دسته: بیماری های مقعد توده های ناحیه مقعد

لیزر هموروئید

طی چند دهه گذشته لیزر هموروئید یا لیزر بواسیر بهترین و پیشرفته ترین روش درمان هموروئید یا بواسیر محسوب شده است. لیزر همورویید به دو روش انجام می شود: ۱. لیزر درمانی با لیزر کم توان IRC یا همان مادون قرمز . ۲. لیزر پرتوان دی اکسید کربن که در روش هموروئید اکتومی استفاده می شود.

خانم دکتر زهرا سعادتی از جمله اولین جراحان متخصص هستند که از سال 84 درمان و جراحی با لیزر را در ایران آغاز نمودند. هنوز که هنوز است تعداد زیادی از متخصصین جراحی حتی در تهران با همان روش قدیم جراحی هموروئید یا بواسیر را با تیغ یا کوتر انجام می دهند. اما آشنایی بیماران با این تکنولوژی جدید که به یاری علم پزشکی آمده است منجر شده استقبال خوبی از این روش درمانی هموروئید صورت گیرد و رضایت بیماران را به همراه داشته است.

عکس قبل و بعد لیزر بواسیر یا هموروئید

مزیت لیزر هموروئید نسبت به دیگر روش ها چیست؟

لیزر هموروئید یا لیزر بواسیر روشی کمتر تهاجمی است. هر دو نوع لیزر کم توان و پرتوان اگر به موقع و به جا برای انواع همورویید به کار بسته شوند می توان از نتایج درمانی عالی آنها بهره برد. برای درمان هموروئیدهای خفیف می توان از لیزر کم توان بدون جراحی و برش بافت سود برد.

در جراحی و هموروئیدکتومی با لیزر پرتوان نیز می توان تمام انواع بیماری های مقعد را در یک جلسه لیزر درمان نمود. زیرا این نوع لیزر سوپرتین یا بسیار نازک است. بنابراین جایگزین مناسبی برای تیغ جراحی و کوتر می باشد. عمل بواسیر با لیزر به بافت سالم اطراف آسیبی نمی رساند به همین دلیل برای جراحی های با ظرافت بالا و جراحی های پیچیده توصیه می شود حتما مورد استفاده قرار بگیرد.

مهارت و تجربه متخصص جراحی در به کار بستن لیزر پرتوان در جراحی بسیار حائز اهمیت است. در جراحی با کوتر از تکنولوژی برق استفاده می شود اما در جراحی با لیزر تکنولوژی نور لیزر استفاده می شود. در جراحی با کوتر سر عروق برای کاهش خونریزی سوزانده می شود و این در حالی است که در عمل هموروئید با لیزر سر عروق را ترمیم می شود و از خونریزی جلوگیری می شود.

انواع مختلفی از لیزر برای درمان هموروئید استفاده می شود

لیزر درمانی هموروئید با لیزر کم توان مادون قرمز

لیزر درمانی هموروئید یا بواسیر بدون قطره ای خونریزی انجام می شود. زیرا در این روش برشی زده نمی شود و اصول کار بر مبنای تابش نور لیزر است و نه برش با لیزر. لیزر درمانی هموروئید بدون نیاز به بیوشی انجام می شود. سرخرگ های ترمینال فوقانی رکتوم به وسیله یک مبدل داپلر (پروب 20 مگاهرتز 3 میلی متری) که در انتهای پروسکوپ مخصوص طراحی شده قرار می گیرد.

پاکه های هموروئید شناسایی می شوند. سپس با تابش نور لیزر به پاکه هموروئید، لیزر باعث تقویت جریان الکتریکی در دیود لیزر فیبر 980 نانومتر می شود. در نهایت باعث قطع جریان خونریزی هموروئید می شود. متخصص جراحی این تابش لیزر را در جهت عقربه های ساعت به میزان لازم تکرار می کند.

