بیماری های مقعد

اسکین تگ یا منگوله پوستی چیست؟

اسکین تگ چیست

اسکین تگ ها اغلب اوقات با عارضه های دیگر مثل شقاق یا زگیل اشتباه گرفته می شوند. به خصوص اگر این اسکین تگ ها در ناحیه مقعد ایجاد شوند مسلما بیمار دچار استرس شده و برای تشخیص قطعی اسکین تگ در ناحیه مقعد به متخصص جراحی مراجعه کند.

تحقیقات نشان داده است افرادی که مبتلا به دیابت هستند بیشتر از افراد دیگر مبتلا به اسکین تگ می شوند.

برداشتن اسکین تگ با لیزر

برداشتن اسکین تگ پوستی با لیزر

تفاوت در شکل اسکین تگ و زگیل در ناحیه تناسلی

در مورد تفاوت ظاهر اسکین تگ و زگیل تناسلی نمی­ توان یک قاعده کلی تعریف کرد ولی معمولا بعضی از اسکین تگ­ها پایه­ های بلند داشته و به شکل آویزان­تر هستند در صورتی که شکل ظاهری اسکین تگ کوچک همراه با پایه­ های پهن، بسیار شبیه به زگیل بوده و بدون بررسی­ های آزمایشگاهی، تشخیص تفاوت این دو بسیار مشکل می ­باشد. زگیل­ های تناسلی بسیار خطرناک هستند و باید سریع درمان شوند در صورتی که اسکین تگ­ ها ضایعاتی بی­ خطر هستند و مسری نمی­ باشد.

درمان اسکین تگ

پزشک متخصص پوست، با توجه به محل قرارگیری ضایعه و نوع آن، می ­تواند با استفاده از قیچی­ های مخصوص و استریل، کرایوتراپی، رادیوفرکوئنسی یا کوتر، اسکین تگ را از روی پوست بردارد. مثلا در صورتی که با استفاده از قیچی­ های مخصوص استریل، این ضایعه پوستی برداشته شود، جای آن­ها باقی نخواهد ماند ولی اگر لیزر شوند روی پوست اثر آن­ها خواهد ماند.

از طرفی به دلیل آن که اسکین تگ­ ها بی ­خطر هستند، در صورت تشخیص متخصص پوست و سوار نبودن زگیل بر روی اسکین تگ، به درمان نیازی نداشته مگر آن که از نظر ظاهری برای فرد مشکل ایجاد کند.

شقاق مزمن مقعد

در قسمت بین ناف تا آلت تناسلی، احتمال به وجود آمدن زگیل از اسکین تگ بیشتر بوده و افرادی که در این قسمت­های بدن به زائده­ های پوستی مبتلا می ­شوند، جهت افتراق زگیل از اسکین تگ باید به متخصص پوست مراجعه کنند.

البته در افرادی که مبتلا به شقاق مقعد هستند، نوع خاصی از اسکین تگ در ناحیه اطراف مقعد ایجاد می­ شود. این زائده پوستی که از ناحیه مقعد خارج شده، بدلیل شقاق است. به هر حال در صورتی که در ناحیه تناسلی بزرگسالان یا کودکان هر نوع ضایعه پوستی به وجود آید، باید سریعا به متخصص پوست مراجعه کرد و در صورت ابتلا به زگیل تناسلی، هر چه سریع­تر مراحل درمانی آن آغاز شود.

علت به وجود آمدن اسکین تگ

به طور دقیق مشخص نشده که چه چیز باعث ایجاد این ضایعه پوستی می­ شود. به دلیل آن که این بیماری معمولا در قسمت ­های چین­ خوردگی پوست ایجاد می­ شود، ممکن است اصطکاک نقش مهمی داشته باشد. اسکین تگ از کلاژن محصور شده به وسیله لایه خارجی پوست و از عروق خونی تشکیل شده است. بر اساس مطالعات انجام شده، یکی از عوامل ایجاد این بیماری احتمال دارد ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV باشد که محققان در این مطالعه، از قسمت­های مختلف بدن، 37 تگ پوستی را بررسی کرده­ اند. بر اساس نتایج بدست آمده ژن HPV نزدیک به 50 درصد اسکین تگ­ها بررسی شده است.

