلام شماره پرونده داروی جایگزین را بپرسید.

  • سلام خانم دکتر . من فردا وقت دارم قراره بیام پیش شما . قرص ها رو مصرف کردم و حالا ۱۰ روز گذشته که گفتین بیام برای معاینه دوباره . فردا میام چهارشنبه ۲۹ ام . ولی پریود شدم مشکلی نیست برای معاینه ؟؟

  • سلام خانم دکتر
    ببخشی درد مقعد دارم ،بیشتر هنگام مدفوع کردن،دکتر رفتم شیاف انتی هموروئیدنوشتن س روز استفادع کردم یه مایع زرد رنگ خارج شد بعدش یه ذره خون
    ولی فقط همون یباربود الان چیکار کنم همون شیاف استفاده کنم؟!

    • سلام بهتر است مصرف شیاف را قطع کنید و با پزشک معالج تماس بگیرید تا داروی جایگزین به شما معرفی کنند.

  • سلام خانم دکتر دورمقعد شوهرم از بیرون دونه شده موقعی دستشوئی درد و سوزش نداره این مشکلش چیه و چه دارویی خوبه بدونه از بین بره باتشکر

    • سلام ایشان باید ویزیت شوند بعد از معاینه تشخیص نهایی اعلام و داروی مناسب تجویز می شود. از خود درمانی پرهیز کنید.

  • سلام خانم دکتر ببخشید من بعد از یه دفع مزاج سخت روز 5شنبه،از جمعه متوجه شدم یه هموروئید خارجی بوجود اومده که اصلا خونریزی یا درد نداره و روزای اول موقع دفع سوزش داشت ولی الان خیلی کمتر شده،از همون روز اول هم شروع کردم شیاف انتی هموروئید استفاده میکنم تا الان،خواستم ببینم استفاده از شیاف رو تا کی ادامه بدم و اینکه نیاز هست که به پزشک هم مراجعه کنم؟!

    • سلام این شیاف را نباید بدون تجویز متخصص جراحی مصرف کنید. حتما به پزشک مراجعه کنید تا بعد از معاینه دوز مصرفی مجاز برای شرایط شما را تجویز کنند.

  • سلام خانم دکتر
    ۴۰ روز پیش یبوست شدیدی گرفتم ک بعد از دفع احساس کردم اضافه های از روده م بیرون زدن چیزی شبیه فیشر از اون زما چیزای شل و ابکی و فیبر دار میخورم اما دو بار دیگه همون اتفاق برام افتاد یکی دو دکتر رفتم معاینه شون فقط با حرف زدن بود و یسری دارو و شربت لاکسی ژل نوشتن و شیاف پیداکوزیل اما چن روزه ک مقعدم بعد دفع مزاج انگار سوزن کوبش میکنن انقد سوزش داره گاهی هم خارش شدید الان شیاف آنتی هموروئید گرفتم متاسفانه بعد از داخل کردنش برگشت میخوره بیرون . اگه لیزر کنم بیماری عود نمیکنه؟

  • سلام خانوم دکتر من ۲۰ سالمه و سندرم روده تحریک پذیر دارم و همیشه یبوست هستم و مدفوعم همیشه سفت و گنده است،تقریبا یک ماهی هست که دو سه بار موقعی که یبوست میشدم خون میاد و خون هم قرمز روشن هستش،و یه دکتر گفت شقاق هستش و شیاف دادن ولی من مصرف نکردم باز امروز خون اومد این دفعه یبوست بدی هم داشتم نسبت به دفعه های قبل،و خون بیشتری اومد،خیلی نگرانم ممنون میشم راهنمایی کنید...و اینم بگم که تو حالتای معمولی خون نمیاد ازم وقتایی که یبوستم زیاده،خیلی نگرانم ممنون میشم راهنمایی کنید...

    • سلام دارویی که پزشک برای شما تجویز کرده است را مصرف کنید. به علاوه به یک متخصص گوارش مراجعه کنید تا برای سندرم روده تحریک پذیر و یبوست شما داروی مناسب تجویز کنند. اگر مشکل یبوست را حل نکنید بعد از درمان هموروئید و شقاق مجدد دچار عود بیماری می شوید. بنابراین کنترل یبوست و اجابت مزاج را جدی بگیرید.

  • سلام خانم دکتر
    من چند سالی هست درگیر همورویید هستم و هر سال دو سه بار درد شدید دارم
    الان دور مقعد هم بالا هم پایین گوشت اضافه اوردم و هنگام مدفوع درد و سوزش دارم
    از لوسیون ام جی باریج و کپسول روهمورویین استفاده میکنم ولی زیاد فرقی نکرده
    میخواستم ببینم هزینه لیزر درمانی چقدر هست و اینکه آیا بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی پوشش میده یا خیر

1 2 3 6
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ملین یا مسهل چیست؟

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید به کمک نیاز دارید؟ آیا می…

اکتبر 31, 2023
  • بیماری های مقعد

همه چیز درباره پارگی مقعد

پارگی مقعد یک بریدگی یا پارگی در نواحی مقعد می باشد. ترک در پوست سبب…

اکتبر 21, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674