مکانیسم اثر لیزر همورئید ساده است. نور لیزر توسط گلبول های قرمز درگیر در پاکه هموروئید جذب می شود. این گلوبول های قرمز تحلیل رفته و به مرور خون لخته شده در این ناحیه تحلیل می رود . لیزر درمانی هموروئید با جراحی هموروئید با لیزر متفاوت است.

مقایسه لیزر هموروئید با جراحی باز و کوتر

هموروئیدکتومی با لیزر هموروئید چگونه انجام می شود

هموروئیدکتومی یکی از روش های عمل جراحی هموروئید یا بواسیر می باشد.  در صورتی که این جراحی با لیزر پرتوان انجام شود می توان از عوارض بعد از جراحی هموروئید به میزان قابل توجهی جلوگیری کرد. عمل جراحی هموروئید با لیزر احتمال عود هموروئید را به صفر نزدیک می کند. تجربه و مهارت متخصص جراحی در استفاده از لیزر پرتوان می تواند در تسریع روند بهبودی فاکتور مهمی باشد.

لیزر پرتوان در هنگام برش با بافت تماس مستقیمی ندارد. بنابراین احتمال انتقال بیماری های عفونی مثل هپاتیت و ایدز را به صفر می رساند. برخلاف کوتر که بافت را می سوزاند و بعد از عمل بیمار سوزش و خارش شدیدی را احساس می کند لیزر سر عروق و اعصاب جراحی شده را همزمان ترمیم می کند. سوپرتین بودن لیزر پرتوان این امکان را به جراح می دهد که بخش وسیع و حساسی را تحت جراحی قرار دهد بدون این که بافت سالم اطراف آسیبی وارد کند.

مقایسه انواع لیزر پرتوان، کم توان و فیبر لیزر

فواید و عوارض لیزر هموروئید

عوارض لیزر هموروئید نسبت به جراحی باز با تیغ و کوتر جراحی بسیار ناچیز است. از جمله این عوارض که در جراحی باز به مراتب با شدت بیشتری مشاهده می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. التهاب بعد از لیزر
  2. قرمزی و در برخی موارد سوزش بعد از اجابت مزاج
  3. درد ناچیز که با مسکن قابل کنترل است

خصوصیات و فواید ترمیم کنندگی و سوپرتین بودن لیزر هموروئید یا بواسیر مواردی نیست که آنها را دسته کم بگیرید. زیرا همین دو خاصیت لیزر منجر می شود:

  • بیمار خونریزی زیادی را تجربه نمی کند و متعاقبا ترمیم سریعتر زخم منجر به کوتاه شدن دوره نقاهت می شود.
  • درد بعد از عمل به یک سوم عمل جراحی سنتی خواهد بود.
  • انتقال بیماری های عفونی حین جراحی به صفر می رسد.
  • احتمال بروز عفونت که یکی از عوامل احساس درد بعد از عمل است کاهش می یابد.
  • بیمار نیازی به پانسمان و مراقبت های طاقت فرسا ندارد.
  • همزمان با جراحی انواع هموروئید می توان بیماری های دیگر مثل شقاق یا فیشر مقعد را درمان و جراحی کرد.
  • میزان ریسک و عود بعد از عمل جراحی هموروئید با لیزر نزدیک به صفر است.
  • بیمار بازگشت سریع به محل کار و زندگی را دارد.
  • بدون بستری و به طور سرپایی و عموما بدون بیهوشی و با بی حسی موضعی انجام می شود.

تفاوت لیزر هموروئید با تیغ جراحی در چیست؟

بسیاری از بیماران سوال می کنند که تفاوت استفاده از لیزر هموروئید به جای تیغ یا چاقوی جراحی در چیست. در واقع برش با لیزر پرتوان بسیار با ظرافت و دقت بیشتر انجام می شود . این مورد را هم در نظر داشته باشید که مهارت متخصص جراحی و لیزر در استفاده از لیزر پرتوان نیز بسیار مهم است.

به علاوه جراحی با تیغ و چاقوی جراحی خونریزی و التهاب بسیار زیادی دارد که بیمار تا ماه ها درگیر عوارض و مشکلات این التهاب و خونریزی خواهد بود. این در حالی است که در جراحی و برش با لیزر گزارش شده است که این عوارض 70 درصد کمتر از جراحی با تیغ و چاقوی جراحی است.