همچنین یکی از عوارض بارداری، اسکین تگ بوده که احتمال دارد به علت افزایش بارداری و هورمون بارداری باشد. این بیماری در مواردی خاص می ­تواند نشانه­ ای از مشکلات غدد درون ریز و یا عدم تعادل هورمون­ ها باشد.

این ضایعه پوستی، مسری نبوده و همچنین احتمال دارد اتصال ژنتیکی نیز وجود داشته باشد. چندان غیر معمول نیست که در یک خانواده، تمام اعضا دارای این ضایعه پوستی باشند.

بعضی از اسکین تگ­ ها بسیار سرسخت هستند و ممکن است برای از بین بردن آن­ها به بیش از یک مرحله درمان نیاز باشد. در صورتی که این بیماری پوستی فریز شود، احتمال زیادی دارد که به مدت چند هفته طول بکشد تا از پوست جدا گردد. در بعضی موارد دیده شده که آن­ها دوباره رشد می­ کنند که باید مراحل درمانی را باز هم انجام داد و آنها را حذف کرد.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

24 دیدگاه برای “اسکین تگ یا منگوله پوستی چیست؟

  1. Avatar photoمهدی گفت:

    من یه دو هفته ای هست روی مقعدم یه توده سفت درآمده که اولش خیلی درد داشت الانم مثل یه غده اندازه نخود شده رنگش به سفیدی میزنه خیلی سفته

    1. سلام احتمالا دچار آبسه مقعدی شده اید توصیه می کنم تخلیه و درناژ این آبسه یا توده را نزد متخصص جراحی عمومی و لیزر با لیزر پرتوان انجام دهید. زیرا پایین ترین میزان عود و بازگشت را جراحی با لیزر پرتوان دارد.

  2. Avatar photoمحمد گفت:

    بالای معتقدم ی گوشت زاید ک هیچ مزاحمتی نمیکنه برای خروج مدفوع ولی . چندش اوره خواستم‌بدونم بواسیر هست یا ن بعد چ نوع عملی داره و ب کجا مراجعه کنم ممنون

    1. احتمالا مبتلا به هموروئید شده اید. بهتر است با لیزر پرتوان توسط یک متخصص جراحی و لیزر ماهر در زمینه جراحی بیماری های مقعدی برداشته شود.

  3. Avatar photoآرزو گفت:

    ببخشید آیا این میتونه در اثر چند بار رابطه مقعدی باشه
    و چون من ازدواج کردم میترسم با شوهرم برم دکتر بگه به این دلیل بوده. چکار کنم؟

    1. در مطب من موقع معاینه بیمار همراه بیمار اجازه ورود به اتاق پزشک را ندارند. معمولا اسکین تگ ارتباطی با رابطه مقعدی ندارد.

  4. Avatar photoرضا گفت:

    سلام عرض میکنم، چند باری بطور متناوب دچار شقاق مقعدی شده ام و به دلیل عواض جانبی آن اسکین تگ در ناحیه مقعد ایجاد شده است، زمانی که برای درمان فیستول به درمان گر لیزری مراجعه کردم از ایشان خواستم که این اسکین تگ را هم بردارد که ایشان گفتند چیز خاصی نیست و احتمال دارد موجب تنگی کانال شود، ولی واقعا این زایده مانند دگمه ای بیرون قرار دارد که بعید می‌دانم ربطی داشته باشم،

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید یا از یک متخصص جراحی و لیزر ماهر در این زمینه وقت معاینه بگیرید.

  5. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام من دوماه قبل قبل لیزر بین بیکینی ومقعدم رو بریدم موقع شیو و متوجه نشدم وقتی رفتم لیزر خیلی درد گرفت گفت زخمه بدنم بعد اون همون جا گوشت بی رنگ زد فکر کردم گوشت اضافست ولی بعد پریودم بزرگ ترشد و الان دوتا یکی هم پایین تر ازاون میترسم زیگیل باشه ممکنه؟

    1. این ناحیه بسیار فعال است و ممکن است بر اثر تماس با مدفوع عفونی شده باشد. از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید. زگیل تناسلی با نمونه برداری و آزمایش قابل تشخیص می باشد.

