دسته: بیماری های مقعد توده های ناحیه مقعد

عمل جراحی هموروئید یا بواسیر

یک متخصص جراحی عمومی بعد از این که مطمئن شد بیمار به درمان دارویی هموروئید پاسخ مثبتی نداده است. به بیمار پیشنهاد می کند که تحت درمان جراحی هموروئید یا بواسیر قرار بگیرد. شاید از خود بپرسید چرا باید عمل جراحی هموروئید یا بواسیر را انجام دهم. اگر هموروئید پایدار مانده است و خون ریزی دارد باید جراحی شود. همچنین اگر بعد از درمان دارویی همچنان در اجابت مزاج مشکل دارید و بیماری هموروئید زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار داده است باید این عمل را انجام دهید. همچنین اگر هموروئید به صورت گوشت اضافه مقعدی پایدار باقی مانده است بهتر است با لیزر و بدون اسکار تحت عمل جراحی هموروئید قرار بگیرید. بر اساس کتاب ASCRS جراحی کلون و رکتال در صورت طول کشیدن درمان دارویی طی 6 تا 8 هفته بیمار کاندید جراحی هموروئید خواهد بود. همچنین بیماران با خونریزی شدید، اختناق و ترومبوز نیز بدون درمان دارویی کاندید جراحی هموروئید می شوند.

عمل جراحی باز هموروئید یا جراحی بواسیر با تیغ

عمل جراحی بواسیر انواع گوناگونی دارد و به روش های مختلفی انجام می شود دو نوع عمل جراحی باز و بسته هموروئید با انواع لیزر و یا تیغ جراحی و کوتر انجام می شود. تاکنون ثابت شده که روش های جدید جراحی هموروئید بالاترین درصد موفقیت و پایین ترین درجه بازگشت را دارند. اما انتخاب بهترین روش بسته به شرایط بیمار و تجربه و تبحر متخصص جراحی است.

جراحی هموروئید برای بیماران مبتلا به کرون و روده تحریک پذیر در شرایط خاصی مانعی ندارد. اگر در کولونوسکوپی این بیماران التهاب در رکتوم شناسایی نشود و بیماری کنترل شده باشد مانعی برای جراحی این گروه نیز وجود ندارد.

عمل جراحی باز هموروئید

روش های جراحی مختلفی برای خارج کردن هموروئید های دارای علامت توضیح داده شده است. اساس عمل جراحی هموروئید کاهش و قطع خونرسانی به پاکه هموروئید و خارج کردن پوست یا آندودرم است.

عمل جراحی هموروئید را می توان تحت بیهوشی عمومی و یا بی حسی نخاعی انجام داد. در بعضی از روش ها زخم حاصل از برداشتن هموروئید با بخیه های قابل . جذب بسته می شود و در روش دیگر زخم باز گذاشته می شود تا به طور ثانویه ترمیم شود. باید از خارج کردن منطقه ی وسیعی از پوست اطراف مقعد اجتناب کرد تا از تنگی مقعد بعد از عمل جلوگیری شود. در جراحی هموروئید با لیزر توسط متخصص جراحی عمومی و لیزر با تجربه این عارضه بروز نمی کند. متخصص جراحی در یک جلسه می تواند تا 3 پاکه هموروئید را در یک جلسه بردارد. در عمل جراحی باز هموروئید زخم باز گذاشته می شود و به بخیه نیازی نیست. جراحی بواسیر به روش باز با لیزر امکان پذیر است زیرا لیزر سر عروق و اعصاب بریده شده را همزمان با برش ترمیم می کند.

عمل جراحی هموروئید با لیزر و روش بسته

کاربرد لیزر در درمان و عمل جراحی هموروئید یا بواسیر ثابت شده و موفق است. امروزه انواع مختلفی از لیزر در درمان هموروئید استفاده می شود. دو نوع لیزر بیشترین کاربرد را در درمان هموروئید دارند. لیزر کم توان برای کوچک کردن پاکه هموروئید و لیزر پرتوان برای عمل جراحی پیشرفته هموروئید یا بواسیر.

لیزر کم توان برای انواع هموروئیدهای خفیف و ترمیم بهتر زخم کاربرد دارد. اما انواع هموروئید پیشرفته که به دیگر درمان ها و حتی درمان و جراحی سنتی هموروئید پاسخ نداده اند کاربرد دارد. از مزایای لیزر هموروئید در جراحی های پیشرفته می توان سود برد. این نوع لیزر کمتر تهاجمی است و عوارض جراحی هموروئید با چاقو (تیغ جراحی) و کوتر را ندارد.

در عمل جراحی هموروئید با لیزر پرتوان از بخیه و خونریزی خبری نیست و دوره نقاهت بعد از جراحی بسیار کوتاه است.

لیزر پرتوان جهت عمل جراحی هموروئید

لیزر پرتوان دی اکسید کربن برای ایجاد برش در جراحی های حساس و ظریف کاربرد وسیعی دارد. جراحی هموروئید و برداشتن پاکه هموروئید با این نوع لیزر درد و خونریزی را به حداقل و نزدیک به صفر می رساند. به دلیل ظرافت و دقت بالای لیزر می توان با استفاده از آن بخش وسیعی از ناحیه مقعد را تحت جراحی قرار داد. همین مزیت لیزر باعث می شود که متخصص جراحی بتواند همزمان هموروئید و شقاق و دیگر بیماری های این ناحیه را همزمان و در وسعت زیادی در یک جلسه درمان و جراحی کند.

عمل جراحی بواسیر یا هموروئید با بخیه

مزیت لیزر جراحی به جراحی سنتی هموروئید

این نوع لیزر نسبت به چاقوی جراحی و کوتر بسیار ظریف تر عمل می کند. ظرافت عمل در این ناحیه برای جلوگیری از آسیب به بافت سالم اطراف آن بسیار حائز اهمیت است. برای مثال تیغ جراحی منجر به خونریزی شدید می شود و دوره نقاهت بعد از جراحی با تیغ بسیار طولانی است. همچنین کوتر با سوزاندن ناحیه منجر به احساس شدید سوزش بعد از جراحی بواسیر می شود.

به علاوه لیزر خاصیت ترمیم کنندگی دارد. به این معنا که بدون سوزاندن بافت منجر به بسته شدن سر عروق و لنف و اعصاب بریده شده می شود. بنابراین باعث تعجب نیست که بیمار روز بعد از جراحی هموروئید با لیزر به کارهای روزمره خود می رسد. این در حالی است که بیماران بعد از جراحی هموروئید با تیغ و یا کوتر تا هفته ها در بستر می مانند و دوره نقاهت طولانی را می گذرانند.

آمادگی قبل از عمل جراحی هموروئید

قبل از عمل جراحی هموروئید لازم است که حداقل 8 ساعت ناشتا باشید به طوری که حتی یک لیوان آب هم میل نکنید. درضمن قبل از ناشتایی لازم است که یک خوراکی سبک میل کنید و غذای چرب و سنگین مثل خامه و پلو و خورشت میل نکنید. ناحیه عمل جراحی را از هرگونه مو بزدایید و تمیز کنید.

نکته مهم دیگر استفاده از شیاف بیزاکودیل قبل از عمل جراحی هموروئید می باشد. یک شب قبل از عمل این شیاف باعث می شود که روده ها کاملا تمیز شود و تا 24 ساعت بعد از عمل نیازی به دفع مدفوع نداشته باشید. معمولا توصیه می شود که ساعت 12 شب 2 عدد شیاف به طور همزمان استفاده شود تا قبل از عمل روده ها کاملا پاکسازی و تخلیه شود.

مصرف ویتامین ای و آسپرین و هر نوع رقیق کننده خون تا 5 روز قبل از هر نوع عمل ممنوع است. اگر به اجبار از این دسته داروها و مکمل های غذایی استفاده نمودید حتما به جراح معالج خود اطلاع دهید که پیشگیری های لازم را برای کنترل خونریزی انجام دهند.

اگر واکسن کرونا تزریق نموده اید حداقل دو هفته برای انجام عمل جراحی هموروئید صبر کنید. تا دو هفته بعد از عمل نیز واکسن تزریق نکنید. نکته آخر این که اگر هر نوع بیماری خاصی دارید یا داروی خاصی مصرف می کنید حتما به جراح معالج یا مسئول هماهنگی عمل اطلاع دهید. مدارک و آزمایش ها را پرینت بگیرید و با یک همراه به محل جراحی بروید. این جراحی در کلینیک تخصصی جراحی یا بیمارستان انجام می شود.

مراقبت بعد از عمل جراحی هموروئید

مهمترین مراقبت بعد از عمل جراحی هموروئید داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل است. شب اول حتما مستقیم به منزل بروید و راه نروید و استراحت کنید. یک سوپ سبک میل کنید و اگر مسکن و دارویی برای شما تجویز شده است مصرف کنید و بخوابید. از روز بعد از عمل می توانید کم کم غذای پرفیبر، سبزیجات و میوه مصرف کنید.

بعد از هر دفع مدفوع در لگن آب ولرم با چند قطره بتادین بنشینید. بعد از یک هفته می توانید به جای بتادین 1 قاشق غذاخوری نمک را جایگزین بتادین کنید. بهتر است روزی 3 بار از این لگن درمانی استفاده کنید. اگر برای چند روز اول برای دفع مدفوع ترس دارید می توانید از لیدوکائین استفاده کنید. بعد از دفع مدفوع ناحیه را کاملا از لیدوکائین تمیز و پاک کنید که دچار التهاب پوستی نشوید.

اغلب بیماران بعد از عمل جراحی هموروئید دچار یبوست می شوند که بسیار خطرناک است. به همین دلیل جراح معالج برای بیمار شربت ملین تجویز می کند. مقدار مصرف این شربت به عهده بیمار گذاشته می شود. یعنی باید در حدی مصرف شود که نه یبوست داشته باشید و نه اسهال. اغلب دو قاشق شربت ملین بعد از غذا توصیه می شود.

تا دو ماه بعد از عمل جراحی هموروئید ممکن است چند قطره خون به خصوص بعد از دفع مدفوع مشاهده کنید که طبیعی است. اما اگر خونریزی شما بسیار زیاد است فورا با پزشک معالج تماس بگیرید و یا به کلینیک جراحی یا حتی اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.

فیلم عمل جراحی هموروئید

در این ویدئو با نحوه جراحی هموروئید یا همان بواسیر آشنا می شوید. در این فیلم مشاهده می کنید که بیمار بیهوشی می گیرد و سپس جراحی هموروئید بدون لیزر آغاز می شود. در جراحی با لیزر هموروئید نیازی به بیهوشی نیست و بیمار می تواند با بی حسی موضعی و بدون احساس درد جراحی را پشت سر بگذارد.

سوالات متداول عمل جراحی هموروئید

1-آیا بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده می توانند جراحی هموروئید انجام دهند؟

در افرادی که مبتلا به بيماريهاي التهابي روده هستند، هرنوع عمل جراحي مقعد و دستکاری پوست اطراف آن ممنوع است زيرا زخم آنها باتاخير ترميم مي شود و حتي ممكن است اصلا ترميم نشود. اگر اين افراد هموروئید بيرون زده و يا خونريزي داشته باشند و نياز به عمل جراحي ضروري باشد مي توان از روش رابر بند هموروئید استفاده كرد

2-درد بعد از عمل جراحی هموروئید چگونه است؟

بسته به وسعت جراحی و روش جراحی درد بعد از عمل جراحی هموروئید متفاوت است. معمولا بعد از جراحی سنتی هموروئید بیمار دوره نقاهت طولانی و درد و خونریزی را تا 2 ماه تجربه می کند. اما در جراحی با لیزر هموروئید بیمار تنها یک شب استراحت می کند و در کمتر از یک هفته بهبودی کامل می یابد. درد بعد از جراحی هموروئید با مسکن قابل کنترل است. همچنین کنترل یبوست برای جلوگیری از عود و آسیب به ناحیه عمل بسیار مهم است.

3-بهترین روش عمل جراحی هموروئید کدام است؟

بهترین روش این جراحی با لیزر پرتوان دی اکسید کربن انجام می شود. در حین انجام عملیات هموروئیداکتومی فیبر نازک لیزر به بافت سالم آسیب نمی رساند. به دلیل ظریق بودن جراحی هموروئید با لیزر دیگر نیازی به بخیه نیست و جراحی بدون درد و خونریزی انجام می شود.

4-تجربه عمل بواسیر چگونه است؟

افرادی که تجربه جراحی عمل بواسیر یا همان هموروئید را هم به روش سنتی و هم با لیزر دارند اظهار می کنند که جراحی با لیزر بسیار راحت تر از جراحی  سنتی است. این افراد از عمل های مکرر جراحی سنتی و درد زیاد و دوره نقاهت طولانی جراحی سنتی شکایت می کنند. این در حالی است که بعد از عمل جراحی هموروئید با لیزر پرتوان دی اکسید کربن به نتیجه دلخواه رسیده اند. دوره نقاهت بسیار کوتاه و بدون درد و خونریزی را تجربه کرده اند.

5-هزینه عمل جراحی هموروئید یا بواسیر چگونه تخمین زده می شود؟

بسته به این که جراحی با لیزر و یا روش های سنتی انجام شود هزینه عمل جراحی هموروئید متفاوت خواهد بود. همچنین محل عمل جراحی (کلینیک یا بیمارستان) نیز در تعیین هزینه جراحی هموروئید موثر است. این که بیمار همراه با هموروئید دچار بیماری های دیگر مثل شقاق و آبسه مقعدی باشد نیز در تعیین این هزینه موثر خواهد بود.

6-اگر هموروئید جراحی نشود چه عوارضی دارد؟

اگر هموروئید داخلی باشد ممکن است دچار خونریزی های شدید  و پرولاپس هموروئید شوید. اگر هموروئید خارجی باشد باید درد زیادی را علاوه بر خونریزی تحمل کنید. به علاوه ممکن است لخته خون در پاکه هموروئید گیر کند و تبدیل هموروئید ترومبوزه دردناک شود.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • ایا درده بعد از عمل کمتر جراحی سنتی است؟برای همه نوع بواسیر قابل انجامه لیزر چون مال من خیلی بزرگه؟ من از دردش خیلی وحشت دارم چون الان درد ندارم بیرون زدگیش اذیتم میکنه؟واقعا توروخدا دردش کمتره؟

    • سلام بله در جراحی با لیزر تقریبا دردی احساس نمی کنید و با مصرف مسکن کاملا قابل کنترل است در ضمن دوره نقاهت بسیار کوتاه تری دارد

      • ببخشید درد بعد از عمل منظورمه؟بعد با لیزر بیرون زدگی بزرگ بواسیرم برمیدارید؟چون دیدم کسایی که خیلیی درد وحشتناک کشیدن

        • بعد از عمل درد شما با یک مسکن ساده قابل کنترل است و مشکلات عمل با تیغ جراحی را نخواهید داشت

  • با سلام و عرض ادب
    خانم دکتر حدود دو سال پیش به دلیل ناراحتی در ناحیه مقعد خدمتتان رسیدم که پس از معاینه چند دارو تجویز کردید و حالم بهبود پیدا کرد. الان مدتی نسبتا طولانی است که مجددا مشکل پیدا کردم. کمی بیرون زدگی دارم اما بیشتر مشکلم داخلی است. بطور مداوم احساس دفع دارم که البته گاهی برطرف میشود. ضمنا تقریبا در ناحیه انتهایی کمر یک جور احساس کوفتگی دائمی دارم ( حالتی مثل کوفتگی ماهیچه ها بعد از ورزش شدید) که بخصوص موقعیکه خم میشوم کاملا محسوس است. راستش نگران هستم که دقیقا مشکلم چیست. لطفا من را راهنمایی بفرمایید.

  • با عرض سلام و ادب
    ببخشید میخواستم بدونم عمل جراحی هموروئید با لیزر شامل بیمه تکمیلی هم می شود؟

  • سلام
    من حدود 3 ماه قبل در ناحیه مقعد دچتر سوزش شدم و چند روز بعد (حدود 5 یا 6 روز) بعد متوجه خونریزی در ناحیه مقعد شدم. ابتدا به پزشک عمومی مراجعه کردم. ایشون بیماری رو فیشر تشخیص دادن و استفاده از وان آب گرم و پماد کالاندولا رو تجویز کردن. همین طور گفتند اگر ظرف مدت 1 ماه خوب نشد به پزشک جراح عمومی مراجعه کنم. حدود 2 ماه پیش به پزشک جراح عمومی مراجعه کردم و ایشون بعد از معاینه گفتن که شانس درمان دارویی 50 درصده. دوره درمان رو طبق تشخیص ایشون پیگیری کردم. حدود یک هفته قبل بعد از معاینه گفتند که دیگه از دارو استفاده نکنم و این که در محل فیشر هم یک هموروئید کوچک تشکیل شده و اگر مدارا کنم، خطری نداره و اگر درد یا خونریزی داشتم، باید برای عمل اقدام کنم. در حال حاضر مقداری ترشح وجود داره و بعد از یک هفته که استفاده از پمادها استفاده نمی کنم، بعضی وقت ها (به ندرت) بعد از اجابت مزاج تا حدی اذیت میشم. البته مشکل یبوست ندارم. علت به وجود اومدن فیشر هم یک دوره خیلی خیلی کوتاه 3 تا 4 روزه بود که نمی دونم چرا، یبوست داشتم.
    میخاستم نظر شما رو بدونم که عمل کنم یا نه. وهمین طور این که دوران نقاهت بعد از عمل چقدره و چه خطراتی داره.
    با تشکر

    • سلام به نظر من اگر هنوز مشکل دارید حتما لیزر کنید و مشکلتون به این ترتیب به طور کامل رفع میشه و دوره نقاهت بسیار کوتاهی خواهید داشت برای اطلاعات بیشتر میتونید مطالب مربوط به لیزر را در همین سایت بخوانید

      • سلام وقت بخیر، من 2شنبه عمل با لیزر انجام دادم 2تا برآمدگی اطراف مقعد داشتم و فقط زمان اجابت مزاج در بعضی مواقع درد داشتم ولی به خاطر شکل ظاهری و جلوگیری از بدتر شدن بیماری عمل کردم، با لیزر، الان 4روزه که از عملم گذشته هنوزم هنگام دستشویی رفتن و اجابت مزاج درد دارم و یوقتایی دراز کشیدم یا نشستم یهو بهم فشار میاد و درد بدی میگیره و کمی سوزش و جای یکی از برامدگی های سابق ورم و درد داره،در حدی که حس میکنم انگار برداشته نشده، پیش دکترم رفتم گفتن عادیه و به مروز ورم خوابیده میشه،از روز سوم خارش گرفتم اونم زمانی که از دستشویی میام که پماد بهم دادن،نمیتونم راحت روی باسنم بشینم،آیا طبیعیه اینا؟

        • کار صحیحی انجام دادید و نباید آن توده ها را به حال خود رها می کردید. زیرا در آینده عفونی و عارضه دار می شدند. طبق دستور جراح معالج عمل کنید و مراقبت های بعد از جراحی هموروئید را به طور دقیق انجام دهید.علت خارش و درد ممکن است عدم دفع مدفوع صحیح باشد. توصیه می کنم از یک متخصص تغذیه رژیم غذایی مناسب دریافت کنید.

  • سلام خسته نباشید من عمل جراحی هموروید انجام دادم الان 8روز میشه گذشته و من تو این 8روز فقط مایعات با سوپ خوردم و مداوم از ملیم کننده استفاده کردم ولی شیکمم کار نکرده و مواقعی که گاز میپیچه تو شیکمم درد خیلی شدیدی احساس میکنم در نواحی معقد و نمیتونم مدفوع کنم واقعا ممنون میشم راهنماییم کنید

  • من از خود جراحی نمی ترسم ولی از اتاق عمل واقعا می ترسم آیا برای جراحی با لیزر حتما باید به اتاق عمل مراجعه کنم و این که بیهوشی هم باید بگیرم؟ من از عوارض بیهوشی هم بیشتر از خود جراحی می ترسم چی کار کنم؟

    • اکثر جراحی های هموروئید سرپایی و بدون بیهوشی انجام می شود در هر صورت پس از معاینه پزشک بر اساس وضعیت عمومی بیمار و شدت بیماری تصمیم می گیرد که لیزر هموروئید را سرپایی و بدون بیهوشی انجام دهد یا به اتاق عمل و کلینیک جراحی ارجاع دهد.

  • سلام وقت بخیر
    من همورویید خارجی داشتم و عمل لیزر پرتوان انجام دادم الان 20 روز شده ولی زخمهام کامل خوب نشده چند روز طول میکشه تا کامل خوب بشه زخمهام و اینکه دکترم بهم گفته هر ده روز باید برم معاینه من یکبار رفتم ميخوام بدونم معاینه فقط اينه که میبین عفونتی چیزی شده یا با دستگاهی چیزی باید معاینه کنن؟

    • سلام حتما برای معاینه 10 روز پس از لیزر تشریف ببرین یا با پزشکتان تماس بگیرید

1 2 3 8
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • بیماری های گوارشی

پرولاپس رکتوم یا افتادگی روده چیست؟

پرولاپس رکتوم یا افتادگی روده یکی از مشکلات کمتر شایع دستگاه گوارش است که بیشتر…

فوریه 13, 2024
  • بیماری های مقعد

فیستول مقعدی در کودکان و نوزادان

فیستول مقعدی در کودکان و نوزادان جزء بیماری‌ های مهمی است که قابلیت بدتر شدن…

فوریه 6, 2024
  • بیماری های مقعد

پماد رکتول برای هموروئید و شقاق

پماد رکتول نوعی پماد گیاهی مقعدی است که از عصاره گیاه مورد تهیه شده است.…

ژانویه 31, 2024
  • بیماری های مقعد

عوارض فیستول مقعدی چیست؟

عوارض فیستول مقعدی می‌تواند زندگی بیمار را به صورت جدی تحت تاثیر قرار دهد. به…

ژانویه 29, 2024
  • اطلاعات عمومی پزشکی

اصول رعایت بهداشت مقعد

یکی از مناطق بدن که به صورت پیوسته با آلودگی ارتباط مستقیم دارد مقعد است.…

ژانویه 27, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

جراحی هموروئید با استاپلر یا جراحی هموروئیدوپکسی

هموروئید (یا بواسیر) یکی از بیماری های شایع ناحیه مقعد است که بسیاری از بیماران…

ژانویه 23, 2024

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674