همین مزیت لیزر باعث می شود که بیمار دوره نقاهت بسیار کوتاهتری را طی کند و سریعتر به محل کار و زندگی روزمره خود بازگردد.

مهمترین تفاوت های لیزر هموروئید با تیغ جراحی و کوتر

فیلم لیزر هموروئید یا عمل لیزری بواسیر

در اینجا فیلم لیزر هموروئید را می بینید. همچنین مشاهده می کنید که چگونه پروب لیزر به داخل پاکه هموروئید داخلی یا بواسیر رانده می شود. در این روش خون لخته شده در هموروئید داخلی از بین می رود و هموروئید کوچک می شود.

سوالات متداول لیزر هموروئید

1-آیا هموروئید با لیزر کاملا برداشته می شود؟

در صورتی که هموروئید با لیزر پرتوان تحت جراحی قرار بگیرد کاملا برداشته می شود. به این روش هموروئیدکتومی با لیزر گفته می شود. اما اگر روش درمانی شما لیزر درمانی هموروئید با  لیزر کم توان باشد، پاکه برداشته نمی شود. در روش لیزردرمانی تنها محتویات داخل پاکه هموروئید که همان خون لخته شده است تحلیل می رود و بواسیرکوچک می شود.

2-آیا لیزر هموروئید درد دارد؟

هرگونه روش جراحی درد و نقاهت منحصر به خود را دارد. اما در جراحی با لیزر هموروئید این درد و ناراحتی 70 درصد کمتر از جراحی سنتی است. مزیت سوپرتین بودن لیزر و ترمیم کنندگی آن منجر به کاهش خونریزی و درد بعد از عمل هموروئید با لیزر می شود. میزان درد بعد از لیزر هموروئید با یک مسکن ساده قابل کنترل است و نگرانی های جراحی سنتی را در پی ندارد.

3-آیا لیزر در درمان قطعی هموروئید است؟

لیزر پرتوان برای بیمارانی که دچار هموروئید وسیع و وخیم می باشند بسیار توصیه می شود. میزان عود و بازگشت هموروئید بعد از جراحی با لیزر نزدیک به صفر است. متخصص جراحی می تواند انواع بیماری های هموروئید و شقاق را هم زمان در یک جلسه و به طور قطعی با لیزر درمان کند.

4-دوره نقاهت بعد از لیزر هموروئید چقدر است؟

اگر تحت عمل جراحی هموروئید با لیزر قرار گرفته باشید تنها یک شب نیاز به استراحت دارید. عموم مردم از فردای روز بعد از لیزر هموروئید می توانند به محل کار و زندگی روزانه خود بازگردند. افرادی که از لحاظ فیزیولوژیک ضعیف تر هستند و یا جراحی وسیعی را انجام داده اند نهایت طی 4 روز می توانند به محل کار و زندگی روزانه بازگردند. لیزر درمانی بدون جراحی هموروئید نیازی به استراحت طولانی ندارد و تنها یک شب نیاز به استراحت دارد.

5-لیزر هموروئید یا جراحی بواسیر با لیزر چقدر طول می کشد؟

روند لیزر درمانی نهایت 20 دقیقه طول می کشد. آمادگی های قبل از لیزر و مرخص شدن بیمار از کلینیک لیزر ممکن است حدود 2 تا 3 ساعت طول بکشد. بعد از انجام لیزر هموروئید بیمار مرخص می شود و نیازی به بستری ندارد.

6-آیا لیزر هموروئید تحت بیهوشی انجام می شود؟

این عملیات نیازی به بیهوشی عمومی ندارد. تحت بی حسی نخاعی بیمار از کمر به پایین بی حس می شود. بدین ترتیب طی لیزر هیچ گونه درد و ناراحتی احساس نخواهد کرد. برای بیمارانی که از محیط کلینیک و یا انجام لیزر ترس دارند می توان از بی هوشی استفاده کرد. اما الزاما این درمان با بیهوشی انجام نمی شود.

7-آیا می توان انواع هموروئید را با لیزر درمان کرد؟

بسته به نوع هموروئید می توان از انواع هموروئید برای درمان استفاده کرد. هموروئیدهای خفیف که نیاز به جراحی و هموروئیدکتومی ندارند را می توان با لیزر کم توان درمان کرد. هموروئیدهای پیشرفته که نیاز اساسی به جراحی دارند را می توان با لیزر پرتوان دی اکسید کربن تحت درمان و جراحی قرار داد. این نوع لیزر عوارض جراحی هموروئید به روش سنتی را ندارد.

8-قیمت لیزر هموروئید چقدر است؟

هزینه لیزر هموروئید معمولا بالاتر از جراحی معمول با تیغ و کوتر است و اغلب در بیمارستان های دولتی انجام نمی شود. بنابراین هزینه لیزر هموروئید تحت تاثیر نوع لیزر، محل و امکانات کلینیک لیزر و میزان تجربه و مهارت متخصص جراحی و لیزر متفاوت است و از 2 میلیون تومان به بالا می باشد. هرچند که این هزینه بالاتر از جراحی معمول است اما به صرفه تر است. زیرا لیزر هموروئید دوره نقاهت بسیار کوتاه تری نسبت به جراحی با تیغ و کوتر دارد و احتمال عود و بازگشت بعد از لیزر بسیار پایین است.

9-مشخصات مراکز درمان هموروئید با لیزر چیست؟

مراکز درمان هموروئید با لیزر یا عمل جراحی لیزری بواسیر مجهز به دستگاه لیزر پرتوان دی اکسید کربن می باشند. همچنین وجود یک متخصص بیهوشی و یک متخصص جراحی عمومی که فلوشیپ جراحی با لیزر باشد الزامی است. هرچند که لیزر هموروئید سرپایی انجام می شود اما باید امکانات کافی برای بیهوشی یا بی حسی اسپاینال بیمار مهیا باشد.

10-چقدر تجربه متخصص جراحی برای لیزر هموروئید موثر است؟

مسلما تجربه متخصص جراحی و لیزر برای درمان و لیزر هموروئید بدون عود و بازگشت بسیار موثر است. خوشبختانه دکتر زهرا سعادتی از سال 86 هزاران جراحی موفق هموروئید را با لیزر پرتوان انجام داده اند و هیچ مورد عود و بازگشت و عارضه ای ناشی از لیزر هموروئید را گزارش نداشته اند. تمام جراحی ها توسط ایشان با لیزر انجام می شود و هیچ دکتر و متخصص دیگری لیزر و جراحی بیماران ایشان را انجام نمی دهد.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام، خسته نباشید.
    میخواستم بدانم هزینه لیزر درمانی هموروئید چقدر است؟ حداقل _ حداکثر هزینه

    • سلام خانم دکتر.من ۳شنبه با لیزر هموروییدمو برداشتم ولی از همان روز دوباره از مقعدم بیرون زدگی دیدم.ایا این جز عوارضه عمل با لیزره یا به مرور خوب میشه.
      البته پماد و شربت ملین هم استفاده میکنم

      • سلام چنین عوارضی بعد از لیزر بسیار نادر است. در این مورد با جراح معالج خود مشورت کنید. احتمالا جراحی وسیعی داشته اید و دچار التهاب بعد از عمل شده اید. اگر جراح معالج برای شما مسکن تجویز کرده است آنها را به طور منظم مصرف کنید تا التهاب شما کاهش یابد.

    • شب خوش خسته نباشید من دو روز هست که در ناحیه مقعد بیرون زدگی دارم که خوشبختانه در هنگام دفع مشکلی ندارم و خونریزی و دردی هم ندارم فقط موقع نشستن کمی اذیت می شوم لطفا بفرمایید ایا با پماد انتی هموروئید قابل درمان هست ؟

      • سلام معمولا هموروئید داخلی با علامت درد و خونریزی شناخته نمی شود و بیمار با شکایت از احساس توده و بیرون زدگی مراجعه می کند. از خود درمانی پرهیز کنید و حتما به یک متخصص مراجعه بفرمایید.

  • سلام. برای معاینه میتونم بیام. من احساس زائده کوچکی میکنم. میخواستم بدونم بدون عمل هم میشه درمان کرد؟

    • سلام بله بیمار در اولین مراجعه دارو دریافت می کند در صورت عدم پاسخ دهی به درمان دارویی استفاده از لیزر توصیه می شود اگر در مراحل اولیه مراجعه کنید و به توصیه های پزشک عمل کنید درمان خواهید شد و نیازی به لیزر یا جراحی نخواهد بود موفق و سلامت باشید

  • سلام خسته نباشید من نزدیک به یکساله بیماریم حادتر شده یعنی هنگام اجابت مزاج خونریزی شدی دارم مراه با درد ایا لیزر احتیاج هست یا جراحی ؟

    • سلام اول باید معاینه شوید اما به احتمال زیاد جراحی با لیزر پرتوان نیاز داشته باشید. البته شرایط عمومی بیمار باید قبل از هرگونه عملی بررسی شود و در صورت دارا بودن شرایط مناسب برای جراحی تحت عمل با لیزر قرار خواهید گرفت

    • سلام من این مشکل رو دارم ۱۷ سالمه خیلی اذیتم میکنه از جراحی و لیزر میترسم از بچگی هم مشکل یبوست داشتم سوالم اینه منی که از بچگی یبوست داشتم اگه لیزر کنم ممکنه که مشکل یبوست دوباره باعث هموروئید شه یا پزشک دارو میده ؟

      • سلام اگر مشکل یبوست را حل نکنید هر 3 الی 5 سال یک بار باید عمل جراحی هموروئید یا لیزر هموروئید را انجام دهید. به یک متخصص گوارش مراجعه کنید تا وضعیت یبوست و گوارش شما را بررسی کنند. برای درمان هموروئید نیز به متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید و از لیزر هموروئید نترسید.

  • سلام وقتتون بخیر من متاسفانه این مشکلو دارم و دچار اذیت میشم حتی بعد از دفع مدفوع درد دارم و برای من حاد هست با لیزر پر توان درمان میشم ینی؟

    • سلام بهترین و قطعی ترین روش درمان انواع هموروئید به خصوص هموروئیدهای پیشرفته لیزر پرتوان است. برای تصمیم گیری نهایی در مورد درمان شما باید ویزیت شوید

  • سلام خسته نباشید،من۲۰سالمه تا قبله زایمانم یبوست داشتم ولی الان که ۹ماه از زایمانم میگذره در بیرون مقعد بیرون زدگی احساس میکنم و بعد از دفع مدفوع احساس کمی درد و خارش دارم لطفا راهنماییم کنید ایا نیاز به جراحی دارم؟

    • سلام شما باید ویزیت شوید معمولا دارو تجویز می شود و اگر بهبودی حاصل نشد عمل جراحی همورئید یا لیزر درمانی هموروئید به شما پیشنهاد خواهد شد در برخی موارد حاد نیز مستقیما به شما پیشنهاد می شود که تحت عمل جراحی قرار بگیرید که بهتر است با لیزر پرتوان انجام شود. رژیم غذایی مناسبی داشته باشید آب و آبمیوه زیاد بنوشید تا از بروز یبوست جلوگیری کنید. انجام فعالیت ورزشی منظم و پیاده روی نیز فراموش نشود

      • درود و عرض ادب.
        آیا مشهد هم تشریف دارید و اگر نه،ممنون میشم بفرمایید مشهد جراح لیزر هموروئید کی هست؟

        • سلام خیر متاسفانه فقط تهران هستیم. همکاری را در مشهد نمی شناسم اما توصیه می کنم به متخصصی مراجعه کنید که این جراحی را در یک جلسه با لیزر پرتوان و تضمینی انجام دهند.

  • سلام و وقت بخیر من 22سالمه چند ساله این مریضی رو دارم از16سالم یادم هست ک داشتم موقع پریود درد پشتم خیلی زیاد میشد و خیلی اذیت میشدم یهو تیر می‌کشید نمیتونستم حرکتی کنم و بلند دادو فریاد میکشیدم دکتر فتم هردفعه بهم شیاف دادن تاآخر جراحی شدم ولی پانسمان باز کردم دیدم هنوز بیرون زدگی سرجاشه و هیچ کاری نکرده ترس از عمل دوباره مانع رفتنم ب بیمارستان شد این سوزش بعد از اجابت مزاج و ساعتها تو سرویس بهداشتی ماندن واقعن هم خودم هم خانوادم رو نگران کرده میدونم بخاطر یبوست هست ولی تاچقدرباید سوپ خورد؟ میشه بدونم کدام روش مناسب‌تر هست؟

    • سلام با مطب تماس بگیرید تا یک وقت معاینه برای شما تعیین شود. اگر رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسبی دارید و همچنان یبوست دارید باید مشکل یبوست شما دقیقا مشخص شود. با لیزر می توان انوع هموروئید را درمان کرد اما کنترل یبوست بعد از لیزر و یا جراحی بسیار مهم است و از عود هموروئید جلوگیری می کند

  • سلام من سالهاست که درگیر بیماری هموروئید هستم آیا با لیزر صد در صد خوب میشم؟ عوارضی نداره؟ هزینه لیزر هموروئید به چه صورته؟

  • سلام من ۳۴ سال دارم عمل سنتی کردم تا ۵سال مشکلی نداشتم یک بار زیاد زور زدم بعد از اون سالی یک بار ۳قطره خونریزی دارم درد هم ندارد حالا چکار کنم

    • سلام در صورتی که دچار یبوست شوید بیماری هموروئید عود خواهد کرد. احتمالا مبتلا به هموروئید داخلی شده اید زیرا درد ندارید. با لیزر می توان هموروئید داخلی و انواع دیگر هموروئید و شقاق را همزمان درمان نمود.

  • سلام لیزر هموروئید برای چه گروه سنتی قابل انجامه؟ آیا محدودیت سنتی یا محدودیت خاصی دارد؟

    • سلام لیزر برای تمام گروه های سنتی قابل انجام است. محدودیت خاصی ندارد مگر برای گروهی که از جراحی منع می شوند. برای مثال بیماران مبتلا به ایدز نباید تحت جراحی قرار بگیرند و از لیزر پرتوان نیز نمی توان برای گروه استفاده کرد.

1 2 3 8
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • بیماری های مقعد

شیاف برای درمان شقاق

شیاف برای درمان شقاق انتخاب بسیاری از مراجعه کنندگان می باشد که از هموروئید و…

مارس 17, 2024
  • اطلاعات عمومی پزشکی

پودر پیدرولاکس برای درمان یبوست

پودر پیدرولاکس برای درمان یبوست روشی تاثیرگذار و مفید است که در پاکسازی مدفوع سفت،…

مارس 16, 2024
  • اطلاعات عمومی پزشکی

نکات مهم در مورد عوارض و احتمال بارداری در رابطه مقعدی

عوارض و احتمال بارداری در رابطه مقعدی، سبب شده است که افراد قبل از انتخاب…

مارس 12, 2024
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ماساژ پرینه چیست و چه فوایدی دارد؟

قبل از اینکه پاسخ سوال ماساژ پرینه چیست را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم،…

مارس 6, 2024
  • بیماری های مقعد

پروکتولوژی چیست؟ و چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

بیماری ‌ها و اختلالات نواحی مقعد، رکتوم و کولون به صورت تخصصی توسط پروکتولوژیست مورد…

مارس 2, 2024
  • بیماری های گوارشی

پرولاپس رکتوم یا افتادگی روده چیست؟

پرولاپس رکتوم یا افتادگی روده یکی از مشکلات کمتر شایع دستگاه گوارش است که بیشتر…

فوریه 13, 2024

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674