  6. Avatar photoشیوا گفت:

    سلام
    من متوجه skin tag در ناحیه مقعد شدم هیچ علامتی ندارم نه درد نه خونریزی
    میخواستم بدونم امکان داره فیشر باشه یا فقط زائده هستش؟
    سپاس

    1. این اسکین تگ یا زائده گوشتی در ناحیه مقعد معمولا بدون علت بروز نمی کند و احتمالا بر اثر شقاق مزمن بروز کرده است. توصیه می کنم که برای برداشتن آن با لیزر پرتوان اقدام نمایید که در آینده دچار عوارض، اختلال در دفع و عفونت نشوید.

  7. Avatar photoآوین گفت:

    سلام من دوسال شایدم بیشتر من دوسال پیش متوجه شدم اطراف مقعدم یه زائده گوشتیه هیچ درد و سوزشی نداره اندازشم فرق نکرده این زگیل یا اسکین تگ؟؟؟

    1. لازم است معاینه شوید. بهتر است این زائده با لیزر پرتوان برداشته شود.

  8. Avatar photoمریم گفت:

    سلام من ۲۶ سالمه ۶ ماهه زائده خیلی کوچکی اطراف مقعد دارم.که تغییری هم نکرده خیلی نگران بودم که این چیه و خیلی روش حساس بودم رفتم متخصص زنان گفتن اسکین تگه و جای نگرانی نداره. ولی خوب میخوام برش دارم نمیدونم الان باید به چه پزشکی مراجعه کنم؟ و با چه روشی برش دارم

    1. توصیه می کنم به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر مراجعه کنید که آنها با لیزر بردارند. زیرا جراحی این زائده ها با تیغ و کوتر ممکن است اسکار ایجاد نماید. اما جراحی با لیزر ظریف است و سریع ترمیم می شود و جای زخم جراحی روی بدن بیمار باقی نمی ماند.

  9. Avatar photoهماسیف گفت:

    سلام همسرمن درقسمت داخل ران یه منگوله پوستی براش ایجادشده قبلا خیلی کوچیک بود ولی الان اندازه ش از یه نخود بیشتر شده،متاسفانه هرکاری میکنم به دکتر نشون نمیده ایا چیز خطر ناکیه؟

    1. بدون معاینه بیمار نمی توان نظر داد. لازم است هرگونه زائده اضافه برداشته شود تا در آینده دچار بدخیمی یا گسترش بیماری نشوند.

  10. Avatar photoمریم گفت:

    سلام من مقعدم یه گوشت اضافه زد یکمم تغییر سایز داد ولی از یه نخود کوچیک تر و رابطه از پشت داشتم مشکلم چیه بخاطر رابطه از پشت؟ یا با معاینه متوجه رابطه میشن ؟ میشه بگین لطفا
    ۱۸ سالمه

  11. Avatar photoمریم بانو گفت:

    سلام یه زائده گوشتی اندازه ی برنج ورودی مقعدم بوجود آمده است به شکل برنج هم هست سطح زائده مثل پوستم بدون ناهمواری و رنگ خاصی و سرش تیزه.درد،سوزش یاخونریزی ندارم.میخام بدونم چیه؟

    1. ممکن است اسکین تگ باشد. می توانید برای تشخیص و درمان از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  12. Avatar photoمریم گفت:

    سلام خانم دکتر
    من دچار اسکین نگ مقعدی شدم چون تو گزارش کلونسکوپی نوشته بود
    خیلی درد دارم موقع اجابت مزاج
    و در ضمن سوزش و خارش و قرمزی هم در ناحیه تناسلی پیدا کردم
    و از همه بدتر پریود هم هستم و نمی تونم برم دکتر
    باید چه کار کنم؟ و بایستی پیش چه متخصصی برم

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *