غده و توده های بدن

توده ناحیه تناسلی

توده ناحیه تناسلی

عمده توده های تناسلی به دلیل تجمع مو یا چربی در این ناحیه بروز می کنند. با درمان نشدن این توده ها بروز عوارض مختلفی مثل آبسه و ایجاد درد و احساس ناراحتی در ناحیه بروز می کند. بعد از تشخیص علت بروز توده تناسلی توسط متخصص جراحی عمومی روش درمانی مناسب به بیمار پیشنهاد می شود. معمولا توده های چربی و مو را با لیزر پرتوان و بدون اسکار و خونریزی می توان برداشت. در مورد توده های تناسلی سرطانی روند درمان متفاوت خواهد بود.

انواع توده ناحیه تناسلی

توده های ناحیه تناسلی انواع مختلفی دارند که برخی از شایع ترین آنها را در اینجا بررسی می کنیم. روش درمان مناسب توده های تناسلی بر اساس نوع آنها مشخص می شود.

توده های تناسلی در زنان

توده جمع شده ی مو

افزایش حجم موهای زائد در ناحیه تناسلی و عدم رسیدگی به آن و نظافت این موها موجب می شود که این موها در زیر پوست جمع شوند و ایجاد یک توده را بکنند ، این توده با عفونت بزرگ میشود و تا اندازه یک گردو نیز می تواند رشد کنند . برای جلوگیری از این مشکل همواره باید بهداشت فردی خود را رعایت کرده و هر دو هفته یکبار موهای زائد خود را از بین ببرید .

خال در ناحیه اندام تناسلی

خال بر اساس عوامل متفاوتی به وجود می آیند مانند وراثت یا استرس و … . خال های موجود در ناحیه تناسلی اگر از نوع معمولی باشند هیچ گونه ضرری ندارند و جای هیچ نگرانی نیست اما اگر این خال ها نامتقارن یا رنگی بودند یا اینکه بوی بدی از خود پخش می کردند باید حتما زیر نظر یک متخصص جراحی درمان شوند . از نشانه های خال معمولی این می باشد که این خال اطرافش صاف می باشد و شکل آن متقارن با رنگی مشکی است .

کیست سباسه که در کناره ی واژن معمولا قرار دارد

این کیست مانند یک نیم دایره است که محتوای آن چربی ، کراتین و پوست اضافه یا مرده می باشد . علت رشد این کیست و ایجاد توده در ناحیه تناسلی خانم ها را می توان مرطوب بودن ناحیه تناسلی دانست به عنوان مثال نشستن ساعت های طولانی در یک جای مرطوب یا عرق کردن زیاد یا پوشیدن لباس پلاستیک به مدت طولانی و… . همواره باید سعی کنید که به ناحیه تناسلی خود هوا تازه برسانید تا از ایجاد توده های ناحیه تناسلی مانند کیست سباسه در امان بمانید .

زگیل تناسلی

این زگیل را امروزه به عنوان نوعی عفونت جنسی حاصل از انتقال ویروس پاپیلوما به شخص دیگر از طریق رابطه ی جنسی می دانند. زگیل ها معمولا خطرساز نیستند اما در برخورد با زگیل تناسلی حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و مطمئن شوید که به ویروس اچ پی وی دچار نشدید زیرا این ویروس پیش درآمد بروز سرطان می شود. ظاهر زگیل تناسلی به شکل یک توده کوچک با سطح زبر و همرنگ با پوست یا کمی تیره تر از آن است .

سرطان های مختلف جنسی

سرطان ها در آلت تناسلی معمولا ایجاد توده هایی با اندازه های مختلف می کنند مانند سرطا پروستات، سرطان آلت تناسلی مردان (پنیس)، مثانه و … .

ویروس های پوستی

بعضی از ویروس های پوستی می توانند توده های ناحیه تناسلی را به وجود آورند مانند مولوسکوم کنتاژیوسوم ، این ویروس در واقع می تواند از طریق تماس جنسی با فرد مبتلا و یا استفاده از حوله آن شخص به شما انتقال یابد . اگر به این ویروس مبتلا شدید سعی کنید پوست خود را نخارانید زیرا موجب گسترش آن در پوست خود خواهید شد.

غده های آلوده به عرق

تعداد بسیار زیادی غده عرق در بدن وجود دارد این غده ها هنگامی که به وسیله عرق مسدود شوند باعث عفونت و تشکیل توده های ناحیه تناسلی می شوند. سعی کنید از لباس جذب و تنگ زیاد استفاده نکنید .

کیست بارتولن

غدد بارتولن در ناحیه تناسلی و در نزدیکی دهانه واژن قرار دارند. در صورت مسدود شدن این غدد موادی که از آنها ترشح می شود درون غده گیر کرده و غده متورم و دردناک می شود. در این مواقع به آن کیست بارتولن می گوییم. این غدد ممکن است عفونی و یا غیرعفونی باشند. غدد عفونی کیست بارتولن معمولا نیاز به مداخله جراحی و یک دوره آنتی بیوتیک درمانی دارند. کیست غیر عفونی که درد نیز ندارد با روش های خانگی قابل درمان می باشد.

درمان توده ناحیه تناسلی

برای اینکه بتوانید به درستی توده های ناحیه تناسلی خود را درمان کنید باید به چند توصیه به خوبی عمل کنید :

  1. از استفاده دائم روغن بدن روی پوست خود بپرهیزید.
  2. در اصلاح موهای زائد ناحیه تناسلی از تیغ جدید و استفاده نشده بهره ببرید.
  3. رعایت بهداشت فردی : هر روز سعی کنید به حمام بروید و ناحیه تناسلی خود را با شوینده مخصوص و مناسب شستشو دهید . پدهای بهداشتی خود را در هنگام قاعدگی در زمان مناسب و در فواصل کوتاه تعویض کنید .
  4. استفاده از دارو : حتما دارویی که مصرف می کنید را پزشک باید تجویز کرده باشد .
  5. گرما درمانی: در بعضی موارد این روش جواب می دهد. در این شیوه شما باید ناحیه مورد نظر را گرم کنید
  6. لیزر درمانی : در ادامه به توضیح این روش می پردازیم

لیزر توده ناحیه تناسلی

در این روش بیهوشی صورت نمی گیرد به طور سرپایی و تحت بی حسی انجام می شود. از پرتوهای پرقدرت نوری در این روش استفاده می شود. هزینه درمان با لیزر کمی گران می باشد اما موجب بهبود بیماری شما در مدت زمان کمی می شود. در این روش لوله آندوسکوپی را از مقعد یا واژن وارد بدن کرده و به سمت توده تناسلی پرتوهای نوری را شلیک میکنند که در نهایت این توده ها با موفقیت از بین می روند .

همچنین برخی توده ها که خارج از دستگاه تناسلی ایجاد می شوند را متخصص جراحی عمومی و لیزر می تواند به راحتی با لیزر بردارد. معمولا توده های حاوی کیست مویی با این روش خارج می شوند. جراحی با لیزر این توده ها بهترین و مطمئن ترین روش درمان توده های ناحیه تناسلی می باشد.

سوالات متداول توده ناحیه تناسلی

1-آیا لیزر در درمان توده تناسلی، سرطان زا می باشد؟

خیر، لیزر عوارض جراحی سنتی را ندارد. همچنین جراحی با لیزر و لیزر درمانی ارتباطی با بروز سرطان ندارد.

2-آیا توده های موجود در ناحیه تناسلی مرگ آور هستند ؟

بستگی به نوع توده دارد. اما در بسیاری از موارد در صورت درمان به موقع بیمار سلامتی خود را بدست می آورد. درصد مرگ در این شرایط بسیار پایین است.

3-آیا بعد از بهبودی توده های ناحیه تناسلی امکان بازگشت آنها وجود دارد؟

بله اگر بهداشت فردی را رعایت نکنید امکان عود توده های ناحیه تناسلی وجود دارد.

4-آیا می توان جوش ها و توده های موجود در ناحیه تناسلی را با دست برداشت؟

هرگز این کار را انجام ندهید زیرا موجب پخش شدن عفونت و بدتر شدن اوضاع می شود، سعی کنید در چنین شرایطی به متخصص جراحی مراجعه کنید

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

194 دیدگاه برای “توده ناحیه تناسلی

  1. Avatar photohkmabadyhmydrda1@gmail.com گفت:

    سلام من چند وقت پیش یک دانه اندازه نخود کنار آلت تناسلی سمت چپ زد بعد از یک ماه خیلی کمتر شده ولی دست می زندی هنوز هست وقتی فشار می دهیم واین می رود بای چه کار کنم

    1. سلام این غده هم می توانند چربی یا لیپوم باشند و هم عفونت و التهاب لنف های ناحیه. به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید تا بعد از تشخیص نوع غده به وجود آمده درمان مناسب را به شما پیشنهاد کنند.

  2. Avatar photoمحمود گفت:

    سلام و عرض ادب.
    چند ماهه که یه غده به اندازه عدس روی آلت تناسلیم ایجاد شده که تو حالت طبیعی اصلا به چشم نمیاد و فقط در حالت نعوذ و وقتی که ناحیه تحریک میشه و تحت فشار قرار میگیره ظاهر میشه. درد، چرک یا ضایعه پوستی همراهش نیست و حالت زیرپوستی داره. تقریبا یک سال پیش هم یه غده با ویژگی مشابه قسمت راست گردنم ایجاد شد که وقتی رفتم دکتر گوش و حلق و بینی گفتن که چیز خاصی نیست و برطرف میشه. اما بعد از این همه مدت نه برطرف شده و نه پیشرفتی کرده. سوالم اینه که بروز این غده های ریز میتونه خطرناک باشه؟ به نظر شما این دوتا اصلا به هم ربطی دارن؟ برای تشخیصش آزمایش cbc میتونه کمکی بکنه یا نه؟
    با سپاس فراوان

    1. سلام با توجه به این که این غدد در ناحیه های لنفاوی تشکیل شده اند مراجعه به یک متخصص داخلی و یا متخصص بیماری های عفونی می تواند برای تشخیص بیماری و انتخاب روش درمانی مناسب کمک کننده باشد. در صورتی که این مورد مربوط به غدد لنفاوی نبود و تنها بروز توده چربی یا لیپوم باشد می توانید به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید تا به طور سرپایی لیپوم را خارج کنند.

  3. Avatar photoالیاس گفت:

    سلام .چند روزی میشه یک توده زیر پوست اندازه نخود کنار الت تناسلی ایجاد شده باید چکار کنم ایا خطر ناک است .ممنون میشم اگه جواب بدید

    1. سلام شما باید معاینه شوید. ممکن است التهاب غدد لنفاوی ناحیه باشد یا توده چربی در این ناحیه تشکیل شده باشد. در هر صورت بدون معاینه نمی توان نظر قطعی داد.

    2. Avatar photoعلی گفت:

      با سلام
      چند روزی هست که متوجه یک غده سفت به اندازه شاید یک ماش در وسط التم (هم به لحاظ طولی و هم مقطع) شده ام که فقط هنگام فشرده شدن کمی درد داره،،، خانم دکتر ممنون میشوم اگه بفرمائید که مشکل سرطانیست یا چیز دیگر؟

      1. سلام به یک متخصص ارولوژی مراجعه کنید. ممکن است زگیل یا لیپوم باشد. در هر صورت این مورد را پی گیری کنید که در آینده دچار عوارض و مشکلات نشوید.

  4. Avatar photoسارا گفت:

    سلام
    من 17 سالمه و یک برامدگی کوچیک بالای ناحیه ی تناسلیم به وجود اومده که نه دردی داره و نه عفونتی میشه راهنمایی کنید

    1. سلام ممکن است دچار لیپوم شده باشید. ناحیه را تمیز و عاری از مو نگهدارید و در اولین فرصت به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه بفرمایید.

  5. Avatar photoمهسا گفت:

    سلام قت به خیر
    من در ناحیه بالای کلیتوریس لپ خارجی سمت راست روی پوست احساس برامدگی میکنم به اندازه لوبیا
    ایا غده است و ایا خطرناک است؟

    1. سلام ممکن است دچار کیست بارتولن شده باشید. به یک متخصص مراجعه کنید تا وضعیت شما را بررسی کنند. هر روز ناحیه را با شامپو بچه بشویید و خشک نگه دارید. اگر کیست بارتولن بزرگ شود مزاحمی برای زندگی بیمار خواهد بود.

  6. Avatar photoمجتبی گفت:

    عرض ادب
    تقریبا دو ماه پیش غده خیلی ریز در پایین الت تناسلیم رشد کرد و اندازه لوبیا شد،با پوشیدن شورت باز یک مقدار کوچک شد،اما به یکباره بزرگتر شد،سفت شد و ترشح تقریبا کرم رنگ به همراه کمی خون پیدا کردم،یک مقدار بعد ترشح کوچک شد ،امروز دیدم تقریبا یک سانتی متر کنارش یک غده خیلی ریز مثل اوایل همین غده در اومده،راهنمایی میکنین مشکل چیه؟چکار باید بکنم و جای نگرانی داره یا نه؟

    1. سلام احتمالا دچار آبسه شده اید. معمولا با مسدود شدن غدد چربی این آبسه ها ایجاد می شوند. برای این که آبسه تبدیل به فیستول های خطرناک نشود لازم است آبسه را با یک روش مناسب نزد یک متخصص جراحی عمومی تخلیه کامل و درناژ بفرمایید. من لیزر آبسه را پیشنهاد می کنم.

  7. Avatar photoEh.sh گفت:

    سلام.
    عذر خواهی میکنم، بیش از ۲ماه هستش که متوجه شدم آلتم در زمان نعوظ، در قسمت یک سوم پایینی اِنگار که با یک کِش بسته و تحت فشار هستش!! البته هیچ دردی نداشته و تاثیری هم در رابطه جنسی نذاشته.. ولی به همین دلیل متوجه کوتاه تر شدنش هم شدم..
    ممنون میشم در صورت امکان، نام این مشکل و دلیل و راه درمانش رو، بهم بگین.. باتشکر

    1. سلام بابت این مورد باید به یک متخصص ارولوژی مراجعه بفرمایید.

  8. Avatar photoمریم گفت:

    سلام من امروز متوجه برآمدگی کوچیکی همرنگ پوست در ناحیه تناسلی نزدیک کشاله ران شدم که دردی نداره. نزدیک دوره پریودی هستم و هیچ نوع تماس جنسی نداشتم. باتوجه به پاندمی میترسم دکتر مراجعه کنم. در صورت امکان من رو راهنمایی کنید

    1. Avatar photoمریم گفت:

      برای شستشو ناحیه تناسلی هم از ژل بهداشتی بانوان حدودا هر ۳،4 روز یکبار استفاده میکنم

      1. اگر ژل بهداشتی بانوان حساسیت ایجاد نکند استفاده از آن مانعی ندارد.

      2. Avatar photoباران گفت:

        سلام‌ ،روز بخیرمن حدود ۱۰روزهست که در ناحیه خارجی ودرلبه دستگاه تناسلی یه برادگی به اندازه لوبیا به وجود اومده که تکون هم میخوره و تقریبا عمقش روهم میتونم حس کنم میشه لطفا راهنمایی کنیدکه چیکارباید بکنم وپیش چه متخصصی برم ایاخطرناکه،لطفا کمکم کنید

        1. سلام به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید احتمالا کیست بارتولن می باشد. اگر کیست یا لیپوم باشد با جراحی خارج می شود.

    2. سلام باید معاینه شوید تا بتوان نظر داد. اگر تهران تشریف ندارید می توانید از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید.

  9. Avatar photoمحیا گفت:

    سلام من دختر ۱۷ ساله ای هستم که در ناحیه تناسلی یک لکه ک از ۶ میلی متر کمتره و رنگ مشکی داره و حالت خال زیرپوستی داره خارش سوزش و یا درد هم نداره ۳ تا هستن ک دوتاش امروز متوجه شدم یکم بزرگ شدن رابطه جنسی هم نداشتم
    به نظرتون چی هست و میتونه خطرناک باشه خیلی ممنون میشم جواب بدید خیلی نگرانم

    1. سلام باید تشریف بیارید که از این خال ها نمونه برداری شود. بعد از ارسال به پاتولوژی ماهیت دقیق خال ها تشخیص داده می شود و در صورت نیاز با لیزر برداشته می شود.

  10. Avatar photo؟؟؟؟؟ گفت:

    سلام چند وقتی میشه یه غده گرد اندازه یه گردو خیلی کوچیک کنار ران پام به وجود اومده و بعد چند روز دیدم پایین تر اومده نمیدونم چیه گاهی اوقات درد میگیره و گاهی اوقات نه موندم چطوری اینطوری شدم هم نظافتم سر موقع هست هم شستشو هم اینکه رابطه جنسی ندارم بگم از طریق رابطه اینطوری شدم خجالت میکشم به کسی بگم که اینطوری شدم اگر میدونید من اینو چیکار کنم بهم بگید خواهشا 🙏🏼🙏🏼

    1. سلام جای نگرانی نیست ممکن است یک توده چربی یا کیست مویی باشد که ممکن است در هر نقطه از بدن و در بدن هر شخصی بروز کند. به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید. بعد از تشخیص ماهیت دقیق توده ایجاد شده درمان مناسب به شما پیشنهاد خواهد شد. اگر قرار شد که توده را جراحی و خارج کنید بهتر است با لیزر این کار را انجام دهید.

  11. Avatar photoجعفری گفت:

    سلام و خسته نباشید من ۲۵ سالمه چن ماهی میشه در ناحیه الت تناسلی نزدیک خط ختنه یک چیز غده مانند اندازه لوبیا در امده و چند وقت پیش چرک سفیدی هم ازش خارج شد ولی غده همون اندازه مونده و کوچکتر نشده
    ایا توده چربی یا چیز دیگه ای؟

    1. با توجه به این که ترشح چرکی دارید دچار آبسه شده اید و نوع آبسه و روش درمان را می توانید توسط یک متخصص ارولوژی پی گیری نمایید.

  12. Avatar photomaryam گفت:

    سلام .ببخشید من 22 سالمه از دیروز متوجه شدم که یک توده در کشاله رانم هست ،درد نداره و حرکت نمیکنه .رابطه جنسی هم نداشتم .ولی قبلا حدوده دو سه ماه پیش جای این توده یک جوش بود و خود به خود خوب شد و الانم که روی توده فشار دادم مقدار کمی عفونت خارج شد ، مشکل از چی هست ؟؟؟؟
    خیلی نگرانم ،ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام ممکن است دچار کیست مویی کشاله ران شده باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید بعد از معاینه به طور سرپایی و با لیزر تخلیه می شود و اگر موهای زائد ناحیه را با یک روش مناسب از بین ببرید دیگر عود نخواهد کرد.

  13. Avatar photoسیندرلا گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشین.من چند روز پیش احساس درد کردم بین کشاله ران و واژن…دیدمـچیزی شبیه دنبل بود اهمیت ندادم.یکدفعه شبش دچار تب شدم دیدم از درازا بزرگ و دراز شده و کاملا برجسته بدون جوشی برای خارج شدن عفونت.انگار استخوانمه زده بیرون سفت ومحکمه.بعد از دوروز یعنی امروز ب حدی رسیده که درراه رفتن ونشستن عاجزم کرده.دراز هستش وورم کرده.امروز دقت کردم یک یا دوتا جوش سفیدخیلی کوچک روش اومده.رفته رفتهـهم بزرگترمیشه.سابقه کیست مویی از پشت داشتم.و اینـکـاگر بالیزر درمان کنم هزینه تقریبا چقدمیشه.ممنون میشم اینستا یاجایی عکسشو ببینین نظربدین ایا بیام تهران یا ن

    1. سلام احتمالا دچار کیست مویی در این ناحیه شده اید و باید سریعا عفونت توسط یک متخصص جراحی تخلیه شود. از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ارسال عکس هماهنگی های لازم جهت لیزر انجام میشه و هزینه دقیق نیز به شما اعلام خواهد شد.

  14. Avatar photoزهرا گفت:

    در داخل رحم و پرینه و مقعدم ورم و تورم داخلی دارم در حدی که میرم دسشویی اون نواحی ها میان پایین و در پرینه احساس فشار درد دارم ….و درد یه بار به مقعد و یه بار در واژنم فشار میاره و گاهی وقتا گاز معده و مدفوعم از واژنم میاد …..به نظر شما چی میتونه باشه خواهش میکنم جواب بدید ..؟ و اینکه من ۱۸ سالمه و مجرد هستم

    1. سلام ممکن است دچار مشکلات مقعدی مثل هموروئید و فیستول مقعدی شده باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید تا وضعیت شما بررسی شود.

      1. Avatar photoزهرا گفت:

        خیلی ببخشید این برای یه دختر عجیب نیست ؟و اینکه ابسه واژن و مقعد هم باعث ورم و تورم داخلی میشه؟اخه من احساس میکنم یه چیز خیلی بزرگی هست که گوشتی هست و در تمام نواحی مقعد و واژن و فاصله بین اینها هست؟
        و راستی من پنج سال پیش از توی واژنم یه چیزی گوشتی اومده بود بیرون و بیشتر مواقعی ترشحات زیاد داشتم و باد زیادی از واژنم خارج میشد…به نظر شما این چیزی که از واژنم اومده بود بیرون چی بوده ؟و آیا این موضوع الانم ممکن به اون ربط داشته باشه؟

  15. Avatar photoعلی گفت:

    سلام من ۱۷ سالمه یک توده سفت کوچک در زیر آلت تناسلی ناحیه ختنه گاه زیر پوستم هست که دایره ای شکل و سفت و در اثر فشار کمی حرکت می‌کنه( نمی دونم دقیق از کی بوده قبلاً نادیده می‌گرفتم ) از بیرون به خوبی معلوم نمی شه مشکل چیه ؟؟

    1. سلام به یک متخصص ارولوژی مراجعه کنید.

      1. Avatar photoمریم گفت:

        سلام خسته نباشید من دختریم ۱۵ ساله تازگی متوجه ی چیزای سفید و گردی بالا و پایین ناحیه واژنم شده چیز خطرناکیه؟؟

        1. سلام به یک متخصص زنان مراجعه کنید. ناحیه را هر روز با شامپو بچه بشویید و خشک کنید. هر روز لباس زیرتان را عوض کنید.

        2. Avatar photoمحمد گفت:

          سلام من چند ماهی هست در نزدیکی کلاهک سمت چپ داخل آلت یه چیزی شبیه به سنگ احساس میکنم، بعضی وقتا میره بعضی وقتا بر میگرده بسیار سفت هم هست چی میتونه باشه

  16. Avatar photoمریم گفت:

    سلام چند روزی هست که در کنار کلیتوریس اندازه یک لوبیا متورم شده البته از اول بزرگ نبود و کم کم در عرض یک هفته به مرور بزرگ شد می خواستم ببینم این غده چی هست ؟ ممنونم

    1. سلام ممکن است کیست بارتولن باشد. به یک متخصص مراجعه کنید تا تخلیه و درناژ شود. ناحیه را هم به طور روزانه با شامپو بچه شستشو دهید و خشک کنید.

  17. Avatar photoM گفت:

    با سلام و ضمن عرض خسته نباشید خدمت خانم دکتر بزرگوار دختری هستم ۱۹ ساله مدتی هست که در ناحیه زیر شکم سمت چپ یک برآمدگی اندازه عدس و تیره تر از رنگ پوستم ایجاد شده دردی ندارد حتی زمانی که آنرا فشار میدهم‌.از آنجا که اقوام درجه یکم به تازگی دچار سرطان لنفوم شدن نگران این توده هستم ممنون میشم اگر من را راهنمایی بفرمایید که به چه متخصصی مراجعه کنم
    بسیار سپاسگزارم

    1. سلام به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید. اگر توده چربی یا کیست مویی باشد توصیه می کنم با لیزر پرتوان آن را خارج کنید.

  18. Avatar photoپریا گفت:

    سلام من دخترم ۱۵ سالمه.یه چیز کوچیک دایره ای سفت یکم بالا سمت چپ اندام خصوصیم وجود داره.تازگیا متوجه شدم.هیچ دردی هم نداره فقط میترسم،خطر ناکه؟چی هست؟

    1. سلام به یک متخصص زنان مراجعه کنید ممکن است توده چربی یا کیست باشد. هر روز ناحیه را با شامپو بچه بشویید و همیشه خود را خشک و تمیز نگهدارید.

  19. Avatar photoبهناز گفت:

    سلام.وقتتون بخیر.ببخشید من مدتی هست یک طرف مثانه ام را حس میکنم چیزی مثل توپ هست چند دقیقه حسش میکنم اما بعد یهو دوباره نیستش..چند وقت یکبار این حس رو دارم..ممنون میشم دلیلش رو بهم بگین

    1. به متخصص ارولوژی مراجعه کنید تا برای شما سونوگرافی تجویز کنند.

  20. Avatar photoهادی گفت:

    سلام من حدود ۲ ماه قسمتی از پوست ختنه گام قرمز شده و زیرش یه چیز غده مانند حس می‌کنم میخواستم نظر شما رو در این مورد بدونم که چی کار کنم

    1. سلام ممکن است توده چربی باشد. در هر صورت به یک متخصص ارولوژی مراجعه کنید تا اقدامات لازم جهت درمان توده ایجاد شده را انجام دهند.

  21. Avatar photoHelia گفت:

    سلام خسته نباشید ، من دختر ۱۶ ساله هستم و امروز متوجه چیزی در زیر کلاهک بالای کلیتوریس یک چیزی شبیه موی کلفت سیاهی شدم که اطرافش چیز سفیدی شبیه چربی گرفته بود. آیا این یک عفونت؟ خطرناکه؟ میشه لطفاً راهنماییم کنید.🙏🏻

    1. سلام ممکن است کیست مویی باشد. برای جلوگیری از بزرگتر شدن و عفونی شدن کیست مویی لازم است به یک متخصص مراجعه کنید تا کیست مویی به طور اصولی تخلیه و درناژ شود.

  22. Avatar photoعلی گفت:

    با سلام .چند ماه پیش در محل اتصال آلت به بدن یه دمل بوجود آمده بود که میترکید و ازش چرک خارج میشد پیش دکتر رفتم و گفت کیست بارتلون هست و آنتی بیوتیک داد و خوب شدم ولی الان دوباره همونجوری شده .به نظرتون تشخیصش درست بوده و چکار باید بکنم ؟پیش چه دکتری باید برم؟ خطرناکه ؟ ممنون از راهنماییتون

    1. سلام این نوع کیست معمولا با دارو درمان نمی شود و مجدد عود می کند. لازم است به یک متخصص جراحی جهت جراحی، تخلیه و درناژ اصولی این کیست مراجعه کنید.

      1. Avatar photoرها گفت:

        سلام من یک توده بزرگ و با درد بین واژن و مقعدم دارم و ۱۷ سالمه و هیچ رابطه جنسی نداشتم میشه یکم راهنماییم کنین و بگین ممکن هست چی باشه

        1. سلام ممکن است دچار هموروئید، آبسه مقعدی یا لیپوم و کیست در این ناحیه شده باشید. لازم است به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید.

          1. Avatar photoمحمدرضا گفت:

            سلام من از 15سالی کیست چربی داشتم خیال میکردم جوشه بعد الان که 18سالمه فهمیدم پیش دکتر رفتم گفت چیز خاصی نیست ولی خیلی زیاده و زشتم هست میخواستم بدونم میشه لیزر کرد خیلی زیاده

          2. سلام بله بهتر است تا دچار آبسه و فیستول نشده است جراحی یا لیزر شود. لازم است معاینه شوید تا بتوان نظر قطعی داد.

  23. Avatar photoمهلا گفت:

    سلام وقت بخیر خسته نباشید
    ببخشید قسمت واژینال قسمت پایین labium majus توی عمق یه توده هست که درد هم نداره اما با فشار دادن متوجهش شدم که سونو هم انجام دادم گفتن یه توده در قسمت راست وجود داره .میخواستم بدونم برای این مشکلم باید لیزر کنم؟و اینکه اسم علمیش چیه؟ ممنون

    1. سلام به یک متخصص جراح زنان مراجعه کنید.

  24. Avatar photoL.E گفت:

    سلام، خسته نباشید.
    در قسمت داخلی لب بزرگ واژن متوجه یک برجستگی زرد رنگ و سفت شدم دردناک نیست و با لمس کردن کمی تکون می‌خوره. چندساله این برجستگی وجود داره، قبلا کوچیک بود وخب خیلی معلوم نبود اما حالا بزرگ شده، به اندازه‌ی یه نخود. میشه راهنماییم کنید. واینکه من مجرد هستم وخجالت میکشم برم پیش متخصص زنان.

    1. سلام احتمالا بر اثر انسداد غدد این ناحیه دچار غده چربی یا کیست بارتولن شده اید که لازم است توسط متخصص زنان تخلیه و درناژ اصولی شود. حتما به متخصص مراجعه کنید تا در آینده دچار عفونت شدید و دردناک نشوید.

  25. Avatar photoناشناس گفت:

    سلام دکتر من ۱۴ سالم
    یک چیز کوچکی مثل گذیدگی اخر آلت تناسلیم به وجود اومده دست ک میزنم کمی خیلی کم درد داره و نمی‌دونم چیه لطفا راهنماییم کنین

    1. سلام به یک متخصص ارولوژی مراجعه کنید. ممکن است برای شما دارو تجویز کنند و اگر بهبود نیافتید نیاز به نمونه برداری باشد.

  26. Avatar photoمبینا گفت:

    سلام خسته نباشید من روی لبه بزرگ واژنم جایی که مو نداره یه توده خیلی کوچیکیه که اصلا معلوم نیس وقتی دس میزنم میفهمم ن درد داره ن سوزش ؟؟؟؟ایا خطرناکه ؟؟؟میشه لطفا کمکم کنید

    1. سلام ممکن است یکی از غدد این قسمت مسدود شده باشد و توده چربی ایجاد شده باشد. هر روز خود را با شامپو بچه بشویید و اگر توده کوچکتر نشد به یک متخصص مراجعه کنید که توده را به طور اصولی تخلیه کنند. اگر به این توده رسیدگی نشود امکان دارد دچار عفونت و حتی کیست بارتولن شوید.

  27. Avatar photoروژا گفت:

    سلام. من بعد از عمل جراحی یک توده..که بعدا مشخص شد همانژیو میکس ما داخل لابلای ماژور.. در رابطه ام درد بسیار دارم و مشکلم یکساله شده. لطفا راهنماییم کنید

    1. سلام به جراح معالج خود مجدد مراجعه کنید. ممکن است دچار عود بیماری شده باشید.

  28. Avatar photoP..... گفت:

    سلام روزتون بخیر
    من خدود سه روزه قسمت سمت راست لپ خارجی بدنم درد شدید دارم که میگیره و ول میکنه امروز چک کردم دیدم یه غده اندازه فندق اون قسمت زیر دستم اومد که با چشم اصلا دیده نمیشه واقعا نگرانم کرده نمیدونم چیکار کنم هر چیم به دکترم زنگ میزنم جواب نمیده ممکنه خطرناک باشه؟

    1. سلام از یک متخصص جراحی عمومی وقت ویزیت بگیرید. بدون معاینه نمی توان نظر داد.

  29. Avatar photoسحر گفت:

    سلام ببخشید من یه توده زیر پوستی خییلی کوچولو امروز زیر ناحیه تناسلیم حس کردم خییلیی نگرانم آیا چیز خطرناکیه؟

    1. سلام بدون معاینه نمی توان نظر داد. این غدد به طور معمول لیپوم یا کیست مویی می باشند. که لازم است توسط جراح تخلیه و درناژ شوند.

  30. Avatar photoرها گفت:

    سلام دختر ۱۶ ساله ای هستم ک تازگیا بالای ناحیه تناسلیم حالت غده پیدا کرده و سفته و درد میکنه بنظرتون مبتلا ب چ بیماری شدم و درمانش چی هست🥲

    1. سلام ممکن است لیپوم باشد. بدون معاینه نمی توان نظر داد. حتما به یک متخصص مراجعه کنید. موهای زائد ناحیه را به خوبی از بین ببرید و هر روز ناحیه را با شامپو بچه بشویید و ناحیه را تمیز و خشک نگهدارید.

    2. Avatar photoزهرا گفت:

      شما رفتین دکتر متوجه شدید چه بیماریه؟

  31. Avatar photoرامین جلیلوند گفت:

    سلام من چند روز پیش دیدم که یک برامدگی زیر پوستی اندازه یک عدس رویه کلاهک آلت تناسلیم رشد کرده که با خارش بود بعده ۲یا ۳ روز دیدم که تعدادش زیاد شده ۵ یا ۶ دونه شده و همشون خارش داره و وقتی لمسشون میکنی درد میگیرن و پوسته آلتم حساس شده میشه بگین این برجستگی های زیر پوستی چیه من متاهل هستم و رابطه کنترل شده نداشتم و قبله ازدواج هم هیچ رابطه ای نداشتم

    1. سلام لطفا به مطب مراجعه کنید تا از بافت نمونه برداری شود. در جواب پاتولوژی ماهیت این دانه ها کاملا مشخص می شود.

  32. Avatar photoSetayesh گفت:

    سلام من خیلی وقت پیش ی توده خیلی خیلی کوچیک در کنار سمت راست واژن ام بود اما همین چند روز پیش خیلییی بزرگ شده و یکم درد میکنع منشا این چیه چ نوع بیماریع ،؟؟؟

    1. سلام ممکن است کیست بارتولن و یا توده چربی باشد که لازم است توسط یک جراح تخلیه و درناژ شود تا عفونت نکند و بزرگتر نشود.

  33. Avatar photoSh گفت:

    سلام دوسه روزی هست که داخل واژنم قسمت راست بالای کلیتوریس،داخل لبه واژنم حالت دانه متورم زده که درد داره، میشه راهنمایی کنید امکان داره چی باشه عکسش چطوری براتون بفرستم

    1. سلام ممکن است دچار لیپوم یا حتی کیست بارتولن شده باشید. به یک متخصص زنان مراجعه کنید.

  34. Avatar photoلیلی گفت:

    سلام من 29ساله مجرد بدون هیچ رابطه ی جنسی چندماهی بود یه دونه سفید به اندازه دومیل لبه واژنم بود نه خارشی نه سوزش و نه درد بعدا به پزشک مراجعه کردم گفتن احتمالا توده ی چربی و عفونی آمپول های عفونت زنان زدم و قرص هم استفاده کردم بعد دقیقا اینطرف واژنم همون دونه دوتا شدن، وقت کشیده میشن سفید رنگتر هستن و صابون آنتی باکتری هم دادن اما تغییری نکردن، میخوام بدونم آیاممکنه زگیل باشه؟؟

    1. سلام احتمال زگیل کم است و توده چربی با زگیل تفاوت ظاهری زیادی دارد. مجدد به متخصص زنان مراجعه کنید.

  35. Avatar photoعرفان گفت:

    خانوم دکتر من ۱۳ سالمه و یه عده زیر پوستی در ناحیه آلت تناسلیم دارم و وقتی بهش دست میزنم حرکت میکنه ولی درد نداره مگر اینکه فشار بیارم انگار که این غده دو بخشه که بهم متصل شدن
    راه درمان چیه ؟ ایا در سن بالا خطر داره؟

    1. سلام لازم است به یک متخصص ارولوژی مراجعه کنید تا نوع توده های ایجاد شده را تشخیص بدهند. بهتر است تخلیه شوند تا دچار عوارض نشوید.

  36. Avatar photo.. گفت:

    سلام .من یه توده ی کوچیک بالای لبه های واژن دیدم. درد داره و تقریبا بزرگه . خطرناکه؟

    1. سلام ممکن است کیست بارتولن یا غده چربی باشد. برای جلوگیری از عفونت آن و بروز عوارض لازم است جراحی، تخلیه و درناژ اصولی شود.

  37. Avatar photo... گفت:

    سلام من یه هفته هست که یه چیز از گردو کوچیکتر کنار ناحیه تناسلی و ران هست و قبلاً هم پیش اومده بود اما خودش خود به خود رفت و الان من چند روزه در دوران قاعدگی هستم و اون نقطه خیلی درد می‌کنه . باید چیکار کنم ؟؟ ( هیچ رابطه جنسی هم نداشتم )

    1. سلام ممکن است دچار کیست مویی، کیست بارتولن یا توده چربی یا حتی التهاب غدد لنفاوی شده باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. برای جلوگیری از عفونت و بزرگ شدن توده ایجاد شده لازم است توسط متخصص به طور اصولی تخلیه و درناژ (خشک) شود.

  38. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام
    من ۱۵ سالمه چند روز هست که تو بدنم ۲ تا برجستگی اندازه نخود و اگه بهش دست بزنم درد میاد میشه راهنمایی کنید؟🙏

    1. سلام باید معاینه شوید ممکن است کیست مویی یا لیپوم باشد.

      1. Avatar photoمحمد گفت:

        سلام پسرم19، یکی دو ماهی هست که در سمت چپ الت تقریبا نزدیک به کلاهک نه چسبیده بهش و زیر پوست یک توده بسیار کوچیک و سفت حس کردم، خودم میتونم جا به جاش کنم، هنگام نعوظ ظاهر میشه، بعضی وقتا که با آب صابون میشورم میره

        1. سلام ممکن است توده چربی یا همان لیپوم باشد. به یک متخصص ارولوژی مراجعه بفرمایید.

  39. Avatar photoمحمد گفت:

    نه لیپوم حالت خمیری شکل داره ولی این یه جسم سفتی هستش

    1. الزاما این طور نیست و لازم است بیمار معاینه شود تا بتوان تشخیص قطعی را اعلام کرد.

  40. Avatar photoنفیسه گفت:

    سلام من کنار واژنم حدود ۱ماه پیش آسیب دید و زخم شده بود ولی توجه نکردم الان چن روزی میشه ک متوجه یک توده زیر پوستی اندازه گردو در کنار سمت راست دهانه واژن شدم درد هم ندارم. باید چیکار کنم؟

    1. به متخصص جراح زنان مراجعه کنید و نسبت به تخلیه اصولی و ترمیم اصولی زخم اقدام نمایید تا دچار عوارضی مثل عفونت و آبسه و فیستول نشوید.

  41. Avatar photo.... گفت:

    سلام من ی هفته بود ک توی قسمت کلیتوریس احسا بدس داشتم وقتی رفتم نگاه کردم دیدم چنتا دونه مو داخل اون قسمت درومد مجردم هستم،دلیلش چیه، آیا خطرناکه؟

    1. سلام احتمالا کیست مویی است. از یک متخصص جراح وقت بگیرید و نسبت به تخلیه اصولی آن اقدام نمایید. اگر تخلیه نشود منجر به بروز عفونت و عوارض می شود.

  42. Avatar photoعلی گفت:

    سلام من 14سالمه زیر شکمم 4بادکردگی به رنگ پوستم هست برای بدنسازی بده؟براچی اینجوری شده ؟چی هست؟چی کارکنم؟

    1. سلام ممکن است دچار لیپوم شده باشید. به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید تا جراحی و تخلیه شوند.

  43. Avatar photoفاطمه گفت:

    سلام من تازه حامله شدم، دو روز متوجه شدم یک چیز سفت مانند بین واژن و مقعد ایجاد شده، درد، سوزش و خارشی نداره و فقط سفت هست، چی ممکن باشه، طی اقدام به حاملگی نبود.

    1. توده های ناحیه پرینه می توانند بر اثر عفونت یا بروز کیست و لیپوم بروز کنند. از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید. با توجه به این که باردار هستید می توانید از مطب من وقت ویزیت آنلاین بگیرید و با ارسال عکس از ناحیه تشخیص نهایی اعلام می شود.

  44. Avatar photoMahi گفت:

    سلام و وقت بخیر
    من ۱۷ سالمه و از دیروز قسمت بالای رحم نزدیک رابط بین ران ها ی توده کوچیک مثل نخود به وجود اومده ک موقع لمس همراه با درد خفیفیه
    و بدون لمس هیچ دردی نداره و عادیه
    و برآمده هم نیست
    ممکنه ی نوع بیماری باشه؟!

    1. سلام ممکن است کیست مویی، لیپوم یا التهاب غدد لنفاوی باشد. از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید.

  45. Avatar photosara گفت:

    سلام
    در قسمت داخلی لبه های کوچک تعدادی برآمدگی همرنگ ایجاد شده که درد ندارد به صورت تصادفی مشاهده شد
    در قسمت شرمگاهی نیز یک اسکین تگ ایجاد شده که نرم و بی رنگ است درد هم ندارد اندازه هم تغییر نکرده در 6 ماه
    ایا مشکل جدی است؟

    1. توصیه می کنم با لیزر پرتوان و توسط یک متخصص جراحی و لیزر ماهر این توده ها را خارج کنید تا در آینده دچار عفونت و عوارض نشوید.

  46. Avatar photoزهرا اسلامی گفت:

    سلام من به گلوله زیر پوستی اندازه نخپر در ناحیه تناسلیم به وجود اومده و خیلی درد میکنه و التهاب داره و حالت قرمز و‌کبودی داره چیکار کنم؟

    1. سلام ممکن است مبتلا به کیست مویی یا کیست بارتولن مبتلا شده باشید. از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید که در صورت نیاز تخلیه شود.

  47. Avatar photoفرح گفت:

    سلام
    حدود یک ماه است یک برامدگی دایره ای ب اندازه خیلی کوچک کنار ناحیه تناسلی ام بوجود آمده و سفت و توپی مانند هست و بسیار زیر پوستی درد و ترشح ندارد ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. سلام ممکن است کیست مویی، کیست بارتولن یا لیپوم باشد. در هر صورت تخلیه و درناژ این توده برای جلوگیری از بروز عوارض بعدی ضروری است.

  48. Avatar photoرها گفت:

    و در ادامه حرف هام متوجه شدم که یکی از لوب ها متورم شده شده البته نه خیلی زیاد ولی در مقایسه با اون یکی در یه حدی متورم شده . مشکل خیلی خاصه ؟ امکانش هست خود به خود خوب بشه یا حتما باید دکتر برم؟

    1. بله مشکل شما باید توسط متخصص رفع و درمان شود و امکان خود به خود درمان شدن آن وجود ندارد. اگر شانس بیاورید ممکن است با درمان های خانگی مدت کمی بهتر شوید. اما اکثر بیماران دیر به متخصص مراجعه می کنند و با خوددرمانی و درمان های خانگی منجر به تشدید بیماری می شوند.

      1. Avatar photoمحمد گفت:

        سلام من چند ماهی هست که در نزدیکی کلاهک سمت چپ داخل آلت یه چیزی شبیه به سنگ احساس میکنم که بعضی وقتا میره بعضی وقتا بر میگرده بسیار سفت هم هست چی میتونه باشه

  49. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام من چند ماهی هست که در نزدیکی کلاهک سمت چپ داخل آلت یه چیزی شبیه به سنگ احساس میکنم که بعضی وقتا میره بعضی وقتا بر میگرده بسیار سفت هم هست چی میتونه باشه

  50. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام من چند ماهی هست نزدیکی کلاهک سمت چپ داخل آلت یه چیزی شبیه به سنگ احساس میکنم بعضی وقتا میره بعضی وقتا بر میگرده بسیار سفت هم هست چی میتونه باشه

  51. Avatar photoمنفرد گفت:

    سلام روزتون بخیر
    من کنار واژنم کانار کشاله رانم ولی خیلی نزدیک به واژن یکم جیزی مثل غده هست دوروزه داره بزرگتر میشه خیلی میسوزه جوشم نیست
    درضمن هفته ۳۰ بارداریم ازچی میتونه باشه؟؟

    1. سلام ممکن است کیست مویی باشد. ناحیه را دستکاری نکنید. می توانید از مطب من وقت ویزیت آنلاین بگیرید.

  52. Avatar photoXxxx گفت:

    سلام، یه هفتس که بالای آلت تناسلیم، قسمت گوشتِ لپِ سمت راست یه برآمدگی سفت در اومده، که چیزی دیده نمیشه ولی عمقش رو حس میکنم هر چقدرم که فشار میدم چیزی ازش خارج نمیشه، و سمت چپ هم تازگی اینطوری شده چی میتونه باشه؟

    1. سلام ممکن است غده چربی یا کیست بارتولن باشد. توده را دستکاری نکنید و به یک جراح مراجعه بفرمایید.

  53. Avatar photoامیرحسین گفت:

    سلام ممنون از سایت خوبتون من امروز به طور ناگهانی در روی پوست ناحیه مثانه غده ای به اندازه 7 میل و شاید یک سانت به وجود اومده و درد هم داره ولی کم لطفاً راهنمایی کنید.

    1. سلام از یک متخصص بخواهید که برای شما سونوگرافی تجویز کنند.

  54. Avatar photoکتایون عباسی گفت:

    سلام وقت بخیر …من یه سوال دارم…بنده خانم هستم ، چند روزه در ناحیه تناسلیم نزدیک به دهانه واژن اما در قسمت پوستی بدنم نه در قسمت صورتی رنگ داخلی ، کنار لبه های واژن یک توده ریز اندازه نخود رشد کرده که بسیار سفت است و هیچ گونه دردی ندارد ،در ابتدا بزرگتر بود تقریبا ۳ برابر بود اما در اثر فشار دادن ریز تر شد اما هم چنان هست ،و این توده یک روزه بوجود آمد هیچ گونه علائم قبلی نداشت ..میخواستم ببینم آیا خطرناک است ؟ و این چه نوع توده ای است و در اثر چه چیزی بوجود آمده؟ باتشکر

    1. سلام معمولا این توده ها بر اثر انسداد غدد این ناحیه بروز می کند و اگر به طور اصولی تخلیه نشود خطر بروز عفونت و آبسه وجود دارد. هر روز ناحیه را با شامپو بچه تمیز بشویید و خشک کنید و از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید.

  55. Avatar photoمهسا گفت:

    سلام
    ببخشید سه الی چهار روزه که یه توده کنار ران پام و دستگاه تناسلی ام دراومده،اندازه ی یه گردو ی کوچک…دست بهش میزارم خیلی درد میگیره ، ازدواج ام نکردم، ۲۰ سالمه،ولی اضافه وزن دارم به اندازه ی بیست کیلو، قبلا ام توده دراومده بود اندازه ی نخود ولی درد نداشت و خودش ازبین میرفت…اگر این یکی ام خودش ازبین رفت پیگیری نکنم اشکالی داره؟مشکل جدی ای ممکنه پیش بیاد؟

    1. توده هایی که خودشان از بین می روند معمولا بر اثر التهاب غدد لنفاوی بروز می کنند. اما غده چربی یا کیست مویی خود به خود از بین نمی روند و اگر خارج نشوند ممکن است عفونت کنند و درد زیادی را ایجاد نمایند.

  56. Avatar photoسمانه گفت:

    سلام مدتی متوجه شدم در ناحیه کلیتوریسمم برامدگی هست کناره سمت راستش ی کوچولو دردناکه. میخاستم بدونم خطرناک هست یا ن؟ و چجوری باید درمان بشه؟

    1. این توده ها اغلب بر اثر انسداد غدد این ناحیه بروز می کنند و اگر توسط جراح تخلیه نشوند می توانند عفونی، بزرگ تر و دردناک شوند.

  57. Avatar photoسلین گفت:

    سلام خسته نباشید
    در ناحیه پرینه متوجه یک برآمدگی به رنگ پوست و سایزش از نخود کوچک تر شدم که دردناکه و نه ترشح داره و نه قرمز اول فکر کردم شاید جوش زیر پوستی باشه ولی التهاب نداره و فقط با لمس قابل حس کردن هست

    1. به یک متخصص مراجعه کنید. این توده در آینده بزرگتر خواهد شد و حتی ممکن است عفونی شود. بعد از مشخص شدن ماهیت توده روش درمان مناسب به شما پیشنهاد خواهد شد.

  58. Avatar photoZahra گفت:

    سلام وقتتون بخیر . من دوسه روزی میشه درسمت چپ قسمت خارجی ناحیه تناسلیم روی (لپ چپ)به توده تغریبا اندازه نخود حس میکنم .وقتی دست میزنم بهش یا در زمان نشستن وقتی بهش فشار میاد درد میگیره . دخترم

    1. ممکن است توده چربی یا کیست بارتولن باشد. برای تخلیه و درناژ آن به یک جراح مراجعه بفرمایید تا دچار عوارض دیگر نشوید.

  59. Avatar photoززززززز گفت:

    سلام من در ناحیه لبه واژن و بیشتر در اطراف کلیتوریس توده های کوچیک به رنگ نسبتا قرمز دارم که وقت دست زدن معمولی هم خیلی درد دارن و چنتا هستن ولی طی یمدت از بین میرن و دوباره ایجاد میشن .دردشون ولی همیشه خیلی زیاده.ممکنه این چی باشه؟

    1. ممکن است بروز حساسیت باشد. به یک متخصص زنان مراجعه کنید.

  60. Avatar photoمریم گفت:

    سلام‌من دوروزه روی لابیا ماژور ی توده ب اندازه عدس تقریبا حس میکنم درد و قرمزی و سوزش نداره اصلا. توده هم داخلی هستش بیرون زدگی‌نیس از چی‌میتونه باشه؟

    1. ممکن است توده چربی باشد. لازم است به یک متخصص زنان مراجعه کنید. ناحیه را با شامپو بچه یا هر شوینده مناسب دیگری هر روز بشویید و خشک کنید.

  61. Avatar photo111 گفت:

    سلام من 20 ساله هستم تقریبا 1 سال پيش متوجه یک برآمدگی به اندازه نخود در ناحیه تناسلی شدم اون موقع اهمیت ندادم تا چند ماه پیش که متوجه بوجود آمدن برآمدگی های کوچک اطراف برآمدگی قبلی شدم.
    چون خجالت کشیدم راجب برآمدگی ها به مادرم چیزی بگم خودم با تیغ روی برآمدگی ها رو برش دادم و ماده ای که داخل آنها بود رو بیرون آوردم که یک ماده سفید سفت بود.
    اما دیشب متوجه شدم که یک برآمدگی اندازه گردو در ناحیه تناسلیم هست که سفته اما شبیه برآمدگی های قبلی روی پوست نیست که خودم بتونم بیرون بیارم
    الان من باید چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید

    1. به یک متخصص زنان مراجعه کنید. احتمالا مبتلا به کیست بارتولن شده اید. به هیچ عنوان نباید توده ها را دستکاری می کردید.

      1. Avatar photoزهرا گفت:

        سلام من ۲۳ سالمه متوجه شدم بین لبه خارجی سمت راست دستگاه تناسلی ام و کلیتوریس یک برامدگی نخود مانند به وجود اومده که حتی میتونم عمقشو بفهمم و قشنگ از روی پوست میتونم اندازشو با بررسی متوحه بشم و احساس میکنم موقتی دست میزنم حرکتم میکنه اما نه جاش عوض بشه ، این چی میتونه باشه ؟؟؟ خیلی ترسیدم .من مجردم و بهداشت فردی مو رعایت میکنم

        1. ممکن است بر اثر انسداد غدد این ناحیه دچار تجمع چربی در این ناحیه شده باشید. یه یک متخصص زنان مراجعه بفرمایید.

  62. Avatar photoArmy گفت:

    سلام چن وقته وسط پام تقریبا جای ران ی چیزه گرد در اومد انگار جوشه اما نیس سفته و گرده لطفا جواب بدید نگرانم

    1. ممکن است کیست مویی یا لیپوم باشد. برای تخلیه توده به متخصص جراحی مراجعه بفرمایید. بهتر است این توده با لیزر پرتوان تخلیه شود.

  63. Avatar photoدانیال گفت:

    سلام من 18سالمه و دو برآمدگی اندازه یک لوبیا کوچک درکنار ناحیه تناسلی سمت راست هست و یک برآمدگی کوچک دیگر در سمت چپ ناحیه تناسلی ولی به اندازه یک انگشت از آلت تناسلیم فاصله دارن
    لطف کنید بگین مشکل چی هستش

    1. ممکن است غده چربی یا التهاب غدد این ناحیه باشد. برای تشخیص قطعی به یک متخصص مراجعه بفرمایید.

  64. Avatar photoanonymous گفت:

    با سلام و احترام
    من 24 سالمه
    دو سه تا نخود مانند بسیار کوچک زیر پوست آلت تناسلی هستند. حتی می توانم آن را کمی جابجا کنم. اصلا درد نداره و تقریبا 8-9 سال هست ظاهر شدند و اصلا بزرگ نشدند. ممنون میشم راهنماییم کنید، چون خیلی بهم استرس داده در این 9 سال. نیاز به اقدام نیست؟

    1. به یک متخصص ارولوژی مراجعه کنید.

  65. Avatar photoمهتاب گفت:

    سلام من مدت خیلی طولانی چیزی شبیه جوش ولی بدون درد رو ناحیه تناسلیم دیدم و به دکتر مراجعه کردم بهم گفتن دونه چربیه میتونم برای درمان این دونه برم لیزر کنم درد نداره ولی زیاد جالب نیست وجودش ممنون میشم برای درمانش راهنماییم کنین

    1. بله می توانید برای جراحی این توده چربی یا تخلیه آن با لیزر پرتوان اقدام نمایید. بهتر از است تخلیه شود که عفونی و مشکل ساز نشود.

  66. Avatar photoمریم گفت:

    سلام من یک هفته هست که وسط واژن سفت و متورم شده به اندازه یک نخود کمی درد داره دلیل اون چی میتونه باشه با انگشت که میمالم زیر دست حس میشه

    1. ممکن است لیپوم یا کیست بارتولن باشد. به یک جراح مراجعه کنید و قبل از عفونی و دردناک شدن توده آن را خارج کنید.

  67. Avatar photoماهی گفت:

    سلام ببخشید من امروز متوجه شدم یک دونه مشکی ماننده خون مردگی خیلی نزدیک به ناحیه تناسی دارم و من معمولا شورت هم نمیپوشم میخوستم بدونم علتش چیه خبلب میترسم ممنون

    1. اگر خانم هستید به یک متخصص زنان مراجعه بفرمایید. لازم است این توده کوچک به طور اصولی تخلیه شود. خودتان توده را دستکاری نکنید.

  68. Avatar photoمریم گفت:

    سلام من 16سالمه و یک غده کوچیک در حد نخود حتی کوچیک تر ایجاد شده غده زرد رنگ لبه واژنم درد نداره و اول سید بود الان زرد و از قبل بزرگ تر شده

    1. احتمالا بر اثر انسداد غدد این ناحیه دچار توده چربی شده اید و این توده عفونی شده است. به یک متخصص زنان مراجعه کنید که تخلیه و درناژ اصولی شود. هر روز لباس زیر خود را تعویض کنید و ناحیه را تمیز و خشک نگهدارید.

  69. Avatar photoفاطیما گفت:

    سلام وقتتون بخیر.من پنج روزه خو ریزی دارم با این حال که دو هفته پیش پرید شدم هیچ علاعمی از پرید هم ندارم امشب فهمیدم که توی خون تیکه های ریز گوشتی هست یکم که انگشتم رو فشار دادم داخل واژنم متوجه شدم گوشت واژنم کنده میشه😭و خون از اون هستش عجیببببه هاترخدا تا سکته نکردم یه جوابی به من بدین بی زحمت.قشنک اندازه نیم بند انگشت که وارد واژن همون اولای واژن میشم گوشت واژنم خیلی راحت کنده میشه درد ندارم اصلا یکم خیلی کم خارش اگر بخارونم و خون میاد🤦🏽‍♀️😭

    1. توصیه می کنم به یک متخصص غدد مراجعه کنید و از ناحیه نیز نمونه برداری و آزمایش انجام شود. ممکن است نوعی اختلال هورمونی یا یک بیماری عفونی باشد.

  70. Avatar photoroza گفت:

    سلام وقت بخیر
    من در ناحیه ی تناسیلم زیر لب بزرگ چرب هست و وقتی دست میکشم یک حالت سفیدی و چرب روی دستام می
    بینم و یک خورده هم خارش دارم میشه کمکم کنید تا متوجه چمه و باید چیکار کنم؟

    1. به یک متخصص زنان مراجعه کنید. توصیه می کنم هر روز ناحیه را با یک شوینده مناسب شستوشو دهید. احتمالا ترشحات واژینال شما یا غدد این ناحیه بیشتر از حد معمول است.

  71. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خانم دکتر بنده درکیسه الت تناسلی دچار دو عدد حالت چربی که زیر پوست هست وتا انرا لمس نکنی زیاد مشخص نیست شده ام ودر طول این شش ما که متوجه ظهور ان شدم هیچ گونه درد یا تغییر سایز نشدم وهیچ گونه علامی نداره ،که رنگ ان به رنگ شیری میباشد،ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. لازم است به متخصص ارولوژی مراجعه بفرمایید.

  72. Avatar photoMohamad گفت:

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر
    بنده ۲۰ سالمه و حدود یک هفته است که در قسمت لبه پوستی در ناحیه بالای آلت تناسلی دچار التهاب پوستی به رنگ صورتی شدم و این التهاب یکمی سفت می‌باشد و در حالت عادی درد ندارد اما برخوردی که صورت بگیرد درد خفیفی به دنبال دارد ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. ممکن است زگیل تناسلی باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  73. Avatar photoشمس گفت:

    سلام، خانم دکتر ۴۰ سال دارم، برای بارداری اقدام کردم ،چند بار سونوی واژینال انجام دادم مشکلی نداشتم ، تازه دیروز روز ۱۲ برای تعیین اندازه فولیکول سونوی واژینال دادم متوجه شدم در قسمت سرویکس یک ضایع هیپراکو به دیامتر لیومیو لیپیوم مشاهده شد ،خیلی نگران شدم ، علتش چی میتونه باشه و درمانش چیه

    1. به یک متخصص جراح زنان مراجعه کنید. اگر توده بزرگ نباشد ممکن است نیاز نباشد که آن را جراحی یا تخلیه کنید.

  74. Avatar photoزهی گفت:

    سلام وقتتون بخیر من مدتیه متوجه شدم پارتنرم زیگیل تناسلی داره و بعد مدتی داخل واژنم رو دهانه رحمم غده های کوچیک در امده ک درد نداره

    1. حتما به یک متخصص مراجعه کنید. آزمایش زگیل تناسلی را بدهید. اگر مبتلا نشده بودید حتما واکسن زگیل تناسلی را بزنید. سیستم ایمنی بدن خود را هم تقویت کنید. مجدد هم با ایشان رابطه جنسی یا تماس پوستی نداشته باشید.

  75. Avatar photoس..ل گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من ۲۱ سالمه و از سن ۱۳ سالگی یک غده به اندازه ی نخود روی بالای لبه ی واژنم بوجود اومد که از بین رفت و دوباره ایجاد شد و تا الان به هر دکتر زنانی مراجعه کردم گفتن خودش خوب میشه، اما الان به اندازه ی گردو شده و روش رو رگه های بنفش رنگ گرفته که به سمت باسنم امتداد پیدا کرده تو این چند سال. اخیراً درد هم میکنه وقتی می ایستم به چه دکتری مراجعه کنم واقعا نا امیدم.

    1. حتما به یک جراح زنان یا جراح عمومی مراجعه کنید و توده را تخلیه نمایید.

  76. Avatar photoYegane گفت:

    سلام وقتتون بخیر،۱۷ سالمه و چند روزی میشه قسمت خارجی ناحیه واژن روی لبه ها،لب لبه ی سمت چپ ی برامدگی‌ بود به اندازه نصف کمتر ی نخود،اوایل ن درد داشت نه هیچی،بعد متوجه شدم کلا اون نیس و رفته بعد باز الان بعد چند روز حس میکنم همونه و بزرگتر شده تریبا مثل لوبیا ی کوچیک،و درد هم داره ولی دست میزنی مثل ی جوش چرکی که اصلا نمیشه فشار داد…این چی هست و خطرناک نیس ایا؟!
    چون من اون قسمت ها ساعت ها مرطوب میشه و ورزش میکنم و نشستن طولانی دارم…

    1. احتمالا به کیست بارتولن مبتلا شده اید. حتما ناحیه را تمیز و خشک نگهدارید و برای تخلیه و درناژ اصولی آن به یک جراح ماهر مراجعه کنید.

  77. Avatar photoKlallqb گفت:

    سلام نزدیک یک ماهی هست شایدم بیشتر ک ک یک بر امدگی در کشاله رانم به وجود اومده وقتی دستش میزارم درد میگیره تکون نمیخوره رنگی هم نداره و بی رنگه و ب تازگی اندازه یک لوبیا شده فک میکنم غده ی لمفاوی است چیکار باید بکنم

    1. در این ناحیه التهاب غدد لنفاوی و حتی کیست مویی نیز بروز می کند. از مطب وقت ویزیت بگیرید تا وضعیت شما بررسی شود.

  78. Avatar photoنازنین گفت:

    سلام من روی کلاهک آلت تناسلیم دایره وار باد کرده یادم نمیاد از کی هستش ولی هیچ‌تغییری نکرده ولی بیشتر از چهار پنج ساله دارمش دست میزنی درد میگیره و هر چند وقت یک بار که دورش رو چک میکنم یه چیز سفید از کوشه هاش میزنه بیرون اندازش اندازه یه نقطه هستش و وقتی میای بکشیش کنار تون نقطه رو درد بدی میگیره میخواستم بدونم خودم میتونم با تیغ ببرمش؟ مشکل جدی پیش نمیاد ه بعد بریدن ضد عفونی کنم و چرک‌خشک خن بخورم تا زخم درست بشه؟

    1. اصلا ناحیه را دستکاری نکنید زیرا عوارض جبران ناپذیری ایجاد خواهد شد. حتما به یک متخصص مراجعه کنید که بعد از تشخیص دقیق بیماری روش درمان مناسب را به شما پیشنهاد کنند.

  79. Avatar photoدیبانا گفت:

    دیباناخانم هستم ۴۰ساله.دوتا دختر دارم.دوقلون.چند روزه در الت تناسلی ام یک غده مانند حس میکنم.میتونه کیست باشه.علل وراه درمانش.البته بعد پریودم متوجه شده قبلا نبودده روز دوبار پریود شدم‌ایا میشه علتش باشه

    1. ممکن است به دلیل حساسیت به پد بهداشتی یا تاخیر در تعویض پد بهداشتی ایجاد شده باشد. با این حال باید بعد از تمیز شدن ناحیه توده کوچک شود و از بین برود. اما اگر همچنان باقی مانده باشد می تواند غده چربی یا کیست بارتولن باشد. از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید.

  80. Avatar photoS گفت:

    سلام یه دختر ۲۱ساله هستم رابطه جنسی نداشتم ولی مابین واژن و مقعد سمت چپ بیشتر نزدیک مقعد یه برآمدگی همرنگ پوستم اندازه یه عدس هست کنارشم یه کوچک تر و میخاره میشه راهنمایی کنین چی هست؟

    1. ممکن است به دلیل نشستن زیاد یا یبوست و اسهال این توده ایجاد شده باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید. بعد از ویزیت تشخیص دقیق اعلام می شود.

  81. Avatar photoA گفت:

    سلام من بالای کلیتوریس سمت راست به توده زیر پوستی هست با دست حس میشه و ب چشم نمیزنه گهگاهی درد می‌کنه نگرانم میشه راهنمایی کنید

    1. ممکن است بر اثر مسدود شدن غدد این ناحیه ایجاد شده باشد یا کیست بارتولن باشد. به یک متخصص مراجعه بفرمایید. لازم است به طور اصولی تخلیه و درناژ شود.

  82. Avatar photoTgh گفت:

    سلام من حدودیکسال پیش رفتم دکتراسمیرگرفت گفت روی دهانه رحمت تغییراتی ایجادشده شش ماه دیگه دوباره تکرارکن اسمیررووچندتا داروی معمولی بهم داد گفت برو بنابه دلایلی نتونستم دیگه اسمیرروتکرارکنم الان چندماهی هست داخل واژنم روی دهانه رحمم وقتی دست میزنم حس میکنم یه غده اندازه نخود هست اماالان بزرگترشده ویک کوچیک دیگه هم کنارش دراومده موقع نزدیکی درد شدیددرزیرشکم وپهلوی راستم داره چکارکنم ایاخطرناکه

    1. بله خطرناک است و لازم است برای انجام تست پاپ اسمیر مجدد مراجعه بفرمایید.

  83. Avatar photoشیما گفت:

    سلام من در کلاهک کلیتوریسم تعداد زیادی دانه های کوچک زیر پوستی دارم که اینها منرو نگاران کرده و هیچ دردی هم ندارن
    میشه بگین چه هستن؟

    1. به یک متخصص مراجعه کنید که نمونه برداری انجام بدهند.

  84. Avatar photoهدیه گفت:

    سلام من دختر 28 ساله ام متاهل که دو هفته اس کنار کشاله رانم نزدیک واژنم یه توده نرم و بدون درد دراومده اوایل سر داشت و کمی درد اما الان درد نداره و نرمه میخواستم ببیتم کیست بارتلن میتونه باشه؟خطرناکه؟

    1. کیست بارتولن در ناحیه کشاله ران تشکیل نمی شود و احتمالا به کیست مویی مبتلا شده اید. برای جراحی و تخلیه آن در اولین فرصت اقدام نمایید.

  85. Avatar photoسارا گفت:

    سلام من یه جراحی در ناحیه واژن شدم که شکافهای عمودی طولانی در اطراف واژنم ایجاد کردن و بعد بخیه شد حدود ده سال از این جراحی میگذره. پارسال متوجه توده ریزی به اندازه یه دونه کنجد توی بخیه سمت چپ شدم فشار دادم و ازش یه چیز مثل چربی خارج شد و خوب شدم بوی بدی هم میداد. بعد از چند وقت دوباره همون جا تکرار شد. الان هم در امتداد جای بخیه سمت راست یه همچین موردی رو دارم اما اینبار با خارش و قرمزی ولی دقیقاً نمیتونم محلشو با لمس کردن پیدا کنم. ولی میخاره و وقتی میخارونم ملتهب میشه و قرمز. اصلأ مو ندارم لیزر شدم و هر روز دوش میگیرم و ناحیه تناسلیمو خشک نگه میدارم. و همیشه سعی میکنم که هوا برسه به این ناحیه. لطفاً راهنمایی بفرمایید. ممنون.

    1. احتمالا غده چربی که در این ناحیه ایجاد شده عفونی شده است و نیاز به درناژ اصولی توسط پزشک دارد. به جراح معالج خود مراجعه کنید.

  86. Avatar photoحسن گفت:

    سلام من ۳۷سالمه چند روزی است که کنار آلت تناسلی خود در سمت راست یک توده زیر پوستی طولی مشاهده میکنم که با فشار دادن احساس درد میکنم و این من و خیلی نگران کرده،در این مورد میشه بهم کمک کنید.

    1. اگر منظور شما از کنار آلت تناسلی ناحیه کشاله ران است، احتمال وجود کیست مویی و یا التهاب غدد لنفاوی در این ناحیه شایع است و لازم است به متخصص مراجعه کنید. اگر کیست مویی باشد متخصص جراحی می تواند این درمان را برای شما انجام دهد.

  87. Avatar photoعلی گفت:

    سلام
    من چند شالی هست که غده ای در زیر آلت تناسلی دارم که بعضی وقت ها تغییر سایز میده ولی معمولا اندازه عدس هست ولی بعضی اوقات اندازه نخود میشه و کمی هم درد داره وقتی فشار میدم
    میخوام بدونم خطر ناک هست یا نه

    1. برای تشخیص این توده به متخصص ارولوژی مراجعه کنید. دستکاریش هم نکنید.

  88. Avatar photoهدیه گفت:

    سلام من امروز یه چیز توده مانندی نزدیک کشاله ران زیر پوست در لبه خارجی بیکینی احساس کردم درد هم نداره ۱۹ سالمه و رابطه ای هم نداشتم
    خطرناکه؟

    1. ممکن است کیست مویی باشد. اگر درمان را پیگیری کنید مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *